Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyede çalışan sürekli işçiler ile belediye şirketinden personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı kapsamında istihdam edilen işçilerin kıdem tazminatı karşılığı ayrılmamaktadır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde belirlenen esaslar çerçevesinde ayrılan kıdem tazminatları karşılıklarının izlenmesi için kullanılacağı belirtilmiştir. Kamu İhale Kanunu’na Göre İhale Edilen Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımları Kapsamında İstihdam Edilen İşçilerin Kıdem Tazminatlarının […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde belirtilen hükümlere göre ayrılması gereken kıdem tazminatı karşılıklarının düzenli olarak ayrılmadığı tespit edilmiştir. İdarenin kadrolu işçilerine ait 23 personelin kıdem tazminatı karşılığının ayrılmadığı görülmüştür. Bu durumun, mali tabloların “tam açıklama” kavramına uygun düzenlenmemiş olabileceği ifade edilmiştir.
Mevzuat hükümlerine göre, kıdem tazminatı karşılıklarının her yıl sonunda ayrılıp ödenecek vadelerine göre […]

Çalışan Personel İçin Kıdem Tazminatı Karşılığı Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye bünyesinde çalışan personelin kıdem tazminatı karşılığı ayrılmasının ihmal edildiği tespit edilmiştir. Bu durum, Personel İçin Kıdem Tazminatı Karşılığı Ayrılmaması suçlamasıyla sonuçlanmıştır. Belge ve tanık ifadeleri göre, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 281, 282, 330 ve 331’inci maddelerinde yer alan kıdem tazminatı karşılığı düzenlemelere uyulmamıştır. Bu kapsamda personelin her yıl sonunda kıdem tazminatı […]

Kıdem Tazminatı Ödemelerinin Muhasebeleştirilmesinde İlgili Hesapların Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kurum tarafından ilgililere yapılan kıdem tazminatı ödemelerinin muhasebeleştirilmesinde 372 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı ve 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabının kullanılmadığı tespit edilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri uyarınca, kıdem tazminatı karşılıkları için 372 Hesap ve izleyen dönemde ödeneceği öngörülen tutarlar için 472 Hesap kullanılır. Yapılan incelemede, çalışan işçilerin kıdem tazminatları için ayrılan tutarların […]

Taahhüt Hesaplarının Eksik Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: 2023 yılı sayıştay denetim raporlarında özel bütçeli idarenin taahhüt hesaplarındaki eksik kullanmaya yönelik bulgu tespit edilmiştir. Gider taahhüt hesabı düzenlemeleri gereği ihale yöntemleriyle ve/veya doğrudan temin ile işlemleri tamamlanarak sözleşmeye bağlanan mal ve hizmet alımları ile yapım işlerinin ilgili kayıtlarda sözleşme bedelleri üzerinden takip edilmesi ve girişilen gider taahhütlerine ait her türlü bilginin taahhüt […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması, Ayrılan Karşılıkların ise Güncellenmemesi (Sayıştay)

ÖZET: Devlet Tiyatroları Genel Müdürlüğü’nün il müdürlüklerinde işçi statüsünde çalıştırılan personelin kıdem tazminatı karşılığı ayrılmadığı ve merkez kadrolarda çalışan personele yönelik ayrılan karşılık tutarlarının güncellenmemesi tespit edilmiştir. Bu durum, Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğünün 20.05.2016 tarihli genel yazısı ile uyumlu değildir. İş Kanunu’na göre işçilerin kıdem tazminatına ilişkin hesaplamaların yapılması ve Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabının […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Döner Sermayeli İşletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’ne göre kamu idarelerinin, kıdem tazminatı alma hakkı bulunan personele ödenmesi muhtemel kıdem tazminatı tutarları için karşılık ayırmaları gerekir. Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması hukuki bir zorunluluktur. 372 ve 472 kodlu Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesapları ile muhasebe kayıtlarında izlenmesi gerekmektedir. Faaliyet dönemini aşan kıdem tazminatı karşılıkları 472 Kıdem Tazminatı […]

Kıdem Tazminatı Karşılığı Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Döner Sermaye İşletmesinde istihdam edilen işçiler için kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmadığı tespit edilmiştir. Döner Sermayeli İşletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde, ilgili mevzuatı gereğince hesaplanarak ayrılan uzun vadeli kıdem tazminatı karşılıklarının izlenmesi için 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabının kullanılacağı belirtilmiştir. Bunun yanı sıra Devlet Muhasebesinde karşılık ayırma işlemlerine ilişkin standartları belirleyen 19 No.lu Devlet Muhasebe […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Döner sermaye işletmesinde çalışan işçiler için kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmadığı tespit edilmiştir. Döner Sermayeli İşletmeler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği gereğince, kamu idarelerinin personele ödenmesi muhtemel kıdem tazminatı tutarları için karşılık ayırmaları ve ayırdıkları bu karşılıkları muhasebe kayıtlarında izlemeleri gerekmektedir. 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı’nın kullanılacağı belirtilmiştir. Rektörlükçe döner sermaye birimlerinin uyarıldığı ve 2024 yıl […]

Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabının Tam ve Doğru Bilgi Sunmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporunda tespit edilen üzere, Kurumda kıdem tazminatı karşılıklarının doğru hesaplanmadığı ve 2023 yılı Bilançosunun bu yükümlülüğüne ilişkin tam ve doğru bilgi sunulmediği belirtilmiştir. Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin “Temel kavramlar” başlıklı 5’inci maddesiyle; dönemsellik ve ihtiyatlılık kavramları tanımlanmıştır.
Kamu İdaresince, kıdem tazminatı hakkı bulunan personele ödenmesi muhtemel kıdem tazminatı tutarları için karşılık ayrılması ve […]

Kıdem Tazminatı Karşılığı Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Denetimlerde Üniversite Döner Sermaye İşletmesinde çalışan işçiler için kıdem tazminatı karşılığı ayırma işleminin yapılmadığı tespit edilmiştir. Bu durum, kamu idaresinin hesaplarını güvenilir bir şekilde tutmamasına ve 2023 Mali Yılı Bilançosunda 372 ve 472 kıdem tazminatı karşılıkları hesaplarının doğru bilgi sunmamasına neden olmuştur. Anayasa ve temel haklar çerçevesinde çalışan işçiler için kıdem tazminatı ödeneceği maddesine […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporları – Üniversite ve Üniversite Döner Sermayesi raporunda, Tıp Fakültesi Döner Sermaye İşletmesinin bazı birimlerinde işçi statüsünde istihdam edilen işçilere karşılık ayrılmayan 472 Kıdem Tazminatı Karşılıkları’nın bulunması tespit edilmiştir. Döner Sermaye İşletmeler Muhasebe Yönetmeliği’nde, ilgili mevzuat gereğince hesaplanarak ayrılan uzun vadeli kıdem tazminatı karşılıklarının izlenmesi için 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı […]

Kıdem Tazminatı Karşılığının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2023 Yılı Sayıştay Denetim Raporlarında, üniversitelerde kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmaması tespit edilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nde bulunan hükümlere göre, uzun vadeli kıdem tazminatı karşılıkları için 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabının kullanılması gerekmektedir. Bu hesabın işleyişini açıklayan 343’üncü maddede, faaliyet döneminden sonraki yıllarda ödenecek kıdem tazminatları için ayrılan karşılıkların bu hesaba alacak, 630 Giderler Hesabına […]

Şirket Sermayesinin Faaliyetlerini Karşılamada Yetersiz Olması (Sayıştay)

ÖZET: Söz konusu şirketin sermayesinin faaliyetlerini sürdürebilmesi için yeterli olmadığı ve borçla finanse edildiği görülmektedir. Şirket, 40.000.000 Dolar karşılığı 386.280.000 TL avans alınmıştır. Bu avansın bir kısmı sipariş (üretim) avansı olarak ilgili şirkete kullandırılmışken, kalan tutar cari harcamalar için kullanılmıştır. Şirketin cari harcamaları için yeterli kaynağı olmadığından imzaladığı sözleşmeden kaynaklanan damga vergileri için özel bankalardan […]

Tüketim Malzemeleri İçin Muhasebe ve Taşınır Kayıtlarında Farklı Hesap Kodlarının Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: ANT Başkanlığı Taşınır Mal Yönetmeliği ile ANT Başkanlığı Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği arasındaki uyumsuzluk nedeniyle tüketim malzemelerinin muhasebe kayıtlarında 157 Diğer Stoklar Hesabı’nda, taşınır kayıtlarında ise 150 İlk Madde ve Malzemeler Hesabında izlendiği görülmektedir. Bu durum muhasebe ve taşınır kayıtlarında uyumsuzluğa neden olup, söz konusu uyumsuzluğun giderilmesi mali tabloların sağlıklı bir şekilde üretilmesi ve […]