Kıdem Tazminatları İçin Karşılık Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından yayımlanan Türkiye Ulusal Ajansı Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’ne dayanılarak Türkiye Ulusal Ajansı Bütçesi ve Ajansın Ortak Olduğu Projelere İlişkin Mali İşlemler Yönergesi düzenlenmiştir. Bu yörenge’nin eki olan Hesap Planı’nda yer alan açıklamalara göre, kıdem tazminatı için ayrılması gereken karşılığın 630-Giderler Hesabı’na borç ve 372/472-Kıdem Tazminatı Karşılığı hesaplarına alacak olarak kaydedilmesi gerekmektedir. İdare’nin […]

Kiralanan Taşınmaz İçin Yapılan Değer Artırıcı Harcamaların Özel Maliyet Olarak Gösterilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından kiralanan taşınmaz için yapılan değer artırıcı harcamaların özel maliyet olarak gösterilmemesi ve amortisman ayrılmaması nedeniyle, Bilançoda 209.817,64 TL eksiklik ve ilgili varlık hesaplarında 184.117,24 TL fazalık ile birlikte, Faaliyet Sonuçları Tablosunda 41.963,52 TL eksiklik saptandı. Yapılan incelemeler sonucunda, İdare’nin kiralanan taşınmaz için tamirat, tadilat ve dekorasyon yenileme işleri yaptırdığı ancak bu tutarların […]

Amortisman Ayırma İşleminin Hatalı Yapılması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından yapılan yıl sonu amortisman işlemleri mevzuata uygun şekilde gerçekleştirilmediği görülmüş ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’na göre endirekt yönteme göre yapılması gerektiği belirlenmiştir. Yapılan incelemelerde, hatalı amortisman işlemi nedeniyle Bilançoda 260-Haklar Hesabı ve 255-Demirbaşlar Hesabı eksik görünmektedir. Ayrıca Faaliyet Sonuçları Tablosunda da 630-Giderler Hesabı eksik görünmektedir. İdare tarafından kullanılan yazılımdaki teknik bir […]

Taahhüt Hesaplarının Eksik Kullanılması (Sayıştay)

ÖZET: Bursa Eskişehir Bilecik Kalkınma Ajansı’nda yapılan denetim sonucunda ertesi malî yıl veya yıllara geçerli olmak üzere yapılan sözleşmelere dayanılarak girişilen gider taahhüt bedelinin Gider Taahhüt Hesaplarında izlenmediği görülmüştür. Kalkınma Ajansları Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliğinin 81’inci maddesinde Taahhüt hesaplarının kullanılması gerektiği belirtilmiştir. Bu maddenin 3’üncü fıkrasının (a) bendinde 920 Gider Taahhütleri Hesabının izlenmesi için kullanılacağı, […]

İşsizlik Sigortası Fonu ile Tahsilat Aracısı Bankalar Arasında Borçlu ve Borç Konusu İtibariyle Dijital Entegrasyon Bulunmaması (Sayıştay)

ÖZET: İşsizlik Sigortası Fonu ile tahsilat aracısı bankalar arasında dijital entegrasyon bulunmaması görülmüş ve bu durumun çözümü için gerekli teknik hususlar da dikkate alınarak bağlantı kurulmasının olumlu sonuçlar üreteceği tespit edilmiştir. Tahsilatların borçlu ve borç konusu itibarıyla takip ve kontrolünü sağlamak amacıyla dijital işletim sistemlerinin güncellenmesi gerekmektedir. Bulgu raporuna göre, tahsil edilememiş işsizlik sigortası primleri […]

Tahsil Edilememiş İşsizlik Sigortası Primleri ve Gecikme Cezalarından Kaynaklanan Alacakların Muhasebeleştirilmemesi ve Mali Tablolarda Raporlanmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sosyal Güvenlik Kurumunun (SGK) muhasebe kayıtlarında yer alan işsizlik sigortası primleri ile gecikme zamlarından henüz tahsil edilememiş tutarların İşsizlik Sigortası Fonu’nun alacağı olarak muhasebeleştirilmesi ve mali tablolarında raporlanması gerektiği görülmüştür. 4447 sayılı İşsizlik Sigortası Kanunu’ndaki hükümler göre, işsizlik sigortası primleri ile gecikme zamları İşsizlik Sigortası Fonu’nun gelirleri arasında sayılmıştır.
SGK arasındaki protokolde değişiklik yapılarak bu […]

Arsa Vasfı ile Tahsis Edilen Taşınmazlar Üzerine Kurum Tarafından Yapılan Binaların Kurum Mali Tablolarında Gösterilmemesi ve Tapu Kayıtlarında Cins Tashihi Yapılmamış Taşınmazların Olması (Sayıştay)

ÖZET: Denetim görüşü, kamu idaresinin tabi olduğu geçerli finansal raporlama çerçevesi kapsamındaki temel mali tabloları olan bilanço ve faaliyet sonuçları tablosuna verilmiştir. Denetlenen kamu idaresinin yönetimi, tabi olduğu muhasebe standart ve ilkelerine uygun olarak hazırlanmış olan mali rapor ve tabloların doğru ve güvenilir bilgi içerecek şekilde zamanında Sayıştaya sunulmasından sorumludur.
Sayıştay, denetimlerinin sonucunda hazırladığı raporlarla denetlenen […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması ve Kıdem Tazminatları Karşılıkları Hesabının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 yılı içerisinde kamu ihale kurumu bünyesinde çalışan işçi statüsündeki personele yapılan kıdem tazminatı ödemelerinin “Kıdem Tazminatı Karşılıkları” hesabından değil, doğrudan giderleştirildiği ve önceki dönemlere ait karşılık tutarlarının yılsonu itibariyle güncellenmediği tespit edilmiştir. Bu durum, Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliğinin 472’inci maddesine aykırıdır.
Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin “Temel Kavramlar” başlıklı 5’inci maddesinde yer alan “dönemsellik” ve […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’nda, işçi kıdem tazminatları karşılıklarının ayrılması hususunda önemli bir ihmal tespit edilmiştir. İhtiyatlılık ve dönemsellik kavramı gereği işçilere ilişkin kıdem tazminatı karşılıkları hesaplanmamış ve mali tablolara yansıtılmamıştır.
1475 sayılı İş Kanunu’nun 14’üncü maddesinde, işverence her tam yıl için 30 günlük ücreti tutarında kıdem tazminatı ödenmesi gerektiği belirtilmiştir. 1 Sıra No.lu Muhasebe Sistemi Uygulama […]

Gider Taahhüt Hesaplarının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’ndan elde edilen bulgu, Döner Sermaye İşletmesi tarafından 2022 yılına ilişkin sözleşmelere dayalı olarak yapılan taahhütler ve bunlara ilişkin ödemelerin muhasebe kayıtlarında izlenmediği belirtilmektedir. Muhasebat Genel Müdürlüğü’ne ait Tebliğ’e göre, böyle taahhütler için 980 Gider Taahhütleri Hesabı ve 981 Gider Taahhütleri Alacaklı Hesabının kullanılması gerekmektedir.
Bu hususa ilişkin olarak Döner Sermaye İşletmesi Muhasebe […]

Özel Maliyetler Hesabının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Başkanlık tarafından hizmet binası olarak kiralanan taşınmaz için yapılan değer artırıcı nitelikteki harcamaların 264-Özel Maliyetler Hesabına kaydedilmemesi nedeniyle Sayıştay tarafından eleştirilmiştir. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 264-Özel Maliyetler Hesabının niteliğine ilişkin maddesinde bu hesabın hangi işlemlerde kullanılacağı açıklanmıştır.
İnceleme sonucu, Başkanlık tarafından hizmet binası olarak kullanılan taşınmaz için yapılan toplam 7.751.857,09 TL tutarındaki değer artırıcı nitelikteki […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre, Başkanlık bünyesinde istihdam edilen işçilere ayrılması gereken kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmadığı tespit edilmiştir. Genellikle Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin “Temel Kavramlar” başlıklı 5’inci maddesiyle dönemsellik kavramı tanımlanmıştır. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 372 ve 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı hesaplarına ilişkin düzenlemeler getiren maddeleri, kıdem tazminatları karşılıklarının izlenmesi için kullanılmaları gerektiğine dair belirtmiştir. Bu […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığında işçi kadrolarında istihdam edilen personel için ayrılması gereken kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmadığı tespit edilmiştir. Mevzuat hükümleri gereği, işçilerin hizmet akitlerinin sona ermesi halinde işçiye 30 günlük ücreti tutarında kıdem tazminatı ödenmelidir. Bu kapsamda, işçi statüsünde istihdam edilen personel için 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabının kullanılması suretiyle karşılık ayrılmalı ve […]

Kıdem Tazminatı Karşılığı Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kurumda istihdam edilen işçi statüsündeki personelin kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmaması tespit edilmiştir. Mevzuat uyarınca kamu idarelerinin, kıdem tazminatı alma hakkı bulunan personele ödenmesi muhtemel kıdem tazminatı tutarları için karşılık ayırmaları ve bu karşılıkları 372 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı ve 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabını kullanarak muhasebe kayıtlarında izlemeleri gerekmektedir. Bu durum, izleyen dönemlerde ödenmesi […]

Taahhüt Hesaplarının Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Özel bütçeli idarenin 2022 yılı için geçerli sözleşmeler ile ertesi malî yıl ya da yıllara geçerli olmak üzere yapılan sözleşmelere dayanılarak girişilen gider taahhütleri bedelleri ve sözleşme yapılarak kiralanan hizmet binası kiralama giderleri Gider Taahhüt Hesaplarında izlenmediği görülmüştür. Bu durum, Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliğinin Taahhüt Hesaplarının düzenlendiği 471-476’ncı maddelerinde yapılan düzenlemeye aykırıdır. Sözleşmeye bağlanmak […]