"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iddialarını değerlendirirken, tüzel kişilerin EKAP’a kayıtlı olması ve sunulan belgelerin güncel, doğru ve eksiksiz olması gerektiğini vurgulamıştır. İhaleye katılan tüzel kişilerin, yönetimindeki görevliler, ortaklar ve ortaklık oranları gibi bilgileri EKAP üzerinden güncellemeleri zorunludur. İhale sürecinde, tüzel kişilerin ticaret unvanı ve vergi kimlik numarası gibi bilgilerin doğruluğu, tekliflerin değerlendirilmesinde kritik öneme sahiptir. Başvuru sahibinin iddialarının, bu mevzuat hükümleri çerçevesinde değerlendirildiğinde, ihale üzerinde kalan isteklilerin belgelerinin mevzuata uygun olduğu sonucuna varılmıştır. Bu nedenle, başvuru sahibinin itirazları reddedilmiştir.

Karar no2025/UH.I-448
Karar tarihi05.02.2025
Toplantı No2025/006
Gündem No47

BAŞVURU SAHİBİ:

Pınarkaya Gıda Tur. İnş. Hayv. Tic. ve San. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1538852 İhale Kayıt Numaralı “1 Yıl Süreyle (14/01/2025-13/01/2026) Eskişehir Demiryolu Eğitim ve Sınav Merkezi Müdürlüğünün İaşe Hizmet Alımı İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürlüğü tarafından 13.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “1 Yıl Süreyle (14/01/2025-13/01/2026) Eskişehir Demiryolu Eğitim ve Sınav Merkezi Müdürlüğünün İaşe Hizmet Alımı İşi” ihalesine ilişkin olarak Pınarkaya Gıda Tur. İnş. Hayv. Tic. ve San. Ltd. Şti.nin 30.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 02.01.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 10.01.2025 tarih ve 175693 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 10.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/127 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) İhale üzerine bırakılan Tim 1 Yemek Hiz. Gıda Tem. San. ve Tic. A.Ş. – Mirim Yemek A.Ş. İş Ortaklığını oluşturan firmaların pay defterleri ile yönetim kurulu karar defterlerinin EKAP’a güncel durumu gösterecek şekilde yüklendiği, ancak söz konusu belgelerden ilgili firmaların ortakları ve ortaklık oranları ile yöneticilerinin anlaşılamadığı, ayrıca ihale üzerinde bırakılan istekli ve ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi Doğadan Org. Yemek Müh. İnş. Tem. San. Tic. Ltd. Şti.nin tekliflerinin yetkili temsilciler tarafından imzalanmadığı,

2) İhale üzerine bırakılan Tim 1 Yemek Hiz. Gıda Tem. San. ve Tic. A.Ş. – Mirim Yemek A.Ş. İş Ortaklığı ve ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi Doğadan Org. Yemek Müh. İnş. Tem. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından geçici teminatların mevzuata uygun olarak sunulmadığı, tutarlarının yetersiz olduğu, nakdi teminatların istekliler adına yatırılmadığı, kimin adına ve hangi iş için yatırıldığının belirtilmediği,

3) Anılan istekliler tarafından İdari Şartname’nin 7.1.ı maddesinde yer verilen şartların sağlanmadığı, söz konusu isteklilere ait işletme kayıt belgelerinin geçerlik süresinin dolduğu ve pasif durumda olduğu, belgelerin isteklilerin kendi adlarına ve kendi işlettikleri mutfaklara/üretim tesislerine ilişkin olarak düzenlenmediği,

4) Anılan istekliler tarafından İdari Şartname’nin 7.4’üncü maddesinde yer verilen bilanço oranları ve iş hacmi tutarlarının sağlanmadığı, beyan edilen yıl bilgilerinin mevzuata uygun olmadığı,

5) Anılan istekliler tarafından İdari Şartname’nin 7.5.1’inci maddesinde belirtilen iş deneyim tutarına ilişkin şartların sağlanmadığı, beyan edilen iş deneyim belgelerine konu işlerin benzer iş tanımına uygun olmadığı, belgelerin geçerlilik süresinin dolduğu, özel sektöre yapılan işlere ilişkin sunulan belgelerin eksik olduğu, faturalar ve damga vergisinin yatırıldığına ilişkin belgeler ile personel çalışmasına ilişkin belgelerin sunulmadığı,

6) Anılan istekliler tarafından beyan edilen kapasite raporlarının İdari Şartname’nin 7.5.2’nci maddesinde yer verilen şartları sağlamadığı, raporların geçerlik süresinin dolduğu, üretim tesislerine ilişkin olmadığı ve kapasite miktarlarının belirtilmediği iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

  1. Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhalelere katılacak aday veya istekliler tarafından,

a) Gerçek kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, noter tasdikli imza beyannamesinin,

b) Tüzel kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, başvuru ya da teklif mektubunu imzalayanın noter tasdikli imza beyannamesinin,

teklif kapsamında sunulması zorunludur. Tüzel kişilerde; aday veya isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır. EKAP’a kayıtlı olmayan yabancı aday/istekliler tarafından ise, ilgili ülke mevzuatı dikkate alınarak, belirtilen hususlara ilişkin gerekli belgeler ihalede sunulur. Aday veya isteklilerin ihale tarihi itibarıyla mesleki faaliyetlerini mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak sürdürmesi gerekmekte olup, ihale üzerinde kalan isteklinin sözleşme imzalanmadan önce, bu durumu tevsik eden belgeleri 4734 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat ile ön yeterlik ve ihale dokümanında yer alan düzenlemelere uygun olarak sunması gerekir…” hükmü yer almaktadır.

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Gerçek ve tüzel kişilerin EKAP’a kaydı” başlıklı 7’nci maddesinde “…(5) (EKAP’a kayıtlı olan; gerçek kişilerin kendileri ile vekil veya temsilcilerine; tüzel kişilerin kendileri, ilgisine göre, ortakları ve ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç)/üyeleri/kurucuları, teklif veya başvuru mektubu ya da sözleşme imzalamaya ve sözleşmenin yürütülmesi konusunda tüzel kişiliği temsile yetkili yönetimindeki görevliler ile vekil veya temsilcilerine ilişkin aşağıda yer alan bilgileri EKAP’a kaydetmeleri ve son başvuru veya ihale tarihinden ve sözleşme imzalamadan önce güncellemeleri zorunludur. Bu kişilerin;

a) Gerçek kişi olması halinde adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası ile varsa işletme adı ve ticaret unvanı,

b) Tüzel kişi olması halinde ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı. Tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verileri esas alınır. Ayrıca anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımları; şirket niteliğinde olmayan tüzel kişilerde ise üyelerin veya kurucuların kaydı kapsamında Türkiye Ticaret Sicili Gazetelerinde yer almayan bilgileri içeren belgelerin ilgili kısımları da taranarak EKAP’a yüklenir. Yabancı aday/istekliler tarafından bu fıkrada istenen bilgi ve belgelerin beyan edilmesi/yüklenmesi bakımından, ilgili ülke mevzuatındaki karşılıkları esas alınır…” hükmü yer almaktadır.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Gerçek veya tüzel kişilerin EKAP’a kayıt işlemleri” başlıklı 31’inci maddesinde “…31.3 Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 7 nci maddesinde istenen bilgilerin EKAP üzerinde eksiksiz, doğru ve güncel tutulması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından anılan maddenin beşinci fıkrasında belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur. Bilgilerin doğrudan EKAP’taki kayıtlardan temin edildiği hallerde, bu bilgilerin güncel olmadığının anlaşılması durumunda teklifler değerlendirme dışı bırakılır. Anonim şirketlerde, ilgili mevzuatına göre yapılan işlemler sonucunda ortaklar ve ortaklık oranlarının aynı kalması şartıyla, bu işlemlere ilişkin belgelerin EKAP’a yüklenmemesi durumunda teklifler değerlendirme dışı bırakılmaz. Ticaret sicilinde kayıtlı bilgiler ile EKAP’ta yer alan bilgiler arasında çelişki olması halinde, ticaret sicilindeki bilgiler esas alınacaktır.” açıklaması bulunmaktadır.

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 1 Yıl Süreyle (14/01/2025-13/01/2026) Eskişehir Demiryolu Eğitim ve Sınav Merkezi Müdürlüğünün İaşe Hizmet Alımı İşi

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

e) Miktarı:

1 Yıl Süreyle (14/01/2025-13/01/2026) Eskişehir Demiryolu Eğitim ve Sınav Merkezi Müdürlüğünün İaşe Hizmet Alımı İşi

26.008 adet sabah kahvaltısı,

34.678 adet öğle yemeği,

26.008 adet akşam yemeği,

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: TCDD Taşımacılık A.Ş. Eskişehir Demiryolu Eğitim ve Sınav Merkezi Müdürlüğü (Hoşnudiye Mah. Mustafa Kemal ATATÜRK Cad. No: 107 Tepebaşı/ESKİŞEHİR)” düzenlemesi,

“İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

a) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgiler;

2) Tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile, ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır…” düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuruya konu ihalenin TCDD Taşımacılık A. Ş. Genel Müdürlüğü tarafından açık ihale usulüyle elektronik ortamda gerçekleştirilen “1 Yıl Süreyle (14/01/2025-13/01/2026) Eskişehir Demiryolu Eğitim ve Sınav Merkezi Müdürlüğünün İaşe Hizmet Alımı” ihalesi olduğu, söz konusu ihaleye 6 adet teklifin verildiği, ihale komisyonu tarafından yapılan değerlendirmeler sonucunda; Ağaoğlu Dan. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti.nin geçici teminatı uygun olmadığı gerekçesiyle, Sunum Tem. Org. ve Hazır Yemek Hiz. Ltd. Şti.nin ise sunduğu iş deneyim belgesine konu işin benzer iş tanımına uygun olmadığı gerekçesiyle teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı, Tim 1 Yemek Hiz. Gıda Tem. San. ve Tic. A.Ş. – Mirim Yemek A.Ş. İş Ortaklığının ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi olarak, Doğadan Org. Yem. Müh. İnş. Tem. San. Tic. Ltd. Şti.nin ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi Tim 1 Yemek Hiz. Gıda Tem. San. ve Tic. A.Ş. – Mirim Yemek A.Ş. İş Ortaklığının pilot ortağı Tim 1 Yemek Hiz. Gıda Tem. San. ve Tic. A.Ş. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “Ortak ve Yöneticilere Ait Bilgiler” bölümünde yer alan “Ortaklara Ait Bilgiler” kısmında “838636-1801-00086_Ortaklara Ait Bilgiler.doc – Doğrudan EKAP’ta oluşturulan belgedir.” beyanının bulunduğu, söz konusu beyan kapsamında EKAP üzerinden ilgili belgeye erişildiğinde belgenin “Ticaret Sicili Bilgileri Sorgulama Sonucu” olduğu, ilgili belgede “Atisal Kur. Hiz. Gıda Tem. İnş. Oto. San. Tic. Ltd. Şti., 1020429871, %100” bilgisinin bulunduğu,

“Yöneticilere Ait Bilgiler” kısmında ““838636-1802-00083_Yöneticilere Ait Bilgiler.doc – Entegrasyonlar aracılığı ile erişilen belgedir.” beyanının bulunduğu, söz konusu beyan kapsamında EKAP üzerinden ilgili belgeye erişildiğinde, belgenin “Ticaret Sicili Bilgileri Sorgulama Sonucu” olduğu, ilgili belgede “Rahime Rüya ALTUN, 27457921580, Yönetim Kurulu Üyesi, Münferiden Temsile Yetkilidir.” bilgisinin bulunduğu,” pilot ortak tarafından teklif mektubunun Rahime Rüya Altun tarafından e-imza ile imzalandığı görülmüştür.

Özel ortak Mirim Yemek A.Ş. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “Ortak ve Yöneticilere Ait Bilgiler” bölümünde yer alan “Ortaklara Ait Bilgiler” kısmında “708094-1801-00036_Ortaklara Ait Bilgiler.doc – Doğrudan EKAP’ta oluşturulan belgedir.” beyanının bulunduğu, söz konusu beyan kapsamında EKAP üzerinden ilgili belgeye erişildiğinde belgenin “Ticaret Sicili Bilgileri Sorgulama Sonucu” olduğu, ilgili belgede “Ferhat COŞGUNGÖNÜL, 31624360072, %100″ bilgisinin bulunduğu,

“Yöneticilere Ait Bilgiler” kısmında “708094-1802-00034_Yöneticilere Ait Bilgiler.doc – Entegrasyonlar aracılığı ile erişilen belgedir.” beyanının bulunduğu, söz konusu beyan kapsamında EKAP üzerinden ilgili belgeye erişildiğinde, belgenin “Ticaret Sicili Bilgileri Sorgulama Sonucu” olduğu, ilgili belgede “Ferhat COŞGUNGÖNÜL, 31624360072, Yönetim Kurulu Üyesi, Münferiden Temsile Yetkilidir.” bilgisinin bulunduğu, özel ortak tarafından teklif mektubunun Ferhat Coşgungönül tarafından e-imza ile imzalandığı görülmüştür.

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi Doğadan Org. Yemek Müh. İnş. Tem. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “Ortak ve Yöneticilere Ait Bilgiler” bölümünde yer alan “Ortaklara Ait Bilgiler” kısmında “121262-1801-00016_Ortaklara Ait Bilgiler.doc – Entegrasyonlar aracılığı ile erişilen belgedir.” söz konusu beyan kapsamında EKAP üzerinden ilgili belgeye erişildiğinde belgenin “Ticaret Sicili Bilgileri Sorgulama Sonucu” olduğu, ilgili belgede “Ahmet BAĞIŞ, 39775866764, 800000,00/800000,00” bilgisinin bulunduğu,

“Yöneticilere Ait Bilgiler” kısmında “121262-1802-00016_Yöneticilere Ait Bilgiler.doc – Entegrasyonlar aracılığı ile erişilen belgedir.” beyanının bulunduğu, söz konusu beyan kapsamında EKAP üzerinden ilgili belgeye erişildiğinde, belgenin “Ticaret Sicili Bilgileri Sorgulama Sonucu” olduğu, ilgili belgede “Ahmet BAĞIŞ, 39775866764, Müdür (Müdürler Kurulu Başkanı), Münferiden Temsile Yetkilidir.” bilgisinin bulunduğu, teklif mektubunun Ahmet Bağış tarafından e-imza ile imzalandığı görülmüştür.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri ile doküman düzenlemelerinden, isteklilerin tüzel kişi olması halinde ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı, tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verilerinin esas alınacağı, EKAP’a kaydedilen bilgilerin eksiksiz, doğru ve güncel olması gerektiği, EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından, beşinci fıkrada belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içerisinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesinin zorunlu olduğu, tüzel kişi isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgilerin idarece EKAP’tan alınacağı, anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımlarının taranarak EKAP’a yükleneceği anlaşılmaktadır.

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 7’nci maddesi gereğince tüzel kişiliğin yönetimdeki görevlileri, ortaklar ve ortaklık oranlarına ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicili verilerinin esas alındığı, yeterlik bilgileri tablosundaki ilgili bilgilerin EKAP uygulaması üzerinden teklifin oluşturulması sırasında MERSİS sistemi üzerinden alındığı, bir diğer ifade ile isteklilerin bu kısmı elle doldurmadığı ticaret sicili bilgilerinin yer aldığı MERSİS (Merkezi Sicil Kayıt Sistemi) entegrasyonu ile tüzel kişiliğin ortakları, ortaklık oranları ile yöneticilere ilişkin bilgilerin yeterlik bilgileri tablosuna aktarıldığı anlaşılmaktadır.

Yapılan incelemede, şikâyete konu istekliler tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda tüzel kişiliğin ortaklarına ve yöneticilerine ilişkin bilgilere erişilebilmektedir. Ayrıca teklif mektuplarının temsil ve ilzama yetkili kişiler tarafından e-imza ile imzalandığı, imzalayan kişilerin ihale tarihi itibariyle şirketi temsile yetkili olduğu anlaşılmış olup, yapılan işlemlerde mevzuata bir aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Diğer taraftan, ihale üzerinde bırakılan iş ortaklığının hem pilot ortağı Tim 1 Yemek Hiz. Gıda Tem. San. ve Tic. A.Ş. hem de özel ortağı Mirim Yemek A.Ş.nin tek ortaklı anonim şirket statüsünde oldukları, yukarıda aktarılan Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 7’nci maddesinde yer alan hükümden anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımlarının taranarak EKAP’a yükleneceği, tek ortaklı anonim şirketlerde ilgili belgelerin yüklenmesi gerekmediği anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı neticesine varılmıştır.

  1. Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Geçici teminat” başlıklı 33’üncü maddesinde “İhalelerde, teklif edilen bedelin % 3’ünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır…” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Teminatlar” başlıklı 55’inci maddesinde “(1) İhalelerde, teklif edilen bedelin yüzde üçünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır.

(4) İstekli veya yüklenici tarafından, teminat olarak banka teminat mektubu verilmesi halinde, bu teminat mektuplarının kapsam ve şeklinin, bu Yönetmeliğin ekinde yer alan standart formlara uygun olması zorunludur. Standart formlara uygun olarak düzenlenmemiş teminat mektupları geçerli kabul edilmez. İstekli tarafından sunulacak geçici teminatın Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınması durumunda, mektuba kuruluş tarafından verilen ayırt edici numaranın sunulmayacak belgeler tablosunda belirtilmesi yeterlidir.

5) Geçici teminat olarak sunulan teminat mektuplarında geçerlilik tarihi belirtilmelidir. Bu tarih, ihale dokümanında belirtilen teklif geçerlilik süresinin bitiminden itibaren otuz günden az olmamak üzere istekli tarafından belirlenir.

(7) İsteklinin ortak girişim olması halinde toplam teminat miktarı, ortaklık oranına veya işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarlarına bakılmaksızın ortaklardan biri veya birkaçı tarafından karşılanabilir…” hükmü,

“Elektronik ihale” başlıklı 59/A maddesinde “…(6) Geçici teminat mektupları Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınır ve mektuba ilişkin ayırt edici numara yeterlik bilgileri tablosunun ilgili bölümünde belirtilir. Bu maddeye uygun olarak alınmayan geçici teminat mektupları geçerli kabul edilmez. Geçici teminat mektubu dışındaki teminatların saymanlık ya da muhasebe müdürlüklerine yatırıldığına ilişkin bilgiler de aynı şekilde yeterlik bilgileri tablosunun ilgili bölümünde belirtilir…” hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Geçici teminatlar” başlıklı 21’inci maddesinde “…(2) Geçici teminat mektupları Kurumla “EKAP Üzerinden Online Bilgi Alışverişine Yönelik İşbirliği Yapılmasına Dair Protokol” imzalamış olan kuruluşlardan alınır. İlgilinin talebi halinde, kuruluş tarafından Ek-1’de yer alan “Geçici Teminat Mektubu Bilgileri Formu” düzenlenerek kendisine verilir. Geçici teminat mektupları, elektronik imza kullanılmak suretiyle elektronik veya ıslak imza kullanılmak suretiyle fiziki ortamda düzenlenebilir. Ancak düzenlenen geçici teminat mektubuna kuruluş tarafından ayırt edici bir numara verilerek mektuba ilişkin bilgilerin EKAP’a aktarılması ve verilen ayırt edici numaranın istekli tarafından e-teklif kapsamında EKAP üzerinden gönderilmesi gerekir. Geçici teminat mektuplarına ilişkin bilgilerin, 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa göre merkezi takas kuruluşu olarak faaliyet gösteren kuruluşlar dâhil yetkilendirilmiş merkezi bir kuruluş tarafından EKAP’a aktarılması durumunda da düzenlenen mektupların bu fıkraya uygun olarak alındığı kabul edilir. …” hükmü yer almaktadır.

İdari Şartname’nin“İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

c) Bu Şartnamede belirlenen geçici teminata ilişkin standart forma uygun geçici teminat mektubu veya geçici teminat mektupları dışındaki teminatların Saymanlık ya da Muhasebe Müdürlüklerine yatırıldığını gösteren makbuzlar…” düzenlemesi,

“Geçici teminat” başlıklı 26’ncı maddesinde“26.1. İstekliler teklif ettikleri bedelin % 3’ünden az olmamak üzere kendi belirleyecekleri tutarda geçici teminat vereceklerdir. Teklif edilen bedelin % 3’ünden az oranda geçici teminat veren isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılır.

26.2. İsteklinin ortak girişim olması halinde toplam geçici teminat miktarı, ortaklık oranına veya işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarlarına bakılmaksızın ortaklardan biri veya birkaçı tarafından karşılanabilir. Ancak ortaklardan herhangi biri tarafından Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt dışında gerçekleştirilen işlerden elde edilen iş deneyiminin kullanılması durumunda, belgeyi kullanan ortak tarafından ilgisine göre iş ortaklıklarındaki hissesi oranında veya konsorsiyumlarda işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarının toplam teklif tutarına karşılık gelen oranda geçici teminat verilmesi zorunludur.

26.3. Geçici teminat olarak kullanılan teminat mektuplarında geçerlilik tarihi belirtilmelidir. Bu tarih, 12.03.2025 tarihinden önce olmamak üzere istekli tarafından belirlenir.

26.4. Geçici teminatı ihalede istenilen katılma şartlarını sağlamayan teklifler değerlendirme dışı bırakılacaktır…” düzenlemesi,

“Geçici teminatın verilmesi” başlıklı 28’inci maddesinde “28.1. Geçici teminat mektubunu düzenleyen kuruluş tarafından mektuba verilen ayırt edici numara yeterlik bilgileri tablosunun ilgili bölümünde belirtilir.

28.2. Teminat mektupları dışındaki teminatların TCDD Taşımacılık A.Ş. Genel Müdürlüğü Vakıflar Bankası Ankara Kurumsal Şubesi nezdinde işlem gören; TR 38 0001 5001 5800 7305 3728 68 no.lu TL hesabına veya TCDD Taşımacılık A.Ş. Mali İşler Dairesi Başkanlığı Merkez Veznesine yatırılması ve teminatın yatırıldığını gösteren belgelere ilişkin bilgilerin yeterlik bilgileri tablosunun ilgili bölümünde belirtilmesi gerekir.” düzenlemesi yer almaktadır.

İhale üzerine bırakılan Tim 1 Yemek Hiz. Gıda Tem. San. ve Tic. A.Ş. – Mirim Yemek A.Ş. İş Ortaklığının özel ortağı Mirim Yemek A.Ş. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda “Teminata İlişkin Bilgiler” sütununun “Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci Maddesinin İkinci Fıkrasına Uygun Olarak Alınan Geçici Teminat Mektubu” satırında Takasbank referans numarasının “M101012422443920R” olarak beyan edildiği görülmüştür.

EKAP üzerinden sorgulama yapıldığında anılan özel ortak tarafından beyan edilen kefalet senedi tutarının 413.000,00 TL, geçerlilik tarihinin 24.04.2025 olduğu belirlenmiştir. İhale üzerinde kalan iş ortaklığı tarafından ihaleye 13.644.440,40 TL teklif sunulduğu,sunulan teklif bedeli dikkate alındığında 413.000,00 TL tutarındaki geçici teminatın mevzuat gereği aranılan şartı sağladığı anlaşılmıştır. (13.644.440,40*0,03= 409.333,21 TL)

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi Doğadan Org. Yemek Müh. İnş. Tem. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda “Teminata İlişkin Bilgiler” sütununun “Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci Maddesinin İkinci Fıkrasına Uygun Olarak Alınan Geçici Teminat Mektubu” satırında Takasbank referans numarasının “M1010124951177R” olarak beyan edildiği görülmüştür.

EKAP üzerinden sorgulama yapıldığında anılan istekli tarafından beyan edilen teminat mektubu tutarının 450.000,00 TL, geçerlilik tarihinin 15.04.2025 olduğu belirlenmiştir. Söz konusu istekli tarafından ihaleye 13.827.710,00 TL teklif sunulduğu, sunulan teklif bedeli dikkate alındığında 450.000,00 TL tutarındaki geçici teminatın mevzuat gereği aranılan şartı sağladığı anlaşılmıştır. (13.827.710,00*0,03= 414.831,30 TL)

Yukarıda yer verilen İdari Şartname düzenlemelerine göre istekliler tarafından teklif edilen bedelin %3’ünden az olmamak üzere geçici teminat sunulacağı, geçici teminat mektubunun geçerlilik tarihinin 12.03.2025 tarihinden önce olmaması gerektiği, isteklinin ortak girişim olması halinde toplam geçici teminat miktarının, ortaklık oranına veya işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarlarına bakılmaksızın ortaklardan biri veya birkaçı tarafından karşılanabileceği, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Elektronik ihale” başlıklı 59/A maddesinden geçici teminat mektuplarının Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21’inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınacağı ve mektuba ilişkin ayırt edici numaranın yeterlik bilgileri tablosunun ilgili bölümünde belirtileceği anlaşılmaktadır.

Yukarıda yer verilen inceleme ve tespitler neticesinde iddia kapsamında belirtilen istekliler tarafından beyan edilen geçici teminat mektuplarının süresinin ve tutarının İdari Şartname’de istenilen kriterleri sağladığı ve geçici teminatın Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 21’inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınması durumunda, mektuba kuruluş tarafından verilen ayırt edici numaranın beyan edilmesinin yeterli olduğu anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

  1. Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde “…(4) İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat vb. belgelerin adaylar veya istekliler tarafından sunulmasına ilişkin hükümlere, ilan ve ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede yer verilir. İş ortaklarının her birinin söz konusu belgeleri ayrı ayrı sunması, konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmına ilişkin belgeleri sunması zorunludur.” hükmü yer almaktadır

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

ı) İhale konusu işin ya da malın satış faaliyetinin yerine getirilebilmesi için ilgili mevzuat gereğince alınması zorunlu olan sicil, izin, ruhsat, faaliyet belgesi vb. belgeler:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

İşletme Kayıt Belgesi

Tarım ve Orman Bakanlığınca yetki verilen birimlerden alınacak olup, teklifi ekinde verecek/beyan edecektir.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

…” düzenlemesi yer almaktadır.

Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi Tim 1 Yemek Hiz. Gıda Tem. San. ve Tic. A.Ş. – Mirim Yemek A.Ş. İş Ortaklığının pilot ortağı Tim 1 Yemek Hiz. Gıda Tem. San. ve Tic. A.Ş. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda işletme kayıt belgesinin tevsiki amacıyla “838636-508-00001_İŞLETME KAYIT BELGESİ.pdf– EKAP’a yüklenen belgedir.” beyanının bulunduğu, söz konusu beyan üzerinden ilgili işletme kayıt belgesine EKAP’tan erişim sağlandığında belgenin Konak Kaymakamlığı İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğü tarafından düzenlenen “İşletme Kayıt Belgesi” olduğu, belgede işletmenin ticaret unvanının “TİM 1 Yemek Hizmetleri Gıda Temizlik Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi” olduğu ve işletmenin faaliyet konusunun “Gıda Üretimi Yapan İşletmeler” olduğu görülmüştür.

Özel ortak Mirim Yemek A.Ş. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda işletme kayıt belgesinin tevsiki amacıyla ” 708094-508-00001_İŞLETME KAYIT BELGESİ.pdf – EKAP’a yüklenen belgedir.” beyanının bulunduğu, söz konusu beyan üzerinden ilgili işletme kayıt belgesine EKAP’tan erişim sağlandığında belgenin Yenimahalle Kaymakamlığı İlçe Tarım ve Orman Müdürlüğü tarafından düzenlenen “İşletme Kayıt Belgesi” olduğu, belgede işletmenin ticaret unvanının “Mirim Yemek Anonim Şirketi” olduğu ve işletmenin faaliyet konusunun “Depo, Gıda Satış ve Diğer Perakende Faaliyet Gösteren İşletmeler” olduğu görülmüştür.

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi Doğadan Org. Yemek Müh. İnş. Tem. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda işletme kayıt belgesinin tevsiki amacıyla “121262-508-00001_İŞLETME KAYIT BELGESİ.pdf – EKAP’a yüklenen belgedir.” beyanının bulunduğu, söz konusu beyan üzerinden ilgili işletme kayıt belgesine EKAP’tan erişim sağlandığında belgenin Van Valiliği İl Tarım ve Orman Müdürlüğü tarafından düzenlenen “İşletme Kayıt Belgesi” olduğu, belgede işletmenin ticaret unvanının “Doğadan Yemek Fabrikası” olduğu ve işletmenin faaliyet konusunun “Depo, Gıda Satış ve Diğer Perakende Faaliyet Gösteren İşletmeler” olduğu görülmüştür.

Beyan edilen belge numaraları ile Tarım ve Orman Bakanlığının Gıda Güvenliği Bilgi Sistemi internet adresi “https://ggbs.tarim.gov.tr” üzerinden sorgulama yapıldığında ilgili belgelerin kayıtlı ve aktif olduğu bilgisine ulaşıldığı anlaşılmıştır.

Yapılan inceleme neticesinde; incelemeye konu istekliler tarafından İdari Şartname’nin 7.1’inci maddesinin (ı) bendi kapsamında sunulan işletme kayıt belgelerinin isteklilerin kendi adlarına düzenlendiği, anılan belgelerin Tarım ve Orman Bakanlığına ait Gıda Güvenliği Bilgi Sistemi’nde kayıtlı oldukları tespit edilmiş olup, söz konusu belgelerin ihalede istenen özellikleri haiz nitelikte belgeler oldukları anlaşıldığından başvuru sahibinin bu husustaki iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

  1. Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Bilanço veya eşdeğer belgeler” başlıklı 35’inci maddesinde “(1) Bilançonun veya eşdeğer belgelerin istenildiği ihalelerde ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait;

a) Yayınlanması zorunlu olan yıl sonu bilançosunun veya gerekli bölümlerinin,

b) (a) bendinde belirtilen belgelere eşdeğer belgelerin,

her ikisinin de idarece istenilmesi zorunludur.

(2) Bilanço veya eşdeğer belgeler kapsamında;

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi sunar.

(3) Adayın veya isteklinin ikinci fıkra uyarınca sunduğu belgelerde;

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi gerekir.

(4) Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(5) İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait belgelerini sunmayanlar, iki önceki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde yeterlik kriterini sağlayamayanlar ise iki önceki yılın belgeleri ile üç önceki yılın belgelerini sunabilirler. Bu durumda, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(10) Aday veya isteklinin ortak girişim olması halinde, ortakların her birinin istenen belgeleri ayrı ayrı sunması ve üçüncü fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde veya serbest meslek kazanç defteri özetine ilişkin dokuzuncu fıkrada belirtilen kriterleri sağlaması zorunludur.” hükmü,

“İş hacmini gösteren belgeler” başlıklı 36’ncı maddesinde “(1) İş hacmini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde;

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgenin, her ikisinin de idarelerce istenilmesi zorunludur.

(2) Aday veya isteklinin birinci fıkrada belirtilen belgelerden birini sunması yeterlidir. Serbest meslek erbabının iş hacmi serbest meslek kazanç defteri özeti ile belgelendirilir.

(3) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.

(4) Toplam ciro; gelir tablosundaki brüt satışlar tutarından, satıştan iadeler, satış iskontoları ve diğer indirimlerin tutarları düşülmek suretiyle ulaşılan net satışlar tutarıdır.

(5) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen hizmet işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.

(6) İş hacmini gösteren belgelere ilişkin kriterler aşağıdaki esaslara göre belirlenir:

a) Açık ihale usulüyle yapılan ihaleler ile Kanunun 21 inci maddesinin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde, toplam cironun teklif edilen bedelin % 25’inden, hizmet işleri ile ilgili cironun ise teklif edilen bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.

b) Belli istekliler arasında ihale usulüyle yapılan ihalelerin ön yeterlik aşaması ile Kanunun 21 inci maddesinin (a), (d) ve (e) bentlerine göre yapılan ihalelerin yeterlik aşamasında, toplam ciro için yaklaşık maliyetin % 25’i ile % 35’i aralığında, hizmet işleri ile ilgili ciro için ise yaklaşık maliyetin % 15’i ile % 25’i aralığında idarece belirlenecek parasal tutar asgari yeterlik kriteri olarak öngörülür. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan aday veya istekli yeterli kabul edilir.

(8) Altıncı ve yedinci fıkralardaki kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(9) İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait gelir tablosunu sunmayanlar, iki önceki yılın gelir tablosunu sunabilirler. Bu gelir tablosunun yeterlik kriterini sağlayamaması halinde, iki önceki yılın ve üç önceki yılın gelir tabloları sunulabilir. Bu durumda, gelir tabloları sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(10) 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 174 üncü maddesine göre takvim yılından farklı hesap dönemi belirlenen aday ve isteklinin gelir tablosu için bu hesap dönemi esas alınır.

(11) Gelir tablosunun veya serbest meslek kazanç defteri özetinin yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen gelir tablosunun o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeyi düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.

(12) İş ortaklığı olarak ihaleye katılan aday ve isteklilerde; iş hacmine ilişkin kriterlerin, her bir ortak tarafından iş ortaklığındaki hissesi oranında sağlanması zorunludur…” hükmü yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “…7.4. Ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.4.2. İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri.

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağladığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir tarafından standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi (Standart Form: KİK025.1/H)

sunmaları gerekmektedir.

Sunulan bilanço veya eşdeğer belgelerde;

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi

gerekir.

Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait belgelerini sunmayanlar, iki önceki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde yeterlik kriterini sağlayamayanlar ise iki önceki yılın belgeleri ile üç önceki yılın belgelerini sunabilirler. Bu durumda, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.”>

Bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ise o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.

İsteklinin ortak girişim olması halinde, ortakların her birinin istenen belgeleri ayrı ayrı sunması ve yukarıda belirtilen kriterleri sağlaması zorunludur.

7.4.3. İstekli tarafından;

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgeler,

birinin sunulması yeterlidir.

Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.

Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen hizmet işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.

Toplam cironun teklif edilen bedelin % 25’inden, hizmet işleri ile ilgili cironun ise teklif edilen bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.

Bu kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

Gelir tablosunun veya serbest meslek kazanç defteri özetinin, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen gelir tablosunun o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeyi düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.

İş ortaklığı olarak ihaleye katılan isteklilerde; iş hacmine ilişkin kriterlerin, her bir ortak tarafından iş ortaklığındaki hissesi oranında sağlanması zorunludur.

İsteklinin iş hacmi tutarının değerlendirilmesinde, kendi iş hacmi tutarı ile birlikte ortak olduğu ortak girişime/girişimlere ait iş hacmi tutarı da hissesi oranında dikkate alınarak toplanmak suretiyle toplam iş hacmi tutarı belirlenir. Bu durumda isteklinin iş hacmi tutarı kullanılan ortak girişimdeki/girişimlerdeki hisse oranını gösteren belgelerin de teklif kapsamında sunulması gerekmektedir.” düzenlemesi yer almaktadır.

İhale üzerinde bırakılan iş ortaklığı tarafından sunulan teklif mektubu incelendiğinde teklif tutarının 13.644.440,40 TL olduğu, bu çerçevede pilot ortak tarafından 3.376.999,00 TL tutarından az olmamak üzere (13.644.440,40*0,25*0,99=3.376.999,00 TL), özel ortak tarafından ise 34.111,10 TL tutarından az olmamak üzere (13.644.440,40*0,25*0,01=34.111,10 TL) toplam cironun sunulması gerektiği,

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi tarafından sunulan teklif mektubu incelendiğinde teklif tutarının 13.827.710,00 TL olduğu, bu çerçevede söz konusu istekli tarafından 3.456.927,50 TL tutarından az olmamak üzere (13.827.710,00*0,25=3.456.927,50 TL) toplam cironun sunulması gerektiği tespit edilmiştir.

İhale üzerinde bırakılan iş ortaklığının pilot ortağı Tim 1 Yemek Hiz. Gıda Tem. San. ve Tic. A.Ş. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “İhaleye Katılmak İçin Gereken Belgeler ve Yeterlik Kriterleri” sütununun “Ekonomik ve Mali Yeterliğe İlişkin Bilgiler” satırının;

“Bilanço Bilgileri (Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar)” bölümünde “Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar: 2023, Cari Oran (Dönen Varlıklar/Kısa Vadeli Borçlar): 1,48584275; Öz Kaynak Oranı (Öz Kaynaklar/Toplam Aktif): 0,33058341; Kısa Vadeli Banka Borçlarının Öz Kaynaklara Oranı: 0;” beyanının,

“İş Hacmi Bilgileri bölümünde “Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar: 2023: *****063,59 TRY” beyanının yer aldığı görülmüştür.

İhale üzerinde bırakılan iş ortaklığının özel ortağı Mirim Yemek A.Ş. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “İhaleye Katılmak İçin Gereken Belgeler ve Yeterlik Kriterleri” sütununun “Ekonomik ve Mali Yeterliğe İlişkin Bilgiler” satırının;

“Bilanço Bilgileri (Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar)” bölümünde “Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar: 2023, Cari Oran (Dönen Varlıklar/Kısa Vadeli Borçlar): 1,85860654; Öz Kaynak Oranı (Öz Kaynaklar/Toplam Aktif): 0,46805079; Kısa Vadeli Banka Borçlarının Öz Kaynaklara Oranı: 0;” beyanının,

“İş Hacmi Bilgileri bölümünde “Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar: 2023: *****490,96 TRY” beyanının yer aldığı görülmüştür.

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi Doğadan Org. Yemek Müh. İnş. Tem. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “İhaleye Katılmak İçin Gereken Belgeler ve Yeterlik Kriterleri” sütununun “Ekonomik ve Mali Yeterliğe İlişkin Bilgiler” satırının;

“Bilanço Bilgileri (Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar)” bölümünde “Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar: 2023, Cari Oran (Dönen Varlıklar/Kısa Vadeli Borçlar): 1,3750437; Öz Kaynak Oranı (Öz Kaynaklar/Toplam Aktif): 0,43987097; Kısa Vadeli Banka Borçlarının Öz Kaynaklara Oranı: 0;” beyanının,

“İş Hacmi Bilgileri bölümünde “Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar: 2023: *****189,35 TRY” beyanının yer aldığı görülmüştür.

Yapılan incelemede şikâyete konu istekliler tarafından yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen 2023 yılına ait bilanço bilgileri EKAP üzerinden incelendiğinde, cari oran, öz kaynak oranı ve kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının İdari Şartname’nin 7.4’üncü maddesinde belirtilen oranları karşıladığı ve söz konusu tutarların yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilanço tutarlarıyla uyumlu olduğu, ayrıca 2023 yılına ait gelir tablolarında yer alan net satışlar tutarının (cironun) da söz konusu isteklilerin teklif bedelinin %25’ini karşıladığı anlaşılmıştır. Bu çerçevede başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

  1. Başvuru sahibinin 5’inci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında 4734 sayılı Kanunun 4 üncü maddesindeki tanımlar yanında;

a) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer usullerle gerçekleştirilen, teçhizat, ekipman, mali güç ve uzmanlık ile personel ve organizasyon gerekleri bakımından benzer özellik taşıyan işleri,… ifade eder.” hükmü,

“İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “1) İş deneyimini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde; teknolojik ürün deneyim belgesinin ve yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleriyle ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

(2) İlk ilan veya davet tarihi ile ihale veya son başvuru tarihi arasında kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleri, ilgisine göre birinci fıkranın (a) veya (b) bendi kapsamında değerlendirilir.

(3) İş deneyiminin belirlenmesi amacıyla;

a) Açık ihale usulüyle yapılan ihaleler ile Kanunun 21 inci maddesinin (b), (c) ve (f) bentlerine göre yapılan ihalelerde, teklif edilen bedelin % 25’i ile % 50’si aralığında idarece belirlenecek bir orandan az olmamak üzere,

b) Belli istekliler arasında ihale usulüyle ve Kanunun 21 inci maddesinin (a), (d) ve (e) bentlerine göre yapılan ihalelerde, yaklaşık maliyetin %25’i ile % 50’si aralığında, idarece belirlenecek parasal tutardan az olmamak üzere,

ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler ile teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması istenir.

(4) İlgili mevzuat uyarınca gelecek yıllara yaygın olarak gerçekleştirilecek işlerin, açık ihale usulüyle ve Kanunun 21 inci maddesinin (b), (c) ve (f) bentlerine göre ihale edilmesi halinde, iş deneyimine ilişkin oranlar üçüncü fıkranın (a) bendine göre belirlenen oranın, bir yıldan fazla süreli işlerde 4/5’i, iki yıldan fazla süreli işlerde 3/5’i, üç yıldan fazla süreli işlerde 2/5’i alınarak hesaplanır ve bu oranlar yeterlik kriteri olarak öngörülür. Belli istekliler arasında ihale usulüyle ve Kanunun 21 inci maddesinin (a), (d) ve (e) bentlerine göre yapılan ihalelerde ise bu oranlara göre belirlenen parasal tutarlar yeterlik kriteri olarak öngörülür.

(5) İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70’ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10’unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30’undan az olmaması gerekir. Ancak, ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmı için istenen iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur…” hükmü,

“Değerlendirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 48’inci maddesinde “(1) İhale konusu iş veya benzer işlerle ilgili tek sözleşmeye dayalı olarak iş deneyimini gösteren belgeler değerlendirmeye alınır. Birden çok iş deneyimini gösteren belge hiçbir şekilde toplanamaz.

(2) İş deneyimini gösteren belgelerde yer alan ancak, ihale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz.…” hükmü yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde ihale konusu işin adı “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 1 Yıl Süreyle (14/01/2025-13/01/2026) Eskişehir Demiryolu Eğitim ve Sınav Merkezi Müdürlüğünün İaşe Hizmet Alımı İşi

b) Türü: Hizmet alımı

e) Miktarı:

1 Yıl Süreyle (14/01/2025-13/01/2026) Eskişehir Demiryolu Eğitim ve Sınav Merkezi Müdürlüğünün İaşe Hizmet Alımı İşi

26.008 adet sabah kahvaltısı,

34.678 adet öğle yemeği,

26.008 adet akşam yemeği,

…” düzenlemesi,

“İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “…7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri,

sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.

İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70’ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10’unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30’undan az olmaması gerekir. Ancak, ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmı için istenen iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

İaşe hizmet alımı işleri benzer iş olarak kabul edilecektir…” düzenlemesi yer almaktadır.

İhale üzerinde bırakılan iş ortaklığı tarafından sunulan teklif mektubu incelendiğinde teklif tutarının 13.644.440,40 TL olduğu, bu çerçevede pilot ortak tarafından 2.387.777,07 TL tutarından az olmamak üzere (13.644.440,40*0,25*0,70=2.387.777,07 TL), özel ortak tarafından ise 1.023.333,03 TL tutarından az olmamak üzere (13.644.440,40*0,25*0,30=1.023.333,03 TL) iş deneyiminin sunulması gerektiği,

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi tarafından sunulan teklif mektubu incelendiğinde teklif tutarının 13.827.710,00 TL olduğu, bu çerçevede söz konusu istekli tarafından 3.456.927,50 TL tutarından az olmamak üzere (13.827.710,00*0,25=3.456.927,50 TL) iş deneyiminin sunulması gerektiği tespit edilmiştir.

İhale üzerine bırakılan Tim 1 Yemek Hiz. Gıda Tem. San. ve Tic. A.Ş. – Mirim Yemek A.Ş. İş Ortaklığının pilot ortağı tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” satırının “EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi” kısmında “2023/485860-7442449-1-1_EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi.doc-Doğrudan EKAP’ta oluşturulan belgedir.” ibaresine yer verildiği, beyan edilen belgenin Aksaray Üniversitesi Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı tarafından “Malzeme dahil yemeğin pişirilmesi, dağıtılması ve sonrası hizmetleri, 2023/485860” işine ilişkin 17.09.2024 tarihli yüklenici iş bitirme belgesi olduğu, belgede işin tanımının “Malzeme dahil yemeğin pişirilmesi, dağıtılması ve sonrası hizmetleri (497.420 Adet)”, ihale tarihinin 15.06.2023, kabul tarihinin 30.06.2024, belge tutarının 31.327.933,40 TRY, ortaklık oranının “Tim 1 Yemek Hizmetleri Gıda Temizlik Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi – 98,00%; Mirim Yemek Anonim Şirketi – 1,00%; Özil Temizlik Turizm Yemek Gıda Güvenlik Hizmetleri İnşaat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi – 1,00%” olarak belirtildiği görülmüştür.

Özel ortak Mirim Yemek A.Ş. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” satırının “EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi” kısmında “2021/340563-4858465-1-1_EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi.doc-Doğrudan EKAP’ta oluşturulan belgedir.” ibaresine yer verildiği, beyan edilen belgenin Zonguldak Bülent Ecevit Üniversitesi Uygulama ve Araştırma Hastanesi tarafından “Merkezimiz İhtiyacına 6 Aylık Malzeme Dahil Yemek Pişirme, Dağıtım ve Sonrası Hizmetleri Alımı , 2021/340563” işine ilişkin 26.05.2022 tarihli yüklenici iş bitirme belgesi olduğu, belgede işin tanımının “Merkezimiz İhtiyacına 6 aylık Malzeme Dahil Yemek Pişirme, Dağıtım ve Sonrası Hizmetleri Alımı”, ihale tarihinin 18.06.2021, kabul tarihinin 29.03.2022, belge tutarının 5.048.497,61 TRY, ortaklık oranının “Mirim Yemek Anonim Şirketi – 90,00%; Mur Şah Yemek Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi. – 10,00%” olarak belirtildiği görülmüştür.

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi Doğadan Org. Yemek Müh. İnş. Tem. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” satırının “EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi” kısmında “2020/622746-4606281-1-1_EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi.doc-Doğrudan EKAP’ta oluşturulan belgedir.” ibaresine yer verildiği, beyan edilen belgenin Hakkari İl Sağlık Müdürlüğü tarafından “Malzemeli Mutfak Hizmeti Alımı, 2020/622746” işine ilişkin 14.09.2023 tarihli yüklenici iş bitirme belgesi olduğu, belgede işin tanımının “Malzemeli Mutfak Hizmeti Alımı”, ihale tarihinin 18.12.2020, kabul tarihinin 31.12.2022, belge tutarının 9.016.019,18 TRY, ortaklık oranının “Doğadan Organizasyon Yemek Mühendislik İnşaat Temizlik Sanayi Ticaret Limited Şirketi – 85,00%; İlvan Gıda Petr. Ür. İnş. Madencilik San. ve Tic. Ltd. Şti. – 15,00%” olarak belirtildiği görülmüştür.

İncelemeye konu istekliler tarafından yeterlik bilgileri tablosunda EKAP’ta kayıtlı olan iş deneyim belgelerinin beyan edildiği, belgelerin özel sektöre yapılan işlere ilişkin olmadığı, bahse konu iş deneyim belgelerinin ihalenin ilk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeler olduğu anlaşılmıştır. Ayrıca, söz konusu istekliler tarafından beyan edilen iş deneyim belgelerine konu işlerin ihale konusu işe ve idarece belirlenen benzer iş tanımına uygun olduğu ve belge tutarlarının da anılan istekliler tarafından sağlanması gereken asgari iş deneyim tutarını karşıladığı anlaşıldığından, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

6) Başvuru sahibinin 6’ncı iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Makine, teçhizat ve diğer ekipmana ilişkin belgeler ve kapasite raporu” başlıklı 41’inci maddesinde “…(5) İdare, ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede işin niteliğini göz önünde bulundurarak kapasite raporu ile ilgili düzenleme yapabilir. Sunulacak kapasite raporunun ihale veya son başvuru tarihi itibarıyla geçerli olması zorunludur.

(6) İş ortaklığında kapasite raporuna ilişkin yeterlik kriteri ortaklardan biri, birkaçı veya tamamı tarafından sağlanabilir. Ancak, idareler, idari şartnamede veya ön yeterlik şartnamesinde iş ortaklıklarındaki ortaklardan her birinin, kapasite raporuna ilişkin olarak iş ortaklığındaki hissesi oranında yeterliği sağlamaları gerektiğine yönelik düzenleme yapabilirler. Konsorsiyumlarda, kapasite raporunun, her bir ortağın kendi kısmı için istenilen asgari yeterlik kriterini sağlaması zorunludur.

(7) Aday veya istekli adına düzenlenmiş, farklı tesislere ait birden fazla kapasite raporunun sunulması halinde, kapasite tutarları toplanmak suretiyle yeterlik kriterinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.” hükmü yer almaktadır.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Kapasite raporu” başlıklı 73’üncü maddesinde “73.1. Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 41 inci maddesinde, idareler tarafından alımın niteliği göz önünde bulundurulmak suretiyle “mesleki ve teknik yeterlik kriteri” olarak kapasite raporuyla ilgili düzenleme yapılabileceği hüküm altına alınmıştır. Bu çerçevede, yüklenicinin mutfağında veya tesisinde yemek üretiminin gerçekleştirilmesinin öngörüldüğü yemek hizmeti alımı ihalelerinde kapasite raporuna ilişkin olarak idari şartnamede istenebilecek günlük üretim miktarı, idarenin günlük yemek ihtiyacını aşmayacak şekilde (ve her bir öğün türü (kahvaltı, diyet vb.) bakımından ayrı ayrı kapasite miktarına sahip olunması şartı aranmaksızın toplam öğün miktarı esas alınarak belirlenecektir. İdarenin kendi mutfağında yemek üretiminin gerçekleştirileceği yemek hizmeti alımı ihalelerinde ise idarece öngörülecek kapasite raporuna ilişkin günlük üretim miktarı, idarenin günlük yemek ihtiyacının yarısını (1/2) geçmeyecektir. İhale dokümanında, üretim miktarı belirtilmeden aday veya isteklilerce kapasite raporu sunulacağına yönelik bir düzenleme yapılmayacaktır.

73.2. İdareler tarafından idari şartnamede veya ön yeterlik şartnamesinde iş ortaklıklarındaki ortaklardan her birinin, kapasite raporuna ilişkin olarak iş ortaklığındaki hissesi oranında yeterliği sağlamaları gerektiğine yönelik düzenleme yapılmamış olması durumunda, yüklenicinin iş ortaklığı olması halinde kapasite raporuna ilişkin yeterlik kriteri ortaklardan biri, birkaçı veya tamamı tarafından sağlanabilir. Konsorsiyumlarda ise kapasite raporunun, her bir ortağın kendi kısmı için istenilen asgari yeterlik kriterini sağlaması zorunlu olduğundan idari şartnamelerde bunun aksine düzenleme yapılamayacaktır. Aday veya istekliler kendi adlarına düzenlenmiş farklı tesislere ait birden fazla kapasite raporu sunabileceklerinden, bu durumda, kapasite tutarları toplanmak suretiyle yeterlik kriterinin sağlanıp sağlanmadığına bakılacaktır.

73.3. Kısmi teklife imkan tanınan ihalelerde, idareler, üretim miktarını gösteren kapasite raporuna ilişkin yeterlik kriterini her bir kısım için ayrı ayrı olmak üzere, o kısım için ihale dokümanında öngörülen miktarı, idarenin kendi mutfağında yemek üretiminin gerçekleştirileceği kısmi teklife imkan tanınan yemek hizmeti alımı ihalelerinde ise idarenin o kısım için öngörülen günlük yemek ihtiyacının yarısını (1/2) aşmamak kaydıyla belirleyerek ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede göstereceklerdir.

73.4. Aday veya istekli tarafından sunulan kapasite raporunun, adayın veya isteklinin kayıtlı olduğu ticaret ve/veya sanayi odası ya da esnaf ve sanatkârlar odası tarafından mevzuatına uygun olarak düzenlenmesi ve ihale veya son başvuru tarihinde geçerli olması zorunludur.” açıklaması bulunmaktadır.

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “…7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.2. Kapasite Raporuna ilişkin açıklamalar:

İstekliler, yıllık kapasite raporunu verecektir/beyan edecektir. (İsteklinin kendine ait gıda üretim tesislerindeki üretim kapasitesini gösterir belge)…” düzenlemesi yer almaktadır.

İhale üzerinde bırakılan iş ortaklığının özel ortağı Mirim Yemek A.Ş. tarafından yeterlik bilgileri tablosunun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” başlıklı bölümünün “Kapasite Raporu (Hizmet/Yapım/Danışmanlık Alımı İhaleleri için)” kısmında “708094-801-00001_KAPASİTE RAPORU.pdf- EKAP’a yüklenen belgedir.” beyanının bulunduğu, EKAP’a yüklenen söz konusu belge incelendiğinde kapasite raporunun Ankara Ticaret Odası tarafından 08.03.2023 tarihinde düzenlendiği, belgenin geçerlik tarihinin 10.03.2025 olduğu, belgede yıllık üretim kapasitesinin “Paket Yemek-Kumanya 1.314.000 adet” olarak belirtildiği,

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi Doğadan Org. Yemek Müh. İnş. Tem. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından yeterlik bilgileri tablosunun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” başlıklı bölümünün “Kapasite Raporu (Hizmet/Yapım/Danışmanlık Alımı İhaleleri için)” kısmında “121262-801-00001_KAPASİTE RAPORU.pdf- EKAP’a yüklenen belgedir.” beyanının bulunduğu, EKAP’a yüklenen söz konusu belge incelendiğinde kapasite raporunun Van Ticaret ve Sanayi Odası tarafından 03.06.2024 tarihinde düzenlendiği, belgenin geçerlik tarihinin 05.06.2026 olduğu, belgede yıllık üretim kapasitesinin “Tabldot Hazır Yemek 1.398.863 adet- Tabldot Kahvaltı/Kumanya 259.789 adet – Tabldot Hazır Diyet Yemek 99.919 adet – Tabldot Diyet Kahvaltı/Kumanya 99.919 adet – Tabldot Ara Öğün 139.886 adet” olarak belirtildiği görülmüştür.

Mevzuatın yukarıda yer verilen hüküm ve açıklamalarından idarelerce ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede işin niteliği göz önünde bulundurularak kapasite raporu ile ilgili düzenleme yapabileceği, iş ortaklığında kapasite raporuna ilişkin yeterlik kriterinin ortaklardan biri, birkaçı veya tamamı tarafından sağlanabileceği, ihale dokümanında, üretim miktarı belirtilmeden aday veya isteklilerce kapasite raporu sunulacağına yönelik bir düzenleme yapılmayacağı, ayrıca kapasite raporunun, adayın veya isteklinin kayıtlı olduğu ticaret ve/veya sanayi odası ya da esnaf ve sanatkârlar odası tarafından mevzuatına uygun olarak düzenlenmesi ve ihale veya son başvuru tarihinde geçerli olmasının zorunlu olduğu anlaşılmaktadır.

İdari Şartname’de kapasite raporuna ilişkin olarak sadece isteklilerin kapasite raporu sunacağının belirtildiği, diğer taraftan idarenin sunulan teklifleri mevcut ihale dokümanında yer alan düzenlemelere göre değerlendirmekle yükümlü olduğu hususları birlikte değerlendirildiğinde, ihale üzerinde bırakılan iş ortaklığının özel ortağı ve ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli tarafından kendi adlarına düzenlenmiş, ihale tarihi itibariyle geçerli ve kapasite miktarları belirtilmiş olan kapasite raporlarının beyan edildiği anlaşılmış olup, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.