"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılma gerekçelerini incelemiştir. İdare, başvuru sahibinin Tıbbi Cihaz Satış Merkezi Yetki belgesi ve hizmet sunumunda kullanılacak cihazların ÜTS envanterinde kayıtlı olmadığı iddiasıyla teklifini reddetmiştir. Ancak, başvuru sahibinin yeterlik bilgileri tablosunda sunduğu belgeler incelendiğinde, tedarikçilerine ait 7 adet Tıbbi Cihaz Satış Merkezi Yetki Belgesi’nin mevcut olduğu tespit edilmiştir. İdari Şartname’de belgenin istekliye ait olması gerektiğine dair bir düzenleme bulunmadığı, ayrıca Sağlık Bakanlığı’nın genelgesinde de tıbbi cihazların tedarikçilerine ait belgelerin kullanılabileceği belirtilmiştir. Bu nedenle, başvuru sahibinin yeterlik kriterlerini sağladığı sonucuna varılmıştır. İdarenin iptal kararı, mevzuata aykırı bulunarak iptal edilmiştir.

Karar no2025/UH.I-850
Karar tarihi27.03.2025
Toplantı No2025/013
Gündem No40

BAŞVURU SAHİBİ:

Sintias Nükleer Tıp Tic. Ltd. Şti.

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Beyhekim Eğitim ve Araştırma Hastanesi

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1803651 İhale Kayıt Numaralı “36 Aylık Pet/Bt Hizmet Alımı” İhalesi

KURUMCA YAPILAN İNCELEME:

Beyhekim Eğitim ve Araştırma Hastanesi tarafından 11.02.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “36 Aylık Pet/Bt Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarakSintias Nükleer Tıp Tic. Ltd. Şti. tarafından 14.03.2025 tarih ve 180488 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 14.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/605 sayılı şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi:

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle; tekliflerinin 25.02.2025 tarihli ihale komisyonu kararı ile İdari Şartname ve ilgili mevzuatlara aykırı olduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, anılan karara yönelik olarak tekliflerinin uygun olduğu ve yeniden değerlendirmeye alınması gerektiği gerekçeleriyle idareye şikâyet başvurusunda bulunulduğu, idarece gerekli inceleme yapılmadan 10.03.2025 tarihinde ihalenin iptal edildiğine ilişkin kararın tebliğ edildiği, söz konusu iptal kararında yer verilen gerekçelerin mevzuata aykırı olduğu, ihaleye 3 isteklinin katıldığı, 2 isteklinin teklifinin yaklaşık maliyetin altında olduğu, kendi teklifleri ile diğer geçerli teklif arasında 11.427.512,58 TL farkın bulunduğu, diğer bir ifadeyle idarenin iptal gerekçesinin aksine ihalede rekabetin gerçekleştiği ve fırsat eşitliğinin sağlandığı, kendi tekliflerinin de yaklaşık maliyetin 18.902.665,32 TL altında olduğu ve kamu yararının tesis edildiği,

Buna ek olarak İdari Şartname’nin 7.1.ı maddesinde yeterlik kriteri olarak istenen belgelerin herhangi bir tereddüde sebep olmadığı, idarenin anılan maddede talep edilen belgeler ile ilgili tereddüde neden olan hususun belgelerin istekliye ait olup olmadığı ile ilgili olduğu, 25.02.2025 tarihli ihale komisyonu kararında da tekliflerinin belgelerin kime ait olduğunun tereddüt yarattığından değil istenen belgenin sunulmadığından dolayı değerlendirme dışı bırakıldığı, ancak kendileri tarafından istenen belgelerin eksiksiz bir şekilde idareye sunulduğu, anılan doküman düzenlemesinde belgelerin istekliye ait olması gerektiğine yönelik bir düzenlemenin yer almadığı, dolayısıyla belgelerin istekliye ait olup olmaması hususunda tereddüde neden olacak bir durum bulunmadığı, diğer taraftan 2022/2 sayılı Sağlık Bakanlığı Tıbbi Cihazlarla İlgili Mal ve Hizmet Alımı İşlemleri konulu Genelge’de de belirtildiği üzere hizmet alımlarında tabloda yer alan belgelerin cihazın tedarikçilerine ait olmasının gerektiği, kendilerinin ihale konusu işte kullanılacak olan cihazların tedarikçilerine ait 7 adet Tıbbi Cihaz Satış Merkezi Yetki belgelerini sunduğu, anılan tabloda istenen “ürün ruhsatı” ve “izin belgeleri” belgelerinin de ihaleye teklif veren istekli firmalara ait olmayıp F-18 FDG tedarikçilerine ait olduğu, dolayısıyla İdari Şartname ve ilgili Genelge’de net olan bir durumun tereddüde neden olduğu gerekçesi ile ihalenin iptal edilmesinin mevzuata aykırı olduğu,

Öte yandan kendilerinin ÜTS kaydının ve teklif edilen tıbbi cihazlara ait ÜTS barkod numaralarını içeren belgelerin de tekliflerin kapsamında sunulduğu, doküman düzenlemesinden de anlaşılacağı üzere teklif edilen cihazların isteklinin ÜTS envanterinde bulunması gerekliliğine ilişkin bir düzenlemenin yer almadığı, ihale kapsamında sıfır cihazların (henüz üretilmemiş) sunulduğu, üretilmemiş bir cihazın ÜTS envanterine kayıt olmasının talep edilmesine ilişkin hususun Şartname’de yer almadığı, bu talebin de aynı zamanda hayatın olağan akışına aykırı olduğu, ayrıca 2022/2 sayılı Sağlık Bakanlığı Tıbbi Cihazlarla İlgili Mal ve Hizmet Alımı İşlemleri Genelgesi’nin “Genel Esaslar” başlıklı 1.15’inci maddesinde hizmet Sunumunda kullanılacak cihazların isteklinin envanterinde bulunması gerekliliği hizmet sunumuna başlamadan önce sağlanması gerektiğinin açıkça düzenlendiği, aktarılan gerekçelere göre ihale iptal kararının iptal edilerek, tekliflerinin değerlendirmeye alınması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.” hükmü,

İhale ilânlarında bulunması zorunlu hususlar” başlıklı 24’üncü maddesinde “İhale dokümanında belirtilmeyen hususlara ilânlarda yer verilemez. İhale ilânlarında aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:

e) Uygulanacak ihale usulü, ihaleye katılabilme şartları ve istenilen belgelerin neler olduğu.

f) Yeterlik değerlendirmesinde uygulanacak kriterler…” hükmü,

“İhale ve ön yeterlik dokümanının içeriği ve İdari Şartname’de yer alması zorunlu hususlar” başlıklı 27’nci maddesinde “… İdari şartnamede ihale konusuna göre asgari aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:

e) İsteklilerde aranılan şartlar, belgeler ve yeterlik kriterleri. … hükmü,

“Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 37’nci maddesinde “İhale komisyonunun talebi üzerine idare tekliflerin incelenmesi, karşılaştırılması ve değerlendirilmesinde yararlanmak üzere net olmayan hususlarla ilgili isteklilerden yazılı olarak tekliflerini açıklamalarını isteyebilir. Ancak bu açıklama, hiçbir şekilde teklif fiyatında değişiklik yapılması veya ihale dokümanında yer alan şartlara uygun olmayan tekliflerin uygun hale getirilmesi amacıyla istenilmez ve yapılmaz.

Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmadığı 36 ncı maddeye göre ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir. Ancak, teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belgelerde bilgi eksikliği bulunması halinde idarece belirlenen sürede isteklilerden bu eksik bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede bilgileri tamamlamayan istekliler değerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatları gelir kaydedilir. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir. Bu aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik kriterlerine ve tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen isteklilerin teklifleri ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.” hükmü,

“Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali” başlıklı 39’uncu maddesinde “İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak, idare isteklilerin talepte bulunması halinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir.” hükmü,

“İhalenin karara bağlanması ve onaylanması” başlıklı 40’ıncı maddesinde “…İhale komisyonu gerekçeli kararını belirleyerek, ihale yetkilisinin onayına sunar. Kararlarda isteklilerin adları veya ticaret unvanları, teklif edilen bedeller, ihalenin tarihi ve hangi istekli üzerine hangi gerekçelerle yapıldığı, ihale yapılmamış ise nedenleri belirtilir.

İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder.

İhale; kararın onaylanması halinde geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır…” hükmü,

“Kesinleşen ihale kararlarının bildirilmesi” başlıklı 41’inci maddesinde “İhale sonucu, ihale kararının ihale yetkilisi tarafından onaylandığı günü izleyen en geç üç gün içinde, ihale üzerinde bırakılan dahil olmak üzere, ihaleye teklif veren bütün isteklilere bildirilir. İhale sonucunun bildiriminde, tekliflerin değerlendirmeye alınmama veya uygun bulunmama gerekçelerine de yer verilir.

İhale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda da isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılır…” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Yeterliğin belirlenmesinde uyulacak ilkeler” başlıklı 28’inci maddesinde “…(2) Yeterlik değerlendirmesi için istenecek belgelerin ve yeterlik değerlendirmesinde aranılacak kriterlerin, ihale veya ön yeterlik ilanı ile idari şartnamede veya ön yeterlik şartnamesinde ya da davet yazısında belirtilmesi zorunludur.” hükmü,

“Sözleşmenin yürütülmesi aşamasındaki mesleki ve teknik yükümlülüklere yönelik düzenlemeler” başlıklı 30’uncu maddesinde “(1) Ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede yeterlik kriteri olarak belirlenmeyen, ancak sözleşmenin yürütülmesi aşamasında işin yerine getirilmesi için gerekli olduğu öngörülen mesleki ve teknik yükümlülüklere yönelik düzenlemeler teknik şartnamede yer alır. Bu düzenlemelerde, işin niteliği ile bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat hükümleri esas alınır. Bu yükümlülüklere ilişkin olarak yüklenici tarafından hangi belgelerin idareye sunulması gerektiğinin teknik şartnamede açıkça düzenlenmesi zorunludur.

(2) Bu Yönetmeliğin ilgili maddeleri uyarınca idarelerce belirlenmesi zorunlu olan mesleki ve teknik yeterlik kriterlerine ve bu kapsamda istenecek belgelere teknik şartnamede yer verilemez.” hükmü,

“Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde “(1) İhalelere katılacak aday veya istekliler tarafından,

(4) İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat vb. belgelerin adaylar veya istekliler tarafından sunulmasına ilişkin hükümlere, ilan ve ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede yer verilir…” hükmü,

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Kurum tarafından inceleme” başlıklı 18’inci maddesinde “…(3) Şikâyet veya itirazen şikayet başvurusu üzerine idare tarafından alınan ihalenin iptali kararına karşı yapılacak itirazen şikayet başvuruları ise idarenin iptal gerekçeleriyle sınırlı incelenir. …” hükmü,

Sağlık Bakanlığının 83913885 sayılı 2022/2 Genelgesi’nin “Genel Esaslar” başlıklı 1’inci maddesinde “…1.15. Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri kapsamındaki cihazların satın almalarında, hizmet atımlarında veya kit ve sarf karşılığı hizmet alımlarında, aday veya isteklilerin ÜTS’de firma kaydının aranması zorunludur. Ayrıca ÜTS üzerinde yapılan ürün sorgulamalarında ürün durumu “Kayıtlı” veya “Sistemde Tekil Ürün Var” şeklinde olan ürünler haricindekilerin alımı yapılmamalıdır. Hizmet alım süreçlerinde, hizmet sunumunda kullanılacak cihazların aday veya isteklinin ÜTS’deki envanterinde bulunması gerekliliği aranmalıdır. Bu gerekliliğe, hizmet sunumuna başlamadan önce sözleşmede yer verilmelidir.” açıklaması,

Anılan Genelge’nin “Tıbbi cihaz alım esasları” başlıklı 2’nci maddesinde “…2.2 Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri kapsamındaki ürünlerin veya cihazların satın alımlarında aday ve isteklinin “Tıbbi Cihaz Satış, Reklam ve Tanıtım Yönetmeliği” kapsamında “satış merkezi yetki belgesi” aranacaktır” açıklaması,

Anılan Genelge’nin “Tıbbi cihaz ve tıbbi hizmet alımları” başlıklı 3’üncü maddesinde “3.7 Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri kapsamındaki ürünlerin ve cihazların hizmet alımı yoluyla sağlık hizmet sunumunda kullanılması durumunda bu genelgenin “Tıbbi Cihaz Alım Esasları” başlıklı 2’nci maddesindeki ürün ve cihazlar ile cihaz tedarikçilerine ilişkin kayıt, tescil, satış, yetki belgesi, uyarı sistemi takip ve kontrolleri, up-time, malzeme tanımlarına ilişkin iş ve işlemler uygulanır” açıklaması,

İdari Şartname’nin İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 36 Aylık PET/BT Hizmet Alımı

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

e) Miktarı:

89.277.442 Sut Puanı

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: S.B.Ü. Konya Beyhekim Eğitim Ve Araştırma Hastanesi” düzenlemesi,

“İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

ı) İhale konusu işin ya da malın satış faaliyetinin yerine getirilebilmesi için ilgili mevzuat gereğince alınması zorunlu olan sicil, izin, ruhsat, faaliyet belgesi vb. belgeler:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

Tıbbi Cihaz Satış Merkezi Yetki Belgesi

Tek ortağın sunması yeterlidir.

Ürün Ruhsatı

F-18 FDG radyonüklidi imalatına dair NDK’dan alınmış “Lisans/İzin belgesi”

Tek ortağın sunması yeterlidir.

İzin Belgesi

F-18 FDG radyonüklidi imalatına dair Sağlık Bakanlığından alınmış “Lisans/İzin belgesi”

Tek ortağın sunması yeterlidir.

7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7’nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

Şartnameye Uygunluk Belgesi

Yüklenici, kendisi veya vekili tarafından imzalanmış Türkçe olarak Teknik şartnameye uygunluk cevabını yeterlilik bilgileri tablosunda beyan edecektir.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

Titubb /Üts Kayıt Belgesi

TİTUBB /ÜTS sisteminde kayıtlı olduğuna dair bilgileri ve onaylanmış barkod numaraları yeterlilik bilgileri tablosunda beyan edeceklerdir.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

Marka, Model Ve Cihaz Yaşı

İstekliler; teknik şartnamede özellikleri ve miktarları belirtilmiş olan cihazın hangi marka, model olduğunu ve cihaz yaşını yeterlilik bilgileri tablosunda beyan edeceklerdir.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

%95 Çalışma ”Uptime”

Yüklenici, cihazın yıllık %95 çalışma ”Uptime” garantisi verdiğine dair yeterlilik tablosunda beyan edecektir

Tek ortağın sunması yeterlidir.

7.5.5 Bu Şartnamenin 7’nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterleri tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmaz…” düzenlemesi,

“Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptal edilmesi” başlıklı 34’üncü maddesinde “34.1. İhale komisyonu kararı üzerine İdare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez.

34.2. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum, bütün isteklilere gerekçesiyle birlikte derhal bildirilir.” düzenlemesi,

“İhale kararının onaylanması veya iptali” başlıklı 37’nci maddesinde “37.1. İhale kararı ihale yetkilisince onaylanmadan önce, ihale üzerinde bırakılan istekli ile varsa ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığı Kurumdan teyit edilerek buna ilişkin belge ihale kararına eklenir.

37.2. Yapılan teyit işlemi sonucunda, her iki isteklinin de yasaklı çıkması durumunda ihale iptal edilir.

37.3. İhale yetkilisi, karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylar veya gerekçesini açıkça belirtmek suretiyle iptal eder.

37.4. İhale; kararın ihale yetkilisince onaylanması halinde geçerli, iptal edilmesi halinde ise hükümsüz sayılır.” düzenlemesi,

İhale İlanı’nın “İhaleye katılabilme şartları ve istenilen belgeler ile yeterlik değerlendirmesinde uygulanacak kriterler başlıklı 4’üncü maddesinde “4.1.

İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

4.1.1.3. İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat vb. belgeler,

İzin Belgesi

Tıbbi Cihaz Satış Merkezi Yetki Belgesi

Ürün Ruhsatı” düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuru konusu ihalenin birim fiyat teklif cetveli standart formu aşağıda yer almaktadır.

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması3

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi sayısı

Ay/gün/saat

1

Teknisyen / Tekniker(Brüt asgari ücret)

Ay

2

36

2

Sekreter(Brüt asgari ücret)

Ay

1

36

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)5

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması 6

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

1

PET/BT Hizmet Alımı

puan

89.277.442

II. ARA TOPLAM (K.D.V. Hariç)7

TOPLAM TUTAR (K.D.V Hariç)

İhale dokümanı kapsamında yer alan yeterlik bilgileri tablosuna aşağıda yer verilmektedir.

YETERLİK BİLGİLERİ TABLOSU *

[Teklif verilen kısım: ]

(Kısmi teklife açık ihalelerde teklif verilen kısım belirtilecek ve yeterlik bilgileri tablosu her bir kısım için ayrı ayrı doldurulacaktır.)

İSTEKLİNİN ADI-SOYADI / TİCARET UNVANI

(Ortak girişim veya konsorsiyum olarak teklif verilmesi durumunda, bu tablo her bir ortak tarafından ayrı ayrı doldurulacak ve bu bölüme tablodaki bilgi/belgeleri beyan eden ortağa ilişkin bilgiler yazılacaktır.)

İhaleye Katılmak İçin Gereken Belgeler Ve Yeterlik Kriterleri

İstekliye/

Ortağa Ait Bilgiler

AÇIKLAMALAR

Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler

Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri

İzin Belgesi

Tıbbi Cihaz Satış Merkezi Yetki Belgesi

Ürün Ruhsatı

İdari Şartnamenin 7.1.I maddesi

İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsata ilişkin belgeler sunulacaktır.

Ekonomik ve Mali Yeterliğe İlişkin Bilgiler

Diğer Belgeler

İdari Şartnamenin 7nci Maddesi Dışındaki Maddeleri ile Teknik Şartnamede Belirtilen Belgeler

%95 Çalışma ”Uptime”

Marka, Model ve Cihaz Yaşı

Şartnameye Uygunluk Belgesi

Titubb /Üts Kayıt Belgesi

İdari Şartnamenin 7.5.4 maddesi

İdari Şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen belgeler sunulacaktır.

İdari Şartname’nin 2’nci maddesinden ihale konusu işin “36 Aylık PET/BT Hizmet Alımı” olduğunun anlaşıldığı, ihalenin birim fiyat teklif alınmak suretiyle ve açık ihale usulü ile 11.02.2025 tarihinde gerçekleştirildiği, bahse konu ihaleye 3 istekli tarafından e-teklif verildiği, 25.02.2025 tarihli ilk ihale komisyonu kararında, başvuru sahibinin teklifinin Tıbbi Cihaz Satış Merkezi Yetki belgesi bulunmadığı ve hizmet sunumunda kullanılacak cihazların ÜTS envanterinde kayıtlı olmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, bir isteklinin teklifinin de yaklaşık maliyetin üzerinde olduğu gerekçesiyle uygun bulunmadığı, ihalenin Bianco Sağ. Ürün. Tic. Paz. San. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı anlaşılmıştır.

Başvuru konusu husus ile ilgili olarak, idare tarafından İdari Şartname’nin 7.1.ı maddesinde “Tıbbi Cihaz Satış Merkezi Yetki Belgesi“, “F-18 FDG radyonüklidi imalatına dair NDK’dan alınmış “Lisans/İzin belgesi” ve “F-18 FDG radyonüklidi imalatına dair Sağlık Bakanlığından alınmış “Lisans/İzin belgesi“nin ve anılan Şartname’nin 7.5.4’üncü maddesinde de “Titubb /Üts Kayıt Belgesi“nin yeterlik kriteri olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

Şikâyet konusu ihalede, ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi istekli olarak belirlenen Bianco Sağ. Ürün. Tic. Paz. San. Ltd. Şti.nin idare tarafından ihale komisyonu kararı alınmadan önce 06.01.2025 tarihinde ihale dokümanına yönelik olarak idareye şikayet başvurusunda bulunduğu, dilekçede söz konusu yeterlik kriterlerine ilişkin düzenlemenin “Ürün Ruhsatı – Yüklenici firma tedarik edeceği F-18 FDG radyonüklidi imalatına dair NDK’dan alınmış “Lisans/İzin belgesi”ni bu belgeye sahip firma/firmalardan alacağını temin edecektir.

İzin Belgesi

Yüklenici firma tedarik edeceği F-18 FDG radyonüklidi imalatına dair Sağlık Bakanlığından alınmış “Lisans/İzin belgesi” bu belgeye sahip firma/firmalardan alacağını temin edecektir…” şeklinde düzeltilmesi talep edilmiş, gerekçe olarak da “FDG tedarik edilen firmalar ile ihaleye giren firmalar farklı olabileceğinden rekabeti arttırmak adına maddenin değişmesini talep etmekteyiz.” ifadelerine yer verilmiştir.

İdare tarafından da şikayet dilekçesine 13.01.2025 tarihinde şikayete cevap yazsının EKAP üzerinden tebliğ edildiği, anılan yazıda “…FDG tedarik edilen firmanın / ihaleye katılan firmanın da teklif vermesine engel olmadığından, talep ettiğiniz değişikliği kapsadığından ve ihalede rekabeti engelleyici olmadığından değişiklik uygun bulunmamıştır…” ifadelerine yer verilerek şikayet başvurusunun reddedildiği görülmüştür.

İhale komisyonunun 25.02.2025 tarihli kararında Bianco Sağ. Ürün. Tic. Paz. San. Ltd. Şti.nin beyan ettiği bilgileri ve/veya bu bilgileri tevsik amacıyla sunduğu belgelerin doğrulanması yapılarak teklifinin uygun bulunduğu ve ihalenin anılan istekli üzerinde bırakıldığı, başvuru sahibinin teklifinin ise Tıbbi Cihaz Satış Merkezi Yetki belgesi bulunmadığı ve hizmet sunumunda kullanılacak cihazların ÜTS envanterinde kayıtlı olmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı anlaşılmıştır.

İhale komisyonu kararının ardından, başvuru sahibi tarafından 28.02.2025 tarihli şikayet dilekçesi ile idareye başvuruda bulunulduğu, başvuru sahibinin anılan şikayet dilekçesinde, itizaren şikayet dilekçesinde de mevcut olan, yeterlik kriteri olarak istenen “Tıbbi Cihaz Satış Yeri Yetki Belgesi”nin mevcut ve uygun olduğu, ÜTS kayıtlarına ilişkin değerlendirme dışı bırakılma gerekçesinin de uygun olmadığı yönünde iddialarının bulunduğu görülmüştür.

İdare tarafından da başvuru sahibine 10.03.2025 tarihinde EKAP üzerinden ihalenin iptal edildiğine dair tebligat yapıldığı, anılan iptal kararında, “Hastanemizin ihtiyacını karşılamak üzere 11.02.2025 tarih saat 10.30 da yapılmış olan 2024/1803651 ihale kayıt numaralı “36 Aylık PET/BT Hizmet Alımı” ihale dokümanı İdari Şartname’nin 7.1.ı maddesinde yeterlik kriterleri olarak istenen belgeler için kullanılan ifadeler, ihaleye katılan firmalar tarafından tereddütlere neden olduğundan, ihalede rekabeti önleyici durumlar mahal vermemek adına, fırsat eşitliği sağlamak için ihale dokümanının yeniden hazırlanmasına, ihale sürecinin devam etmesine engel oluşturacağından dolayı ve Kamu İhale Kanunu’nun 39. Maddesi “İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez. Ancak, idare isteklilerin talepte bulunması halinde, ihalenin iptal edilme gerekçelerini talep eden isteklilere bildirir.” istinaden ihalenin iptal edilmesi hususunda…” ifadelerine yer verilerek ihalenin iptal edildiği anlaşılmıştır.

4734 sayılı Kanun’un 40’ıncı maddesinde; ihalenin karara bağlanması ve onaylanmasına ilişkin ihale komisyonunca gerekçeli kararın belirlenerek, ihale yetkilisinin onayına sunulacağı, ihale yetkilisi tarafından ise karar tarihini izleyen en geç beş iş günü içinde ihale kararını onaylanacağı veya gerekçesinin açıkça belirtmek suretiyle ihaleyi iptal edebileceği, aynı Kanun’un 41’inci maddesinde ise ihale kararının ihale yetkilisi tarafından iptal edilmesi durumunda isteklilere gerekçeleri belirtilmek suretiyle bildirim yapılacağı hüküm altına alınmış olup bu çerçevede ihaleyi yapan idarelere ihaleyi iptal etme konusunda takdir yetkisinin tanındığı ancak bu yetkinin mutlak ve sınırsız olmadığı, anılan yetkinin çerçevesinin hukuk kuralları ile sınırlı olduğu, kamu yararı ve hizmet gerekleri doğrultusunda usule ve amaca uygun olarak kullanılması ve bu hususların değerlendirilmesinde somut olaya ilişkin koşulların dikkate alınarak anılan Kanun’un 5’inci maddesinde yer alan temel ilkeler çerçevesinde karar verilmesi gerektiği anlaşılmaktadır.

Yapılan incelemede, şikâyet konusu ihaleye 3 istekli tarafından teklif verildiği ve başvuru sahibi isteklinin idarece belirlenen yaklaşık maliyetten daha düşük bedel içeren bir teklif sunmuş olduğu, idarenin ihalenin iptali kararında, ihaleyi iptal etme gerekçesi olarak İdari Şartname’nin 7.1.ı maddesinde yeterlik kriterleri olarak istenen ürün ruhsatı ve izin belgesi belgeleri için kullanılan ifadelerin, ihaleye katılan isteklileri tereddüde düşüreceği, bu hususun ihalede rekabeti engelleyici nitelikte olduğu, söz konusu durumun ihale sürecinin devam etmesine engel oluşturacağı ifade edilmekle Bianco Sağ. Ürün. Tic. Paz. San. Ltd. Şti.nin 06.01.2025 tarihinde ihale dokümanına yönelik idareye şikâyet başvurusuna idare tarafından 13.01.2025 tarihinde verilen cevapta söz konusu düzenlemenin ihaleye katılan firmaların teklif vermesine engel olmadığı ve anılan düzenlemenin ihalede rekabeti engelleyici nitelikte olmadığından bahsedildiği, idare tarafından ihale dokümanına yönelik itirazının şikâyete cevap yazısında belirtildiği üzere İdari Şartname’de herhangi bir tereddüde yol açan belirsizlik mevcut değil iken aksi bir gerekçe ile ihalenin iptal edilmesi hususunun idarelere verilen takdir yetkisi kapsamında değerlendirilemeyeceği, bu kapsamda ihalenin iptali kararının uygun olmadığı ve başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Başvuru sahibinin değerlendirme dışı bırakılma gerekçeleri yönünden yapılan incelemede;

Başvuru sahibinin yeterlik bilgileri tablosunun, “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” başlıklı bölümünün “Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri” başlıklı kısmında “7 adet Tıbbi Cihaz Satış Belgesinin beyan edildiği, anılan belgelerin cihaz tedarikçilere ait 7 farklı firmaya ait olduğu görülmüştür. Diğer taraftan ürün ruhsatına ilişkin olarak radyofarmasotik üretim tesisi belgesi, radyoaktif kaynak ve radyoaktif kaynak içeren cihazların ithalatı ihracatı belgesi, izin belgesine ilişkin olarak ise üretim yeri izin belgesi ve Sterifgd 250MBQ / ML İ.V Enjeksiyonluk çözelti isimli beşeri tıbbi ürüne ait ruhsatnamesinin beyan edildiği ve yüklendiği görülmüştür.

Anılan tablonun “Diğer belgeler” başlıklı bölümünün “Teknik Şartnamede istenen diğer belgeler” başlıklı kısmında TİTUBB/ÜTS kayıtlarına ilişkin olarak, “89848-9999-00004_Ürün Takip Sistemi Kayıtları.Pdf” beyanının yer aldığı, ilgili uzantıya erişildiğinde ise başvuru sahibinin ÜTS kaydına erişildiği, aynı uzantıda başvuru sahibi tarafından yüklenen 7 firmaya ilişkin ÜTS kayıtlarına, teklif edilen cihazlara ilişkin ÜTS kayıtlarına ve kapsam dışı beyanlarına erişildiği görülmüştür.

İhale komisyonunun 25.02.2025 tarihli kararında başvuru sahibinin teklifinin “Tıbbi Cihaz Satış Yeri Yetki Belgesi’nin bulunmadığı ve hizmet alım süreçlerinde, hizmet sunumunda kullanılacak cihazların, başvuru sahibinin ÜTS’deki envanterinde bulunmadığından dolayı değerlendirme dışı bırakıldığı görülmüştür.

İdare tarafından anılan komisyon kararında isteklinin tıbbi cihaz satış yeri yetki belgesi bulunmadığından bahsedilmekle birlikte, başvuru sahibinin yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettiği 7 adet beyana ilişkin uzantıya erişildiğinde, cihazların tedarikçilerine ait 7 adet Tıbbi Cihaz Satış Merkezi Yetki Belgesi’nin yüklendiği, İdari Şartname düzenlemeleri dikkate alındığında belgenin istekliye ait olması gerektiğine yönelik bir yeterlik kriteri düzenlemesinin bulunmadığı, diğer taraftan Sağlık Bakanlığının 83913885 sayılı 2022/2 Tıbbi Cihazlarla İlgili Mal ve Hizmet Alımı İşlemleri Genelgesi’nin “Tıbbi Cihaz ve Tıbbi Hizmet Alımları” başlıklı 3’üncü maddesinde Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri kapsamındaki ürünlerin ve cihazların hizmet alımı yoluyla sağlık hizmeti sunumunda kullanılması durumunda kullanılacak ürün ve cihazların tedarikçisine ilişkin satış yetki belgesinin kullanılacağının uygulanması gerektiğine ilişkin açıklamanın yer aldığı da dikkate alındığında başvuru sahibin tarafından sunulan satış yeri merkezi yetki belgelerinin bu kapsamda yeterlik kriterini sağladığı anlaşılmaktadır.

Diğer taraftan, e-teklif alınmak suretiyle gerçekleştirilen ihalelerde, ihale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılacağı, bu değerlendirme sonucunda ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan tekliflerin değerlendirme dışı bırakılacağı, ayrıca isteklilerin yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettikleri bilgi ve belgelerden EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayanlara ilişkin tevsik edici belgeleri, belgelerin sunuluş şekline uygun olarak sunmaları için makul bir süre verileceği, beyan edilen bilgi ve belgeleri tevsik edici belgeleri sunmayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılarak geçici teminatlarının gelir kaydedileceği, sunduğu belgeler ile katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin şartları sağlayamayan isteklilerin teklifleri ise değerlendirme dışı bırakılacağı hükme bağlanmıştır.

Bahse konu mevzuat hükümlerinden, idare tarafından ihale konusu işin niteliğine göre mevzuatta belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağının, ihale dokümanında ve ihale ilânında belirtileceği, ayrıca yeterlik değerlendirmesi için istenen belgelerin ve yeterlik değerlendirilmesinde aranılacak kriterlerin ihale ilanı ve idari şartnamede belirtilmesinin zorunlu olduğu anlaşılmaktadır.

İncelemeye konu ihaleye ait İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde isteklilerin ihaleye katılabilmeleri için anılan maddede sayılan belgeleri ve yeterlik kriterlerine ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri bu kapsamda sunulması gereken bilgi ve belgelere yönelik düzenlemelere yer verildiği, bu çerçevede İdari Şartname’nin 7.5.4’üncü maddesinde Titubb/ÜTS kayıt belgelerine ilişkin olarak “TİTUBB /ÜTS sisteminde kayıtlı olduğuna dair bilgileri ve onaylanmış barkod numaraları yeterlilik bilgileri tablosunda beyan edeceklerdir.” ifadelerine yer verildiği, İhale İlanı’nın 4’üncü maddesinde ise anılan hususa ilişkin olarak “TİTUBB/UTS KAYIT BELGESİ” ifadelerine yer verildiği, bu kapsamda idare tarafından başvuru sahibinin ihale komisyonu kararında, hizmet sunumunda kullanılacak cihazların isteklinin ÜTS’deki envanterinde bulunmadığından dolayı değerlendirme dışı bırakıldığı ifade edildiği ancak kesinleşen ihale dokümanı düzenlemelerinde, teklif edilen cihazların isteklinin ÜTS envanterinde bulunması gerekliliğine dair bir düzenlemenin yer almadığı görülmüştür.

Diğer yandan, Sağlık Bakanlığı’nın yayınlamış olduğu 83913885 sayılı 2022/2 Genelgesi’nin 1.15’inci maddesinde hizmet alım süreçlerinde, hizmet sunumunda kullanılacak cihazların aday veya isteklinin ÜTS’deki envanterinde bulunması gerekliliğinin aranması, bu gerekliliğe, hizmet sunumuna başlamadan önce sözleşmede yer verilmesi gerektiğinin açıklandığı, söz konusu Genelge açıklamasından cihazların envanter kayıtlarına ilişkin bilgi ve belgenin hizmet sunumuna başlamadan önce sözleşmede yer verilmesi, diğer bir ifade ile yeterlik kriteri olmaması gerektiğinin belirtildiği, İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde ise envanter kayıtlarının yeterlik kriteri olarak belirlendiği, söz konusu ihale dokümanı düzenlemelerine karşı süresi içerisinde herhangi bir itirazen şikâyet başvurusunun yapılmadığı, bu durumda da ihale dokümanının mevcut haliyle kesinleştiği, istekliler tarafından da kesinleşmiş, ihale dokümanı düzenlemelerine göre teklif verilmesi, teklif değerlendirmelerinde ihale dokümanı düzenlemelerine göre yapılması gerektiği anlaşılmıştır.

Bu çerçevede, başvuru sahibinin yeterlik bilgileri tablosunda İdari Şartname’nin 7.5.4’üncü maddesinde istenilen yeterlik kriterine ilişkin beyan edilen ve yüklenen bilgi ve belgeler başvuru sahibinin iddiaları çerçevesinde incelendiğinde, başvuru sahibi tarafından hizmet sunumunda kullanacağı cihazların envanter kayıtlarının Ürün Takip Sistemi (ÜTS) üzerinde kayıtlarının yapıldığına ilişkin bilgi ve belgeleri yeterlik bilgileri tablosunda beyan edildiği ve ilgili belgelerin yüklendiği, başvuru sahibi istekli tarafından İdari Şartname’nin 7.5.4’üncü maddesinde istenilen Ürün Takip Sistemi (ÜTS) üzerinde cihazların envanter kayıtlarına ilişkin yeterlik kriterinin sağlandığı anlaşıldığından, başvuru sahibinin söz konusu iddiasının yerinde olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda eşit muamele yönünden bir inceleme yapılması mümkün bulunmamaktadır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılığı belirlenen ihale işlemlerinin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, idarenin ihalenin iptali kararının iptali, başvuru sahibinin teklifinin değerlendirmeye alınması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Diğer taraftan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Başvuru sahibi tarafından 152.021,00 TL başvuru bedelinin Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırıldığı görülmüştür. Yapılan incelemede anılan isteklinin itirazen şikâyete konu iddiasında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde 152.021,00 TL’lik başvuru bedelinin iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.