"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin ihale dışı bırakılmasına ilişkin iddialarını değerlendirirken, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 10. maddesinin (a), (b) ve (g) bentleri çerçevesinde gerekli belgelerin sunulması gerektiğini vurgulamıştır. Başvuru sahibi Denizhan Gül, ihale tarihinde serbest meslek mensubu olarak Mersin Makine Mühendisleri Odası’na kayıtlıydı ve bu durum, onun tacir sıfatını ortadan kaldırmamaktadır. İhale tarihi itibarıyla ticaret siciline tescil edilmemiş olması, onun iflas veya konkordato durumunda olmadığına dair belge almasını engellemiştir.

Kurul, Denizhan Gül’ün mesleki faaliyetten men edilmediğine dair belgenin, Kamu İhale Genel Tebliği uyarınca ilgili meslek odası tarafından düzenlenmiş olmasının kabul edilmesi gerektiğine karar vermiştir. Bu bağlamda, başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması nedeniyle, ihale dışı bırakılma işleminin iptal edilmesi ve sözleşmenin kendisiyle imzalanması gerektiği sonucuna varılmıştır. Bu durum, Kamu İhale Kanunu’nun 10. maddesi çerçevesinde önemli bir tespit olarak kaydedilmiştir.

Karar no2025/UH.II-1238
Karar tarihi29.05.2025
Toplantı No2025/021
Gündem No45

BAŞVURU SAHİBİ:

Denizhan GÜL,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Boru Hatları İle Petrol Taşıma A.Ş (BOTAŞ) Ceyhan Petrol İşletmeleri Bölge Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/168972 İhale Kayıt Numaralı “Ceyhan Terminali Depolama Tankları Bakım Onarımı Yapım İşlerinin Kontrollük, Danışmanlık ve Müşavirlik Hizmet Alım İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Boru Hatları İle Petrol Taşıma A.Ş (BOTAŞ) Ceyhan Petrol İşletmeleri Bölge Müdürlüğütarafından 12.03.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Ceyhan Terminali Depolama Tankları Bakım Onarımı Yapım İşlerinin Kontrollük, Danışmanlık ve Müşavirlik Hizmet Alım İşi” ihalesine ilişkin olarak Denizhan Gül’ün 19.04.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 30.04.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 30.04.2025 tarih ve 183153 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 30.04.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/907 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

İdare tarafından 4734 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesinin (a), (b) ve (g) bentlerinde sayılan hallerde olmadığını gösterir belgelerin sunulmadığı gerekçesiyle ihale dışı bırakıldıkları, ancak söz konusu bentlerde sayılan hallerde olmadıklarını tevsiken idareye sözleşme imzalanmasından önce Mersin Makine Mühendisleri Odası’nca düzenlenmiş oda kayıt belgesinin sunulduğu, idarece iflas, konkordato ve meslekten men edilme durumunda olunmadığına dair yalnızca ticaret odası veya TOBB’dan alınan belgelerin kabul edileceğinin belirtildiği, kendilerinin ihale tarihinde tacir sıfatı taşımadığı ve serbest meslek sahibi bir şahıs işletmesi olarak faaliyetlerini sürdürdüğü, bu bağlamda Türk Ticaret Kanunu ve 5174 sayılı Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği Kanunu hükümleri gereği ticaret siciline kayıtlı olma ve ticaret odasına kayıt yaptırma zorunluluklarının bulunmadığı, bu nedenle ihale tarihinde ticaret odası ve ticaret sicil kaydının bulunmadığı, ihale tarihinde kayıtlı olunan tek odanın Mersin Makine Mühendisleri Odası olduğu ve sözleşme imzalanmadan önce anılan oda tarafından düzenlenmiş oda kayıt belgesinin sunulduğu, anılan belgede meslekten men edilmediğinin açıkça belirtildiği, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 17.2.1 maddesi uyarınca söz konusu belgenin sunulabileceği, dolayısıyla Mersin Makine Mühendisleri Odası’nca düzenlenmiş oda kayıt belgesinin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 10. maddesinin (a), (b) ve (g) bentlerinde sayılan hallerde olmadığını gösterir belge olarak kabul edilerek ihale dışı bırakılmalarına ve geçici teminatlarının gelir kaydedilmesine yönelik idari işlemin iptal edilmesi ve sözleşmenin kendileriyle imzalanması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “Aşağıda belirtilen durumlardaki istekliler ihale dışı bırakılır:

a) İflas eden, tasfiye halinde olan, işleri mahkeme tarafından yürütülen, konkordato ilân eden, işlerini askıya alan veya kendi ülkesindeki mevzuat hükümlerine göre benzer bir durumda olan.

b) İflası ilân edilen, zorunlu tasfiye kararı verilen, alacaklılara karşı borçlarından dolayı mahkeme idaresi altında bulunan veya kendi ülkesindeki mevzuat hükümlerine göre benzer bir durumda olan.

c) Türkiye’nin veya kendi ülkesinin mevzuat hükümleri uyarınca kesinleşmiş sosyal güvenlik prim borcu olan.

d) Türkiye’nin veya kendi ülkesinin mevzuat hükümleri uyarınca kesinleşmiş vergi borcu olan.

e) İhale tarihinden önceki beş yıl içinde, mesleki faaliyetlerinden dolayı yargı kararıyla hüküm giyen.

f) İhale tarihinden önceki beş yıl içinde, ihaleyi yapan idareye yaptığı işler sırasında iş veya meslek ahlakına aykırı faaliyetlerde bulunduğu bu idare tarafından ispat edilen.

g) İhale tarihi itibariyle, mevzuatı gereği kayıtlı olduğu oda tarafından mesleki faaliyetten men edilmiş olan.

h) Bu maddede belirtilen bilgi ve belgeleri vermeyen veya yanıltıcı bilgi ve/veya sahte belge verdiği tespit edilen.

i) 11 inci maddeye göre ihaleye katılamayacağı belirtildiği halde ihaleye katılan.

j) 17 nci maddede belirtilen yasak fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilen.

Bu madde kapsamında istenen belgelerden hangilerinin taahhütname olarak sunulabileceği Kurum tarafından belirlenir. Gerçeğe aykırı hususlar içeren taahhütname sunulması veya ihale üzerinde kalan istekli tarafından taahhüt altına alınan durumu tevsik eden belgelerin sözleşme imzalanmadan önce verilmemesi halinde bu durumda olanlar ihale dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir.

…” hükmü,

6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun 12’nci maddesinde “(1) Bir ticari işletmeyi, kısmen de olsa, kendi adına işleten kişiye tacir denir.

(2) Bir ticari işletmeyi kurup açtığını, sirküler, gazete, radyo, televizyon ve diğer ilan araçlarıyla halka bildirmiş veya işletmesini ticaret siciline tescil ettirerek durumu ilan etmiş olan kimse, fiilen işletmeye başlamamış olsa bile tacir sayılır.

(3) Bir ticari işletme açmış gibi, ister kendi adına, ister adi bir şirket veya her ne suretle olursa olsun hukuken var sayılmayan diğer bir şirket adına ortak sıfatıyla işlemlerde bulunan kimse, iyiniyetli üçüncü kişilere karşı tacir gibi sorumlu olur.” hükmü,

“Tacir olmanın hükümleri” ana başlıklı 18’inci maddesinde “(1) Tacir, her türlü borcu için iflasa tabidir; ayrıca kanuna uygun bir ticaret unvanı seçmek, ticari işletmesini ticaret siciline tescil ettirmek ve bu Kanun hükümleri uyarınca gerekli ticari defterleri tutmakla da yükümlüdür.

(2) Her tacirin, ticaretine ait bütün faaliyetlerinde basiretli bir iş adamı gibi hareket etmesi gerekir.

(3) Tacirler arasında, diğer tarafı temerrüde düşürmeye, sözleşmeyi feshe, sözleşmeden dönmeye ilişkin ihbarlar veya ihtarlar noter aracılığıyla, taahhütlü mektupla, telgrafla veya güvenli elektronik imza kullanılarak kayıtlı elektronik posta sistemi ile yapılır.

(4) Tacir sıfatına bağlı olan diğer hükümler saklıdır.” hükmü,

“Tescil” başlıklı 40’ıncı maddesinde “(1) Her tacir, ticari işletmenin açıldığı günden itibaren onbeş gün içinde, ticari işletmesini ve seçtiği ticaret unvanını, işletme merkezinin bulunduğu yer ticaret siciline tescil ve ilan ettirir.” hükmü yer almaktadır.

193 sayılı Gelir Vergisi Kanunu’nun “Ticari kazancın tarifi” başlıklı 37’nci maddesinde “Her türlü ticari ve sınai faaliyetlerden doğan kazançlar ticari kazançtır.” hükmü,

“Serbest meslek kazancının tarifi” başlıklı 65’inci maddesinde “Her türlü serbest meslek faaliyetinden doğan kazançlar serbest meslek kazancıdır. Serbest meslek faaliyeti; sermayeden ziyade şahsi mesaiye ilmi veya mesleki bilgiye veya ihtisasa dayanan ve ticari mahiyette olmayan işlerin işverene tabi olmaksızın şahsi sorumluluk altında kendi nam ve hesabına yapılmasıdır. Tahkim işleri dolayısıyla hakemlerin aldıkları ücretler ile kollektif, adi komandit ve adi şirketler tarafından yapılan serbest meslek faaliyeti neticesinde doğan kazançlar da, serbest meslek kazancıdır.” hükmü,

“Serbest meslek erbabı” başlıklı 66’ncı maddesinde “Serbest meslek faaliyetini mutat meslek halinde ifa edenler, serbest meslek erbabıdır. Serbest meslek faaliyetinin yanında meslekten başka bir iş veya görev ile devamlı olarak uğraşılması bu vasfı değiştirmez.” hükmü yer almaktadır.

Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İhale üzerinde kalan isteklinin sözleşmeye davet edilmesi” başlıklı 70’inci maddesinde “(1) Kanunun 41 inci maddesinde belirtilen sürelerin bitimini, ön mali kontrol yapılması gereken hallerde ise bu kontrolün tamamlandığı tarihi izleyen günden itibaren üç gün içinde ihale üzerinde bırakılan istekliye, tebliğ tarihini izleyen on gün içinde kesin teminatı vermek suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu bildirilir. Yabancı istekliler için bu süreye oniki gün ilave edilir.

(2) Sözleşmenin imzalanacağı tarihte, sözleşme imzalanmadan önce ihale sonuç bilgileri Kuruma gönderilmek suretiyle ihale üzerinde kalan isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığının teyit edilmesi zorunludur.

(3) Mücbir sebep halleri dışında, ihale üzerinde kalan istekli, yasal yükümlülüklerini yerine getirerek sözleşme imzalamak zorundadır. Bu zorunluluğa uyulmaması halinde, ihale üzerinde kalan isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilerek Kanunun 58 inci maddesi hükümleri uygulanır. Ancak, Kanunun 10 uncu maddesi kapsamında taahhüt altına alınan durumu tevsik etmek üzere idareye sunulan bilgi ve/veya belgelerin taahhüt edilen duruma aykırı hususlar içermesi halinde, ihale üzerinde kalan isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilmekle birlikte, hakkında Kanunun 58 inci maddesi hükümleri uygulanmaz.” hükmü,

“İhale üzerinde kalan isteklinin sözleşmeyi imzalamaması” başlıklı 71’inci maddesinde “(1) İhale üzerinde kalan isteklinin son başvuru ve/veya ihale tarihinde Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e) ve (g) bentlerinde sayılan durumlarda olmadığına dair bilgi ve/veya belgeleri veya kesin teminatı vermemesi ya da sözleşme imzalamaması durumunda, Kanunun 52 nci maddesi hükümlerine göre, ikinci en yüksek toplam puana sahip isteklinin teklif fiyatının ihale yetkilisince uygun görülmesi kaydıyla, bu teklif sahibi istekli ile de görüşme yapmak suretiyle sözleşme imzalanır.

(2) Sözleşmenin imzalanacağı tarihte, sözleşme imzalanmadan önce ihale sonuç bilgileri Kuruma gönderilmek suretiyle ikinci en yüksek toplam puana sahip isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığının teyit edilmesi zorunludur. İdare, ikinci en yüksek toplam puana sahip isteklinin son başvuru ve/veya ihale tarihinde Kanunun 10 uncu maddesinin 4 üncü fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e) ve (g) bentlerinde sayılan durumlarda olmadığına dair bilgi ve/veya belgeleri ve kesin teminatı vermesini istemek zorundadır.

(3) Mücbir sebep halleri dışında, ikinci en yüksek toplam puana sahip olan istekli de, yasal yükümlülüklerini yerine getirerek sözleşme imzalamak zorundadır. Bu zorunluluğa uyulmaması halinde, bu isteklinin de geçici teminatı gelir kaydedilerek Kanunun 58 inci maddesi hükümleri uygulanır. Ancak, Kanunun 10 uncu maddesi kapsamında taahhüt altına alınan durumu tevsik etmek üzere idareye sunulan bilgi ve/veya belgelerin taahhüt edilen duruma aykırı hususlar içermesi halinde, bu isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilmekle birlikte, hakkında Kanunun 58 inci maddesi hükümleri uygulanmaz. “ hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “İsteklilerden 4734 sayılı Kanunun 10’uncu maddenin dördüncü fıkrasına göre istenecek belgeler” başlıklı 17’nci maddesinde “17.2. 4734 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a), (b) ve (g) bentlerine ilişkin olarak,

17.2.1. 4734 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a) ve (b)bentlerine ilişkin belge, tacirler için ticaret sicil memurlukları, esnaf ve sanatkârlar için esnaf ve sanatkâr sicil müdürlüğü/memurluğu, serbest meslek sahipleri için ise üyesi olduğu oda tarafından düzenlenir. (g) bendine ilişkin belge ise, gerçek veya tüzel kişinin kayıtlı olduğu odalar tarafından düzenlenir. Bu belgeler, başka bir kurum ya da kuruluştan teyit alınmadan kabul edilebilecektir. (g) bendine ilişkin sunulan belgeden, isteklinin son başvuru ve/veya ihale tarihi itibarıyla mesleki faaliyetlerini mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak sürdürdüğü hususu da anlaşılıyorsa, sözleşme imzalanmadan önce odaya kayıtlı olunduğuna ilişkin ayrı bir belge sunulmasına gerek bulunmamaktadır. …” açıklamaları,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Depolama Tankları Bakım Onarımı Yapım İşlerinin Kontrollük, Danışmanlık ve Müşavirlik Hizmet Alım İşi

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

17 adet ham petrol depolama tankı ve 1 adet su tankı olmak üzere toplam 18 adet tanka ait slaç temizliği, mekanik onarım, kumlama-boyama ve diğer işlerin Yüklenici tarafından yürütülecek yapım çalışmalarının sözleşme ve eklerine uygunluğunun denetlenmesi işini kapsayan 1 kalem iş. …” düzenlemesi,

“İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

a) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgiler;

1) (Mülga: 20/06/2021-31517 R.G./5.md.; yürürlük: 19/08/2021)

2) Tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile, ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır. …” düzenlemesi,

“Sözleşme yapılmasında isteklinin görev ve sorumluluğu” başlıklı 41’inci maddesinde “41.1. İhale üzerinde bırakılan istekli, sözleşmeye davet yazısının bildirim tarihini izleyen on gün içinde, ihale tarihi itibariyle mesleki faaliyetini mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak sürdürdüğüne ve ihale tarihinde 4734 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e) ve (g) bentlerinde sayılan durumlarda olmadığına dair belgeler ile kesin teminatı verip diğer yasal yükümlülüklerini de yerine getirerek sözleşmeyi imzalamak zorundadır.

41.4. Mücbir sebep halleri dışında, ihale üzerinde bırakılan isteklinin, sözleşmeyi imzalamaması durumunda, geçici teminatı gelir kaydedilerek, hakkında 4734 sayılı Kanunun 58 inci maddesi hükümleri uygulanır. Ancak, 4734 sayılı Kanunun 10 uncu maddesi kapsamında taahhüt altına alınan durumu tevsik etmek üzere sunulan belgelerin taahhüt edilen duruma aykırı hususlar içermesi halinde, geçici teminatı gelir kaydedilmekle birlikte, hakkında yasaklama kararı verilmez.” düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuruya konu ihalenin “Ceyhan Terminali Depolama Tankları Bakım Onarımı Yapım İşlerinin Kontrollük, Danışmanlık ve Müşavirlik Hizmet Alım İşi” olduğu, 12.03.2025 tarihinde gerçekleştirilen ihaleye 3 isteklinin e-teklif verdiği, 25.03.2025tarihli kesinleşen ihale komisyonu kararı ile ihaleninDenizhan Gül üzerinde bırakıldığı,

08.04.2025 tarihinde idarece EKAP üzerinden Denizhan Gül’e sözleşmeye davet yazısının gönderildiği görülmüştür.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 17.2.1’inci maddesi uyarınca sözleşmeye davet edilen istekliler tarafından 4734 sayılı Kanunun 10’uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a), (b) bentlerinde belirtilen hallerde (iflas ve konkordato) olmadığını tevsiken sunulması gereken belgelerin; tacirler için ticaret sicil memurlukları, esnaf ve sanatkârlar için esnaf ve sanatkâr sicil müdürlüğü/memurluğu, serbest meslek sahipleri için ise üyesi olduğu oda tarafından düzenlenmesi gerektiği, (g) bendinde belirtilen hallerde (mesleki faaliyetten men edilme)olmadığını tevsiken sunulması gereken belgenin ise, gerçek veya tüzel kişinin kayıtlı olduğu odalar tarafından düzenlenmesi gerektiği anlaşılmıştır.

İhale işlem dosyasının incelenmesinden, Denizhan Gül tarafından ihale tarihinde 4734 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a), (b), (g) bentlerinde sayılan durumlarda olmadığına ilişkin;

18.04.2025 tarihli açıklama yazısı ile TMMOB Makine Mühendisleri Odası Ankara Şubesi tarafından 08.04.2025 tarih ve 24/18711619 sayı ile düzenlenen Üyelik Belgesi’nin sunulduğu, belgeden; Denizhan Gül’ün Makine Mühendisleri Odası’nın Mersin şubesine kayıtlı olduğu, odaya kayıt tarihinin “20.06.2024” olarak düzenlendiği ve belgede Denizhan Gül’ün 140311 sicil numarasıyla odaya kayıtlı üye olduğu ve üyenin mesleki kısıtının bulunmadığı ifadelerine yer verildiği görülmüş olup anılan isteklinin ihale tarihinde (12.03.2025) Makine Mühendisleri Odası’nın Mersin şubesine kayıtlı olduğu anlaşılmıştır.

Başvuru sahibi Denizhan Gül’e ilişkin olarak Ticaret Sicili Gazetesi’nin resmi internet sayfası üzerinden yapılan sorgulamada, 11.04.2025 tarih ve 11310 sayılı Ticaret Sicili Gazetesi’nde yer alan bilgilere göre başvuru sahibi istekli olan gerçek kişi tacirin 11.04.2025 tarihinde Ticaret Siciline tescil edildiği, anılan kuruluş tescilinde işletmenin ticaret unvanının “Denizhan Gül Denizhan Gül Danışmanlık” olduğu tespit edilmiştir.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri ile tespit ve değerlendirmeler doğrultusunda, ticaret siciline tescilin gerçek kişi tacirler için kurucu nitelikte değil bildirici nitelikte olduğu, gerçek kişilerin ticari faaliyete başladığını ilan ettiği tarihte üçüncü kişilere karşı sorumluluk bakımından tacir sıfatını kazandığı anlaşılmakla birlikte Denizhan Gül’ün ihale tarihinde serbest meslek mensubu sıfatıyla ilgili odaya kayıtlı olduğu, üçüncü kişilere karşı sorumluluk bakımından tacir sıfatının kazanılmasının isteklinin serbest meslek mensubu sıfatını ortadan kaldırmayacağı, isteklinin tacir oluşunu ihale tarihinden (12.03.2025) sonraki bir tarihte 11.04.2025 tarihinde ticaret siciline tescil ettirdiği, dolayısıyla ihale tarihinde isteklinin tacir sıfatının ticaret siciline tescilinin bulunmadığı, bu durumda; bir tacirin ticaret odasına kaydının yapılabilmesi için ticaret siciline tescilinin yapılmış olması gerektiği hususu da göz önüne alındığında, anılan isteklinin ihale tarihinde ticaret odasına kaydının bulunmasının mümkün olamayacağı, bu sebeple anılan isteklinin iflas ve konkordato durumunda olmadığına ilişkin belgeyi ticaret odasından alarak getirmesinin mümkün olmadığı, mesleki faaliyetten men edilme durumunda olmadığına ilişkin belgenin iseKamu İhale Genel Tebliği’nin 17.2.1’inci maddesi uyarınca kayıtlı olunan odalar tarafından düzenlenmesi gerektiği, bu itibarla, Denizhan Gül tarafından iflas ve konkordato (Kamu İhale Kanunu’nun 10’uncu maddesinin (a), (b) bentleri) durumunda olmadığına ve mesleki faaliyetten men (Kamu İhale Kanunu’nun 10’uncu maddesinin (g) bendi) edilmediğine dair ihale tarihinde kayıtlı olunan ilgili meslek odası tarafından düzenlenerek sunulan belgenin idarece kabul edilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez. Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin gerektiği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunduğu anlaşıldığından başvuru sahibi tarafından Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırılan 50.640,00 TL başvuru bedelinin başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesi gerekmektedir.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi uyarınca eşit muamele yönünden incelenecek herhangi bir husus bulunmamaktadır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, başvuru sahibi Denizhan Gül’ün sözleşme imzalanmadan önce Kamu İhale Kanunu’nun 10’uncu maddesinin (a), (b) ve (g) bentleri kapsamında sunduğu belgelerin uygun bulunması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.