"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin sunduğu iş durum belgesinin geçerliliğini değerlendirmiştir. İlgili belgede, kat karşılığı inşaat sözleşmesinin mahiyeti gereği, ödemeye esas bir bedel bulunmadığı ve bu nedenle iş deneyim tutarının tespitinin mümkün olmadığı sonucuna varılmıştır. Kat ve/veya arsa karşılığı inşaat sözleşmelerinde, iş deneyim tutarının belirlenmesi için yapı ruhsatında belirtilen inşaatın yüzölçümü ile belirli birim maliyetlerin çarpılması gerektiği belirtilmiştir. Bu durum, işin tamamlanması sonrasında hesaplanabileceğinden, başvuru sahibinin sunduğu iş durum belgesinin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na uygun bir iş deneyim belgesi niteliği taşımadığı sonucuna ulaşılmıştır. Dolayısıyla, başvuru sahibinin teklifinin idare tarafından değerlendirme dışı bırakılması işleminin mevzuata uygun olduğu tespit edilmiştir.

Karar no2025/UY.II-1134
Karar tarihi14.05.2025
Toplantı No2025/019
Gündem No50

BAŞVURU SAHİBİ:

Yükseller Traktör Madencilik İnşaat Taahhüt Enerji Üretim Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Toplu Konut İdaresi Başkanlığı,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/137724 İhale Kayıt Numaralı “Sakarya İli Kocaali İlçesi Caferiye Mahallesi 3. Etap 324 Adet Konut İnşaatı İle Altyapı ve Çevre Düzenlemesi İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

T.C. Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı Toplu Konut İdaresi Başkanlığıtarafından 07.03.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Sakarya İli Kocaali İlçesi Caferiye Mahallesi 3. Etap 324 Adet Konut İnşaatı İle Altyapı ve Çevre Düzenlemesi İşi” ihalesine ilişkin olarak Yükseller Traktör Madencilik İnşaat Taahhüt Enerji Üretim Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi‘nin 10.04.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 18.04.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 24.04.2025 tarih ve 182741 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 23.04.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/855 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

İş ortaklığı olarak katıldıkları ihalede, tekliflerinin pilot ortak tarafından sunulan “İş Durum Belgesi”nin arsa sahiplerine kat karşılığı iş yapılmasına ilişkin olduğu, herhangi bir bedel içermemesi nedeniyle “işin ilk sözleşme bedelinin tamamlanması” şartının kontrol edilemeyeceği ve anılan işe ilişkin “iş durum belgesi” düzenlenemeyeceği gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, ancak Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 46’ncı maddesinin 6’ncı fıkrası uyarınca kat ve/veya arsa karşılığı inşaat işi kapsamında iş deneyim belgesi düzenlenebilmesi için kat ve/veya arsa karşılığı inşaat işine ait sözleşmenin bedel içermesinin zorunlu olmadığı, bu işlerde Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığı’nın Mimarlık ve Mühendislik Hizmet Bedellerinin Hesabında Kullanılacak Yapı Yaklaşık Birim Maliyetleri Hakkında Tebliğ’de öngörülen birim maliyetler esas alınarak belge tutarının belirlendiği, sundukları iş durum belgesinin bu koşullara uygun ve belge düzenlemeye yetkili kuruluş tarafından düzenlendiği, belgeye konu kat/arsa karşılığı işin özel sektöre gerçekleştirilen işler kapsamında olduğu ve bu kapsamda iş durum belgesi verilebileceği, şikayet dilekçesi ekinde bahse konu iş deneyim belgesinin düzenlemesine esas belgelerin tamamının idareye sunulduğu, ancak idarece söz konusu belgelerin dikkate alınmadığı, söz konusu belgelerin ihale komisyonlarının inceleme yetkisi kapsamında istenilerek incelenmesi gerektiği, ayrıca teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmayan hususlara ilişkin bilgi eksikliği kapsamında bu belgelerin kendilerinden veya belgeyi düzenleyen idareden istenebileceği, söz konusu belgeler incelendiğinde ilk sözleşme bedelinin tamamladığının anlaşılacağı, söz konusu iş durum belgesinin geçerli kabul edilerek tekliflerinin değerlendirmeye alınması gerektiği,

Ayrıca başvuru sahibinin 25.04.2025 tarihinde Kurum kayıtlarına alınan ek dilekçesinde ise; belgeye konu işin aslında fiilen %100’ünün tamamlanmış olduğu ve taraflarınca ilgili Belediyeye iş bitirme belgesinin düzenlenmesi için başvuruda bunulduğu ancak henüz iskan belgesi düzenlenmediği için anılan idare tarafından iş durum belgesi düzenlendiği, konuyla ilgili belgelerin talep edilmesi halinde taraflarınca temin edilebileceği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:

b) Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;

2) İstekli tarafından kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) Son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işleriyle ilgili deneyimi gösteren belgeler,

b) Son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işlerinde sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen işlerle ilgili deneyimi gösteren belgeler,

c) Devam eden yapım ve yapımla ilgili hizmet işlerinde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen, denetlenen veya yönetilen işlerle ilgili deneyimi gösteren belgeler,

e) Devredilen işlerde sözleşme bedelinin en az % 80’inin tamamlanması şartıyla, son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işleri ve son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan mal ve hizmet alımlarıyla ilgili deneyimi gösteren belgeler.

İhale konusu işin niteliğine göre yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtilir.

…İş bitirme, yönetim veya denetim suretiyle elde edilecek belgeler, belge sahibi kişi veya kuruluşların dışındaki istekliler tarafından kullanılamaz, belgeler devredilemez, kiraya verilemez ve satılamaz. Bu belge sahiplerinin kuracakları veya ortak olacakları tüzel kişilerin ihaleye girebilmesinde en az bir yıldır tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip olması ve bu sürede bu Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olması, bu şartların her ihalede aranması ve teminat süresi sonuna kadar muhafaza edilmesi zorunludur…” hükmü,

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında 4734 sayılı Kanunun 4 üncü maddesindeki tanımlar yanında; …

ç) İş: Yapım işlerini,

d) İş deneyim belgesi: Adayın veya isteklinin ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimini gösteren; iş bitirme belgesi, iş durum belgesi, iş denetleme belgesi ve iş yönetme belgesini,

ifade eder.” hükmü,

“İstenecek belgeler” başlıklı 30’uncu maddesinde “(1) Ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliğin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere aday veya isteklilerden istenecek belgeler aşağıdaki esaslara göre belirlenir:

a) Yaklaşık maliyetine bakılmaksızın aday veya isteklinin teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler ile iş deneyim belgesinin her ihalede istenilmesi zorunludur…” hükmü,

“İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “(1) Aday veya isteklilerden, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt ettikleri, ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimlerini tevsik etmeleri için iş deneyim belgesi istenilmesi zorunludur.

(2) Aday veya istekliler tarafından, iş deneyimlerini tevsik için;

a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

c) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,

ç) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde; ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

d) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

işlerle ilgili deneyimlerini gösteren belgeler sunulur.

(5) İş deneyim belge tutarlarının;

a) Kanunun 19 uncu maddesi ile 21 inci maddesinin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ve yaklaşık maliyeti eşik değerin;

1) İki katına kadar olan ihalelerde, teklif edilen bedelin % 50’sinden az ve % 100’ünden fazla,

2) İki katı ile bu değerin üzerinde olan ihalelerde, teklif edilen bedelin % 50’sinden az ve % 80’inden fazla,

olmamak üzere idarece belirlenecek orandan az olmaması yeterlik kriteri olarak aranır.

” hükmü,

“Belge düzenleme koşulları” başlıklı 44’üncü maddesinde “(1) İş deneyim belgeleri; yapılan iş karşılığı bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak taahhüt edilen;

a) Geçici kabulü yapılmış işlerde, “yüklenici iş bitirme belgesi”,

b) Devam eden işlerde; işin, ilk sözleşme bedelinin tamamlanması ve gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşarak kusursuz olarak gerçekleştirilmesi halinde, “yüklenici iş durum belgesi”,

olarak düzenlenir.

(5) Devam eden işlerde iş durum belgesi düzenlenebilmesi için; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, toplam sözleşme bedelinin en az % 80’lik kısmının gerçekleştirilmiş olması ve yapılan işlerin kusursuz olarak gerçekleştirilerek, bedelinin ödenmiş ya da tahakkuka bağlanmış olması, (…) iş durum belgesine esas teşkil edecek kontrollük tespitinde sözleşmeye, projeye, fen ve sanat kurallarına aykırılık teşkil eden açık kusur ve eksiklikler bulunmadığının belirlenmesi koşulları aranır.

(8) İşin sözleşme bedeline göre gerçekleşme oranı;

a) Keşfindeki birim fiyatlar üzerinden ihale indirimi yapılarak sözleşmeye bağlanmış işlerde; her türlü fiyat farkları hariç, ihale indirimi düşülmüş sözleşme yılı birim fiyatlarıyla ödenen tutarın, sözleşme bedeline oranlanması,

b) Anahtar teslimi götürü bedel, birim fiyat veya karma sözleşmeye bağlanan işlerde; her türlü fiyat farkları hariç, sözleşme fiyatlarıyla ödenen tutarın, sözleşme bedeline oranlanması,

c) Yabancı para birimi cinsinden sözleşmeye bağlanan işlerde; varsa her türlü fiyat farkları hariç, ödenen tutarın sözleşme bedeline oranlanması,

ç) Herhangi bir ödeme programı bulunmayan işlerde, işin fiziki gerçekleşme oranı esas alınarak belge vermeye yetkili idare tarafından belirlenmek,

suretiyle bulunur.

(9) İş durum belgeleri, düzenlendiği tarihten itibaren bir yıl süreyle kullanılabilir. Son kullanım tarihinden sonra kullanılmak üzere “iş durum belgesi” veya işin geçici kabulünün yapılması üzerine “iş bitirme belgesi” düzenlenebilmesi için, mevcut iş durum belgesinin aslının idareye teslim edilmesi zorunludur…” hükmü,

“Belge için başvuru” başlıklı 45’inci maddesinde (1) İş deneyim belgesi talebinde bulunanlar, yaptıkları işi veya görevi tevsik amacıyla, dilekçelerine aşağıda sayılan belgeleri ekleyerek, belge vermeye yetkili kurum veya kuruluşa başvururlar:

a) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara taahhütte bulunan yükleniciler için; sözleşme, hakediş raporları, biten işlerde geçici kabul tutanağı, varsa; tasfiye tutanağı, kesin hakediş raporu, keşif artış olurları ve devir sözleşmesi.

b) Özel sektöre taahhütte bulunan yükleniciler için; yapılacak iş karşılığı bedel içeren noter onaylı sözleşme, yapı ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi, ilgili sigorta müdürlüğünden onaylı iş yeri bildirgesi, kat ve/veya arsa karşılığı inşaat işleri haricindeki işlerde bu belgelere ek olarak sözleşmeye ilişkin fatura örnekleri veya bu örneklerin noter,yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri. …” hükmü,

“İş deneyim tutarının tespiti” başlıklı 46’ncı maddesinde (1) İş deneyim belgelerine, fiilen gerçekleştirilen, denetlenen veya yönetilen işlerin tutarı olarak, devam eden işlerde ara hakediş raporlarındaki, geçici kabulü yapılmış işlerde ise hakediş raporları ve varsa kesin hakediş raporundaki iş veya görevle ilgili tutarlar herhangi bir güncelleştirmeye tabi tutulmadan yazılır.

(2) Bu tutar;

a) Yurt içinde keşfindeki birim fiyatlar üzerinden ihale indirimi yapılmak suretiyle sözleşmeye bağlanmış işlerde; her türlü fiyat farkları hariç, varsa yasal keşif artışları dahil, ihale indirimi yapılmış, hakedişteki sözleşme yılı birim fiyatları ile yapılan işin tutarı üzerinden,

b) Yurt içinde anahtar teslimi götürü bedel veya teklif birim fiyat ya da karma teklif alınmak suretiyle sözleşmeye bağlanan işlerde; fiyat farkları hariç, varsa yasal keşif artışları dahil hakedişteki sözleşme fiyatları ile yapılan işin tutarı üzerinden,

c) Yabancı para birimi cinsinden sözleşmeye bağlanan işlerde ise; varsa fiyat farkları hariç, yasal keşif artışları dahil, sözleşme fiyatları ile işin döviz cinsinden tutarı üzerinden,

belirlenir.

(3) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara doğrudan tek sözleşme ile taahhüt edilmiş işlerin bir bölümünü yapan alt yüklenicilerin iş deneyim tutarının tespitinde; diğer belgelerin de bu tutarı doğrulaması şartıyla, yaptıkları işin esas sözleşme fiyatları ile hesaplanan tutarını geçmemek üzere, kendi sözleşmelerinde yazılı bedel esas alınır.

(4) Özel sektöre gerçekleştirilen işlerde iş deneyim tutarının tespitinde; diğer belgelerin de bu tutarı doğrulaması şartıyla, işin sözleşmesinde yazılı bedeli aşmamak üzere fiilen yapılan iş tutarı dikkate alınır. Sözleşmede iş artışına ilişkin hüküm bulunması durumunda, ayrıca sözleşme bedelinin % 10’unu aşmamak üzere tamamlanan iş tutarı da dikkate alınır.

(6) Kat ve/veya arsa karşılığı inşaat işlerine ilişkin iş deneyim tutarının tespitinde, yapı ruhsatında belirtilen inşaatın yüzölçümü ile sözleşmenin imzalandığı yıla ait Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının Mimarlık ve Mühendislik Hizmet Bedellerinin Hesabında Kullanılacak Yapı Yaklaşık Birim Maliyetleri Hakkında Tebliğde inşaatın sınıfına ve grubuna göre belirlenen yapı birim maliyetinin çarpılması suretiyle hesaplanan bedelin % 85’i esas alınır.” hükmü,

“İş deneyim belgelerinin verilmesi” başlıklı 47’nci maddesinde “(1) İş deneyim belgeleri, ilgilinin iş ve/veya mesleki tecrübesini tevsik amacıyla; yüklenicilere, yükleniciye karşı bir sözleşme ile taahhüt ettiği iş bölümünü bitiren alt yüklenicilere, mimar veya mühendis olmak şartıyla denetleme veya yönetme görevlerinde bulunanlara, talepleri halinde, aşağıdaki hükümlere göre talep tarihini izleyen 30 gün içinde belge düzenlemeye yetkili mercilerce düzenlenir ve verilir. Düzenleme koşullarını taşımayan taleplerde, aynı süre içinde başvuru sahibine bu husus gerekçeleriyle yazılı olarak bildirilir.

(2) Yüklenicilere;

a) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara tek sözleşme ile taahhüt ettikleri işler için, geçici kabulün yapılmış olması durumunda “iş bitirme belgesi”, işin ilk sözleşme bedelinin tamamlanması ve gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşarak kusursuz olarak gerçekleştirilmesi durumunda “iş durum belgesi”, sözleşmeyi yapan yetkili makam tarafından,

b) Yurtiçinde özel sektöre, yapılacak iş karşılığı bedel içeren bir sözleşme ile taahhüt ettikleri işler için, işi bitirmeleri durumunda “iş bitirme belgesi”, işin ilk sözleşme bedelinin tamamlanması ve gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşarak kusursuz olarak gerçekleştirilmesi durumunda “iş durum belgesi”, belge düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlar tarafından,

düzenlenir ve verilir. …” hükmü,

“Değerlendirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 48’inci maddesinde “(1) Aday ve isteklilerin ihale konusu iş veya benzer işlerle ilgili iş deneyimlerinin değerlendirilmesinde; tek sözleşmeye dayalı olarak alınmış iş deneyim belgeleri dikkate alınır. Birden fazla iş deneyimi toplanarak değerlendirilemez.

(5) İş deneyim belgelerinin değerlendirilmesinde;

a) İş bitirme belgelerinde, belgeye konu işin geçici kabul tarihinin ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde olması,

b) İş durum belgelerinde, belgeye konu işin gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaştığı tarihin, ihalenin ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde olması ve ilk sözleşme bedelinin tamamlanması,

şartı aranır ve geçici kabul tarihi veya gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaştığı tarihin, ihale ilk ilan veya davet tarihi ile ihale veya son başvuru tarihi arasında olduğu işler de bu kapsamda değerlendirilir.

(6) İş deneyim belge tutarlarının değerlendirilmesinde;

a) İş bitirme ve iş durum belge tutarları tam olarak,

dikkate alınır.” hükmü,

Başvuruya konu ihaleye ilişkin İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

c) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,

ç) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde; ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

d) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

işlere ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 60’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir.

İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, diğer ortakların her birinin ise, istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması zorunludur. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde ettiği iş deneyim belgesi sunulması halinde pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise, her bir ortağın kendi kısmı için istenen asgari iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

7.5.2. Bu bent boş bırakılmıştır.

7.5.3. Bu bent boş bırakılmıştır.

7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

{Belirtilmemiştir}

7.5.5 Bu Şartnamenin 7 nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterleri tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmaz.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

11.06.2011 tarih ve 27961 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yapım İşlerinde benzer iş grupları tebliği” nde yer alan B/III grubu işler benzer iş olarak kabul edilecektir.

7.6.1 Mezuniyet belgeleri/diplomalar :

Belge Adı

Açıklama

İnşaat Mühendisliği

Mimarlık

düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuruya konu ihalenin “Sakarya İli Kocaali İlçesi Caferiye Mahallesi 3. Etap 324 Adet Konut İnşaatı İle Altyapı ve Çevre Düzenlemesi İşi” olduğu, 09.04.2025 tarihli kesinleşen ihale komisyonu kararına göre; e-teklif alınmak suretiyle gerçekleştirilen ihaleye 16 isteklinin teklif verdiği, başvuru sahibinin teklifinin idare tarafından “… Bu kapsamda söz konusu işin arsa sahiplerine kat karşılığı iş yapımından kaynaklandığı ve herhangi bir bedel içermediği, yönetmelik hükümlerine göre işin ilk sözleşme bedelinin tamamlanması hükmünün kat karşılığı işlerde kontrol edilemeyeceği değerlendirilmiş olup, söz konusu iş deneyim belgesinin belge düzenleneme kodu “KAÎ – Kat/Arsa Karşılığı İşler” olmasından dolayı ve iş deneyim belgesine esas işin bedel içeren bir sözleşme kapsamında olmadığından anılan işe ait “Yüklenici-iş Durum” belgesi düzenlenemeyeceği” gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı anlaşılmıştır.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri uyarınca 4734 sayılı Kanun kapsamında gerçekleştirilen ihalelerde iş deneyim belgelerinin; yapılan iş karşılığı bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak taahhüt edilen işe ilişkin olması gerektiği, Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyim tutarının tespiti” başlıklı 46’ncı maddesinde ise kat ve/veya arsa karşılığı inşaat işlerine özgü iş deneyim tutarının tespitinde esas alınacak bedelin belirlendiği, anılan hüküm uyarınca kat ve/veya arsa karşılığı inşaat işlerinde; yapı ruhsatında belirtilen inşaatın yüzölçümü ile sözleşmenin imzalandığı yıla ait Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının Mimarlık ve Mühendislik Hizmet Bedellerinin Hesabında Kullanılacak Yapı Yaklaşık Birim Maliyetleri Hakkında Tebliğde inşaatın sınıfına ve grubuna göre belirlenen yapı birim maliyetinin çarpılması suretiyle hesaplanan bedelin % 85’inin iş deneyim tutarının tespitinde esas alınacağı hüküm altına alınmıştır.

Yapılan incelemede, başvuru sahibi iş ortaklığının pilot ortağı Yükseller Traktör Madencilik İnşaat Taahhüt Enerji Üretim San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından yeterlik bilgileri tablosunun ilgili satırına EKAP’a kayıtlı “19392-Y-KAİ-620-1” sayılı “Yüklenici – İş Durum” belgesinin yüklediği, söz konusu belgenin 11.12.2024 tarihinde Şehitkamil Belediyesi İmar ve Şehircilik Müdürlüğü tarafından düzenlendiği, belgede; işin adının “6544 Ada 3 Parsel A-B-C-D-E Bloklarda 282 Mesken 17 Ofis Ve İş Yeri İnşaat Yapım İşi”,yüklenicinin “Yükseller Traktör Madencilik İnşaat Taahhüt Enerji Üretim Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi”, iş sahibinin “Ayıntap Konut Taahhüt İnşaat Sanayi”, ilk sözleşme bedelinin “59.689.369,12 TRY”, toplam sözleşme bedelinin “74.611.711,40 TRY”, gerçekleştirilen iş tutarının “59.689.369,12 TRY” ve belge tutarının “59.689.369,12 TRY” olduğu, işin toplam sözleşme bedeline göre gerçekleşme oranının “%80” olduğu, açıklama kısmında “IV. Sınıf C Grubu Yapılar İnşaatın Yüzölçümü: 35.394,55 m2 Yapı Birim Maliyeti: 2.480,00 TL / m2 bilgisine yer verildiği görülmüştür.

Anılan istekli tarafından iş deneyimi tevsiken sunulan “yüklenici iş durum” belgesine esas işin arsa/kat karşılığı sözleşme ile özel sektöre yapılan inşaat işi olduğu anlaşılmıştır.

Bu çerçevede, anılan iş ortaklığının pilot ortağı tarafından sunulan kat ve/veya arsa karşılığı inşaat işine ilişkin iş deneyim belgesinin “iş durum” belgesi olarak düzenlendiği, iş durum belgesi düzenlenebilmesi için devam eden işin “ilk sözleşme bedelinin tamamlanması” ve “gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşarak kusursuz olarak gerçekleştirilmesi” koşullarının bir arada sağlanması gerektiği, ancak kat ve/veya arsa karşılığı inşaat sözleşmelerinin genel itibarıyla arsa sahiplerinin arsa payını devretmeyi; yüklenicinin ise arsa sahiplerine ait olan arsa üzerinde bağımsız bölümlerin inşaatını tamamlayıp bunlardan biri/birkaçını arsa sahiplerine teslim etmeyi üstlendiği sözleşmeler olduğu, dolayısıyla bu sözleşmelerde ödemeye esas bir bedel bulunmadığı, kat ve/veya arsa karşılığı inşaat sözleşmelerinin mahiyeti gereği bu sözleşmelere ilişkin iş deneyim tutarlarının tespitinde esas alınacak bedelin; “yapı ruhsatında belirtilen inşaatın yüzölçümü” ile “sözleşmenin imzalandığı yıla ait Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının Mimarlık ve Mühendislik Hizmet Bedellerinin Hesabında Kullanılacak Yapı Yaklaşık Birim Maliyetleri Hakkında Tebliğde inşaatın sınıfına ve grubuna göre belirlenen yapı birim maliyetinin çarpılması” suretiyle hesaplandığı, iş deneyim tutarının tespitinde esas alınacak bu bedelin sözleşmeye konu işin tamamlanması neticesinde hesaplanabileceği, bu itibarla, kat ve/veya arsa karşılığı inşaat sözleşmelerine ilişkin iş deneyimlerde; ilk sözleşme bedelinin ve işin toplam sözleşme bedeline göre gerçekleşme oranının tespitinin mümkün olmadığı, dolayısıyla bahse konu işlere ilişkin “iş durum” belgesi düzenlenemeyeceği anlaşıldığından, bahse konu pilot ortak tarafından sunulan iş durum belgesinin 4734 sayılı Kanunda belirtilen iş deneyim belgesi niteliğini taşımadığı, bu itibarla anılan iş ortaklığının teklifinin idare tarafından değerlendirme dışı bırakılması işleminde mevzuata aykırılık bulunmadığı anlaşılmıştır.

Ayrıca, başvuru sahibinin ek dilekçesinde bahse konu iş durum belgesine konu işin tamamlandığının beyan edildiği, söz konusu işe ilişkin yapı ruhsatları, bordrolar, yapı denetim faturalarının idareye şikayet dilekçesi ekinde yer verildiği görülmüşse de, ihalelerde beyan edilmeyen bir belgenin dikkate alınamayacağı, anılan istekli tarafından ihaleye katılımda sunulan belgenin devam eden işlere ilişkin “iş durum” belgesi olduğu, geçerli olmadığına yönelik ihtilaf bulunmayan bahse konu “iş durum belgesi”ne ilişkin olarak idarenin işin daha sonra tamamlanıp tamamlanmadığını araştırma görevi bulunmadığı açık olduğundan ihale tarihi itibarıyla geçerli bir iş deneyim belgesi sunmayan isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

Bununla birlikte, Şehitkamil Belediyesi İmar ve Şehircilik Müdürlüğü tarafından Yükseller Traktör Madencilik İnşaat Taahhüt Enerji Üretim San. ve Tic. Ltd. Şti. adına düzenlenen 11.12.2024 tarih ve “19392-Y-KAİ-620-1” sayılı iş durum belgesinin iptal edilmesi gerektiği anlaşılmıştır.

Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin iddiasında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

2) Yükseller Traktör Madencilik İnşaat Taahhüt Enerji Üretim San. ve Tic. Ltd. Şti. adına düzenlenen 11.12.2024 tarih ve “19392-Y-KAİ-620-1” sayılı iş durum belgesinin iptal edilerek EKAP üzerinden silinmesini teminen belgeyi düzenleyen Şehitkamil Belediye Başkanlığına bildirimde bulunulmasına,


Oybirliği ile karar verildi.