"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin, ihale üzerinde bırakılan isteklinin iş deneyim belgesinin uygun olmadığına dair iddiasını değerlendirmiştir. İdari Şartname’nin ilgili maddeleri uyarınca, isteklinin iş deneyimini göstermek için sunduğu belgenin, tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ortağına ait olması gerektiği belirtilmiştir. İnceleme sonucunda, isteklinin sunduğu iş deneyim belgesinin, benzer iş olarak kabul edilen asfalt yama yapımı ile uyumlu olduğu ve yeterlik kriterlerini karşıladığı tespit edilmiştir. Ayrıca, başvuru sahibinin iddialarının aksine, iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterinin sağlanması için ortağa ait diploma veya iş deneyim belgesi kullanılarak ihaleye katılımın mümkün olmadığı sonucuna varılmıştır. Bu nedenle, başvuru sahibinin iddiaları yerinde bulunmamış ve itirazen şikâyet başvurusu reddedilmiştir.

Karar no2025/UY.I-1258
Karar tarihi29.05.2025
Toplantı No2025/021
Gündem No67

BAŞVURU SAHİBİ:

Şeref ÖZDEMİR,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi Yol Yapım Bakım ve Onarım Dairesi Başkanlığı, İsmetpaşa Mah. Azerbaycan Bulv. No: 25 KAHRAMANMARAŞ

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/201408 İhale Kayıt Numaralı “Andırın İlçesi Asfalt Yama Yapımı İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Kahramanmaraş Büyükşehir Belediyesi Yol Yapım Bakım ve Onarım Dairesi Başkanlığı tarafından 17.03.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Andırın İlçesi Asfalt Yama Yapımı İşi” ihalesine ilişkin olarak Şeref Özdemir‘in 28.04.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 29.04.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 08.05.2025 tarih ve 183618 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 08.05.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/942 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) İhale üzerinde bırakılan istekli Rama Asfalt İnş. Nak. Mad. İş Mak. Petr. Ürn. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin iş deneyim belgesinin İdari Şartname’deki benzer iş düzenlemesi dikkate alındığında uygun olmadığı, iş deneyimi kapsamında sunduğu diplomanın geçersiz olduğu, sunulan ortaklık durum belgesindeki bilgilerin ticaret sicilindeki bilgilerle uyuşmadığı, ortaklık durum belgesinin ihale ilan tarihinden önce tanzim edildiği, isteklinin yarıdan fazla hissesine sahip ortağının son bir yıldır yönetimde görevli olmadığı,

2) Aynı isteklinin EKAP üzerindeki ortaklar ve ortaklık oranlarına ilişkin bilgilerin ticaret sicili, pay defteri ve karar defterindeki bilgilerle uyumlu olmadığı, sunulan Ticaret Sicili Gazeteleri’nin gerekli bilgileri (vergi kimlik numarası, ortakların TC kimlik numarası, ortaklık oranları) içermediği, anılan Gazeteler’deki bilgilerle pay defterindeki bilgilerin örtüşmediği, isteklinin teklif vermeye yetkili olunduğunu gösterir belgelerinin (imza sirküleri, imza beyannamesi, ilgili Ticaret Sicili Gazeteleri) eksik olduğu, sunulan vekâletnamenin geçerli olmadığı, vekâletname düzenlenirken kullanılan imza sirkülerinin güncel olmadığı,

3) Bahse konu isteklinin iş hacmini gösteren belgeler kapsamında sunduğu belgede fatura bilgileri bölümünün doldurulmadığı, beyan edilen faturaların güncellenmiş tutarları toplamının yeterlik kriterini karşılamadığı, sunulan belgenin ilgili meslek mensubunca onaylanmadığı, belgede düzenleme tarihinin bulunmadığı, iş hacmine ilişkin olarak yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen tutarların hangi yıla ilişkin olduğunun belirtilmediği, beyan edilen toplam ciro tutarının yeterlik kriterini karşılamadığı,

4) Söz konusu isteklinin geçici teminat mektubunun yetersiz olduğu, standart forma uygun olmadığı, mektupta işin adının hatalı yazıldığı, mektubun kaşelenerek imzalanmadığı,

5) Anılan isteklinin bilanço veya eşdeğer belgelerinin uygun olmadığı, bilanço oranlarının yeterlik kriterlerini karşılamadığı,

6) Mezkûr isteklinin teklifi kapsamındaki belgelerin İdari Şartname’ye uygun olarak sunulmadığı, internet üzerinden teyit edilemeyen bu belgelerin sunuluş şekli bakımından anılan Şartname’ye uygun olmadığı, düzenlenme ve noter onayı tarihlerinin, yevmiye numaralarının yazılmadığı,

7) Adı geçen isteklinin fiyat dışı unsur puanlarının hatalı hesaplandığı, kalite ve teknik değer puanlarının yeterli olmadığı,

8) Aynı isteklinin açıklama istenilen iş kalemlerindeki analiz girdileri için öngördüğü fiyatların kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış rayiç bedelleriyle örtüşmediği, sunulan satış tutarı tespit tutanağındaki defter tasdik bilgilerinin ve ağırlıklı ortalama birim satış tutarının hatalı olduğu, tutanağın meslek mensubunca onaylanmadığı, tutanak ekinde mükellefe ait imza sirkülerinin sunulmadığı, meslek mensubu ile mükellef arasında protokol bulunmadığı iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Andırın İlçesi Asfalt Yama Yapım İşi

b) Türü: Yapım işleri

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

e) Miktarı: 14.000 Ton asfalt yama

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Andırın İlçesine 14.000 ton asfalt yama yapılması…” düzenlemelerine,

Aynı Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

ç) Bu Şartnamenin 7.4. ve 7.5. maddelerinde belirtilen, şekli ve içeriği ilgili uygulama yönetmeliklerinde düzenlenen yeterlik belgeleri,

ğ) Tüzel kişi tarafından iş deneyimini göstermek üzere kullanılan belgenin, tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ve Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan ortağına ait olması halinde, ticaret ve sanayi odası/ticaret odası bünyesinde bulunan ticaret sicili müdürlükleri veya yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir tarafından ilk ilan tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son bir yıldır kesintisiz olarak bu şartların korunduğunu gösteren, standart forma uygun belge,

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

”Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği” eki Yapım İşleri Benzer İş Grupları Listesi’nde yer alan AV GRUP KARAYOLU İŞLERİ (Altyapı-Üstyapı) Yapım İşleri benzer iş olarak kabul edilecektir.”

7.6.1 Mezuniyet belgeleri/diplomalar :

Belge Adı

Açıklama

İnşaat Mühendisliği

düzenlemelerine yer verilmiştir.

Rama Asfalt İnş. Nak. Mad. İş Mak. Petr. Ürn. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin yeterlik bilgileri tablosunda iş deneyimini gösteren belgeler satırında bir adet iş deneyim belgesi bağlantısına yer verilmiştir. Söz konusu bağlantı üzerinden erişilen iş bitirme belgesine konu işin 2022/331021 İKN’li ihale kapsamında gerçekleştirilen asfalt yama ve asfalt kaplama yapımı işi olduğu, işin geçici kabulünün 27.12.2022 tarihinde yapıldığı, belge tutarının 18.991.500,00 TL olduğu ve belgenin doğrudan istekli adına düzenlendiği görülmektedir.

Yukarıda yer verilen tespitler çerçevesinde, isteklinin iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterini karşıladığı ve beyan edilen belgeye konu işin İdari Şartname’nin 7.6’ncı maddesinde yer verilen benzer işlere ilişkin olmamakla beraber asfalt yama yapımı olan ihale konusu işle uyumlu olduğu, öte yandan, iddia edilenin aksine iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterinin sağlanması amacıyla ortağa ait diploma veya iş deneyim belgesi kullanılarak, dolayısıyla ortaklık durum/tespit belgesi ile ihaleye katılımın söz konusu olmadığı anlaşılmış ve başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 7’nci maddesinde “…(5) EKAP’a kayıtlı olan; gerçek kişilerin kendileri ile vekil veya temsilcilerine; tüzel kişilerin kendileri, ilgisine göre, ortakları ve ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç)/üyeleri/kurucuları, teklif veya başvuru mektubu ya da sözleşme imzalamaya ve sözleşmenin yürütülmesi konusunda tüzel kişiliği temsile yetkili yönetimindeki görevliler ile vekil veya temsilcilerine ilişkin aşağıda yer alan bilgileri EKAP’a kaydetmeleri ve son başvuru veya ihale tarihinden ve sözleşme imzalamadan önce güncellemeleri zorunludur. Bu kişilerin;

a) Gerçek kişi olması halinde adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası ile varsa işletme adı ve ticaret unvanı,

b) Tüzel kişi olması halinde ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı. Tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verileri esas alınır. Ayrıca anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımları; şirket niteliğinde olmayan tüzel kişilerde ise üyelerin veya kurucuların kaydı kapsamında Türkiye Ticaret Sicili Gazetelerinde yer almayan bilgileri içeren belgelerin ilgili kısımları da taranarak EKAP’a yüklenir. Yabancı aday/istekliler tarafından bu fıkrada istenen bilgi ve belgelerin beyan edilmesi/yüklenmesi bakımından, ilgili ülke mevzuatındaki karşılıkları esas alınır.

(6) Bu madde kapsamında EKAP’a kaydedilen bilgilerin eksiksiz, doğru ve güncel olması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından, beşinci fıkrada belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içerisinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur.” hükümleri,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 31’inci maddesinde “…31.3 Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 7’nci maddesinde istenen bilgilerin EKAP üzerinde eksiksiz, doğru ve güncel tutulması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından anılan maddenin beşinci fıkrasında belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur. Bilgilerin doğrudan EKAP’taki kayıtlardan temin edildiği hallerde, bu bilgilerin güncel olmadığının anlaşılması durumunda teklifler değerlendirme dışı bırakılır. … Ticaret sicilinde kayıtlı bilgiler ile EKAP’ta yer alan bilgiler arasında çelişki olması halinde, ticaret sicilindeki bilgiler esas alınacaktır.” açıklamaları,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

a) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgiler;

1) (Mülga: 20/06/2021-31517 R.G./5.md.; yürürlük: 19/08/2021)

2) Tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile, ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır.

d) Vekaleten ihaleye katılma halinde, vekil adına düzenlenmiş, ihaleye katılmaya ilişkin noter onaylı vekaletname…” düzenlemeleri bulunmaktadır.

Rama Asfalt İnş. Nak. Mad. İş Mak. Petr. Ürn. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin yeterlik bilgileri tablosunda ortaklara ait bilgiler ve yöneticilere ait bilgiler satırlarında iki adet bağlantıya yer verilmiştir. Söz konusu bağlantılar üzerinden erişilen belgelerde tüzel kişiliğin iki ortağı ve ortaklık oranları ile yönetimindeki görevlilere ilişkin bilgilere ulaşılmaktadır. Bu bilgiler EKAP üzerinden teyit edilebilmektedir. Öte yandan, isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda vekâletname bilgileri satırının boş bırakıldığı ve teklifin isteklinin münferiden temsile yetkili ortağı ve müdürü (müdürler kurulu başkanı) olan kişi tarafından elektronik olarak imzalandığı ve gönderildiği tespit edilmiştir.

Yukarıda yer verilen hususlar çerçevesinde, istekliye ait yeterlik bilgileri tablosunda ortaklar ve yöneticilere ait bilgilerin yer aldığı ve bu bilgilerin EKAP’tan teyit edilebildiği, vekâleten ihaleye katılımın söz konusu olmadığı, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin yukarıda aktarılan hükümleri çerçevesinde pay defteri ve yönetim kurulu karar defterine ilişkin gerekliliklerin birden fazla ortağı bulunan anonim şirketler açısından öngörüldüğü, bu itibarla anonim şirket olmayan ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından pay defterinin EKAP’a yüklenmesine gerek bulunmadığı, ayrıca İdari Şartname’nin alıntılanan düzenlemeleri uyarınca imza sirküleri, imza beyannamesi ve Ticaret Sicili Gazeteleri’nin ihaleye katılımda sunulması gerekmediği anlaşıldığından, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

ç) Bu Şartnamenin 7.4. ve 7.5. maddelerinde belirtilen, şekli ve içeriği ilgili uygulama yönetmeliklerinde düzenlenen yeterlik belgeleri,

7.4. Ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.4.1. Bu madde boş bırakılmıştır.

7.4.2. Bu madde boş bırakılmıştır.

7.4.3. Bu bent boş bırakılmıştır.” düzenlemelerine yer verilmiştir.

İdari Şartname’de iş hacmini gösteren belgelerin sunulması gerektiğine yönelik bir düzenlemenin bulunmadığı anlaşılmıştır.

Netice itibarıyla, iş hacmine ilişkin olarak yeterlik kriteri belirlenmediği anlaşılmış olup, bu kapsamda başvuru sahibinin üçüncü iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

4) Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Geçici teminatlar” başlıklı 21’inci maddesinin ikinci fıkrasında “(2) Geçici teminat mektupları Kurumla “EKAP Üzerinden Online Bilgi Alışverişine Yönelik İşbirliği Yapılmasına Dair Protokol” imzalamış olan kuruluşlardan alınır. İlgilinin talebi halinde, kuruluş tarafından Ek-1’de yer alan “Geçici Teminat Mektubu Bilgileri Formu” düzenlenerek kendisine verilir. Geçici teminat mektupları, elektronik imza kullanılmak suretiyle elektronik veya ıslak imza kullanılmak suretiyle fiziki ortamda düzenlenebilir. Ancak düzenlenen geçici teminat mektubuna kuruluş tarafından ayırt edici bir numara verilerek mektuba ilişkin bilgilerin EKAP’a aktarılması ve verilen ayırt edici numaranın istekli tarafından e-teklif kapsamında EKAP üzerinden gönderilmesi gerekir. Geçici teminat mektuplarına ilişkin bilgilerin, 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa göre merkezi takas kuruluşu olarak faaliyet gösteren kuruluşlar dâhil yetkilendirilmiş merkezi bir kuruluş tarafından EKAP’a aktarılması durumunda da düzenlenen mektupların bu fıkraya uygun olarak alındığı kabul edilir.” hükümleri,

Aynı Yönetmelik’in “e-tekliflerin açılması” başlıklı 23’üncü maddesinde “(1) E-teklifler, aynı günün mesai saatleri içerisinde istekliler ve hazır bulunanlar önünde ihale komisyonu tarafından EKAP üzerinde açılır. … İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir. 21 inci maddenin ikinci fıkrası uyarınca alınan geçici teminat mektuplarının değerlendirilmesi, geçici teminat tutarının teklif bedelinin yüzde üçünü karşılayıp karşılamadığının ve geçici teminat mektubu geçerlilik süresinin EKAP tarafından kontrol edilmesi suretiyle yapılır…” hükümleri,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

c) Bu Şartnamede belirlenen geçici teminata ilişkin standart forma uygun geçici teminat mektubu veya geçici teminat mektupları dışındaki teminatların Saymanlık ya da Muhasebe Müdürlüklerine yatırıldığını gösteren makbuzlar…” düzenlemeleri,

Aynı Şartname’nin “Geçici teminat” başlıklı 26’ncı maddesinde “26.1. İstekliler teklif ettikleri bedelin % 3’ünden az olmamak üzere kendi belirleyecekleri tutarda geçici teminat vereceklerdir. Teklif edilen bedelin % 3’ünden az oranda geçici teminat veren isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılır.

26.3. Geçici teminat olarak kullanılan teminat mektuplarında geçerlilik tarihi belirtilmelidir. Bu tarih, 13.08.2025 tarihinden önce olmamak üzere istekli tarafından belirlenir.

26.4. Geçici teminatı ihalede istenilen katılma şartlarını sağlamayan teklifler değerlendirme dışı bırakılacaktır.

26.5. (Mülga 30/09/2020-31260 R.G. / 14.md.)” düzenlemeleri,

Bahse konu Şartname’nin “Geçici teminatın verilmesi” başlıklı 28’inci maddesinde “28.1. Geçici teminat mektubunu düzenleyen kuruluş tarafından mektuba verilen ayırt edici numara yeterlik bilgileri tablosunun ilgili bölümünde belirtilir…” düzenlemeleri bulunmaktadır.

Rama Asfalt İnş. Nak. Mad. İş Mak. Petr. Ürn. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin yeterlik bilgileri tablosunda geçici teminat mektubu satırında Takasbank referans numarasına yer verildiği, EKAP üzerinden söz konusu referans numaralı geçici teminat mektubunun 1.500.000,00 TL tutarlı ve 12.09.2025 geçerlilik tarihli olduğunun anlaşıldığı tespit edilmiştir.

Yukarıda aktarılan İdari Şartname düzenlemeleri, Yönetmelik hükümleri ve tespitler çerçevesinde ihale üzerinde bırakılan isteklinin geçici teminat mektubunun uygun olduğu anlaşılmış ve başvuru sahibinin dördüncü iddiası yerinde görülmemiştir.

  1. Başvuru sahibinin 5’inci iddiasına ilişkin olarak:

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

ç) Bu Şartnamenin 7.4. ve 7.5. maddelerinde belirtilen, şekli ve içeriği ilgili uygulama yönetmeliklerinde düzenlenen yeterlik belgeleri,

7.4. Ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.4.1. Bu madde boş bırakılmıştır.

7.4.2. Bu madde boş bırakılmıştır.

7.4.3. Bu bent boş bırakılmıştır.” düzenlemelerine yer verilmiştir.

İdari Şartname’de bilanço veya eşdeğer belgelerin sunulması gerektiğine yönelik bir düzenlemenin bulunmadığı anlaşılmıştır.

Netice itibarıyla, bilanço veya eşdeğer belgelerin yeterlik kriteri olarak öngörülmediği anlaşılmış olup, bu kapsamda başvuru sahibinin beşinci iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

  1. Başvuru sahibinin 6’ncı iddiasına ilişkin olarak:

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Elektronik ihale” başlıklı 60/A maddesinde “İhaleler, e-teklif alınmak suretiyle bu maddeye uygun olarak yapılabilir.

(5) e-teklifler EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlanır ve e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir…

(9) İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için, sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Bu değerlendirme sonucunda ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan teklifler değerlendirme dışı bırakılır

b) Aşırı düşük teklif açıklamasının isteneceği ihalelerde, teklif fiyatı sınır değerin altında olan tüm isteklilerden; aşırı düşük teklif açıklamaları ile birlikte yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettikleri bilgi ve belgelerden EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayanlara ilişkin tevsik edici belgeleri sunmaları istenir.

c) Yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgi ve belgelerden EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayanlara ilişkin sunulan tevsik edici belgelerin, belgenin geçerliğine ilişkin taşıması zorunlu tüm asli unsurları sağlaması kaydıyla, belgelerde bulunan bilgi eksiklikleri Kanunun 37 nci maddesi kapsamında tamamlatılabilir. Ancak asli unsurlarda eksiklik bulunması durumunda, bu belgeler sunulmamış kabul edilir. (a) ve (b) bentlerinde belirtilen işlemlere, ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve belirlenecek ise ikinci teklif sahibi tespit edilinceye kadar devam edilir…” hükümleri bulunmaktadır.

Teklifinin sınır değerin altında olduğu tespit edilen ihale üzerinde bırakılan istekliden 20.03.2025 tarihinde aşırı düşük teklif açıklamalarının talep edildiği, talep yazısında söz konusu açıklamalara ilaveten istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgi ve belgelere ilişkin olarak herhangi bir tevsik edici belge istenilmediği görülmektedir.

Yukarıda aktarılan hususlar çerçevesinde, teklifler değerlendirilirken istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden, EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için, sorgulama sonucunda elde edilen bilgilerin esas alındığı, bu kapsamda ihale üzerinde bırakılan isteklinin teklifinin de elektronik ortamda temin/teyit işlemleri gerçekleştirilerek değerlendirildiği, nitekim anılan istekliden aşırı düşük teklif açıklamaları talep edilirken ayrıca tevsik edici bir belge de istenilmediği, bu itibarla belge sunulması söz konusu olmadığından belgelerin sunuluş şekline ilişkin iddiaların dayanaksız kaldığı ve başvuru sahibinin altıncı iddiasının yerinde olmadığı neticesine ulaşılmıştır.

  1. Başvuru sahibinin 7’nci iddiasına ilişkin olarak:

İdari Şartname’nin “Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi” başlıklı 35’inci maddesinde “35.1. Bu ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklif, teklif edilen fiyatların en düşük olanıdır.

35.1.1. Bu madde boş bırakılmıştır.

35.1.2. Bu madde boş bırakılmıştır…” düzenlemelerine yer verilmiştir.

Başvuru konusu ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat ile birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirleneceğine yönelik düzenleme yapılmadığı, ekonomik açıdan en avantajlı teklifin yalnızca teklif edilen fiyatlar üzerinden belirleneceği anlaşılmış, bu doğrultuda başvuru sahibinin yedinci iddiasının dayanaksız kaldığı ve yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

8) Başvuru sahibinin 8’inci iddiasına ilişkin olarak:

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Sınır değer tespiti ve aşırı düşük teklifler” başlıklı 45’inci maddesinde “…45.1.5. İsteklilerin iş kalemleri/iş grupları için kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış cari yıl birim fiyatları veya bu fiyatlardan daha yüksek fiyatları teklif etmeleri ve söz konusu iş kalemleri/grupları için; hangi kamu kurum ve kuruluşunun birim fiyatını kullandıklarını, birim fiyat poz numarasını da yazmak suretiyle liste halinde belirterek açıklamaları kapsamında sunmaları durumunda analiz düzenlemeleri zorunlu değildir. Bu kapsamda; isteklilerin, kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış “kar ve genel gider içermeyen birim fiyatların” üzerine, kendi belirledikleri “kar ve genel gideri” ilave ederek birim fiyatlarını oluşturmaları durumunda da; hangi kamu kurum ve kuruluşunun “kar ve genel gider hariç birim fiyatını” kullandıklarını ve kendi belirledikleri “kar ve genel gider” tutarını yazmak suretiyle liste halinde belirterek açıklamaları kapsamında sunmaları halinde de, söz konusu iş kalemleri/iş grupları için analiz düzenlemeleri zorunlu değildir. Bu kapsamda isteklilerin analiz düzenlemeleri zorunlu olmayan söz konusu iş kalemleri/grupları için 45.1.13 maddesinde belirtilen belgeleri sunmalarına da gerek bulunmamaktadır.

İş kalemleri/grupları için, kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış birim fiyatlar esas alınarak teklif sunulmuş olmakla birlikte; yukarıda belirtildiği şekliyle liste halinde belirtilmemesi durumunda, söz konusu iş kalemleri/grupları için analiz sunulması zorunludur.

İlan veya davet tarihinde cari yıl birim fiyatın yayımlanmamış olması durumunda, istekli tarafından önceki yılın yayımlanmış birim fiyatları kullanılabilir.

45.1.6. Analizler ile yardımcı ve/veya alt analizlerde, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından belirlenerek yayımlanmış rayiçleri kullanan ve söz konusu rayiçleri poz numaralarını da belirtmek suretiyle liste halinde sunan isteklilerin, söz konusu rayiçlere ilişkin olarak 45.1.13 maddesinde belirtilen belgeleri sunmalarına gerek bulunmamaktadır.

45.1.13. Teklifi aşırı düşük bulunan isteklilerin, tekliflerinde önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili olarak 4734 sayılı Kanunun 38 inci maddesi uyarınca yapacakları açıklamada, sorgulamaya konu iş kalemlerine/gruplarına ilişkin analizler ile bu analizlere dayanak teşkil eden bilgi ve belgeleri sunmaları gerekmektedir.

İsteklilerin analizlerine dayanak teşkil eden bilgi ve belgeler;

a. Üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifleri,

İstekliler tekliflerine ilişkin olarak yukarıda sayılan belgelerden kendileri için uygun olanları açıklamaları kapsamında sunacaklardır.

45.1.13.1. Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin üçüncü kişilerden fiyat teklifi alınması durumunda, öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı veya satış tutarı tespit tutanağı düzenlenecektir. Tutanaklar fiyat teklifinin dayanağı olarak düzenlenecek olup, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulacaktır.

Satış tutarı tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için öncelikle fiyat teklifini veren kişi tarafından ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde 45.1.2.1 inci maddeye göre ihale komisyonunca belirlenen sorgulamaya tabi tutulacak iş kalemleri/gruplarında kullanılması öngörülen fiyat teklifi konusu mamul/mal/hizmet miktarının en az 1/20’si kadar satış yapılmış olması, teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin teklife konu alanda faaliyet gösterenlerden alınması gerekmekte olup, bu belgelerin ihale tarihinden önce düzenlenmiş olması zorunlu değildir.

Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.

45.1.13.10. Meslek mensubu; üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifi üzerindeki beyanın ve emsal bedel beyanı ile tutanaklardaki bilgilerin doğruluğundan sorumludur. Meslek mensubu ibaresinden Yeminli Mali Müşavirler veya Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler anlaşılır.

45.1.13.11. Tutanakların ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içindeki bilgiler esas alınarak düzenlenmesi zorunludur.

Örneğin; ilan tarihi 10.03.2024 olan ve açık ihale usulü ile yapılan bir ihalede ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay olan “01.12.2023-29.02.2024” veya bundan önceki üç ay olan “01.09.2023-30.11.2023” aralığına ilişkin tutanaklar sunulur.

45.1.14. Aşırı düşük teklif sorgulaması sonucunda; (45.1.3 – 45.1.13) maddelerine uygun açıklamada bulunmayan, açıklamaları idarece tanımlanan yapım şartlarına uymayan veya teknik şartnameye aykırı hususlar içeren isteklilerin teklifleri gerekçeleri belirtilmek suretiyle reddedilecektir…” açıklamalarına yer verilmiştir.

Teklifinin sınır değerin altında olduğu tespit edilen ihale üzerinde bırakılan istekli Rama Asfalt İnş. Nak. Mad. İş Mak. Petr. Ürn. San. ve Tic. Ltd. Şti.nden 20.03.2025 tarihinde aşırı düşük teklif açıklamalarının talep edildiği, adı geçen istekli tarafından 27.03.2025 tarihinde açıklamaların sunulduğu, açıklanması istenilen analiz girdilerinden mazot için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 2025 yılı rayicinin kullanıldığı, “bitüm 50/70” için fiyat teklifi ile açıklama yapıldığı, öte yandan açıklanması istenilen diğer analiz girdilerinden birinin nakliye, diğerlerinin ise işçilik girdisi olduğu, açıklamalar kapsamında nakliye girdisi maliyeti hesabında kullanılan taşıma katsayısı K için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı 10.110.1003 poz numaralı rayicinin 2025 yılına ilişkin olan 1.750 değerinin dikkate alındığı, işçilik girdileri bakımından ihale tarihinde yürürlükte olan saatlik asgari ücretin öngörüldüğü anlaşılmıştır.

Sunulan fiyat teklifi eki tutanakta 30.12.2024/34491 şeklinde envanter defteri tasdik bilgilerine yer verildiği, tutanağın 2025 yılının Ocak ayında düzenlenmiş fatura esas alınarak düzenlendiği, ağırlıklı ortalama birim satış tutarının söz konusu faturayla uyumlu şekilde hesaplandığı, tutanakta meslek mensubu onayının bulunduğu, tutanak ekinde fiyat teklifini düzenleyen şirketin, teklifte imzası bulunan kişiye ait imza örneğini de içeren imza sirkülerinin ve meslek mensubuna ait geçerlilik süresi dolmamış faaliyet belgesinin sunulduğu tespit edilmiştir.

Yukarıda aktarılan hususlar çerçevesinde; açıklamada kullanılan kamu kurum ve kuruluşlarınca yayımlanmış rayiç bedellerinin doğru olduğu, sunulan fiyat teklifi eki tutanaktaki envanter defteri bilgilerinin tutanağın hazırlanmasında esas alınan dönemle uyumlu olduğu, ağırlıklı ortalama birim satış tutarının hesaplamada esas alınan faturaya uygun şekilde belirlendiği ve tutanağın ilgili meslek mensubunca onaylanarak tutanak ekinde söz konusu meslek mensubuna ait faaliyet belgesinin sunulduğu; meslek mensubu ile mükellef arasında protokol bulunmadığı hususunda ise, Kamu İhale Genel Tebliği ekindeki Satış Tutarı Tespit Tutanağı standart formu çerçevesinde ilgili meslek mensubunun fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yaptığının veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olduğunun belgelendirilmesi gerekmediği, nitekim 3568 sayılı Serbest Muhasebeci Mali Müşavirlik ve Yeminli Mali Müşavirlik Kanunu ile yetkilendirilen meslek mensuplarının yaptığı iş ve işlemlerin niteliği ile bu kişilerin sorumlulukları göz önünde bulundurulduğunda meslek mensuplarının yaptıkları iş ve işlemlerde, aksini gösterir bir bilgi/belge bulunmadığı sürece, yetkili oldukları kabulünün gerektiği anlaşılmış ve başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez. Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.