"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iddialarını değerlendirirken, ihale dokümanında belirtilen yeterlik kriterlerinin önemine vurgu yapmıştır. İhaleye katılımda yeterlik kurallarının belirlenmesi ve tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında, isteklilerin tekliflerinin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen kriterlere uygun olup olmadığının incelenmesi gerektiği belirtilmiştir. Bu çerçevede, yeterlik kriterlerini karşılamayan isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılacağına dair hüküm, ihale sürecinin şeffaflığı ve adilliği açısından kritik bir öneme sahiptir.

Bu karar, ihale süreçlerinde yeterlik kriterlerinin titizlikle uygulanmasının gerekliliğini ortaya koymakta ve ihale dokümanlarının dikkatlice incelenmesi gerektiğini vurgulamaktadır. İdarelerin, teklifleri değerlendirirken belirlenen kriterlere uygunluk arayışında bulunmaları, ihale sürecinin sağlıklı işlemesi açısından büyük önem taşımaktadır. Bu durum, hem rekabetin sağlanması hem de kamu kaynaklarının etkin kullanımı açısından kritik bir unsur olarak değerlendirilmektedir.

Karar no2025/UH.II-876
Karar tarihi27.03.2025
Toplantı No2025/013
Gündem No72

BAŞVURU SAHİBİ:

Altıum Internatıonal Laboratuvar Cihazları A.Ş.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Balıkesir İl Sağlık Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1534928 İhale Kayıt Numaralı “Sıvı Bazlı Jinekolojik Sitoloji ve İmmünhistokimya Sistemi Hizmet Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Balıkesir İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 23.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Sıvı Bazlı Jinekolojik Sitoloji ve İmmünhistokimya Sistemi Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Altıum Internatıonal Laboratuvar Cihazları A.Ş.nin 21.02.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 27.02.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 07.03.2025 tarih ve 179901 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 07.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/555 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

1) Başvuruya konu ihaleye ait İdari Şartname’nin 7.1.(ı) maddesine göre isteklilerin teklif edilen ürünün bayisi olduğuna ilişkin belgeyi yeterlik bilgileri tablosunda sunmaları gerektiği, ihalenin 4’üncü kısmı üzerinde bırakılan istekli Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından Celnovte marka cihaz teklif edildiği, ancak ihale tarihinde söz konusu firmanın teklif etmiş olduğu model cihaz ve mallar için ÜTS üzerinde bayilik kaydının bulunmadığı, dolayısıyla anılan isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği,

2) İhalenin 4’üncü kısmı üzerinde bırakılan istekli Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarının Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79’uncu maddesinde belirlenen usul ve esaslara aykırı olduğu, şöyle ki;

– Üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinde meslek mensubu tarafından yazılması gereken ibarenin bulunmadığı, fiyat tekliflerinin meslek mensubu ve firma tarafından iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmediği, söz konusu fiyat teklifi iş ortaklığına hitaben düzenlenmediği,

– Ek-O.5, Ek-O.6 ve Ek-O.7 tutanaklarının standart forma uygun doldurulmadığı, tutanaklarda imza ve mühür bulunmadığı, ilan tarihinden önceki veya ondan önceki üç aya ilişkin faturaların kullanılmadığı, bu döneme ilişkin faturaların tamamının sunulmadığı,

– İsteklinin kendi ürettiği, aldığı veya sattığı mallara ilişkin fiyatlar kullanılarak maliyete dayalı yapılan açıklamada, beyan edilen üç aylık süre içerisinde ihale konusu işte kullanılacak kitlerin miktarının en az yarısı kadar alım yapılmadığı, satışlara dayalı yapılan açıklamada beyan edilen üç aylık sürede ihale konusu işte kullanılacak kitlerin miktarının en az 1/20’si kadar satış yapılmadığı,

– Son veya bir önceki geçici vergi beyanname döneminde 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idarelere açıklama konusu mala ilişkin yapılan satış faturalarında kaşe ve imzanın bulunmadığı, ayrıca bu faturalarla birlikte sunulması gereken muayene ve kabul tutanağının sunulmadığı iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “… İhale konusu işin niteliğine göre yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtilir…” hükmü bulunmaktadır.


Aynı Kanun’un “Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 37’nci maddesinde, tekliflerin ayrıntılı değerlendirilmesi aşamasında, isteklilerin tekliflerinin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik kriterlerine ve ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığının inceleneceği, uygun olmadığı belirlenen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılacağı hüküm altına alınmıştır.

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’ninAday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde “(4) İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat vb. belgelerin adaylar veya istekliler tarafından sunulmasına ilişkin hükümlere, ilan ve ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede yer verilir. İş ortaklarının her birinin söz konusu belgeleri ayrı ayrı sunması, konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmına ilişkin belgeleri sunması zorunludur.” hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “e-tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 24’üncü maddesinde “…(3) İhale dokümanında belirtilen katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile ilgili değerlendirme, e-teklif kapsamında yüklü olan belgelerin ve EKAP üzerinden ilgili kurum ve kuruluşların sistemlerinden sorgulama suretiyle elde edilen bilgilerin değerlendirilmesi suretiyle yapılır.

(4)Yeterlik kriterlerinin istekliler tarafından karşılanıp karşılanmadığına ilişkin değerlendirme ihale dokümanında yer alan hükümler çerçevesinde yapılır. Yeterlik kriterlerini karşılamayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır ve bu husus gerekçesi de açıkça belirtilmek suretiyle EKAP’a kaydedilir.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: SIVI BAZLI JİNEKOLOJİK SİTOLOJİ VE İMMÜNHİSTOKİMYA SİSTEMİ HİZMET ALIMI

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu: SIVI BAZLI JİNEKOLOJİK SİTOLOJİ VE İMMÜNHİSTOKİMYA SİSTEMİ HİZMET ALIMI

e) Miktarı:

SIVI BAZLI JİNEKOLOJİK SİTOLOJİ VE İMMÜNHİSTOKİMYA SİSTEMİ HİZMET ALIMI

4 KISIM

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Teknik Şartnamelerde belirtilen sağlık tesisleri” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

ı) İhale konusu işin ya da malın satış faaliyetinin yerine getirilebilmesi için ilgili mevzuat gereğince alınması zorunlu olan sicil, izin, ruhsat, faaliyet belgesi vb. belgeler:

Belge Adı

İhale/Kısım/Kısımlar

Açıklama

Ortak Girişimlerde

Satış Merkezi Yetki Belgesi

İhale Bazında

T.C. Sağlık Bakanlığı Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğünün 2022/2 Sayılı Genelgenin 2.2. sayılı maddesi gereği “Satış Merkezi Yetki Belgesi” sunması zorunlu olduğundan istekli firmalar bu belgeyi Yeterlilik Bilgileri Tablosunda beyan edeceklerdir. Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri kapsamında olmayan ihale kalemleri için Tıbbi Cihaz Satış Merkezi Yetki Belgesi istenilmeyecektir.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

Teknik Şartnameye Cevap Yazısı

İhale Bazında

İstekliler, teklif ettikleri cihazlar için teknik şartname maddelerini tek tek ve Türkçe olarak, teknik şartnamede belirtilen şekilde ve sıraya uygun olarak cevaplandırılmış Teknik Şartnameye Uygunluk Belgesini sunacaklardır.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

Teklif edilecek cihaza ilişkin katalog

İhale Bazında

Katalog bilgileri yeterlilik bilgileri tablosunda beyan edilmesi gerekmektedir. İhale komisyonun talebi halinde Kullanılacak cihazlara ait teknik özelliklerle ilgili bilgilerin yer aldığı dokümanlar (Katalog, broşür v.b.) üzerinde işaretli olarak sunulacaktır.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

ÜTS/UBB Kaydı

İhale Bazında

İsteklilerin, TITUBB da ve/veya ÜTS’de kayıtlı olduklarını, İhaleye giren firma bayi ise ihaleye girilen ürünün tedarikçi (üretici/ithalatçı) firmasının bayisi olduğu yeterlilik bilgi tablosunda sunulacaktır.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

Kapsam Dışı Beyanı

İhale Bazında

Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri kapsamında olmayan ürünler için TİTUBB/ÜTS sistemine kayıt/bildirim ibrazı istenmemektedir. Bu ürünler için yönetmelikler kapsamında olmadığına dair beyanının sunulması yeterli olacaktır.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

ÜTS/UBB Barkod

İhale Bazında

TITUBB ve/veya ÜTS’ye yapılan başvurular neticesinde Sağlık Bakanlığı tarafından kayıt/bildirim işlemlerinin tamamlanmış olduğunu gösteren mala ait ürün numarasını (barkod) bilgileri yeterlilik bilgi tablosunda sunulacaktır.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

…” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Kısmi teklif verilmesi” başlıklı 20’nci maddesinde “20.1. Bu ihalede kısmi teklif verilebilir.

20.2. Bu ihaledeki kısım sayısı 4 dir. İhale kısımlarına ilişkin koşullar altta düzenlenmiştir;

Teklifler kısım bazında değerlendirilecek ve 4 kısma ayrı ayrı teklif verilebileceği gibi tamamı içinde teklif verilebilecektir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Balıkesir İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 23.12.2024 tarihinde yapılan Sıvı Bazlı Jinekolojik Sitoloji ve İmmünhistokimya Sistemi Hizmet Alımı ihalesinin başvuruya konu 4’üncü kısmına 4 isteklinin katıldığı, 13.02.2025 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin 4’üncü kısmının Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı ve söz konusu kısımda ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibinin belirlenmediği görülmüştür.

İtirazen şikayete konu ihaleye ait İdari Şartname’nin 7.1.(ı) maddesinde, isteklilerin TİTUBB/ÜTS’de kayıtlı olduklarına ilişkin belgeleri yeterlik bilgileri tablosunda beyan edecekleri, ihaleye giren firmanın bayi olması halinde teklif sunulan ürünün tedarikçi/üretici/ithalatçı firmasının bayisi olduğuna ilişkin ÜTS/UBB kaydını yeterlik bilgileri tablosunda sunacağı, buna ek olarak Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri kapsamında olmayan ürünler için TİTUBB/ÜTS sistemine kayıt/bildirim ibrazının istenmediği, bu ürünler için yönetmelikler kapsamında olmadığına dair kapsam dışı beyanının sunulmasının yeterli olacağı düzenlenmiştir.

Bu kapsamda ihalenin 4’üncü kısmı üzerinde bırakılan Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti.ye ait yeterlik bilgileri tablosu incelendiğinde, Celnovte marka cihaz ve kitlere ilişkin ÜTS kayıtları ile söz konusu ürünlerin bayisi olunduğuna dair ÜTS kaydı belgelerinin yüklendiği, ayrıca bayilik veren firma tarafından düzenlenen ve “İmmünistokimya Sistemi için verilecek olan tüm sarf malzemeler ve antikorlar ÜTS kapsamı dışındadır.” ifadeleri bulunan kapsam dışı beyanının da teklif kapsamında sunulduğu görülmüştür.

İstekli tarafından Celnovte marka ürün için sunulan bayilik bilgilerine ilişkin ÜTS kayıt belgesinde; bayilik veren firmanın Nemesis Tıbbi Laboratuvarları Medikal Elektrik İnş. Turizm Oto Kiralama İth. İhr. San. Tic. A.Ş.”, bayilik alan firmanın “Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti.” olduğu ve bayilik başlangıç tarihinin “22/10/2024” olarak belirtildiği görülmüştür.

Başvuru sahibi istekli iddiasında kısaca, ihalenin 4’üncü kısmı üzerinde bırakılan Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklif etmiş olduğu Celnovte model cihaz ve ürünler için ihale tarihi itibarıyla ÜTS üzerinde bayilik kaydının bulunmadığını ifade etmektedir.

Bu doğrultuda, Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından yeterlik bilgileri tablosuna yüklenen bayilik bilgilerine ilişkin ÜTS kaydı, Sağlık Bakanlığı Ürün Takip Sisteminin resmi internet sitesindeki (https://utsuygulama.saglik.gov.tr/UTS/) Tıbbi Cihaz Bayilik Listeleri bölümünden sorgulandığında; bayilik veren firma bilgilerinde “Nemesis Tıbbi Laboratuvarları Medikal Elektrik İnş. Turizm Oto Kiralama İth. İhr. San. Tic. A.Ş”, bayilik alan firma bilgilerinde “Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti.” bilgisinin yer aldığı görülmekle birlikte bayilik başlangıç tarihinin “22/01/2025” olduğu tespit edilmiş bu tarihin ise ihale tarihinden (23.12.2024) sonraya denk düştüğü anlaşılmıştır.

Öte yandan Kurum’a gönderilen ihale işlem dosyası üzerinden gerçekleştirilen incelemede, idare tarafından Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti.ye ait bayilik bilgilerinin ihale tarihinde (23.12.2024) ÜTS üzerinden sorgulandığı ve söz konusu sorgulama çıktısında; bayilik veren firma bilgilerinin “Nemesis Tıbbi Laboratuvarları Medikal Elektrik İnş. Turizm Oto Kiralama İth. İhr. San. Tic. A.Ş”, bayilik alan firma bilgilerinin “Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti.”, bayilik başlangıç tarihinin “22.10.2024” olarak yer aldığı, diğer bir ifadeyle, idare tarafından gerçekleştirilen sorgulamaya göre anılan isteklinin ihale tarihinde bayilik kaydının bulunduğu anlaşılmıştır.

Söz konusu hususu teyit etmek amacıyla Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından bayi olarak beyan edilmiş olan “Celnovte” marka immünihistokimya sistemi, Ürün Takip Sistemi resmi internet adresindeki “Tıbbi Cihaz Durumu Sorgula” ekranından aracılığıyla sorgulandığında; “23/12/2024 tarihi itibarıyla 2667269829491 – Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. (Üretici/İthalatçı/Bayi/İhracatçı) firması (Durum: Aktif), 2667269169650 – Nemesis Tıbbi Laboratuvarları Medikal Elektrik İnş. Turizm Oto Kiralama İth. İhr. San. Tic. A.Ş. (Üretici/İthalatçı/Bayi/İhracatçı) firmasının (Durum: Aktif) 06971804561780 barkodlu Tam Otomatik IHC Boyama Sistemi (güncel ismi: Tam Otomatik IHC Boyama Sistemi) ürünü için bayi olarak ÜTS’de kayıtlıdır. Bayilik kaydı BALIKESİR, BURSA, ÇANAKKALE için yapılmıştır [Bayilik Başlama Tarihi: 22/10/2024, Bayilik Bitiş Tarihi: 22/01/2025]. Ayrıca 23/12/2024 tarihi itibarıyla 06971804561780 barkodlu Tam Otomatik IHC Boyama Sistemi (güncel ismi: Tam Otomatik IHC Boyama Sistemi) ürünü ÜTS’de Kayıtlı durumundadır.” ifadelerinin yer aldığı, bu sorgulamaya göre Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından beyan edilmiş olan “Celnovte” marka immünihistokimya sistemi için ihale tarihi itibarıyla bayilik kaydının bulunduğu anlaşılmıştır.

Yukarıda yer verilen hususlar çerçevesinde; başvuruya konu ihalede bayi statüsündeki isteklilerin teklif ettikleri ürünlerin tedarikçisinin (üretici/ithalatçı) bayisi olarak Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Ulusal Bilgi Bankası’nda (TİTUBB) veya Ürün Takip Sistemi’nde (ÜTS) tanımlanmış olması ve buna ilişkin TİTUBB/ÜTS kayıtlarının yeterlik bilgilerinin ihaleye katılımda sunulması gerektiği, bu doğrultuda iddiaya konu istekli Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından “Celnovte” marka immünihistokimya sistemi için bayilik kaydına ilişkin ÜTS kaydının sunulduğu ve idare tarafından yapılan ÜTS sorgulamasına göre isteklinin ihale tarihinde söz konusu ürünün bayisi olduğunun anlaşıldığı, aynı zamanda bahse konu immünihistokimya sistemi için ÜTS resmi internet adresindeki “Tıbbi Cihaz Durumu Sorgula” ekranından yapılan sorgulamada da ihale tarihi itibarıyla bayilik kaydı bulunduğu teyit edildiğinden başvuru sahibi isteklinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir. …” hükmü yer almaktadır.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi…

79.2.2. İstekliler aşırı düşük olarak tespit edilen tekliflerini aşağıdaki yöntemleri kullanarak açıklayabilirler.

79.2.2.1. Üçüncü Kişilerden Alınan Fiyat Teklifleri: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin üçüncü kişilerden fiyat teklifi alınması durumunda, öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı veya satış tutarı tespit tutanağı düzenlenecektir. Tutanaklar fiyat teklifinin dayanağı olarak düzenlenecek olup, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulacaktır.

Maliyet tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için, fiyat teklifinin mamul/mala ilişkin olması halinde mamul/malın birim fiyatının, tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması; fiyat teklifinin hizmete ilişkin olması halinde ise bu hizmetin birim fiyatının, tutanakta tespit edilen toplam birim maliyetin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı maliyet tespit tutanağındaki ortalama/toplam birim maliyet tutarının altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Satış tutarı tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin teklife konu alanda faaliyet gösterenlerden alınması gerekmekte olup, bu belgelerin ihale tarihinden önce düzenlenmiş olması zorunlu değildir.

Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir…

79.2.3. Meslek mensubu; üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifi üzerindeki beyanın ve emsal bedel beyanı ile tutanaklardaki bilgilerin doğruluğundan sorumludur. Meslek mensubu ibaresinden Yeminli Mali Müşavirler veya Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler anlaşılır.

79.2.4. Tutanakların ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içindeki bilgiler esas alınarak düzenlenmesi zorunludur.

Örneğin; ilan tarihi 10.03.2024 olan ve açık ihale usulü ile yapılan bir ihalede ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay olan “01.12.2023-29.02.2024” veya bundan önceki üç ay olan “01.09.2023-30.11.2023” aralığına ilişkin tutanaklar sunulur…

79.3. İdarelerin aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirilmesine ilişkin aşağıdaki düzenlemeleri de dikkate almaları gerekmektedir.

79.3.1. Teklifi aşırı düşük olarak tespit edildikten sonra yukarıdaki yöntemlere göre usulüne uygun açıklama yapan isteklilerin teklifleri geçerli kabul edilir. Hayatın olağan akışına veya ticari gereklere aykırılık gibi nedenlerle teklifler reddedilemez.

79.3.2. 79.2.2 nci maddede yer alan yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, istekli tarafından gerekçesi belirtilmek suretiyle, ilgili mevzuatına göre ihale tarihinden önceki son 12 ay içinde düzenlenen açıklamaya elverişli diğer bilgi ve belgeler kullanılarak da açıklama yapılabilir. …” açıklaması yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dahildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1. İlgili mevzuatı gereğince ödenecek vergi, resim, harç ile ulaşım, eğitim, vb. giderleri ve teknik şartnamede belirtilen giderler isteklilerce teklif edilecek fiyata dahil edilecektir.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir…” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;

a) Verilen hizmetin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuruya konu ihaleye ait birim fiyat teklif cetveline aşağıda yer verilmiştir.

1. KISIM (EDREMİT DH SİTOLOJİ)

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması 6

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

1

Sıvı Bazlı Jinekolojik Sitoloji Sistemi ( Edremit Devlet Hastanesi )

puan

2.570.640,000

KISIM TOPLAM TUTARI(K.D.V Hariç)

2. KISIM (ATATÜRK ŞEHİR HAST. VE BANDIRMA EAH SİTOLOJİ )

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması 6

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

1

Otomatik Sıvı Bazlı Jinekolojik ve Non-Jinekolojik Sitoloji Preaparat Hazırlama Sistemi (Atatürk Şehir Hastanesi)

puan

8.568.800,000

2

Otomatik Sıvı Bazlı Jinekolojik ve Non-Jinekolojik Sitoloji Preaparat Hazırlama Sistemi (Bandırma Eğitim Araştırma Hastanesi)

puan

4.113.024,000

KISIM TOPLAM TUTARI(K.D.V Hariç)

3. KISIM (BANDIRMA EAH İMMÜNHİSTOKİMYA )

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması 6

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

1

Tam Otomatik İmmünhistokimya Sistemi ( Bandırma Eğitim Araştırma Hastanesi )

puan

5.163.158,000

KISIM TOPLAM TUTARI(K.D.V Hariç)

4. KISIM ( ATATÜRK ŞEHİR HAST. İMMÜNHİSTOKİMYA )

A1

B

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birimi

Miktarı

Teklif EdilenBirim Fiyat

Tutarı

1

Tam Otomatik İmmünhistokimya Sistemi (Atatürk Şehir Hastanesi )

puan

25.163.303,000

2

Medikal Değer Antikorları (Atatürk Şehir Hastanesi )

puan

368.797,000

3

İn-Situ Hibridizasyon (EBER, KAPPA, LAMBA (CISH veya FISH), HER2 ( DISH, SISH veya FISH) (Atatürk Şehir Hastanesi)

puan

1.105.910,000

KISIM TOPLAM TUTARI (K.D.V Hariç)

GENEL TOPLAM

Balıkesir İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 23.12.2024 tarihinde yapılan “Sıvı Bazlı Jinekolojik Sitoloji ve İmmünhistokimya Sistemi Hizmet Alımı ihalesinin başvuruya konu 4’üncü kısmında sınır değerin 39.659.968,62 TL olarak hesaplandığı, bu doğrultuda, idare tarafından, sınır değerin altında teklif sunan istekli Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti.ye EKAP üzerinden gönderilen “Beyan edilen bilgileri tevsik eden belgelerin sunulması ve/veya numune/demonstrasyon işlemlerine ilişkin ürün örneklerinin verilmesi/kurulumların yapılması/aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulması” konulu yazıda “Sıvı Bazlı Jinekolojik Sitoloji ve İmmünhistokimya Sistemi Hizmet Alımı işine ait ihalede tekliflerin değerlendirmesi sürecine geçilmiş olup, beyan ettiğiniz bilgi ve belgeleri tevsik eden ve EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayan aşağıdaki belgeleri ekleri ile birlikte, İdari Şartnamenin 7.9. maddesine uygun olarak, 06.01.2025 tarihine kadar İdaremize sunmanız, numune/demonstrasyon değerlendirmesi için teklif ettiğiniz ürüne/ürünlere ilişkin örnekleri aşağıdaki tabloda belirtilen adrese ulaştırarak, yine aşağıdaki tabloda belirtilen tarih ve adreste değerlendirme için hazır bulunmanız ve aşırı düşük teklif açıklamalarınızı 06.01.2025 tarihine kadar sunmanız gerekmektedir.

AÇIKLAMA:

3. ve 4. Kısım için vermiş olduğunuz teklif fiyat, yaklaşık maliyete göre, aşırı düşük teklif olduğu ihale komisyonunca tespit edilmiş olup, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 38. Maddesi gereği

“a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,” sorgulama kriterleri çerçevesinde İdari Şartnamenin 33. maddesi ve Kamu İhale Genel Tebliği’ndeki hükümler dikkate alınarak;

1.Cihaz Maliyetleri;

2.Hizmetin Üretimi esnasında kullanılacak olan reaktiflerin ve sarf malzemelerin maliyetleri hususlarında yazılı açıklamanızı İdaremize ulaştırmanız gerekmektedir. Gereğini rica ederim.” ifadelerine yer verilerek aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulmasını istenildiği görülmüştür.

İhalenin 4’üncü kısmı üzerinde bırakılan Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından 4’üncü kısma ilişkin olarak sunulan aşırı düşük teklif açıklamaları, başvuru sahibinin iddiaları kapsamında incelendiğinde;

Açıklama kapsamında, başvuru sahibi isteklinin iddiasının aksine, Ek-O.5/Ek-O.7 tutanakları üzerinden açıklama sunulmadığı ve açıklamaya konu ürünlere ilişkin olarak 4734 sayılı Kanun kapsamındaki idarelere yapılan satışa ilişkin fatura sunulması yönteminin de kullanılmadığı,

Bunun yerine reaktif ve sarf maliyetini tevsik etmek üzere Nemesis Tıbbi Laboratuvarları Medikal Elektrik İnş. Turizm Oto Kiralama İth. İhr. San. Tic. A.Ş.den alınan 19.12.2024 tarihli fiyat teklifi ve eki Ek-O.6 satış tutarı tespit tutanağının sunulduğu, anılan belgeler incelendiğinde, fiyat teklifi üzerinde ilgili meslek mensubunun kaşesinin ve imzasının bulunmadığı, ayrıca meslek mensubu tarafından yazılması gereken “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin de yer almadığı,

Öte yandan Ek-O.6 satış tutarı tespit tutanağının meslek mensubu ve istekli tarafından iletişim bilgileri belirtilmek suretiyle kaşelenip imzalandığı, isteklinin iş ortaklığı olarak ihaleye katılmadığı, dolayısıyla tutanağın iş ortaklığına hitaben düzenlenmesine gerek bulunmadığı,

Bununla birlikte, söz konusu tutanağın “mükellefin tespiti yapılan geçici vergi beyanname dönemine ait yasal defter tasdik bilgileri” başlıklı kısmında “geçici vergi beyanname dönemi” satırının “2024 yılı 3’üncü dönemi” olarak beyan edildiği, ancak Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.4’üncü maddesinde açıklandığı üzere tutanakların ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içindeki bilgiler esas alınarak düzenlenmesi gerektiği, dolayısıyla istekli tarafından tutanakta esas alınan dönemin Tebliğ’in aktarılan maddesine uygun olmadığı, ayrıca tutanağın sonunda yer alan fatura bilgileri tablosunda beyan edilen faturaların, ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç aylık döneme de ait olmadığı tespit edilmiştir.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden, ihale komisyonunun verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, idarenin tespit ettiği sınır değere göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit edeceği, bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak isteyeceği, ihale komisyonunun ilgili mevzuat hükümlerine göre aşırı düşük teklifleri değerlendireceği, bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin tekliflerinin reddedileceği,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79’uncu maddesinde yer alan açıklamalardan, hizmet alımı ihalelerinde üçüncü kişilerden fiyat teklifi alınması suretiyle yapılacak açıklamalardaki usul ve esasların belirli olduğu, buna göre satış tutarı tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için satış tutarı tespit tutanağı düzenleneceği, tutanağın fiyat teklifinin dayanağı olarak aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulacağı, fiyat teklifinin üzerine meslek mensubu tarafından Tebliğ’in 79.2.2.1’inci maddesindeki ibarenin yazılarak imzalanacağı ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşeleneceği, buna ek olarak tutanakların ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içindeki bilgiler esas alınarak düzenlenmesi gerektiği anlaşılmaktadır.

Bu doğrultuda gerçekleştirilen inceleme ve tespitler neticesinde, Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan fiyat teklifi üzerinde meslek mensubu tarafından yazılması gereken ibarenin bulunmadığı ve söz konusu fiyat teklifinin meslek mensubu tarafından kaşelenip imzalanmadığı, bunun yanında fiyat teklifinin dayanağı olarak sunulan satış tutarı tespit tutanağında geçici vergi beyanname döneminin Tebliğ’in 79.2.4’üncü maddesine aykırı şekilde 2024 yılı 3’üncü dönemi olarak beyan edildiği ve tutanağın sonunda yer alan fatura bilgileri tablosunda beyan edilen faturaların, ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç aylık döneme ait olmadığı anlaşıldığından anılan istekliye ait aşırı düşük teklif açıklamalarının Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79’uncu maddesine aykırı olduğu sonucuna varılmıştır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez. Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, aşırı düşük teklif açıklamaları mevzuata uygun olmayan Nbl Özel Sağlık Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti.nin ihalenin 4’üncü kısmına ilişkin teklifinin reddedilmesi ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,


Oybirliği ile karar verildi.