Mevduat Faiz Gelirlerinin Net Tutarlar Üzerinden Muhasebeleştirilmesi (Sayıştay)

ÖZET: Belediyenin vadeli mevduat hesaplarından elde edilen faiz gelirlerinin hatalı muhasebeleştirildiği tespit edilmiştir. Mevzuata göre, faiz gelirinin brüt tutarının 600-Gelirler hesabına kaydı, tevkifat tutarının ise 630-Giderler hesabına kaydedilmesi gerekmekteydi. Yapılan incelemede, belediyenin vadeli banka hesabına tahakkuk eden brüt faiz gelirlerini net tutarlar üzerinden muhasebeleştirildiği ve 38.217,94 TL tutarındaki gelir vergisi tevkifatını ise göstermediği görülmüştür. Bu […]

Mevduat Faiz Gelirlerinin Muhasebeleştirilmesinde Hatalı Uygulamalar Bulunması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre, kamu idaresi tarafından mevduat faiz gelirlerinin muhasebeleştirilmesi işlemlerinde hatalı uygulamalar tespit edilmiştir. 29724 mükerrer sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin düzenlemesine göre, elde edilen faiz gelirleri 600 Gelirler Hesabı’na brüt tutar üzerinden kaydedilmeli, faiz geliri üzerinden yapılan stopaj 630 Giderler Hesabı’nda izlenmelidir. Banka hesabına aktarılan net […]

Hafriyat Toprağı ile İnşaat ve Yıkıntı Atıkları ile İlgili Ücretin Belirlenmemesi Nedeniyle Kurumun Gelir Kaybına Uğraması (Sayıştay)

ÖZET: 2021 yılı Sayıştay Denetim Raporları’nda, Hafriyat Toprağı ile İnşaat ve Yıkıntı Atıklarının Kontrolü Yönetmeliği’nin 5’inci maddesinin (d) fıkrası, Belediyelerin Görev ve Yetkileri başlıklı 8’inci maddesi ve ilgili diğer maddeler, hafriyat toprağı ile inşaat/yıkıntı atıklarının karıştırılmamasını, toplanması, taşınması ve bertaraf bedelini belirlemeyi, toplama, taşıma hizmeti verecek firmaların adreslerini ilan etmeyi ve oluşan atıkların bertarafında mali […]

Organize Sanayi Bölgesi’ndeki Fabrikalardan Çevre ve Temizlik Vergisi Tahakkuk ve Tahsilatının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2021 yılında Sayıştay Denetim Raporlarında Organize Sanayi Bölgesi’ndeki bazı işyerlerinden Çevre ve Temizlik Vergisi’nin (ÇTV) tahakkuk ve tahsilatının yapılmadığı tespit edilmiştir. 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’nun Mükerrer 44’üncü maddesinde, belediye sınırları içinde bulunan ve belediyelerin çevre temizlik hizmetlerinden yararlanan konut, iş yeri ve diğer şekillerde kullanılan binaların çevre temizlik vergisine tabi olduğu belirtilmiştir. Verginin […]

Kiraya Verilen Kent Mobilyalarına İlişkin İlan ve Reklam Vergisinin Tahakkuk ve Tahsilatının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye tarafından kiraya verilen kent mobilyalarına ilişkin ilan ve reklam vergisinin tahakkuk ve tahsilatının yapılmadığı tespit edilmiştir. 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu’na göre, belediye sınırları içinde yapılan her türlü ilan ve reklam İlan ve Reklam Vergisine tabidir.
İlgili kanunun 16’ncı maddesine göre, vergiye tabi ilan ve reklamlarda mükellefçe yapıldığında ilan veya reklam işinin yapılmasından önce […]

Belediyenin Tarifeler ve Abone Hizmetleri Yönetmeliğinin Bulunmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporları’na göre, Bitlis Belediyesi tarafından su satışı ve kullanılmış su bedeli ile ilgili tarifelerin tespiti hususunda usul ve esaslar belirlenmemiştir. 5393 sayılı Belediye Kanunu’ nun 14’üncü maddesi ve 831 sayılı Sular Hakkında Kanunun Ek 1’inci maddesi gereğince, belediyeler mahalli müşterek nitelikte olmak şartıyla su ve kanalizasyon hizmetlerine ilişkin görev ve sorumluluklara sahiptir. […]

Bazı Gelir Kalemlerinde Tahakkuk Tahsilat Oranlarının Düşük Olması (Sayıştay)

ÖZET: 6736 sayılı Kanun Kapsamında Yİ/ÜFE tutarının 1.729.365,61 TL, katsayı tutarının ise 160.076,19 TL olduğu görülmektedir. Ancak tahakkuk işlemlerinin zamanında ve eksiksiz yapılması gerekirken, bu durumun gerçekleşmediği belirlenmiştir. Bu nedenle tahsilat oranları düşük seviyede çıkmaktadır.
7020 sayılı Kanun Kapsamında Yİ/ÜFE tutarının 93.114,07 TL, katsayı tutarının ise 82.725,87 TL olduğu tespit edilmiştir. Yine bu işlemlerin zamanında ve […]

Belediye Birimleri ve Ücretsiz Su Kullanılan Yerlerde Sayaç Bulunmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye tarafından su tahakkuku yapılmayan yerlerde su sayacı olmaması nedeniyle ne kadar su tüketiminin ölçülmediği görülmüştür. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun 8’inci maddesinde her türlü kamu kaynağının elde edilmesi ve kullanılmasında görevli ve yetkili olanların kaynakların etkili, ekonomik, verimli ve hukuka uygun olarak elde edilmesinden sorumlu oldukları belirtilmiştir. Belediyeye ait bina, […]

Kamu Kurum ve Kuruluşlarından Yapı Kullanma İzni Harcının Alınmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu ve Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği gereğince kamu kurum ve kuruluşlarından yapı kullanma izni harcının tahsil edilmesi gerekmektedir. İmar mevzuatı gereğince yapı kullanma izin belgesi harcı belediyeye tabidir ve yükleniciler tarafından ödenmesi gerekir. Yapım işleri ihalelerinde sözleşmenin 7’nci maddesinde, taahhütün yerine getirilmesine ilişkin her türlü vergi, resim, harç gibi […]

Belediye Sınırları İçinde Çalışan Minibüsler ile İşletmelere Ait Araçlarda Yer Alan İlanlarla İlgili İlan ve Reklam Vergisi Tahakkukunun Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye sınırları içinde faaliyette bulunan minibüslere asılan ilanlar ile işletmelere ait araçlarda yer alan ilan ve reklamlarla ilgili ilan ve reklam vergisi tahakkuk/tahsilatının yapılmadığı görülmüştür. 2464 sayılı Kanun’un 12, 13, 15 ve 16’ncı maddelerinde ilan ve reklam vergisi alınacağı, mükellefinin ilan ve reklamı yapan veya yaptıran gerçek veya tüzelkişiler olduğu, motorlu taşıt araçlarının içine […]

Binalara Asılan İlanlarla İlgili İlan ve Reklam Vergisi Tahakkuku Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2464 sayılı Belediye Gelirleri Kanunu kapsamında belediye sınırları içinde binaların cephe ve yanlarına asılan bez veya sair maddeler vasıtasıyla yapılan ilan ve reklamlar İlan ve Reklam Vergisine tabi olmaktadır. Bu tür ilan ve reklamlara ait vergi beyannamesinin süresi içinde verilmemesi halinde Vergi Usul Kanunu’nun 352/1 inci maddesi uyarınca birinci derece usulsüzlük cezası fiilini oluşturduğu […]

Meskenler İçin Su Tarifesinin Bedelsiz Kullanıma Yol Açacak Şekilde Belirlenmesi ve Resmi Daireler İçin Tarifenin Hatalı Olması (Sayıştay)

ÖZET: Bozüyük Belediye Meclisi tarafından meskenler üzerinden alınacak su tarife ücretinin 0-20 metreküp fiyatının 0,01 TL gibi sembolik bir ücret belirlendiği tespit edilmiştir. Ancak resmi dairelerden alınan suyun metreküp fiyatı 1,35 TL olarak belirlenmiştir ki bu tutar en yüksek bedel olan 0,015 TL’in üzerindedir. Bu durumun kamu kurum ve kuruluşlarına uygulanacak su tarife ücretinin meskenler […]

Su ve Kanalizasyon İdaresi Tarafından Belediyeye Aktarılması Gereken Çevre Temizlik Vergisi Payları ve Katı Atık Bedellerinin Takip Edilmemesi (Sayıştay)

ÖZET: BASKİ tarafından su faturalarından tahsil edilen evsel katı atık hizmet bedelleri ile gecikme zamlarının ve buna ilişkin Katma Değer Vergisi tahsilatlarının belediyeye zamanında ve tam olarak aktarılmadığı tespit edildi. Belediyenin gelir kaybına uğramasının önlenmesi için alacak takibini yapması gerektiği belirlendi.
5216 sayılı Büyükşehir Belediyesi Kanunu’nun 23’üncü maddesinde, büyükşehir belediyesinin gelirlerinin tahsil edilmesi ile ilgili hükümler […]

Tarife Yönetmeliği’nde Bazı Temel Konuların Takdire Bırakılması ve Belirsiz Düzenlemelere Yer Verilmesi (Sayıştay)

ÖZET: 2021 yılı Sayıştay Denetim Raporu’nda, Su Tarife Yönetmeliği’nden bazı önemli konular eleştirilmiştir. Birincisi, borcunu ödemeyen abonelerin sularının kapatılacağı belirtilmesine rağmen kapatmada nasıl bir yöntem izleneceğinin belirtilmemesi ve abone sözleşmelerinde su kesme ile ilgili düzenlemelere yer verilmemesidir. İkinci olarak, su borcunun taksitlendirilme koşul ve şeklinin belirlenmesinin Genel Müdür takdirine bırakılması eleştiri konusudur.
İdare tarafından gönderilen cevapta, […]

Üniversite Kampüsünde Bulunan Ticarethanelerin Kullandıkları Su Bedelinin Resmi Tarife Üzerinden Alınması (Sayıştay)

ÖZET: 2021 yılı Sayıştay Denetim Raporu’nda, Aydın Menderes Üniversitesi kampüsü içinde yer alan ticarethanelerin su abonelikleri bulunmaması nedeniyle kullanılan su bedelinin resmi daire tarifesi üzerinden üniversiteye faturalandırıldığı görülmüştür. Üniversite kampüsünde toplam 20 adet kafe, restoran, kırtasiye ve banka işletmesi bulunan işletmelerin su abonelikleri bulunmadığından kullandıkları su bedeli resmi daire tarifesi üzerinden üniversiteden tahsil edilmektedir. ASKİ […]