"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin geçici teminat mektubuna ilişkin iddialarını değerlendirirken, ihale üzerinde kalan isteklinin teklif bedelinin 130.926.400,00 TL olduğu ve bu bedel üzerinden hesaplanan asgari geçici teminat tutarının 3.927.792,00 TL olduğunu tespit etmiştir. İsteklinin sunduğu yeterlik bilgileri tablosunda, geçici teminat mektubuna ilişkin ayırt edici numaranın beyan edildiği ve bu mektubun geçerlilik tarihinin 22.04.2025 olduğu belirlenmiştir. Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’ne uygun olarak alınan geçici teminat mektubunun yeterlik kriterlerini karşıladığı sonucuna varılmıştır. Dolayısıyla, başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığına karar verilmiştir. Bu durum, ihale sürecinin geçerli ve mevzuata uygun bir şekilde yürütüldüğünü göstermektedir.

Karar no2025/UH.I-318
Karar tarihi29.01.2025
Toplantı No2025/005
Gündem No59

BAŞVURU SAHİBİ:

Tureks Turizm Taşımacılık A.Ş.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

İzmir Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü (İZSU)

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1158811 İhale Kayıt Numaralı “12 Ay Süre ile İş Aracı ve İş Makinesi Kiralama (2 Etap) Hizmet Alımı İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

İzmir Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü (İZSU) tarafından 18.10.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “12 Ay Süre ile İş Aracı ve İş Makinesi Kiralama (2 Etap) Hizmet Alımı İşi” ihalesine ilişkin olarak Tureks Turizm Taşımacılık A.Ş. nin 10.01.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 17.01.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 20.01.2025 tarih ve 176417 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 20.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/199 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından teklife ilişkin sunulan bilgi ve belgelerin hukuka aykırı olduğu, şöyle ki;

a) İhale üzerinde bırakılan istekli adına teklifi imzalayan kişiye, yönetiminde bulunan görevlilere, ortaklara ve hisse oranlarına ilişkin olarak EKAP’tan alınan bilgiler ile isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda yer verdiği bilgiler arasında farklılıklar bulunduğu, beyan edilen bilgilerin son durumu göstermediği, yeterlik bilgileri tablosundaki vekaletname ve imza beyannamesi bilgilerinin de eksik ve hatalı olduğu, vekil eden sıfatıyla yer alan kişinin ihale konusu iş için teklif vermek üzere vekil tayin etme yetkisinin bulunmadığı, istekli adına e-teklifi imzalayan kişilerin temsil ve ilzama yetkili olmadığı,

b) Yeterlik bilgileri tablosunda yer alan bilgilerin teyit edilmesi amacıyla idarenin talebi üzerine sonradan yazılı olarak ibraz edilen belgelerin eksik ve hatalı şekilde sunulduğu, bu belgelerin yeterlik bilgileri tablosundaki bilgileri tevsik edici nitelikte olmadığı, ayrıca söz konusu belgelerin idarece istenen süre içerisinde ve belgelerin sunuluş şekline uygun olarak sunulmadığı, yabancı dilde düzenlenmiş belgelerin tercümesinin bulunmadığı, sunulan tercümeler ve bu tercümelerin tasdik işlemlerinin uygun olmadığı,

c) Geçici teminat olarak sunulan geçici kefalet senedinin ilgili mevzuatı uyarınca Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından kefalet sigortası kolunda yetkilendirilmemiş şirketler tarafından düzenlendiği, geçici teminat mektubuna ilişkin olarak yeterlik bilgileri tablosundaki gerekli bilgilerin doldurulmadığı, geçici teminat mektubu için beyan edilen ayırt edici numaraların hatalı olduğu, teminat tutarının, teklif edilen bedelin % 3’ünü karşılamadığı, geçici teminat mektubunda/geçici kefalet senedinde yer alan bilgilerin ihale konusu işle uyumlu olmadığı,

d) İş deneyimini göstermek üzere sunulan bilgilerin eksik ve hatalı olduğu, ihale konusu işe ve benzer işe uygun olmadığı, belgelerdeki kabul tarihleri ile ihale ilan tarihi arasındaki sürenin 5 yıldan fazla olduğu, belgelerde yer alması zorunlu olan bilgilerden bazılarına yer verilmediği ve standart forma aykırı şekilde hatalı ve eksik olarak düzenlendiği, belge tutarlarının hatalı hesaplandığı ve fiyat farklarının da bu tutara dahil edildiği, ayrıca belge tutarları ve toplam sözleşme bedellerinin ilk sözleşme bedelinin %20 fazlasının üzerinde belirlendiği, belge tutarının ilk sözleşme bedelinden yüksek belirlendiği, iş deneyim belgesine konu işin ilk sözleşme bedelinden daha düşük bir bedelle tamamlandığı halde, bu eksilişin belge tutarına yansıtılmadığı, söz konusu iş deneyim belgesinin kapsamında ihale konusu işe veya benzer işe uygun olmayan kısımların yer aldığı,

2) İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarının Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79’uncu maddesinde yer verilen süre, maliyet ve satış hesaplamaları, geçerlilik tarihleri ve açıklama yöntemlerine ilişkin şartlara uygun olmadığı, fiyat teklifini düzenleyen firmaların teklife konu alanlarda faaliyet göstermediği, ayrıca dijital ortamda tutulan fatura bilgileri ile tutanakta beyan edilen fatura bilgilerinin içerik, tutar ve düzenleme tarihleri bakımından uyumlu olmadığı iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “…a) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer usullerle gerçekleştirilen, teçhizat, ekipman, mali güç ve uzmanlık ile personel ve organizasyon gerekleri bakımından benzer özellik taşıyan işleri…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhalelere katılacak aday veya istekliler tarafından,

a) Gerçek kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, noter tasdikli imza beyannamesinin,

b) Tüzel kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, başvuru ya da teklif mektubunu imzalayanın noter tasdikli imza beyannamesinin,

teklif kapsamında sunulması zorunludur. Tüzel kişilerde; aday veya isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisselerhariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır. EKAP’a kayıtlı olmayan yabancı aday/istekliler tarafından ise, ilgili ülke mevzuatı dikkate alınarak, belirtilen hususlara ilişkin gerekli belgeler ihalede sunulur. Aday veya isteklilerin ihale tarihi itibarıyla mesleki faaliyetlerini mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak sürdürmesi gerekmekte olup, ihale üzerinde kalan isteklinin sözleşme imzalanmadan önce, bu durumu tevsik eden belgeleri 4734 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat ile ön yeterlik ve ihale dokümanında yer alan düzenlemelere uygun olarak sunması gerekir.

(2) Vekaleten ihaleye katılma halinde; vekil adına düzenlenmiş, ihaleye katılmaya ilişkin noter onaylı vekaletname ile elektronik ihaleler hariç vekilin noter tasdikli imza beyannamesinin sunulması zorunludur.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “(1) İş deneyimini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde; teknolojik ürün deneyim belgesinin ve yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

istenilmesi zorunludur.

(2) İlk ilan veya davet tarihi ile ihale veya son başvuru tarihi arasında kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleri, ilgisine göre birinci fıkranın (a) veya (b) bendi kapsamında değerlendirilir…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Değerlendirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 48’inci maddesinde “(1) İhale konusu iş veya benzer işlerle ilgili tek sözleşmeye dayalı olarak iş deneyimini gösteren belgeler değerlendirmeye alınır. Birden çok iş deneyimini gösteren belge hiçbir şekilde toplanamaz.

(2) İş deneyimini gösteren belgelerde yer alan ancak, ihale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz.

(3) İş deneyimini gösteren belgeler, belge sahibi gerçek veya tüzel kişiler dışındaki aday veya istekliler tarafından kullanılamaz, devredilemez, kiraya verilemez ve satılamaz. Bu belge sahiplerinin kuracakları veya ortak olacakları tüzel kişiliklerin ihaleye girebilmesinde; en az bir yıldır tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip olması ve bu sürede Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olması, teminat süresi sonuna kadar bu şartların muhafaza edilmesi zorunludur…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İş deneyim tutarının güncellenmesi” başlıklı 49’uncu maddesinde “(1) İş deneyimini gösteren belgelerde yazılı tutarlar aşağıdaki şekilde güncellenir:

a) 4734 sayılı Kanun kapsamında ihale edilmiş işlere ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler, belgeye konu işin ihale tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endeksin, ilk ilan veya davet tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endekse oranlanması suretiyle bulunan katsayı üzerinden güncellenir.

b) (a) bendi dışında kalan işlere ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler, belgeye konu işin sözleşmesinin yapıldığı aydan bir önceki aya ait endeksin, ilk ilan veya davet tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endekse oranlanması suretiyle bulunan katsayı üzerinden güncellenir…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Elektronik ihale” başlıklı 59/A maddesinde “(1) İhaleler, e-teklif alınmak suretiyle bu maddeye uygun olarak yapılabilir.

(2) Bu maddede hüküm bulunmayan hallerde, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin uygun olan hükümleri, yoksa bu Yönetmelik hükümleri uygulanır. Ancak e-anahtarlar teklif ile birlikte ihale tarih ve saatine kadar gönderilir ve teklifler ihale tarih ve saatinde ihale komisyonu tarafından EKAP üzerinde açılır.

(3) Bu ihalelerde, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin ekinde bulunan “Yeterlik Bilgileri Tablosu Sunulan ve Tekliflerin Elektronik Ortamda Alındığı İhalelerde Uygulanacak Tip İdari Şartname” ve ilgili yönetmelikler ekinde bulunan diğer standart formlar kullanılır ve EKAP üzerinden gönderilmeyen teklifler kabul edilmez.

(5) e-teklifler EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlanır ve e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Kısmi teklife açık ihalelerde teklif mektubu eklerinin her bir kısım için ortak girişimlerin katıldığı ihalelerde ise yeterlik bilgileri tablosunun her bir ortak tarafından ayrı ayrı doldurulması gerekmektedir.

(8) Tekliflerin açılması ve değerlendirilmesine ilişkin tutanaklar EKAP üzerinde hazırlandıktan sonra, çıktısı alınarak ihale komisyonu üyeleri tarafından imzalanır ve her oturum kapatılmadan önce bilgiler EKAP’a kaydedilir.

(9) İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Bu değerlendirme sonucunda ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan teklifler değerlendirme dışı bırakılır…” hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Gerçek ve tüzel kişilerin EKAP’a kaydı” başlıklı 7’nci maddesinde “…Bu kişilerin;

a) Gerçek kişi olması halinde adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası ile varsa işletme adı ve ticaret unvanı,

b) Tüzel kişi olması halinde ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı. Tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verileri esas alınır. Ayrıca anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımları; şirket niteliğinde olmayan tüzel kişilerde ise üyelerin veya kurucuların kaydı kapsamında Türkiye Ticaret Sicili Gazetelerinde yer almayan bilgileri içeren belgelerin ilgili kısımları da taranarak EKAP’a yüklenir. Yabancı aday/istekliler tarafından bu fıkrada istenen bilgi ve belgelerin beyan edilmesi/yüklenmesi bakımından, ilgili ülke mevzuatındaki karşılıkları esas alınır.” hükmü ,

Anılan Yönetmelik’in “e-tekliflerin hazırlanması ve sunulması” başlıklı 19’uncu maddesinde “(1) e-teklifler, istekliler tarafından EKAP üzerinden hazırlanır. İlan ve ihale dokümanında, EKAP üzerinden sorgulanması mümkün olmayan katılım ve yeterlik belgelerinin Kurum tarafından belirlenen usul ve esaslara uygun şekilde bilgisayarda taratılarak e-teklif kapsamında sunulacağı yönünde düzenleme yapılır.

(2) e-teklifler, istekliler tarafından EKAP üzerinden hazırlandıktan sonra e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar EKAP üzerinden gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortak girişim ortaklarının tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Geçici teminatlar” başlıklı 21’inci maddesinde “(1) Kanunun 34 üncü maddesindeki değerler teminat olarak kabul edilir.

(2) Geçici teminat mektupları Kurumla “EKAP Üzerinden Online Bilgi Alışverişine Yönelik İşbirliği Yapılmasına Dair Protokol” imzalamış olan kuruluşlardan alınır. İlgilinin talebi halinde, kuruluş tarafından Ek-1’de yer alan “Geçici Teminat Mektubu Bilgileri Formu” düzenlenerek kendisine verilir. Geçici teminat mektupları, elektronik imza kullanılmak suretiyle elektronik veya ıslak imza kullanılmak suretiyle fiziki ortamda düzenlenebilir. Ancak düzenlenen geçici teminat mektubuna kuruluş tarafından ayırt edici bir numara verilerek mektuba ilişkin bilgilerin EKAP’a aktarılması ve verilen ayırt edici numaranın istekli tarafından e-teklif kapsamında EKAP üzerinden gönderilmesi gerekir. Geçici teminat mektuplarına ilişkin bilgilerin, 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa göre merkezi takas kuruluşu olarak faaliyet gösteren kuruluşlar dâhil yetkilendirilmiş merkezi bir kuruluş tarafından EKAP’a aktarılması durumunda da düzenlenen mektupların bu fıkraya uygun olarak alındığı kabul edilir…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “e-tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 24’üncü maddesinde “(1) e-tekliflerin açılması ve ilk oturumun kapatılmasından sonra, ihale komisyonu belirleyeceği bir tarih ve saatte toplanır ve EKAP üzerinde tekliflerin değerlendirmesine başlanır. Teklif değerlendirme işlemleri birden fazla oturumda yapılabilir. Ancak bu durumda her oturum kapatılmadan önce bilgiler EKAP’a kaydedilir.

(2) Teklif değerlendirmesinde öncelikle ilk oturumda 23 üncü madde uyarınca e-teklifinin açılamadığı veya belgelerinin eksik olduğu ya da geçici teminatının uygun olmadığı tespit edilenlerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır ve buna ilişkin kayıt yapılır.

(3) İhale dokümanında belirtilen katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile ilgili değerlendirme, e-teklif kapsamında yüklü olan belgelerin ve EKAP üzerinden ilgili kurum ve kuruluşların sistemlerinden sorgulama suretiyle elde edilen bilgilerin değerlendirilmesi suretiyle yapılır.

(4) Yeterlik kriterlerinin istekliler tarafından karşılanıp karşılanmadığına ilişkin değerlendirme ihale dokümanında yer alan hükümler çerçevesinde yapılır. Yeterlik kriterlerini karşılamayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır ve bu husus gerekçesi de açıkça belirtilmek suretiyle EKAP’a kaydedilir.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 12 Ay Süre İle 44 Adet İş Aracı ve İş Makinesi Kiralama(2. Etap) Hizmet Alımı İşi

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

12 Ay Süre İle 44 Adet İş Aracı ve İş Makinesi Kiralama (2.Etap) Hizmet Alımı İşi

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: İZSU Genel Müdürlüğü Merkez, 1.Bölge, 2.Bölge ve 3.Bölge ilçeleri olmakla beraber, yetki ve sorumluluk alanında yer alan yerleşim yerlerinde bulunan bölgelerde ihtiyaç durumunda İdarenin yetki ve sorumluluk sınırları içerisindeki tüm alanlar.” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

a) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgiler;

1) (Mülga: 20/06/2021-31517 R.G./5.md.; yürürlük: 19/08/2021)

2) Tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile, ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır.

d) Vekaleten ihaleye katılma halinde, vekil adına düzenlenmiş, ihaleye katılmaya ilişkin noter onaylı vekaletname.

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri,

sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.

İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70’ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10’unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30’undan az olmaması gerekir. Ancak, ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmı için istenen iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesini sunması halinde, iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir. İş ortaklığında teknolojik ürün deneyim belgesini sunan ortağın kendisine ait iş deneyim tutarına ilişkin asgari yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir. Konsorsiyum ortağının teknolojik ürün deneyim belgesini sunması halinde ise, belgeyi sunduğu kısım veya kısımlar için iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir.

7.5.2. Bu Madde boş bırakılmıştır.

7.5.3. Bu madde boş bırakılmıştır.

7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

{Belirtilmemiştir}

7.5.5 Bu Şartnamenin 7 nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterleri tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmaz.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

“Kamu veya özel sektörde araç veya iş makinesi çalıştırılması veya kiralanması veya atıksu nakli veya kombine, vidanjör, su tankeri veya arasöz çalıştırılması veya kiralanması” işi benzer iş olarak kabul edilecektir.” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Geçici teminat” başlıklı 26’ncı maddesinde “26.1. İstekliler teklif ettikleri bedelin % 3’ünden az olmamak üzere kendi belirleyecekleri tutarda geçici teminat vereceklerdir. Teklif edilen bedelin % 3’ünden az oranda geçici teminat veren isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılır.

26.2. İsteklinin ortak girişim olması halinde toplam geçici teminat miktarı, ortaklık oranına veya işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarlarına bakılmaksızın ortaklardan biri veya birkaçı tarafından karşılanabilir. Ancak ortaklardan herhangi biri tarafından Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt dışında gerçekleştirilen işlerden elde edilen iş deneyiminin kullanılması durumunda, belgeyi kullanan ortak tarafından ilgisine göre iş ortaklıklarındaki hissesi oranında veya konsorsiyumlarda işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarının toplam teklif tutarına karşılık gelen oranda geçici teminat verilmesi zorunludur.

26.3. Geçici teminat olarak kullanılan teminat mektuplarında geçerlilik tarihi belirtilmelidir. Bu tarih, 15.04.2025 tarihinden önce olmamak üzere istekli tarafından belirlenir.

26.4. Geçici teminatı ihalede istenilen katılma şartlarını sağlamayan teklifler değerlendirme dışı bırakılacaktır. ” düzenlemesi bulunmaktadır.

Başvuru sahibinin 1(a) ve (b) iddiasına ilişkin olarak:

İhale üzerinde bırakılan isteklinin yönetimindeki görevliler ile ortaklar ve ortaklık oranlarına ilişkin bilgilerin yeterlik bilgileri tablosuna EKAP üzerinden yansıdığı, bu bilgilerin MERSİS entegrasyonu kapsamında EKAP’a aktarıldığı, anılan istekli adına teklifin istekliyi temsil ve ilzama yetkili kişi tarafından e-imza ile imzalandığı, dolayısıyla istekli tarafından sunulanyeterlik bilgileri tablosunda ortaklara ve yöneticilere ilişkin bilgilere yer verildiği ve ilgili bilgilerin Ticaret Sicil Gazetesinde yer alan bilgilerle uyumlu olduğu, ayrıca ihaleye vekaleten katılım durumu bulunmadığı, diğer taraftan anılan istekli tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda yer alan bilgilerin tümünün EKAP üzerinden söz konusu belgeye yansıyan ve entegrasyonlar aracılığı ile erişilen bilgiler olduğu, dolayısıyla yeterlik bilgileri tablosunda yer alan bilgilerin teyit edilmesi amacıyla idare tarafından herhangi bir bilginin teyit edilmesinin istenmediği anlaşıldığından başvuru sahibi isteklinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Başvuru sahibinin 1(c) iddiasına ilişkin olarak:

İhale uhdesinde kalan isteklinin teklif bedelinin “130.926.400,00 TL” olduğu, buna göre karşılanması gereken asgari geçici teminat tutarının “3.927.792,00 TL” olduğu, anılan istekli tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “Teminata İlişkin Bilgiler” kısmının “Takasbank Referans Numarası” satırında “M101012428741754R” şeklinde beyanın yer aldığı, söz konusu teminat mektubunun EKAP üzerinden sorgulanması neticesinde, teminat tutarının 4.200.000,00 TL, geçerlilik tarihinin ise 22.04.2025 olarak belirlendiği tespit edilmiştir.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri, doküman düzenlemeleri ile yapılan tespitler bir arada değerlendirildiğinde; geçici teminat mektuplarının Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 21’inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınması halinde, geçici teminat mektubuna ilişkin ayırt edici numaranın yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilmesinin yeterli olduğu, anılan istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda söz konusu ayırt edici numaranın beyan edildiği anlaşılmıştır.

Ayrıca şikâyete konu edilen istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen elektronik geçici teminat mektubunun (e-gtm) geçerlilik tarihi ve tutarı bakımından başvuruya konu ihalede istenilen yeterlik kriterlerini karşıladığı anlaşıldığından, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Başvuru sahibinin 1(d) iddiasına ilişkin olarak:

Başvuruya konu ihaleye ait İdari Şartname’de iş deneyim kriterlerine ilişkin olarak, istekliler tarafından sunulması gereken ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyim belgesi tutarının, teklif edilen bedelin % 25’indan az olmaması gerektiği, benzer işin ise “Kamu veya özel sektörde araç veya iş makinesi çalıştırılması veya kiralanması veya atıksu nakli veya kombine, vidanjör, su tankeri veya arasöz çalıştırılması veya kiralanması” işi benzer iş olarak kabul edilecektir.” şeklinde belirlendiği anlaşılmıştır.

İhale üzerinde bırakılan isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda EKAP’a kayıtlı iş deneyim belgesi olarak 2020/232039-4230908-1-1 sayılı belgenin beyan edildiği, söz konusu iş deneyim belgesinin EKAP’a kayıtlı ve belge düzenlemeye yetkili kamu kurumuna gerçekleştirilmiş “Araç Ve İş Makinesi Kiralama Hizmet Alımı İşi” işine ait iş deneyim belgesi olduğu, işin tanımının belgede “Araç Kiralama ve Hizmet Alım İşi” şeklinde belirtildiği, belgenin 28.12.2023 tarihinde düzenlendiği, kabul tarihinin 24.11.2023, belgeye konu ihale tarihinin 17.06.2020 tarihi olduğu, belgenin anılan istekli adına düzenlendiği ve belgenin güncellenmemiş değerinin sağlanması gereken asgari iş deneyim tutarı olan (130.926.400,00 x 0,25) 32.731.600,00 TL’yi karşıladığı, ayrıca anılan istekli tarafından sunulan söz konusu iş deneyim belgesine konu işin benzer işe uygun olduğu dikkate alındığına başvuru sahibinin bu husustaki iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “78.1. Bu Tebliğde personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımları için öngörülen düzenlemeler, 4734 sayılı Kanunun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi gereğince ihale edilebilecek personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerine uygulanır. 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnamenin geçici 23 ve 24 üncü maddeleri gereğince kadroya geçiş uygulamasına tabi olan hizmet alımları ile bu hizmetlerin karakteristik edimlerini içeren veya alt hizmetleri niteliğinde olan hizmetler, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet olarak değerlendirilecektir.

78.1.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı; ihale konusu işte çalıştırılacak personel sayısının ihale dokümanında belirlendiği, bu personelin çalışma saatlerinin tamamının idare için kullanıldığı, yaklaşık maliyetinin en az %70’lik kısmının asgari işçilik maliyeti ile varsa ayni yemek ve yol giderleri dahil işçilik giderinden oluştuğu ve niteliği gereği süreklilik arz eden hizmet alımlarını ifade eder.

78.3. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin ihale dokümanında, haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi ve her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması zorunludur.

78.3.1. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır.

78.6. Tekliflerin hazırlanmasında ve asgari işçilik maliyetinin hesaplanmasında, ihale tarihinde yürürlükte bulunan asgari ücret dikkate alınacaktır. …” açıklaması,

Aynı Tebliğ’in “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “79.1. Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer aşağıdaki kurallara göre tespit edilir.

79.1.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde kar hariç yaklaşık maliyet tutarı sınır değer olarak kabul edilir.

79.1.2. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalelerinde sınır değer;

SD: Sınır değeri,

YM: Yaklaşık maliyeti,

n: İhalenin ilk oturumunda teklif mektubu ve geçici teminatı usulüne uygun olduğu anlaşılan ve teklif tutarı yaklaşık maliyetin yüzde 60’ından düşük ve yaklaşık maliyetten yüksek olanlar dışındaki isteklilerin teklif sayısını,

T1, T2, T3….Tn: İhalenin ilk oturumunda teklif mektubu ve geçici teminatı usulüne uygun olduğu anlaşılan ve teklif tutarı yaklaşık maliyetin yüzde 60’ından düşük ve yaklaşık maliyetten yüksek olanlar dışındaki isteklilerin teklif bedellerini,

R: Sınır Değer Tespit Katsayısını

79.1.3. 79.1.2 nci maddede yer alan R değeri her yıl 1 Şubat tarihinden geçerli olmak üzere Kurum tarafından belirlenerek ilan edilir ve gerekli görülen hallerde güncellenebilir. İhalenin konusu veya işin niteliğine göre Kurum tarafından farklı R değerleri belirlenebilir.

79.2. İhale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında aşağıdaki düzenlemelere göre işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir.

79.2.2. İstekliler aşırı düşük olarak tespit edilen tekliflerini aşağıdaki yöntemleri kullanarak açıklayabilirler.

79.2.2.1. Üçüncü Kişilerden Alınan Fiyat Teklifleri: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin üçüncü kişilerden fiyat teklifi alınması durumunda, öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı veya satış tutarı tespit tutanağı düzenlenecektir. Tutanaklar fiyat teklifinin dayanağı olarak düzenlenecek olup, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulacaktır.

Satış tutarı tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin teklife konu alanda faaliyet gösterenlerden alınması gerekmekte olup, bu belgelerin ihale tarihinden önce düzenlenmiş olması zorunlu değildir.

Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.

79.2.3. Meslek mensubu; üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifi üzerindeki beyanın ve emsal bedel beyanı ile tutanaklardaki bilgilerin doğruluğundan sorumludur. Meslek mensubu ibaresinden Yeminli Mali Müşavirler veya Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler anlaşılır”

79.2.4. Tutanakların ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içindeki bilgiler esas alınarak düzenlenmesi zorunludur.

Örneğin; ilan tarihi 10.03.2024 olan ve açık ihale usulü ile yapılan bir ihalede ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay olan “01.12.2023-29.02.2024” veya bundan önceki üç ay olan “01.09.2023-30.11.2023” aralığına ilişkin tutanaklar sunulur.

79.2.5. İşletme hesabına göre defter tutuluyor olması durumunda; yukarıda belirtilen tutanaklar, işletme hesabı defteri ve işletme hesap özeti kayıtlarına göre düzenlenir.

79.3. İdarelerin aşırı düşük teklif tespit ve değerlendirilmesine ilişkin aşağıdaki düzenlemeleri de dikkate almaları gerekmektedir.

79.3.1. Teklifi aşırı düşük olarak tespit edildikten sonra yukarıdaki yöntemlere göre usulüne uygun açıklama yapan isteklilerin teklifleri geçerli kabul edilir. Hayatın olağan akışına veya ticari gereklere aykırılık gibi nedenlerle teklifler reddedilemez.

79.3.2. 79.2.2 nci maddede yer alan yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığının anlaşıldığı durumlarda, istekli tarafından gerekçesi belirtilmek suretiyle, ilgili mevzuatına göre ihale tarihinden önceki son 12 ay içinde düzenlenen açıklamaya elverişli diğer bilgi ve belgeler kullanılarak da açıklama yapılabilir.

79.3.3. Kurumca hazırlanan “İşçilik Hesaplama Modülü” ne (www.ihale.gov.tr) adresinden ulaşılabilecek olup, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde tekliflerin değerlendirilmesi bağlamında sözleşme ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyeti hesabında işçilik hesaplama modülünün kullanılması zorunludur… ” açıklaması,

Başvuru konusu ihaleye ait İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “… 25.3.1.

– İş aracı ve iş makinelerinin akaryakıt ve akaryakıt katkısı dışındaki tüm ihtiyaçları (tamir, bakım, yağ, lastik, araç takip sistemi giderleri, sarf malzemesi, trafik sigortası, muhtasar vergiler, personele ait sigorta vergi ve tüm yasal ödemeler ile diğer benzeri masraflar) yükleniciye ait olup teklif fiyata dahildir. İş aracı ve İş makinelerinin sürücüleri ve yardımcı personeli yüklenici tarafından karşılanacaktır.

– İş araçları ve iş makinelerinin üzerinde Araç Takip Cihazı olacaktır.

– İdare gerekli gördüğü takdirde resmi tatil (dini ve resmi bayramlar vs.) günlerinde yükleniciye bildirerek çalışma yapabilecektir.

– Yüklenici her bir sürücü, yardımcı personel operatör için ayrı ayrı yazlık ve kışlık olmak üzere iş kıyafetleri ve her türlü kişisel koruyucu donanımlarını temin edecektir.

– Personel maaş ve ücretleri: İhale kapsamında çalıştırılacak sürücülere aylık olarak en az yürürlükteki brüt asgari ücretin %50 fazlası, yardımcı personele aylık olarak en az yürürlükteki brüt asgari ücret kadar, İş makinesi operatörlerine aylık olarak en az yürürlükteki brüt asgari ücretin %50 fazlası ödenecektir. Ayrıca söz konusu iş kapsamında çalışacak tüm personele yüklenici tarafından fiilen çalışılan iş günü üzerinden brüt 187,00 TL nakdi yemek ücreti ve brüt 88,00 TL nakdi yol ücreti ödenecek olup, ödenecek yol ve yemek ücreti ile ilgili aylık ücret tahakkuk bordrosunda gösterilecek olup bu hizmet için yükleniciye ayrıca bir bedel ödenmeyecektir.

– İhale kapsamında;

1.Kalem için: 3 (üç) sürücü,3 (üç) yardımcı personel (Tekli Vardiya)

2.Kalem için: 3 (üç) sürücü,3 (üç) yardımcı personel (Tekli Vardiya)

3.Kalem için: 1 (bir) sürücü, 1 (bir)yardımcı personel (Tekli Vardiya)

4.Kalem için : 23 (yirmi üç) operatör (Tekli Vardiya)

5.Kalem için: 7 (yedi) operatör (Tekli Vardiya)

6.Kalem için: 2 (iki) operatör (Tekli Vardiya)

7.Kalem için: 5(beş) operatör (Tekli Vardiya) olmak üzere toplamda en az 51(elli bir) adet personel görev yapacaktır.

– Teknik Şartnamenin 12.6, 12.8, 14.3, 14.4, 14.9

-Sözleşme Tasarısı madde 21 de belirtilen sigorta giderleri,

-Yüklenici karı

teklif fiyata dahildir…” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;

a) Verilen hizmetin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir.” düzenlemesi,

Sözleşme Tasarısı’nın “İşin süresi” başlıklı 9’uncu maddesinde “9.1. İşin süresi, işe başlama tarihinden itibaren 12 (Onİki) aydır

9.2. Bu sözleşmenin uygulanmasında sürelerin hesabı takvim günü esasına göre yapılmıştır.” düzenlemesi yer almaktadır.

İdari Şartname’nin ekinde ihale konusu işin türü ve miktarına aşağıda yer verilmiştir.

Sıra No

Açıklama

Birimi

İşçi Sayısı

Ay/gün/saat

1

Sürücü (26 gün üzerinden yol ve yemek dahil)
(Brüt asgari ücretin %50 fazlası)

Ay

7,00

12

2

Operatör (26 gün üzerinden yol ve yemek dahil) (Brüt asgari ücretin %50 fazlası)

Ay

37,00

12

3

Yardımcı Personel (26 gün üzerinden yol ve yemek dahil) (Brüt asgari ücret)

Ay

7,00

12

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Sürücü Personel + Operatör Personel İçin)

gün

704

2

Fazla Mesai (Sürücü Personel + Operatör Personel İçin)

saat

58.080

3

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Yardımcı Personel İçin)

gün

112

4

Fazla Mesai (Yardımcı Personel İçin)

saat

9.240

5

Kanal Görüntüleme Aracı (3 adet x 12 ay)

ay

36

6

Kayar Kasa (3 adet x 12 ay)

ay

36

7

Çekici Lowbed (1 adet x 12 ay)

ay

12

8

Beko Loder ( 23 adet x 12 ay)

ay

276

9

Paletli Eksvatör 14 Ton ( 7 adet x 12 ay)

ay

84

10

Paletli Eksvatör 29 Ton ( 2 adet x 12 ay)

ay

24

11

Paletli Mini Yükleyici ( 5 adet x 12 ay)

ay

60

Teknik Şartname’nin “Yüklenici tarafından temin edilecek iş aracı ve iş makinesi listesi” başlıklı 3’üncü maddesinde

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birim

Miktar

Adet

Çalıştırılacak Personel Sayısı

Model Yılı (En Az)

1

KANAL GÖRÜNTÜLEME

AY

12

3

6

2019

2

KAYAR KASA

AY

12

3

6

2019

3

ÇEKİCİ LOW BED

AY

12

1

2

2019

4

BEKO LODER

AY

12

23

23

2019

5

PALETLİ EKSKAVATÖR 14 TON

AY

12

7

7

2019

6

PALETLİ EKSKAVATÖR 29 TON

AY

12

2

2

2019

7

PALETLİ MİNİ YÜKLEYİCİ

AY

12

5

5

2019

düzenlemesi yer almaktadır.

Yapılan incelemede, idare tarafından 13.12.2024 tarihinde EKAP üzerinden gönderilen yazı ile teklif fiyatı sınır değerin altında olan isteklilerden, aşırı düşük teklif açıklamalarının 23.12.2024 tarihine kadar sunulmasının talep edildiği, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasının 23.12.2024 tarihinde idare kayıtlarına alındığı tespit edilmiştir.

İdare tarafından gönderilen aşırı düşük teklif açıklamasına ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas önemli teklif bileşenleri “1) Çalıştırılacak iş araçları ve iş makineleri yüklenicinin kendi malı ise amortisman giderleri

2) Çalıştırılacak iş araçları ve iş makineleri şahıslardan/firmalardan kiralama yoluyla temin edilecekse araç kiralama giderleri

3) Personel giderleri(İdari Şartname ve Teknik Şartnamede tanımlanan; Yemek, yol, fazla mesai ve ulusal bayram ve genel tatil günleri giderleri dahil)” olarak belirtilmiştir.

Yukarıda aktarılan mevzuat hüküm ve açıklamaları ile ihale dokümanında yer alan düzenlemelerden; inceleme konusu hizmet alımı ihalesinde teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili aşırı düşük teklif açıklaması talep edileceği, aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin idarenin takdir yetkisi kapsamında olmak üzere, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesinin zorunlu olduğu, aşırı düşük teklif sahibi istekliler tarafından Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2’nci maddesinde sayılan yöntemler kullanılarak açıklama yapılabileceği, isteklilerin önemli teklif bileşenleri dışında kalan bileşenler için açıklama sunma zorunluluğunun bulunmadığı anlaşılmaktadır. Bu kapsamda incelemeye konu ihalede önemli teklif bileşeni olarak belirlenen maliyet bileşenleri dikkate alınarak başvuru sahibinin iddiaları çerçevesinde yapılan inceleme neticesinde aşağıda yer verilen hukuki değerlendirmeler yapılmıştır.

İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasına ilişkin belgelerin incelenmesi neticesinde;

Personel giderlerine ilişkin olarak;

İhale dokümanında düzenlenen ücret gruplarına göre, EKAP internet sitesinde yer alan işçilik hesaplama aracı kullanılarak hesaplanan ücretlerin kullanıldığı, söz konusu hesaplamaya yemek, yol, fazla mesai ve ulusal bayram ve genel tatil günleri giderlerinin dahil edildiği, bunun dışında aşırı düşük sorgulama yazısında giyim giderinin önemli teklif bileşeni olarak belirlenmediği anlaşıldığından söz konusu hususlara ilişkin iddiaların yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Araç kiralama giderlerine ilişkin olarak;

“Kayar Kasa” ve “Paletli Mini Yükleyici” araçları kiralama bedelinin tevsiki için CYB Mühendislik İnşaat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketinden alınan 05.12.2024 tarihli fiyat teklifinin sunulduğu, fiyat teklifinde söz konusu araçlara ayrı satır açılarak araçların her birinin birim fiyat ve toplam fiyatlarının belirlendiği, fiyat teklifinin meslek mensubu tarafından “İzmir Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü (İZSU)’nun 18.10.2024 tarihinde ihalesini yaptığı 2024/1158811 İKN’li “12 Ay Süre İle İş Aracı Ve İş Makinesi Kiralama (2 Etap) Hizmet Alımı” işine ait sözleşme ve teknik şartname hükümleri çerçevesinde yukarıda cinsi ve miktarına yer verilen maliyat kalemlerine ilişkin giderlere ait KDV hariç teklifimiz belirtilmiştir. Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (05.12.2024) tarih ve (1) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığı…” beyan edilerek TÜRMOB kaşesi ve meslek mensubunun bilgilerini içeren kaşe kullanılmak suretiyle kaşelenip imzalandığı, fiyat teklifinde yer alan birim fiyatların satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığı, ancak fiyat teklifini düzenleyen firmaya ilişkin sunulan ticaret bilgileri incelendiğinde söz konusu firmanın teklife konu alanda faaliyet göstermediğinin anlaşıldığı,

Fiyat teklifinin dayanağı olan 05.12.2024 tarihli ve 1 sayılı satış tutarı tespit tutanağının (Ek-O.6) serbest muhasebeci mali müşavir (SMMM) tarafından düzenlendiği, anılan Tutanakta fiyat teklifine konu araçların ağırlıklı ortalama birim satış tutarlarının belirtildiği, anılan tutanağın meslek mensubu tarafından TÜRMOB kaşesi ve meslek mensubunun bilgilerini içeren kaşe kullanılmak suretiyle kaşelenip imzalandığı, tutanağın ekinde mükellef adına tutanağı imzalayan kişinin noter onaylı imza beyannamesinin, mükellefe ait münferiden temsile yetkili olunduğunu gösterir Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinin ilgili sayfasının ve meslek mensubuna ait faaliyet belgesinin sunulduğu, tutanağın fatura bilgileri tablosunda söz konusu tutarın tespitinde esas alınan 16.07.2024 tarihli faturaya ilişkin bilgilere yer verildiği, anılan tabloda işin miktarının ve birim fiyatın belirtildiği, ancak tablonun “Fatura Seri ve Sıra No” kısmının beyan edilmediği, dolayısıyla içeriğinde seri ve sıra numaraları beyan edilmeyen faturaların yer aldığı satış tutarı tespit tutanağının mevzuata uygun olmadığı,

“Çekici Low Bed”, “Beko Loder”, “Paletli Ekskavatör 14 Ton” ve “Paletli Ekskavatör 29 Ton” araçları kiralama bedelinin tevsiki için Barik İnşaat Taah. Taşımacılık San. Tic. Ltd. Şti.den alınan 04.12.2024 tarihli fiyat teklifinin sunulduğu, fiyat teklifinde söz konusu araçlara ayrı satır açılarak araçların her birinin birim fiyat ve toplam fiyatlarının belirlendiği, fiyat teklifinin meslek mensubu tarafından “İzmir Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü (İZSU)’nun 18.10.2024 tarihinde ihalesini yaptığı 2024/1158811 İKN’li “12 Ay Süre İle İş Aracı Ve İş Makinesi Kiralama (2 Etap) Hizmet Alımı” işine ait sözleşme ve teknik şartname hükümleri çerçevesinde yukarıda cinsi ve miktarına yer verilen maliyat kalemlerine ilişkin giderlere ait KDV hariç teklifimiz belirtilmiştir. Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (04.12.2024) tarih ve (1) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığı…” beyan edilerek TÜRMOB kaşesi ve meslek mensubunun bilgilerini içeren kaşe kullanılmak suretiyle kaşelenip imzalandığı, fiyat teklifinde yer alan birim fiyatların satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığı, fiyat teklifini düzenleyen firmanın teklife konu alanda faaliyet gösterdiği,

Fiyat teklifinin dayanağı olan 04.12.2024 tarihli ve 1 sayılı satış tutarı tespit tutanağının (Ek-O.6) serbest muhasebeci mali müşavir (SMMM) tarafından düzenlendiği, anılan Tutanakta fiyat teklifine konu araçların ağırlıklı ortalama birim satış tutarlarının belirtildiği, fatura bilgileri tablosunda, söz konusu tutarın tespitinde esas alınan 01.08.2024 tarihli faturaya ilişkin bilgilere yer verildiği, anılan tabloda işin miktarının ve birim fiyatın belirtildiği, anılan tutanağın meslek mensubu tarafından TÜRMOB kaşesi ve meslek mensubunun bilgilerini içeren kaşe kullanılmak suretiyle kaşelenip imzalandığı, tutanağın ekinde mükellef adına tutanağı imzalayan kişinin noter onaylı imza beyannamesinin, mükellefe ait münferiden temsile yetkili olunduğunu gösterir Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinin ilgili sayfasının ve meslek mensubuna ait faaliyet belgesinin sunulduğu, öte yandan Tutanakta yer alan söz konusu faturanın e-arşiv fatura sorgulamasında kayıtlı olduğu bilgisine ulaşılamadığı ve dijital ortamda teyit edilemediği anlaşılmakla birlikte yukarıda yer verilen gerekçelerle yapılan aşırı düşük teklif açıklamasının uygun bulunmadığı anlaşıldığından bu aşamada ilave araştırma yapılmasına gerek olmadığı,

“Kanal Görüntüleme” aracı kiralama bedelinin tevsiki için için Sibort Altyapı Tek. A.Ş.den alınan 04.12.2024 tarihli fiyat teklifinin sunulduğu, fiyat teklifinde “2023 Model Ford Transit 350 L Van Kanal görüntüleme Aracı Kiralama” aracının maliyetinin 2.883.600,00 TL (3 adet X 12 ay X 80.100,00 TL) olarak belirtildiği, fiyat teklifinin meslek mensubu tarafından “İzmir Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü (İZSU)’nun 18.10.2024 tarihinde ihalesini yaptığı 2024/1158811 İKN’li “12 Ay Süre İle İş Aracı Ve İş Makinesi Kiralama (2 Etap) Hizmet Alımı” işine ait sözleşme ve teknik şartname hükümleri çerçevesinde yukarıda cinsi ve miktarına yer verilen maliyat kalemlerine ilişkin giderlere ait KDV hariç teklifimiz belirtilmiştir. Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (04.12.2024) tarih ve (1) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığı…” beyan edilerek TÜRMOB kaşesi ve meslek mensubunun bilgilerini içeren kaşe kullanılmak suretiyle kaşelenip imzalandığı, ancak fiyat teklifini düzenleyen firmanın ticaret bilgileri sorgulandığında söz konusu firmanın teklife konu alanda faaliyet göstermediğinin anlaşıldığı,

Fiyat teklifinin dayanağı olan 04.12.2024 tarihli ve 1 sayılı satış tutarı tespit tutanağının (Ek-O.6) serbest muhasebeci mali müşavir (SMMM) tarafından düzenlendiği, anılan Tutanakta “2023 Model Ford Transit 350 L Van Kanal görüntüleme Aracı Kiralama”nın ağırlıklı ortalama birim satış tutarının 100.000,00 TL olarak belirtildiği, fatura bilgileri tablosunda, söz konusu tutarın tespitinde esas alınan “2023 Model Ford Transit 350 L Van Kanal görüntüleme Aracı Kiralama”ya ait 28.06.2024 tarihli faturaya ilişkin bilgilere yer verildiği, anılan tabloda işin miktarının ‘1’, birim fiyatın 100.000,00 TL olarak belirtildiği, anılan tutanağın meslek mensubu tarafından TÜRMOB kaşesi ve meslek mensubunun bilgilerini içeren kaşe kullanılmak suretiyle kaşelenip imzalandığı, tutanağın ekinde mükellef adına tutanağı imzalayan kişinin noter onaylı imza beyannamesinin, mükellefe ait münferiden temsile yetkili olunduğunu gösterir Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinin ilgili sayfasının ve meslek mensubuna ait faaliyet belgesinin sunulduğu, öte yandan Tutanakta yer alan söz konusu faturanın e-arşiv fatura sorgulamasında kayıtlı olduğu bilgisine ulaşılamadığı ve dijital ortamda teyit edilemediği anlaşılmakla birlikte yapılan aşırı düşük teklif açıklamasına konu fiyat teklifini düzenleyen firmanın teklife konu alanda faaliyette bulunma koşulunu karşılamadığı gerekçesi ve yukarıda yer verilen gerekçelerle uygun bulunmadığından bu aşamada ilave araştırma yapılmasına gerek olmadığı anlaşılmıştır.

Öte yandan 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, ihale üzerinde bırakılanİnmak Teknik Yapı Mühendislik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,


Oybirliği ile karar verildi.