"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iddialarını değerlendirirken, ihale üzerinde kalan isteklinin yeterlik bilgileri tablosundaki ortaklık yapısının mevzuata uygunluğunu incelemiştir. İlgili mevzuat gereği, tüzel kişilerin ortaklık yapısına ilişkin bilgilerin EKAP’a yüklenmesi zorunludur. İnceleme sonucunda, ihale üzerinde bırakılan iş ortaklığının pilot ortağı olan Özel Samsun Oluşum Çok Amaçlı Diş Laboratuvarı’nın yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen ortaklık oranlarının, EKAP üzerinden yapılan sorgulama ile doğrulandığı tespit edilmiştir. Bu nedenle, başvuru sahibinin iddiası yerinde bulunmamış ve ihale üzerindeki isteklinin yeterlik belgelerinin uygun olduğu sonucuna varılmıştır. Kurul, bu bağlamda, ihale sürecinin mevzuata uygun olarak yürütüldüğünü ve başvuru sahibinin itirazlarının geçersiz olduğunu belirtmiştir.

Karar no2025/UH.II-424
Karar tarihi05.02.2025
Toplantı No2025/006
Gündem No21

BAŞVURU SAHİBİ:

Meltem EROĞLU-Ultradent Turizm Diş Protez Laboratuvar Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. Ortak Girişimi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Zonguldak İl Sağlık Müdürlüğü

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1448110 İhale Kayıt Numaralı “34 Aylık Diş Protez Hizmet Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Zonguldak İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 06.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “34 Aylık Diş Protez Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Meltem Eroğlu-Ultradent Turizm Diş Protez Laboratuvar Hizmetleri San. ve Tic. Ltd. Şti. Ortak Girişiminin 31.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 03.01.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 13.01.2025 tarih ve 175697 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 10.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/129 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) İhale üzerinde bırakılan iş ortaklığının ortaklarından Özel Samsun Oluşum Çok Amaçlı Diş Laboratuvar Hizmetleri Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketine ait yeterlik bilgileri tablosunda “Ortaklara Ait Bilgiler” bölümündeki anonim şirketin ortaklık yapısına ilişkin EKAP’a yüklenmesi gereken pay defterleri ile yönetim kurulu karar defterlerinin eksik olduğu ve güncel durumu yansıtmadığı,

2) İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan açıklamaların mevzuata uygun olmadığı;

a) İhale üzerinde bırakılan iş ortaklığı tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarında işçilik maliyetlerinin dokümana uygun açıklanmadığı, istekli tarafından teklif edilen bedelin asgari işçilik maliyetini karşılamadığı, asgari işçilik maliyetinin EKAP İşçilik Modülü üzerinden hesaplanması gerektiği,

b) İhale üzerinde bırakılan iş ortaklığı tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarında sözleşme giderleri ile ilgili açıklamaların mevzuata uygun olmadığı, toplam sözleşme gideri maliyetinin 2.200.355,528 TL olarak hesaplanması gerektiği, bu şartı sağlamayan iş ortaklığının teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği,

c) Cihaz maliyetleri ile ilgili sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarının mevzuata uygun olmadığı, iş ortaklığının demirbaş niteliğindeki cihazlar ile ilgili olarak sabit kıymet listesi sunduğu, sabit kıymet listesindeki söz konusu cihazlar ile ilgili açıklamanın yapılabilmesi için amortisman hesabı yapılması gerektiği, amortisman hesabı ile ilgili mali müşavir onaylı envanter kaydı, demirbaş listesi ve bu listeyi onaylayan mali müşavirin faaliyet belgesinin açıklamalar kapsamında sunulmadığı,

d) Teknik Şartname’nin 2.10’uncu maddesinde düzenlenen Çekirdek Metal (İskelet Çekirdek Metal + Porselen Metal), Seramik Toz ve Akrilik ile ilgili olarak idarece açıklama talep edildiği, istekli tarafından anılan girdi maliyetlerinin tevsiki için fiyat teklifi sunulduğu, ancak fiyat teklifinin mevzuata aykırı olduğu,

– Fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı(Ek-O.5)veya satış tutarı tespit tutanağı(Ek-O.6)düzenlenmesi gerektiği, anılan tutanakların mevzuata uygun düzenlenmediği,

– Maliyet tespit tutanağı(Ek-O.5) veya satış tutarı tespit tutanağının(Ek-O.6) fiyat teklifinin ekinde sunulmadığı, tutanakların mevzuatın istediği şartlara sahip olmadığı, anılan belgelerde tarih ve tespit tutanağı sayısına, yevmiye / işletme defteri ve envanter defteri tasdik makamı, tarih ve no bilgisine yer verilmediği, tutanağa esas üç aylık sürenin eksik ve hatalı yazıldığı, mamuller, ticari mallar ve maliyet kayıtlarının eksik ve hatalı olduğu, ayrıca bunların fatura bilgileri ile tevsik edilemediği, mükellefin adı ve soyadı/ticaret unvanının eksik ve hatalı olduğu, mükellef adına tutanağı imzalayanın imza beyannamesi ile mükellefe ait temsile yetkili olunduğunu gösterir ticaret sicil tasdiknamesi veya Türkiye Ticaret Sicili Gazetesinin aslı ya da sureti ile meslek mensubuna ait faaliyet belgesinin aslı ya da suretinin mevzuata uygun bir şekilde sunulmadığı, sunulan faaliyet belgesinin geçerlilik süresinin sona erdiği, meslek mensubu ve istekli tarafından tutanakların her sayfasının kaşelenip imzalanmadığı, tutanağın 1’inci sayfasında yer alan SMMM bilgileri ile ilgili meslek mensubunun kaşe bilgilerinin birbirinden farklı olduğu, tutanakların iki nüsha düzenlenmediği,

– Sunulan fiyat teklifinin üzerinde Tebliğ uyarınca yer alması gereken beyanın yer almadığı, maliyet tespit tutanağı(Ek-O.5) veya satış tutarı tespit tutanaklarının meslek mensubunca imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekirken, bu işlemlerin gerçekleştirilmediği,

– Fiyat tekliflerinin teklife konu alanda faaliyet gösterenlerden alınmadığı,

-Kaşeleme işleminin Tebliğ açıklamalarına uygun gerçekleştirilmediği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde

“(1) İhalelere katılacak aday veya istekliler tarafından,

a) Gerçek kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, noter tasdikli imza beyannamesinin,

b) Tüzel kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, başvuru ya da teklif mektubunu imzalayanın noter tasdikli imza beyannamesinin,

teklif kapsamında sunulması zorunludur. Tüzel kişilerde; aday veya isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır. EKAP’a kayıtlı olmayan yabancı aday/istekliler tarafından ise, ilgili ülke mevzuatı dikkate alınarak, belirtilen hususlara ilişkin gerekli belgeler ihalede sunulur. Aday veya isteklilerin ihale tarihi itibarıyla mesleki faaliyetlerini mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak sürdürmesi gerekmekte olup, ihale üzerinde kalan isteklinin sözleşme imzalanmadan önce, bu durumu tevsik eden belgeleri 4734 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat ile ön yeterlik ve ihale dokümanında yer alan düzenlemelere uygun olarak sunması gerekir.” hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Gerçek ve tüzel kişilerin EKAP’a kaydı” başlıklı 7’nci maddesinde “… (2) EKAP’a kayıt için aşağıda yer alan bilgi ve belgelerin protokol ekinde Kuruma sunulması zorunludur:

(5) EKAP’a kayıtlı olan; gerçek kişilerin kendileri ile vekil veya temsilcilerine; tüzel kişilerin kendileri, ilgisine göre, ortakları ve ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç)/üyeleri/kurucuları, teklif veya başvuru mektubu ya da sözleşme imzalamaya ve sözleşmenin yürütülmesi konusunda tüzel kişiliği temsile yetkili yönetimindeki görevliler ile vekil veya temsilcilerine ilişkin aşağıda yer alan bilgileri EKAP’a kaydetmeleri ve son başvuru veya ihale tarihinden ve sözleşme imzalamadan önce güncellemeleri zorunludur. Bu kişilerin;

a) Gerçek kişi olması halinde adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası ile varsa işletme adı ve ticaret unvanı,

b) Tüzel kişi olması halinde ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı. Tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verileri esas alınır. Ayrıca anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımları; şirket niteliğinde olmayan tüzel kişilerde ise üyelerin veya kurucuların kaydı kapsamında Türkiye Ticaret Sicili Gazetelerinde yer almayan bilgileri içeren belgelerin ilgili kısımları da taranarak EKAP’a yüklenir. Yabancı aday/istekliler tarafından bu fıkrada istenen bilgi ve belgelerin beyan edilmesi/yüklenmesi bakımından, ilgili ülke mevzuatındaki karşılıkları esas alınır.

(6) Bu madde kapsamında EKAP’a kaydedilen bilgilerin eksiksiz, doğru ve güncel olması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından, beşinci fıkrada belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içerisinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur. …” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Gerçek veya tüzel kişilerin EKAP’a kayıt işlemleri” başlıklı 31’inci maddesinde “…31.3 Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 7 nci maddesinde istenen bilgilerin EKAP üzerinde eksiksiz, doğru ve güncel tutulması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından anılan maddenin beşinci fıkrasında belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur. Bilgilerin doğrudan EKAP’taki kayıtlardan temin edildiği hallerde, bu bilgilerin güncel olmadığının anlaşılması durumunda teklifler değerlendirme dışı bırakılır. Anonim şirketlerde, ilgili mevzuatına göre yapılan işlemler sonucunda ortaklar ve ortaklık oranlarının aynı kalması şartıyla, bu işlemlere ilişkin belgelerin EKAP’a yüklenmemesi durumunda teklifler değerlendirme dışı bırakılmaz. Ticaret sicilinde kayıtlı bilgiler ile EKAP’ta yer alan bilgiler arasında çelişki olması halinde, ticaret sicilindeki bilgiler esas alınacaktır.” açıklaması,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 34 AYLIK DİŞ PROTEZ HİZMET ALIMI

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

1 KISIM, 11 KALEM 34 ay süreli DİŞ PROTEZ HİZMET ALIMI

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer:

Zonguldak Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi (Mithatpasa mh. Bülent Ecevit cd. No:64 (69 Ambarlari Mevkii Merkez / ZONGULDAK),

Karadeniz Ereğli Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi (Kavaklik Mah. Prof.Muammer Aksoy Cad. 72/201 Kdz.Ereğli/ ZONGULDAK),

Çaycuma Devlet Hastanesi (Topbaşı Mevki Çay Mah.Çaycuma/ ZONGULDAK),

Devrek Devlet Hastanesi (Ankara Asfalti Üzeri Ismetpasa Mah.No:84 67800 Devrek/Zonguldak),

Gökçebey İlçe Hastanesi (Çay Mah. İstasyon Cad. Polis Karakolu Karşısı Gökçebey / ZONGULDAK) teslim edecek” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “İhaleye ilişkin bilgiler” başlıklı 3’üncü maddesinde “3.1.

a) İhale kayıt numarası: 2024/1448110

b) İhale usulü: Açık ihale.

c) İhale (son teklif verme) tarihi ve saati: 06.12.2024

Saat: 10:00

ç) İhale komisyonunun toplantı yeri (e-tekliflerin açılacağı adres): Zonguldak İl Sağlık Müdürlüğü (Yayla Mahallesi Ömer Karahasan Sokak No:6 Merkez / ZONGULDAK) Toplantı Salonu

3.2. Teklifler, ihale (son teklif verme) tarih ve saatine kadar EKAP üzerinden e-teklif olarak sunulur. İhale (son teklif verme) saatine kadar EKAP’a yüklenemeyen teklifler değerlendirmeye alınmaz…” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

a) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgiler;

2) Tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile, ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır…” düzenlemesi yer almaktadır.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri ve ihale dokümanı düzenlemelerinden, isteklilerin ihaleye katılabilmeleri için teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmesi gerektiği, tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgilerin idarece EKAP’tan alınacağı, ayrıca anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımlarının taranarak EKAP’a yükleneceği anlaşılmıştır.

İhale üzerinde bırakılan iş ortaklığının pilot ortağı Özel Samsun Oluşum Çok Amaçlı Diş Lab. Hizm. San. ve Tic. A. Ş.ye ait yeterlik bilgileri tablosunun “Ortaklara Ait Bilgiler” satırında “707488-1801-00021_Ortaklara Ait Bilgiler.doc Doğrudan EKAP’ta oluşturulan belgedir.” beyanının yer aldığı, ilgili beyana EKAP üzerinden erişim sağlandığında belgenin Özel Samsun Oluşum Çok Amaçlı Diş Lab. Hizm. San. ve Tic. A. Ş.ye ait “Ticaret Sicil Bilgileri Sorgulama Sonucu”olduğu, söz konusu belgede “66*********” TC kimlik numaralı “Adnan Öz”ün “%37” oranında, “25*********” TC kimlik numaralı “Bülent Akkaya”nın “%63” oranında şirket ortaklığının bulunduğu görülmüştür.

EKAP üzerinden yapılan sorgulanmada ihale üzerinde bırakılan iş ortaklığının pilot ortağı Özel Samsun Oluşum Çok Amaçlı Diş Lab. Hizm. San. ve Tic. A. Ş.ye ait pay defteri ile yönetim kurulu karar defterinin EKAP’ta kayıtlı olduğu, pay defteri ile yönetim kurulu karar defterinde anlaşılan bilgilerden Adnan Öz’ün 6660 adet, Bülent Akkaya’nın 11340 adet hissesinin bulunduğu, pay defteri ile yönetim kurulu karar defterinde yer alan bilgilerin istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen ortaklık yapısıyla uyumlu olduğu görülmüştür.

Yukarıda yer verilen inceleme ve tespitler ile mevzuat hükümleri doğrultusunda; anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımlarının taranarak EKAP’a yükleneceği anlaşılmış olup ihale üzerinde bırakılan iş ortaklığının pilot ortağı Özel Samsun Oluşum Çok Amaçlı Diş Lab. Hizm. San. ve Tic. A. Ş. tarafından yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen ortaklar ve ortaklık oranlarının istekliye ait EKAP’ta kayıtlı olan pay defteri ve yönetim kurulu karar defteri ile uyumlu olduğu görüldüğünden başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir.

Kurum, ihale konusu işin türü, niteliği ve yaklaşık maliyeti ile ihale edilme usulüne göre aşırı düşük tekliflerin tespiti, değerlendirilmesi ve ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi amacıyla sınır değerler ve sorgulama kriterleri belirlemeye, ihalenin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin sonuçlandırılabilmesine, ayrıca yaklaşık maliyeti 8 inci maddede öngörülen eşik değerlerin yarısına kadar olan hizmet alımları ile yapım işleri ihalelerinde sınır değerin altında olan tekliflerin bu maddede öngörülen açıklama istenilmeksizin reddedilmesine ilişkin düzenlemeler yapmaya yetkilidir. İhale komisyonu bu maddenin uygulanmasında Kurum tarafından yapılan düzenlemeleri esas alır.” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “…79.2. İhale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında aşağıdaki düzenlemelere göre işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir.

79.2.2. İstekliler aşırı düşük olarak tespit edilen tekliflerini aşağıdaki yöntemleri kullanarak açıklayabilirler…” açıklaması,

İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “… 25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

b) Bu işe ait teknik şartnamede yer alan ve hizmet sunumunda bulundurulması / kullanılması gereken tüm malzeme ve cihaz giderleri ile teknik şartnamede belirtilen diğer tüm giderler teklif fiyata dahildir…” düzenlemesi,

Teknik Şartname’ninilgili maddelerinde “…2.2-Yüklenici firma, ilgili Ağız ve Diş Sağlığı Merkezleri ile Sağlık Tesisleri bünyesinde hizmet veren diş polikliniklerince kendisine tahsis edilen çalışma alanlarında; Zonguldak Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi ve Kdz. Ereğli Ağız ve Diş Sağlığı Merkezi için 1(Bir) adet bilgisayar ile monitör ve en az 3 adet porselen fırını, kişisel korunma ekipmanlarını (eldiven, maske, dezenfektan kağıt havlu ve tüm tıbbi sarflar vs) ve yapılacak işin türüne göre kullanılacak alçı çeşidi, model hazırlama, basit tesviye ve polisaj vs sarf malzemelerini kendisi temin edecektir, sağlık tesisimizden sadece Total ve Bölümlü protezler için akrilik diş takımı verilecektir. İşin yapılması sırasında gerekli tüm bu malzemelerin eksiksiz ve sağlık hizmetinde aksaklığa neden olmayacak şekilde zamanında temin edilmesi gereklidir.

2.16- Yüklenici firma aşağıda istenen belgeleri sözleşmenin başladığı günden itibaren 7 (yedi) gün içerisinde idareye sunacaktır.

c-Tüm cihazların kalibrasyon belgeleri,

d-En az 300 watt Cad-Cam cihazı belgesi,

3.1.5- Gelen işler gerekli dezenfeksiyon ve hijyen şartları sağlandıktan sonra poşetlere konulacak ve bu poşetler ezilme ve basınca dayanıklı plastik kaplar içerisine yerleştirilerek transfer gerçekleştirilecektir. Taşıma sırasında olabilecek her türlü hata ve kayıplar firmanın sorumluluğunda olacaktır. Bu amaçla gerekli her türlü araç, gereç ve materyali içeren yeterli donanıma, laboratuvar elemanları ise bu konuda gerekli bilgiye sahip olacaktır.

3.2.1.1 Metal Destekli Seramik Kron, implant üstü metal destekli seramik kron, hassas tutuculu seramik kron ,zirkonyum alt yapılı seramik protez işleri (idare tarafından uygun görüldüğünde) lazer sinterleme sistemi ile yapılacaktır. Ayrıca yüklenici firmaya ait laboratuvarında bulunan lazer sinter makinesi işlerin aksamaması için tam kapsamlı ve çalışır vaziyette olup en az 300 watt güç ile çalışabilmelidir. Ayrıca bilgisayar destekli ( cad-cam) zirkonyum vb. işlerin zamanında teslim edebilmesi ve yaşanabilecek aksiliklerinde önlenmesi adına bünyesinde en az 1 adet tam zamanlı çalışır durumda 5 eksenli cad-cam kazıma makinesi bulundurmalıdır. Hizmet verilecek laboratuvar ihale konusu işlerin yapılabilmesi için gerekli olan donanıma sahip ve yeterli sayıda kişiyi çalıştırarak istenen hizmet alımını verilebilecek kapasitede olacaktır. İşin zamanında teslim edilmediği veya geciktirildiği, kalitesiz (teknik şartnameye uymayan) üretim yapıldığı; bu şekilde hasta mağduriyetinin veya şikayetinin olması durumunda, yüklenici hastanın zararını tazminle yükümlüdür. Ayrıca cezai müeyyide konusunda idari şartnamenin ilgili hükümlerine göre işlem uygulanır.

3.2.1.3 Metal alt yapı için kriterler

j.Metal Destekli Seramik Kron,implant üstü metal destekli seramik kron,hassas tutuculu seramik kron ve zirkonyum alt yapılı seramik protez işleri (idare tarafından uygun görüldüğünde) laser sintering (sinterleme lazer sistemi) yöntemiyle üretilecektir, cihaz yüklenicinin firma envanterinde olacaktır.

3.3- İşlerin Teslim Alınmasına İlişkin Esaslar

3.3.2- Yüklenici Laboratuvarlarında çalışan personelin, hekim ve hastaların çapraz enfeksiyonlardan korunmalarını sağlamak amacıyla, gelen işlerin dezenfeksiyonu çok önemli olup yüklenici firma, dezenfeksiyon işlemi için gerekli araç, gereç ve materyali içeren yeterli donanıma, laboratuvar elemanları ise bu konuda gerekli bilgiye sahip olacaklardır. İşler Ağız ve Diş Sağlığı Merkezleri ile Sağlık Tesisleri bünyesinde hizmet veren diş polikliniklerine dezenfekte edilmiş şekilde naylon poşetlerde ambalajlanarak teslim edilecektir.

6.2. İşin Teknik Kontrolüne İlişkin Esaslar

6.2.1- İdaremiz veya ilgili sağlık tesisimiz tarafından oluşturulan ” Kontrol Teşkilatı” yüklenici firmaları, başta ürettikleri işlerin kalitesi olmak üzere yeterli araç, cihaz, makine, gereç, eleman, sarf malzemesi, temizlik gibi niteliklere sahip olmaları yönünden yerinde görerek değerlendirecektir…” düzenlemeleri yer almaktadır.

İhale komisyonunca gerçekleştirilen değerlendirmeler neticesinde, ihalede sınır değerin 166.284.902,12 TL olarak hesaplandığı, teklifi sınır değerin altında olduğu tespit edilen isteklilerden 10.12.2024 tarihli ve 262116149 sayılı yazı ile aşırı düşük teklif açıklamalarının idareye sunulmasının talep edildiği anlaşılmıştır.

10.12.2024 tarihli ve 262116149 sayılı yazı incelendiğinde, “*Teknik Şartnamede belertilen personel maliyetine ilişkin açıklama, *Sözleşme giderlerine ilişkin açıklama, *Teknik Şartnamede belertilen cihaz maliyetine ilişkin açıklama, *Birim Fiyat Teklif Cetvelindeki kalemler için kullanılacak sarf malzeme maliyetine ilişkin açıklama (Teknik Şartname 2.10 maddesinde belertilen sarflar)” gider kalemlerinin önemli teklif bileşenleri olarak belirlendiği görülmüştür.

İhale üzerinde bırakılan iş ortaklığı ile ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin cihaz maliyetinin tevsiki için idareye sunduğu aşırı düşük teklif açıklamaları incelendiğinde,

İhale üzerinde bırakılan iş ortaklığı tarafından cihaz maliyetlerinin tevsiki için SMMM tarafından düzenlenen “Sabit Kıymet Listesi” başlıklı belgenin sunulduğu, sunulan listede iş ortaklığının pilot ortağı Özel Samsun Oluşum Çok Amaçlı Diş Lab. Hizm. San. ve Tic. A. Ş.ye ait şirket envanterinde bulunan (Örn: Mobilya, cihaz, telefon, araba, makine vb…) cihaz ve malzemelerin amortisman hesabına ilişkin bilgilerin yer aldığı,

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi tarafından cihaz maliyetlerinin tevsiki için SMMM tarafından düzenlenen “Cihaz Amortisman Değer Açıklaması” başlıklı belgenin sunulduğu, sunulan belgede Meltem Eroğlu firmasının “253 kodlu Tesis, Makine ve Cihazlar” hesabında kayıtlı cihaz ve malzemelerin amortisman hesabına ilişkin bilgilerin yer aldığı görülmüştür.

İstekliler tarafından sunulan belgeler dikkate alındığında, belgeye konu edilen cihaz ve malzemelerin hangilerinin Teknik Şartname’de düzenlenen cihaz maliyetlerinin tevsiki için sunulduğunun tespiti gerçekleştirilememektedir.

Yukarıda aktarılan mevzuat hüküm ve açıklamaları ile ihale dokümanında yer alan düzenlemelerden; inceleme konusu hizmet alımı ihalesinde teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden teklifte önemli olduğu tespit edilen bileşenler ile ilgili aşırı düşük teklif açıklaması talep edileceği, aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin idarenin takdir yetkisi kapsamında olmak üzere, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesinin zorunlu olduğu, aşırı düşük teklif sahibi istekliler tarafından Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2’nci maddesinde sayılan yöntemler kullanılarak açıklama yapılabileceği anlaşılmaktadır.

İdare tarafından hesaplanan sınır değerin altında teklif sunduğu tespit edilen isteklilere tebliğ edilen aşırı düşük teklif açıklama talebi yazısında; Teknik Şartname’de belirtilen cihaz maliyetleri için aşırı düşük teklif açıklaması talep edildiği, ancak Teknik Şartname düzenlemeleri incelendiğinde, cihaz maliyetine dahil olabileceği düşünülen “…1(Bir) adet bilgisayar ile monitör ve en az 3 adet porselen fırını…kendisi temin edecektir., … En az 300 watt Cad-Cam cihazı belgesi…, …Taşıma sırasında olabilecek her türlü hata ve kayıplar firmanın sorumluluğunda olacaktır. Bu amaçla gerekli her türlü araç, gereç ve materyali içeren yeterli donanıma, laboratuvar elemanları ise bu konuda gerekli bilgiye sahip olacaktır…, … Ayrıca bilgisayar destekli ( cad-cam) zirkonyum vb. işlerin zamanında teslim edebilmesi ve yaşanabilecek aksiliklerinde önlenmesi adına bünyesinde en az 1 adet tam zamanlı çalışır durumda 5 eksenli cad-cam kazıma makinesi bulundurmalıdır…,…Ayrıca bilgisayar destekli ( cad-cam) zirkonyum vb. işlerin zamanında teslim edebilmesi ve yaşanabilecek aksiliklerinde önlenmesi adına bünyesinde en az 1 adet tam zamanlı çalışır durumda 5 eksenli cad-cam kazıma makinesi bulundurmalıdır…, …Metal Destekli Seramik Kron,implant üstü metal destekli seramik kron,hassas tutuculu seramik kron ve zirkonyum alt yapılı seramik protez işleri (idare tarafından uygun görüldüğünde) laser sintering (sinterleme lazer sistemi) yöntemiyle üretilecektir, cihaz yüklenicinin firma envanterinde olacaktır…,… Yüklenici Laboratuvarlarında çalışan personelin, hekim ve hastaların çapraz enfeksiyonlardan korunmalarını sağlamak amacıyla, gelen işlerin dezenfeksiyonu çok önemli olup yüklenici firma, dezenfeksiyon işlemi için gerekli araç, gereç ve materyali içeren yeterli donanıma, laboratuvar elemanları ise bu konuda gerekli bilgiye sahip olacaklardır…, …İdaremiz veya ilgili sağlık tesisimiz tarafından oluşturulan ” Kontrol Teşkilatı” yüklenici firmaları, başta ürettikleri işlerin kalitesi olmak üzere yeterli araç, cihaz, makine, gereç, eleman, sarf malzemesi, temizlik gibi niteliklere sahip olmaları yönünden yerinde görerek değerlendirecektir…” şeklinde çeşitli düzenlemelerin yer aldığı, anılan düzenlemelere konu cihazlardan hangilerinin maliyetlerinin açıklanacağının objektif olarak anlaşılamadığı gibi bazı düzenlemelerde yer alan “gerekli araç, gereç ve materyali içeren yeterli donanıma… sahip olacaklardır” ifadelerinden hangi cihazların kastedildiğinin de belirsizlik taşıdığı, ayrıca isteklilerin sunduğu aşırı düşük teklif açıklamalarının da objektif kriterlere dayalı olarak incelenemediği, bu durumun aşırı düşük teklif açıklamasının hazırlanması, değerlendirilmesi ve incelenmesine olanak tanımadığı, dolayısıyla aşırı düşük teklif sorgulamasına konu edilen Teknik Şartname’de belirtilen cihazların hangilerine ilişkin açıklama istenildiğinin isteklileri tereddüde düşürmeyecek şekilde aşırı düşük teklif açıklama talebi yazısında somut ve net bir şekilde ifade edilerek yeniden aşırı düşük teklif sorgulamasının yapılması gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, idare tarafından teklifte önemli olduğu tespit edilen maliyet bileşenlerinin açık ve tereddüde mahal vermeyecek şekilde belirlenerek, aşırı düşük teklif sorgulamasının yeniden yapılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,


Oybirliği ile karar verildi.