"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin itirazen şikâyet başvurusunda sunduğu iddiaları değerlendirirken, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin bilanço ve eşdeğer belgelerle ilgili düzenlemelerine dikkat çekmiştir. Yönetmelik, ihalelerde sunulması gereken belgelerin, özellikle yıl sonu bilançosunun ve bu bilanço ile ilgili kriterlerin sağlandığını gösteren belgelerin idare tarafından istenilmesini zorunlu kılmaktadır. Ayrıca, bilanço rasyolarının belirli kriterleri karşılaması gerektiği, bunlar arasında cari oranın en az 0,75, öz kaynak oranının en az 0,15 ve kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması gerektiği belirtilmiştir.

Kurul, başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığını, ihale üzerinde bırakılan isteklinin sunduğu belgelerin Kamu İhale Kurumu ve Gelir İdaresi Başkanlığı arasındaki entegrasyonla doğrulandığını ve bu belgelerin yeterlik kriterlerini karşıladığını tespit etmiştir. Bu nedenle, başvuru sahibinin itirazen şikâyet başvurusunun reddine karar verilmiştir. Kurul, başvuru bedelinin iadesinin de mümkün olmadığını belirtmiştir, zira başvuru sahibinin iddialarında haklı bulunmadığı anlaşılmıştır.

Karar no2025/UH.II-169
Karar tarihi15.01.2025
Toplantı No2025/003
Gündem No16

BAŞVURU SAHİBİ:

Paraf Yemek Temizlik ve Özel Eğitim Hizm. İnş. Nak. Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Trabzon İl Sağlık Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1337172 İhale Kayıt Numaralı “Bağlı Sağlık Tesisleri 8 Kısım Malzemeli Yemek Hizmet Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Trabzon İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 11.11.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Bağlı Sağlık Tesisleri 8 Kısım Malzemeli Yemek Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Paraf Yemek Temizlik ve Özel Eğitim Hizm. İnş. Nak. Tic. Ltd. Şti.nin 23.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 25.12.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 06.01.2025 tarih ve 175187 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 06.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/73 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, kısmi teklife açık bahse konu ihalenin itirazen şikâyete konu 3’üncü, 4’üncü, 5’inci, 6’ncı, 7’nci ve 8’inci kısımlarının Naslar Tekstil Nakliyat İnşaat Gıda Tarim ve Petrol Ürünleri Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, idareye ihale üzerinde bırakılan istekliye ait teklifin hukukilik ve kanunilik unsurundan yoksunluğu nedenleriyle değerlendirme dışı bırakılması gerektiği hususlarında şikâyet başvurusunda bulunulduğu ancak idare tarafından tek cümlelik gerekçe ile reddedildiği, Naslar Tekstil Nakliyat İnşaat Gıda Tarım ve Petrol Ürünleri San. Tic. Ltd. Şti.nin 2023 yılı bilanço ve gelir tablosunun gerçeği yansıtmadığı, yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilanço rasyolarının İdari Şartname’nin 7.4.2’nci maddesindeki düzenlemelere uymadığı, anılan istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen 2023 yılı bilanço tablosunda yer alan kısa vadeli banka borçları ve uzun vadeli banka borçları hesaplarının gerçeği yansıtmadığı, bahse konu isteklinin 31.12.2023 tarihinde, bilançonun son gününde bankalara 6.000.000,00 TL’nin üzerinde kısa vadeli kredi borcunun bulunduğu, bahse konu borç miktarının kayıt altına alınmadığı ve 31.12.2023 tarihli bilançosuna yansıtılmayarak bilanço rasyosuna ilişkin hükümlerin aşılmaya çalışıldığı, istekliye ait 6.000.000,00 TL’nin üzerindeki kredi borcunun 31.12.2023 tarihli bilançosuna yansıtılması durumunda diğer bilanço rasyolarının da sağlanamayacağı, ihaleyi yapan idareye sunulan yeterlilik bilgileri tablosunda bilançoda yer alan verilerin banka memzuç belgesi istenerek teyit edilmesi halinde sunulan bilançoda yer alan kalemlerin oranı sağlamak amacıyla hatalı yansıtıldığının görüleceği, bu nedenle Bankalar Birliği Risk Birimi’nden istekliye ait 31.12.2023 tarihli memzuç bilgisi talep edilerek bilançonun teyit edilmesi gerektiği, sunulan belgenin muhteviyatı itibariyle yanıltıcı belge kapsamında olup olmadığının anlaşılmasının ancak bu teyit ile mümkün olacağı, bilanço ve memzuç arasında farklılık olması halinde ise bu yönüyle de teklifin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği, Bankalar Birliği Risk Birimi’nden istenerek elde edilebilecek doğru bilgiler ile anılan isteklinin ihaleyi yapan idareye sunmuş olduğu bilanço ve eşdeğer belgeler birlikte incelendiğinde, bu belgelerin gerçek bilgileri içermediğinin görüleceği, bahse konu isteklinin, söz konusu ihalenin İdari Şartnamesi’nde istenilen şartlara uydurmak için yanıltıcı bilgiler ile belge düzenlediği ve bu belgeleri ihaleyi yapan idareyi yanıltma kastıyla sunduğu, bilanço bilgilerinde personele borçlar, ödenecek vergi ve fonlar ile ödenecek sosyal güvenlik kesintileri hesaplarının da gerçeği yansıtmadığı, 2023 yılı bilanço içeriğinde, kısa vadeli borçlar, ödenecek vergi ve diğer yükümlülükler hesabında 11.000,00 TL civarında borç bulunduğunun beyan edildiği, kısa vadeli borçlar başlığı altında yer alması gereken ödenecek personele borçlar, vergi (stopaj), sosyal güvenlik kesintileri hesaplarının bilançoya yansıtılmaması sebebiyle 0 (Sıfır) göründüğü, istekli tarafından taahhüdü altında devam eden işlerde çalışmakta olan personellere yönelik 31.12.2023 tarihinde bağlı bulunduğu vergi dairesi ve SGK müdürlüklerine yapılması zorunlu olan beyanlara ilişkin doğan borçların bilançoya yansıtılmadığı, bu borç tutarının toplamda 4.000.000,00 TL’yi aştığı, Aralık 2023 dönemine ait ücret, vergi ve SGK beyanlarından doğan borçların bilançoya yansıtılmamasının nedeninin, bahse konu hesapların bilançoya yansıtılması durumunda İdari Şartname’nin 7.4.2’nci madde hükümleri ile getirilen rasyo oranlarında istenilen (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması ve (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, oranlarının sağlanamamasından ileri geldiği, bilanço bilgilerinde borç senetleri ve ortaklara borçlar hesaplarında toplamda 2.200.000,00 TL borç bulunduğu, bahse konu borcun ne kadarının kısa vadeli ne kadarının uzun vadeli olduğunun bilinmediği, satıcılara borçlar hesabının 0 (sıfır) olması nedeniyle kıyaslandığında, borç senetleri hesabının satıcılara olan borçlardan dolayı verilen çekler hesabından kaynaklandığının açık olduğu, yemek sektöründe tedarikçilere bir yıldan uzun borç karşılığı mal alınmasının hayatın olağan akışına aykırılık teşkil etmesi nedeniyle ihale uhdesinde bırakılan istekliye ait verilen çeklerinin de sorgulanması gerektiği, Kurum’a yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilanço bilgilerinin doğru olup olmadığının tespitine yönelik gerekli araştırma yapılmasının ve teyitlerinin alınmasının bir görev olarak yüklendiği, bu bağlamda, Naslar Tekstil Nakliyat İnşaat Gıda Tarım ve Petrol Ürünleri San. Tic. Ltd. Şti.ye ait 31.12.2023 tarihi itibariyle ayrı ayrı olmak üzere Bankalar Birliği Risk Birimi’nden isteklinin 01.01.2023 ila 31.12.2023 tarihleri arası hangi bankalardan ne tutarda kredi çektiğinin ve geri ödeme tablolarının, 31.12.2023 tarihi itibariyle istekliye ait kredi borcu tutarlarının, keşide edilmiş çek adedi ve tutarlarının, bankalara verilen ödeme emirleri tablolarının; beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubundan (SMMM) 31.12.2023 tarihi itibarıyla Genel Geçici Mizanın, 01.01.2023 ila 31.12.2023 tarihlerini kapsayan banka ekstrelerinin, 31.12.2023 tarihli SGK beyannamelerinin, 31.01.2024 tarihli SGK ödeme makbuzlarının, 31.12.2023 tarihli stopaj beyannamelerinin, 31.01.2024 tarihli stopaj ödeme makbuzlarının, 01.12.2024 – 31.12.2024 tarihleri arası çalışan personellerin hak ettiği ücret bordrolarının, bahse konu hesaplara (300. Banka Kredileri, 303. Uzun Vadeli Kredilerin Anapara Taksitleri ve Faizler, 400. Banka Kredileri) ilişkin yevmiye defteri kayıtlarının; SGK’dan 31.12.2023 tarihli SGK beyannamelerinin, 31.01.2024 tarihli SGK ödeme makbuzlarının; vergi dairesinden 31.12.2023 tarihli stopaj beyannamelerinin, 31.01.2024 tarihli stopaj ödeme makbuzlarının ayrıntılı tablolar şeklinde istenmesi gerektiği, bu belgeler celp edildiğinde beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubunun (SMMM) gerçeğe aykırı ve yanıltıcı belge düzenleyip düzenlemediği hususunun ortaya çıkacağı, anılan istekli tarafından kısa vadeli banka borç rakamının hiç beyan edilmediği, Bankalar Birliği Risk Birimi’nin firma borçlanma tablosuna bakıldığında kısa vadeli borç tutarının 6.000.000,00 TL’den daha fazla olduğu, dolayısıyla İdari Şartname’de istekliden beklenilen cari oran ve kısa vadeli banka borçları/öz kaynaklar oranı şartına uymadığının görüleceği, söz konusu isteklinin toplam banka borcunu hiç beyan etmediği, bu sebeple bilançosunda pasif kaynaklar başlığının doğru olmadığı, toplam borç tutarının bilançonun pasif bölümüne doğru yazıldığı zaman toplam aktifin değişeceği ve dolayısıyla öz kaynak oran şartına uymadığının görüleceği iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Bilanço veya eşdeğer belgeler” başlıklı 35’inci maddesinde “(1) Bilançonun veya eşdeğer belgelerin istenildiği ihalelerde ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait;

a) Yayınlanması zorunlu olan yıl sonu bilançosunun veya gerekli bölümlerinin,

b) (a) bendinde belirtilen belgelere eşdeğer belgelerin,

her ikisinin de idarece istenilmesi zorunludur.

(2) Bilanço veya eşdeğer belgeler kapsamında;

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi sunar.

(3) Adayın veya isteklinin ikinci fıkra uyarınca sunduğu belgelerde;

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi gerekir.

(4) Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(5) İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait belgelerini sunmayanlar, iki önceki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde yeterlik kriterini sağlayamayanlar ise iki önceki yılın belgeleri ile üç önceki yılın belgelerini sunabilirler. Bu durumda, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(7) Bilanço veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen bilanço veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ise o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir…” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “İş hacmini gösteren belgeler” başlıklı 36’ncı maddesinde “(1) İş hacmini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde;

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgenin, her ikisinin de idarelerce istenilmesi zorunludur.

(2) Aday veya isteklinin birinci fıkrada belirtilen belgelerden birini sunması yeterlidir. Serbest meslek erbabının iş hacmi serbest meslek kazanç defteri özeti ile belgelendirilir.

(3)Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.

(4) Toplam ciro; gelir tablosundaki brüt satışlar tutarından, satıştan iadeler, satış iskontoları ve diğer indirimlerin tutarları düşülmek suretiyle ulaşılan net satışlar tutarıdır.

(5)Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen hizmet işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.

(8) Altıncı ve yedinci fıkralardaki kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(9) İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait gelir tablosunu sunmayanlar, iki önceki yılın gelir tablosunu sunabilirler. Bu gelir tablosunun yeterlik kriterini sağlayamaması halinde, iki önceki yılın ve üç önceki yılın gelir tabloları sunulabilir. Bu durumda, gelir tabloları sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(15) Aday veya isteklinin iş hacmi tutarının değerlendirilmesinde, kendi iş hacmi tutarı ile birlikte ortak olduğu ortak girişime/girişimlere ait iş hacmi tutarı da hissesi oranında dikkate alınarak toplanmak suretiyle toplam iş hacmi tutarı belirlenir. Bu durumda aday veya isteklinin iş hacmi tutarı kullanılan ortak girişimdeki/girişimlerdeki hisse oranını gösteren belgelerin de teklif kapsamında sunulması gerekmektedir.” hükmü yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Bağlı Sağlık Tesisleri 8 Kısım Malzemeli Yemek Hizmet Alımı

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

8 Kısım Malzemeli Yemek Hizmet Alımı

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Fatih Devlet Hastanesi, Ağız ve Diş Sağlığı Hastanesi, Trabzon İl Sağlık Müdürlüğü, Ortahisar İlçe Sağlık Müdürlüğü, Ahi Evren Göğüs, Kalp ve Damar Cerrahisi Eğitim ve Araştırma Hastanesi, Maçka Ömer Burhanoğlu F.T.R. Hastanesi, Yavuz Selim Kemik Hast. ve Reh. Hastanesi, Akçaabat Haçkalı Baba Devlet Hastanesi ile Düzköy İlçe Devlet Hastanesi, Vakfıkebir Devlet Hastanesi ile Şalpazarı ilçe Devlet Hastanesi, Tonya Devlet Hastanesi, Ataköy Ruh ve Sinir Hast. Hastanesi, Of Devlet Hastanesi ile Çaykara İlçe Devlet Hastanesi, Sürmene Devlet Hastanesi ile Köprübaşı İlçe Devlet Hastanesi” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin 7.4.2’nci maddesinde “İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri.

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağladığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir tarafından standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi (Standart Form: KİK025.1/H)

sunmaları gerekmektedir.

Sunulan bilanço veya eşdeğer belgelerde;

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi

gerekir.

Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait belgelerini sunmayanlar, iki önceki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde yeterlik kriterini sağlayamayanlar ise iki önceki yılın belgeleri ile üç önceki yılın belgelerini sunabilirler. Bu durumda, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

Bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ise o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir…” düzenlemesi,

İdari Şartname’nin 7.4.3’üncü maddesinde “İstekli tarafından;

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgeler,

birinin sunulması yeterlidir.

Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.

Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen hizmet işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.

Toplam cironun teklif edilen bedelin % 25’inden, hizmet işleri ile ilgili cironun ise teklif edilen bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.

Bu kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır…” düzenlemesi yer almaktadır.

12.12.2024 ve26.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararları ile kısmi teklife açık bahse konu ihalenin itirazen şikâyete konu 3’üncü, 4’üncü, 5’inci, 6’ncı, 7’nci ve 8’inci kısımlarının Naslar Tekstil Nakliyat İnşaat Gıda Tarim ve Petrol Ürünleri Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı görülmektedir.

Kısmi teklife açık bahse konu ihalenin itirazen şikâyete konu 3’üncü, 4’üncü, 5’inci, 6’ncı, 7’nci ve 8’inci kısımları üzerinde bırakılan Naslar Tekstil Nakliyat İnşaat Gıda Tarim ve Petrol Ürünleri Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosu incelendiğinde; 2023 yılına ait bilançonun ve gelir tablosunun beyan edildiği, söz konusu belgelerin Kamu İhale Kurumu ve Gelir İdaresi Başkanlığı arasındaki entegrasyon vasıtasıyla çekilip EKAP üzerinden alındığından belgelerin doğruluğunun kabul edilmesi gerekmekte olup, ihale üzerinde bırakılan isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettiği rasyoların EKAP üzerinden ulaşılan verilerle uyumlu olduğu, idarece istenen ve istekli tarafından sunulan belgelerin de bu durumu teyit ettiği anlaşıldığından başvuru sahibi tarafından iddia edilen hususlara ilişkin araştırma yapılmasına gerek bulunmadığı düşünülmektedir.

Ayrıca, anılan isteklinin EKAP üzerinden alınan 2023 yılına ait bilançosu incelendiğinde, bilanço rasyolarının hesaplanmasında dikkate alınan dönen varlıkların ***620,20 TL, kısa vadeli borçların ***658,33 TL, öz kaynakların ******092,48 TL, toplam aktifin ******763,38 TL olduğu, kısa vadeli banka borçları, yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yaygın inşaat hakediş gelirlerinin bulunmadığı, diğer bir ifadeyle 0,00 TL olduğu görülmektedir.

Yapılan hesaplama sonucunda, bilanço rasyolarının (cari oran: 1,6400***, özkaynak oranı: 0,8061*** ve kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranı: 0) İdari Şartname’nin 7.4.2’nci maddesinde istenilen yeterlik kriterlerini karşıladığı anlaşılmaktadır.

Bu sebeple, başvuru sahibinin iddiasının yerinde bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.