"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iddialarını değerlendirerek, ihale ilanında yapılan değişikliklerin mevzuata aykırı olduğunu tespit etmiştir. İhaleye ilişkin zeyilnamelerin, yeterlik kriterlerine doğrudan etki eden esaslı unsurlar barındırdığı ve bu değişikliklerin düzeltme ilanı yapılmaksızın gerçekleştirildiği belirtilmiştir. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 26. ve 29. maddeleri gereğince, ihale dokümanında yapılan değişikliklerin, ilan tarihinden en az on gün önce bilgi sahibi olunmasını sağlaması gerektiği vurgulanmıştır. Bu bağlamda, zeyilnamelerle yapılan değişikliklerin, ihale sürecine devam edilebilmesi için düzeltme ilanı yapılmadan gerçekleştirilmesi, hukuka aykırı bir durum olarak değerlendirilmiştir. Sonuç olarak, ihale işlemlerinin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte olduğu belirlenmiş ve ihale iptal edilmiştir. Bu karar, Kamu İhale Kurumu tarafından alınan önemli bir hukuki tespiti içermektedir.

Karar no2025/UH.II-628
Karar tarihi26.02.2025
Toplantı No2025/009
Gündem No41

BAŞVURU SAHİBİ:

Frh Yemek Temizlik Gıda Petrol Tarım Hayvancılık Turizm Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Rektörlüğü Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1850336 İhale Kayıt Numaralı “Öğrenci ve Personel İçin Malzemeli, Taşımalı Yemek Hizmeti Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Rektörlüğü Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı tarafından 28.01.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Öğrenci ve Personel İçin Malzemeli, Taşımalı Yemek Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin olarak Frh Yemek Temizlik Gıda Petrol Tarım Hayvancılık Turizm Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi‘nin 21.01.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 23.01.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 03.02.2025 tarih ve 177410 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 03.02.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/309 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, İhale İlanı’nın 30.12.2024 tarihinde yayımlandığı, 09.01.2025 ve 14.01.2025 tarihinde düzenlenen zeyilnameler ile İdari Şartname’de değişiklikler yapıldığı, zeyilnameler ile yapılan değişikliklerle İdari Şartname’nin 7.5.3 maddesinde yer alan belgelerin ve 7.5.4 maddesinde yer alan işyeri açma ve çalışma ruhsatının yeterlik kriteri olmaktan çıkarıldığı, anılan değişikliklerin yeterlik kriterlerine doğrudan etki eden esaslı unsurlar barındırdığı, değiştirilen düzenlemelerin İhale İlanı’nın 4.3.3 ve 4.3.5’inci maddesinde de yer aldığı, ancak yapılan değişiklikler için düzeltme ilanı yapılmadığı, İhale İlanı’nda ve İdari Şartname’de yer alan düzenlemenin idare tarafından düzeltme ilanı yapılmaksızın, zeyilnameler yapılmak suretiyle değiştirilmesi işleminin mevzuata aykırılık teşkil ettiği iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İlânın uygun olmaması” başlıklı 26’ncı maddesinde “13, 24 ve 25 inci maddelerdeki hükümlere uygun olmayan ilânlar geçersizdir. Bu durumda, ilân bu maddelere uygun bir şekilde yenilenmedikçe ihale veya ön yeterlik yapılamaz.

Ancak, 13 üncü maddede belirtilen ilânın yapılmaması veya ilân sürelerine uyulmaması halleri hariç, yapılan ilânlarda 24 ve 25 inci madde hükümlerine uygun olmayan hatalar bulunması durumunda, 13 üncü maddeye göre yirmibeş ve kırk günlük ilan süresi bulunan ihalelerde ilânların yayımlanmasını takip eden onbeş gün diğer ihalelerde ise on gün içinde hatalı hususlar için düzeltme ilânı yapılmak suretiyle ihale veya ön yeterlik gerçekleştirilebilir.” hükmü,

Anılan Kanun’un “İhale dokümanında değişiklik veya açıklama yapılması” başlıklı 29’uncu maddesinde “İlân yapıldıktan sonra ihale dokümanında değişiklik yapılmaması esastır. Değişiklik yapılması zorunlu olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit edilerek önceki ilânlar geçersiz sayılır ve iş yeniden aynı şekilde ilân olunur.

Ancak, ilân yapıldıktan sonra, tekliflerin hazırlanmasını veya işin gerçekleştirilmesini etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar veya eksikliklerin idarece tespit edilmesi veya isteklilerce yazılı olarak bildirilmesi halinde, ihale dokümanında değişiklikler yapılabilir. Yapılan bu değişikliklere ilişkin ihale dokümanının bağlayıcı bir parçası olan zeyilname, son teklif verme gününden en az on gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde ihale dokümanı alanların tamamına gönderilir. Zeyilname ile yapılan değişiklikler nedeniyle tekliflerin hazırlanabilmesi için ek süreye ihtiyaç duyulması halinde, ihale tarihi bir defaya mahsus olmak üzere en fazla yirmi gün zeyilname ile ertelenebilir. Zeyilname düzenlenmesi halinde, teklifini bu düzenlemeden önce vermiş olan isteklilere tekliflerini geri çekerek, yeniden teklif verme imkânı sağlanır…” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İhale ve ön yeterlik dokümanında değişiklik veya açıklama yapılması” başlıklı 26’ncı maddesinde “(1) İlan yapıldıktan sonra ihale ve ön yeterlik dokümanında değişiklik yapılmaması esastır. Değişiklik yapılması zorunlu olursa, bunu gerektiren sebep ve zorunluluklar bir tutanakla tespit edilerek önceki ilanlar geçersiz sayılır ve ihale yeniden aynı şekilde ilan olunur. Ancak, teklif ve başvuruların hazırlanmasını etkileyebilecek maddi veya teknik hatalar veya eksikliklerin idarece tespit edilmesi ya da idareye yazılı olarak bildirilmesi halinde, zeyilname düzenlenmek suretiyle dokümanda değişiklik yapılabilir. Yapılan bu değişikliklere ilişkin zeyilname, ihale dokümanının bir parçası olarak EKAP’a yüklenir ve ihale veya son başvuru tarihinden en az on gün öncesinde bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde, EKAP üzerinden e-imza kullanarak doküman indirenlerin tamamına bildirim ve tebligat esasları çerçevesinde gönderilir. Ancak, belirlenen maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin ilanda da bulunması halinde ise ihale sürecine devam edilebilmesi, Kanunun 26 ncı maddesine göre düzeltme ilanı yapılması ile mümkündür.

(2) Yapılan değişiklik nedeniyle tekliflerin veya başvuruların hazırlanabilmesi için ek süreye ihtiyaç duyulması halinde, ihale veya son başvuru tarihi bir defaya mahsus olmak üzere en fazla yirmi gün zeyilname ile ertelenebilir. Zeyilname düzenlenmesi halinde; tekliflerini vermiş veya başvurularını yapmış olan istekli veya adaylara teklif veya başvurularını geri çekerek, yeniden teklif verme veya başvuru yapma imkânı tanınır…” hükmü,

30.12.2024 tarihinde yayımlanan İhale İlanı’nın “Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler” üst başlıklı 4.3.2’nci maddesinde “Kapasite raporuna ait bilgiler:

Yüklenicinin, idarenin mutfağında YEMEK ÜRETİLEMEMESİ durumunda veya mutfak tesisatlarında arıza durumlarında ve benzeri durumlarda personel ve öğrencinin yemek ihtiyacını hızlıca karşılayabilmesi için günde 6.000 adet (Akademik takvime göre en yüksek dönemde 6.000 adet yemek üretileceği öngörüldüğünden) ten aşağı olmamak üzere yemek üretecek soğuk hava deposu bulunan yemek fabrikası bulunması zorunludur.

İstekliler tarafından, Ticaret ve/veya Sanayi Odası ya da Esnaf ve Sanatkârlar Odasından alınmış ihale ve son başvuru tarihi itibari ile geçerlilik süresini doldurmamış beher öğün 4 kap olmak üzere en az 3.000 öğün/günlük kapasite raporunu sunmak zorundadır.” düzenlemesi,

Bahse konu İlan’ın 4.3.3’üncü maddesinde“Kalite ve standarda ilişkin belgelere ait bilgiler:

EN ISO 10002:2018 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemi belgesi

EN ISO 14001:2015 Türkak Onaylı Çevre Yönetim Sistemi belgesi

ISO 22000:2018 Türkak Onaylı Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi

TS 13027 Gıda üretim ve satış yerlerinde hijyen ve sanitasyon için genel kurallar belgesi

TS 13075 Gıda maddeleri taşıma hizmetleri belgesi

TS 6914 Gıda maddeleri imal eden, hazırlayan, depo eden ve satan yerler için genel kurallar belgesi

TS 8985 Yemek fabrikaları ve toplu yemek mutfakları için kurallar belgesi

Kalite yönetim sistem belgesi ve çevre yönetim sistem belgesi Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edilen belgelendirme kuruluşları veya Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenmesi zorunludur. İsteklilerden bu bilgilerin tevsik edilmesinin istenilmesi halinde, söz konusu belgelerin, bu belgelendirme kuruluşlarının, Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşu olduklarının ve bu kuruluşlarca düzenlenen belgelerin geçerliliğini sürdürdüğünün, Türk Akreditasyon Kurumundan alınacak bir yazı ile teyit edilmesi gerekir. İhale tarihi veya bu tarihten önceki bir yıl içinde alınan teyit yazıları geçerlidir. Ancak, Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edildiği duyurulan belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenen ve TÜRKAK Akreditasyon Markası taşıyan belge ve sertifikalar için Türk Akreditasyon Kurumundan teyit alınması zorunlu değildir. Bu belgelerin ihale tarihinde geçerli olması yeterlidir.

İş ortaklıklarından birinin istenilen belgeye ilişkin bilgiyi belirtmesi yeterlidir.” düzenlemesi,

4.3.5’inci maddesinde “İsteklinin teklifi kapsamında sunması gerektiği İdari Şartname’nin 7’nci maddesi dışındaki maddeleri ile Teknik Şartname’de belirtilen aşağıdaki belgeler:

İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı

Kapasite Raporu” düzenlemesi yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Öğrenci ve Personel İçin Malzemeli, Taşımalı Yemek Hizmeti

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

1.000.000 Öğün/adet Öğrenci ve Personel İçin Malzemeli, Taşımalı Yemek Hizmeti

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi Rektörlüğü ve Bağlı Yerleşkeler” düzenlemesine yer verilmiştir.

İnceleme konusu ihaleye ilişkin olarak idarece ihale dokümanında 09.01.2025 ve 14.01.2025 tarihlerinde olmak üzere 2 defa zeyilname ile değişiklik yapılmıştır.

09.01.2025 tarihli Zeyilname öncesi düzenlenen İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” üst başlıklı 7.1’inci maddesinin (ı) bendinde “İhale konusu işin ya da malın satış faaliyetinin yerine getirilebilmesi için ilgili mevzuat gereğince alınması zorunlu olan sicil, izin, ruhsat, faaliyet belgesi vb. belgeler:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

İstekliler; Gıda Üretim İzni Belgesi veya İşletme Kayıt Belgesi

İstekliler tarafından sunulacak belgeler en az ihale tarihi itibariyle geçerli olmalıdır.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

…” düzenlemesi,

7.2’nci maddesinde “İhaleye iş ortaklığı olarak teklif verilmesi halinde;

7.2.1. İş ortaklığının her bir ortağı tarafından 7.1. maddesinin (a) bendinde yer alan belgelere ilişkin bilgilerin ayrı ayrı beyan edilmesi zorunludur. (ı) bendinde yer alan belgelere ilişkin bilgilerin ise ortakların bir tarafından beyan edilmesi yeterlidir. İş ortaklığının tüzel kişi ortağı tarafından, iş deneyimini göstermek üzere kullanılan belgenin tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine ve Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan/enaz %51 hissesine sahip ortağına ait olması halinde, bu ortak (ğ) ve (h) bendindeki belgeye ilişkin bilgileri de beyan etmek zorundadır. Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt dışında gerçekleştirilen işlerden elde edilen iş deneyiminin şirketler topluluğu ilişkisi içinde kullanılması halinde, bu belgeyi kullanan ortağın 7.1 inci maddenin (i) bendindeki belgeyi de sunması zorunludur.” düzenlemesi yer almaktadır.

09.01.2025 tarihli Zeyilname sonrası düzenlenen İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” üst başlıklı 7.1’inci maddesinin (ı) bendinde “İhale konusu işin ya da malın satış faaliyetinin yerine getirilebilmesi için ilgili mevzuat gereğince alınması zorunlu olan sicil, izin, ruhsat, faaliyet belgesi vb. belgeler:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

İstekliler; Gıda Üretim İzni Belgesi veya İşletme Kayıt Belgesi

İstekliler tarafından sunulacak belgeler en az ihale tarihi itibariyle geçerli olmalıdır.

Tüm ortakların sunması gerekmektedir.

…” düzenlemesi,

7.2’nci maddesinde “İhaleye iş ortaklığı olarak teklif verilmesi halinde;

7.2.1. İş ortaklığının her bir ortağı tarafından 7.1. maddesinin (a) ve (ı) bentlerinde yer alan belgelere ilişkin bilgilerin ayrı ayrı beyan edilmesi zorunludur. İş ortaklığının tüzel kişi ortağı tarafından, iş deneyimini göstermek üzere kullanılan belgenin tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine ve Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan/enaz %51 hissesine sahip ortağına ait olması halinde, bu ortak (ğ) ve (h) bendindeki belgeye ilişkin bilgileri de beyan etmek zorundadır. Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt dışında gerçekleştirilen işlerden elde edilen iş deneyiminin şirketler topluluğu ilişkisi içinde kullanılması halinde, bu belgeyi kullanan ortağın 7.1 inci maddenin (i) bendindeki belgeyi de sunması zorunludur.” düzenlemesi yer almaktadır.

14.01.2025 tarihli Zeyilname öncesi düzenlenen İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “… 7.5.2. Kapasite Raporuna ilişkin açıklamalar:

Yüklenicinin, idarenin mutfağında YEMEK ÜRETİLEMEMESİ durumunda veya mutfak tesisatlarında arıza durumlarında ve benzeri durumlarda personel ve öğrencinin yemek ihtiyacını hızlıca karşılayabilmesi için günde 6.000 adet (Akademik takvime göre en yüksek dönemde 6.000 adet yemek üretileceği öngörüldüğünden) ten aşağı olmamak üzere yemek üretecek soğuk hava deposu bulunan yemek fabrikası bulunması zorunludur.

İstekliler tarafından, Ticaret ve/veya Sanayi Odası ya da Esnaf ve Sanatkârlar Odasından alınmış ihale ve son başvuru tarihi itibari ile geçerlilik süresini doldurmamış beher öğün 4 kap olmak üzere en az 3.000 öğün/günlük kapasite raporunu sunmak zorundadır.

7.5.3. Kalite yönetim sistem belgesi ve çevre yönetim sistem belgesi Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edilen belgelendirme kuruluşları veya Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenmesi zorunludur. Bu belgelendirme kuruluşlarının, Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşu olduklarının ve bu kuruluşlarca düzenlenen belgelerin geçerliliğini sürdürdüğünün, Türk Akreditasyon Kurumundan alınacak bir yazı ile teyit edilmesi gerekir. İhale tarihi veya bu tarihten önceki bir yıl içinde alınan teyit yazıları geçerlidir. Ancak, Türk Akreditasyon Kurumu tarafından akredite edildiği duyurulan belgelendirme kuruluşları tarafından düzenlenen ve TÜRKAK Akreditasyon Markası taşıyan belge ve sertifikalar için Türk Akreditasyon Kurumundan teyit alınması zorunlu değildir. Bu belgelerin ihale tarihinde geçerli olması yeterlidir.

İş ortaklıklarında, ortaklardan birinin istenilen belgeyi sunması yeterlidir.

Bu maddede istenen kalite standartlarına ilişkin diğer belgeler:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

EN ISO 10002:2018 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemi belgesi

İhale tarihi itibari ile geçerliliği olan istekliye ait belge

Tek ortağın sunması yeterlidir.

EN ISO 14001:2015 Türkak Onaylı Çevre Yönetim Sistemi belgesi

İhale tarihi itibari ile geçerliliği olan istekliye ait belge

Tek ortağın sunması yeterlidir.

ISO 22000:2018 Türkak Onaylı Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi

İhale tarihi itibari ile geçerliliği olan istekliye ait belge

Tek ortağın sunması yeterlidir.

TS 13075 Gıda maddeleri taşıma hizmetleri belgesi

İhale tarihi itibari ile geçerliliği olan istekliye ait belge

Tek ortağın sunması yeterlidir.

TS 6914 Gıda maddeleri imal eden, hazırlayan, depo eden ve satan yerler için genel kurallar belgesi

İhale tarihi itibari ile geçerliliği olan istekliye ait belge

Tek ortağın sunması yeterlidir.

TS 13027 Gıda üretim ve satış yerlerinde hijyen ve sanitasyon için genel kurallar belgesi

İhale tarihi itibari ile geçerliliği olan isteklinin kendine ait belge

Tek ortağın sunması yeterlidir.

TS 8985 Yemek fabrikaları ve toplu yemek mutfakları için kurallar belgesi

İhale tarihi itibari ile geçerliliği olan istekliye ait belge

Tek ortağın sunması yeterlidir.

7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

Kapasite Raporu

4 kap olmak üzere en az 3.000 öğün/günlük kapasite raporu

Tek ortağın sunması yeterlidir.

İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı

Ankara il merkezinde bulunan mutfağa ait işyeri açma ve çalışma ruhsatı

Tek ortağın sunması yeterlidir.

7.9.7. Kalite ve standarda ilişkin belgelerin sunuluş şekli:

7.9.7.1. Uluslararası Akreditasyon Forumu Karşılıklı Tanınma Antlaşmasında yer alan ulusal akreditasyon kurumlarınca akredite edilmiş belgelendirme kuruluşları veya Uluslararası Laboratuar Akreditasyon İşbirliği Karşılıklı Tanınma Anlaşmasında yer alan akreditasyon kurumları tarafından düzenlenen kalite ve standarda ilişkin belgelerin, Türk Akreditasyon Kurumundan alınan teyit yazısıyla birlikte sunulması zorunludur. Bu belgeler tasdik işleminden muaftır. Bu belgelerden yabancı dilde düzenlenenlerin tercümelerinin Türkiye’deki yeminli tercümanlar tarafından yapılması ve noter tarafından onaylanması zorunludur. Bu tercümeler de Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı tasdik işleminden muaftır.” düzenlemesi,

14.01.2025 tarihli Zeyilname sonrası düzenlenen İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “… 7.5.2. Kapasite Raporuna ilişkin açıklamalar:

Yüklenicinin, idarenin mutfağında YEMEK ÜRETİLEMEMESİ durumunda veya mutfak tesisatlarında arıza durumlarında ve benzeri durumlarda personel ve öğrencinin yemek ihtiyacını hızlıca karşılayabilmesi için günde 2.164 adetten aşağı olmamak üzere yemek üretecek soğuk hava deposu bulunan yemek fabrikası bulunması zorunludur.

İstekliler tarafından, Ticaret ve/veya Sanayi Odası ya da Esnaf ve Sanatkârlar Odasından alınmış ihale ve son başvuru tarihi itibari ile geçerlilik süresini doldurmamış beher öğün 4 kap olmak üzere en az 1.082 öğün/günlük kapasite raporu aslı veya Noter tasdikli suretini ihale aşamasında sunmak zorundadır.

7.5.3. Bu madde boş bırakılmıştır.

7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

Kapasite Raporu

4 kap olmak üzere en az 1.082 öğün/günlük kapasite raporu

Tek ortağın sunması yeterlidir.

İşyeri Açma ve Çalışma Ruhsatı

Ankara il merkezinde bulunan mutfağa ait işyeri açma ve çalışma ruhsatı

Tek ortağın sunması yeterlidir.

7.9.7. Kalite ve standarda ilişkin belgelerin sunuluş şekli

7.9.7.1. Bu madde boş bırakılmıştır.” düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuruya konu ihaleye ait İhale İlanı’nın 30.12.2024 tarihinde yayımlandığı, ihale dokümanında 09.01.2025 ve 14.01.2025 tarihlerinde olmak üzere 2 defa zeyilname ile değişiklik yapıldığı, söz konusu Zeyilnameler ile İdari Şartname’nin (İhale İlanı’nın 4.3.2 ve 4.3.3’üncü maddelerine de yansıyan) 7.5.2, 7.5.3 ve 7.5.4’üncü maddelerinde değişiklikler yapıldığı,

Bu çerçevede, şikayet konusu edilen İhale İlanı’nın 4.3.3’üncü maddelerinde belirtilen “-EN ISO 10002:2018 Müşteri Memnuniyeti Yönetim Sistemi belgesi

– EN ISO 14001:2015 Türkak Onaylı Çevre Yönetim Sistemi belgesi

– ISO 22000:2018 Türkak Onaylı Gıda Güvenliği Yönetim Sistemi

– TS 13027 Gıda üretim ve satış yerlerinde hijyen ve sanitasyon için genel kurallar belgesi

– TS 13075 Gıda maddeleri taşıma hizmetleri belgesi

– TS 6914 Gıda maddeleri imal eden, hazırlayan, depo eden ve satan yerler için genel kurallar belgesi

– TS 8985 Yemek fabrikaları ve toplu yemek mutfakları için kurallar belgesi” şeklindeki kalitebelgelerinin 14.01.2025 tarihli Zeyilname ile İdari Şartname’nin 7.5.3’üncü maddesi boş bırakılmak suretiyle yeterlik belgeleri olmaktan çıkartıldığı,

09.01.2024 ve 14.01.2025 tarihlerinde EKAP üzerinden istekli olabileceklere (o tarihe kadar doküman alanlara) zeyilname bildirimi gönderildiği, ancak, söz konusu yapılan değişiklikler açısından düzeltme ilanı yayımlanmadığı anlaşılmıştır.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri uyarınca, belli koşulların varlığı altında zeyilname ile yalnızca ihale dokümanında değişiklik yapılabileceği, zeyilnamenin ihale tarihinden en az on gün öncesinde istekli olabileceklerin bilgi sahibi olmalarını temin edecek şekilde doküman indirenlerin tamamına gönderileceği, yapılan değişiklik nedeniyle ek süreye ihtiyaç duyulması halinde ihalenin zeyilname ile ertelenebileceği; ihale dokümanında belirlenen maddi veya teknik hataların veya eksikliklerin ihale ilanında da bulunması halinde, ihale sürecine devam edilebilmesi için düzeltme ilanı yayımlanmasının da zorunlu olduğu anlaşılmaktadır.

Bu itibarla, İhale İlanı’nın 4.3.3’üncü maddelerinde belirtilen 7 adetkalitebelgesinin, 14.01.2025 tarihli Zeyilname ile İdari Şartname’nin 7.5.3’üncü maddesi boş bırakılmak suretiyle yeterlik belgesi olmaktan çıkartıldığı, hem İhale İlanı’nda hem de İdari Şartname’de yer alan söz konusu düzenlemelerin, idarece düzeltme ilanı yapılmaksızın, zeyilname yapılmak suretiyle sadece İdari Şartname’de değiştirilmesi işleminin mevzuata aykırılık teşkil ettiği anlaşılmış olup, ihalenin iptal edilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez. Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Başvuru sahibi tarafından 152.021,00 TL başvuru bedelinin Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırıldığı görülmüştür. Yapılan incelemede anılan isteklinin itirazen şikâyete konu iddiasında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumunayazılı talebi halinde 152.021,00 TL’lik başvuru bedelinin iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılığı belirlenen ihale işlemlerinin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,

2) Başvuru bedelinin, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.