"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, Uşak İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen bir ihale ile ilgili yapılan itirazen şikayet başvurusunu değerlendirirken, Teknik Şartname’deki çelişkili düzenlemeleri inceledi. Başvuru sahibi, yemeklerde kullanılacak yağlarla ilgili düzenlemelerin çelişkili olduğunu ve bu durumun isteklilerin teklif hazırlama aşamasında tereddüt yaşamasına neden olacağını iddia etti. Ancak Kurul, Teknik Şartname’nin Ek:3 listesindeki peynirli makarna tarifinde margarin kullanımının belirtildiğini ve diğer yağların kullanımının genel bir kural olarak ifade edildiğini belirtti.

Kurul, yapılan düzenlemelerin istekliler arasında tereddüt yaratacak bir içerik taşımadığını ve bu nedenle başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığını tespit etti. Sonuç olarak, itirazen şikayet başvurusunun reddine karar verildi ve başvuru bedelinin iadesinin mümkün olmadığına hükmedildi. Bu durum, ihale dokümanlarının tutarlılığı ve istekliler için fırsat eşitliği sağlanması açısından önemli bir değerlendirme olarak kaydedildi.

Karar no2025/UH.I-796
Karar tarihi19.03.2025
Toplantı No2025/012
Gündem No58

BAŞVURU SAHİBİ:

Him-Er Gıda Un Ve Unlu Maddeler Tekstil San.ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Uşak İl Milli Eğitim Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/78132 İhale Kayıt Numaralı “Uşak İli / Merkez İlçesinde Taşıma Kapsamında Bulunan İlkokul/Ortaokul /İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerine Malzeme Dâhil 123 Gün 131364 Öğün Öğle Yemeği Yemek Pişirilmesi, Dağıtılması Hizmet Alım İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Uşak İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından 26.02.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Uşak İli / Merkez İlçesinde Taşıma Kapsamında Bulunan İlkokul/Ortaokul /İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerine Malzeme Dâhil 123 Gün 131364 Öğün Öğle Yemeği Yemek Pişirilmesi, Dağıtılması Hizmet Alım İşi” ihalesine ilişkin olarak Him-Er Gıda Un Ve Unlu Maddeler Tekstil San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 19.02.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusu hakkında idare tarafından süresi içinde karar alınmaması üzerine, başvuru sahibince 06.03.2025 tarih ve 179795 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 06.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/549 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale konusu hizmet alımı işine ait Teknik Şartname’nin 3.28’inci maddesinde “3.28. Yemeklerde iç yağı, kuyruk yağı, vb. kesinlikle kullanılmayacaktır. İdarenin vereceği karar doğrultusunda ayçiçeği yağı, zeytinyağı ve mısırözü gibi sıvı yağlar kullanılacaktır.” düzenlemesinin yer aldığı; ancak yine Teknik Şartname’nin “Pilavlar – Makarnalar – Börekler” başlığı altında bulunan peynirli makarna reçetesinde 10 gr margarin kullanılacağının belirtildiği, bu durumun ihale dokümanını çelişkili hale getirdiği, istekliler açısından tekliflerin hazırlanması aşamasında tereddüt yaşanmasına neden olacağı ve isteklilerce sağlıklı bir şekilde teklif hazırlanamayacağından ihalenin iptal edilmesi gerektiği iddia iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İhale ve ön yeterlik dokümanının içeriği” başlıklı 12’nci maddesinde “(1) İhale dokümanında; isteklilere talimatları da içeren idari şartname, sözleşme tasarısı ve teknik şartname ile gerekli diğer belge ve bilgiler bulunur.

(3) İhale veya ön yeterlik dokümanında yapılan düzenlemeler birbirine aykırı olamaz.” hükmü,

“Teknik Şartname” başlıklı 16’ncı maddesinde “(1) İşin teknik ayrıntılarını ve şartlarını gösteren bir teknik şartname hazırlanarak ihale dokümanına dâhil edilir. Teknik şartnamelerde belirlenecek teknik kriterlerin, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olması, rekabeti engelleyici hususlar içermemesi ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlaması zorunludur…” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 2024 / 2025 Eğitim Ve Öğretim Yılı 2. Dönemi – 2025/2026 Eğitim Ve Öğretim Yılı 1. Dönemi Uşak İli / Merkez İlçesinde Taşıma Kapsamında Bulunan İlkokul/Ortaokul /İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerine Malzeme Dâhil 123 Gün 131364 Öğün Öğle Yemeği Yemek Pişirilmesi, Dağıtılması Hizmet Alım İşi

e) Miktarı: Temel Eğitim kurumlarında bulunan 1068 öğrenciye, 123 iş günü,131364 öğün öğle yemeği malzeme dahil, hazırlık ve yemek pişirme, okullara dağıtım, okullarda servis ve sonrası tüm hizmetlerin alımı işi

Yemek Hizmeti Sunulacak Taşıma Merkezi Okullar teknik şartnamede belirtilmiştir.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “Yemeğin Pişirilmesi ve Dağıtımı” başlıklı 3’üncü maddesinde “… 3.28. Yemeklerde iç yağı, kuyruk yağı, vb. kesinlikle kullanılmayacaktır. İdarenin vereceği karar doğrultusunda ayçiçeği yağı, zeytinyağı ve mısırözü gibi sıvı yağlar kullanılacaktır…” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “Öğlen Yemeği Menüsü” başlıklı 11’inci maddesinde “

Gramajlar:

Taşıma merkezi okullarımızda yemek hizmetini verecek yüklenicinin uygulayacağı gramajlar çıkartılacak yemek listeleri aşağıda verilmiştir. Ancak bu listede olmayan yemekler idare tarafından menüye yazıldığı takdirde yüklenici tarafından itiraz edilmeden yapılacaktır. Bu yemeklerde kullanılan gramajlar için verilen gramaj listesindeki benzer yemekler baz alınarak hazırlanır. Yemek yapımında uygulanacak gramajlar aşağıdaki listelerdeki miktarlar aynen uygulanacaktır.

Normal yemeklerin ihtiva edeceği malzemelerin (Çiğ) olarak cins ve miktarlarını gösterir listedir.

EK:3

Yemeğin Cinsi : Malzemenin Cinsi : Miktarı (Öğün)

….

Pilavlar – Makarnalar – Börekler

Pirinç Pilavı (328 Cal)

Pirinç

50 gr.

Şehriye

10 gr

Çiçek yağı

10 gr

Peynirli Makarna (307 Cal)

Makarna

60 gr

Lor Peyniri

15 gr

Margarin

10 gr

” düzenlemesi yer almaktadır.

İhale dokümanında yapılan düzenlemelerden şikâyete konu ihalenin Uşak İl Milli Eğitim Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen “2025/78132 İhale Kayıt Numaralı Uşak İli / Merkez İlçesinde Taşıma Kapsamında Bulunan İlkokul/Ortaokul/İmam Hatip Ortaokulu Öğrencilerine Malzeme Dâhil 123 Gün 131364 Öğün Öğle Yemeği Yemek Pişirilmesi, Dağıtılması Hizmet Alım İşi” olduğu, ihalenin birim fiyat teklif alınmak suretiyle ve elektronik ortamda teklif alınarak açık ihale usulü ile 26.02.2025 tarihinde gerçekleştirildiği, ihalede 5 adet ihale dokümanı indirildiği, ihaleye 3 isteklinin teklif verdiği, Ağaoğlu Dan. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin geçici teminatı uygun olmadığından değerlendirme dışı bırakıldığı, Yayla Catering Yemek San. Gıda İnş. Tem. Hay. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin ekonomik açıdan en avantajlı teklif, Adem Ölmez’in teklifinin ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlendiği görülmüştür.

Teknik Şartname’de yemeklerin ihtiva edeceği malzemelerin (çiğ) olarak cins ve miktarları içeren Ek:3 listesi incelendiğinde peynirli makarna içeriğinde “margarin” girdisine yer verildiği görülmüştür.

Teknik Şartname’nin “Yemeğin Pişirilmesi ve Dağıtımı” başlıklı ilgili maddesinde ise yemeklerde ayçiçeği yağı, zeytinyağı ve mısırözü gibi sıvı yağların kullanılacağının genel kural olarak belirtildiği devamında “Yemek yapımında uygulanacak gramajlar aşağıdaki listelerdeki miktarlar aynen uygulanacaktır.” düzenlemesine yer verildiği,yemeklerin ihtiva edeceği malzemelerin (çiğ) olarak cins ve miktarları içeren Ek:3 listesindeki “peynirli makarna” yemeği içeriğinde “margarin” kullanılması gerektiğinin belirtildiği, Teknik Şartname’de çiçek yağı, zeytinyağı, margarin ve tereyağının kullanılacağı yemek çeşitlerinin ayrı ayrı belirlendiği ve isteklilerce de tekliflerin oluşturulmasında söz konusu yemek çeşitlerinin ve içeriklerinde yer alan malzemelerin gramajlarının dikkate alınacağı, dolayısıyla idarece yapılan düzenlemelerde isteklileri teklif oluşturulmasında tereddüte düşürecek ve çelişki yaratacak bir içeriğe yer verilmediği anlaşıldığından, başvuru sahibinin söz konusu iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez. Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddiasında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.