"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin birinci iddiasını değerlendirirken, ihale mevzuatında sözleşmenin imzalanmadan önce istenen belgelerin sınırlı olduğunu belirlemiştir. İdarenin, Teknik Şartname’nin 3.1’inci maddesinde yükleniciden taşıt kira sözleşmelerinin aslını sözleşme imzalanmadan önce talep etmesinin mevzuata aykırı olduğuna karar verilmiştir. Bu düzenleme, sözleşmenin imzalanabilmesi için şart koşulmuş ve idarenin uygun görmemesi durumunda sözleşmenin imzalanmayacağı belirtilmiştir. Dolayısıyla, sözleşmenin imzalanmasını müteakip işe başlamadan önce istenebilecek belgelerin, sözleşme imzalanmadan önce verilmesini zorunlu kılan bu düzenleme, ihale mevzuatına aykırı bulunmuş ve başvuru sahibinin iddiası haklı bulunmuştur. Bu durum, ihale sürecinin adil ve rekabetçi bir şekilde yürütülmesi açısından önemli bir tespit olarak değerlendirilmektedir.

Karar no2025/UH.I-305
Karar tarihi29.01.2025
Toplantı No2025/005
Gündem No46

BAŞVURU SAHİBİ:

İkon Atık Yönetimi İnşaat Turizm Otomotiv Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Karayolları 11. Bölge Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1622676 İhale Kayıt Numaralı “Karayolları 11 Bölge Müdürlüğü Hizmetlerinde Çalıştırılmak Üzere Şoförlü Taşıt Kiralanması Hizmet Alımı İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Karayolları 11. Bölge Müdürlüğü tarafından 31.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Karayolları 11 Bölge Müdürlüğü Hizmetlerinde Çalıştırılmak Üzere Şoförlü Taşıt Kiralanması Hizmet Alımı İşi” ihalesine ilişkin olarak İkon Atık Yönetimi İnşaat Turizm Otomotiv Sanayi ve Ticaret Ltd. Şti.nin 25.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 27.12.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 06.01.2025 tarih ve 175100 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 06.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/53 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) Teknik Şartname’nin 3.1’inci maddesinde sözleşme imzalanmadan önce mevzuatta öngörülen belgeler dışında belge istenilmesinin mevzuata aykırı olduğu,

2) 10 adet binek otomobil için belirtilen dingil mesafesi tek bir araca ait olduğundan rekabeti engellediği ve ATS cihazı tek bir markaya ait olduğundan mevzuata aykırı olduğu,

3) Teknik Şartname’nin 7.2’nci maddesinde istenilen sigorta tutarlarının mevzuata aykırı olduğu,

4) Cezai şartlara ilişkin Teknik Şartname’nin 9’uncu maddesinin Sözleşme Tasarısı’na uygun olmadığı,

5) Teknik Şartname’de belirtilen kat sayıların mevzuata aykırı olduğu iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “Aşağıda belirtilen durumlardaki istekliler ihale dışı bırakılır:

a) İflas eden, tasfiye halinde olan, işleri mahkeme tarafından yürütülen, konkordato ilân eden, işlerini askıya alan veya kendi ülkesindeki mevzuat hükümlerine göre benzer bir durumda olan.

b) İflası ilân edilen, zorunlu tasfiye kararı verilen, alacaklılara karşı borçlarından dolayı mahkeme idaresi altında bulunan veya kendi ülkesindeki mevzuat hükümlerine göre benzer bir durumda olan.

c) Türkiye’nin veya kendi ülkesinin mevzuat hükümleri uyarınca kesinleşmiş sosyal güvenlik prim borcu olan.

d) Türkiye’nin veya kendi ülkesinin mevzuat hükümleri uyarınca kesinleşmiş vergi borcu olan.

e) İhale tarihinden önceki beş yıl içinde, mesleki faaliyetlerinden dolayı yargı kararıyla hüküm giyen. …

g) İhale tarihi itibariyle, mevzuatı gereği kayıtlı olduğu oda tarafından mesleki faaliyetten men edilmiş olan. …

Bu madde kapsamında istenen belgelerden hangilerinin taahhütname olarak sunulabileceği Kurum tarafından belirlenir. Gerçeğe aykırı hususlar içeren taahhütname sunulması veya ihale üzerinde kalan istekli tarafından taahhüt altına alınan durumu tevsik eden belgelerin sözleşme imzalanmadan önce verilmemesi halinde bu durumda olanlar ihale dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir.” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İhale üzerinde kalan isteklinin sözleşmeye davet edilmesi” başlıklı 67’nci maddesinde “(3) Mücbir sebep halleri dışında, ihale üzerinde kalan istekli, yasal yükümlülüklerini yerine getirerek sözleşme imzalamak zorundadır. Bu zorunluluğa uyulmaması halinde, ihale üzerinde kalan isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilerek Kanunun 58 inci maddesi hükümleri uygulanır. Ancak, ( )… Kanunun 10 uncu maddesi kapsamında taahhüt altına alınan durumu tevsik etmek üzere idareye sunulan bilgi ve/veya belgelerin taahhüt edilen duruma aykırı hususlar içermesi halinde, ihale üzerinde kalan isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilmekle birlikte, hakkında Kanunun 58 inci maddesi hükümleri uygulanmaz.” hükmü,

İdari Şartname’nin “Sözleşme yapılmasında isteklinin görev ve sorumluluğu” başlıklı 41’inci maddesinde “41.1. İhale üzerinde bırakılan istekli, sözleşmeye davet yazısının bildirim tarihini izleyen on gün içinde, ihale tarihi itibariyle mesleki faaliyetini mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak sürdürdüğüne ve ihale tarihinde 4734 sayılı Kanunun 10 uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e) ve (g) bentlerinde sayılan durumlarda olmadığına dair belgeler ile kesin teminatı verip diğer yasal yükümlülüklerini de yerine getirerek sözleşmeyi imzalamak zorundadır. …

41.4. Mücbir sebep halleri dışında, ihale üzerinde bırakılan isteklinin, sözleşmeyi imzalamaması durumunda, geçici teminatı gelir kaydedilerek, hakkında 4734 sayılı Kanunun 58 inci maddesi hükümleri uygulanır. Ancak, 4734 sayılı Kanunun 10 uncu maddesi kapsamında taahhüt altına alınan durumu tevsik etmek üzere sunulan belgelerin taahhüt edilen duruma aykırı hususlar içermesi halinde, geçici teminatı gelir kaydedilmekle birlikte, hakkında yasaklama kararı verilmez.” düzenlemesi yer almaktadır.

Teknik Şartname’nin “İşin Yürütülmesi ve Kontrolü” başlıklı 3.1’inci maddesinde “Yüklenici, personel servis aracı sahipleri ile ilgili mevzuata göre aralarında yapacakları Taşıt Kira Sözleşmelerinin aslını sözleşme imzalamadan önce İdareye verecektir. İdarenin uygun görüp sözleşmeyi imzalaması durumunda personel servis aracı listesi kabul edilmiş sayılacaktır.” düzenlemesine yer verilmiştir.

İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından sözleşmeye davet yazısının bildirimini izleyen on gün içinde ihale tarihi itibariyle mesleki faaliyetini mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak sürdürdüğüne ve ihale tarihinde 4734 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesinin dördüncü fıkrasının (a), (b), (c), (d), (e) ve (g) bentlerinde sayılan durumlarda olmadığına dair belgeler ile kesin teminatını verip diğer yasal yükümlülükleri yerine getirerek sözleşmenin imzalanmasının zorunlu olduğu, mücbir sebep halleri dışında sözleşmeyi imzalamayan isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilerek hakkında yasaklama yaptırımının uygulanacağı, ancak idareye sunulan söz konusu belgelerin taahhüt edilen durumlara aykırı hususlar içermesi halinde ise isteklinin sadece geçici teminatının gelir kaydedileceği anlaşılmıştır.

İdare tarafından Teknik Şartname’nin 3.1’inci maddesinde yüklenicinin araç sahipleri ile aralarında yapacakları taşıt kira sözleşmelerinin aslını sözleşme imzalanmadan önce idareye verilmesinin istenildiği, idarenin uygun görüp sözleşmeyi imzalaması durumunda araç listesinin kabul edilmiş sayılacağına yönelik düzenleme yapıldığı görülmektedir.

Kamu ihale mevzuatında sözleşmenin imzalanmadan önce idare tarafından istenecek ve isteklilerce sunulması gereken belgelerin sınırlı olduğu, anılan Teknik Şartname düzenlemesi bir bütün olarak değerlendirildiğinde; ihaleye ait sözleşme imzalanmadan önce taşıt kira sözleşmelerinin idareye verilmesinin zorunlu tutulduğu, diğer bir anlatımla sözleşmenin imzalanabilmesi için şart koşulduğu ve idare tarafından uygun görülmemesi halinde de sözleşmenin imzalanmayacağının anlaşıldığı dikkate alındığında esasen sözleşmenin imzalanmasını müteakip işe başlamadan önce istenebilecek nitelikteki taşıt kira sözleşmelerine ait belgelerin sözleşme imzalanmadan önce idareye verilmesini zorunlu tutan Teknik Şartname’nin 3.1’inci maddesi düzenlemesinin mevzuata aykırı olduğu anlaşıldığından başvuru sahibinin birinci iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Teknik Şartname” başlıklı 16’ncı maddesinde “(1) İşin teknik ayrıntılarını ve şartlarını gösteren bir teknik şartname hazırlanarak ihale dokümanına dâhil edilir. Teknik şartnamelerde belirlenecek teknik kriterlerin, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olması, rekabeti engelleyici hususlar içermemesi ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlaması zorunludur.

(2) Teknik şartnamede, varsa ulusal ve/veya uluslararası teknik standartlara uygunluğu sağlamaya yönelik düzenlemeler de yapılır. Bu şartnamede teknik özelliklere ve tanımlamalara yer verilir. Belli bir marka, model, patent, menşei, kaynak veya ürün belirtilemez ve belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilemez.

Ancak, ulusal ve/veya uluslararası teknik standartların bulunmaması veya teknik özelliklerin belirlenmesinin mümkün olmaması hallerinde ‘veya dengi’ ifadesine yer verilmek şartıyla marka veya model belirtilebilir.” hükmü yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İşin yapılacağı yerin görülmesi” başlıklı 12’nci maddesinde “12.1. İşin yapılacağı yeri ve çevresini görmek, inceleme yapmak, teklifini hazırlamak ve taahhüde girmek için gerekli olabilecek tüm bilgileri temin etmek isteklinin sorumluluğundadır. İşyeri ve çevresinin görülmesiyle ilgili bütün masraflar istekliye aittir.

12.2. İstekli, işin yapılacağı yeri ve çevresini görmekle; işyerinin şekline ve mahiyetine, iklim şartlarına, işin gerçekleştirilebilmesi için yapılması gerekli çalışmaların ve kullanılacak malzemelerin miktar ve türü ile işyerine ulaşım ve şantiye kurmak için gerekli hususlarda maliyet ve zaman bakımından bilgi edinmiş; teklifini etkileyebilecek riskler, olağanüstü durumlar ve benzeri diğer unsurlara ilişkin gerekli her türlü bilgiyi almış sayılır.

12.3. İstekli veya temsilcilerinin işin yapılacağı yeri görmek istemesi halinde, işin gerçekleştirileceği binaya ve/veya araziye girilmesi için gerekli izinler İdare tarafından verilecektir.

12.4. Tekliflerin değerlendirilmesinde, isteklinin işin yapılacağı yeri incelediği ve teklifini buna göre hazırladığı kabul edilir. Karayolları 11. Bölge Müdürlüğü sınırları” düzenlemesine,

Teknik Şartname’nin “Taşıtların Teknik Özellikleri” başlıklı 2’nci maddesinde “Taşıtların tamamı motorin (dizel) yakıtlı olacaktır.

10 adet Binek Otomobil;

Kiralanacak olan otomobillerin tümü sedan, 2018 model ve üstü, 150.000 (yüzellibin) km altında olacak, 4 yolcu taşıyabilecek kapasiteli, silindir hacmi 1400-1600 cc, motor gücü 107 HP ve üstü, dingil mesafesi en az 2635 mm, siyah, beyaz ve gri tonlarında olacaktır. Binek araçların yerli muhteva oranı %50 olacaktır.” düzenlemesine,

“Genel Hükümler” başlıklı 5.2’nci maddesinde “Kiralanacak taşıtların tamamına ATS takılacak ve bu taşıtların takibi (tarih, güzergâh, yapılan km vb.) İdare’ce yapılacaktır. ATS takılması ve işletilmesi ile ilgili tüm harcamalar yüklenici tarafından karşılanacak, İç Genelge 2019/E.7’de belirtildiği gibi; Yüklenici firma araçları için cihazlar, kurumumuzdaki mevcut ATS ile uyumlu olacak (kurumumuzdan uygunluğu alındıktan sonra) şekilde yüklenici tarafından temin edilecek, ihale dokümanları buna göre düzenlenecek olup, data kartlarının (Sim Kart) temini, Bilgi Teknolojileri Dairesi Başkanlığı tarafından sağlanacaktır. GSM sim kartları kurum tarafından gönderilecektir. ATS takibi için oluşturulan teknik bilgiler İdare’ye verilecek, ATS takılı olmayan taşıta iş başı yaptırılmayacaktır. ATS cihazının hasarlandığının ve müdahale vb. nedenlerle kullanılamaz duruma geldiğinin tespit edilmesi halinde yeni cihaz ile taşıta montaj bedeli yüklenici tarafından karşılanacaktır. Aksi takdirde gecikilen her gün için 2 gündelik tutarında ceza kesilir.

Bölge Müdürlüğümüzün (şube ve şantiye şeflikleri dâhil olmak üzere) coğrafi konumu dolayısıyla bazı kesimler kapsama alanı (GSM şebekesinin olmadığı) dışında kalmaktadır. Bu nedenle kiralanacak olan taşıtların kesintisiz bir şekilde takip edilebilmesi için sadece hafızalı sistem (geriye dönük rapor alınabilen) mevcut olan ATS’ler kabul edilecektir. Yüklenici, taşıt için kurmuş olduğu ATS’ye ait bilgileri ve izlemeyi sağlayacak teknik bilgileri İdare’ye teslim edecektir. Kurumun kullandığı araç takip sistemi ile uyumlu tek bir firma ile anlaşılacaktır. Taşıt cinsleri için tek program üzerinde ayrı ayrı kullanıcı adı ve şifre olacaktır. (Taşıt cinsine göre otomobiller, pikaplar ve paneller için ayrı ayrı kullanıcı adı ve şifre düzenlenebilir)” düzenlemesine yer verilmiştir.

İhale konusu hizmet alım işinin teknik ayrıntıları ve şartlarının teknik şartname düzenleneceği, teknik şartnamelerde idareler tarafından alınacak hizmetin teknik kriterleri ve özelliklerin belirleneceği, bunların verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olması, rekabeti engelleyici hususlar içermemesi ve fırsat eşitliğini sağlaması gerektiği, kural olarak belli bir marka, model, patent, menşei, kaynak veya ürünün belirtilemeyeceği, belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilemeyeceği anlaşılmaktadır.

İhale konusu iş kapsamında çalıştırılacak olan binek araçların dingil mesafesine ilişkin “en az 2635 mm” düzenlemesinin yapıldığı, diğer bir ifadeyle bahse konu mesafeye ilişkin minimum bir belirleme yapıldığı, araç takip sistemi için ise GSM şebekesinin olmadığı yerlerde de işlevsel olma ve cihazların idaredeki mevcut sistemle uyumlu olması gibi işin niteliğine uygun olabilecek muhtelif özelliklerin belirlendiği, başvuru sahibi tarafından idarece istenilen özelliklerin hangi marka ya da modeli işaret ettiğine yönelik somut delil ortaya konulmadığı da dikkate alındığında ihale konusu işe ait teknik özelliklerin belirlenmesi noktasında idareye tanınan takdir yetkisinin kullanımında mevzuata aykırılık bulunmadığı değerlendirildiğinden başvuru sahibinin ikinci iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “İş ve işyerlerinin korunması ve sigortalanması” başlıklı 76’ncı maddesinde “76.4. İstekliler tarafından ilgili mevzuatı gereğince yapılması gereken sigorta giderleri, tip idari şartnamelerin ‘Teklif fiyata dâhil olan giderler’ maddesi kapsamında teklif fiyatına dâhil edilecektir. İhale dokümanında iş ve/veya işyerlerinin sigortalanmasının ayrıca istendiği durumlarda sigorta türü veya türleri ile sigorta teminatının kapsam ve limitinin belirlenmesi gerekmektedir.

Sigorta türleri belirtilmesine rağmen sigorta teminatının kapsamı ve limitinin belirlenmediği hallerde iş ve/işyerlerinin sigortalanmasının asgari limitler dâhilinde istendiği kabul edilecektir. Sigorta türü veya türlerinin belirlenmediği hallerde ise, iş ve/işyerlerinin sigortalanmasının istenmediği kabul edilmek suretiyle teklifler değerlendirilecektir.

76.5. İhale dokümanında iş ve/veya işyerlerinin sigortalanmasına ilişkin yükümlülüğün yükleniciye ait olduğu belirtilerek sigorta türü veya türleri ile sigorta teminatının kapsam ve limitinin belirlendiği ihalelerde, isteklilerden ihale aşamasında sigortaya ilişkin herhangi bir belge (taahhütname, sigorta poliçesi vb.) sunmaları istenmeyecektir. Bu durumda, sözleşmenin yürütülmesi aşamasında yüklenici tarafından sigorta poliçesi sunulacağına ilişkin düzenleme teknik şartnamede yapılacaktır.” açıklaması yer almaktadır.

Teknik Şartname’nin “İşe Başlama, Muayene ve Kontroller” başlıklı 7.2’nci maddesinde “Yüklenici; tüm araçlar için kasko veya koltuk ferdi kaza sigortası yaptırmakla yükümlüdür. Sigorta asgari teminat bedelleri; Ölüm ve sürekli sakatlık için 135.000,00 TL (…), tedavi masrafları için 13.500,00TL (…)” düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuru konusu ihalenin muhtelif özelliklerde şoförlü taşıt kiralanması hizmeti alımını içerdiği, idare tarafından ihale konusu işte çalışacak araç sayısının yanında sigorta türleri ve teminat kapsamı ile limitlerinin belirlenebileceği, ihale dokümanında yükleniciden araçların tamamı için kasko veya koltuk ferdi kaza sigortası yaptırılmasının istenildiği, ölüm ve sürekli sakatlık ile tedavi masrafları için asgari teminat bedellerinin belirlendiği, istekliler tarafından idarece istenilen sigorta türü, teminat kapsamı ve limitlere göre tekliflerini aynı şartlarda hazırlayabileceği değerlendirildiğinden başvuru sahibinin üçüncü iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

4) Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Sözleşme tasarısı” başlıklı 17’nci maddesinde “(5) Cezalar, aykırılık halleri ve sözleşmenin feshine ilişkin hususlarla ilgili olarak sözleşme tasarısı dışındaki diğer ihale dokümanında yapılan düzenlemeler dikkate alınmaz.” hükmü yer almaktadır.

Teknik Şartname’nin “Cezai Şartlar” başlıklı 9’uncu maddesinde “9.1.İdarenin görevlendireceği komisyon üyeleri her zaman taşıtları kontrol ederek görülen eksiklikleri tespit eder. Yüklenici söz konusu eksikliği 3 gün içerisinde gidermek zorundadır. Aksi takdirde gecikilen her gün için 2 gündelik tutarında ceza kesilir.

9.2.Hangi nedenle olursa olsun, taşıtın göreve gelmemesi veya hizmet verememesi halinde taşıtın günlük ücreti ödenmez. Hizmetin aksatılması mücbir sebepler dışında bir nedenden dolayı olmuş ise her gün için 2 gündelik tutarında ceza kesilir.

9.3.Taşıtlara, Taşıt Talep ve Görev Emri formunda belirtilen güzergâha uymadığı veya görevi tam olarak yerine getirmediği takdirde 2 gündelik tutarında ceza kesilir.

9.4.Şartnamede belirtilen şartlara uymayan taşıt veya şoför çalıştırıldığı tespit edildiği takdirde 2 gündelik tutarında ceza kesilir.

9.5.Bir taşıtın çeşitli nedenlerle 1 ay içerisinde 3 iş günü hizmeti vermemesi durumunda, bu durum tutanakla tespit edilecek ve yükleniciye bildirecektir. Yüklenicinin aksaklığı gidermemesi halinde sözleşmenin feshi için gerekli işlemler başlatılacaktır. Sözleşmenin feshedilmemesi halinde ise sözleşme bedelinin % 0,03 oranında ceza uygulanır.

9.6.İdare, ihtiyaç duyması halinde şoför ve taşıt değişikliği yapabilecektir. Yüklenici, İdare’nin uygun bulmadığı taşıt ve şoförleri yazılı tebligatı müteakip 5 gün içinde değiştirecektir. Aksi takdirde gecikilen her gün için 2 gündelik tutarında ceza kesilir.

9.7.Yüklenici, taşıtlarından birinin arıza, tamir, bakım vb. sebeplerle hizmet verememesi durumunda; hizmet veremeyen taşıtın yerine, kuruma aynı gün dilekçe ile müracaat ederek, aynı niteliklerde ve hizmeti aksatmayacak şekilde başka bir taşıt tahsis edecektir. Aksi takdirde gecikilen her gün için 2 gündelik tutarında ceza kesilir.

9.8.İhtiyaç olması halinde taşıtların klima veya kaloriferinin çalışmaması veya çalıştırılmaması durumunda 2 gündelik tutarında ceza kesilir.

9.9.Taşıtların temizliğinin yapılmaması durumunda 2 gündelik tutarında ceza kesilir.

9.10.Taşıtlarının, görevdeyken ön camının sağ alt köşesinde kurumu gösterir levha olmadığı zaman 2 gündelik tutarında ceza kesilir.

9.11.Hizmetin aksaması mücbir sebepler olması durumunda cezai işlem uygulanmaz.

9.12.Hizmet süresi içerisinde belirlenen cezalar o ayın hakedişinden kesilir. Cezai uygulama için İdare tarafından tanzim edilmiş olan tutanak yeterlidir.” düzenlemesine,

Sözleşme Tasarısı’nın “Sözleşmeye aykırılık halleri, cezalar ve sözleşmenin feshi” başlıklı 16’ncı maddesinde “16.1. İhale konusu işin niteliği ve özelliğine göre işin sözleşmesine uygun olmayan haller ve idare tarafından uygulanacak cezalar aşağıda belirtilmiştir. Cezalar, aykırılık halleri ve sözleşmenin feshine ilişkin hususlar bu Sözleşmenin 16, 24, 25, 26, 27, 28 ve 29 uncu maddelerinde düzenlenmiştir. Bu hususlara ilişkin olarak söz konusu maddeler dışındaki ve ihale dokümanındaki diğer düzenlemeler sadece 16.1.1 inci madde kapsamında değerlendirilir.

16.1.1. Bu sözleşmenin 16.1.2 nci maddesinde yer alan özel aykırılık ve 16.1.3 üncü maddesinde yer alan ağır aykırılık halleri dışında, sözleşme hükümlerine uyulmaması halinde uygulanacak ceza oranı, ilk sözleşme bedelinin Yüzde 0,03’dır. Aynı fiilin tekrarı halinde bu oran % 50 artırımlı uygulanır.

16.1.2. Bu madde boş bırakılmıştır.

16.1.3. Bu madde boş bırakılmıştır.

16.1.3.1. Bu madde boş bırakılmıştır.

16.1.4. Bu sözleşme kapsamında kesilecek cezaların toplam tutarı hiçbir durumda ilk sözleşme bedelinin % 30’unu geçemez. Toplam ceza tutarının ilk sözleşme bedelinin % 30’unu geçtiğinin anlaşılması durumunda bu orana kadar ceza uygulanır ve 4735 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin (b) bendine göre protesto çekmeye gerek kalmaksızın sözleşme feshedilir.

16.1.5. Bu sözleşmenin 16.1.2 nci ve 16.1.3 üncü maddelerinde yer verilen aykırılıklar kapsamında somut fiillere yer verilmemesi halinde, söz konusu maddelerde yer alan cezalar ve/veya fesih yaptırımları uygulanamaz. Ayrıca, aynı aykırılığın 16.1.2 nci ve 16.1.3 üncü maddelerde birlikte sayıldığı hallerde, sözleşme uygulamasında 16.1.3 üncü madde dikkate alınır.

16.2. Yukarıda belirtilen cezalar ayrıca protesto çekmeye gerek kalmaksızın yükleniciye yapılacak ödemelerden kesilir. Cezanın ödemelerden karşılanamaması halinde ceza tutarı yükleniciden ayrıca tahsil edilir.

16.3. Yüklenici sözleşmeye uygun olarak işi süresinde bitirmediği takdirde 4735 sayılı Kanunun 20 nci maddesi gereğince en az on gün süreli yazılı ihtar yapılarak gecikilen her takvim günü için ilk sözleşme bedeli üzerinden 16.1.1 inci maddede belirtilen ceza oranında (kısmi kabul öngörülmüşse süresinde tamamlanmayan kısmın ilk sözleşme bedeli üzerinden) gecikme cezası uygulanır. Yapılacak ihtarda belirtilen sürenin bitmesine rağmen aynı durumun devam etmesi halinde, ayrıca protesto çekmeye gerek kalmaksızın kesin teminat ve varsa ek kesin teminat gelir kaydedilir ve sözleşme feshedilerek hesabı genel hükümlere göre tasfiye edilir. Gecikmenin yol açtığı aykırılığın işin niteliği gereği giderilmesinin mümkün olmadığı hallerde, 4735 sayılı Kanunun 20 nci maddesinin (b) bendine göre protesto çekmeye gerek kalmaksızın sözleşme idarece feshedilebilecektir.” düzenlemesine yer verilmiştir.

İhaleye ait Teknik Şartname’nin 9’uncu maddesinde belirlenen muhtelif yükümlülüklere yüklenici tarafından uyulmaması halinde çeşitli cezaların uygulanacağına ilişkin düzenlemelere yer verilmekle birlikte anılan Yönetmelik’in 17’nci maddesinin beşinci fıkrası hükmü gereğince cezalar, aykırılık halleri ve sözleşmenin feshine ilişkin hususlarla ilgili olarak Sözleşme Tasarısı dışındaki diğer ihale dokümanında yapılan düzenlemeler dikkate alınamayacağından söz konusu maddedeki cezaların uygulanabilirliğinin bulunmadığı, idare tarafından Sözleşme Tasarısı’nın 16.1.2 ve 16.1.3’üncü maddelerinde özel ve ağır aykırılık hallerine ilişkin düzenleme de yapılmadığından Sözleşme’nin 16, 24, 25, 26, 27, 28 ve 29’uncu maddeleri dışındaki ihale dokümanında belirlenen sözleşme hükümlerine uyulmaması hallerinde Sözleşme Tasarısı’nın 16.1.1’inci maddesinin uygulanacağı anlaşıldığından başvuru sahibinin dördüncü iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

5) Başvuru sahibinin 5’inci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “Şikâyet başvuruları idareye, itirazen şikâyet başvuruları Kuruma hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle yapılır.

Dilekçelerde aşağıdaki hususlara yer verilir:

d) Başvurunun konusu, sebepleri ve dayandığı deliller.” hükmü yer almaktadır.

Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın “Fiyat farkı hesabı” başlıklı 5’inci maddesinde “(2) Formüllerde yer alan; …

d)a1: Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılan işçiliklerin ağırlık oranını temsil eden ve 6’ncı maddeye göre fiyat farkı hesaplanan sabit bir katsayıyı,

e)a2: Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılmayan işçiliklerin ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı,

f)b1: Akaryakıtın ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı,

g)b2: Diğer katı veya sıvı yakıtların ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı,

ğ)b3: Malzeme veya diğer hizmetlerin ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı

h)c: Makine ve ekipmanın amortismanına ilişkin ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı, … ifade eder.

(3) Ağırlık oranlarına ilişkin sabit katsayıların, işin niteliğine ve işte kullanılan girdilere uygun biçimde toplamı bire (1.00) eşit olacak şekilde belirlenerek ihale dokümanında gösterilmesi ve her sabit katsayı için dördüncü fıkraya göre hesaplamaya esas endeksin belirlenmesi zorunludur. Katsayıların belirlenmesinde öncelikle a2, b1, b2, b3 ve c katsayıları belirlendikten sonra bunların toplamı birden çıkarılarak bulunan sayı a1 katsayısı olarak alınır.

(4) Formüldeki temel endeksler (o) ve güncel endeksler (n)’den;

a) İo, İn: İşçilikle ilgili temel asgari ücreti ve güncel asgari ücreti,

b) AYo: Akaryakıt ürünleri için ihale tarihindeki satış fiyatını,

AYn: Akaryakıt ürünleri için uygulama ayına ait ortalama satış fiyatını,

c) Go, Gn: İhale konusu hizmet kapsamında yer alan malzeme ve diğer hizmetler için fiyat farkı hesabına esas sayı veya sayıları,

ç) Yo, Yn: Diğer katı ve sıvı yakıtlar için, Endeks Tablosunun 19 numaralı ‘Kok ve Rafine Petrol Ürünleri’, 19.1 numaralı ‘Kok Fırını Ürünleri’, 19.2 numaralı ‘Rafine Edilmiş Petrol Ürünleri’ sütunundaki sayılardan ilgisine göre uygun olan birini veya birkaçını,

d) Mo, Mn: Makine ve ekipmana ait amortisman için, Endeks Tablosunun 28 numaralı ‘Makine ve Ekipmanlar b.y.s.’, 28.1 numaralı ‘Genel Amaçlı Makineler’, 28.2 numaralı ‘Diğer Genel Amaçlı Makineler’, 28.3 numaralı ‘Tarım ve Ormancılık Makineleri’, 28.4 numaralı ‘Metal İşleme Makineleri ve Takım Tezgahları’, 28.9 numaralı ‘Diğer Özel Amaçlı Makineler’ sütunundaki sayılardan ilgisine göre uygun olan birini veya birkaçını, ifade eder.

(5) Yukarıdaki endekslerden Go ve Gn için idarece; Endeks Tablosundan alt sektörler itibarıyla malzeme ve diğer hizmetlerin niteliği ve gereklerine uygun olan endeksin tespit edilerek ihale dokümanında belirtilmesi zorunludur. İdarelerin bu tespiti yapamamaları durumunda ise Go ve Gn endeksleri için Endeks Tablosunun ‘Genel’ sütunundaki sayılar esas alınır. Ancak malzemeli yemek hizmeti alımlarında Endeks Tablosunun 10 numaralı ‘Gıda Ürünleri’ sütunundaki sayı veya bu endeksin alt endekslerinde belirtilen sayılardan uygun olan birinin veya birkaçının ihale dokümanında belirtilmesi gerekir.” hükmü yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dâhil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.3. Teklif fiyata dâhil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

1-Sözleşmenin uygulanması sırasında mevzuatı gereğince yapılacak her türlü ulaşım, vergi, resim, harç giderleri teklif fiyatına dâhildir.

2-Araçların bakım-onarım, yedek parça, trafik sigortası ve kasko giderleri dâhil araç ve sürücüsünün tüm giderleri (Panel, Pikap ve Binek araçlarının yakıt hariç) teklif fiyatına dâhildir.

3-İhale kapsamında Panel, Pikap ve Binek araçlarının yakıtları İdare tarafından karşılanacak olup; sürücü ve araçların tüm giderleri ise yüklenici tarafından karşılanacaktır.

4-Sefer usulü çalışacak araç şoförlerine aylık maaş olarak brüt asgari ücret ödenecek, tam gün çalışacak araç şoförlerine brüt asgari ücretin %25 fazlası ödenecektir.

5-Yakıt hariç şoförlü taşıt kiralanmasında (Panel, Pikap ve Binek Otomobil) aylık maaşları hesaplanırken yürürlükte bulunan Brüt Asgari Ücretin %25 (…) artırımlı tutarı esas alınacaktır. Yemek ve yol bedeli dâhildir.

6-İşverene maliyeti kapsamında yer alan sosyal sigorta ve genel sağlık sigortası işveren payı (%20,75) işsizlik sigortası işveren payı (%2) ile işçilik maliyeti üzerinden hesaplanan sözleşme giderleri ve genel giderler (%4) isteklilerce teklif edilecek fiyata dâhil edilecektir.

7-Yakıt hariç şoförlü taşıt kiralanmasında (Panel, Pikap ve Binek Otomobil) aylık kiralama bedeli (katma değer vergisi hariç, her türlü bakım-onarım, sigorta ve benzeri giderler dâhil), taşıtın Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayımlanan ve harcama talimatının verildiği ay itibariyle (Harcama Talimatının Verildiği Ay 2024 Kasım Ayı’dır) uygulanacak Motorlu Kara Taşıtları Kasko Değer Listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2’sini aşmayacaktır. Kiralanacak olan her bir Pikap 4×2, Pikap Çift Kabinli, Panel ve Binek taşıtların teklif fiyatının kasko sigorta bedelinin %2’sini aşmayacaktır.” düzenlemesine,

Teknik Şartname’nin “İşin Kapsamı” başlıklı 2’nci maddesinde “237 sayılı Taşıt Kanunun 5. maddesine göre 25.02.2004 tarihli ve 25384 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Kamu Kurum ve Kuruluşları Personel Servis Hizmet Yönetmeliğine göre Karayolları 11. Bölge Müdürlüğü ve bağlı işyerlerinde çalışan personelin zamanında işe geliş gidişlerini sağlamak amacıyla 12 ay süre ile görev yaptırmak üzere akaryakıt dâhil tüm giderler yükleniciye ait olmak üzere; 65 adet minibüs, 14 adet otobüs toplam 79 adet personel servis aracı kiralanması,

Karayolları 11. Bölge Müdürlüğü hizmetlerinde 12 ay süre ile resmi hizmetler, Kontroller ve nöbetçi taşıt olarak kullanılmak üzere 10 adet binek otomobil, 23 adet pikap ve 2 adet panel olmak üzere toplam 35 adet araç kiralanacaktır. Otomobil, Panel ve Pikap araçları aylık ortalama 5000 km çalıştırılacaktır. Hizmet alımı suretiyle taşıt edinilmesinde yalnızca yakıt idarece karşılanacak olup, bunun dışında adblue, yağ, katkı maddesi, cam suyu, bakım-onarım ve benzeri giderler yüklenici tarafından karşılanacaktır. Bu Şartname ve ekleri ‘İdari Şartname’ ile ‘Sözleşmenin’ bir parçası olup, her biri diğerinin tamamlayıcısı olarak birlikte kullanılır. İş kapsamında çalıştırılacak olan taşıtların çalışma süreleri (işe başlama ve bitiş tarihleri) İdare tarafından belirlenecektir.” düzenlemesine,

Teknik Şartname’nin “Fiyat Farkı” başlıklı 10’uncu maddesinde “10.1. Bu iş için 24 Şubat 2022 tarih 31760 sayılı Resmî Gazete ‘de yayımlanan 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu’na Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslarda Değişiklik Yapılmasına Dair Esasların 2. Maddesine göre fiyat farkı verilecektir.

10.2. Fiyat Farkı için kullanılacak formüller;

F=AnxBx(Pn-1)

Pn=a1+a2xİn0+b1xAyn/Ay0+b2xYn/Y0+b3xGn/G0+cxMn/M0

10.3. Formüllerde kullanılan değerlerin açıklamaları:

F: Fiyat farkını

B: 0,90 Sabit katsayısını

An: İlk geçici hakkedişte (n=1) olmak üzere (n) inci hakkedişte; birim fiyatlı işlerde uygulama ayında gerçekleşen iş kalemlerinin sözleşme fiyatlarıyla çarpılması sonucu bulunan tutarı

Pn: İlk geçici hakkedişte (n=1) olmak üzere (n) inci hakkedişte, fiyat farkı hesabında kullanılan temel endeksler ve güncel endeksler ile a1, a2, b1, b2, b3 ve c değerlerinin ağırlık oranlarını temsil eden katsayıların yukarıdaki formüle uygulanması sonucu bulunan fiyat farkı katsayısını

a1 katsayısı: Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılan işçiliklerin ağırlık oranını temsil eden ve 6. maddeye göre fiyat farkı hesaplanan sabit katsayı

a2 katsayısı: Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılmayan işçiliklerin ağırlık oranını temsil eden sabit katsayı

b1 katsayısı: Akaryakıtın ağırlık oranını temsil eden sabit katsayı

b2 katsayısı: Diğer katı veya sıvı yakıtların ağırlık oranını temsil eden sabit katsayı

b3 katsayısı: Malzeme ve diğer hizmetlerin ağırlık oranını temsil eden sabit katsayı

c katsayısı: Makine ve ekipmanın amortismanına ilişkin ait ağırlık oranını temsil eden sabit katsayı

İ0, İn: İşçilikle ilgili temel asgari ücret ve güncel asgari ücret

AY0: Akaryakıt ürünleri için ihale tarihindeki satış fiyatını

AYn: Akaryakıt ürünleri için uygulama ayına ait ortalama satış fiyatını

Y0, Yn: Diğer katı ve sıvı yakıtlar için temel ve güncel endeks

G0, Gn: Malzeme ve diğer hizmetlerle ilgili temel ve güncel endeks

M0, Mn: Makine ve ekipmana ait amortisman için temel ve güncel endeks

10.4. İhale kapsamında servis ve binek araçlar için kullanılacak katsayılar:

Katsayı

Endeks

a1 (Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılan işçiliklerin ağırlık oranı)

0,23

a2 (Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılmayan işçiliklerin ağırlık oranı)

0,06

İo, İn

Temel asgari ücret ile güncel asgari ücrettir.

b1 (Akaryakıtın ağırlık oranı)

0,18

AYo, AYn

Motorin

b2 (Diğer katı veya sıvı yakıtların ağırlık oranı)

0

b3 (Malzeme veya diğer hizmetlerin ağırlık oranı)

0,26

Go, Gn

Endeks tablosunun ‘Genel’ sütunundaki sayı

C (Makine ve ekipmanın amortismanına ilişkin ağırlık oranı)

0,27

Mo, Mn

Endeks tablosunun 28 numaralı ‘Makine ve ekipmanlar b.y.s.’ sütunundaki sayı

…” düzenlemesine yer verilmiştir.

Başvuruya konu ihalenin akaryakıt dâhil tüm giderler yükleniciye ait olmak üzere personel servis aracı kiralanması ile idarenin işlerinde kullanılmak üzere muhtelif özelliklerde taşıtların kiralanması hizmeti alımı olduğu, ihale konusu işte kısmi ve tam zamanlı personel çalışmasının bulunduğu, işin bir bölümüne ilişkin teklif fiyata dâhil giderler arasında akaryakıtın yer aldığı, malzeme ile makine ve ekipman ağırlık oranları için ayrıca katsayı belirlendiği, herhangi bir belirsizliğin bulunmadığı ve başvuru sahibi tarafından katsayıların mevzuata aykırılığına ilişkin dayanak da gösterilmediği hususları bir arada değerlendirildiğinde başvuru sahibinin beşinci iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Ayrıca, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.” hükmü bulunmaktadır.

Başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği, yukarıdaki tespit ve değerlendirmeler neticesinde başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunmadığı dikkate alındığında başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için anılan Kanun hükmünün öngördüğü “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulu gerçekleşmediğinden başvuru bedelinin tamamının iadesinin mümkün olmadığı anlaşılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,


Oybirliği ile karar verildi.