"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin, teknik şartnamede belirtilen “Yüksek Basınçlı Temizleme Aracı” için istenilen özelliklerin yalnızca bir firmanın (Kırlangıç Temizlik Taşımacılık ve İnşaat San. Tic. Ltd. Şti.) aracını karşıladığı iddiasını değerlendirmiştir. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 12’nci maddesi uyarınca, teknik şartnamelerde belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilemeyeceği belirtilmiştir. Kurul, bu bağlamda, başvuru sahibinin iddiasının araştırılmasına gerek olmadığını, zira ihalenin iptal edildiği kararını almıştır. Bu nedenle, başvuru sahibinin tek üreticiye yönelik düzenleme yapıldığına dair iddiası, mevcut durum itibarıyla geçerliliğini yitirmiştir. İhale sürecinde rekabetin sağlanması ve fırsat eşitliğinin korunması açısından, teknik şartnamelerin dikkatle hazırlanması gerektiği vurgulanmıştır.

Karar no2025/UH.II-1049
Karar tarihi30.04.2025
Toplantı No2025/017
Gündem No65

BAŞVURU SAHİBİ:

Cello Temizlik Hizmetleri A.Ş.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Beşiktaş Belediyesi Destek Hizmetleri Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/281911 İhale Kayıt Numaralı “Beşiktaş İlçesi 01.05.2025-31.12.2027 Tarihleri Arası Çöp Toplama, Nakli ve Kent Temizliği Araç Kiralama İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Beşiktaş Belediyesi Destek Hizmetleri Müdürlüğü tarafından 08.04.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Beşiktaş İlçesi 01.05.2025-31.12.2027 Tarihleri Arası Çöp Toplama, Nakli ve Kent Temizliği Araç Kiralama İşi” ihalesine ilişkin olarak Cello Temizlik Hizmetleri A.Ş. nin 24.03.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 26.03.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 03.04.2025 tarih ve 181586 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 03.04.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/751 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1- Teknik Şartname’nin “Araçların Teknik Özellikleri ve Sayıları” başlıklı 7’nci maddesinde, “Yüksek Basınçlı Temizleme Aracı” için istenilen özelliklerinKırlangıç Temizlik Taşımacılık ve İnşaat San. Tic. Ltd. Şti. üretimi olan araçları karşıladığı, ihale ve teknik şartnamesi incelendiğinde bu aracın Esenyurt Belediyesinde de istenildiği ve başkasının sahip olma imkanı olmayan araca şartnamede verilerek, diğer firmaların ihaleyi kazanmasının engellendiği,

2- İdari Şartname’de “kontrol aracı binek, çift kabin pick-up, camlı van denetim araçları hariç” araçlara yakıt verileceği, sözleşme tasarısında ise “çift kabin kamyonet ve 3 tekerli motorsiklet araçları hariç” araçlara yakıt verileceğinin ifade edildiği, bu iki madde arasındaki çelişkinin isteklileri fiyat hazırlama hususunda tereddüde düşüreceği,

3- Teknik Şartname’nin “Araçların Teknik Özellikleri ve Sayıları” başlıklı 7’nci maddesinde, “Çok Amaçlı Vinç Kamyonu” için istenilen özelliklerin; “Motor gücü en az 300 kW gücünde olacaktır. En ez 18 m3 en fazla 20 m3 çöp alacak kasaya sahip olacaktır. En az 3 dingilli ve arka dingili hareketli olmalıdır. En az 3 m3 kapasiteli konteynerleri boşaltacak kapasiteye, yatay ve dikey eksen üzerinde hareket edebilen teleskopik bir vince sahip olmalıdır. Vinç araç içerisinden joystick kullanılarak kumanda edilebilecek özellikte olmalıdır. Boşaltma işlemi, aracın üzerindeki harici kameralarla kabindeki ekrandan takip edilebilmelidir. Araç üst donanım değiştirilebilir özellikte olmalı, gerektiğinde yıkama donanımı gerektiğinde çöp toplama ekipmanı takılabilir olmalıdır.”olarak tanımlandığı, ilgili aracın motor gücü 300 kw olarak belirlendiği, aracın görevini yerine getirmesi için gerekli motor gücünün fazla olduğu, 235 kw motor gücü olan aracın aynı işi yerine getirebileceği, söz konusu düzenlemenin kamu zararı oluşturacağı, rekabeti engelleyici, teklif vermeyi sınırlayıcı ve fırsat eşitsizliği oluşturacağı,

4-28.03.2025 tarihinde yapılacak olan ihale için; İhale dokümanında ihale konusu işe başlama tarihinin 01.05.2023 ve bitirme tarihinin 31.12.2027 olarak belirlendiği, 4734 sayılı Kanun’un 40, 41 ve 42’nci maddeleri göz önüne alındığında, geri kalan tüm ihale süreci ve tekliflerin değerlendirilmesi için herhangi bir süre öngörülmediği, ihale tarihi ile işyeri teslim ve işe başlama tarihi arasında 32 günlük bir sürenin öngörüldüğü uyulması gerekli kanuni süreler çıkarıldığında, idari şartnamenin 33’üncü maddesine göre yapılacak aşırı düşük teklif sorgulaması süreçleri de dahil olmak üzere tekliflerin değerlendirilmesi, belgelerin ve teminatların kontrolü, ihalenin tüm oturumlarının yapılabilmesi için bir veya iki gün gibi bir süre kaldığı, bu arada ihaleye ilişkin olarak herhangi bir itirazen şikayetin de bulunmaması gerektiği, idarenin öngördüğü sürelere uygun olarak ihalenin sonuçlanabilmesi, ihaleye tek isteklinin katılması, o isteklini ihalede belirlenen tüm şartları sağlaması ve işi halen yapmakta olması ile mümkün olduğu, 28.03.2025 tarihinde yapılacak olan bu büyüklükte bütçeye sahip bir ihalenin işbaşı tarihinin 32 gün sonrasına verilmesinin işi yapan firmaya avantaj sağlayacağı ve başka bir firma tarafından teklif verilmesinin mümkün olmadığı, ihale süreci ve itiraz süreleri de göz önüne alındığında işin belirlenen sürede sözleşmeye bağlanmasının mümkün olmadığı, ihale kapsamında temin edilecek 65 adet aracın büyük bölümünün spesifik özelliklere haiz, özel imalat süreci gerektiren ve piyasadan ivedilikle temini mümkün olmayan araçlar olduğu, bu şekilde mevcut durumda işi yapan ve mevcut araçlara sahip olan firmaya büyük avantaj sağlandığı, diğer isteklilerin araçları bu sürede temin etmesinin mümkün olmadığından ihaleye katılamayacağı, isteklilerin bu miktardaki aracı ihaleyi almadan temin ederek katılım öncesinde hazır etmesinin ticari hayatın gereklerine aykırı olduğu, bayilerde dahi sıfır km araç ve ekipmanın sınırlı sayıda bulunabildiği, bu durumun mevcutta halen işi yapan ve yüklenici konumunda olan istekli dışındaki diğer adayların ihaleye katılımı engelleyici ve rekabet ortamının oluşmasına engel olduğu, gerekli düzeltmelerin yapılmasını veya ihalenin iptal edilerek mevzuata uygun şekilde tekrar ihaleye çıkılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kanun’un “Şartnameler” başlıklı 12’nci maddesinde “…İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin teknik kriterlerine ihale dokümanının bir parçası olan teknik şartnamelerde yer verilir. Belirlenecek teknik kriterler, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olacak, rekabeti engelleyici hususlar içermeyecek ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlayacaktır.

Teknik şartnamelerde, varsa ulusal ve/veya uluslararası teknik standartlara uygunluğu sağlamaya yönelik düzenlemeler de yapılır. Bu şartnamelerde teknik özelliklere ve tanımlamalara yer verilir. Belli bir marka, model, patent, menşei, kaynak veya ürün belirtilemez ve belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilmeyecektir.

Ancak, ulusal ve/veya uluslararası teknik standartların bulunmaması veya teknik özelliklerin belirlenmesinin mümkün olmaması hallerinde “veya dengi” ifadesine yer verilmek şartıyla marka veya model belirtilebilir.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1.İhale konusu işin/alımın;

a) Adı:Beşiktaş İlçesi 01.05.2025-31.12.2027 Tarihleri Arası Çöp Toplama, Nakli Ve Kent Temizliği Araç Kiralama İşi

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

Beşiktaş İlçesi 01.05.2025-31.12.2027 Tarihleri Arası Çöp Toplama, Nakli Ve Kent Temizliği 65 Adet Sürücüsüz Araç Kiralama İşi

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Beşiktaş İlçe Geneli” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin Ekinde

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

Hidrolik Sıkıştırmalı Çöp Kamyonu 7-8 m3

vardiya

23.877

2

Hidrolik Sıkıştırmalı Çöp Kamyonu 11-12 m3

vardiya

11.202

3

Hidrolik Sıkıştırmalı Çöp Kamyonu 13-15 m3

vardiya

7.188

4

Çok Amaçlı Vinç Kamyonu

vardiya

4.263

5

Küçük Süpürge Aracı

vardiya

2.313

6

Büyük Süpürge Aracı

vardiya

3.594

7

Vinçli Kamyonet ( Kaldır Götür )

vardiya

669

8

Mini Damper

vardiya

2.619

9

Açık Kasa Kamyon

vardiya

2.313

10

Damperli Kamyon

vardiya

975

11

Küçük Arazöz

vardiya

1.644

12

Büyük Arazöz

vardiya

975

13

Kazıcı Yükleyici

vardiya

975

14

Yüksek Basınçlı Yüzey Temizleme Aracı

vardiya

669

15

Çift Kabin Araç

vardiya

3.594

16

3 Teker Motorsiklet

vardiya

4.626

düzenlemesi,

Teknik Şartname’ninYapılacak İşin Kapsam ve Mahiyeti” başlıklı 1’inci maddesinde “Beşiktaş Belediyesi sınırları içerisinde oluşan evsel nitelikli atıkların toplanması, toplanan atıkların transfer istasyonuna veya nihai bertaraf sahalarına nakledilmesi, meydan, bulvar, cadde ve sokakların makine ile süpürülmesi, su tankeri ile yıkanarak temizlenmesi, cadde ve sokaklara terkedilmiş kaba atıkların toplanması, nakli ve kontrolü işleri için ihtiyaç duyulan araç ve ekipmanların kiralanmasına yönelik genel ve teknik özellikleri kapsar.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “Araçların Teknik Özellikleri ve Sayıları” başlıklı 7’nci maddesinde, “Yüksek Basınçlı Temizleme Aracı” için ;“YÜKSEK BASINÇLI TEMİZLEME ARACI

-Araç üstü yıkama makinesinin yerleştirileceği araç panelvan tip, koltuksuz ve asgari 100 kW olacaktır.

-Makine içerisinde kullanılan motor minimum 20 kW gücünde dizel olmalıdır.

-Makine minimum 80 derece sıcak su üretme özelliğinde olacak

-Makinede minimum 400 bar ayarlanabilir basınçta çalışma özelliğinde olacak ve minimum 2 adet su tabancası ile minimum 1 adet ilaçlama tabancası bulunacaktır.

-Minimum 50 m uzunluğunda hortum bulunacak olup, hortumlar minimum 90 derece sıcak suya, minimum 15 derece soğuk suya ve minimum 700 bar basınca dayanıklı olacaktır.

-Makine afiş sökme, ilaçlı sert zemin temizleme ve grafitili boya temizleme özelliğinde olacaktır.

-Makinenin standart uygulama alanlarına zarar vermediğine dair analiz raporları bulunmalıdır.

Not: 1 Adet Yüksek Basınçlı Temizleme Aracı Bulunacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.

Yapılan incelemede ihale konusu işin “Beşiktaş İlçesi 01.05.2025-31.12.2027 tarihleri Arası Çöp Toplama, Nakli ve Kent Temizliği Araç Kiralama İşi” olduğu, Teknik Şartname’nin 7’inci maddesinde iş kapsamında kiralanacak araçların teknik özellikleri ve sayılarının belirtildiği görülmüştür.

Başvuru sahibinin Yüksek Basınçlı Temizleme Aracı için istenilen teknik özelliklere sahip sadece bir firmanın bulunduğu (Kırlangıç Temizlik Taşımacılık ve İnşaat San. Tic. Ltd. Şti.) iddia edilmekledir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 12’nci maddesinde Teknik Şartnameler’de teknik özelliklere ve tanımlamalara yer verileceği, belli bir marka, model, patent, menşei, kaynak veya ürün belirtilemeyeceği ve belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilmeyeceğinin hüküm altına alındığı, bu kapsamda başvuru sahibinin ise bahse konu araca yönelik Teknik Şartname’de yer alan düzenlemelerin sadece bir firmanın (Kırlangıç Temizlik Taşımacılık ve İnşaat San. Tic. Ltd. Şti.) aracını işaret ettiği iddiasında bulunduğu, tek üreticiye yönelik düzenleme yapıldığına ilişkin iddianın teknik görüş alınarak sonuçlandırılması gerekeceği düşünülmekle birlikte, söz konusu ihaleye ilişkin 30.04.2025 tarihli ve 2025/UH.II-1050 sayılı Kurul kararı kapsamında ihalenin iptal edilmesi kararı alındığından, buna ilişkin bir işlem tesis edilmesine gerek görülmemiştir. Dolayısıyla bahse konu iddiaya ilişkin olarak 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 12’nci maddesi kapsamında bir araştırmaya gerek bulunmadığı değerlendirilmiştir.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde“25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dahildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

Sözleşme süresi boyunca çalıştırılacak araçların tümünün akaryakıt (çift kabin kamyonet ve 3 teker motorsiklet hariç) akaryakıt katkı maddesi, yağ, MTV, amortisman, sermaye faizi, yağ ve üstübü, montaj, demontaj, tamir-bakım, onarım, yedek parça, yazlık- kışlık lastik değişimi vb. giderler, araçların zorunlu trafik sigortası, kasko sigortası, emisyon izni, periyodik bakımları, trafik muayenelerini (vize) ve her türlü bakım, onarım konusundaki sorumlulukları ile teknik şartnamede yüklenici tarafından karşılanacağı belirtilen her türlü diğer giderler teklif edilen fiyata dahildir.” düzenlemesi,

Sözleşme Tasarısı’nın “Sözleşme bedeline dahil olan giderler” başlıklı 7’nci maddesinde“7.1.Taahhüdün (ilave işler nedeniyle meydana gelebilecek artışlar dahil) yerine getirilmesine ilişkin

Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyata dahildir.


Teknik şartnamede belirtilen araçlar ve bu araçlara ait yakıt (çift kabin kamyonet ve 3 tekerli motorsiklet
araçları hariç), montaj, demontaj, sermaye faizi, yedek parça, amortisman, bakım onarım, sigorta, kasko vb. tüm giderler sözleşme bedeline dahildir. Teknik şartnamede yüklenici tarafından karşılanacağı belirtilen tüm giderler sözleşme bedeline dahildir.


Araçlar için her vardiya 7,5 saattir. Yine işin gerçekleştirilebilmesi için teknik şartnamede belirtilen tüm giderler teklif fiyata dahildir.

sözleşme bedeline dahildir. İlgili mevzuatı uyarınca hesaplanacak Katma Değer Vergisi, sözleşme bedeline dahil olmayıp İdare tarafından Yükleniciye ödenecektir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Yapılan incelemede söz konusu ihalede 17.03.2025 tarihinde yapılan zeyilname ile İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde yer alan ” Sözleşme süresi boyunca çalıştırılacak araçların tümünün akaryakıt (kontrol aracı binek, çift kabin pick-up, camlı van denetim araçları hariç), akaryakıt katkı maddesi, yağ, MTV, amortisman, sermaye faizi, yağ ve üstübü, montaj, demontaj, tamir-bakım, onarım, yedek parça, yazlık- kışlık lastik değişimi vb. giderler, araçların zorunlu trafik sigortası, kasko sigortası, emisyon izni, periyodik bakımları, trafik muayenelerini (vize) ve her türlü bakım, onarım konusundaki sorumlulukları ile teknik şartnamede yüklenici tarafından karşılanacağı belirtilen her türlü diğer giderler teklif edilen fiyata dahildir.” düzenlemesinin “Sözleşme süresi boyunca çalıştırılacak araçların tümünün akaryakıt (çift kabin kamyonet ve 3 teker motorsiklet hariç) akaryakıt katkı maddesi, yağ, MTV, amortisman, sermaye faizi, yağ ve üstübü, montaj, demontaj, tamir-bakım, onarım, yedek parça, yazlık- kışlık lastik değişimi vb. giderler, araçların zorunlu trafik sigortası, kasko sigortası, emisyon izni, periyodik bakımları, trafik muayenelerini (vize) ve her türlü bakım, onarım konusundaki sorumlulukları ile teknik şartnamede yüklenici tarafından karşılanacağı belirtilen her türlü diğer giderler teklif edilen fiyata dahildir.” olarak değiştirildiği, buna göre İdari Şartname’nin 25’inci maddesinde de, Sözleşme Tasarısı’nın 7’nci maddesinde yer alan düzenlemeye paralel olarak çift kabin kamyonet ve 3 teker motorsiklet hariç araçların akaryakıt giderinin teklif fiyatına dahil edildiği anlaşılmış ve başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı anlaşılmıştır.

3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Teknik Şartname’nin “Araçların Teknik Özellikleri ve Sayıları” başlıklı 7’nci maddesinde, “Çok Amaçlı Vinç Kamyonu” için istenilen özelliklerin;” Motor gücü en az 240 kW gücünde olacaktır. En ez 18 m3 en fazla 20 m3 çöp alacak kasaya sahip olacaktır. En az 3 dingilli ve arka dingili hareketli olmalıdır. En az 3 m3 kapasiteli konteynerleri boşaltacak kapasiteye, yatay ve dikey eksen üzerinde hareket edebilen teleskopik bir vince sahip olmalıdır. Vinç araç içerisinden joystick kullanılarak kumanda edilebilecek özellikte olmalıdır. Boşaltma işlemi, aracın üzerindeki harici kameralarla kabindeki ekrandan takip edilebilmelidir..

Not: 3 Adet Büyük Çok Amaçlı Vinç Kamyonu Bulundurulacaktır.” olarak belirtildiği görülmektedir.

Yapılan incelemede başvuru sahibi tarafından 24.03.2025 tarihinde idare şikâyet başvurusunda bulunulduğu, idare tarafından 26.03.2025 tarihinde yapılan zeyilname ile Teknik Şartname’nin Araçların Teknik Özellikleri ve Sayıları” başlıklı 7’nci maddesinde yer alan “Çok Amaçlı Vinç Kamyonu” nu için yer alan “Motor gücü en az 300 kW gücünde olacaktır. En az 18 m3 en fazla 20 m3 çöp alacak kasaya sahip olacaktır. En az 3 dingilli ve arka dingili hareketli olmalıdır. En az 3 m3 kapasiteli konteynerleri boşaltacak kapasiteye, yatay ve dikey eksen üzerinde hareket edebilen teleskopik bir vince sahip olmalıdır. Vinç araç içerisinden joystick kullanılarak kumanda edilebilecek özellikte olmalıdır. Boşaltma işlemi, aracın üzerindeki harici kameralarla kabindeki ekrandan takip edilebilmelidir. Araç üst donanım değiştirilebilir özellikte olmalı, gerektiğinde yıkama donanımı gerektiğinde çöp toplama ekipmanı takılabilir olmalıdır. Not: 3 Adet Büyük Çok Amaçlı Vinç Kamyonu Bulundurulacaktır.” düzenlemesininMotor gücü en az 240 kW gücünde olacaktır. En ez 18 m3 en fazla 20 m3 çöp alacak kasaya sahip olacaktır. En az 3 dingilli ve arka dingili hareketli olmalıdır. En az 3 m3 kapasiteli konteynerleri boşaltacak kapasiteye, yatay ve dikey eksen üzerinde hareket edebilen teleskopik bir vince sahip olmalıdır. Vinç araç içerisinden joystick kullanılarak kumanda edilebilecek özellikte olmalıdır. Boşaltma işlemi, aracın üzerindeki harici kameralarla kabindeki ekrandan takip edilebilmelidir. Not: 3 Adet Büyük Çok Amaçlı Vinç Kamyonu Bulundurulacaktır.” olarak değiştirildiği, buna göre yapılan değişikle başvuru sahibi tarafından şikâyet başvurusunda ileri sürdüğü asgari motor gücünün daha düşük olarak belirlendiği anlaşıldığından iddia yerinde görülmemiştir.

4) Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinin birinci fıkrasında “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikayet ve itirazen şikayet başvurusunda bulunabilirler.

Şikayet ve itirazen şikayet başvuruları, dava açılmadan önce tüketilmesi zorunlu idari başvuru yollarıdır.

Şikayet başvuruları idareye, itirazen şikayet başvuruları Kuruma hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle yapılır…” hükmü,

Aynı Kanun’un “İdareye şikayet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar.

İlan, ön yeterlik veya ihale dokümanına ilişkin şikayetler birinci fıkradaki süreleri aşmamak üzere en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir. Bu yöndeki başvuruların idarelerce ihale veya son başvuru tarihinden önce sonuçlandırılması esastır…” hükmü,

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İdareye şikayet süresi; ihale sürecindeki şikayete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.

(2) Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikayetler, birinci fıkradaki süreleri aşmamak kaydıyla başvuru veya teklif sunulmadan önce en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir.

(3) Kuruma itirazen şikayet süresi; şikayet veya itirazen şikayet üzerine idare tarafından alınan iptal kararına karşı yapılacak başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Sürelerle ilgili genel esaslar” başlıklı 7’nci maddesinde “(1) Süreler;

c) İdarenin işlem veya eylemlerine karşı yapılacak başvurularda şikayete yol açan durumun farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması gerektiği tarihi,

ç) Şikayet üzerine idare tarafından verilen kararın bildirildiği veya bildirilmiş sayıldığı tarihi, on gün içerisinde karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini,

d) İhalenin iptali kararına karşı yapılan itirazen şikayet başvurularında ise iptal kararının bildirildiği veya bildirilmiş sayıldığı tarihi,

izleyen günden itibaren başlar.

(2) Tatil günleri sürelere dahildir. Sürenin son gününün tatil gününe rastlaması halinde, süre tatil gününü izleyen ilk iş gününün bitimine kadar uzar. Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikayet başvurularının, ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılması zorunludur” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Başvuruların şekil unsurları” başlıklı 8’inci maddesinde “(1) Şikayet başvuruları idareye, itirazen şikayet başvuruları ise Kuruma hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle yapılır.

(2) Dilekçelerde aşağıdaki hususlara yer verilir;

c) Başvuruya konu olan durumun farkına varıldığı veya bildirildiği tarih.

(3) İlana yönelik başvurularda ilk ilan tarihi başvuruya konu olan durumun farkına varıldığı veya bildirildiği tarih olarak belirtilir. Ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan hükümlerine yönelik başvurularda, dokümanın (EKAP üzerinden e-imza kullanılarak indirildiği tarih, başvuruya konu olan durumun farkına varıldığı veya bildirildiği tarih olarak belirtilir.…

(11) İlana ve ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik elden veya posta yoluyla yapılan başvurularda, şikayet dilekçesi ekine ihale konusu alanda faaliyet gösterildiğine ilişkin belge eklenmesi zorunludur. EKAP üzerinden e-imza kullanılarak (e-şikayet) gönderilen dilekçelerde ise ihale konusu alanda faaliyet gösterildiğine ilişkin EKAP’ta yer alan belge veya bu belgeye ait bilgiler dilekçe ekine EKAP’tan aktarılır.” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Ön inceleme konuları ve ön inceleme üzerine yapılacak işlemler” başlıklı 16’ncı maddesinde “(1) Başvurular öncelikle;

c) Başvurunun süresinde yapılıp yapılmadığı,

ç) Başvuru sahibinin, varsa vekil ya da temsilcisinin; adı, soyadı, unvanı, adresi, imzası ile başvuruda bulunmaya yetkili olunduğuna dair belgelerin ve imza beyannamesinin aslı veya yetkili mercilerce onaylı örneğinin bulunup bulunmadığı,

yönlerinden sırasıyla incelenir.

(4) Yapılan ön inceleme sonucunda, bir aykırılığın tespit edilmesi halinde bu hususa ilişkin ön inceleme raporu düzenlenir.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhaleye ilişkin bilgiler” başlıklı 3’üncü maddesinde “c) İhale (son teklif verme) tarihi ve saati: 08.04.2025

Saat: 14:00″ düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin Ek’inde

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

Hidrolik Sıkıştırmalı Çöp Kamyonu 7-8 m3

vardiya

23.877

2

Hidrolik Sıkıştırmalı Çöp Kamyonu 11-12 m3

vardiya

11.202

3

Hidrolik Sıkıştırmalı Çöp Kamyonu 13-15 m3

vardiya

7.188

4

Çok Amaçlı Vinç Kamyonu

vardiya

4.263

5

Küçük Süpürge Aracı

vardiya

2.313

6

Büyük Süpürge Aracı

vardiya

3.594

7

Vinçli Kamyonet ( Kaldır Götür )

vardiya

669

8

Mini Damper

vardiya

2.619

9

Açık Kasa Kamyon

vardiya

2.313

10

Damperli Kamyon

vardiya

975

11

Küçük Arazöz

vardiya

1.644

12

Büyük Arazöz

vardiya

975

13

Kazıcı Yükleyici

vardiya

975

14

Yüksek Basınçlı Yüzey Temizleme Aracı

vardiya

669

15

Çift Kabin Araç

vardiya

3.594

16

3 Teker Motorsiklet

vardiya

4.626

düzenlemesi,

Sözleşme Tasarısı’nın “İşin süresi” başlıklı 9’uncu maddesinde “9.1. İşe başlama tarihi 01.05.2025; işi bitirme tarihi 31.12.2027

9.2.Bu sözleşmenin uygulanmasında sürelerin hesabı takvim günü esasına göre yapılmıştır.” düzenlemesi,

Anılan Tasarı’nın “İşin yapılma yeri, işyeri teslim ve işe başlama tarihi” başlıklı 10’uncu maddesinde “10.1. İşin yapılacağı yer/yerler: Beşiktaş İlçe Geneli

10.2. İşyerinin teslimine ilişkin esaslar ve işe başlama tarihi: İşyeri teslimi yapılmayacak ve 9.1. maddesinde belirtilen tarihte işe başlanacaktır.” düzenlemesi,

İhale İlanı’nın 2’nci maddesinde ” …ç) Süresi/teslim tarihi: İşe başlama tarihi 01.05.2025, işin bitiş tarihi 31.12.2027

d) İşe başlama tarihi:01.05.2025″ düzenlemesi yer almaktadır.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden şikâyet başvurusunun ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21’inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde yapılacağı, ihale dokümanının ilana yansıyan hükümleri ile ilgili başvurularda sürenin ilk ilan tarihinden itibaren başlayacağı anlaşılmaktadır.

Söz konusu ihalede 26.03.2025 tarihinde yapılan zeyilname ile ihale tarihinin 28.03.2025 tarihinden 08.04.2025 tarihine ertelendiği anlaşılmıştır.

Yapılan incelemede başvuru sahibinin söz konusu iddiasının ihale dokümanının ilana yansıyan ve söz konusu ihale ilanının 2’nci maddesi hükümlerine ilişkin olduğu, ilana yansıyan hususlarla ilgili olarak şikâyet başvurularında sürenin ilk ilan tarihinden itibaren başlayacağı, şikâyete yol açan durumun farkına varılması gereken tarihin ihalenin ilan tarihi olan 27.02.2025 tarihi olduğu, bu tarihi izleyen 10 gün içinde en geç 10.03.2025 tarihine kadar idareye şikâyet başvurusunda bulunulması gerekirken, bu süre geçtikten sonra 24.03.2025 tarihinde şikâyet başvurusunda bulunulduğu, ilana yansıyan hususlara yönelik şikâyet başvuru süresinin sona erdiği, dolayısıyla başvuru sahibinin anılan iddiasının süre yönünden reddedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.