"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iddialarını değerlendirirken, Türk Gıda Kodeksi Yumurta Tebliği ile Teknik Şartname arasındaki uyumu incelemiştir. İlgili Tebliğ’e göre, L (büyük) sınıf yumurtaların ağırlığının 63-73 gram arasında olması gerektiği belirtilmiştir. Ancak, Teknik Şartname’de haşlanmış yumurtanın L boy olarak talep edilmesi ve ortalama ağırlığının 60 gramdan az olmaması gerektiği düzenlemesi yapılmıştır. Kurul, bu iki düzenlemenin birbirleriyle çelişmediğini ve başvuru sahibinin iddialarının isteklilerin tekliflerini hazırlamalarına engel teşkil etmediğini tespit etmiştir.

Sonuç olarak, başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığına karar verilmiş ve bu nedenle başvuru bedelinin iadesinin mümkün olmadığı belirtilmiştir. Kurul, başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunmadığını vurgulayarak, itirazen şikâyet başvurusunu reddetmiştir. Bu durum, ihale dokümanlarındaki düzenlemelerin geçerliliğini ve uyumunu ortaya koymaktadır.

Karar no2025/UH.I-996
Karar tarihi22.04.2025
Toplantı No2025/016
Gündem No47

BAŞVURU SAHİBİ:

Şark Org. ve Dan. San. Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Gençlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/180124 İhale Kayıt Numaralı “2025 Yılı Çanakkale Eceabat Gençlik Kampı Organizasyon Hizmet Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Gençlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından 17.03.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2025 Yılı Çanakkale Eceabat Gençlik Kampı Organizasyon Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Şark Org. ve Dan. San. Tic. Ltd. Şti.nin 11.03.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusu hakkında idare tarafından süresi içinde karar alınmaması üzerine, başvuru sahibince 28.03.2025 tarih ve 181481 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 28.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/724 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, Türk Gıda Kodeksi Yumurta Tebliği’nin (2024/7) Ek-2’de yer alan düzenlemeleri gereğince L (büyük) sınıfındaki yumurtanın ağırlığının 63-72 g aralığında, M (orta) sınıfındaki yumurtanın ağırlığının ise 53-62 g aralığında olması gerektiği, Teknik Şartname eki yemek menüsü içerisinde yer alan gençlik kampları kahvaltı menüsünde 1 adet L (büyük) boy haşlanmış yumurtanın istendiği, yumurta ürününün evsaf ve gramajında ise “… Ortalama olarak bir yumurta ağırlığı 60 gr’dan az olmamalıdır.” düzenlemesine yer verildiği, bu düzenleme ile ihale dokümanında M (orta) sınıf yumurtaya ilişkin belirlemenin yapıldığı, anılan Tebliğ’e aykırı şekilde yapılan söz konusu düzenlemelerin birbiriyle çeliştiği ve isteklilerin tekliflerini sağlıklı bir şekilde hazırlamalarına engel teşkil ettiği iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

Türk Gıda Kodeksi Yumurta Tebliği (2024/7) ekinde bulunan “Ek–2 A Sınıfı Yumurtanın Ağırlık Sınıfları” başlıklı tablo aşağıda yer almaktadır.

Ağırlık Sınıfı

Ağırlık

XL – Çok Büyük

≥73 g

L – Büyük

≥63 – <73 g

M – Orta

≥53 – <63 g

S – Küçük

<53 g

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 2025 Yılı Çanakkale Eceabat Gençlik Kampı Organizasyon Hizmet Alımı

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

e) Miktarı: 1 Kalem Gençlik Kampı Organizasyon Hizmet Alımı

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer:

Çanakkale Gençlik ve Spor İl Müdürlüğü Çanakkale Eceabat Gençlik Kampı tesisi ve kamp programında belirtilen yerler.

Adres: İsmetpaşa, 17900 Eceabat/Çanakkale Telefon: (0286) 814 11 93″ düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “Yemek Menüsü” başlıklı 1 numaralı eki aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir.

GENÇLİK KAMPLARI KAHVALTI MENÜSÜ

1. GÜN

2. GÜN

3. GÜN

4. GÜN

Omlet

(1 adet L boy yumurta)

90 g

Haşlanmış Yumurta

1 adet L boy

Menemen

(1 adet L boy yumurta + Sebze)

150 g

“Yemek Teknik Şartname” başlıklı 2 numaralı ekinde “A. Kullanılacak Ürünlerin Evsafı ve Gramajları

15) Yumurta

L boy Yumurtanın şekli muntazam olmalı, girintili çıkıntılı pürüzler olmamalıdır. Kabukta çatlak, pislik, kan lekesi bulunmamalıdır. Yumurtalar yıkanmamış olmalı, üzerindeki parlak cilalı kısım kaybolmamalıdır. Hava boşluğu yüksekliği en çok 2 mm. geçmemelidir. Kırıldığı zaman kendine has tazelik, koku ve tadı haiz olmalıdır. Tabağa kırıldığında sarısı kubbeli, rengi parlak olmalı, parmakla basıldığında hemen dağılmamalıdır. Ortalama olarak bir yumurta ağırlığı 60 gr’dan az olmamalıdır…” düzenlemesi yer almaktadır.

İdarece gönderilen ihale işlem dosyası incelendiğinde, başvuruya konu ihalede EKAP üzerinden 26 adet ihale dokümanının indirildiği ve 17.03.2025 tarihinde yapılan ihaleye 5 isteklinin e-teklif verdiği, ihale komisyonunca tekliflerin değerlendirilmesi neticesinde; ihalenin Taşhan Yem. Tem. Hiz. Oto. İnş. Nak. Tur. Gıda San. Tic. Ltd. Şti. üzerine bırakıldığı, buna ilişkin ihale komisyonu kararının 20.03.2025 tarihinde onaylandığı tespit edilmiştir.

Teknik Şartname’nin “Yemek Menüsü” başlıklı 1 numaralı ekinde yer verilen gençlik kampları kahvaltı menüsünde haşlanmış yumurtanın 1 adet L boy olarak verileceği, omlet ve menemen yemeklerinde de 1 adet L boy yumurtanın kullanılacağı, aynı Şartname’nin “Yemek Teknik Şartname” başlıklı 2 numaralı ekinde ise bir yumurtanın ağırlığının ortalama 60 gramdan az olmaması gerektiği düzenlenmiştir.

Türk Gıda Kodeksi Yumurta Tebliği ekinde yer verilen ve A sınıfı yumurtaların ağırlık sınıflarını gösteren tablodan, L-büyük sınıfında yer alan yumurtaların 63 ile 73 gram arasında, M-orta sınıfında yer alan yumurtaların ise 53 ile 63 gram arasında olduğu anlaşılmaktadır.

Yukarıda yer verilen tespitler çerçevesinde, Teknik Şartname’nin eki “Yemek Menüsü”nde kahvaltıda verilecek haşlanmış yumurtanın L boy olmasının istendiği, bunun yanı sıra aynı Şartname’nin “Yemek Teknik Şartname” başlıklı ekinde de bir yumurtanın ortalama olarak 60 gramdan az olamayacağının düzenlendiği, bu düzenleme ile yumurta girdisine ilişkin ortalama asgari değerin belirlenmiş olduğu, Türk Gıda Kodeksi Yumurta Tebliği’nde büyük (L) boy yumurtanın 63 ile 73 gram arasında olması gerektiğinin belirlenmiş olduğu, 60 gramdan az olamayacağı belirlenen büyük boy yumurtaya ilişkin söz konusu Teknik Şartname düzenlemesinin Türk Gıda Kodeksi Yumurta Tebliği’nde belirtilen büyük boy yumurta gramajıyla çelişki oluşturmadığı ve isteklilerin tekliflerini oluşturmalarına engel teşkil etmediği anlaşılmış olup başvuru sahibinin bu husustaki iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.