"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, 4734 sayılı Kanun’un 21’inci maddesinin (e) bendi çerçevesinde yapılan bir ihalede, teknik şartların netleştirilmesi sürecine dikkat çekmiştir. İhaleye katılan isteklilerden, öncelikle fiyatı içermeyen ilk tekliflerin sunulması istenmiş, ardından teknik görüşmelerle şartların netleştirilmesi sağlanmıştır. Bu süreçte, isteklilerin sunması gereken belgelerin eksiksiz olması gerektiği vurgulanmıştır. İhale komisyonu, yeterlik belgelerini sunan adayların teknik tekliflerini değerlendirmiş ve uygun bulunanlardan fiyat tekliflerinin de içerecek şekilde yeniden teklif vermeleri talep edilmiştir. Sonuç olarak, eksik belgelerle teklif sunan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılmıştır. Bu karar, ihale sürecinin şeffaflığı ve adilliği açısından önem taşımaktadır.

Karar no2025/UY.II-1226
Karar tarihi29.05.2025
Toplantı No2025/021
Gündem No32

BAŞVURU SAHİBİ:

Alke İnşaat San. ve Tic. A.Ş. – Argesan İnşaat Elektrik Otomotiv Taahhüt Turizm İthalat İhracat San. ve Tic. Ltd. Şti. – Arıkan İnşaat Taahhüt Tic. ve San. A.Ş. İş Ortaklığı,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/912424 İhale Kayıt Numaralı “Atıksu Arıtma Tesisi Ek Ünite İnşaatı (3)” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü tarafından 11.04.2025 tarihinde pazarlık usulü ile gerçekleştirilen “Atıksu Arıtma Tesisi Ek Ünite İnşaatı (3)” ihalesine ilişkin olarak Alke İnşaat San. ve Tic. A.Ş. – Argesan İnşaat Elektrik Otomotiv Taahhüt Turizm İthalat İhracat San. ve Tic. Ltd. Şti. – Arıkan İnşaat Taahhüt Tic. ve San. A.Ş. İş Ortaklığı‘ nın 21.04.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusu hakkında idare tarafından süresi içinde karar alınmaması üzerine, başvuru sahibince 12.05.2025 tarih ve 183823 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 12.05.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/971 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1-Pazarlık 21 (e) usulüyle yapılan ihalenin Kontrolmatik Teknoloji Enerji ve Mühendislik A. Ş. üzerinde bırakıldığı ancak 06/03/2025 tarihinde adaylara gönderilen “Fiyat Teklifi Verme Davet” konulu yazıda; “…. 4734 sayılı Kanunun 21 inci maddesinin e bendine göre gerçekleştirilen Atıksu Arıtma Tesisi Ek Ünite İnşaatı (3) ihalesine ilişkin olarak vermiş olduğunuz teknik teklif üzerinde yapılan görüşme sonucunda gözden geçirilerek şartları netleştirilmiş teknik şartnameye dayalı olarak hazırlayacağınız fiyatı da içeren teklifinizi en geç11.04.2025 tarihi, saat 11:00’a kadar ihale dokümanında belirtilen adrese ulaştırmanız gerekmektedir….” ifade edilmek suretiyle, teknik şartnameye dayalı dokümanların da fiyat teklifiyle birlikte sunulmasının istenildiği, ancak anılan isteklinin sadece fiyatı içeren bir dosyayı ihale günü sunduğu, sunulması gereken şartnameye dayalı diğer dokümanları sunmadığı, eksik sunulan belgeler nedeniyle teklifin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği,

2- Kontrolmatik Teknoloji Enerji ve Mühendislik A.Ş.nin EKAP’a yüklediği halka arz oranı ile MKK’dan alınan resmi veri arasında çelişki olduğu ve şirketin ortaklık yapısına dair belgelerin eksik/yetersiz olduğu, Kontrolmatik Teknoloji Enerji ve Mühendislik A.Ş.nin EKAP’ta halka arz oranını %43,18 olarak beyan ettiği, ancak MKK’ya göre bu oranın %46,18 olduğu, Şirketin 2020-2023 dönemindeki sermaye artırımlarına ilişkin yönetim kurulu kararları, ortaklık yapısı ve oranlarını içermediği, dolayısıyla EKAP’a yüklenen bilgilerin eksik ve mevzuata aykırı olduğu, teklifin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Pazarlık usulü” başlıklı 21’inci maddesinde “Aşağıda belirtilen hallerde pazarlık usulü ile ihale yapılabilir:

e) İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin özgün nitelikte ve karmaşık olması nedeniyle teknik ve malî özelliklerinin gerekli olan netlikte belirlenememesi.

(a), (d) ve (e) bentlerine göre yapılacak ihalelerde, ihale dokümanında belirtilen değerlendirme kriterlerine göre yeterliği tespit edilen istekliler, öncelikle ihale konusu işin teknik detayları ve gerçekleştirme yöntemleri gibi hususlarda fiyatı içermeyen ilk tekliflerini sunar. İdarenin ihtiyaçlarını en uygun şekilde karşılayacak yöntem ve çözümler üzerinde ihale komisyonu her bir istekli ile görüşür. Teknik görüşmeler sonucunda şartların netleşmesi üzerine bu şartları karşılayabilecek isteklilerden, gözden geçirilerek şartları netleştirilmiş teknik şartnameye dayalı olarak fiyat tekliflerini de içerecek şekilde tekliflerini vermeleri istenir.

Bu madde kapsamında yapılacak ihalelerde, ilk fiyat tekliflerini aşmamak üzere isteklilerden ihale kararına esas olacak son yazılı fiyat teklifleri alınarak ihale sonuçlandırılır.” hükmü,

İhale konusu işe ilişkin İdari Şartname’nin “İhale ve yeterlik değerlendirmesine ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde ” 2.1. İhale konusu işin

a) Adı: ATIKSU ARITMA TESİSİ EK ÜNİTE İNŞAATI (3)

b) Yatırım proje no’su/kodu:K8835

c) Miktarı ve türü:

Riva ve Kilyos atıksu toplama havzalarındaki atıksuların arıtılması ve arıtılan atıksuyun havza dışına taşınması için Riva, Kilyos ve Bozhane İleri Biyolojik Atıksu Arıtma Tesisleri’nin yapımı (proje, inşaat, mekanik ve elektrik işleri), Reşadiye ve Koçullu Biyolojik Atıksu Arıtma Tesisleri’nin ileri biyolojik atıksu arıtma tesislerine dönüştürülmesi ve kapasite arttırımı (proje, inşaat, mekanik ve elektrik işleri), Fatih Kumkapı Yağmursuyu Terfi Merkezi’nin eksik kalan proje, inşaat…

Riva ve Kilyos atıksu toplama havzalarındaki atıksuların arıtılması ve arıtılan atıksuyun havza dışına taşınması için Riva, Kilyos ve Bozhane İleri Biyolojik Atıksu Arıtma Tesisleri’nin yapımı (proje, inşaat, mekanik ve elektrik işleri), Reşadiye ve Koçullu Biyolojik Atıksu Arıtma Tesisleri’nin ileri biyolojik atıksu arıtma tesislerine dönüştürülmesi ve kapasite arttırımı (proje, inşaat, mekanik ve elektrik işleri), Fatih Kumkapı Yağmursuyu Terfi Merkezi’nin eksik kalan proje, inşaat, mekanik ve elektrik imalatlarının tamamlanması ve Büyükçekmece Sinanoba, Silivri Özvatan, Eyüpsultan Kanlı Mandıra, Sarıyer Karakütük (TM-1 ve TM-2) Atıksu Terfi Merkezleri’nin yapımı (proje, inşaat, mekanik ve elektrik işleri)” düzenlemesi,

“İhale ve yeterlik değerlendirmesine ilişkin bilgiler” başlıklı 3’üncü maddesinde “3.1.

a)İhale kayıt numarası:2024/912424

b) İhale usulü: Pazarlık Usulü 21/e bendi.

c) Yeterlik başvurularının ve tekliflerin sunulacağı adres: İSKİ Genel Müdürlüğü A Blok 5.Kat (5-02 Nolu Oda) – Güzeltepe Mah. Osmanpaşa Caddesi No:7 Eyüpsultan/İSTANBUL

ç) Yeterlik değerlendirmesi ve ihalenin yapılacağı adres: İSKİ Genel Müdürlüğü A Blok Üst Zemin Kat (UZ-07 Nolu İhale Odası) – Güzeltepe Mah. Osmanpaşa Caddesi No:7 Eyüpsultan /İSTANBUL

d) Yeterlik değerlendirme ve ihale tarihi:12.08.2024

e) Yeterlik değerlendirme ve ihale saati:14:00

f) İhale komisyonu toplantı yeri: İSKİ Genel Müdürlük Hizmet Binası A-Blok Üst Zemin Kat (UZ-07 Nolu İhale Odası) – Güzeltepe Mah. Osmanpaşa Caddesi No:7 Eyüpsultan/İSTANBUL” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Yeterlik başvurusu için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde, “7.1.İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeleri yeterlik başvuruları kapsamında sunmaları gerekir:

…b) Yeterlik başvurusu yapmaya ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler;

1) Gerçek kişi olması halinde, noter tasdikli imza beyannamesi,

2) Tüzel kişi olması halinde, teklif mektubunu imzalayanın noter tasdikli imza beyannamesi. Tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır. EKAP’a kayıtlı olmayan yabancı istekliler tarafından ise, ilgili ülke mevzuatı dikkate alınarak, belirtilen hususlara ilişkin gerekli belgeler sunulur.

c) Bu Şartname ekinde yer alan standart forma uygun başvuru mektubu.

ç) Bu şartnamenin 7.4 ve 7.5. maddelerinde belirtilen, şekli ve içeriği Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde düzenlenen yeterlik belgeleri.

d) Vekaleten ihaleye katılma halinde, vekil adına düzenlenmiş, ihaleye katılmaya ilişkin noter onaylı vekaletname ile vekilin noter tasdikli imza beyannamesi.

e) İsteklinin ortak girişim olması halinde, bu Şartname ekinde yer alan standart forma uygun iş ortaklığı beyannamesi

f) Bu bent boş bırakılmıştır,

g) Tüzel kişi tarafından iş deneyimi göstermek üzere sunulan belgenin, tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ve Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan ortağına ait olması halinde, ticaret ve sanayi odası/ticaret odası bünyesinde bulunan ticaret sicili müdürlükleri veya yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir tarafından ilk ilan tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son bir yıldır kesintisiz olarak bu şartların korunduğunu gösteren belge.

ğ) Tüzel kişi tarafından iş deneyimini göstermek üzere, en az beş yıldır % 51 veya daha fazla hissesine sahip mimar veya mühendis ortağının mezuniyet belgesinin sunulması durumunda; ticaret ve sanayi odası/ticaret odası bünyesinde bulunan ticaret sicil memurlukları veya yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir tarafından, ilk ilan tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son beş yıldır kesintisiz olarak bu şartın korunduğunu gösteren belge.

h) Bu bent boş bırakılmıştır

ı) Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt dışında gerçekleştirilen işler için düzenlenen iş bitirme belgesinin 13/1/2011 tarih ve 6102 sayılı Türk Ticaret Kanununun 195 inci maddesinin ikinci fıkrası gereğince pay çoğunluğuna dayanarak kurulan şirketler topluluğu ilişkisi içinde kullanılması halinde bu hukuki ilişkiyi ve bu ilişkinin süresini tevsik eden belge.

7.1.1. Bu madde boş bırakılmıştır.

7.2. İhaleye iş ortaklığı olarak teklif verilmesi halinde;

7.2.1. İş ortaklığının her bir ortağı tarafından 7.1. maddesinin (a) ve (b) bentlerinde yer alan belgelerin ayrı ayrı sunulması zorunludur. İş ortaklığının tüzel kişi ortağı tarafından, iş deneyimini göstermek üzere sunulan belgenin tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine ve Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan/en az % 51 hissesine sahip ortağına ait olması halinde bu ortak (g) ve (ğ) bendindeki belgeyi de sunmak zorundadır. Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt dışında gerçekleştirilen işler için düzenlenen iş bitirme belgesinin şirketler topluluğu ilişkisi içinde kullanılması halinde, bu belgeyi kullanan ortağın 7.1 inci maddenin (ı) bendindeki belgeyi de sunması zorunludur.

7.3. İhaleye konsorsiyum olarak teklif verilmesi halinde;

7.3.1. İhaleye konsorsiyum olarak teklif verilmesine izin verilmediğinden bu madde boş bırakılmıştır.

7.4. Ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.4.1. Bu madde boş bırakılmıştır.

7.4.2. İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri.

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağladığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir tarafından standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi (Standart Form: KİK024.1/Y)

sunmaları gerekmektedir.

Sunulan bilanço veya eşdeğer belgelerde;

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile hakediş gelirlerinin gösterilmesi gerekir.

Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son üç yıla kadar olan yılların belgelerini sunabilirler. Bu takdirde belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

Bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ise o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.

Yabancı ülkede düzenlenen yayımlanması zorunlu olmayan bilançoların veya bunların bölümlerinin ibraz edilmemesi durumunda, yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığı o ülke mevzuatına göre bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış belge ile tevsik edilebilir.

İsteklinin ortak girişim olması halinde, ortakların her birinin istenen belgeleri ayrı ayrı sunması ve yukarıda belirtilen kriterleri sağlaması zorunludur.

İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait gelir tablosunu sunmayanlar bakımından iki önceki yıl, ihalenin yapıldığı yıldan bir önceki yıl olarak kabul edilir. Bu gelir tablosu itibariyle yeterlik şartının sağlanamaması halinde ise, iki önceki yıl, ihalenin yapıldığı yıldan bir önceki yıl olarak kabul edilmek üzere son altı yıla kadarki gelir tabloları sunulabilir ve bu durumda gelir tabloları sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

7.4.3 İş hacmini gösteren belgeler

İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait, aşağıda belirtilen belgelerden birini sunması yeterlidir;

a) Toplam cirosunu gösteren gelir tablosu,

b) Yapım işleri cirosunu gösteren belgeler,

İsteklinin cirosunun 500.000.000 TRY (Türk Lirası) ‘den, isteklinin yapım işleri cirosu için ise 300.000.000 TRY (Türk Lirası) ‘den az olmaması gerekir. İsteklinin, ortak girişimin ortağı olarak taahhüdü altında devam eden yapım işlerinin gerçekleştirilen kısmının veya bitirdiği yapım işlerinin parasal tutarı, iş ortaklığındaki hissesi oranında hesaplanır.. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.

Bu kriterleri ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıl için sağlayamayanlar, ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıldan başlamak üzere birbirini takip eden son altı yıla kadarki belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

Yapım işleri cirosunu tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.

Toplam ciro; gelir tablosundaki brüt satışlar tutarından, satıştan iadeler, satış iskontoları ve diğer indirimlerin tutarları düşülmek suretiyle ulaşılan net satışlar tutarıdır.

Yapım işleri ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden yapım işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen yapım işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.

213 sayılı Vergi Usul Kanununun 174 üncü maddesine göre takvim yılından farklı hesap dönemi belirlenen isteklinin gelir tablosu için bu hesap dönemi esas alınır.

Gelir tablosunun, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen gelir tablosunun o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeyi düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.

İş ortaklığı olarak ihaleye katılan isteklilerde; iş hacmine ilişkin kriterlerin, her bir ortak tarafından iş ortaklığındaki hissesi oranında sağlanması zorunludur.

İsteklinin, ortak girişimin ortağı olarak taahhüdü altında devam eden yapım işlerinin gerçekleştirilen kısmının veya bitirdiği yapım işlerinin parasal tutarı, iş ortaklığındaki hissesi oranında hesaplanır.

İsteklinin iş hacmi tutarının değerlendirilmesinde, kendi iş hacmi tutarı ile birlikte ortak olduğu ortak girişime/girişimlere ait iş hacmi tutarı da hissesi oranında dikkate alınarak toplanmak suretiyle toplam iş hacmi tutarı belirlenir. Bu durumda isteklinin iş hacmi tutarı kullanılan ortak girişimdeki/girişimlerdeki hisse oranını gösteren belgelerin de teklif kapsamında sunulması gerekmektedir.

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

c) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,

ç) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde; ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

d) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

işlere ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından

1.000.000.000 TRY (Türk Lirası) ‘den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir.

İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, diğer ortakların her birinin ise, istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması zorunludur. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde ettiği iş deneyim belgesi sunulması halinde pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise, her bir ortağın kendi kısmı için istenen asgari iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

7.5.2. Bu bent boş bırakılmıştır.

7.5.3. Bu bent boş bırakılmıştır.

7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

{Belirtilmemiştir}

7.5.5. Bu Şartnamenin 7 nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterleri tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmaz.

7.6. Bu ihalede benzer iş olarak kabul edilecek işler:

Yapım İşlerinde İş Deneyiminde Değerlendirilecek 11.06.2011 tarih ve 27961 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan “Yapım İşlerinde benzer iş grupları tebliği”nde yer alan AXI, AXVI grubu işlerdir.

7.6.1. Mezuniyet belgeleri/diplomalar: İnşaat Mühendisliği veya Makine Mühendisliği veya Elektrik Mühendisliği veya Çevre Mühendisliği

7.7.6.Kalite ve standarda ilişkin belgelerin sunuluş şekli:

7.7.6.1.Bu madde boş bırakılmıştır.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Yeterlik başvuru belgelerinin sunulması” başlıklı 19’uncu maddesinde “19.1. Başvuru mektubu ve bu Şartnamede istenilen bütün belgeler bir zarfa veya pakete konulur. Zarfın veya paketin üzerine isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu ve ihaleyi yapan İdarenin açık adresi yazılır. Zarfın yapıştırılan yeri istekli tarafından imzalanarak, mühürlenir veya kaşelenir.

19.2. Yeterlik başvuruları, ihale dokümanında belirtilen son başvuru saatine kadar sıra numaralı alındılar karşılığında İdareye (yeterlik başvurularının sunulacağı yere) teslim edilir. Bu saatten sonra yapılan yeterlik başvuruları kabul edilmez ve açılmadan iade edilir. Bu durum bir tutanakla tespit edilir.

19.3.Yeterlik başvuruları iadeli taahhütlü olarak posta ile de gönderilebilir. Posta ile gönderilecek yeterlik başvurularının, ihale dokümanında belirtilen son başvuru saatine kadar İdareye ulaşması şarttır. Postadaki gecikme nedeniyle işleme konulmayacak olan yeterlik başvurularının alınış zamanı bir tutanakla tespit edilir ve bu başvurular değerlendirmeye alınmaz.

19.4. Zeyilname ile yeterlik başvuru süresinin uzatılması halinde, İdare ve isteklilerin son başvuru tarih ve saatine bağlı tüm hak ve yükümlülükleri, süre açısından tespit edilecek yeni son başvuru tarih ve saatine kadar uzatılmış sayılır.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin yeterlik değerlendirmesi ve teknik görüşmeler başlığı altında, “Yeterlik başvurularının alınması ve açılması” başlıklı 20’inci maddesinde “20.1.İhale komisyonunca, yeterlik başvurularının alınması ve açılmasında aşağıda yer alan usul uygulanır:

20.1.1.İhale komisyonu tarafından ihale (son başvuru) tarih ve saatinde yeterlik değerlendirmesine başlanır. Bu saate kadar yapılan başvurular bir tutanakla tespit edilir ve hazır bulunanlara duyurulur.

20.1.2. İhale komisyonu başvuru zarflarını alınış sırasına göre inceler. Bu incelemede, zarfın üzerinde isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, başvurunun hangi işe ait olduğu, ihaleyi yapan İdarenin açık adresi ve zarfın yapıştırılan yerinin istekli tarafından imzalanıp mühürlenmesi (veya kaşelenmesi) hususlarına bakılır. Bu hususlara uygun olmayan başvuru zarfları, bir tutanakla belirlenerek değerlendirmeye alınmaz.

20.1.3.Başvuru zarfları isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre açılır. İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı kontrol edilir ve bu işleme ilişkin hazırlanan tutanak ihale komisyonunca imzalanır. Söz konusu tutanağın ihale komisyon başkanı tarafından onaylanmış bir sureti imza karşılığı talep eden isteklilere verilir.

20.1.4. Bu aşamada hiçbir başvurunun reddine veya kabulüne karar verilmez. İstekliler tarafından sunulan belgeler düzeltilemez ve tamamlanamaz. Başvurular değerlendirilmek üzere ilk oturum kapatılır.” düzenlemesi,

“Yeterlik başvurularının değerlendirilmesi” başlıklı 21’inci maddesinde “21.1.Başvuruların değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu ilk oturumda tespit edilen isteklilerin başvurularının değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir.

21.2. Başvurunun esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, belgelerde bilgi eksikliği bulunması halinde İdarece belirlenen sürede isteklilerden bu eksik bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Belirlenen sürede bilgileri tamamlamayanların başvuruları değerlendirme dışı bırakılır.

21.3. Bilgi eksikliklerinin tamamlatılmasına ilişkin olarak, verilen süre içinde isteklilerce sunulan belgelerin başvuru tarihinden sonraki bir tarihte düzenlenmesi halinde, bu belgeler, isteklinin yeterlik tarihinde yeterlik şartlarını sağladığını tevsik etmesi durumunda kabul edilecektir.

21.4. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri tam olan isteklilerin başvurularının ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir.

21.5. Bu aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen asgari yeterlik kriterlerine ve ihale dokümanında belirtilen şartlara sahip olup olmadığı incelenir.

21.6. Yapılan değerlendirme sonucunda istenen yeterlik kriterlerini sağlayan istekliler yeterli kabul edilir. Yeterlik kriterlerini taşımadıkları tespit edilen istekliler ise yeterli kabul edilmez.

21.7. Yeterliği tespit edilen isteklilerden ihale konusu işin teknik detayları ve gerçekleştirme yöntemleri gibi hususlarda fiyatı içermeyen ilk tekliflerini sunmaları istenir.” düzenlemesi,

“Fiyatı içermeyen ilk tekliflerin sunulması ve teknik görüşmeler ile teknik şartnamenin kesinleştirilmesi” başlıklı 22’nci maddesinde “22.1. İhale komisyonunun belirlediği süre içinde istekliler, ihale konusu işin teknik detayları ve gerçekleştirme yöntemleri gibi hususlarda fiyatı içermeyen ilk tekliflerini sunarlar.

22.2. Bu aşamada, ihale komisyonu tarafından fiyatı içermeyen ilk tekliflerini sunan her bir istekli ile İdarenin ihtiyaçlarını en uygun şekilde karşılayacak yöntem ve çözümler üzerinde görüşme yapılır.

22.3. Yapılan teknik görüşmeler sonucunda teknik şartnamenin şartları netleştirilir.

22.4. Teknik görüşmeler sonucunda; şartları karşılayabilecek isteklilerden, şartları netleştirilmiş teknik şartnameye dayalı olarak fiyat tekliflerini de içerecek şekilde, ihale komisyonu tarafından belirlenen tarih ve saate kadar tekliflerini vermeleri istenilir.

22.5. Fiyatı içeren ilk tekliflerin verilebileceği son tarih ve saat davet yazısında belirtilir.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin fiyatı içeren ilk tekliflerin hazırlanması ve sunulmasına ilişkin hususlar başlığı altında, “Teklif ve sözleşmenin türü” başlıklı 23’üncü maddesinde “23.1. İstekliler tekliflerini, anahtar teslimi götürü bedel üzerinden vereceklerdir; ihale sonucu, ihale üzerine bırakılan istekliyle anahtar teslimi götürü bedel sözleşme imzalanacaktır.” düzenlemesi,

“Fiyat içeren ilk tekliflerin değerlendirilmesi, son tekliflerin alınması ve sözleşme yapılmasına ilişkin hususlar” başlığı altında “Tekliflerin sunulma şekli” başlıklı 26’ncı maddesinde “26.1. Teklif mektubu ve geçici teminat mektubu ile fiyatı içeren ilk teklifle birlikte sunulması istenilen diğer tüm bilgi ve belgeler bu Şartnamenin 19 uncu maddesinde belirtilen düzenlemelere göre sunulur.

26.2. Yeterlik başvurusu ile fiyatı içeren tekliflerin farklı kişiler tarafından imzalanması halinde, fiyatı içeren teklifleri imzalayan kişinin teklif vermeye yetkili olduğuna ilişkin belgelerin teklif kapsamınsa sunulması zorunludur.” düzenlemesi,

“Tekliflerin alınması ve açılması” başlıklı 34’üncü maddesinde “34.1. Fiyatı içeren ilk teklifler ihale komisyonu tarafından belirlenen ve isteklilere bildirilen tarih ve saate kadar kadar İdareye (tekliflerin sunulacağı yere) verilecektir.

34.2. İhale komisyonu tarafından, tekliflerin alınması ve açılmasında aşağıda yer alan usul uygulanır:

34.2.1. İhale komisyonu tarafından belirlenen tarih ve saatte ihaleye başlanır ve bu saate kadar kaç teklif verilmiş olduğu bir tutanakla tespit edilerek, hazır bulunanlara duyurulur.

34.2.2. İhale komisyonu teklif zarflarını alınış sırasına göre inceler. Bu incelemede, zarfın üzerinde isteklinin adı, soyadı veya ticaret unvanı, tebligata esas açık adresi, teklifin hangi işe ait olduğu, ihaleyi yapan İdarenin açık adresi ve zarfın yapıştırılan yerinin istekli tarafından imzalanıp kaşelenmesi veya mühürlenmesi hususlarına bakılır. Bu hususlara uygun olmayan zarflar bir tutanakla belirlenerek değerlendirmeye alınmaz.

34.2.3. Zarflar isteklilerle birlikte hazır bulunanlar önünde alınış sırasına göre açılır. İsteklilerin belgelerinin eksik olup olmadığı ve teklif mektubu ile geçici teminatlarının usulüne uygun olup olmadığı kontrol edilir. Belgeleri eksik olan veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmayan istekliler tutanakla tespit edilir. İstekliler ve teklif bedelleri açıklanarak tutanağa bağlanır. Düzenlenen bu tutanaklar ihale komisyonunca imzalanır ve ihale komisyon başkanı tarafından onaylanmış bir sureti isteyenlere imza karşılığı verilir.

34.2.4. Bu aşamada hiçbir teklifin reddine veya kabulüne karar verilmez. Teklifi oluşturan belgeler düzeltilemez ve tamamlanamaz. Teklifler değerlendirilmek üzere ilk oturum kapatılır.” düzenlemesi

“Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 35’inci maddesinde “35.1. Tekliflerin değerlendirilmesinde, öncelikle belgeleri eksik olduğu veya teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olmadığı ilk oturumda tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilir.

35.2. Teklifin esasını değiştirecek nitelikte olmaması kaydıyla, sunulan belgelerde bilgi eksikliği bulunması halinde İdarece belirlenen sürede bu eksik bilgilerin tamamlanması yazılı olarak istenir. Bu çerçevede, tamamlatılması istenen bilgi eksikliklerinin giderilmesine ilişkin belgelerin niteliği dikkate alınarak İdare tarafından iki iş gününden az olmamak üzere makul bir tamamlama süresi verilir. Belirlenen sürede bilgileri tamamlamayanların teklifleri değerlendirme dışı bırakılır ve geçici teminatları gelir kaydedilir..

35.3. Bilgi eksikliklerinin tamamlatılmasına ilişkin olarak, verilen süre içinde isteklilerce sunulan belgelerin, fiyatı içeren ilk tekliflerin son verilme tarihinden sonraki bir tarihte düzenlenmesi halinde, bu belgeler, isteklinin ihale tarihi itibarıyla ihaleye katılım şartlarını sağladığını tevsik etmesi durumunda kabul edilecektir.

35.4. Bu ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri eksiksiz ve teklif mektubu ile geçici teminatı usulüne uygun olan isteklilerin tekliflerinin ayrıntılı değerlendirilmesine geçilir.

35.5. Bu aşamada, tekliflerin ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığı ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunup bulunmadığı incelenir. Uygun olmadığı belirlenen teklifler ile birim fiyat teklif cetvellerinde aritmetik hata bulunan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.” düzenlemesi

“Son tekliflerin alınması” başlıklı 36’ncı maddesinde “36.1. İhale komisyonu tarafından yapılan değerlendirme sonucunda isteklilerden, ilk fiyat tekliflerini aşmamak ve ihale kararına esas olmak üzere son yazılı fiyat tekliflerini vermeleri istenir. İstekliler, kendilerine bildirilen tarih ve saatte tekliflerini ihale komisyonuna sunar. İhale komisyonu son teklifleri bir tutanakla isteklilerden teslim alır ve son teklif fiyatları ile işin yaklaşık maliyetini hazır bulunanlara açıklayarak tutanağa bağlar. Son yazılı fiyat teklifini sunmayan isteklilerin ilk teklifi, son teklifleri olarak kabul edilir ve teklifler değerlendirilmek üzere oturum kapatılır.” düzenlemesi yer almaktadır.

Yukarıda yer verilen mevzuat hüküm ve düzenlemelerinden 4734 sayılı Kanun’un 21’inci maddesinin (e) bendine göre yapılacak olan ihalelerde, idarece 4734 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesine uygun olarak belirlenen ve ihale dokümanında belirtilen değerlendirme kriterlerine göre yeterliği tespit edilen isteklilerden öncelikle ihale konusu işin teknik detayları ve gerçekleştirme yöntemleri gibi hususlarda fiyat içermeyen ilk tekliflerinin isteneceği, bunun ardından, idarenin ihtiyaçlarını en uygun şekilde karşılayacak yöntem ve çözümler üzerinde ihale komisyonunca her bir istekli ile ayrı ayrı görüşüleceği, teknik görüşme sürecinde teknik şartname koşullarının da beraberinde netlik kazanarak aynı süreçte isteklilerin teknik tekliflerinin de idarenin ihtiyaçlarına uygunluğunun değerlendirilebileceği, teknik görüşme sonucunda uygun bulunmayan isteklilere, teknik görüşme sonucunda şartları sağlamayanlara bildirim formunun gönderilerek isteklinin/isteklilerin teklifinin/tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılabileceği, son olarak şartların netleşmesi üzerine bu şartları karşılayabildiği tespit edilen isteklilerden, gözden geçirilerek şartları netleştirilmiş teknik şartnameye dayalı olarak fiyat tekliflerini de içerecek şekilde tekliflerini vermelerinin isteneceği anlaşılmaktadır.

Yapılan incelemede Kanun’un 21’inci maddesinin (e) bendine göre 12.08.2024 tarihinde yapılan incelemeye konu ihalenin yeterlik değerlendirmesine, başvuru sahibi Alke İnşaat San. ve Tic. A.Ş. – Argesan İnşaat Elektrik Otomotiv Taahhüt Turizm İthalat İhracat San. ve Tic. Ltd. Şti. – Arıkan İnşaat Taahhüt Tic. ve San. A.Ş. İş Ortaklığı ile Kontrolmatik Teknoloji Enerji ve Mühendislik A. Ş. dahil 5 aday tarafından yeterlik belgelerini içeren teklif zarflarının sunulduğu, buna ilişkin tutulan 12.08.2024 tarihli “Zarf Açma ve Belge Kontrol Tutanağında” Kontrolmatik Teknoloji Enerji ve Mühendislik A. Ş. için İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde istenilen belgeler için açılan sütunlarda “var” şerhinin düşüldüğü ve 09.09.2024 tarihli “yeterlik değerlendirmesi tutanağında” ihale komisyonunca yapılan yeterlik değerlendirmesinde bütün adayların yeterli bulunduğunun belirtildiği,

13.09.2024 tarihinde EKAP üzerinden tebliğ edilen yazılar ile yeterli bulunan adaylara ihaleye katılmak için ihale dokümanına uygun olarak hazırlanacak fiyat içermeyen, teknik tekliflerini, en geç 10.10.2024 tarihi saat 14:00’a kadar yazıda belirtilen adrese ulaştırmaları gerektiği, verilen teknik tekliflerin belirtilen tarih ve saatte istekliler ile hazır bulunanlar önünde açılarak teknik teklifler üzerinde her bir istekli ile ayrı ayrı görüşme yapılacağı hususlarının bildirildiği,

10.10.2024 tarihli “Teknik Teklif Zarflarının İhale Komisyonunca Teslim Alındığına Dair Tutanak”a göre başvuru sahibi de dâhil 5 aday tarafından teknik teklif olarak ifade edilen fiyat içermeyen ilk tekliflerin idareye sunulduğu, 18.10.2024 tarihinde EKAP üzerinden tebliğ edilen yazılar ile adayların teklifleri hakkında teknik görüşmeye davet edildiği,

28.02.2025 tarihli “Fiyat İçermeyen Teknik Teklif Değerlendirme Sonucu Tutanağı”nda yapılan değerlendirmeler sonucunda 5 adaya da netleştirilmiş teknik şartnameye göre fiyat içeren tekliflerini sunmaları için davet mektubu gönderilmesinin uygun bulunduğu,

06.03.2025 tarihinde EKAP üzerinden tebliğ edilen yazılar ile fiyatı da içeren tekliflerin sunulmasının istenildiği, söz konusu yazıda “vermiş olduğunuz teknik teklifler üzerinde yapılan görüşme sonucunda gözden geçirilerek şartları netleştirilmiş teknik şartnameye dayalı olarak hazırlayacağınız fiyatı da içeren teklifinizi en geç 11.04.2025 tarihi saat 11:00’a kadar ihale dokümanında belirtilen adrese ulaştırmanız gerekmektedir.”… Mektubumuz ekinde verilen teknik şartname; 1-mahal ve enstrüman listesi

2-ödeme onbindelikleri

3- özel teknik şartnamelerden oluşmaktadır.” belirtildiği tespit edilmiştir.

11.04.2025 tarihli “Teklif Zarflarının İhale Komisyonunca Teslim Alındığına Dair Tutanak” da başvuru sahibi Alke İnşaat San. ve Tic. A.Ş. – Argesan İnşaat Elektrik Otomotiv Taahhüt Turizm İthalat İhracat San. ve Tic. Ltd. Şti. – Arıkan İnşaat Taahhüt Tic. ve San. A.Ş. İş Ortaklığı ile Kontrolmatik Teknoloji Enerji ve Mühendislik A. Ş. dahil 4 isteklinin teklif zarflarını idareye sundukları, 11.04.2025 tarihli Zarf Açma Belge Kontrol Tutanağında” Kontrolmatik Teknoloji Enerji ve Mühendislik A. Ş. için teklif mektubu, imza sirküleri, imza beyannamesi için açılan sütunlarda “var”, geçici teminat mektubu için açılan sütunda “uygun” şerhinin düşüldüğü,

11.04.2025 tarihinde EKAP üzerinden tebliğ edilen yazılar ile isteklilerden son fiyat tekliflerinin verilmesinin istenildiği ve alınan 15.04.2025 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin Kontrolmatik Teknoloji Enerji ve Mühendislik A. Ş. üzerinde bırakıldığı, başvuru sahibinin ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlendiği görülmüştür.

4734 sayılı Kanun’un 21’inci maddesinin (e) bendi kapsamında yapılan ihalede, İdari Şartname’nin “Yeterlik başvurusu için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde istenilen belgelerin yeterlik başvuruları kapsamında sunulması gerektiği,ayrıca anılan Şartname’nin “Yeterlik başvurularının değerlendirilmesi” başlıklı 21’inci maddesinde yapılacak ilk değerlendirme ve işlemler sonucunda belgeleri tam olan isteklilerin başvurularının ayrıntılı değerlendirilmesine geçileceği, bu aşamada, isteklilerin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen asgari yeterlik kriterlerine ve ihale dokümanında belirtilen şartlara sahip olup olmadıklarının inceleneceği, yapılan değerlendirme sonucunda istenen yeterlik kriterlerini sağlayan isteklilerin yeterli kabul edileceği, yeterlik kriterlerini taşımadıkları tespit edilen isteklilerin ise yeterli kabul edilmeyeceği, yeterliği tespit edilen isteklilerden ihale konusu işin teknik detayları ve gerçekleştirme yöntemleri gibi hususlarda fiyatı içermeyen ilk tekliflerini sunmalarının ve daha sonra uygun bulunanlardan fiyat tekliflerini de içerecek şekilde tekliflerini vermelerinin isteneceğianlaşılmıştır.

Bu kapsamda söz konusu ihalede yeterlik başvurularının değerlendirilmesi aşamasında tutulan 12.08.2024 tarihli “Zarf Açma ve Belge Kontrol Tutanağında” Kontrolmatik Teknoloji Enerji ve Mühendislik A. Ş. için İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde istenilen belgeler için açılan sütunlarda “var” şerhinin düşüldüğü ve 09.09.2024 tarihli “yeterlik değerlendirmesi tutanağında” ihale komisyonunca yapılan yeterlik değerlendirmesinde yeterli bulunduğunun belirtildiği, daha sonra yeterli görülen diğer adaylarla birlikte ihale dokümanına uygun olarak hazırlanacak fiyat içermeyen, teknik teklifinin sunulmasının istenildiği, 28.02.2025 tarihli ” Fiyat İçermeyen Teknik Teklif Değerlendirme Sonucu Tutanağı”nda yapılan değerlendirmeler sonucunda netleştirilmiş teknik şartnameye göre fiyat içeren tekliflerini sunmaları için davet mektubu gönderilmesinin uygun bulunduğu ve 06.03.2025 tarihinde EKAP üzerinden tebliğ edilen yazı ile fiyatı da içeren teklifin sunulmasının istenildiği, buna ilişkin tutulan 11.04.2025 tarihli “Zarf Açma Belge Kontrol Tutanağında” Kontrolmatik Teknoloji Enerji ve Mühendislik A. Ş. için teklif mektubu, imza sirküleri, imza beyannamesi için açılan sütunlarda “var”, geçici teminat mektubu için açılan sütunda “uygun” şerhinin düşüldüğü, dolayısıyla anılan istekli tarafından İdari Şartname’de istenilen yeterlik belgelerinin sunulduğunun belirlendiği, idare tarafından adaylara 06.03.2025 tarihinde tebliğ edilen yazıda “vermiş olduğunuz teknik teklifler üzerinde yapılan görüşme sonucunda gözden geçirilerek şartları netleştirilmiş teknik şartnameye dayalı olarak hazırlayacağınız fiyatı da içeren teklifinizi” ifadelerine yer verildiği, buna göre netleştirilmiş teknik şartnameye dayalı olarak fiyatın hazırlanmasının istenildiğibaşka herhangi bir belgenin sunulmasının istenilmediği görüldüğünden başvuru sahibinin 1’inci iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kanun’un “Kuruma itirazen şikâyet başvurusu” başlıklı 56’ncı maddesinde “…Kurum itirazen şikâyet başvurularını başvuru sahibinin iddiaları ile idarenin şikâyet üzerine aldığı kararda belirlenen hususlar ve itiraz edilen işlemler bakımından eşit muamele ilkesinin ihlal edilip edilmediği açılarından inceler…” hükmü,

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İdareye şikayet süresi; ihale sürecindeki şikayete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.

(2) Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikayetler, birinci fıkradaki süreleri aşmamak kaydıyla başvuru veya teklif sunulmadan önce en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir.

(3) Kuruma itirazen şikayet süresi; şikayet veya itirazen şikayet üzerine idare tarafından alınan iptal kararına karşı yapılacak başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Sürelerle ilgili genel esaslar” başlıklı 7’nci maddesinde “(1) Süreler;

c) İdarenin işlem veya eylemlerine karşı yapılacak başvurularda şikâyete yol açan durumun farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması gerektiği tarihi,

ç) Şikayet üzerine idare tarafından verilen kararın bildirildiği veya bildirilmiş sayıldığı tarihi, on gün içerisinde karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini,

d) İhalenin iptali kararına karşı yapılan itirazen şikâyet başvurularında ise iptal kararının bildirildiği veya bildirilmiş sayıldığı tarihi,

izleyen günden itibaren başlar.

(2) Tatil günleri sürelere dahildir. Sürenin son gününün tatil gününe rastlaması halinde, süre tatil gününü izleyen ilk iş gününün bitimine kadar uzar. Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikayet başvurularının, ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılması zorunludur.” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Başvuruların şekil unsurları” başlıklı 8’inci maddesinin onuncu fıkrasında “İdarenin şikayet üzerine aldığı kararda belirtilen hususlar hariç, şikayet başvurusunda belirtilmeyen hususlar itirazen şikayet başvurusuna konu edilemez “ hükmü,

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “Kurum tarafından yapılacak işlemler” başlıklı 12’nci maddesinin ikinci fıkrasında “… İdareye başvuru konularının yanı sıra yeni konular da eklenerek Kuruma başvurulması halinde ise, itirazen şikayet başvurusunun incelenmesinde idareye başvurusu konusu edilmeyen hususlar dikkate alınmaz” açıklaması yer almaktadır.

İdare tarafından gönderilen ihale işlem dosyası ile EKAP’ta kayıtlı bilgiler kapsamında yapılan incelemede, söz konusu iddianın 21.04.2025 tarihli idareye şikâyet başvurusuna konu edilmediği ve iddianın ilk kez 12.05.2025 tarihinde Kurum kayıtlarına alınan itirazen şikâyet başvurusunda yer aldığı görülmüştür.

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuruların şekil unsurları” başlıklı 8’inci maddesinin onuncu fıkrasında yer alan hüküm ile İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “Kurum tarafından yapılacak işlemler” başlıklı 12’nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan açıklama şikâyet başvurusunda belirtilmeyen hususların itirazen şikâyet başvurusuna konu edilemeyeceğini açıkça ifade etmektedir.

Dolayısıyla; söz konusu mevzuat hükümleri uyarınca, başvuru sahibi tarafından öncelikle idareye şikâyet başvurusunda bulunulması gerektiğinden ve bu iki aşamalı idari başvuru yolunda şikâyet yoluna başvurulmadan itirazen şikâyet yoluna başvurulamayacağından, şikâyet başvurusunda ileri sürülmeyen iddiaların da itirazen şikâyet başvurusunda ileri sürülmesi mümkün olamayacaktır.

Bu çerçevede şikâyet başvurusu; Kurul kararının alınmasından önceki süreçte uyuşmazlık konusu hususla ilgili tarafların haklarını veya mevcut hukuki durumlarını sınırlayan ya da değiştiren bir zorunlu idari başvuru yolu olup, idarelere kendi vakıa, gerekçe ve delillerini ileri sürme fırsatı tanıyarak Kurul kararına ilişkin idari usulün bir parçası olması nedeniyle, önemli bir usuli güvence teşkil etmektedir.

Netice itibarıyla, yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri uyarınca idareye şikâyet başvurusunda dile getirilmeyen hususların, şikâyet başvurusu üzerine idare tarafından alınan kararda belirtilen hususlar hariç, itirazen şikâyet başvurusuna konu edilemeyeceği anlaşılmaktadır. Bu itibarla, başvuru sahibinin iddiasının şekil yönünden reddedilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Diğer taraftan uyuşmazlık konusu olan iddiaların bunu ileri süren istekliler tarafından iddia konusu hususun farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen 10 gün içerisinde bu iddiaları incelemek ve sonuçlandırmakla yetkili makamlar nezdinde ileri sürülmesi de gerekmektedir.

Buna göre, idareye şikâyet başvurusunda dile getirilmeyen hususların itirazen şikâyet başvurusuna konu edilemeyeceği anlaşılmakla birlikte, idareye sunulan şikayet dilekçesinde bulunmayan ancak Kuruma sunulan itirazen şikayet dilekçesinde yer alan iddiaların incelenmesinin Kamu İhale Kurumunun yetkisi dahilinde olduğu ileri sürülse dahi, söz konusu iddiaların, farkına varıldığı veya varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren 10 gün içerisinde ileri sürülme zorunluluğu bulunmaktadır. Dolayısıyla süresinde ileri sürülmeyen iddiaların da süre aşımı sebebiyle Kurum tarafından incelenmesi mümkün bulunmamaktadır.

Bu itibarla, başvuru sahibinin söz konusu iddiasına ilişkin olarak başvuruya konu ihalede söz konusu şikâyete yol açan durumun farkına varılması gereken tarihin, ihale komisyonu kararının tebliğ edildiği tarih olan 16.04.2025 tarihi olduğu, başvuru sahibi tarafından bu tarihi izleyen on gün içinde idareye şikâyet başvurusunda bulunulması gerekirken, bu süre geçtikten sonra 12.05.2025 tarihinde itirazen şikâyet başvurusunda bulunulduğu, dolayısıyla anılan iddiaya ilişkin şikâyet başvuru süresinin sona erdiği anlaşıldığından, başvuru sahibinin anılan iddiasının süre yönünden de reddedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından, başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

Oyçokluğu ile karar verildi.

KARŞI OY

Başvuru sahibinin itirazen şikayet dilekçesinde yer alan iddialarının incelenmesi neticesinde, Kurul çoğunluğunca “itirazen şikâyet başvurusunun reddine” karar verilmiştir.

Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak Kurulca alınan karara katılmakla birlikte 1’inci iddiası kapsamında yapılan incelemeye göre;

Başvuruya konu ihale İstanbul Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü tarafından 11.04.2025 tarihinde yapılan “Atıksu Arıtma Tesisi Ek Ünite İnşaatı (3)” yapım işi ihalesi olup 4734 sayılı kanunun 21’inci maddesinin (e) bendi uyarınca pazarlık usulü ile yapılan ihalede 16 adet ihale dokümanı indirildiği, ihaleye 4 isteklinin teklif verdiği, bütün isteklilerin tekliflerinin geçerli kabul edildiği ve yapılan değerlendirme sonucunda ihalenin Kontrolmatik Teknoloji Enerji ve Mühendislik Anonim Şirketi üzerinde bırakıldığı, başvuru sahibi Alke İnşaat Sanayi ve Ticaret Anonim Şirketi – Argesan İnşaat Elektrik Otomotiv Taahhüt Turizm İthalat İhracat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi – Arıkan İnşaat Taahhüt Ticaret ve Sanayi A.Ş. İş Ortaklığının teklifinin ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Pazarlık usulü” başlıklı 21’inci maddesinde “Aşağıda belirtilen hallerde pazarlık usulü ile ihale yapılabilir:

e) İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin özgün nitelikte ve karmaşık olması nedeniyle teknik ve malî özelliklerinin gerekli olan netlikte belirlenememesi.

(a), (d) ve (e) bentlerine göre yapılacak ihalelerde, ihale dokümanında belirtilen değerlendirme kriterlerine göre yeterliği tespit edilen istekliler, öncelikle ihale konusu işin teknik detayları ve gerçekleştirme yöntemleri gibi hususlarda fiyatı içermeyen ilk tekliflerini sunar. İdarenin ihtiyaçlarını en uygun şekilde karşılayacak yöntem ve çözümler üzerinde ihale komisyonu her bir istekli ile görüşür. Teknik görüşmeler sonucunda şartların netleşmesi üzerine bu şartları karşılayabilecek isteklilerden, gözden geçirilerek şartları netleştirilmiş teknik şartnameye dayalı olarak fiyat tekliflerini de içerecek şekilde tekliflerini vermeleri istenir.

Bu madde kapsamında yapılacak ihalelerde, ilk fiyat tekliflerini aşmamak üzere isteklilerden ihale kararına esas olacak son yazılı fiyat teklifleri alınarak ihale sonuçlandırılır.” hükmü yer almaktadır.

Kararda da yer verildiği üzere İdari Şartnamenin ilgili maddelerinde tekliflerin sunulması ve değerlendirilmesi ile oturumların nasıl gerçekleştirileceği “ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiştir.

Anılan mevzuat hüküm ve düzenlemelerinden4734 sayılı Kanun’un 21’inci maddesinin (e) bendine göre yapılacak olan ihalelerde, idarece 4734 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesine uygun olarak belirlenen ve ihale dokümanında belirtilen değerlendirme kriterlerine göre yeterliği tespit edilen isteklilerden öncelikle ihale konusu işin teknik detayları ve gerçekleştirme yöntemleri gibi hususlarda fiyat içermeyen ilk tekliflerinin isteneceği, bunun ardından, idarenin ihtiyaçlarını en uygun şekilde karşılayacak yöntem ve çözümler üzerinde ihale komisyonunca her bir istekli ile ayrı ayrı görüşüleceği, teknik görüşme sürecinde teknik şartname koşullarının da beraberinde netlik kazanarak aynı süreçte isteklilerin teknik tekliflerinin de idarenin ihtiyaçlarına uygunluğunun değerlendirilebileceği, teknik görüşme sonucunda uygun bulunmayan isteklilere, teknik görüşme sonucunda şartları sağlamayanlara bildirim formunun gönderilerek isteklinin/isteklilerin teklifinin/tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılabileceği, son olarak şartların netleşmesi üzerine bu şartları karşılayabildiği tespit edilen isteklilerden, gözden geçirilerek şartları netleştirilmiş teknik şartnameye dayalı olarak fiyat tekliflerini de içerecek şekilde tekliflerini vermelerinin isteneceği anlaşılmaktadır.

EKAP üzerinden tebliğ edilen yazılar ile yeterli bulunan adaylara 13.09.2024 tarihinde ihaleye katılmak için ihale dokümanına uygun olarak hazırlanacak fiyat içermeyen, teknik tekliflerini, en geç 10.10.2024 tarihi saat 14:00’a kadar sunmaları gerektiği, verilen teknik tekliflerin belirtilen tarih ve saatte istekliler ile hazır bulunanlar önünde açılarak teknik teklifler üzerinde her bir istekli ile ayrı ayrı görüşme yapılacağı hususlar bildirilmiştir.

10.10.2024 tarihli “Teknik Teklif Zarflarının İhale Komisyonunca Teslim Alındığına Dair Tutanak”tan başvuru sahibi de dâhil bütün istekliler tarafından teknik teklif olarak ifade edilen fiyat içermeyen ilk tekliflerin idareye sunulduğu, EKAP üzerinden tebliğ edilen yazılar ile adayların 18.10.2024 tarihinde teklifleri hakkında teknik görüşmeye davet edildiği, 28.02.2025 tarihli ” Fiyat İçermeyen Teknik Teklif Değerlendirme Sonucu Tutanağı”ndan yapılan değerlendirmeler sonucunda bütün adaylara netleştirilmiş teknik şartnameye göre fiyat içeren tekliflerini sunmaları için davet mektubu gönderilmesinin uygun bulunduğu, EKAP üzerinden 06.03.2025 tarihinde tebliğ edilen yazılar ile fiyatı da içeren tekliflerin sunulmasının istenildiği anlaşılmış, söz konusu yazıda vermiş olduğunuz teknik teklifler üzerinde yapılan görüşme sonucunda gözden geçirilerek şartları netleştirilmiş teknik şartnameye dayalı olarak hazırlayacağınız fiyatı da içeren teklifinizi en geç 11.04.2025 tarihi saat 11:00’a kadar ihale dokümanında belirtilen adrese ulaştırmanız gerekmektedir.”… Mektubuz ekinde verilen teknik şartname;

1-mahal ve enstrüman listesi

2-ödeme onbindelikleri

3- özel teknik şartnamelerden oluşmaktadır.” ifadesine yer verildiği görülmüştür.

EKAP üzerinde yapılan incelemede, söz konusu bildirim ekinde şartları netleştirilmiş doküman kapsamında İstekliye yukarıda belirtilen 3 başlıktaki 9 adet dokümanın gönderildiği, ancak anılan istekli tarafından bu talebe cevaben yalnızca anahtar teslimi götürü bedel teklif mektubu, imza sirküleri, vekaletname, imza beyannamesi ve geçici teminat mektubu ile teyit yazısının sunulduğu anlaşılmıştır.

İncelemeye konu ihale 4734 sayılı Kanun’un 21’inci maddesinin (e) bendine göre pazarlık usulüyle gerçekleştirilmiştir. Bu usule ihale konusu yapım işinin özgün nitelikte ve karmaşık olması nedeniyle teknik ve malî özelliklerinin gerekli olan netlikte belirlenememesi durumunda başvurulmakta olup tekliflerin değerlendirilmesinde izlenecek yol yine aynı maddede hüküm altına alınmıştır. Buna göre; ihale dokümanında belirtilen değerlendirme kriterlerine göre yeterliği tespit edilen isteklilerin, öncelikle ihale konusu işin teknik detayları ve gerçekleştirme yöntemleri gibi hususlarda fiyatı içermeyen ilk tekliflerini sunacakları, idarenin ihtiyaçlarını en uygun şekilde karşılayacak yöntem ve çözümler üzerinde ihale komisyonunun her bir istekli ile görüşeceği, teknik görüşmeler sonucunda şartların netleşmesi üzerine bu şartları karşılayabilecek isteklilerden, gözden geçirilerek şartları netleştirilmiş teknik şartnameye dayalı olarak fiyat tekliflerini de içerecek şekilde tekliflerini vermelerinin isteneceği hükme bağlanmıştır.

Görüldüğü üzere bu usulde; açık ihale usulü, 2l/(b) pazarlık usulü veya belli istekliler arası ihale usulünden farklı olarak, öncelikle teknik koşulların/şartnamelerin netleştirilmesi amacıyla her bir istekli ile görüşme yapılmakta, bu görüşme sonucunda ihale şartları netleştirilmekte ve şartları netleştirilmiş teknik şartnamelere ve diğer teknik koşullara dayalı olarak istekliden fiyat tekliflerini de içerecek şekilde teklifleri istenmektedir.Burada isteklilerin hüküm ve koşullarını baştan kabul ettiği ve ona göre teklif sunarak taahhüt altına girdiği bir şartname bulunmamakta, istekliye göre değişen ve netleştirilen şartnamelere göre teklif verilmekte ve taahhüt altına girilmektedir. Yine bu usulün özelliği gereği ihale elektronik ortamda gerçekleştirilememekte, fiziki ortamda ve teklif zarfı içine teklifi oluşturan belgeler sunularak gerçekleştirilmektedir.

İncelemeye konu ihalede, kesinleştirilmiş teknik koşul, çözüm ve şartnamelere göre fiyat teklifini sunması için ihale üzerinde bırakılan istekliye gönderilen yazıda “yapılan görüşme sonucunda gözden geçirilerek şartları netleştirilmiş teknik şartnameye dayalı olarak hazırlayacağınız fiyatı da içeren teklifin” ifadesine yer verilerek teklifin sunulmasının istendiği, bu talep ekinde teklif ekinde sunulmak üzere kesinleştirilmiş şartname/dokümanın da liste ile belirtildiği, bu durumda isteklinin fiyat teklifini ilk kez sunduğu bu aşamada teklifi ile taahhüdünün bağlandığı bu dokümanı da sunmasının zorunlu olduğuanlaşılmaktadır. Nitekim İdari Şartname’nin “Fiyatı içermeyen ilk tekliflerin sunulması ve teknik görüşmeler ile teknik şartnamenin kesinleştirilmesi” başlıklı 22’nci maddesinde “22.4. Teknik görüşmeler sonucunda; şartları karşılayabilecek isteklilerden, şartları netleştirilmiş teknik şartnameye dayalı olarak fiyat tekliflerini de içerecek şekilde, ihale komisyonu tarafından belirlenen tarih ve saate kadar tekliflerini vermeleri istenilir. ” düzenlemesi ile “Fiyat içeren ilk tekliflerin değerlendirilmesi, son tekliflerin alınması ve sözleşme yapılmasına ilişkin hususlar” başlığı altındaki 26’ncı maddesinde “26.1. Teklif mektubu ve geçici teminat mektubu ile fiyatı içeren ilk teklifle birlikte sunulması istenilen diğer tüm bilgi ve belgeler bu Şartnamenin 19 uncu maddesinde belirtilen düzenlemelere göre sunulur.” düzenlemesi gereğince teklifin sadece teklif mektubu, teminat ve yetki belgelerinden ibaret olmadığı, idarece talep yazısında istenen ve gerek bu usulün özelliği gereği gerekse de İdari Şartname’de açıkça sunulması gereken belgelerin sunulmamasının teklifi mevzuata aykırı hale getireceği,aksinin kabulü sözleşmenin ifası sırasında istekliye sunduğu fiyat ile taahhüt altına girdiği teknik çözüm, koşul ve dokümanı kabul etmeme, buna aykırı hareket etme veya bu şartname ile bağlı olmama hakkını ileri sürme ihtimalini de beraberinde getirebileceği ve sözleşme uyuşmazlığına sebep olacağı, bu nedenlerle şartları kesinleştirilmiş ilgili dokümanı, idarenin talebine rağmen İdari Şartname’ye aykırı olarak teklif dosyasında sunmayan ihale üzerinde bırakılan isteklinin teklifinin mevzuata aykırı olduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılması gerektiği değerlendirilmektedir.

Açıklanan nedenlerle, başvuru sahibinin birinci iddiasına ilişkin olarak yukarıda tespiti yapılan aykırılıklar ve değerlendirmeler doğrultusunda ihale üzerinde bırakılan isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması yönünde “düzeltici işlem belirlenmesine” karar verilmesi gerektiği düşüncemizle Kurul çoğunluğunca alınan “itirazen şikayet başvurusunun reddine” niteliğindeki karara katılmıyoruz.