"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin itirazında belirtilen sürücülerin yaş sınırına ilişkin düzenlemenin mevzuata aykırı olduğuna karar vermiştir. İlgili teknik şartnamede, sürücülerin 31.12.1966 tarihinden sonra doğmuş olmaları gerektiği belirtilmiş, ancak bu şartın gerekçesi açıklanmamıştır. Kurul, sürücülerin ehliyet ve ticari taşıt kullanma belgesine sahip olmalarının bu yaş şartına tabi olmadığını, dolayısıyla yaş sınırının ek bir şart olarak aranmasının uygun olmadığını tespit etmiştir. Ayrıca, idarenin başvuruya ilişkin karar vermemesi nedeniyle, işlemin idarelerin takdir yetkisi çerçevesinde değerlendirilemeyeceği sonucuna ulaşılmıştır. Bu nedenle, başvuru sahibinin iddiası yerinde bulunmuş ve uygun bir karar verilmiştir.

Karar no2025/UH.I-346
Karar tarihi29.01.2025
Toplantı No2025/005
Gündem No23

BAŞVURU SAHİBİ:

İkon Atık Yönetimi İnşaat Turizm Otomotiv Sanayi Ve Ticaret Limited Şirketi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1612131 İhale Kayıt Numaralı “Karayolları 2 Bölge Müdürlüğü Sınırları Dahilinde Makine ve İkmal Başmühendisliği, Tesisler ve Bakım Başmühendisliği, Trafik Güvenliği Başmühendisliği İle İşletmeler Başmühendisliği Emrinde Personel Nakli Servis Hizmeti Alımı İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü tarafından 27.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Karayolları 2 Bölge Müdürlüğü Sınırları Dahilinde Makine ve İkmal Başmühendisliği, Tesisler ve Bakım Başmühendisliği, Trafik Güvenliği Başmühendisliği İle İşletmeler Başmühendisliği Emrinde Personel Nakli Servis Hizmeti Alımı İşi” ihalesine ilişkin olarak İkon Atık Yönetimi İnşaat Turizm Otomotiv Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi‘nin 23.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusu hakkında idare tarafından süresi içinde karar alınmaması üzerine, başvuru sahibince 09.01.2025 tarih ve 175489 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 09.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur

Başvuruya ilişkin olarak 2025/100 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) Teknik Şartname’de belirtilen araç modellerinin Cumhurbaşkanlığı mevzuatına uygun olmadığı,

2) Teknik Şartname’nin 4.11 maddesinde belirtilen sigorta tutarlarının mevzuata aykırı olduğu,

3) Fiyat farkı katsayılarının hatalı düzenlendiği,

4) Teknik Şartname’nin 4.18 maddesinde servis sürücüleri için yaş sınırı belirlenmiş olmasının mevzuata aykırı olduğu,

5) Aynı şartnamenin 5.26 maddesinde bilgisayar istenmesinin mevzuata aykırı olduğu,

6) Aynı şartnamenin cezai şartlara ilişkin 7.1 maddesinin mevzuata aykırı olduğu,

7) Aynı şartnamenin 5.1 maddesinde taşıt kira sözleşmelerinin aslının sözleşme imzalamadan önce idareye verileceğine ilişkin düzenlemenin 4734 sayılı Kanun’un 10’uncu maddesine aykırı olduğu iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

2024/7 sayılı Tasarruf Tedbirleri konulu Cumhurbaşkanlığı Genelgesi’nin “Resmî Taşıtların Edinilmesi ve Kullanılması” başlıklı kısmında “…hizmet alımı suretiyle edinilecek taşıtlarda model yılı yeni araçlar yerine ekonomik olması durumunda binek ve station wagon cinsi taşıtlarda 10 yaşını, diğer taşıtlarda 15 yaşını doldurmamış olmak kaydıyla model yılı yeni olmayan araçlara öncelik verilecektir.” şeklinde ifadeye yer verildiği görülmüştür.

İdari Şartname’nin ikinci maddesinde ihale konusu iş “Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü Sınırları Dahilinde Makine ve İkmal Başmühendisliği, Tesisler ve Bakım Başmühendisliği, Trafik Güvenliği Başmühendisliği ile İşletmeler Başmühendisliği Emrinde Personel Nakli Servis Hizmeti Alımı İşi” olarak belirlenmiş, ihalede 98 adet minibüs, midibüs ve otobüs kullanılacağı belirtilmiştir.

Teknik Şartname’nin araçlara ilişkin bilgileri içeren tablosunda tüm araçların modellerine ilişkin olarak “2015 model veya daha yukarısı” şeklinde düzenleme yapıldığı görülmüş, düzenlemenin bahse konu Genelge’de belirtilen hususlara aykırılık içermediği anlaşılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “İş ve işyerlerinin korunması ve sigortalanması” başlıklı 76’ncı maddesinde “76.4. İstekliler tarafından ilgili mevzuatı gereğince yapılması gereken sigorta giderleri, tip idari şartnamelerin ‘Teklif fiyata dâhil olan giderler’ maddesi kapsamında teklif fiyatına dâhil edilecektir. İhale dokümanında iş ve/veya işyerlerinin sigortalanmasının ayrıca istendiği durumlarda sigorta türü veya türleri ile sigorta teminatının kapsam ve limitinin belirlenmesi gerekmektedir.

Sigorta türleri belirtilmesine rağmen sigorta teminatının kapsamı ve limitinin belirlenmediği hallerde iş ve/işyerlerinin sigortalanmasının asgari limitler dâhilinde istendiği kabul edilecektir. Sigorta türü veya türlerinin belirlenmediği hallerde ise, iş ve/işyerlerinin sigortalanmasının istenmediği kabul edilmek suretiyle teklifler değerlendirilecektir.

76.5. İhale dokümanında iş ve/veya işyerlerinin sigortalanmasına ilişkin yükümlülüğün yükleniciye ait olduğu belirtilerek sigorta türü veya türleri ile sigorta teminatının kapsam ve limitinin belirlendiği ihalelerde, isteklilerden ihale aşamasında sigortaya ilişkin herhangi bir belge (taahhütname, sigorta poliçesi vb.) sunmaları istenmeyecektir. Bu durumda, sözleşmenin yürütülmesi aşamasında yüklenici tarafından sigorta poliçesi sunulacağına ilişkin düzenleme teknik şartnamede yapılacaktır.” açıklaması yer almaktadır.

Teknik Şartname’nin 4.11 maddesinde “Personel servis araçları işe başlatılmadan önce İdare tarafından görevlendirilen bir komisyon tarafından kontrol edilecektir.…Bu kontrol esnasında yüklenici aşağıda sayılan belgeleri bir dosya halinde komisyona teslim edecektir.

Karayolu Yolcu Taşımacılığı Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortası (Sigorta asgari teminat

bedelleri;

– Ölüm ve sürekli sakatlık için 135.000,00TL (Yüzotuzbeşbintürklirası),

– Tedavi masrafları için 13.500,00TL (Onüçbinbeşyüztürklirası) olacaktır.” şeklindedüzenleme yapılmıştır.

Başvuru konusu ihalenin muhtelif özelliklerde şoförlü taşıt kiralanması hizmeti alımı olduğu, idare tarafından yükleniciden araçların tamamı için koltuk ferdi kaza sigortası yaptırılmasının istenildiği anlaşılmış, ölüm ve sürekli sakatlık ile tedavi masrafları için asgari teminat bedellerinin belirlendiği dikkate alındığında, ihale konusu işte çalışacak araç sayısının yanında sigorta türleri ve teminat kapsamı ile limitleri anlaşılabilir olduğu değerlendirildiğinden başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “Şikâyet başvuruları idareye, itirazen şikâyet başvuruları Kuruma hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle yapılır.

Dilekçelerde aşağıdaki hususlara yer verilir:

d) Başvurunun konusu, sebepleri ve dayandığı deliller.” hükmü yer almaktadır.

Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar’ın “Fiyat farkı hesabı” başlıklı 5’inci maddesinde “(2) Formüllerde yer alan; …

d)a1: Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılan işçiliklerin ağırlık oranını temsil eden ve 6’ncı maddeye göre fiyat farkı hesaplanan sabit bir katsayıyı,

e)a2: Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılmayan işçiliklerin ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı,

f)b1: Akaryakıtın ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı,

g)b2: Diğer katı veya sıvı yakıtların ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı,

ğ)b3: Malzeme veya diğer hizmetlerin ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı

h)c: Makine ve ekipmanın amortismanına ilişkin ağırlık oranını temsil eden sabit bir katsayıyı, … ifade eder.

(3) Ağırlık oranlarına ilişkin sabit katsayıların, işin niteliğine ve işte kullanılan girdilere uygun biçimde toplamı bire (1.00) eşit olacak şekilde belirlenerek ihale dokümanında gösterilmesi ve her sabit katsayı için dördüncü fıkraya göre hesaplamaya esas endeksin belirlenmesi zorunludur. Katsayıların belirlenmesinde öncelikle a2, b1, b2, b3 ve c katsayıları belirlendikten sonra bunların toplamı birden çıkarılarak bulunan sayı a1 katsayısı olarak alınır.

(4) Formüldeki temel endeksler (o) ve güncel endeksler (n)’den;

a) İo, İn: İşçilikle ilgili temel asgari ücreti ve güncel asgari ücreti,

b) AYo: Akaryakıt ürünleri için ihale tarihindeki satış fiyatını,

AYn: Akaryakıt ürünleri için uygulama ayına ait ortalama satış fiyatını,

c) Go, Gn: İhale konusu hizmet kapsamında yer alan malzeme ve diğer hizmetler için fiyat farkı hesabına esas sayı veya sayıları,

ç) Yo, Yn: Diğer katı ve sıvı yakıtlar için, Endeks Tablosunun 19 numaralı ‘Kok ve Rafine Petrol Ürünleri’, 19.1 numaralı ‘Kok Fırını Ürünleri’, 19.2 numaralı ‘Rafine Edilmiş Petrol Ürünleri’ sütunundaki sayılardan ilgisine göre uygun olan birini veya birkaçını,

d) Mo, Mn: Makine ve ekipmana ait amortisman için, Endeks Tablosunun 28 numaralı ‘Makine ve Ekipmanlar b.y.s.’, 28.1 numaralı ‘Genel Amaçlı Makineler’, 28.2 numaralı ‘Diğer Genel Amaçlı Makineler’, 28.3 numaralı ‘Tarım ve Ormancılık Makineleri’, 28.4 numaralı ‘Metal İşleme Makineleri ve Takım Tezgahları’, 28.9 numaralı ‘Diğer Özel Amaçlı Makineler’ sütunundaki sayılardan ilgisine göre uygun olan birini veya birkaçını, ifade eder.

(5) Yukarıdaki endekslerden Go ve Gn için idarece; Endeks Tablosundan alt sektörler itibarıyla malzeme ve diğer hizmetlerin niteliği ve gereklerine uygun olan endeksin tespit edilerek ihale dokümanında belirtilmesi zorunludur. İdarelerin bu tespiti yapamamaları durumunda ise Go ve Gn endeksleri için Endeks Tablosunun ‘Genel’ sütunundaki sayılar esas alınır. Ancak malzemeli yemek hizmeti alımlarında Endeks Tablosunun 10 numaralı ‘Gıda Ürünleri’ sütunundaki sayı veya bu endeksin alt endekslerinde belirtilen sayılardan uygun olan birinin veya birkaçının ihale dokümanında belirtilmesi gerekir.” hükmü yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dâhil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “Sözleşmenin uygulanması sırasında, Araçların Bakım-Onarım, yedek parça, Trafik Sigortası ve Kasko, MTV, amortisman, araç muayene, egzoz emisyon ölçümü, lastik, araç takip sistemi giderleri, otoyol geçiş ücretleri (İşletmeler Başmühendisliği hariç),araç ve sürücünün tüm giderleri (yakıt dahil) ve birim fiyat tarifi ile özel teknik şartnamesinde belirtilen tüm diğer giderler teklif fiyatına dahildir.

Yukarıdaki maddede yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

Hizmet süresince Sürücü ve araçların tüm giderleri (YAKIT DAHİL) yüklenici tarafından karşılanacaktır. Araçlar için şoför ücreti hesaplanırken yürürlükte bulunan Brüt Asgari ücret tutarı esas alınacak olup, İşverene maliyeti kapsamında yer alan işveren payına ilişkin ödemeler, %4 sözleşme gideri dahil olmak üzere isteklilerce teklif edilecek fiyata dahil edilecektir. “ düzenlemesine,

Teknik Şartname’nin “İşin Kapsamı” başlıklı 2’nci maddesinde “237 sayılı Taşıt Kanunun 5. Maddesine göre 25.02.2004 tarihli ve 25384 sayılı Resmi Gazete’ de yayımlanan Kamu Kurum ve Kuruluşları Personel Servis Hizmet Yönetmeliği ile 2021-2030 Karayolu Trafik Güvenliği Strateji Belgesi ve 2024-2027 Karayolu Trafik Güvenliği Eylem Planı’nın uygulanmasına ilişkin 2024/7 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesine göre Karayolları 2. Bölge Müdürlüğü personelinin zamanında işe geliş gidişlerini sağlamak, resmi hizmetler, kontroller ve nöbetçi taşıt olarak kullanılmak amacıyla 01.01.2025 – 31.12.2025 tarihleri arasında görev yaptırmak üzere akaryakıt dahil tüm giderler yükleniciye ait olmak şartı ile Bölüm 3’te cinsi, modeli, adedi, çalıştırılacak gün sayısı, çalışma şekli tanımlanan toplam 98 adet personel servis aracı kiralanması işidir.” düzenlemesine,

Sözleşme Tasarısı’nın “Fiyat farkı ödenmesi ve hesaplanması şartları” başlıklı 14’üncü maddesinde “14.1. Yüklenici, gerek sözleşme süresi, gerekse uzatılan süre içinde, sözleşmenin tamamen ifasına kadar, vergi, resim, harç ve benzeri mali yükümlülüklerde artışa gidilmesi veya yeni mali yükümlülüklerin ihdası gibi nedenlerle fiyat farkı verilmesi talebinde bulunamaz.

14.2. Bu sözleşme kapsamında yapılan işler için fiyat farkı hesaplanacaktır.

1. KISIM (Makine İkmal Başmühendisliği) için:
Fiyat farkı aşağıdaki formüle göre hesaplanır:
F = An x B x ( Pn-1)
Pn=a1+a2 İn/İo+b1 AYn/AYo+b2 Yn/Yo+b3 Gn/Go+c Mn/Mo
Formülde yer alan;
F: Fiyat farkını (TL),
B: 0,90 sabit katsayısını,
An: İlk geçici hakedişte (n=1) olmak üzere (n) inci hak edişte; birim fiyatlı işlerde uygulama ayında gerçekleşen iş kalemlerinin sözleşme fiyatlarıyla çarpılması sonucu bulunan tutarı (TL), götürü bedel işlerde ise uygulama ayında gerçekleşen ilerleme yüzdesiyle sözleşme bedelinin çarpılması sonucu bulunan tutarı (TL),
Pn: İlk geçici hakedişte (n=1) olmak üzere (n) inci hakedişte, fiyat farkı hesabında kullanılan temel endeksler ve güncel endeksler ile a1, a2, b1, b2, b3 ve c değerlerinin ağırlık oranlarını temsil eden katsayıların yukarıdaki formüle uygulanması sonucu bulunan fiyat farkı katsayısını,
ifade eder.
Endeks tablosu: Türkiye İstatistik Kurumu tarafından aylık yayımlanan yurt içi üretici fiyat endeksi, 2003=100, CPA 2008 kısım, bölüm ve gruplarına göre tarihsel seri tablosudur.
Formüldeki sabit katsayılar ile temel endeksler(o) ve güncel endeksler(n):

Katsayı

Endeks

a1 (Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılan işçiliklerin ağırlık oranı)

0,036

Fiyat Farkına İlişkin Esaslar?ın 6 ncı maddesine göre hesaplanacaktır.

a2 (Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılmayan işçiliklerin ağırlık oranı)

0,159

İo, İn

Temel asgari ücret ile güncel asgari ücrettir.

b1 (Akaryakıtın ağırlık oranı)

0,151

AYo, AYn

Motorin

b2 (Diğer katı veya sıvı yakıtların ağırlık oranı)

0

b3 (Malzeme veya diğer hizmetlerin ağırlık oranı)

0,4

Go, Gn

Endeks tablosunun “Genel” sütunundaki sayı

c (Makine ve ekipmanın amortismanına ilişkin ağırlık oranı)

0,254

Mo, Mn

Endeks tablosunun 28 numaralı “Makine ve ekipmanlar b.y.s.” sütunundaki sayı


2. KISIM (Tesisler ve Bakım Başmühendisliği) için:
Fiyat farkı aşağıdaki formüle göre hesaplanır:
F = An x B x ( Pn-1)
Pn=a1+a2 İn/İo+b1 AYn/AYo+b2 Yn/Yo+b3 Gn/Go+c Mn/Mo
Formülde yer alan;
F: Fiyat farkını (TL),
B: 0,90 sabit katsayısını,
An: İlk geçici hakedişte (n=1) olmak üzere (n) inci hak edişte; birim fiyatlı işlerde uygulama ayında gerçekleşen iş kalemlerinin sözleşme fiyatlarıyla çarpılması sonucu bulunan tutarı (TL), götürü bedel işlerde ise uygulama ayında gerçekleşen ilerleme yüzdesiyle sözleşme bedelinin çarpılması sonucu bulunan tutarı (TL),
Pn: İlk geçici hakedişte (n=1) olmak üzere (n) inci hakedişte, fiyat farkı hesabında kullanılan temel endeksler ve güncel endeksler ile a1, a2, b1, b2, b3 ve c değerlerinin ağırlık oranlarını temsil eden katsayıların yukarıdaki formüle uygulanması sonucu bulunan fiyat farkı katsayısını,
ifade eder.
Endeks tablosu: Türkiye İstatistik Kurumu tarafından aylık yayımlanan yurt içi üretici fiyat endeksi, 2003=100, CPA 2008 kısım, bölüm ve gruplarına göre tarihsel seri tablosudur.
Formüldeki sabit katsayılar ile temel endeksler(o) ve güncel endeksler(n):

Katsayı

Endeks

a1 (Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılan işçiliklerin ağırlık oranı)

0,19

Fiyat Farkına İlişkin Esaslar?ın 6 ncı maddesine göre hesaplanacaktır.

a2 (Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılmayan işçiliklerin ağırlık oranı)

0,026

İo, İn

Temel asgari ücret ile güncel asgari ücrettir.

b1 (Akaryakıtın ağırlık oranı)

0,152

AYo, AYn

Motorin

b2 (Diğer katı veya sıvı yakıtların ağırlık oranı)

0

b3 (Malzeme veya diğer hizmetlerin ağırlık oranı)

0,378

Go, Gn

Endeks tablosunun “Genel” sütunundaki sayı

c (Makine ve ekipmanın amortismanına ilişkin ağırlık oranı)

0,254

Mo, Mn

Endeks tablosunun 28 numaralı “Makine ve ekipmanlar b.y.s.” sütunundaki sayı


3. KISIM (Trafik Güvenliği Başmühendisliği) için:

Fiyat farkı aşağıdaki formüle göre hesaplanır:

F = An x B x ( Pn-1)
Pn=a1+a2 İn/İo+b1 AYn/AYo+b2 Yn/Yo+b3 Gn/Go+c Mn/Mo
Formülde yer alan;
F: Fiyat farkını (TL),
B: 0,90 sabit katsayısını,
An: İlk geçici hakedişte (n=1) olmak üzere (n) inci hak edişte; birim fiyatlı işlerde uygulama ayında gerçekleşen iş kalemlerinin sözleşme fiyatlarıyla çarpılması sonucu bulunan tutarı (TL), götürü bedel işlerde ise uygulama ayında gerçekleşen ilerleme yüzdesiyle sözleşme bedelinin çarpılması sonucu bulunan tutarı (TL),

Pn: İlk geçici hakedişte (n=1) olmak üzere (n) inci hakedişte, fiyat farkı hesabında kullanılan temel endeksler ve güncel endeksler ile a1, a2, b1, b2, b3 ve c değerlerinin ağırlık oranlarını temsil eden katsayıların yukarıdaki formüle uygulanması sonucu bulunan fiyat farkı katsayısını, ifade eder.
Endeks tablosu: Türkiye İstatistik Kurumu tarafından aylık yayımlanan yurt içi üretici fiyat endeksi, 2003=100, CPA 2008 kısım, bölüm ve gruplarına göre tarihsel seri tablosudur.
Formüldeki sabit katsayılar ile temel endeksler(o) ve güncel endeksler(n):

Katsayı

Endeks

a1 (Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılan işçiliklerin ağırlık oranı)

0,26

Fiyat Farkına İlişkin Esaslar?ın 6 ncı maddesine göre hesaplanacaktır.

a2 (Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılmayan işçiliklerin ağırlık oranı)

0,023

İo, İn

Temel asgari ücret ile güncel asgari ücrettir.

b1 (Akaryakıtın ağırlık oranı)

0,16

AYo, AYn

Motorin

b2 (Diğer katı veya sıvı yakıtların ağırlık oranı)

0

b3 (Malzeme veya diğer hizmetlerin ağırlık oranı)

0,319

Go, Gn

Endeks tablosunun “Genel” sütunundaki sayı

c (Makine ve ekipmanın amortismanına ilişkin ağırlık oranı)

0,238

Mo, Mn

Endeks tablosunun 28 numaralı “Makine ve ekipmanlar b.y.s.” sütunundaki sayı


4. KISIM (İşletmeler Başmühendisliği) için:
Fiyat farkı aşağıdaki formüle göre hesaplanır:
F = An x B x ( Pn-1)
Pn=a1+a2 İn/İo+b1 AYn/AYo+b2 Yn/Yo+b3 Gn/Go+c Mn/Mo
Formülde yer alan;
F: Fiyat farkını (TL),
B: 0,90 sabit katsayısını,
An: İlk geçici hakedişte (n=1) olmak üzere (n) inci hak edişte; birim fiyatlı işlerde uygulama ayında gerçekleşen iş kalemlerinin sözleşme fiyatlarıyla çarpılması sonucu bulunan tutarı (TL), götürü bedel işlerde ise uygulama ayında gerçekleşen ilerleme yüzdesiyle sözleşme bedelinin çarpılması sonucu bulunan tutarı (TL),
Pn: İlk geçici hakedişte (n=1) olmak üzere (n) inci hakedişte, fiyat farkı hesabında kullanılan temel endeksler ve güncel endeksler ile a1, a2, b1, b2, b3 ve c değerlerinin ağırlık oranlarını temsil eden katsayıların yukarıdaki formüle uygulanması sonucu bulunan fiyat farkı katsayısını,
ifade eder.
Endeks tablosu: Türkiye İstatistik Kurumu tarafından aylık yayımlanan yurt içi üretici fiyat endeksi, 2003=100, CPA 2008 kısım, bölüm ve gruplarına göre tarihsel seri tablosudur.
Formüldeki sabit katsayılar ile temel endeksler(o) ve güncel endeksler(n):

Katsayı

Endeks

a1 (Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılan işçiliklerin ağırlık oranı)

0

a2 (Haftalık çalışma saatinin tamamı idarede kullanılmayan işçiliklerin ağırlık oranı)

0,149

İo, İn

Temel asgari ücret ile güncel asgari ücrettir.

b1 (Akaryakıtın ağırlık oranı)

0,176

AYo, AYn

Motorin

b2 (Diğer katı veya sıvı yakıtların ağırlık oranı)

0

b3 (Malzeme veya diğer hizmetlerin ağırlık oranı)

0,401

Go, Gn

Endeks tablosunun “Genel” sütunundaki sayı

c (Makine ve ekipmanın amortismanına ilişkin ağırlık oranı)

0,274

Mo, Mn

Endeks tablosunun 28 numaralı “Makine ve ekipmanlar b.y.s.” sütunundaki sayı

Fiyat Farkı Açıklamaları : 07.03.2022 tarih ve 32125 sayılı Resmi Gazetede yayımlanarak yürürlüğe giren 06.03.2022 tarih ve 2023/6902 sayılı Cumhurbaşkanı Kararı Eki Olan 4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa göre Hizmet Alımlarına İlişkin Fiyat Farkına İlişkin Esaslara göre fiyat farkı verilecektir. (4734 Sayılı Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Fiyat Farkına İlişkin Esaslar doküman ekinde bulunmaktadır.)” düzenlemesine yer verilmiştir.

Başvuruya konu ihalenin akaryakıt dâhil tüm giderler yükleniciye ait olmak üzere personel servis aracı kiralanması hizmeti alımı olduğu, ihale konusu işte kısmi ve tam zamanlı personel çalışmasının bulunduğu, işin bir bölümüne ilişkin teklif fiyata dâhil giderler arasında akaryakıtın yer aldığı, malzeme ile makine ve ekipman ağırlık oranları için ayrıca katsayı belirlendiği, herhangi bir belirsizliğin bulunmadığı ve düzenlemelerin başvuru sahibi tarafından hangi gerekçeyle ve hangi mevzuata aykırı olduğuna ilişkin herhangi bir iddiada bulunulmadığı görülmüş, bu hususlar bir arada değerlendirildiğinde başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

4) Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kanun’un “Şartnameler” başlıklı 12’nci maddesinin ikinci fıkrasında“İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin teknik kriterlerine ihale dokümanının bir parçası olan teknik şartnamelerde yer verilir. Belirlenecek teknik kriterler, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olacak, rekabeti engelleyici hususlar içermeyecek ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlayacaktır.” hükmü,

Teknik Şartname’nin dördüncü maddesinde “4.17. Sürücüler, kullanacakları personel servis aracının niteliğine uygun sınıfta en az 3 yıllık sürücü belgesine (ehliyet) ve ticari taşıt kullanma belgesine (SRC) sahip olacaktır.

4.18. Sefer usulü çalışmayan yani mesaisinin tamamını Karayolları 2.Bölge Müdürlüğü ve alt işyerleri içerisinde tamamlayan (saat/gün usulü) servis sürücüleri 31.12.1966 tarihinden sonra doğmuş olmalıdırlar.

4.19. Sürücülerin 5237 s. Türk Ceza Kanunu’nun 102., 103., 104., 109., 188., 189., 190., 191., ve 227. maddelerinde belirtilen suçlardan hürriyeti bağlayıcı hüküm giymemiş olması, Asli kusurlu ve bilinçli taksirli olarak birden fazla ölümlü trafik kazasına karışmamış olması, alkollü olarak taşıt kullanma ile hız kuralını ihlal nedeniyle şoför belgelerinin birden fazla geri alınmamış olması gereklidir.

4.20. Sürücüler, hizmet süresince personel servis araçlarını, 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanun ve Karayolları Trafik Yönetmeliği’nde belirtilen kurallara uygun olarak kullanacaktır.

4.23. Yüklenici, İdarenin uygun görmediği sürücüler ile uygun olmayan araçları yazılı tebligattan sonraki 5 iş günü içerisinde değiştirmekle yükümlüdür. Yüklenici, idarenin bilgisi dışında taşıt ve sürücü değiştiremez. Yüklenici taşıt veya sürücüde bir değişiklik yapılması gerektiği takdirde bu talebini önceden yazılı olarak idareye bildirecektir. İdarenin uygun bulması halinde taşıt ve/veya sürücü değişikliği yapılabilecektir. Bu değişikliğin uygulamaya girebilmesi için 4.11. maddedeki muayene ve kontroller tekrarlanacaktır.

4.24. Bu iş kapsamında çalışan sürücüler, tüm trafik ve mevzuat kurallarına uymak zorundadır. Araçların kullanımından doğacak trafik cezaları, park cezası ve benzeri tüm ceza, yükümlülük ve sorumluluk Yükleniciye aittir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Teknik Şartname’nin başvuruya konu maddesinde çalıştırılacak şoförlerin niteliklerine ve uyacakları kurallara ilişkin düzenleme yapıldığı, şoförlerin sahip olması gereken belgelerin belirtildiği görülmüş, bahse konu personelin 58 yaşından büyük olmaması yönünde düzenlemenin gerekçesine ilişkin bir açıklamada bulunulmadığı, şoförlerin ehliyet veticari taşıt kullanma belgesine sahip olma şartını karşılamalarının söz konusu yaş şartına tabi olmadığı, dolayısıyla ek olarak yaş şartının aranmasının uygun olmadığı anlaşılmıştır. İdarece şikayet başvurusu üzerine bir karar verilmediği de dikkate alındığında, işlemin Kanun’un yukarıda yazılı hükmü kapsamında idarelere tanınan takdir yetkisi çerçevesinde değerlendirilemeyeceği sonucuna ulaşılmış ve başvurunun yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

5) Başvuru sahibinin 5’inci iddiasına ilişkin olarak:

2024/7 sayılı Tasarruf Tedbirleri konulu Cumhurbaşkanlığı Genelgesi’nin “Genel ilkeler” başlıklı kısmında“Kamu kurum ve kuruluşları kendi kuruluş mevzuatında belirtilen faaliyet alanları ile doğrudan ilgili olmayan herhangi bir harcama veya taahhütte bulunmayacak, ihale şartname ve sözleşmelerine idare tarafından kullanılmak üzere araç, makine, ekipman temini gibi alım ya da yapım konusuyla ilgisi olmayan unsurları dâhil etmeyeceklerdir.” şeklinde düzenleme yapıldığı,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “İdarece kullanılmak üzere araç, gereç, makine ve ekipmanın yükleniciler tarafından temin edilmesi ” başlıklı 15.3 maddesinde “İhale dokümanında ihale konusu işin yürütülmesi sırasında sözleşme konusu işlerin kontrolü, takibi gibi gerekçelerle idarece kullanılmak üzere araç, gereç, makine ve ekipmanın yüklenici tarafından temin edileceğine ilişkin düzenleme yapılmayacaktır.” düzenlemesine,

Teknik Şartname’nin 5.26 maddesinde “Makine ve İkmal Başmühendisliği kısmında (Bölge Müdürlüğümüze Personel taşıyan) çalışan servislerin giriş çıkış kayıtlarının tutulup saklanabilmesi için; ”İntel Core İ7, 12650 H, 32 Ram, 1 tbSSD, 8 Gb Rtx 4060, 17.3″ Fhd donanımlara sahip 1 adet laptop bilgisayar idareye teslim edilecektir.” düzenlemesine yer verildiği görülmüştür.

İdarece hizmete konu araçların giriş çıkış saatlerinin kaydedilebilmesi için bir adet bilgisayarın temin edilmesine ilişkin bir engel olmadığı, dolayısıyla bahse konu Genelge ve Tebliğ’in yukarıda yazılı düzenlemeleri karşısında, bilgisayarın yüklenici tarafından temin edilmesine ilişkin doküman düzenlemesinin mevzuata aykırı olduğu ve bu husustaki başvurunun yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

6) Başvuru sahibinin 6’ncı iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “Şikayet başvuruları idareye, itirazen şikayet başvuruları Kuruma hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle yapılır.

Dilekçelerde aşağıdaki hususlara yer verilir:

d) Başvurunun konusu, sebepleri ve dayandığı deliller.” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin17’nci maddesinin beşinci fıkrasında “Cezalar, aykırılık halleri ve sözleşmenin feshine ilişkin hususlarla ilgili olarak sözleşme tasarısı dışındaki diğer ihale dokümanında yapılan düzenlemeler dikkate alınmaz.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “Cezai şartlar” başlıklı yedinci maddesinde “7.1. Cezalar, aykırılık halleri ve sözleşmenin feshine ilişkin hususlar sözleşmenin 16,24,25,26,27,28 ve 29 uncu maddelerinde düzenlenecek, söz konusu cezai müeyyidelerin uygulanmasında; personel taşıma İşi sabah ve akşam servisleri bir bütün olarak kabul edilir ve servislerden herhangi birinde yaşanan olumsuzluk (sabah veya akşam) cezai müeyyidenin uygulanması için yeterlidir.

Ayrıca Yüklenici, günlük ortalama km. / sefer sayısı esasına göre çalışan Servis Araçlarında; İşe gelişlerde, sabah hizmetleri için personel servisinin belirtilen hareket saatinden itibaren ilk durağa hiç gelmemesi veya 15 dakika içinde gelmemesi halinde servis hizmetinden yararlanan Karayolları personelinin ulaşım bedeli, yüklenici tarafından ödenmek üzere taksi ile sağlanır. Taksi ücretleri, ödemeyi yapan Karayolları personeline taksi fişinde yazan miktar kadar yüklenicinin servislerin takibi için görevlendirdiği personel tarafından peşin olarak ödenir. Hizmetin aksaması mücbir sebepler nedeni ile olması durumunda cezai işlem uygulanmaz. Hizmet süresi içerisinde belirlenen cezalar o ayın hakedişinden kesilir. Cezai uygulama için İdare tarafından tanzim edilmiş olan tutanak yeterlidir. Yukarıda belirtilen cezalar ayrıca protesto çekmeye gerek kalmaksızın Yükleniciye yapılacak ödemelerden kesilir. Cezanın ödemelerden karşılanamaması halinde ceza tutarı Yükleniciden ayrıca tahsis edilir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuru dilekçesinde, Teknik Şartname’nin cezai şartlara ilişkin maddesinin hangi açıdan hangi mevzuat düzenlemesine uygun olmadığı hususunda herhangi bir iddia ve/veya açıklamada bulunulmadığı, Kanun’un yukarıda yazılı hükmü karşısında başvurunun konu unsuru yönünden sakat olduğu değerlendirilmiş, kaldı ki, Yönetmelik’in yukarıda yazılı düzenlemesi karşısında cezai yaptırımlara ilişkin sözleşme tasarısında yer alan düzenlemelerin esas alınacağının açık olduğu görülmüş, başvurunun uygun olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

7) Başvuru sahibinin 7’nci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “Aşağıda belirtilen durumlardaki istekliler ihale dışı bırakılır:

a) İflas eden, tasfiye halinde olan, işleri mahkeme tarafından yürütülen, konkordato ilân eden, işlerini askıya alan veya kendi ülkesindeki mevzuat hükümlerine göre benzer bir durumda olan.

b) İflası ilân edilen, zorunlu tasfiye kararı verilen, alacaklılara karşı borçlarından dolayı mahkeme idaresi altında bulunan veya kendi ülkesindeki mevzuat hükümlerine göre benzer bir durumda olan.

c) Türkiye’nin veya kendi ülkesinin mevzuat hükümleri uyarınca kesinleşmiş sosyal güvenlik prim borcu olan.

d) Türkiye’nin veya kendi ülkesinin mevzuat hükümleri uyarınca kesinleşmiş vergi borcu olan.

e) İhale tarihinden önceki beş yıl içinde, mesleki faaliyetlerinden dolayı yargı kararıyla hüküm giyen.

f) İhale tarihinden önceki beş yıl içinde, ihaleyi yapan idareye yaptığı işler sırasında iş veya meslek ahlakına aykırı faaliyetlerde bulunduğu bu idare tarafından ispat edilen.

g) İhale tarihi itibariyle, mevzuatı gereği kayıtlı olduğu oda tarafından mesleki faaliyetten men edilmiş olan.

h) Bu maddede belirtilen bilgi ve belgeleri vermeyen veya yanıltıcı bilgi ve/veya sahte belge verdiği tespit edilen.

i) 11 inci maddeye göre ihaleye katılamayacağı belirtildiği halde ihaleye katılan.

j) 17 nci maddede belirtilen yasak fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilen.

Kurum, dördüncü fıkranın; (c) bendi ile ilgili olarak Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığının uygun görüşünü alarak sosyal güvenlik prim borcunun kapsamı ve tutarını; (d) bendi ile ilgili olarak, Gelir İdaresi Başkanlığının uygun görüşünü alarak vergi borcu kapsamına girecek vergileri; tür ve tutar itibariyle belirlemeye yetkilidir.

Bu madde kapsamında istenen belgelerden hangilerinin taahhütname olarak sunulabileceği Kurum tarafından belirlenir. Gerçeğe aykırı hususlar içeren taahhütname sunulması veya ihale üzerinde kalan istekli tarafından taahhüt altına alınan durumu tevsik eden belgelerin sözleşme imzalanmadan önce verilmemesi halinde bu durumda olanlar ihale dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir.” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İhale üzerinde kalan isteklinin sözleşmeye davet edilmesi” başlıklı 67’nci maddesinde “(1) Kanunun 41 inci maddesinde belirtilen sürelerin bitimini, ön mali kontrol yapılması gereken hallerde ise bu kontrolün tamamlandığı tarihi izleyen günden itibaren üç gün içinde ihale üzerinde bırakılan istekliye, tebliğ tarihini izleyen on gün içinde kesin teminatı vermek suretiyle sözleşmeyi imzalaması hususu bildirilir. Yabancı istekliler için bu süreye oniki gün ilave edilir.

(2) Sözleşmenin imzalanacağı tarihte, sözleşme imzalanmadan önce ihale sonuç bilgileri Kuruma gönderilmek suretiyle ihale üzerinde kalan isteklinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığının teyit edilmesi zorunludur.

(3) Mücbir sebep halleri dışında, ihale üzerinde kalan istekli, yasal yükümlülüklerini yerine getirerek sözleşme imzalamak zorundadır. Bu zorunluluğa uyulmaması halinde, ihale üzerinde kalan isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilerek Kanunun 58 inci maddesi hükümleri uygulanır. Ancak, ( )… Kanunun 10 uncu maddesi kapsamında taahhüt altına alınan durumu tevsik etmek üzere idareye sunulan bilgi ve/veya belgelerin taahhüt edilen duruma aykırı hususlar içermesi halinde, ihale üzerinde kalan isteklinin geçici teminatı gelir kaydedilmekle birlikte, hakkında Kanunun 58 inci maddesi hükümleri uygulanmaz.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin 5.1 maddesinde “Yüklenici, personel servis aracı sahipleri ile ilgili mevzuata göre aralarında yapacakları Taşıt Kira Sözleşmelerinin aslını sözleşme imzalamadan önce İdareye verecektir. İdarenin uygun görüp sözleşmeyi imzalaması durumunda personel servis aracı listesi kabul edilmiş sayılacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.

4734 sayılı Kanun’un yukarıda yer verilen 10’uncu maddesinde, ihaleye katılım aşamasında aranan belgelerden Kurum tarafından taahhütname sunulmasına imkân tanınanlara ilişkin olarak kanıtlayıcı belgeler ile yine Kanun’un bahse konu maddesi kapsamında sayılan diğer belgelerin ihale üzerinde kalan istekli tarafından sözleşme imzalanmadan önce idareye sunulacağı, söz konusu belgelerin sözleşme imzalanmadan önce idareye verilmemesi veya sunulan bilgi ve/veya belgelerin taahhüt edilen durumlara aykırı hususlar içermesi halinde ihale üzerinde bırakılan isteklinin ihale dışı bırakılarak geçici teminatının gelir kaydedileceği anlaşılmaktadır.

Bu itibarla, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun yukarıda aktarılan maddesinde sözleşmenin imzalanması öncesinde sunulması gereken belgeler sınırlı sayıda sayılmış olup, Teknik Şartnamenin başvuruya konu maddesinde belirtilen taşıt kira sözleşmelerinin bu kapsamda değerlendirilemeyeceği ve anılan belgenin sözleşme öncesinde isteklilerden talep edilmesinin mevzuata aykırı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,


Oybirliği ile karar verildi.