"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, ihale sürecinde sigorta giderlerinin aşırı düşük teklif sorgulamasında önemli bir bileşen olduğunu belirtmiştir. İhaleye katılan isteklilerin, sigorta acentelerinden aldıkları poliçe veya fiyat tekliflerini ihale dokümanında belirtilen teminat tutarları üzerinden sunmaları gerektiği ifade edilmiştir. Ancak, sigorta şirketlerinin genel müdürlük veya bölge müdürlükleri tarafından imzalanmış belgeler için teyit yazısı alınmasının zorunlu olmadığı sonucuna varılmıştır.

Bu bağlamda, davacı Caner Global Turizm A.Ş.’nin sunduğu sigorta fiyat teklifinin, şirketin şube müdürü tarafından imzalanmış olması, bölge müdürlüğü olarak adlandırılmasa da her bir şube müdürlüğünün mevzuatta belirtilen bölge müdürlüğü kapsamında faaliyet gösterdiği kabul edilmiştir. Dolayısıyla, teyit yazısı alınması gerekliliği hukuken geçerli bulunmamış ve dava konusu işlem iptal edilmiştir.

Sonuç olarak, Kamu İhale Kurulu, mahkeme kararına uygun olarak, davacının aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun olmadığına dair değerlendirmeleri iptal etmiş ve itirazen şikâyet başvurusunu reddetmiştir.

Karar no2025/MK-77
Karar tarihi22.05.2025
Toplantı No2025/020
Gündem No62
Gündem Konusu2024/1224036 İhale Kayıt Numaralı “TCDD 2 BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ HASANBEY LOJİSTİK MERKEZİ PERSONEL TAŞIMA HİZMET ALIMI” İhalesi

TCDD 2. Bölge Müdürlüğü tarafından yapılan 2024/1224036 ihale kayıt numaralı “TCDD 2. Bölge Müdürlüğü Hasanbey Lojistik Merkezi Personel Taşıma Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Nht Seyahat Turizm Taşım. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti. itirazen şikâyet başvurusunda bulunmuş ve Kurulca alınan02.01.2025 tarihli ve 2025/UH.I-51 sayılı karar ile “Sonuç olarak, trafik sigortası ve kasko maliyetini tevsik için sigorta şirketinin genel müdürlüğünden veya bölge müdürlüğünden alınması gereken teyit yazısının açıklama kapsamında sunulmadığı dikkate alındığında, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından yapılan açıklamanın bu yönüyle mevzuata uygun olmadığı anlaşılmış ve teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği sonucuna varılmıştır.” ifadesine yer verilerek Caner Global Turizm A.Ş.ye ilişkin olarak “Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine” karar verilmiştir.

Davacı Caner Global Turizm A.Ş. tarafından anılan Kurul kararının iptali istemiyle açılan davada, Ankara 2. İdare Mahkemesinin 27.03.2025 tarihli ve E:2025/109 ve K:2025/426 sayılı kararında “…Uyuşmazlıkta, davacı tarafından, ihaleye ilişkin olarak sunulan sigorta fiyat teklifinin “Bölge müdürlüğü” tarafından verildiği, anılan sigorta fiyat teklifi ekinde UNICO SİGORTA İÇ ANADOLU BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ adına fiyat teklifini imzalayan Birgül YILMAZER’İN imza sirkülerine yer verildiği, söz konusu imza sirküleri incelendiğinde “UNICO SİGORTA ANONİM ŞİRKETİ-ANKARA ŞUBESİ ADINA TEMSİLEN (ŞUBE MÜDÜRÜ)” olarak yetkilendirildiği iddialarına yer verildiği görüldüğünden Mahkememizin 28/02/2025 tarihli ara kararı ile UNICO SİGORTA A.Ş.den Türkiye genelindeki organizasyon yapılanmasının (genel müdürlük-bölge müdürlüğü) şeklinde açıklanmasının istenilmesine, davacı Caner Global Turizm A.Ş.nin T.C. Devlet Demiryolları İşletmesi Genel Müdürlüğü tarafından yapılan 2024/1224036 ihale kayıt numaralı “TCDD 2. Bölge Müdürlüğü Hasanbey Lojistik Merkezi Personel Taşıma Hizmet Alımı” için yapılan ihaleye ilişkin kasko ve zorunlu mali sorumluluk sigortası fiyat teklifine ilişkin belgenin onaylı ve okunaklı bir örneğinin Mahkememize gönderilmesinin istenilmesine ve bahse konu sigorta teklifinin şirketin hangi birimi tarafından (genel müdürlük, bölge müdürlüğü, şube müdürlüğü) yapıldığının belirtilmesinin istenilmesine karar verilmiş olup ilgili sigorta şirketi tarafından gönderilen bilgi ve belgelerden sigorta şirketinin bölge müdürlüğü yapılanmasının bulunmadığı, ancak ülke genelinde 7 şube müdürlüğü olarak faaliyet gösterdiği, davacının katılım gösterdiği ihaleye ilişkin kasko ve zorunlu mali sorumluluk sigortası fiyat teklifinin ise Ankara Şubesini münferiden temsil ve imzaya yetkili şube müdürü tarafından imzalandığı görülmüştür.

Yukarıda yer verilen mevzuat hükmünden hizmet alım ihalelerinde herhangi bir sigorta giderinin aşırı düşük teklif sorgulamasında önemli bir bileşen olarak kabul edilmesi durumunda, isteklilerce sigorta acentelerinden alınan poliçe, fiyat teklifi veya sözleşmelerin ekine ihale dokümanında yer alan teminat tutarları üzerinden teklif ettikleri sigorta prim tutarlarıyla sigorta hizmetini gerçekleştirebileceklerine ilişkin, ilgili sigorta şirketinin genel müdürlüğünden veya bölge müdürlüğünden alınan teyit yazısının eklenmesi ve bu yazının yetkili kişilerin imzasını taşıması gerektiği, ancak sigorta şirketlerinin genel müdürlük veya bölge müdürlükleri tarafından imzalanmış poliçe veya fiyat teklifleri için teyit alınmasının zorunlu olmadığı anlaşılmakta olup davacının fiyat teklifi aldığı sigorta şirketinin ülke genelinde şube müdürlüğü olarak örgütlendiği, dolayısıyla bölge müdürlüğü olarak adlandırılmasa da her bir şube müdürlüğünün mevzuatta belirtilen bölge müdürlüğü kapsamında faaliyet yürüttüğünün kabulü gerektiği sonucuna varılmakla davacının sunduğu fiyat teklifinin şube müdürü tarafından imzalandığı da dikkate alındığında, teyit yazısı alınması hususunda zorunlu tutulamayacağı açık olduğundan dava konusu işlemde hukuka uygunluk bulunmadığı sonucuna varılmıştır.” ifadelerine yer verilerek dava konusu işlemin iptaline karar verilmiştir.

Anayasa’nın 138’inci maddesinin dördüncü fıkrasında, yasama ve yürütme organları ile idarenin mahkeme kararlarına uymak zorunda olduğu, bu organlar ve idarenin mahkeme kararlarını hiçbir suretle değiştiremeyeceği ve bunların yerine getirilmesini geciktiremeyeceği hükme bağlanmıştır.

Ayrıca, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 28’inci maddesinin birinci fıkrasında, mahkemelerin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idarenin gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecbur olduğu, bu sürenin hiçbir şekilde kararın idareye tebliğinden başlayarak otuz günü geçemeyeceği hüküm altına alınmıştır.

Anılan kararın icaplarına göre Kamu İhale Kurulunca işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen 30 gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1- Kamu İhale Kurulu’nun 02.01.2025 tarihli ve 2025/UH.I-51 sayılı kararının, Caner Global Turizm A.Ş.nin aşırı düşük teklif açıklamaları kapsamında trafik sigortası ve kasko maliyetini tevsik için sunduğu açıklamaların uygun olmadığına ilişkin değerlendirmelerin iptaline,

2- Anılan Mahkeme kararında belirtilen gerekçeler doğrultusunda, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.