"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, bir kamu yapım işi sözleşmesinde şantiye şefliğini üstlenen kişinin, bu görevin tam zamanlı olduğunu ve başka bir yapım işinde fiilen şantiye şefliği yapmasının mümkün olmadığını belirtti. Bu bağlamda, aynı tarihlerde birden fazla şantiyede çalışmanın, kamu ihale mevzuatına uygun bir şekilde fiilen şantiye şefliği yapılmadığı anlamına geldiği vurgulandı. İlgili mevzuat gereğince, iş denetleme belgelerinin düzenlenebilmesi için şantiye şefinin, ilk sözleşme bedelinin en az %80’inde fiilen görev yapmış olması gerektiği ifade edildi.

Bu durum, başvuru sahibinin itirazlarının değerlendirilmesinde önemli bir kriter olarak öne çıktı. Sertaç Bingöl’ün, iş denetleme belgesinin düzenlendiği dönemde farklı işlerde de çalıştığı tespit edildi. Bu nedenle, sunulan iş deneyim belgesinin geçerli olmadığı sonucuna varıldı. Kurul, bu bağlamda iş denetleme belgesinin iptal edilmesi gerektiğine karar verdi.

Karar no2025/UY.I-689
Karar tarihi05.03.2025
Toplantı No2025/010
Gündem No57

BAŞVURU SAHİBİ:

Alpan İnş. Tur. San. ve Tic. A.Ş. – Alkaş Yapı San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığı,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Yapı İşleri Genel Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1880708 İhale Kayıt Numaralı “Kahramanmaraş İli, Göksun İlçesi 66’ncı Paket 250 Adet Betonarme Konut (P261) Yapım İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Yapı İşleri Genel Müdürlüğü tarafından 03.01.2025 tarihinde pazarlık usulü ile gerçekleştirilen “Kahramanmaraş İli, Göksun İlçesi 66’ncı Paket 250 Adet Betonarme Konut (P261) Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Alpan İnş. Tur. San. ve Tic. A.Ş. – Alkaş Yapı San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığı’nın 17.01.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 23.01.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 31.01.2025 tarih ve 177257 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 31.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/285 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale üzerinde bırakılan Ber Grup Yapı İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Kemal Keskin İnş. Oto. Tarım Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın pilot ortağının Ber Grup Yapı İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. olduğu, pilot ortak tarafından iş deneyimini tevsik etmek üzere tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip olan Sertaç Bingöl’e ait iş denetleme belgesinin sunulduğu, Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmelik’in “Şantiye şeflerinin çalışma usulü” başlıklı 7’nci maddesindeki hükümler ile Kamu İhale Kurulunun 14.04.2021 tarihli ve 2021/DK.D-82 sayılı kararı gereğince, şantiye şefliğini üstlenen kişinin, üstlendiği görev tam zamanlı bir görev olduğundan başka bir yapım işinde fiilen şantiye şefliği yapmasının mümkün olmadığı, ancak belge sahibi olan kişinin belgenin düzenlenmesine konu işte şantiye şefliği görevini üstlendiği dönemde 2014/47857 ve 2014/69553 İKN’li işler ile Yaşar İnş. Tur. Taah. Tic. Ltd. Şti.ne ait işyerinde de fiilen görev yaptığı, buna yönelik SGK kaydının bulunduğu, bahse konu edilen hususla ilgili olarak Sertaç Bingöl’ün bu işlerde hangi tarihler arasında ve hangi sıfatla fiilen çalıştığı, şantiye şefliği taahhütnamesinin sunulup sunulmadığı hususlarının söz konusu işlerin sahibi idarelerden bilgi ve belge talep edilmek sureti ile açıklığa kavuşturulması gerektiği, bu sayede sunulan iş denetleme belgesine konu işe ilişkin hakedişlerin tamamının Sertaç Bingöl tarafından imzalanmadığı ve Sertaç Bingöl’ün belgeye konu işi fiili olarak başından sonuna kadar denetlemediğinin anlaşılabileceği, ayrıca şantiye şefliği görevi Sertaç Bingöl tarafından fiilen ve kesintisiz olarak yerine getirilmediğinden SGK primlerinin de işin devam ettiği süre boyunca iş sahibi olan CCN Altyapı Yatırımları ve İnş. A.Ş. tarafından ödenmediği, SGK prim ödemelerinin bizzat Sertaç Bingöl’ün kendisi tarafından sonradan tamamlandığı, sunulan iş denetleme belgesinin usulsüz bir şekilde düzenlendiği, dolayısıyla belgenin geçersiz olduğu ve iptal edilmesi için ilgili kamu idaresine bildirim yapılması gerektiği,

Ayrıca anılan pilot ortağın iki ortaklı bir tüzel kişilik olduğu, belge sahibi Sertaç Bingöl’ün aksi karar alınıncaya kadar diğer ortak M. Salim İlci ile birlikte tüzel kişiliği müştereken temsile yetkili olduğu, diğer bir anlatımla, Sertaç Bingöl’ün tüzel kişilik adına tek başına karar alma yetkisinin bulunmadığı, yetkinin müştereken olması hususunun belgesi kullanılan kişiyi tüzel kişiliği temsil ve yönetimde bağımlı hale getireceği dikkate alındığında, Sertaç Bingöl’ün kamu ihale mevzuatında öngörülen şekilde bir temsil ve yönetim yetkisine sahip olmadığı,

Öte yandan, iş ortaklığı tarafından sunulan iş deneyim belgesinin benzer işe uygun olmadığı, buna ek olarak, İdari Şartname’de istenilen yeterlik kriterlerini de karşılamadığı, sunulan belgenin “BII Grup: Bina İşleri”ne ait bir belge olduğu, Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği’nin 2.11’inci maddesindeki açıklamalar göz önünde bulundurulduğunda, idarece anılan madde kapsamında bir değerlendirmenin yapılmadığı, netice itibarıyla, belirtilen bu gerekçeler doğrultusunda anılan iş ortaklığının teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:

b) Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;

2) İstekli tarafından kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) Son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işleriyle ilgili deneyimi gösteren belgeler,

b) Son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işlerinde sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen işlerle ilgili deneyimi gösteren belgeler,

c) Devam eden yapım ve yapımla ilgili hizmet işlerinde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen, denetlenen veya yönetilen işlerle ilgili deneyimi gösteren belgeler,

e) Devredilen işlerde sözleşme bedelinin en az % 80’inin tamamlanması şartıyla, son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işleri ve son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan mal ve hizmet alımlarıyla ilgili deneyimi gösteren belgeler.

İhale konusu işin niteliğine göre yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtilir.

Birinci fıkranın (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde belirtilen belgelerden, yapım ve yapımla ilgili hizmet işlerinde, denetleme veya yönetme görevi nedeniyle alınanlarda gerçek kişinin mühendis veya mimar olma şartı aranır. İş bitirme, yönetim veya denetim suretiyle elde edilecek belgeler, belge sahibi kişi veya kuruluşların dışındaki istekliler tarafından kullanılamaz, belgeler devredilemez, kiraya verilemez ve satılamaz. Bu belge sahiplerinin kuracakları veya ortak olacakları tüzel kişilerin ihaleye girebilmesinde en az bir yıldır tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip olması ve bu sürede bu Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olması, bu şartların her ihalede aranması ve teminat süresi sonuna kadar muhafaza edilmesi zorunludur…” hükmü,

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş ortaklığı” başlıklı 32’nci maddesinde “(1) Birden fazla gerçek veya tüzel kişi iş ortaklığı oluşturmak suretiyle her türlü ihaleye katılabilir.

(2) İş ortaklığını oluşturanlar, hak ve sorumluluklarıyla işin tümünü birlikte yapmak üzere ortaklık yapar.

(3) İş ortaklığı başvuru veya teklifiyle birlikte pilot ortağın da belirlendiği İş Ortaklığı Beyannamesini vermek zorundadır. Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde, davet edilmiş olan gerçek ya da tüzel kişinin pilot ortak olarak belirlenmesi zorunludur.

(4) İş ortaklığında en çok hisseye sahip ortak, pilot ortak olarak gösterilmek zorundadır. Ancak bütün ortakların hisse oranlarının eşit olduğu veya diğer ortaklara göre daha fazla hisse oranına sahip ve hisseleri birbirine eşit olan ortakların bulunduğu iş ortaklığında ise bu ortaklardan biri pilot ortak olarak belirlenir. Ortakların hisse oranları İş Ortaklığı Beyannamesinde gösterilir…” hükmü,

“İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “(1) Aday veya isteklilerden, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt ettikleri, ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimlerini tevsik etmeleri için iş deneyim belgesi istenilmesi zorunludur.

(2) Aday veya istekliler tarafından, iş deneyimlerini tevsik için;

a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

c) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,

ç) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde; ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

d) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

işlerle ilgili deneyimlerini gösteren belgeler sunulur.

(3) Geçici kabul tarihi veya gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaştığı tarihin, ilk ilan veya davet tarihi ile ihale veya son başvuru tarihi arasında olduğu işler de ikinci fıkra kapsamında değerlendirilir.

(4) Yapım işlerinde iş deneyiminde değerlendirilecek benzer işlerin belirlendiği tebliğde belirtilen esaslara uygun biçimde, hangi nitelikteki iş ya da işlerin benzer iş kabul edileceği idarece tespit edilir ve ihale veya ön yeterlik dokümanı ile ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilanda veya davet mektubunda belirtilir.

(5) İş deneyim belge tutarlarının;

a) Kanunun 19 uncu maddesi ile 21 inci maddesinin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ve yaklaşık maliyeti eşik değerin;

1) İki katına kadar olan ihalelerde, teklif edilen bedelin % 50’sinden az ve % 100’ünden fazla,

2) İki katı ile bu değerin üzerinde olan ihalelerde, teklif edilen bedelin % 50’sinden az ve % 80’inden fazla,

olmamak üzere idarece belirlenecek orandan az olmaması yeterlik kriteri olarak aranır.

(6) İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, diğer ortakların her birinin ise, istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması zorunludur. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde ettiği iş deneyim belgesi sunulması halinde pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise, her bir ortağın kendi kısmı için istenen asgari iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

(7) İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının tamamını sağlaması halinde; diğer ortaklar, istenen asgari iş deneyim tutarının % 40’ından az olmamak üzere, benzer işe ait olmayan bir yapım işine ilişkin belge sunabilirler. Bu durumda; yeterlikleri tespit edilenler arasından belli sayıda adayın davet edilmesinin öngörüldüğü belli istekliler arasında ihale usulüyle yapılan ihalelerde, benzer işe ait olmayan yapım işine ilişkin iş deneyimleri, kısa listenin oluşturulmasında yapılan puanlamada dikkate alınmaz.

(9) Tüzel kişi tarafından iş deneyimini göstermek üzere tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ve Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan ortağına ait iş deneyim belgesinin sunulması halinde; ticaret sicili müdürlükleri veya meslek mensubu yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir) tarafından, ilk ilan veya davet tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son bir yıldır kesintisiz olarak bu şartların korunduğunu gösteren ortaklık tespit belgesinin sunulması zorunludur. Ticaret sicili müdürlükleri veya meslek mensubu tarafından düzenlenen ortaklık tespit belgesinin, düzenlendikten sonra iş deneyim belgesini kullanan tüzel kişinin temsilcisi ve iş deneyim belge sahibi tarafından imzalanması gerekmektedir.

(14) İş deneyimi olarak, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce düzenlenmiş iş durum belgesi sunulması halinde, belgeyi düzenleyen idarenin, belgeye konu işte iş artışı varsa iş artışı tutarı, yazının tanzim edildiği tarih itibari ile toplam sözleşme bedelinin % 80’inin tamamlanıp tamamlanmadığı, tamamlanmış ise tamamlandığı tarihi belirtir yazısının başvuru veya teklif kapsamında sunulması zorunludur.

(15) İş deneyimi olarak, bu Yönetmeliğin yürürlüğe girdiği tarihten önce düzenlenmiş ve geçici kabulü yapılmamış bir işe ait iş denetleme veya iş yönetme belgesinin sunulması halinde; belgeyi düzenleyen idarenin, belgeye konu işin geçici kabulünün yapılıp yapılmadığı, yapılmışsa geçici kabul tarihi, belgeye konu işte iş artışı varsa iş artışı tutarı, yazının tanzim edildiği tarih itibari ile toplam sözleşme bedelinin % 80’inin tamamlanıp tamamlanmadığı, tamamlanmış ise tamamlandığı tarihi belirtir yazısının başvuru veya teklif kapsamında sunulması zorunludur…” hükmü,

“Belge düzenleme koşulları” başlıklı 44’üncü maddesinde “(1) İş deneyim belgeleri; yapılan iş karşılığı bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak taahhüt edilen;

a) Geçici kabulü yapılmış işlerde, “yüklenici iş bitirme belgesi”,

b) Devam eden işlerde; işin, ilk sözleşme bedelinin tamamlanması ve gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşarak kusursuz olarak gerçekleştirilmesi halinde, “yüklenici iş durum belgesi”,

ç) Geçici kabulü yapılmış işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetleme ve yönetme görevinde bulunan mimar veya mühendislere “iş denetleme belgesi” veya “iş yönetme belgesi”,

d) Devam eden işlerde; işin, ilk sözleşme bedelinin tamamlanması ve gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşarak kusursuz olarak gerçekleştirilmesi halinde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetleme ve yönetme görevinde bulunan mimar veya mühendislere “iş denetleme belgesi” veya “iş yönetme belgesi”,

olarak düzenlenir…” hükmü,

“İş deneyim tutarının tespiti” başlıklı 46’ncı maddesinde “(1) İş deneyim belgelerine, fiilen gerçekleştirilen, denetlenen veya yönetilen işlerin tutarı olarak, devam eden işlerde ara hakediş raporlarındaki, geçici kabulü yapılmış işlerde ise hakediş raporları ve varsa kesin hakediş raporundaki iş veya görevle ilgili tutarlar herhangi bir güncelleştirmeye tabi tutulmadan yazılır.

(2) Bu tutar;

b) Yurt içinde anahtar teslimi götürü bedel veya teklif birim fiyat ya da karma teklif alınmak suretiyle sözleşmeye bağlanan işlerde; fiyat farkları hariç, varsa yasal keşif artışları dahil hakedişteki sözleşme fiyatları ile yapılan işin tutarı üzerinden,

d) Kontrol şefi ve şantiye şefi ile işin tümünden sorumlu olarak görevlendirilen kontrol mühendisinin iş deneyimi, aldıkları lisans eğitimlerine bakılmaksızın denetledikleri işin tamamı üzerinden,

belirlenir.

(6) Kat ve/veya arsa karşılığı inşaat işlerine ilişkin iş deneyim tutarının tespitinde, yapı ruhsatında belirtilen inşaatın yüzölçümü ile sözleşmenin imzalandığı yıla ait Çevre, Şehircilik ve İklim Değişikliği Bakanlığının Mimarlık ve Mühendislik Hizmet Bedellerinin Hesabında Kullanılacak Yapı Yaklaşık Birim Maliyetleri Hakkında Tebliğde inşaatın sınıfına ve grubuna göre belirlenen yapı birim maliyetinin çarpılması suretiyle hesaplanan bedelin % 85’i esas alınır.” hükmü,

“İş deneyim belgelerinin verilmesi” başlıklı 47’nci maddesinde “… (4) Mühendisler ve mimarlara;

a) İş Denetleme Belgesi;

1) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara, mahallinde ilgili mevzuat gereğince denetledikleri işlerde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında fiilen görev yapmış olmak şartıyla, kontrol mühendisi, şantiye mühendisi ve kontrol şefine,

3) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara taahhütte bulunan yüklenici bünyesinde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında fiilen görev yapmış olmak şartıyla, şantiye mühendisi ve şantiye şefine,

4) Özel sektöre taahhütte bulunulan işlerde, yüklenici bünyesinde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında fiilen görev yapmış olmak şartıyla, şantiye mühendisi ve şantiye şefine,

Tek sözleşme ile ilişkili olarak düzenlenir ve verilir…” hükmü,

“Değerlendirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 48’inci maddesinde “(1) Aday ve isteklilerin ihale konusu iş veya benzer işlerle ilgili iş deneyimlerinin değerlendirilmesinde; tek sözleşmeye dayalı olarak alınmış iş deneyim belgeleri dikkate alınır. Birden fazla iş deneyimi toplanarak değerlendirilemez.

(2) İhale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz. Ancak, iş deneyim belgesine konu işin esaslı unsurunun ihale konusu iş veya benzer işe uygun olması halinde iş deneyim belgesi tutarının tamamı değerlendirilir.

(3) İş ortaklığı tarafından gerçekleştirilen işlerden edinilen iş deneyim belgelerindeki tutarlar, aday veya isteklinin belge sahibi iş ortaklığındaki hisse oranları esas alınarak değerlendirilir. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde ettiği iş deneyim belgesi sunulması halinde, iş ortaklığının iş deneyiminin değerlendirilmesinde ortakların hisse oranlarına bakılmaksızın sunduğu belge üzerindeki tutar esas alınır.

(5) İş deneyim belgelerinin değerlendirilmesinde;

a) İş bitirme belgelerinde, belgeye konu işin geçici kabul tarihinin ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde olması,

b) İş durum belgelerinde, belgeye konu işin gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaştığı tarihin, ihalenin ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde olması ve ilk sözleşme bedelinin tamamlanması,

c) İş denetleme ve iş yönetme belgelerinde,

1) Belgeye konu işin geçici kabul tarihinin ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son on beş yıl içinde olması kaydıyla, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında fiilen denetleme veya yönetme faaliyetinde bulunulmuş olması,

2) Gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaştığı tarihin, ihalenin ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde olduğu ve ilk sözleşme bedelinin tamamlandığı işlerde; ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında fiilen denetleme veya yönetme faaliyetinde bulunulmuş olması,

şartı aranır ve geçici kabul tarihi veya gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaştığı tarihin, ihale ilk ilan veya davet tarihi ile ihale veya son başvuru tarihi arasında olduğu işler de bu kapsamda değerlendirilir.

(6) İş deneyim belge tutarlarının değerlendirilmesinde;

a) İş bitirme ve iş durum belge tutarları tam olarak,

b) Denetim veya yönetim faaliyetleri nedeniyle alınan belge tutarları beşte bir oranında,

dikkate alınır…” hükmü,

“İş deneyim tutarının güncellenmesi” başlıklı 49’uncu maddesinde “(1) İş deneyimini gösteren belgelerde yazılı tutarlar aşağıdaki şekilde güncellenir:

b) 4734 sayılı Kanun kapsamında ihale edilmiş işlere ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler, belgeye konu işin ihale tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endeksin, ilk ilan veya davet tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endekse oranlanması suretiyle bulunan katsayı üzerinden güncellenir…” hükmü,

Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmelik’in “Amaç” başlıklı 1’inci maddesinde “(1) Bu Yönetmeliğin amacı; plân, fen, sanat, sağlık, çevre şartlarına ve standartlara uygun yapı inşa edilmesine yönelik yapım/yıkım faaliyet ve süreçlerinin takibini sağlamak üzere, şantiye şefi çalıştırılması mecburi yapılara ve yapım/yıkım işlerinde görev alan şantiye şeflerine ilişkin usul ve esasları düzenlemektir.” hükmü,

“Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde “… e) Şantiye şefi: Konusuna ve niteliğine göre yapım/yıkım işlerini yapı müteahhidi adına yöneterek uygulayan teknik personeli,

ifade eder.” hükmü,

“Şantiye şefliği” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) Aşağıdaki kişiler şantiye şefliği görevini üstlenemez:

a) Mahkeme veya üyesi olduğu meslek odası tarafından süreli veya süresiz olarak mesleki faaliyette bulunmaktan yasaklananlar yasaklılık süresince.

b) Tam zamanlı olarak başka bir işte çalışanlar.

c) Yetmiş beş yaşını dolduran veya şantiyede fiilen devamlı görev yapmaya engel bir durumu olanlar.

(2) Şantiye şefinin;

a) Mimar, inşaat mühendisi, makine mühendisi veya elektrik mühendisi,

b) Yükseköğrenim kurumunca elektrik mühendisliğine eşdeğerliği bulunduğu kabul edilen elektrik-elektronik mühendisi,

c) (a) ve (b) bentlerinde belirtilen mesleklere ilişkin inşaat, makine, elektrik, yapı denetim teknikeri veya bunlara ilişkin teknik öğretmen,

olması şarttır.” hükmü,

“Şantiye şeflerinin çalışma usulü” başlıklı 7’nci maddesinde “(1) Şantiye şefinin yapım işine dair görevi, yapı ruhsatının alınmasından itibaren başlayıp yapı kullanma izin belgesinin alınması ile son bulur.

(2) Şantiye şefi, görev yaptığı ilin sınırları dışında başka bir ilde görev üstlenemez.

(4) Mimar veya mühendis unvanlı şantiye şefleri aynı anda herhangi birisinin yapı inşaat alanı;

a) 1.500 m²’yi geçmeyen dört işi,

b) 4.500 m²’yi geçmeyen üç işi,

c) 7.500 m²’yi geçmeyen iki işi,

üstlenebilir. Yapı inşaat alanı 7.500 m²’yi geçen veya kamu kurum ve kuruluşlarınca yaptırılan kamu yatırımı niteliğindeki yapıların şantiye şefleri aynı anda başka bir işin şantiye şefliğini üstlenemez. Aynı ada içerisinde aynı yapı sahibine ait olup aynı müteahhit tarafından üstlenilen yapım/yıkım işleri tek iş olarak değerlendirilir. 19/9/2006 tarihli ve 5543 sayılı İskân Kanununa veya 15/5/1959 tarihli ve 7269 sayılı Umumi Hayata Müessir Afetler Dolayısiyle Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanuna göre hak sahibi olan kişilere ait aynı köy veya mezranın yerleşik alanı ve civarındaki işler tek iş olarak değerlendirilir. Aynı ihale veya sözleşme kapsamındaki kamu işleri tek iş olarak değerlendirilir…” hükmü,

Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği’nin “Ek-1: Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Listesi” başlıklı tablosunun (B) Üstyapı (Bina) İşleri” bölümünün “III. Grup: Bina İşleri” başlıklı alt bölümünde “1. BII. Grup işler

2. BI. ve BII. Grubu işlerin dışındaki bina işleri açıklaması,

Kamu İhale Kurulunun 14.04.2021 tarihli ve 2021/DK.D-82 sayılı Düzenleyici Kurul Kararı içeriğinde “… Bir kamu yapım işi sözleşmesinde şantiye şefliğini üstlenen kişinin, üstlendiği görev tam zamanlı bir görev olduğundan, başka bir yapım işinde fiilen şantiye şefliği yapmasının mümkün olmadığı değerlendirilmektedir. Kaldı ki, anılan Genel Şartname gereğince şantiye şefinin zorunlu hallerde ve yerine yine aynı niteliklere sahip olduğu idarece kabul edilmiş vekil bırakarak işyerinden ayrılabileceği, aksi takdirde idarenin işi durdurma ve Tip sözleşme gereğince ceza uygulama ve söz konusu şahsın da iş başından uzaklaştırılıp değiştirilmesi konularında yetki ve sorumluluğunun bulunduğu hususları göz önünde bulundurulduğunda, şantiye şefinin fiilen başka bir görev üstlenmesine kamu yapım işi sözleşmesinde görevli yapı denetim görevlilerinin müsaade etmemesi gerekmektedir. Bu itibarla, aynı tarihlerde birden fazla şantiyede fiilen çalışılmış olunmasının, kamu yapım işi sözleşmesi kapsamında bahse konu mevzuata uygun bir şekilde fiilen şantiye şefliği yapılmadığı anlamına geldiğinden, iş denetleme belgesi düzenlenmesine engel bir durum olduğu değerlendirilmektedir.

Netice itibarıyla, bir kamu yapım işi sözleşmesinde şantiye şefliğini üstlenen kişinin, üstlendiği görev tam zamanlı bir görev olduğundan, başka bir yapım işinde fiilen şantiye şefliği yapmasının mümkün olmadığı, bu itibarla, aynı tarihlerde birden fazla şantiyede fiilen çalışılmış olunmasının, kamu yapım işi sözleşmesi kapsamında kamu ihale sözleşme mevzuatına uygun bir şekilde fiilen şantiye şefliği yapılmadığı anlamına geldiğinden, iş denetleme belgesi düzenlenmesine engel bir durum olduğu sonucuna varılmıştır.” açıklaması,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Kahramanmaraş İli, Göksun İlçesi 66’ncı Paket 250 Adet Betonarme Konut (P261) Yapım İşi.

b) Türü: Yapım işleri

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

e) Miktarı: Detayları ve tekniği ihale dokümanında belirtilen 136 m²’lik (bodrumsuz) betonarme karkas yapım işi.

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Kahramanmaraş İli Göksun İlçesi Kırsalı” düzenlemesi,

“İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

ğ) Tüzel kişi tarafından iş deneyimini göstermek üzere kullanılan belgenin, tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ve Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan ortağına ait olması halinde, ticaret ve sanayi odası/ticaret odası bünyesinde bulunan ticaret sicili müdürlükleri veya yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir tarafından ilk ilan tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son bir yıldır kesintisiz olarak bu şartların korunduğunu gösteren, standart forma uygun belge,

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

c) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,

ç) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde; ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

d) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

işlere ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 50’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir.

İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, diğer ortakların her birinin ise, istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması zorunludur. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde ettiği iş deneyim belgesi sunulması halinde pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise, her bir ortağın kendi kısmı için istenen asgari iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

{Belirtilmemiştir}

7.5.5 Bu Şartnamenin 7 nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterleri tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmaz.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Bu ihalede benzer iş olarak; 19.06.2018 tarihli ve 30453/m sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren “Yapım İşlerinde İş Deneyiminde Değerlendirilecek Benzer İşlere Dair Tebliğ”de yer alan (B) Üst Yapı (Bina Grubu) İşlerinden III. Gruptaki İşler benzer işlere denk sayılacaktır…” düzenlemesi,

“İş ortaklığı” başlıklı 16’ncı maddesinde “16.1. Birden fazla gerçek veya tüzel kişi iş ortaklığı oluşturmak suretiyle ihaleye teklif verebilir.

16.2. İş ortaklığında en çok hisseye sahip ortak, pilot ortak olarak gösterilmek zorundadır. Ancak bütün ortakların hisse oranlarının eşit olduğu veya diğer ortaklara göre daha fazla hisse oranına sahip ve hisseleri birbirine eşit olan ortakların bulunduğu iş ortaklıklarında ise bu ortaklardan biri pilot ortak olarak belirlenir.

16.3. İş ortaklığı oluşturmak suretiyle ihaleye teklif verecek istekliler, iş ortaklığı yaptıklarına dair pilot ortağın da belirtildiği, iş ortaklığı beyannamesini teklif mektubu ekinde sunacaklardır. Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b), (c) ve (f) bendine göre yapılan ihalelerde, davet edilmiş olan gerçek ya da tüzel kişinin pilot ortak olarak belirlenmesi zorunludur.

16.4. İhalenin iş ortaklığı üzerinde kalması halinde, iş ortaklığı tarafından, sözleşmenin imzalanmasından önce noter onaylı ortaklık sözleşmesinin İdareye verilmesi zorunludur.

16.5. İş ortaklığı sözleşmesinde, ortaklık oranları, bu oranların işin sonuna kadar değiştirilmeyeceği ve pilot ortak ile diğer ortakların işin yerine getirilmesinde müştereken ve müteselsilen sorumlu oldukları belirtilecektir. Ancak ilk ihaledeki şartların sağlanması, pilot ortağın değişmemesi, fiyat dışı unsur üzerinden puanlama yapılan ihalelerde iş ortaklığının aldığı puanın azalmaması koşullarının bir arada bulunması kaydıyla bu oranlar idare onayı ile değiştirilebilir.” düzenlemesi yer almaktadır.

İdarece gönderilen ihale işlem dosyası incelendiğinde, başvuruya konu ihalede EKAP üzerinden 10 adet ihale dokümanının indirildiği ve 03.01.2025 tarihinde yapılan ihaleye 6 isteklinin e-teklif verdiği, idarece yapılan değerlendirme sonucunda; ihalenin Ber Grup Yapı İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Kemal Keskin İnş. Oto. Tarım Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı üzerine bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibinin ise başvuru sahibi Alpan İnş. Tur. San. ve Tic. A.Ş. – Alkaş Yapı San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığı olarak belirlendiği, buna ilişkin ihale komisyonu kararının 09.01.2025 tarihinde onaylandığı,

İhale üzerinde bırakılan iş ortaklığının pilot ortağı Ber Grup Yapı İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından iş deneyimini tevsik etmek üzere tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip olan Sertaç Bingöl’e ait iş denetleme belgesinin sunulduğu, pilot ortak tarafından yeterlik bilgileri tablosunun ilgili bölümünde ortaklar ve yöneticilere ait beyan edilen bilgilerin idarece incelendiği, yapılan inceleme neticesinde; belge sahibi Sertaç Bingöl’ün tüzel kişiliğin diğer ortağı M. Salim İlci ile birlikte tüzel kişiliği müştereken temsile yetkili olduğunun anlaşıldığı ve anılan iş ortaklığının teklifinin Sertaç Bingöl’ün kamu ihale mevzuatında öngörülen şekilde bir temsil ve yönetim yetkisine sahip olmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, ihalenin Alpan İnş. Tur. San. ve Tic. A.Ş. – Alkaş Yapı San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığı üzerine bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibinin ise Çakır Yapı San. ve Tic. A.Ş. – Yafa Müh. Müş. İnş. San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığı olarak belirlendiği, buna ilişkin ihale komisyonu kararının 10.01.2025 tarihinde onaylandığı,

Bu karar üzerine Ber Grup Yapı İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Kemal Keskin İnş. Oto. Tarım Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından 13.01.2025 tarihinde idareye şikayet başvurusunda bulunulduğu, yapılan inceleme neticesinde alınan 14.01.2025 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin Ber Grup Yapı İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Kemal Keskin İnş. Oto. Tarım Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı üzerine bırakıldığı ve başvuru sahibi Alpan İnş. Tur. San. ve Tic. A.Ş. – Alkaş Yapı San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığının ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği tespit edilmiştir.

İhale üzerinde bırakılan Ber Grup Yapı İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Kemal Keskin İnş. Oto. Tarım Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından sunulan iş ortaklığı beyannamesine göre; iş ortaklığının pilot ortağının Ber Grup Yapı İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. (%80), özel ortağının ise Kemal Keskin İnş. Oto. Tarım Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. (%20) olduğu tespit edilmiştir.

Pilot ortak Ber Grup Yapı İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.ne ait yeterlik bilgileri tablosunun “Ortaklara Ait Bilgiler” kısmında beyan edilen bilgilerin incelenmesi neticesinde; 11********* T.C. kimlik numaralı Sertaç Bingöl (%51) ile 51********* T.C. kimlik numaralı Mehmet Salim İlci’nin (%49) pilot ortağın ortakları olduğu,

“Yöneticilere Ait Bilgiler” kısmında beyan edilen bilgilerin incelenmesi neticesinde ise 11********* T.C. kimlik numaralı Sertaç Bingöl ile 51********* T.C. kimlik numaralı Mehmet Salim İlci’nin müştereken temsil yetkisine sahip şirket müdürleri olduğu, temsil yetkilerinin 19.02.2024 tarihinden itibaren kesintisiz olarak devam ettiği tespit edilmiştir.

Pilot ortak tarafından yeterlik bilgileri tablosunun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” başlıklı bölümünün “İş Deneyimini Gösteren Belgeler” satırının “%50’den Fazla Hisseye Sahip Ortağa Ait İş Deneyim Belgesi” alt satırında “45049-612-00001_İŞ DENEYİM BELGESİ (İŞ DENETLEME) (GEÇİCİ KABULÜ YAPILMIŞ İŞLERDE).pdf EKAP’a yüklenen belgedir.” beyanına,

“İş Bitirme/Durum/Yönetme/Denetleme Belgesinin Kullanılmasına İlişkin Ortaklık Tespit Belgesi” başlıklı satırında ise “45049-621-00034_ortaklık tespit belgesi.pdf EKAP’a yüklenen belgedir.” beyanına yer verildiği tespit edilmiştir.

Yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen uzantıya erişildiğinde, Sağlık Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından 11.08.2010 tarihinde yapılan “Ankara Bilkent Entegre Sağlık Kampüsü Yapım İşleri ile Ürün ve Hizmetlerin Temin Edilmesi İşi”ne ilişkin olarak Sertaç Bingöl adına düzenlenen iş denetleme belgesine yer verildiği, belgeye konu işin esaslı unsurunun “B Üst Yapı (Bina İşleri) II. Grup Bina İşleri” olduğu, söz konusu işin İdari Şartname’nin 7.6’ncı maddesinde “Bu ihalede benzer iş olarak; 19.06.2018 tarihli ve 30453/m sayılı Resmi Gazetede yayınlanarak yürürlüğe giren “Yapım İşlerinde İş Deneyiminde Değerlendirilecek Benzer İşlere Dair Tebliğ”de yer alan (B) Üst Yapı (Bina Grubu) İşlerinden III. Gruptaki İşler benzer işlere denk sayılacaktır.” şeklindedüzenlenen benzer işe uygun olduğu, inşaat mühendisi olan Sertaç Bingöl’ün belgeye konu işte şantiye şefi olarak görevli olduğu, belge sahibinin 09.04.2015-04.03.2020 tarihleri arasında görev yaptığı, ilgilinin görevi sırasında işin ilk sözleşme bedeline göre gerçekleşme oranının %100 olduğu, işin geçici kabul tarihinin 04.03.2020 olduğu, bahse konu kabul tarihinin davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde olduğu, adı geçen kişinin mesleği ile ilgili olarak hissesine düşen belge tutarının 1.807.189.451,92 TL olduğu, Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 48’inci maddesindeki hüküm gereğince denetim veya yönetim faaliyetleri nedeniyle alınan belge tutarlarının beşte bir oranında dikkate alınacağı,

Ayrıca, serbest muhasebeci mali müşavir tarafından düzenlenen 02.01.2025 tarihli ortaklık tespit belgesine yer verildiği, belgenin standart forma uygun olarak düzenlendiği, bahse konu belgede, Sertaç Bingöl’ün belgenin düzenlenme tarihinden önceki bir yıl boyunca anılan pilot ortağın kesintisiz olarak yarıdan fazla hissesine sahip olduğu ve bu sürede 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsil ve yönetime yetkili olan ortak olduğu bilgisine yer verildiği tespit edilmiştir.

Özel ortak Kemal Keskin İnş. Oto. Tarım Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından yeterlik bilgileri tablosunun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” başlıklı bölümünün “İş Deneyimini Gösteren Belgeler” satırının “EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi” alt satırında “10032-Y-KAİ-338-1_EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi.doc Doğrudan EKAP’ta oluşturulan belgedir.” ve “10032-Y-KAİ-249-2_EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi.doc Doğrudan EKAP’ta oluşturulan belgedir.” beyanlarına yer verildiği tespit edilmiştir.

Yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen uzantılara sırasıyla erişildiğinde, Hüseyin Yaman ve müştereklerinin iş sahibi olduğu “Konut İnşaatı” işine ilişkin olarak özel ortak adına düzenlenen “10032-Y-KAİ-338-1” sayılı yüklenici iş bitirme belgesine yer verildiği, işin geçici kabul/tasfiye veya iskan tarihinin 05.11.2024 olduğu, bahse konu kabul tarihinin ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde olduğu, belge tutarının 19.647.120,00 TL olduğu, belge tutarının güncellemesi yapıldığında 109.947.439,20 TL tutarına ulaşıldığı,

Ömer Koca ve müştereklerinin iş sahibi olduğu “Konut+İşyeri İnşaatı” işine ilişkin olarak özel ortak adına düzenlenen “10032-Y-KAİ-249-2” sayılı yüklenici iş bitirme belgesine yer verildiği, işin geçici kabul/tasfiye veya iskan tarihinin 08.06.2022 olduğu, bahse konu kabul tarihinin ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde olduğu, belge tutarının 15.072.897,00 TL olduğu, belge tutarının güncellemesi yapıldığında 171.385.135,91 TL tutarına ulaşıldığı tespit edilmiştir.

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 39.6’ncı maddesinde yer verilen hükümden, iş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az %80’ini, diğer ortakların her birinin ise, istenen asgari iş deneyim tutarının en az %20’sini sağlaması zorunlu olduğu anlaşılmaktadır.

İdari Şartname’nin 7.5.1’inci maddesindeki düzenlemeden, istekliler tarafından teklif edilen bedelin %50’sinden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulmasının gerektiği anlaşılmaktadır.

Aynı Şartname’nin 7.6’ncı maddesindeki düzenlemede ise, 19.06.2018 tarihli ve 30453/m sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Yapım İşlerinde İş Deneyiminde Değerlendirilecek Benzer İşlere Dair Tebliğ”de yer alan (B) Üst Yapı (Bina Grubu) İşlerinden III. Gruptaki İşlerin başvuruya konu ihalede benzer iş olarak belirlendiği görülmüştür.

Yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler çerçevesinde; başvuru konusu ihalenin üzerinde bırakıldığı Ber Grup Yapı İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Kemal Keskin İnş. Oto. Tarım Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından sağlanması gereken asgari iş deneyim tutarının teklif ettiği bedelin (849.654.963,14 TL) %50’sinden (424.827.481,57 TL) az olmaması gerektiği, anılan Yönetmelik’in 39.6’ncı maddesindeki hükme göre, pilot ortağın (Ber Grup Yapı İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.) sağlaması gereken asgari iş deneyim tutarının (424.827.481,57 TL x %80 =) 339.861.985,26 TL olduğu, pilot ortak tarafından tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip olan Sertaç Bingöl’e ait iş denetleme belgesinin beyan edildiği, iş denetleme belgesindeki tutarın anılan Yönetmelik’in 49’uncu maddesinde yer alan hükümler dikkate alınarak güncellemesi yapıldığında, ihale üzerinde bırakılaniş ortaklığı tarafından sağlanması gereken asgari iş deneyim tutarının (424.827.481,57 TL) tamamını sağladığı, özel ortak (Kemal Keskin İnş. Oto. Tarım Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti.) tarafından sunulan iş deneyim belgesine konu işin İdari Şartname’nin 7.6’ncı maddesinde “(B) Üst Yapı (Bina Grubu) İşlerinden III. Gruptaki İşler” olarak belirlenen benzer işe uygun olduğu, istenen asgari iş deneyim tutarının %20’sini (84.965.496,31 TL) sağladığı dolayısıyla iş deneyimine yönelik olarak İdari Şartname’nin 7.5.1 ve 7.6’ncı maddelerini karşıladığı anlaşıldığından başvuru sahibinin “… iş ortaklığı tarafından sunulan iş deneyim belgesinin benzer işe uygun olmadığı, buna ek olarak, İdari Şartname’de istenilen yeterlik kriterlerini de karşılamadığı” iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 10’uncu maddesinde gerekse de Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 39’uncu maddesinde yer alan hükümlerde; ihalelere katılımda tüzel kişilerin mesleki ve teknik yeterliğinin belgelenmesi amacıyla tüzel kişiliğin en az bir yıldır yarısından fazla hissesine sahip olan ve bu sürede 4734 sayılı Kanun’a göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan ortağın sahip olduğu iş deneyim belgelerinin sunulabileceğine dair düzenlemelere yer verildiği görülmüş olup ilgili mevzuat hükümlerine göre, tüzel kişiliğin yarısından fazlasına sahip olan ortağın sahibi olduğu iş deneyim belgesinin kabul edilebilmesi için ortağın tüzel kişilikteki temsil ve yönetim yetkisinin münferiden olmasını zorunlu kılacak şekilde herhangi bir kısıtlamaya yer verilmediği anlaşılmaktadır.

Buna göre, pilot ortak tarafından mesleki ve teknik yeterliğin belgelenmesi maksadıyla ibraz edilen iş denetleme belgesinin sahibi olan Sertaç Bingöl’ün pilot ortağın %51 oranında ortağı olduğu ve tüzel kişiliği şirketin diğer ortağı Mehmet Salim İlci ile müştereken temsile yetkili olduğu, ancak yukarıda bahsedilen kamu ihale mevzuatında iş deneyim belgesi sahibi ortağın 4734 sayılı Kanun’a göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime münferiden yetkili olmasını zorunlu kılan bir hükme yer verilmediği anlaşıldığından başvuru sahibinin “… Sertaç Bingöl’ün kamu ihale mevzuatında öngörülen şekilde bir temsil ve yönetim yetkisine sahip olmadığı” iddiasının da yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Diğer taraftan, başvuru sahibinin özetle, Sertaç Bingöl’e ait iş denetleme belgesinin usulsüz bir şekilde düzenlendiği, dolayısıyla belgenin geçersiz olduğu ve iptal edilmesi için ilgili kamu idaresine bildirim yapılması gerektiği yönündeki iddialarına ilişkin olarak yapılan incelemede aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

Kurumumuz tarafından 13.02.2025 tarihli yazı ile Sağlık Yatırımları Genel Müdürlüğünden Sertaç Bingöl’ün, 09.04.2015-04.03.2020 tarihleri arasında iş denetleme belgesinin düzenlenmesine konu “Ankara Bilkent Entegre Sağlık Kampüsü Yapım İşleri ile Ürün ve Hizmetlerin Temin Edilmesi İşi”nde fiilen şantiye şefi/inşaat mühendisi/inşaat teknolojisi teknikeri olarak çalıştırılıp çalıştırılmadığı, ihale konusu işe ilişkin düzenlenen hakedişlerde Sertaç Bingöl’ün imzasının bulunup bulunmadığı hususuna ilişkin belgeler ile Sertaç Bingöl’ün fiilen çalıştığı tarihlerde belgeye konu işin aylık ilerleme yüzdelerini gösteren yönelik bilgi ve belgeler istenilmiş olup idarenin 21.02.2025 tarihli cevabi yazısında kamu özel işbirliği mevzuatı gereğince kendileri tarafından görevli şirkete hakediş ödemesi yapılmadığı buna ilaveten görevli şirket ile yüklenici arasından düzenlenen hakedişlerin kendilerine bildirilmediği, dolayısıyla arşivlerinde Sertaç Bingöl tarafından imzalanan herhangi bir hakedişin bulunmadığı ifade edilmiş olup ayrıca bahse konu yazının ekinde 2019 yılı Ağustos ayı itibarıyla söz konusu işe yönelik yapım aktivitelerikapsamında aylık ve kümülatif olmak üzere yüzdesel ilerlemeleri gösteren tabloya da yer verilmiştir.

Bahse konu yazının ekinde sunulan belgelerin incelenmesi neticesinde; Sertaç Bingöl’ün “Ankara Bilkent Entegre Sağlık Kampüsü Yapım İşleri ile Ürün ve Hizmetlerin Temin Edilmesi İşi”nde şantiye şefi olarak çalıştığı anlaşılmış olup adı geçen şahıs tarafından şantiye şefliği görevine ilişkin olarak iki adet taahhütname ve lisans diploması ile İnşaat Mühendisleri Odası Ankara Şubesince düzenlenmiş oda kayıt belgesinin iş deneyim belgesini düzenleyen idareye sunulduğu görülmüştür.

Ayrıca iş denetleme belgesi kullanılan Sertaç Bingöl’ün iş deneyim belgesine konu işte görev yaptığı belirtilen 09.04.2015-04.03.2020 tarihleri arasında farklı işlerde de çalıştığına yönelik iddiaların açıklığa kavuşturulması amacıyla 13.02.2025 tarihli yazılar ile 2014/69553 İKN’li “Bursa İznik Surları Lefke Kapı Restorasyonu Yapım İşi” ihalesini yapan Bursa Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğü ile 2014/47857 İKN’li “Sakarya İli Geyve İlçesi 1 Adet 300 Kişilik (349 Kişi Kapasiteli) Yurt İnşaatı ile Altyapı ve Çevre Düzenlemesi İşi” ihalesini yapan Toplu Konut İdaresi Başkanlığından belge sahibi Sertaç Bingöl’ün anılan ihalelerde fiilen şantiye şefi/inşaat mühendisi/inşaat teknolojisi teknikeri olarak çalışıp çalışmadığı, çalışmış ise Sertaç Bingöl adına bahse konu işlere ilişkin bir iş deneyim belgesi düzenlenip düzenlenmediği hususlarına yönelik bilgi ve belgeler talep edilmiştir.

Bursa Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğünün 14.02.2025 tarihli cevabi yazısında Sertaç Bingöl’ün, Binka İnşaat Taahhüt ve Tic. Ltd. Şti. tarafından kendilerine sunulan teknik personel listesinde inşaat mühendisi olarak bildirildiği, adı geçen şahsın söz konusu firma bünyesinde 06.08.2014 – 07.10.2015 tarihleri arasında inşaat mühendisi olarak çalıştığı ve kendileri tarafından anılan kişiye herhangi bir iş deneyim belgesinin düzenlenmediği,

Toplu Konut İdaresi Başkanlığının 20.02.2025 tarihli cevabi yazısında Sertaç Bingöl’ün 26.08.2014 – 30.11.2015 tarihleri arasında saha (şantiye) mühendisi olarak çalıştığı ve kendileri tarafından anılan kişiye herhangi bir iş deneyim belgesinin düzenlenmediği ifade edilmiştir.

Diğer taraftan, 13.02.2025 tarihli yazı ile Sosyal Güvenlik Kurumu Başkanlığından Sertaç Bingöl’ün, 09.04.2015-04.03.2020 tarihleri arasındaki sigortalılık tescil ve hizmet kaydı tespiti ile anılan şahsın belirtilen tarihlerdeki SGK primlerinin işvereni/işverenleri tarafından mı ödendiği, yoksa söz konusu primlerin Sertaç Bingöl’ün bizzat kendisi tarafından daha sonradan borçlanma yoluyla mı ödendiği hususlarına yönelik bilgi ve belgeler de talep edilmiştir.

Afyonkarahisar Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğünün 20.02.2025 tarihli cevabi yazısında Sertaç Bingöl’ün 21.02.2014 – 26.05.2015 tarihleri arasındaki sigortalılık bildiriminin Yaşar İnş. Tur. Taah. Tic. Ltd. Şti. tarafından yapıldığı, belirtilen tarihler arasındaki SGK prim borçlarının kim tarafından ödendiğine ilişkin herhangi bir bilgi ve belgenin bulunmadığı,

Sakarya Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğünün 20.02.2025 tarihli cevabi yazısında Sertaç Bingöl’ün 22.08.2014 – 25.12.2015 tarihleri arasında Akhaş İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. bünyesinde sigortalı olarak çalıştığı,

Ankara Sosyal Güvenlik İl Müdürlüğünün 20.02.2025 tarihli cevabi yazısında Sertaç Bingöl’ün 02.01.2015 – 31.12.2020 tarihleri arasında CCN Altyapı Yatırımları ve İnşaat A.Ş. bünyesinde çalıştığı, belirtilen tarihler arasındaki SGK prim borçlarının işvereni tarafından süresi içerisinde yatırıldığı ifade edilmiş olup anılan idarelerce, belirtilen konulara ilişkin diğer bilgi ve belgelere de söz konusu cevap yazıları ekinde yer verilmiştir.

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 39’uncu maddesindeki hükümden, aday veya isteklilerden, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt ettikleri, ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimlerini tevsik etmeleri için iş deneyim belgesi istenilmesinin zorunlu olduğu, bu kapsamda aday veya istekliler tarafından iş deneyimlerinin tevsiki için ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az %80’i oranında denetlenen ya da yönetilen işlerle ilgili deneyimlerini gösteren belgelerin sunulabileceği,

Anılan Yönetmelik’in 44’üncü maddesindeki hükümden, geçici kabulü yapılmış işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az %80’i oranında denetleme ve yönetme görevinde bulunan mimar veya mühendislere iş denetleme belgesi veya iş yönetme belgesinin düzenleneceği,

Aynı Yönetmelik’in 48’inci maddesindeki hükümden ise iş denetleme iş yönetme belgelerinin değerlendirilmesinde; belgeye konu işin geçici kabul tarihinin ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son on beş yıl içinde olması kaydıyla, ilk sözleşme bedelinin en az %80’i oranında fiilen denetleme veya yönetme faaliyetinde bulunulmuş olması şartının arandığı anlaşılmaktadır.

Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmelik’in 7’nci maddesinden, şantiye şefinin yapım işine dair görevinin, yapı ruhsatının alınmasından itibaren başlayıp yapı kullanma izin belgesinin alınması ile son bulacağı, şantiye şefinin, görev yaptığı ilin sınırları dışında başka bir ilde görev üstlenemeyeceği, buna ilaveten yapı inşaat alanı 7.500 m²’yi geçen veya kamu kurum ve kuruluşlarınca yaptırılan kamu yatırımı niteliğindeki yapıların şantiye şeflerinin aynı anda başka bir işin şantiye şefliğini de yapamayacağı anlaşılmaktadır.

Kamu İhale Kurulunun 14.04.2021 tarihli ve 2021/DK.D-82 sayılı Düzenleyici Kurul Kararından, bir kamu yapım işi sözleşmesinde şantiye şefliğini üstlenen kişinin, üstlendiği görev tam zamanlı bir görev olduğundan, başka bir yapım işinde fiilen şantiye şefliği yapmasının mümkün olmadığı, bu itibarla, aynı tarihlerde birden fazla şantiyede fiilen çalışılmış olunmasının, kamu yapım işi sözleşmesi kapsamında kamu ihale sözleşme mevzuatına uygun bir şekilde fiilen şantiye şefliği yapılmadığı anlamına geldiğinden, iş denetleme belgesi düzenlenmesine engel bir durum olduğuna karar verildiği anlaşılmaktadır.

Yukarıda yer verilen hususlar çerçevesinde,Sertaç Bingöl’ün, 02.01.2015 – 31.12.2020 tarihleri arasında Sağlık Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen “Ankara Bilkent Entegre Sağlık Kampüsü Yapım İşleri ile Ürün ve Hizmetlerin Temin Edilmesi İşi”nde şantiye şefi olarak çalıştığı ve idarece kendisine iş denetleme belgesinin düzenlendiği, ancak şantiye şefliği görevini üstlendiği dönem içerisinde farklı işlere ilişkin çalışma kayıtlarının bulunduğu;

-06.08.2014 – 07.10.2015 tarihleri arasında Bursa Rölöve ve Anıtlar Müdürlüğünün 2014/69553 İKN’li “Bursa İznik Surları Lefke Kapı Restorasyonu Yapım İşi”nde inşaat mühendisi olarak bildirilerek söz konusu işte çalıştığının idaresince gönderilen yazıda belirtildiği,

-26.08.2014 – 30.11.2015 tarihleri arasında Toplu Konut İdaresi Başkanlığının 2014/47857 İKN’li “Sakarya İli Geyve İlçesi 1 Adet 300 Kişilik (349 Kişi Kapasiteli) Yurt İnşaatı ile Altyapı ve Çevre Düzenlemesi İşi”nde de saha (şantiye) mühendisi olarak bildirilerek söz konusu işte çalıştığının idaresince gönderilen yazıda belirtildiği,

– 21.02.2014 – 26.05.2015 tarihleri arasında da Yaşar İnş. Tur. Taah. Tic. Ltd. Şti.ne ait işyerinde görev yaptığı anlaşılmaktadır.

Bu durumda, Sertaç Bingöl’ün ihalede sunulan iş deneyim belgesinin düzenlendiği işte şantiye şefliği yaptığı dönemde 3 farklı işte de inşaat mühendisi ve saha (şantiye) mühendisi ünvanlarıyla çalıştığı, bu hususun ilgili idarelerle yapılan yazışmalar neticesinde elde edilen bilgi ve belgeler üzerinden de görüldüğü, SGK kayıtlarının da bu bilgilerle örtüştüğü, Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmelik’in 7’nci maddesindeki hüküm ile Kamu İhale Kurulunun 14.04.2021 tarihli ve 2021/DK.D-82 sayılı sayılı Düzenleyici Kurul Kararı birlikte değerlendirildiğinde, bir kamu yapım işi sözleşmesinde şantiye şefliğini üstlenen Sertaç Bingöl’ün aynı zamanda birden fazla şantiyede farklı ünvanlar altında olsa da fiilen çalıştığı, bu durumun kamu yapım işi sözleşmesi kapsamında kamu ihale sözleşme mevzuatına uygun bir şekilde fiilen şantiye şefliği yapılmadığı anlamına geldiği ve iş denetleme belgesi düzenlenmesine engel teşkil ettiği değerlendirilmiştir.

Ayrıca, Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin yukarıda alıntılanan maddelerindeki hükümler gereğince, iş denetleme belgesine hak kazanılabilmesi için ilk sözleşme bedelinin en az %80’lik kısmında fiilen çalışmış olma zorunluluğunun bulunduğu, aksi takdirde iş denetleme belgesinin verilmesinin mümkün olmayacağı, buradan hareketle, belgenin düzenlendiği işte şantiye şefliği görevini üstlenen Sertaç Bingöl’ün aynı zamanda 3 farklı şantiyede fiilen çalıştığı günlerin bir kısmının sunulan iş deneyim belgesinde çalışıldığı belirtilen süre ile çakıştığı, yukarıda aktarıldığı üzere, bu sürelere ilişkin kısmın iş denetleme belgesinin düzenlenmesinde dikkate alınamayacağı, iş deneyim belgesinde çalışma süresinin 09.04.2015-04.03.2020 şeklinde belirtildiği, 09.04.2015 ile 01.12.2015 tarih aralığının çakışması nedeniyle bu sürelerin iş deneyimine esas alınamayacağı, Sağlık Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından gönderilen yazı ekinde yer alan iş ilerleme yüzdelerine göre 01.12.2015 tarihinde proje genel ilerleme oranının %33,09 olduğu görüldüğünden iş denetleme belgesinin kazanılabilmesi için gerekli olan ilk sözleşme bedelinin en az % 80’lik kısmında fiilen çalışılmış olma şartının sağlanamadığı, dolayısıyla şikayete konu iş denetleme belgesinin geçerli bir belge olmadığı, bu nedenle Sağlık Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenmiş olan iş denetleme belgesinin iptal edilmesi gerektiği, netice itibarıyla, Sertaç Bingöl’e ait iş denetleme belgesinin bu haliyle pilot ortak tarafından iş deneyimini tevsik etmek üzere kullanılabilecek bir iş deneyim belgesi olmadığı anlaşıldığından başvuru sahibinin bu husustaki iddiasının ise yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihale üzerinde bırakılan Ber Grup Yapı İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Kemal Keskin İnş. Oto. Tarım Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

2) Sertaç Bingöl adına “Ankara Bilkent Entegre Sağlık Kampüsü Yapım İşleri ile Ürün ve Hizmetlerin Temin Edilmesi İşi”ne ilişkin olarak Sağlık Yatırımları Genel Müdürlüğü tarafından düzenlenmiş olan “33883-Y-KOİ-10-1” sayılı iş denetleme belgesinin iptal edilmesini teminen konunun Sağlık Yatırımları Genel Müdürlüğüne bildirilmesine,


Oybirliği ile karar verildi.