"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, Orta Doğu Teknik Üniversitesi tarafından gerçekleştirilen personel taşıma hizmeti ihalesinde, başvuru sahibinin iddialarını değerlendirirken, Kamu Kurum ve Kuruluşları Personel Servis Hizmet Yönetmeliği’nin hükümlerine vurgu yapmıştır. İhaleye konu olan hizmetin, sadece kamu kurumlarında çalışan personelin taşınmasını kapsadığı ve bu kapsamda, personel dışındaki yolcuların taşınmasının yasak olduğu belirtilmiştir. Başvuru sahibinin, Teknik Şartname’deki düzenlemenin hukuka aykırı olduğu yönündeki iddiaları, Yönetmelik’in 11’inci ve 13’üncü maddeleri ile çelişmektedir.

Kurul, yapılan inceleme sonucunda, ihale dokümanındaki düzenlemenin, yalnızca personel taşımacılığına yönelik olduğunu ve öğrenci ile misafirlerin taşınmasının, Yönetmelik hükümlerine aykırı olduğunu tespit etmiştir. Bu nedenle, başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır. Sonuç olarak, başvuru sahibinin itirazen şikayet başvurusu reddedilmiştir.

Karar no2025/UH.I-693
Karar tarihi12.03.2025
Toplantı No2025/011
Gündem No2

BAŞVURU SAHİBİ:

Platanus Turizm Ticaret Limited Şirketi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Orta Doğu Teknik Üniversitesi İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığı,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/18365 İhale Kayıt Numaralı “2025 Yılı ODTÜ Merkez Kampüs ve Erdemli Personel Taşıma Hizmeti Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Orta Doğu Teknik Üniversitesi İdari ve Mali İşler Daire Başkanlığıtarafından 12.02.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2025 Yılı ODTÜ Merkez Kampüs ve Erdemli Personel Taşıma Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin olarak Platanus Turizm Ticaret Limited Şirketinin 06.02.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 10.02.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 19.02.2025 tarih ve 178578 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 18.02.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/422 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) Teknik Şartname’nin “Taşıma İşinin Yürütülmesi” başlıklı 5’inci maddesinde yer alan “5.9. Servis araçlarından, ODTÜ personeli ile hizmet alımı yoluyla Üniversitenin birimlerinde çalışan görevli personeller ile sadece kapı girişlerinden başlamak üzere kampüs içerisinde öğrencilerimiz ve misafirlerimiz yararlanabilecektir.” şeklindekidüzenlemenin, Kamu Kurum ve Kuruluşları Personel Servis Hizmet Yönetmeliği’ne ve ihale hukuku kurallarına aykırı olduğu, şöyle ki;

Söz konusu hizmet alımının Kamu Kurum ve Kuruluşları Personel Servis Hizmet Yönetmeliği kapsamında bir alım olduğu, anılan Yönetmelik’in 11’inci ve 13’üncü maddeleri uyarınca servis hizmetinden yararlanacak personel harici yolcu taşımanın yasak olduğu,

Personel taşıma ihalelerinde, bazı durumlarda personel dışındaki kişilerin istisnai olarak yükleniciye ait araçlarla taşınmasına ilişkin düzenlemeler yapılabildiği, ancak başvuru konusu ihale kapsamında sürekli nitelikte bir taşımanın talep edildiği, ODTÜ’de yaz okullarının varlığı da düşünüldüğünde sürekli olarak öğrenci ve misafir taşınmasının arızi bir nitelik arz etmediği,

Öğrenci ve misafirlerin taşınması sürecinde gerçekleşecek olaylar nedeniyle oluşabilecek hukuki, mali, cezai sorumluluğun yüklenicinin omuzlarına bırakılmasının hukuka aykırı olduğu, Teknik Şartname’nin 1’inci maddesine göre personel taşıma hizmetinden faydalanacak personel sayısının 955 olduğu, ihaleye 955 kişiyi taşımak üzere teklif veren yüklenicinin belirsiz sayıda kişiyi taşımaktan doğacak her tür sorumluluğu üstlenmesinin genel hukuk kaideleri ile açıklanamayacağı,

Teknik Şartname’nin 9.4’üncü maddesi uyarınca araçların ortalama 42 ve üzeri personel taşıyacağının öngörüldüğü, buna göre araçların 45+1 yolcu kapasiteli olduğu varsayılsa dahi sadece personel ile araç kapasitesinin dolacağı, bu durumda idare tarafından taşınması istenilen öğrenci ve misafirlerin ayakta taşınacağı, personel servis araçları ile ayakta yolcu taşınması mümkün bulunmadığından yüklenici açısından başka bir hukuka aykırılığın oluşacağı,

Teknik Şartname’nin 9.1’inci maddesinde personelin bırakılacağı duraklar incelendiğinde 7 kilometrelik bir güzergâhın takip edileceğinin görüldüğü, hizmet alımında çalışacak 22 adet aracın yaklaşık 7 kilometrelik bir güzergâhta sayısı bilinmeyen öğrenci ve misafirin taşınmasını bilabedel gerçekleştirecek olmasının hukuka aykırı olduğu,

2) Teknik Şartname’nin 5.18’inci maddesi uyarınca idarenin özel ihtiyaçları sebebiyle araçlara takmak istediği kart okuyucu cihazların, personel taşıma ihalesine teklif sunan isteklilerin teknik bilgisi dâhilinde ve personel taşıma işi ile ilgisinin olmadığı, 22 adet araca takılacak elektronik cihazların ne kadar zamanda bakıma gireceği veya cihazların kullanım ömrünün ne olduğu yönünde hiçbir bilginin bulunmadığı, kart okuma cihazı satın alma ve bakım hizmetinin personel taşıma ihalesi içerisinde yüklenicilere yaptırılamayacağı iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

Kamu Kurum ve Kuruluşları Personel Servis Hizmet Yönetmeliği’nin “Amaç” başlıklı 1’inci maddesinde “Bu Yönetmeliğin amacı, kamu kurum ve kuruluşlarının personel servis hizmetlerinin düzenli ve güvenli hale getirilmesi amacıyla, taşıma yapacak kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerinin yeterlilik ve çalışma şartları ile kullanılacak taşıtların niteliklerini belirlemektir.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Kapsam” başlıklı 2’nci maddesinde “Bu Yönetmelik, kamu kurum ve kuruluşlarını kapsar.

Kamu kurum ve kuruluşlarının ekipman ve personelinin devamlılık arz eden otobüsle yapılan mutat servis taşımaları dışındaki işin niteliğine uygun taşıtlarla yapılan taşımaları bu Yönetmeliğin kapsamı dışındadır.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde “Bu Yönetmelikte geçen;

Taşıma: Kamu kurum ve kuruluşlarına ait öz mal ve/veya kiralanacak taşıtlarla, kamuya açık karayolunda personelin ikamet yerinden işyerine, işyerinden ikamet yerine getirilip götürülmesini,

Personel servis aracı: Kamu kurum ve kuruluşlarında çalışan personeli taşıyan; gerçek ve tüzel kişilere ait ticari taşıtları,

Sürücü: Resmi veya ticari olarak tescil edilmiş bir motorlu taşıtı karayolunda süren kişiyi,

Personel: Sürücü ile yardımcılarının dışında taşıtta bulunan ve servis hizmetinden yararlanan kişileri,

ifade eder.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Personel servis hizmeti bulunan kamu kurum ve kuruluşlarının sorumluluğu” başlıklı 10’uncu maddesinde “Personel servis hizmetinin ilgili kanunlar ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun bir şekilde düzenlenmesinden ve çalıştırılmasından ilgili kurumun en üst amiri veya yetkilendireceği personel sorumludur.

Kamu kurum ve kuruluşları, personel servis hizmetleri ile ilgili olarak trafik komisyonlarının kararlarına uymakla yükümlüdür.

Kamu kurum ve kuruluşu, servis hizmetlerindeki aksaklıkları ve kural dışı hareketleri tespit ederek sözleşmesinde belirlediği ceza ve yaptırımları uygular, ayrıca hizmeti sürdüren taşımacının bağlı olduğu meslek odasına bildirir. Bu odalar, ilgililer hakkında kendi mevzuatınca disiplin işlemlerini bir ay içinde yapar ve sonucu ilgili kurum veya kuruluşa bildirir.” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Servis araçlarından faydalanma esasları” başlıklı 11’inci maddesinin birinci fıkrasında “Servis araçlarından ilgili kamu kurum ve kuruluşunda çalışan personel yararlanır. Bu personel kurumlarınca verilmiş kimlik kartlarını yanlarında bulundurmak ve istenildiğinde ilgililere göstermek zorundadır.” hükmü,

“Taşımacının yükümlülüğü” başlıklı 13’üncü maddesinde “Taşımacılar;

a) Taşınacak personeli taahhüt edilen yere kadar rahat bir şekilde götürüp getirmekle, servis hizmetinden yararlanacak personelden başka yolcuyu servis taşıtına almamakla,

yükümlüdürler.” hükmü yer almaktadır.

İhaleye ait İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 2025 Yılı ODTÜ Merkez Kampüs ve Erdemli Personel Taşıma Hizmeti Alımı

e) Miktarı:

2025 Yılı ODTÜ Merkez Kampüs ve Erdemli Personel Taşıma Hizmeti Alımı (17.02.2025-31.12.2025 tarihleri arasında 219 iş günü ve 01.07.2025- 31.08.2025 tarihleri arasında (yaz dönemi) 43 iş günü)

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer:

Orta Doğu Teknik Üniversitesi Ankara Kampüsü ile Ankara’da bulunan semtler arasında ve Mersin Merkez ile Erdemli Deniz Bilimleri Enstitüsü Kampüsü arasında görevlendirilecektir.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “İşin Konusu” başlıklı 1’inci maddesinde “Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nde çalışan personelin;

17.02.2025 – 31.12.2025 tarihleri arasında madde 9.1 ve 9.2 de belirtilen 22 adet güzergâh için:

Yaklaşık 955 personelin toplamda 219 iş günü sabah (07.00’de ilk duraktan hareket), akşam (17:40’ta ODTÜ’den hareket)

01.07.2025 – 31.08.2025 tarihleri arasında (yaz dönemi) madde 9.3 ve 9.4 te belirtilen 5 adet güzergâh için:

Yaklaşık 210 personelin toplamda 43 iş günü sabah (07.00’de ilk duraktan hareket), akşam (17:40’ta ODTÜ’den hareket)

İdarenin belirlediği gün esasına göre düzenleme ve ödeme yapılacaktır.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “Taşıma İşinin Yürütülmesi” başlıklı 5’inci maddesinde “5.9. Servis araçlarından, ODTÜ personeli ile hizmet alımı yoluyla Üniversitenin birimlerinde çalışan görevli personeller ile sadece kapı girişlerinden başlamak üzere kampüs içerisinde öğrencilerimiz ve misafirlerimiz yararlanabilecektir. Orta Doğu Teknik Üniversitesi personeli ve belirtilenler dışında yolcu taşınması durumunda, yüklenici derhal uyarılacak olup, herhangi bir kaza veya cezai işlem vuku bulduğunda sorumluluk yüklenicide olacaktır.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “Yüklenicinin Sorumlulukları” başlıklı 6’ncı maddesinde “6.1. ODTÜ personellerini taahhüt edilen yere kadar rahat bir şekilde ulaşımını sağlamakla, servis hizmetinden yararlanacak personelden başka yolcuyu servis aracına almamakla, (5.9 no.lu madde istisnası hariç) sorumludur.

6.5. Yüklenici hizmetin görülmesi sırasında taşıdığı personeli, kendisinin veya çalıştırdığı personelin sebebiyet verdiği (ihmal, dikkatsizlik, tedbirsizlik vasıfsız işçi çalıştırma vb.) zarar ve ziyanın tazminiyle sorumludur. Orta Doğu Teknik Üniversitesi’ne bu konu ile ilgili hiçbir suretle hukuki ve cezai sorumluluk yüklenemez.

6.6. Yüklenici hizmetin görülmesi sırasında 3. şahıslara karşı sebebiyet verdiği (ihmal, dikkatsizlik, tedbirsizlik ve vasıfsız işçi çalıştırma vb.) zarar ve ziyandan sorumludur. Orta Doğu Teknik Üniversitesi’ne bu konu ile ilgili hiçbir suretle hukuki ve cezai sorumluluk yüklenemez. …” düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuru konusu ihalenin personel taşıma hizmeti alımı olduğu ve söz konusu taşıma hizmetinin Kamu Kurum ve Kuruluşları Personel Servis Hizmet Yönetmeliği hükümlerine tabi olduğu; ihale konusu iş kapsamında, Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nde çalışan personelin, ihale dokümanında belirtilen semt duraklarından ODTÜ Ankara Kampüsü ile Mersin Erdemli Deniz Bilimleri Enstitüsü Kampüsü’ne ve tersi istikamette servis araçlarıyla taşınmasının öngörüldüğü; Teknik Şartname’nin 5.9’uncu maddesinde, servis araçlarından, Üniversite birimlerinde görevli personel ile sadece kapı girişlerinden başlamak üzere kampüs içerisinde öğrenci ve misafirlerin yararlanabileceğinin düzenlendiği anlaşılmıştır.

İnceleme konusu Teknik Şartname düzenlemesinde, servis hizmetinin ODTÜ personeline verileceğinin ve servislerin kampüse girişi sonrasında, kampüsteki fakültelere ulaşımı sağlamak üzere üniversite yerleşkesine girmesine izin verilen kişilerin (öğrenci veya misafir) servis araçlarından yararlanabileceklerinin düzenlendiği, servis güzergâhında bir değişiklik istenilmediği, bahse konu taşımanın servislerin kampüse girişi sonrasındaki kısımla sınırlı olduğu ve Kamu Kurum ve Kuruluşları Personel Servis Hizmet Yönetmeliği’nde yer alan taşıma tanımı kapsamında bulunmadığı, söz konusu tanım çerçevesinde servis hizmetinden sadece personelin yararlanacağı, dolayısıyla kampüs dışında bir servis kullanımından bahsedilemeyeceği, ilgili düzenleme ile üniversite personeli dışında kalan ve üniversite yerleşkesine girmesine izin verilen kişilerin (öğrenci veya misafir) kampüs içinde ulaşımının amaçlandığı ve amaçlanan uygulamanın anılan Yönetmelik’in aktarılan maddelerine aykırılık taşımadığı, istisnai durumun ihale dokümanında açıkça düzenlendiği, ayrıca bu hususun isteklilerin eşit ve aynı koşullarda ihaleye teklif vermesini engeller nitelikte olmadığı anlaşıldığından başvuru sahibinin 1’inci iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet İşleri Genel Şartnamesi’nin “İş ve işyerlerinin korunması ve sigortalanması” başlıklı 19’uncu maddesinin birinci ve ikinci fıkralarında “İşyerinde, işin başlamasından kabul belgesinin verilmesine kadar her türlü araç, malzeme, ihzarat, makine ve taşıtlar ile sözleşme konusu hizmet işinin korunmasından yüklenici sorumludur.

Yüklenici, kazaların, zarar ve kayıpların meydana gelmesini önlemek amacı ile gereken bütün önlemleri almak ve kontrol teşkilatı tarafından, kaza, zarar ve kayıp ihtimallerini azaltmak için verilecek talimatların hepsine uymak zorundadır.” hükmü,

“İşlerin bakımı” başlıklı 21’inci maddesinin birinci fıkrasında “Yüklenici, işe başlama tarihinden işlerin tümü için kabul belgesinin tanzim edildiği tarihe kadar işlere, malzemelere ve tesise gereken özen ve bakımı gösterme sorumluluğu altında olacaktır.” hükmü,

“Teknik dokümanı idare tarafından verilen işler” başlıklı 23’üncü maddesinin ikinci ve üçüncü fıkralarında “Bununla birlikte yüklenici, kendisine verilen teknik dokümanın, teslim edilen işyerinin veya malzemenin veyahut talimatın, sözleşme ve eklerinde bulunan hükümlere aykırı olduğunu veya teknik ve sanat kurallarına uymadığını ileri sürerse bu husustaki karşı görüşlerini hem kontrol teşkilatına, hem de idareye yazı ile bildirecektir.

Yüklenicinin iddia ve itirazlarına rağmen, idare işi kendi istediği gibi yaptırdığı takdirde bu kararın olağan sonucu olarak ortaya çıkan eksiklik, kusur, kalitesizlik ve benzeri olumsuz hallerden yüklenici sorumlu olmayacaktır.” hükmü yer almaktadır.

Sözleşme Tasarısı’nın “İşin süresi” başlıklı 9’uncu maddesinde “9.1. İşin süresi, işe başlama tarihinden itibaren 10 (on) aydır.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “Taşıma İşinin Yürütülmesi” başlıklı 5’inci maddesinde “5.18. İdarenin takdirine bağlı olarak ve gerek görülmesi halinde; servis kullanan personelin takibi amacıyla, tutanak ile yükleniciye kart okuyucu cihaz verilebilecektir. Yüklenici tarafından; talep edilen servis aracına montajı yapılacaktır. Yüklenici bu işlem için herhangi bir ücret talep etmeyecektir. Kart okuyucu cihaz takılması halinde servis kullanan personel servise binerken kurum kimliğini bu cihaza mutlaka okutacaktır. Cihazın zarar görmesi veya arıza yapması durumunda yüklenici tarafından aynı cihaz ücretsiz olarak takılacak veya onarımı yaptırılacaktır. İşin bitiminde cihazlar sağlam olarak araçlardan sökülecek ve idareye tam ve çalışır halde teslim edilecektir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Teknik Şartname’nin 5.18’inci maddesinden, idare tarafından gerek görülmesi halinde servis kullanan personelin takibi amacıyla yükleniciye kart okuyucu cihaz verilebileceği, cihazların araçlara montajının yüklenici tarafından yapılacağı, cihazların zarar görmesi veya arızalanması durumunda yüklenici tarafından aynı cihazın ücretsiz olarak takılacağı veya onarımının yaptırılacağı, iş bitiminde cihazların idareye sağlam ve çalışır halde teslim edileceği; Sözleşme Tasarısı’na göre işin süresinin 10 ay olduğu anlaşılmaktadır.

İhale konusu iş kapsamında servis araçlarına takılması öngörülen kart okuyucu cihazların idare tarafından sağlanacağı anlaşılmış olup, Hizmet İşleri Genel Şartnamesi hükümlerine göre, yükleniciye teslim edilen araç ve teçhizatın teknik açıdan uygunluğu/sağlamlığının yüklenici tarafından kontrol edilebileceği, öte yandan yüklenicinin araç gereç ve malzemelere gerekli özen ve bakımı gösterme sorumluluğunun bulunduğu, isteklilerin bu hususları göz önünde bulundurarak tekliflerini hazırlamaları gerektiği, bu çerçevede başvuruya konu edilen doküman düzenlemesinin mevzuata aykırılık teşkil etmediği değerlendirilmektedir. Bu nedenle başvuru sahibinin 2’nci iddiası uygun görülmemiştir.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin tüm iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’da öngörülen “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

Oyçokluğu ile karar verildi.

KARŞI OY

Başvuru sahibinin itirazen şikayet dilekçesinde yer alan iddialarının incelenmesi neticesinde, Kurul çoğunluğunca “itirazen şikayet başvurusunun reddine” karar verilmiştir.

Başvuru sahibinin ikinci iddiasına ilişkin alınan Kurul kararına katılmakla birlikte, birinci iddiasına ilişkin alınan karar incelendiğinde;

Başvuruya konu ihale Orta Doğu Teknik Üniversitesi İdari ve Mali İşler Daire lığı tarafından 12.02.2025 tarihinde yapılan “2025 Yılı ODTÜ Merkez Kampüs ve Erdemli Personel Taşıma Hizmeti Alımı” ihalesi olup 15 adet ihale dokümanı indirilen ihaleye 9 isteklinin teklif verdiği, başvuru sahibinin ihaleye teklif vermediği, Uzman Atık Yönetimi Turizm Tem. İnş. Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin geçici teminat ve iş deneyim belgesi sunulmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, ihalenin teklifi sınır değerin üzerinde ve yaklaşık maliyetin altında olan Öz Üstün Turizm Taşım. Otomotiv İnş. Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, diğer 7 teklifin yaklaşık maliyetin üzerinde olduğu ve geçerli teklif olarak değerlendirildiği, ihalede ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif belirlenmediği anlaşılmıştır.

Kararda da yer verildiği üzere, Kamu Kurum ve Kuruluşları Personel Servis Hizmet Yönetmeliği’nin “Amaç” başlıklı 1’inci maddesinde, “Kapsam” başlıklı 2’nci maddesinde, “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde, “Personel servis hizmeti bulunan kamu kurum ve kuruluşlarının sorumluluğu” başlıklı 10’uncu maddesinde, “Servis araçlarından faydalanma esasları” başlıklı 11’inci maddesinin birinci fıkrasında ve “Taşımacının yükümlülüğü” başlıklı 13’üncü maddesinde; Yönetmelik’in kamu kurum ve kuruluşlarını kapsadığı, kamu kurum ve kuruluşlarının personel servis hizmetlerinin düzenli ve güvenli hale getirilmesi amacıyla, taşıma yapacak kamu kurum ve kuruluşları ile gerçek ve özel hukuk tüzel kişilerinin yeterlilik ve çalışma şartları ile kullanılacak taşıtların niteliklerinin neler olacağı, personel servis hizmetinin ilgili kanunlar ve bu Yönetmelik hükümlerine uygun bir şekilde düzenlenmesinden ve çalıştırılmasından ilgili kurumun en üst amiri veya yetkilendireceği personel sorumlu olacağı, servis hizmetlerindeki aksaklıklar ve kural dışı hareketlerin tespiti halinde uygulanacak yaptırımlar ile idari işlerin neler olacağı, servis araçlarından sadece ilgili kamu kurum ve kuruluşunda çalışan personelin yararlanacağı, taşımacıların taşınacak personeli taahhüt edilen yere kadar rahat bir şekilde götürüp getirmekle, servis hizmetinden yararlanacak personelden başka yolcuyu servis taşıtına almamakla yükümlü olduğu ayrıntılı bir şekilde düzenlenmiştir. ,

Başvuruya konu ihale Orta Doğu Teknik Üniversitesi İdari ve Mali İşler Daire lığı tarafından yapılan “2025 Yılı ODTÜ Merkez Kampüs ve Erdemli Personel Taşıma Hizmeti Alımı” ihalesi olup İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde işin miktarının 17.02.2025-31.12.2025 tarihleri arasında 219 iş günü ve 01.07.2025- 31.08.2025 tarihleri arasında (yaz dönemi) 43 iş günü ) olduğu ve işin Orta Doğu Teknik Üniversitesi Ankara Kampüsü ile Ankara’da bulunan semtler arasında ve Mersin Merkez ile Erdemli Deniz Bilimleri Enstitüsü Kampüsü arasında gerçekleştirileceği düzenlenmiştir.

Teknik Şartname’nin “İşin Konusu” başlıklı 1’inci maddesinde taşıması yapılacak personelin sayısı, taşıma gün sayısı, güzergah bilgileri ile hareket zamanı bilgilerine,

Teknik Şartname’nin “Taşıma İşinin Yürütülmesi” başlıklı 5’inci maddesinde, “5.9. Servis araçlarından, ODTÜ personeli ile hizmet alımı yoluyla Üniversitenin birimlerinde çalışan görevli personeller ile sadece kapı girişlerinden başlamak üzere kampüs içerisinde öğrencilerimiz ve misafirlerimiz yararlanabilecektir. Orta Doğu Teknik Üniversitesi personeli ve belirtilenler dışında yolcu taşınması durumunda, yüklenici derhal uyarılacak olup, herhangi bir kaza veya cezai işlem vuku bulduğunda sorumluluk yüklenicide olacaktır.” düzenlemesine,

Teknik Şartname’nin “Yüklenicinin Sorumlulukları” başlıklı 6’ncı maddesinde ise “6.1. ODTÜ personellerini taahhüt edilen yere kadar rahat bir şekilde ulaşımını sağlamakla, servis hizmetinden yararlanacak personelden başka yolcuyu servis aracına almamakla, (5.9 no.lu madde istisnası hariç) sorumludur.

6.5. Yüklenici hizmetin görülmesi sırasında taşıdığı personeli, kendisinin veya çalıştırdığı personelin sebebiyet verdiği (ihmal, dikkatsizlik, tedbirsizlik vasıfsız işçi çalıştırma vb.) zarar ve ziyanın tazminiyle sorumludur. Orta Doğu Teknik Üniversitesi’ne bu konu ile ilgili hiçbir suretle hukuki ve cezai sorumluluk yüklenemez.

6.6. Yüklenici hizmetin görülmesi sırasında 3. şahıslara karşı sebebiyet verdiği (ihmal, dikkatsizlik, tedbirsizlik ve vasıfsız işçi çalıştırma vb.) zarar ve ziyandan sorumludur. Orta Doğu Teknik Üniversitesi’ne bu konu ile ilgili hiçbir suretle hukuki ve cezai sorumluluk yüklenemez. …” düzenlemesine yer verilmiştir.

Başvuruya konu ihale personel taşıma hizmeti alımı işidir. Bu nedenle söz konusu taşıma hizmeti satın alma işi Kamu Kurum ve Kuruluşları Personel Servis Hizmet Yönetmeliği hükümlerine tabidir. İhale konusu iş kapsamında, Orta Doğu Teknik Üniversitesi’nde çalışan personelin, ihale dokümanında belirtilen semt duraklarından ODTÜ Ankara Kampüsü ile Mersin Erdemli Deniz Bilimleri Enstitüsü Kampüsü’ne ve tersi istikamette servis araçlarıyla taşınması öngörülmektedir. Teknik Şartname’nin 5.9’uncu maddesinden, servis araçlarından Üniversite birimlerinde görevli personel ile sadece kapı girişlerinden başlamak üzere kampüs içerisinde öğrenci ve misafirlerin yararlanabileceği anlaşılmaktadır.

Teknik Şartname’nin ilgili düzenlemelerinden, kapı girişlerinden başlamak üzere öğrenci ve misafirlerin de kampüs içinde ulaşımının sağlanmasının amaçlandığı ve amaçlanan uygulamanın servis güzergâhını etkilemeyeceği anlaşılmakla birlikte, incelemeye konupersonel taşıma hizmeti alımının Kamu Kurum ve Kuruluşları Personel Servis Hizmet Yönetmeliği kapsamında bulunduğu, anılan Yönetmelik’in 11’inci ve 13’üncü maddeleri uyarınca, servis araçlarından ilgili kamu kurum ve kuruluşunda çalışan personelin yararlanacağı ve servis hizmetinden yararlanacak personelden başka yolcunun servis aracına alınamayacağı, dolayısıyla Teknik Şartname’nin şikayete konu düzenlemesinin aktarılan mevzuat hükümlerine uygun olmadığı, öte yandan Teknik Şartname’nin 6.5 ve 6.6 maddelerinde öğrenci ve misafirlerin kampüs içinde taşınacak olması nedeniyle ihmal, dikkatsizlik, tedbirsizlik ve vasıfsız işçi çalıştırma vb. nedenlerle kendisinin veya çalıştırdığı personelin sebebiyet verdiği zarar ve ziyan ile 3. şahıslara karşı sebebiyet verdiği zarar ve ziyanın tazminiyle sorumlu tutulmasının yüklenicinin sorumluluk alanını ihale konusu işin sınırlarını aşacak şekilde genişlettiği, bu itibarla başvuru sahibinin birinci iddiasının yerinde olduğu değerlendirilmiştir.

Açıklanan nedenlerle; uyuşmazlığa konu ihalede, başvuru sahibinin birinci iddiasına ilişkin olarak yukarıda yapılan tespit ve değerlendirmeler doğrultusunda “ihalenin iptaline” karar verilmesi gerektiği yönündeki düşüncemizle Kurul çoğunluğunun “itirazen şikayet başvurusunun reddine” niteliğindeki kararına katılmıyoruz.