"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin itirazen şikayet başvurusunu değerlendirirken, ihalenin personel çalıştırılmasına dayalı olmayan bir ihale olduğunu tespit etmiştir. Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.3.3. maddesi gereğince, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde KİK İşçilik Hesaplama Modülünün kullanılmasının zorunlu olduğu belirtilmiştir. Ancak, bu modülün personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımları için de kullanılabileceği sonucuna varılmıştır.

Başvuru sahibinin sunduğu teklifin asgari işçilik maliyetinin altında olduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılması, KİK İşçilik Hesaplama Modülündeki bir hata nedeniyle gerçekleşmiştir. İlgili modül, başvuru sahibinin teklifini değerlendirirken asgari ücretin %25 fazlası yerine %2 fazlası olarak hesaplama yapmıştır. Bu durum, başvuru sahibinin teklifinin reddedilmesine yol açmış, dolayısıyla ihalenin iptali gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Kurul, ihalenin 1 ve 2’nci kısımlarının iptaline ve başvuru bedelinin iadesine karar vermiştir.

Karar no2025/UH.II-967
Karar tarihi22.04.2025
Toplantı No2025/016
Gündem No18

BAŞVURU SAHİBİ:

Eylülüm İnşaat Gıda Çağrı Hizmetleri Sosyal Hizmetler Temizlik Oto Kiralama Peyzaj ve Tic. İhr. İth. A.Ş.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Diyarbakır İl Sağlık Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1776126 İhale Kayıt Numaralı “Müdürlüğümüze Bağlı Sağlık Tesislerinin İhtiyacı Olan (S Eyyübi Dh, Çocuk Hastalıklar Hastanesi, Dicle, Kulp, Eğil, Lice ve Hani Devlet Hastaneleri) 24 Ay Süreli Yemek Hizmet Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Diyarbakır İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 25.02.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Müdürlüğümüze Bağlı Sağlık Tesislerinin İhtiyacı Olan (S Eyyübi Dh, Çocuk Hastalıklar Hastanesi, Dicle, Kulp, Eğil, Lice ve Hani Devlet Hastaneleri) 24 Ay Süreli Yemek Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Eylülüm İnşaat Gıda Çağrı Hizmetleri Sosyal Hizmetler Temizlik Oto Kiralama Peyzaj ve Tic. İhr. İth. A.Ş.nin 24.03.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 26.03.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 28.03.2025 tarih ve 181437 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 28.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/716 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, tekliflerinin asgari işçilik maliyetinin altında olduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılmalarının mevzuata aykırı olduğu, şöyle ki;

İdare tarafından ihale komisyonu kararında “İsteklinin ilgili kısma ait “Aşçı Yardımcısı + yol + (Brüt asgari ücretin %25 fazlası)” ve “Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri Aşçı Yardımcısı (Brüt asgari ücretin %25 fazlası)” Kalemlerinde sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunduğu tespit edildiğindenKamu İhale Genel Tebliğinin 78.3.1. maddesine istinaden değerlendirme dışı bırakılmıştır.” ifadelerine yer verilerek tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, KİK İşçilik Hesaplama Modülünün hatalı hesaplama yaptığı, aynı nedenle bazı isteklilerin de tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı dikkate alındığında anılan modülün hatalı çalıştığının anlaşılabileceği, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.3.3’üncü maddesi kapsamında KİK İşçilik Hesaplama Modülünün kullanılmasının zorunlu olduğu, bu nedenle herhangi bir hatalarının bulunmadığı, ihalenin 1 ve 2’nci kısımlarının üzerlerinde bırakılması gerektiği iddiasına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.” hükmü,

Anılan Kanun’un “Tekliflerin hazırlanması ve sunulması” başlıklı 30’uncu maddesinde “… Verilen teklifler, zeyilname düzenlenmesi hali hariç, herhangi bir sebeple geri alınamaz ve değiştirilemez.” hükmü yer almaktadır.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “… 78.1.1. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı; ihale konusu işte çalıştırılacak personel sayısının ihale dokümanında belirlendiği, bu personelin çalışma saatlerinin tamamının idare için kullanıldığı, yaklaşık maliyetinin en az %70’lik kısmının asgari işçilik maliyeti ile varsa ayni yemek ve yol giderleri dahil işçilik giderinden oluştuğu ve niteliği gereği süreklilik arz eden hizmet alımlarını ifade eder.

78.1.2. Danışmanlık hizmetleri, hastane bilgi yönetim sistemi hizmetleri ve çağrı merkezi hizmetleri, 78.1.1 inci maddede yer alan koşullara bakılmaksızın personel çalıştırılmasına dayalı hizmet olarak kabul edilmez.

78.3. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin ihale dokümanında, haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi ve her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması zorunludur.

78.3.1. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır.

78.5. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinin birim fiyat teklif alınmak suretiyle gerçekleştirilmesi ve ihale üzerinde bırakılan istekli ile birim fiyat sözleşme imzalanması zorunludur.

78.5.1. Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 10 uncu maddesinin beşinci fıkrasında “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında, ihale konusu işin niteliği dikkate alınarak işçi sayısı üzerinden teklif alınması idarece uygun görülmeyen iş kalemleri bulunması halinde, bu kalemlerin kapsamındaki işler dahil, ihale konusu işin yerine getirilmesi için çalıştırılacak asgari personel sayısının ihale dokümanında belirtilmesi kaydıyla, işçi sayısı yerine, yaptırılacak işi oluşturan iş kalemi veya kalemleri üzerinden teklif alınabilir.” hükmüne yer verilmiştir. Bu çerçevede, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında, idarece birim fiyat teklif cetveli hazırlanırken işçi sayısı üzerinden teklif alınması uygun görülmeyen iş kalemi/kalemleri bulunup bulunmadığı belirlenecektir. Buna göre, işçi sayısı üzerinden teklif alınması idarece uygun görülmeyen iş kaleminin/kalemlerinin bulunması halinde, idare bu iş kalemi/kalemleri için teklife esas alınacak birimi, “işçi sayısı” yerine, o iş kalemini/kalemlerini oluşturan unsurları dikkate almak suretiyle kendisi belirleyerek birim fiyat teklif cetvelinde ait olduğu iş kaleminin/kalemlerinin “birim” sütununa yazacaktır.

78.5.2. İşçi sayısı üzerinden teklif alınması idarece uygun görülmeyen iş kaleminin/kalemlerinin bulunduğu personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarının ihale dokümanında, ihale konusu işin tamamı için çalıştırılması öngörülen asgari toplam personel sayısı belirlenecek, ayrıca bu sayının içinde yer alan ve işçi sayısı üzerinden teklif alınması idarece uygun görülmeyen her bir iş kalemi kapsamında çalıştırılacak olan asgari personel sayısı da belirtilecektir. Bu ihalelerde, asgari işçilik maliyetinin ihale konusu işte çalıştırılacak toplam personel sayısı üzerinden hesaplanması zorunludur.

78.6. Tekliflerin hazırlanmasında ve asgari işçilik maliyetinin hesaplanmasında, ihale tarihinde yürürlükte bulunan asgari ücret dikkate alınacaktır.

78.29. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde, sözleşme gideri ve genel giderler dahil toplam asgari işçilik maliyetinin altında işçilik bedeli sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır.

78.30. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde isteklilerin teklif bedelleri varsa yüklenici karı ile aşağıdaki bileşenlerden oluşur:

a) Asgari İşçilik Maliyeti: İhale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret veya idari şartnamede brüt asgari ücretin yüzde (%) fazlası olarak belirlenen ücret (ulusal bayram ve genel tatil günleri ile fazla çalışma saatlerine ilişkin ücretler dahil), nakdi yemek ve yol bedeli gibi prime esas kazancın hesabında esas alınan işçiliğe bağlı diğer ödemeler ve işveren sigorta primlerinin toplam tutarı asgari işçilik maliyetini oluşturur.

ç) Sözleşme Giderleri ve Genel Giderler: İhale ve sözleşmeye ilişkin damga vergileri, Kamu İhale Kurumu payı ve noter masrafları gibi sözleşme giderleri ile amortisman, ihale konusu işte kullanılacak giyim gideri, oryantasyon (ihale konusu işe uyum) eğitimi gideri, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu uyarınca işyeri hekimliği ve iş güvenliği uzmanı ücreti ile çalışanlara verilecek eğitim gideri, silahlı atış eğitim gideri, özel güvenlik mali sorumluluk sigortası gideri, yaka kartı, önemli bir bileşen olarak değerlendirilmeyen ilaçlama gideri, toplu ulaşım kartı bedeli ve bu nitelikteki genel giderleri karşılamak üzere, birim fiyat teklif cetvelinde yer alan her bir işçilik birim fiyatı üzerinden; işçi sayısı üzerinden teklif alınması idarece uygun görülmeyen iş kalemi/kalemleri için ise çalıştırılacak her bir personelin işçilik maliyeti üzerinden, % 4 oranında hesaplanan sözleşme giderleri ve genel giderler teklif bileşeni olarak kabul edilir.” açıklaması,

Anılan Tebliğ’in “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “… 79.3.3. Kurumca hazırlanan “İşçilik Hesaplama Modülü” ne (www.ihale.gov.tr) adresinden ulaşılabilecek olup, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde tekliflerin değerlendirilmesi bağlamında sözleşme ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyeti hesabında işçilik hesaplama modülünün kullanılması zorunludur.” açıklaması yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Müdürlüğümüze Bağlı Sağlık Tesislerinin İhtiyacı Olan (S Eyyübi DH, Çocuk Hastalıklar Hastanesi, Dicle, Kulp, Eğil, Lice ve Hani Devlet Hastaneleri) 24 Ay Süreli Yemek Hizmet Alımı

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

Müdürlüğümüze Bağlı Sağlık Tesislerine Ait 24 Ay Süreli Yemek Hizmet Alımı

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Selahaddin Eyyubi Devlet Hastanesi, Çocuk Hastalıkları Hastanesi, Kulp Dr. Abdullah Biroğul Devlet Hastanesi, Lice Halis Toprak Ve Kocaköy İlçe Devlet Hastanesi, Dicle Devlet Hastanesi, Eğil İlçe Devlet Hastanesi, Hani İlçe Devlet Hastanesi.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dahildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

1 – İlgili mevzuat gereğince yapılacak ulaşım giderleri, İlaçlama Giderleri, personellerin maaşları ve fazla mesaileri, her türlü sigorta, vergi, resim ve harç giderleri İşin yürütülmesi için gerekli olan her türlü sarf malzeme, elektrik, su, yemek pişirmede kullanılacak olan yakıt (Doğalgaz – Tüp (LPG)) ve süzme saat giderleri ve teknik şartnamede belirtilen eğitim ve diğer giderlerin tümü teklif edilecek fiyata dâhildir.

2 – Yüklenici çalıştıracağı personeller için 5510 Sayılı Sosyal Sigortalar ve Sağlık Sigortası Kanunu, 4857 Sayılı İş Kanunu, 6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu ile diğer mevzuat gereği yerine getirmesi gereken tüm yasal yükümlülüklerden bizzat sorumludur. Bu yükümlüklerden doğan giderler yüklenici tarafından karşılanacak olup, teklif fiyata dâhil edilecektir.

3 – Taahhüdün yerine getirilmesine ilişkin gereken her türlü SGK pirimi, ihbar ve kıdem tazminatı (ihalenin personel çalıştırılmasına dayalı olmayan bir hizmet alımı ihalesi olduğu göz önüne alındığında), portör muayenesi vb. bütün giderler ile İhale kapsamında yapılacak olan malzeme dâhil yemek pişirme, dağıtım ve sonrası hizmetleri ile ilgili olarak teknik şartnamede istenen sayıda ve nitelikte personel, makine, araç, gereç, tesis ve ekipmanları ile her türlü tüketim malzemelerinin gideri ile bunların hastanemiz ambarına getirilmesi için yapılan masraflar, muayene, tahlil ve tahlile gönderme giderleri vb. giderlerin tamamı teklif edilen fiyata dâhildir.

4 – Alım kapsamında çalıştırılacak personele aylık otuz (30) gün üzerinden (Selahaddin Eyyubi Devlet Hastanesi, Çocuk Hastalıkları hastanesi ve Kulp Dr. Abdullah Biroğul Devlet Hastanesi kısımları için) günlük brüt 41,87 TL yol ücreti ödenecek olup teklif fiyata dâhil edilecektir. Yol ücreti her ay ücret bordrosunda ayrıca gösterilecektir.

5 – İşçilerin yemek ihtiyaçları yüklenici tarafından karşılanacaktır. Ancak, yükleniciye yemek ihtiyacının karşılanması noktasında bir bedel ödenmeyecek olup, hizmet alımı kapsamında çalıştırdığı işçilerin yemek ihtiyaçlarını karşılaması için hastanede çıkan yemekten bedelsiz olarak faydalanması imkânı verilecektir.

6 – Teknik Şartname başta olmak üzere, ihale dokümanında maliyet unsuru olabilecek tüm giderler teklife dahil edilecektir.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.

Kısa vadeli sigorta prim oranı %2,25′ tir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Diyarbakır İl Sağlık Müdürlüğü tarafından açık ihale usulüyle gerçekleştirilen ihalenin itirazen şikayete konu edilen 1’inci kısmına 29, 2’nci kısmına 27 isteklinin katıldığı, 27.03.2025 onay tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin 1’inci kısmının Tuğra Tabildot Yemekçilik San. Tic. Ltd. Şti., 2’nci kısmının Çelikler Tem. İnş. Tekstil Gıda Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, ihalenin her iki kısmında ayrı ayrı olmak üzere başvuru sahibi Eylülüm İnşaat Gıda Çağrı Hizmetleri Sosyal Hizmetler Temizlik Oto Kiralama Peyzaj ve Tic. İhr. İth. A.Ş. dahil 15 isteklinin “Aşçı Yardımcısı + yol + (Brüt asgari ücretin %25 fazlası)” ve “Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri Aşçı Yardımcısı (Brüt asgari ücretin %25 fazlası)” kalemlerinde sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunulduğu gerekçesiyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı anlaşılmıştır.

Başvuru sahibi tarafından itirazen şikayet dilekçesinde özetle KİK İşçilik Hesaplama Modülünün hatalı hesaplama yaptığı, aynı nedenle bazı isteklilerin de tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı dikkate alındığında anılan modülün hatalı çalıştığının anlaşılabileceği, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.3.3’üncü maddesi kapsamında KİK İşçilik Hesaplama Modülünün kullanılmasının zorunlu olduğu, bu nedenle herhangi bir hatalarının bulunmadığı, ihalenin 1 ve 2’nci kısımlarının üzerlerinde bırakılması gerektiği iddia edilmiştir.

Yapılan incelemede söz konusu ihalenin personel çalıştırılmasına dayalı olmayan bir ihale olduğunun anlaşıldığı, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.3.3’üncü maddesinde personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde KİK İşçilik Hesaplama Modülünün kullanılmasının zorunlu olduğu açıklamasının yer aldığı, bununla birlikte personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalelerinde de istekliler tarafından anılan modülün kullanılabileceği, dolayısıyla isteklilerin bu modül üzerinden işçilik girdisine yönelik hesaplama yaparak tekliflerini oluşturabilecekleri anlaşılmıştır.

Başvuru sahibinin itirazen şikayete konu edilen “Aşçı Yardımcısı + yol + (Brüt asgari ücretin %25 fazlası)” kalemine yönelik olarak 35.466,13 TL birim fiyat teklif edildiği, KİK İşçilik Hesaplama Modülünden yapılan hesaplamada ise sözleşme ve genel giderler hariç asgari işçilik maliyetinin 41.444,06 TL, sözleşme ve genel giderler dahil tutarın ise 43.101,82 TL olarak hesaplandığı, başvuru sahibinin iddialarının açıklığa kavuşturulabilmesi amacıyla Elektronik İhale Daire Başkanlığına gönderilen 11.04.2025 tarih ve 69895 sayılı yazıyla “1) İhaleye teklif veren isteklilerin tekliflerini gönderdikleri 24.01.2025 – 25.02.2025 tarihleri arasında KİK İşçilik Hesaplama Modülü’nde herhangi bir güncelleme işleminin yapılıp yapılmadığı,

2) Bir güncelleme işlemi yapılmış olması halinde belirtilen tarihler arasında hesaplama yapılırken Ek:1 ve Ek:2’de yer alan belgeler arasındaki farkın oluşup oluşamayacağı,

3) Güncelleme işlemi yapılmadıysa mevcut durumda belirtilen tarihler arasında hesaplama yapılması halinde Ek:1 ve Ek:2’de yer alan belgeler arasındaki farkın oluşup oluşamayacağına ilişkin bilgi ve belgelerin tarafımıza iletilmesi hususunda,” bilgi talep edilmiştir.

Elektronik İhale Daire Başkanlığının 16.04.2025 tarih ve 70229 sayılı cevap yazısında “İlgide kayıtlı yazınızda özetle, 2024/1776126 ihale kayıt numaralı ihaleye ilişkin olarak, işçilik hesaplama modülünün hatalı çalıştığı hususunda itirazen şikâyet başvurusunda bulunulduğu bu bağlamda mezkûr ihaleye teklif veren isteklilerin teklif gönderdikleri 24.01.2025 – 25.02.2025 tarihleri arasında işçilik hesaplama modülünde bir güncelleme yapılıp yapılmadığı, güncelleme yapılmış ise söz konusu tarihler arasında ekte yer verilen hesaplama farkının oluşup oluşmayacağı, güncelleme yapılmadıysa belirtilen tarihlerde ekte yer verilen hesaplama farkının oluşup oluşmayacağına ilişkin bilgi ve belgelerin tarafınıza iletilmesi hususunda görüş talep edilmektedir.

İlgi yazınız ekinde yer verilen belgeler incelendiğinde, kullanıcılar tarafından modül üzerinde asgari ücretin %25 fazlası olarak hesaplama yapılmak istendiği, her ne kadar ilgili belgede asgari ücretin%25 fazlası bilgisi yer alsa da hesaplamaya esas alınacak tutarın %25 fazlası olarak hesaplanmadığı (%2olarak hesaplandığı), belgeler arasındaki farklılığın bu sorundan kaynaklandığı anlaşılmıştır. Bahse konu soruna ilişkin olarak modülde geliştirme yapılmış ve 28.01.2025 tarihinde devreye alınarak kullanıma sunulmuştur.” ifadelerine yer verilmiştir.

Elektronik İhale Daire Başkanlığının yukarıda aktarılan ifadeleri doğrultusunda başvuru sahibinin ileri sürdüğü iddiaya yönelik olarak KİK İşçilik Hesaplama Modülünde asgari ücretin %25 fazlası olarak hesaplama yapılmak istendiğinde, hesaplamanın asgari ücretin %2 fazlası olarak hesaplama yaptığı, bu hususa ilişkin de modülde güncelleme işleminin yapıldığı, dolayısıyla başvuru sahibinin değerlendirme dışı bırakılması gerekçesinin Kurum modülünde yer alan sorundan kaynaklı olduğunun anlaşıldığı, Kamu İhale Genel Tebliği’nin yukarıda aktarılan maddeleri kapsamında asgari işçilik maliyetinin altında teklif veren isteklilerin tekliflerinin reddedilmesi gerektiği, ihalenin gelinen aşamasında başvuru sahibi istekli ve eşit muamele ilkesi kapsamında teklifleri aynı gerekçeyle değerlendirme dışı bırakılan diğer isteklilerin tekliflerinin asgari işçilik maliyetinin altında olduğundan uygun kabul edilemeyeceği, isteklileri hataya düşüren söz konusu hususun aktarılan modülden kaynaklı olduğunun açık olduğu, bu kapsamda ihalenin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 5’inci maddesinde aktarılan temel ilkelere aykırılık oluşturacağı ve sağlıklı şekilde yürütülemeyeceği değerlendirildiğinden ihalenin 1 ve 2’nci kısımlarının iptal edilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Başvuru sahibi tarafından 202.718,00 TL başvuru bedelinin Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırıldığı görülmüştür. Yapılan incelemede anılan isteklinin itirazen şikâyete konu iddialarında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde 202.718,00 TL’lik başvuru bedelinin iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin 1’inci ve 2’nci kısımlarının iptali gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin 1’inci ve 2’nci kısımlarının iptaline,

2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.