"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin, ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi ve ikinci teklif sahibinin, işçilik maliyetlerinin asgari işçilik tutarının altında olduğu iddiasını değerlendirmiştir. Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3.1’inci maddesi gereğince, personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarında, teklif fiyata dâhil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi gerektiği belirtilmiştir. İdari Şartname’de de bu giderlerin detayları düzenlenmiştir.

Yapılan incelemeler sonucunda, her iki isteklinin teklif cetvellerinde belirtilen fiyatların, sözleşme gideri ve genel giderler dâhil asgari işçilik maliyetinin üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Bu nedenle, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığına karar verilmiştir. Kurul, tekliflerin değerlendirilmesinde mevzuata uygunluk açısından gerekli kontrollerin yapıldığını ve iddiaların geçersiz olduğunu belirlemiştir.

Karar no2025/UH.II-749
Karar tarihi19.03.2025
Toplantı No2025/012
Gündem No7

BAŞVURU SAHİBİ:

Zirve Toplu Yemek Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Hazine ve Maliye Bakanlığı Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/38072 İhale Kayıt Numaralı “Hazine ve Maliye Bakanlığı Birimlerinde İstihdam Edilip Yemek Talep Eden 1500 Personel İçin 01/03/2025-31/12/2025 Tarihleri Arası 207 (İki Yüz Yedi) Gün Üzerinden Malzemeli Yemek Hazırlama Ve Dağıtımı İhalesi – (310500 Öğün )” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Hazine ve Maliye Bakanlığı Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı tarafından 13.02.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Hazine ve Maliye Bakanlığı Birimlerinde İstihdam Edilip Yemek Talep Eden 1500 Personel İçin 01/03/2025-31/12/2025 Tarihleri Arası 207 (İki Yüz Yedi) Gün Üzerinden Malzemeli Yemek Hazırlama ve Dağıtımı İhalesi – (310500 Öğün )” ihalesine ilişkin olarak Zirve Toplu Yemek Ltd. Şti. nin 03.03.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 04.03.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 13.03.2025 tarih ve 180383 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 13.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/596 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) Hazine ve Maliye Bakanlığı Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı tarafından 13.02.2025 tarihinde ihalesi yapılan 2025/38072 İKN’li “Hazine ve Maliye Bakanlığı Birimlerinde istihdam edilip yemek talep eden 1500 personel için 01/03/2025-31/12/2025 tarihleri arası 207 (İki Yüz Yedi) gün üzerinden Malzemeli Yemek Hazırlama ve Dağıtımı” ihalesine firmalarının teklif verdiği, 21.02.2025 tarihinde EKAP üzerinden tebliğ edilen kesinleşen ihale kararında, ihalenin Emin Temizlik Reklam Medikal Güvenlik Hayvancılık Orman Ürünleri İnşaat Taahhüt Gıda Özel Eğitim Hizmetleri Ticaret ve Sanayi Limited Şirketi üzerinde bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibinin ise Jiletiks Gıda Yemek Sanayi Ticaret Limited Şirketi olduğunun bildirildiği, bu karara karşı idareye yapılan şikâyet başvurularının idarece reddedildiği,

İdari Şartnamenin “Teklif Fiyata Dâhil Olan Giderler” başlıklı 25’inci maddesinde teklif fiyatına dahil giderlerin ayrıntılı olarak düzenlendiği, ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi ile ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi firmaların, birim fiyat teklif cetvelindeki her bir işçilik kalemine, yemek ve yol bedeli eklemeden asgari işçilik tutarının altında teklif verildiğinden dolayı, her iki isteklinin de tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği,

2) Adı geçen isteklilerin ekonomik ve mali yeterlikleri kapsamında sunulan bilançoları ve cirolarının uygun olmadığı, bu istekliler tarafından teklif dosyalarında sunulan gelir tabloları ile bilançolara ilişkin belgelerinin, düzeltme beyannamelerinin, gelir vergisi beyannamelerinin ve iptal edilen faturalarının ilgili vergi dairesi müdürlüğünden talep edilerek incelenmesi, kısa vadeli banka borçlarına ilişkin olarak belirtilen tutarların Türkiye Bankalar Birliğine teyit ettirilmesi ve söz konusu tüzel kişiliğin mali müşavirinden şirketlere ait ciroları tevsik eden belgelerin kendi imzalarıyla imzalanıp imzalanmadığının, öz kaynak, kısa vadeli borç ve bilanço oranlarının gerçeği yansıtıp yansıtmadığı hususunda bilgilerinin talep edilmesi ve detaylı araştırma sonucunda karar verilmesi gerektiği,

3) Anılan isteklilerin sundukları iş deneyim belgelerinin İdari Şartname’de düzenlenen benzer iş tanımına uygun olmadığı, belge tutarlarının söz konusu ihalede istenen asgari iş deneyim tutarını karşılamadığı, iş deneyim belgelerinin EKAP kaydının bulunmadığı, tüzel kişiliğin yarısından fazla ortağı tarafından sunulan iş deneyim belgesi kapsamında, ticaret ve sanayi odası/ticaret odası bünyesinde bulunan ticaret sicil memurlukları veya serbest muhasebeci, yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir tarafından ilk ilan tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son bir yıldır kesintisiz olarak bu şartın korunduğunu gösteren, standart forma uygun belgenin sunulmadığı, bu gerekçe ile her iki isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği,

4) İdarece ihaleye teklif veren isteklilerle birlikte, teklif mektuplarını imzalayan, vekâlet veren veya şirket hisselerinin yarısından fazlasına sahip şirket ortağı kişiler ile temsile yetkili kişilerin ihale tarihi itibariyle ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığının sorgulanmadığı, her iki isteklinin ihaleye katılamayacaklar olanlar arasında bulunmalarına rağmen ihaleye teklif verdikleri, mevzuat uyarınca yasaklılık sorgulaması yapılması gereken aşamalarda sorgulama yapılmadığı, Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Teyit işlemleri” başlıklı 30.5’inci maddesinde hangi aşamalarda sorgulama yapılmasının açık şekilde belirtildiği, ekonomik açıdan en avantajlı teklif ve ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlenen isteklilerin ortaklarının tüzel kişiliği temsil ve yönetime yetkili olmadıkları, firmaların tüzel kişi ortağına ait ortaklık pay yapısı bilgilerinin beyan edilmediği bu nedenle anılan isteklilerin gerçekçi olarak yasaklılık sorgulamalarının yapılamayacağından, tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği

5) Adı geçen istekliler tarafından sunulan geçici teminat mektuplarının uygun olmadığı, teminat mektuplarının ihale dokümanının ekinde yer alan Standart Form KİK024.1/H şeklinde düzenlenmediği, geçici teminat mektuplarının süresi ve şeklinin şartnameye uygun olmadığı, banka yetkilisi tarafından uygun şekilde onaylanmadığı, bu gerekçeyle iki isteklinin de teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği,

6) Anılan istekliler tarafından sunulan vekâlet bilgilerinin uygun olmadığı, bu istekliler tarafından idareye sunulan vekâlette, “İhaleye katılacağı” veya “İhalelere teklif vereceği” yönünde bir yetki verilmediği için, geçersiz bir vekâletname ile ihaleye katılan isteklilerin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği, bu konuda Kurul’un emsal kararı bulunduğu,

7) Hazine ve Maliye Bakanlığı Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı tarafından tanzim edilen idari şartnamenin 7.1. maddesinin (a) fıkrasının 2’nci bendinde tüzel kişilerde teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgilerin EKAP üzerinden alınacağının belirtildiği, ilgili istekliler tarafından temsil ve ilzama ilişkin beyan edilen bilgilerin şirketin son durumunu gösteren bilgileri içermediği, bu firmalar tarafından şirkette yetki ve pay değişikliği yapıldığı, ancak ihalede beyan edilen bilgilerin bu değişiklikleri içermediği, şirketlerde nevi değişikliği yapıldığı, şirketin ortaklarına ait iş deneyim belgelerinin kullanıldığı, bu iş deneyim belgelerinin kullanılabilmesi için, ortaklığın kesintisiz olarak ihale ilan tarihinden geriye doğru 1 (bir) yıl süreyle devam etmesi gerektiği, ancak ilgili firmaların ortaklık durumunu gösteren bilgileri yeterlilik bilgileri tablosunda beyan etmediği gibi, EKAP sistemi üzerinden elde edilen bilgilerde de firmaların ortaklık yapısına, ortakların pay miktarlarına ve şirketteki görevlerine ilişkin bilgiler bulunmadığı, sunulan belgelerde firmaların MERSİS numaralarının da beyan edilmesi zorunlu olmasına rağmen yeterlilik bilgileri tablolarında MERSİS numaralarına yer verilmediği,

8) 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İsteklilerin Ceza Sorumluluğu” başlıklı 59’uncu maddesinde; “Bu Kanun kapsamında yapılan ihalelerden dolayı haklarında birinci fıkra gereğince ceza kovuşturması yapılarak kamu davası açılmasına karar verilenler ve 58 inci maddenin ikinci fıkrasında sayılanlar yargılama sonuna kadar Kanun kapsamında yer alan kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılamaz. Haklarında kamu davası açılmasına karar verilenler, Cumhuriyet Savcılıklarınca sicillerine işlenmek üzere Kamu İhale Kurumuna bildirilir.” hükmünün bulunduğu, ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlenen Emin Temizlik Reklam Medikal Güvenlik Hayvancılık Orman Ürünleri İnşaat Taahhüt Gıda Özel Eğitim Hizmetleri Ticaret ve Sanayi Limited Şirketi ile ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlenen Jiletiks Gıda Yemek Sanayi Ticaret Limited Şirketi’nin yetkili müdürlerinin ve ortakları hakkında kamu davası açılıp açılmadığının, dava açılmış ise haklarında ceza kovuşturması yapılıp yapılmadığının araştırılması gerektiği, açıklanan nedenlerle ekonomik açıdan en avantajlı teklif ve ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlenen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması ve ihalenin kendileri üzerinde bırakılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

  1. Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3.1’inci maddesinde “… Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dâhil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dâhil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır.” açıklaması,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Hazine ve Maliye Bakanlığı Birimlerinde istihdam edilip yemek talep eden 1500 personel için 01/03/2025-31/12/2025 tarihleri arası 207(İki yüz yedi) gün üzerinden Malzemeli Yemek Hazırlama ve Dağıtımı İhalesi

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu: 2025/38072

e) Miktarı:1500 (Bin Beş Yüz) personel için 207 (İki Yüz Yedi) gün = 310.500 Öğün Malzemeli Yemek Hazırlanması, Taşınması ve Dağıtımı

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer:

a)-ÜRETİM MUTFAKLARI VE YEMEKHANELERİ:
1) Dikmen Hizmet Binası (4383 m
2): Dikmen Cad. No:2 Çankaya/ANKARA
b)-YEMEKHANELER:
1)-Emek Hizmet Binası (1420 m
2) (Dikmen üretim mutfağına uzaklığı 3.6 km): İnönü Bulvarı No:36 Emek/ANKARA
2)-Vergi Denetim Kurulu Başkanlığı (800 m
2) (Dikmen üretim mutfağına uzaklığı 5.2 km): Çukurambar Mah. Dumlupınar Bulvarı No:33 (Eskişehir yolu üzeri) Çankaya/ANKARA
3)-Bakanlık Ek Hizmet Binası (Saymanlıklar-İç Denetim Birimi Başkanlığı-Kefalet Sandığı) (330 m
2) (Dikmen üretim mutfağına uzaklığı 1,4 km) : Tunus Caddesi No: 33 Kavaklıdere/ANKARA
4)- Mesleki Eğitim Kurs Müdürlüğü (540 m
2) (Dikmen üretim mutfağına uzaklığı 9,5 km): İvedik Cad. Bankacılar Sok. No: 4 Yenimahalle/ANKARA
5)- Muhasebat Genel Müdürlüğü Ek Hizmet Binası (Muhasebat Genel Müdürlüğü Denetim Rehberlik Dairesi Başkanlığı-İç Denetim Koordinasyon Kurulu)(200 m
2)(Dikmen üretim mutfağına uzaklığı 3,5 km): Kazakistan Cad. No:112 Emek/ANKARA
6)- Gelir İdaresi Başkanlığı Vergi İletişim Merkezi Binası ( 600 m2) (Dikmen üretim mutfağına uzaklığı 3,6 km) : Balgat mah.Türkocağı cad.1401sokak No:5 Çankaya /ANKARA
7)- Milli Piyango İdaresi Genel Müdürlüğü Kızılay Binası (300 m
2 ) (Dikmen üretim mutfağına uzaklığı 3,5 km) : Gazi Mustafa Kemal Bulvarı No:4 Çankaya / ANKARA” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dâhil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dahildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dâhil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1. Teknik Şartname hükümlerine göre yemeklerin hazırlanması, dağıtılmasın ve servis edilmesinde kullanılacak olan;

a) Gramaj miktarı teknik şartnamede belirtilen Ana Çiğ Girdi Giderleri;

b) Yemek Hazırlama ve Dağıtım Hizmetlerinin hazırlanmasında gerekli olan ve Kamu İhale Genel Tebliğinin 79.2.6’ncı maddesinde belirtilen yardımcı giderler;

c) İşçilik Giderleri; 01/03/2025-31/12/2025 tarihleri arasında, Teknik Şartname’nin Ek-4 ‘de belirtilen adet ve nitelikte personel için Teknik Şartnamenin “Çalıştırdığı İşçilere İlişkin Yükümlülükler” başlıklı 5. maddesinin (j) bendi gereğince artırımlı asgari ücret üzerinden hesaplanan işçilik giderleri, (k-l) bendi gereğince (Yemek hizmeti verilen günlerde çalıştırılan işçilerin yemekleri günlük çıkan yemeğin aynından ve Bakanlık personeline verilen çeşit ve gramajda fiilen çalışılan her gün için 119,20 TL brüt yemek bedeli karşılığı olarak 22 üzerinden yemek olarak karşılamak ve işçilerine verecekleri yemekleri teklif fiyatına eklemek) yapılan giderler, (l) bendi gereğince (İşçilere fiilen çalışan her gün için 62 TL brüt yol ücreti ücret bordrosunda gösterilecek ve bu bedeller her ay 22 gün üzerinden hesaplanacak olup fiilen çalışılan her gün ödenecektir.) yapılan giderler; teklif fiyata dâhil olacak giderlerdir.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.

2,25″ düzenlemesi bulunmaktadır.

Söz konusu ihaleye ilişkin teklif birim fiyat cetveli aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir.

İhale kayıt numarası : 2025/38072

A

B

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi sayısı

Ay/gün/saat

1

SORUMLU YÖNETİCİ, GIDA MÜHENDİSİ-DİYETİSYEN, AŞÇIBAŞI (Brüt asgari ücretin %80 fazlası)

Ay

3

10

2

AŞÇIBAŞI YARDIMCISI (Brüt asgari ücretin %50 fazlası)

Ay

1

10

3

AŞÇI, TATLICI, KASAP, BÜRO PERSONELİ, MERKEZ VE DIŞ BİRİM SORUMLUSU, DEPOCU (Brüt asgari ücretin %30 fazlası)

Ay

12

10

4

AŞÇI YARDIMCISI, BULAŞIKÇI, GARSON, ŞOFÖR(Brüt asgari ücret)

Ay

44

10

5

KARAKAZAN VE MEYDANCI(Brüt asgari ücretin %10 fazlası)

Ay

4

10

6

Engelli Personel (Garson veya Bulaşıkçı olarak çalıştırılacaktır.) (Brüt asgari ücret)

Ay

2

10

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

1

Malzemeli Yemek Hazırlama ve Dağıtımı için Ana Girdi ve Yardımcı Giderler

öğün

310.500

II. ARA TOPLAM (K.D.V. Hariç)

TOPLAM TUTAR (K.D.V Hariç)

Teknik Şartname’nin EK-3’ünde çalıştırılması gereken asgari personel sayısı, nitelikleri, alacakları ücret ve hangi mutfaklarda kaç adet bulundurulacağı tablo halinde listelenmiştir. Söz konusu düzenlemelerden ihaleye konu iş kapsamında 3 adet sorumlu yönetici, gıda mühendisi-diyetisyen, aşçıbaşı (brüt asgari ücretin %80 fazlası), 1 adet aşçıbaşı yardımcısı (Brüt asgari ücretin %50 fazlası), 12 adet aşçı, tatlıcı, kasap, büro personeli, merkez ve diş birim sorumlusu, depocu (brüt asgari ücretin %30 fazlası, 44 adet aşçı yardımcısı, bulaşıkçı, garson, şoför (brüt asgari ücret), 4 adet karakazan ve meydancı (brüt asgari ücretin %10 fazlası), 2 adet engelli personelin (garson veya bulaşıkçı olarak) (brüt asgari ücret) işin süresi olan 10 ay çalıştırılacağı anlaşılmıştır.

İhale dokümanında yapılan düzenlemelerden şikâyet konu ihalenin Hazine ve Maliye Bakanlığı Birimlerinde istihdam edilip yemek talep eden 1500 personel için 01/03/2025-31/12/2025 tarihleri arası 207(İki yüz yedi) gün üzerinden Malzemeli Yemek Hazırlama ve Dağıtımı işine ilişkin olduğu, ihalenin elektronik ortamda teklif birim fiyat alınmak suretiyle 13.02.2025 tarihinde gerçekleştirildiği, ihale komisyonunca yapılan değerlendirmeler neticesinde 30 isteklinin teklif verdiği, ihale komisyonunca ilk oturumda teklif mektubu ve geçici teminatı uygun olduğu belirlenen isteklilerin teklifleri esas alınarak aşırı düşük teklif sınır değerin belirlendiği, hesaplanan aşırı düşük teklif sınır değerinin altında bir isteklinin bulunduğu, ihale komisyonunca yapılan değerlendirmeler neticesinde 8 isteklinin teklifinin kesinleşen ihale komisyonu kararında belirtilen gerekçelerle değerlendirme dışı bırakıldığı, idarenin 14.02.2025 tarihli yazısı ile aşırı düşük teklif sınır değerin altında teklif verdiği belirlenen SMC Yemek Temizlik Sportif Faaliyetleri İnşaat İş Sağlığı ve Güvenliği Bilişim Yapımcılık Sağlık Hizmetleri Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi’nden aşırı düşük teklif açıklamalarının 19.02.2025 tarihine kadar idareye sunulmasının istenildiği, adı geçen isteklinin sürtesi içerisinde aşırı düşük teklif açıklamalarını idareye sunmadığı ve teklifinin reddedildiği, daha sonra 20.02.2025 tarihli ihale komisyon kararı ile ihalenin Emin Temizlik Reklam Medikal Güvenlik Hayvancılık Orman Ürünleri İnşaat Taahhüt Gıda Özel Eğitim Hizmetleri Ticaret ve Sanayi Limited Şirketi üzerinde bırakıldığı, Jiletiks Gıda Yemek Sanayi Ticaret Limited Şirketi’nin de ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlendiği tespit edilmiştir.

Yukarıda yer verilen düzenlemeler çerçevesinde, ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi ve ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlenen isteklinin teklif cetvellerinde her bir işçilik satırı için teklif edilen bedellerin, söz konusu iş kapsamında çalışacak personele ödenecek ücretler esas alınarak EKAP üzerinde yer alan işçilik hesaplama modülü üzerinden personele ödenecek ücretler, 22 gün üzerinden günlük 62,00 TL yol bedeli, 22 gün üzerinden günlük 119,20 TL yemek bedeli ve sözleşme genel giderleri dâhil hesaplanan asgari birim fiyatların üzerinde olduğu belirlenmiştir.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3.1’inci maddesinde personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dâhil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dâhil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılacağı belirtilmiştir. Ancak ekonomik açıdan en avantajlı teklif ve ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlenen isteklilere ait teklif birim fiyat cetvellerinde teklif edilen fiyatların sözleşme gideri ve genel giderler dâhil asgari işçilik maliyetinin üzerinde olduğu belirlendiğinden söz konusu iddianın yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

  1. Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Bilanço veya eşdeğer belgeler” başlıklı 35’inci maddesinde “(1) Bilançonun veya eşdeğer belgelerin istenildiği ihalelerde ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait;

a) Yayınlanması zorunlu olan yıl sonu bilançosunun veya gerekli bölümlerinin,

b) (a) bendinde belirtilen belgelere eşdeğer belgelerin,

her ikisinin de idarece istenilmesi zorunludur.

(2) Bilanço veya eşdeğer belgeler kapsamında;

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere (yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi sunar.

(3) Adayın veya isteklinin ikinci fıkra uyarınca sunduğu belgelerde;

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi gerekir.

(4) Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır…” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “İş hacmini gösteren belgeler” başlıklı 36’ncı maddesinde“(1) İş hacmini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde;

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgenin, her ikisinin de idarelerce istenilmesi zorunludur.

(2) Aday veya isteklinin birinci fıkrada belirtilen belgelerden birini sunması yeterlidir. Serbest meslek erbabının iş hacmi serbest meslek kazanç defteri özeti ile belgelendirilir.

(3) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.

(4) Toplam ciro; gelir tablosundaki brüt satışlar tutarından, satıştan iadeler, satış iskontoları ve diğer indirimlerin tutarları düşülmek suretiyle ulaşılan net satışlar tutarıdır.

(6) İş hacmini gösteren belgelere ilişkin kriterler aşağıdaki esaslara göre belirlenir:

a) Açık ihale usulüyle yapılan ihaleler ile Kanun’un 21’inci maddesinin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde, toplam cironun teklif edilen bedelin % 25’inden, hizmet işleri ile ilgili cironun ise teklif edilen bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

a) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgiler;

7.4.2. İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri.

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağladığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir tarafından standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi (Standart Form: KİK025.1/H)

sunmaları gerekmektedir.

7.4.3. İstekli tarafından;

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgeler,

birinin sunulması yeterlidir.

Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.

Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen hizmet işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.

Toplam cironun teklif edilen bedelin % 25’inden, hizmet işleri ile ilgili cironun ise teklif edilen bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.” düzenlemesi yer almaktadır.

İhale üzerinde bırakılan istekli Emin Temizlik Reklam Medikal Güvenlik Hayvancılık Orman Ürünleri İnşaat Taahhüt Gıda Özel Eğitim Hizmetleri Ticaret ve Sanayi Limited Şirketi’nin yeterlik bilgileri tablosunda bilanço bilgileri için 2023 yılına ilişkin “Cari Oran (Dönen Varlıklar/Kısa Vadeli Borçlar) *,****5618, Öz Kaynak Oranı (Öz Kaynaklar/Toplam Aktif) *,***2272, Kısa Vadeli Banka Borçlarının Öz Kaynaklara Oranı 0” bilgileri ile iş hacmine ilişkin bilgiler için 2023 yılına ait **.***.245,24 TRY (Türk Lirası) ciro bilgilerinin beyan edildiği,

EKAP üzerinden yapılan sorgulamada elde edilen bilgiler ile beyan edilen bilgilerin uyumlu olduğu, ayrıca isteklinin mevzuat gereği sağlaması gereken bilanço oranları ile sağlaması gereken asgari ciro tutarını sağladığı,

Jiletiks Gıda Yemek Sanayi Ticaret Limited Şirketi’nin yeterlik bilgileri tablosunda yeterlik bilgileri tablosunda bilanço bilgileri için 2023 yılına ilişkin “Cari Oran (Dönen Varlıklar/Kısa Vadeli Borçlar) *,****2632, Öz Kaynak Oranı (Öz Kaynaklar/Toplam Aktif) *,****4518, Kısa Vadeli Banka Borçlarının Öz Kaynaklara Oranı *,****4561” bilgileri ile iş ile iş hacmine ilişkin bilgiler için 2023 yılına ait **.***.180,52 TRY (Türk Lirası) ciro bilgilerinin beyan edildiği,

EKAP üzerinden yapılan sorgulamada elde edilen bilgiler ile beyan edilen bilgilerin uyumlu olduğu, ayrıca isteklinin mevzuat gereği sağlaması gereken bilanço oranları ile sağlaması gereken asgari ciro tutarını sağladığı anlaşılmıştır.

Yukarıda aktarılan değerlendirme ve tespitler doğrultusunda, anılan isteklilerin bahse konu ihalede aranılan bilanço oranları ve iş hacmi tutarlarını karşıladığı anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

  1. Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde (1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında 4734 sayılı Kanun’un 4’üncü maddesindeki tanımlar yanında;

a) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer usullerle gerçekleştirilen, teçhizat, ekipman, mali güç ve uzmanlık ile personel ve organizasyon gerekleri bakımından benzer özellik taşıyan işleri,” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İstenecek belgeler” başlıklı 29’uncu maddesinde (1) Ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliğin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere istenecek belgeler aşağıdaki esaslara göre belirlenir:

a) İhale konusu işin yaklaşık maliyetine bakılmaksızın tüm ihalelerde; adayın veya isteklinin teklif vermeye yasal olarak yetkili olduğunu gösteren belgelerin,

b) Yaklaşık maliyeti, Kanun’un 13’üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde hizmet alımları için öngörülen üst limit tutarı ile eşik değer arasında olan işlerin ihalelerinde; (a) bendinde sayılan belgelere ek olarak, adayın veya isteklinin ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimini gösteren belgelerin,

c) Yaklaşık maliyeti, eşik değere eşit veya eşik değeri aşan işlerin ihalelerinde (a) ve (b) bentlerinde sayılan belgelere ek olarak;

1) (Mülga bent: 25/01/2017-29959 R.G./2. md.)

2) Adayın veya isteklinin ilgili mevzuatı uyarınca yayımlanması zorunlu olan bilançosu veya bilançosunun gerekli görülen bölümleri, yoksa bunlara eşdeğer belgelerin,

3) Adayın veya isteklinin iş hacmini gösteren toplam cirosu ve hizmet işleri ile ilgili cirosunu gösteren belgelerin,

idarelerce istenilmesi zorunludur.” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “İş deneyimini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde; teknolojik ürün deneyim belgesinin ve yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleriyle ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

istenilmesi zorunludur.

(2) İlk ilan veya davet tarihi ile ihale veya son başvuru tarihi arasında kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleri, ilgisine göre birinci fıkranın (a) veya (b) bendi kapsamında değerlendirilir.

(3) İş deneyiminin belirlenmesi amacıyla;

a) Açık ihale usulüyle yapılan ihaleler ile Kanun’un 21’inci maddesinin (b), (c) ve (f) bentlerine göre yapılan ihalelerde, teklif edilen bedelin % 25’i ile % 50’si aralığında idarece belirlenecek bir orandan az olmamak üzere,

…ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler ile teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması istenir.” hükmü,

“İş deneyim tutarının güncellenmesi” başlıklı 49’uncu maddesinde “(1) İş deneyimini gösteren belgelerde yazılı tutarlar aşağıdaki şekilde güncellenir:

a) 4734 sayılı Kanun kapsamında ihale edilmiş işlere ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler, belgeye konu işin ihale tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endeksin, ilk ilan veya davet tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endekse oranlanması suretiyle bulunan katsayı üzerinden güncellenir.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri,

sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 40’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.

İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70’ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10’unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30’undan az olmaması gerekir.

Ancak, ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmı için istenen iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesini sunması halinde, iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir. İş ortaklığında teknolojik ürün deneyim belgesini sunan ortağın kendisine ait iş deneyim tutarına ilişkin asgari yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir. Konsorsiyum ortağının teknolojik ürün deneyim belgesini sunması halinde ise, belgeyi sunduğu kısım veya kısımlar için iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Kamuya veya özel sektörde Malzemeli Yemek Hazırlama, Dağıtımı ve Servis edilmesi hizmetleri benzer iş olarak kabul edilecektir.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 1’inci maddesinde “(1) Bakanlığımız birimlerinde istihdam edilip yemek talep eden 1500 personel için 01/03/2025-31/12/2025 tarihleri arasında 207 (iki yüz yedi) gün üzerinden, Dikmen hizmet binaları içinde bulunan mutfakta yemeğin pişirilmesi, mutfaklara taşınması, korunması ve her türlü servis hizmetleri ile yemek sonrası hizmetleri kapsamında servislerin toplanması, bulaşıkların toplanıp yıkanması, yemekhane ve müştemilatının temizlenmesi, tertip ve tanzim işleri hizmetlerini kapsar.” düzenlemesi bulunmaktadır.

Söz konusu ihaleye ilişkin ihale dokümanı düzenlemelerinde isteklilerce teklif dosyaları kapsamında teklif ettikleri bedelin % 40’ından az olmamak üzere iş deneyim belgesi sunmaları gerektiği düzenlenmiş ve benzer iş, kamuya veya özel sektörde malzemeli yemek alımı olarak tanımlanmıştır.

Ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlenen Emin Temizlik Reklam Medikal Güvenlik Hayvancılık Orman Ürünleri İnşaat Taahhüt Gıda Özel Eğitim Hizmetleri Ticaret ve San. Ltd. Şti.nin yeterlik bilgileri tablosunda EKAP’a kayıtlı olduğu belirtilen 2022/916580-6492199-1-1 sayılı iş deneyim belgesinin beyan edildiği, söz konusu belgenin EKAP’tan indirilmesi neticesinde belgenin 30.01.2025 tarihli ve 2022/91580-6492199-1-1 sayılı yüklenici iş bitirme belgesi olduğu, söz konusu belgenin Çorum İl Sağlık Müdürlüğü tarafından anılan istekli adına düzenlendiği, belgeye konu işin adının: 2022/916580 İKN’li “Müdürlüğümüze Bağlı Sağlık Tesislerinin İhtiyacı İçin 2023-2024 Yılı Yemek Hizmeti Alımı”, sözleşme tarihinin: 18.11.2022, ihale tarihinin: 21.10.2022, ilk sözleşme bedelinin: 12.199.990,00 TL, gerçekleştirilen iş tutarının: 12.838.154,48 TL, kabul tarihinin:31.12.2024, belge tutarının ise 12.838.154,48 TL olarak belirtildiği anlaşılmıştır.

Söz konusu belgenin ihale konusu iş ve benzer iş tanımına uygun bir iş deneyim belgesi olduğu ve belgenin güncellenmiş tutarının söz konusu ihalede anılan istekli tarafından sunulması gereken asgari iş deneyim belge tutarının karşıladığı belirlenmiştir.

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlenen Jiletiks Gıda Yemek Sanayi Ticaret Limited Şirketi’nin yeterlik bilgileri tablosunda 2023/860126-8255521-1-1 sayılı EKAP’a kayıtlı iş deneyim belgesinin beyan edildiği, söz konusu belge EKAP’tan indirildiğinde, belgenin 20.12.2024 tarihli ve 2023/860126-8255521-1-1 sayılı yüklenici iş bitirme belgesi olduğu, söz konusu belgenin İzmir Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından anılan istekli adına düzenlendiği, belgeye konu işin adının: 2023/860126 İKN’li “Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Kuruluşların Mamul Yemek Alımı, Dağıtım ve Servis Hizmetleri Alımı İşi”, sözleşme tarihinin: 26.12.2023, ihale tarihinin: 02.10.2023, ilk sözleşme bedelinin: 19.516.060,00 TL, gerçekleştirilen iş tutarının: 22.767.120,00 TL, kabul tarihinin: 21.11.2024, belge tutarının ise 22.767.120,00 TL olarak belirtildiği anlaşılmıştır.

Söz konusu belgenin ihale konusu iş ve benzer iş tanımına uygun bir iş deneyim belgesi olduğu ve belgenin güncellenmiş tutarının söz konusu ihalede anılan istekli tarafından sunulması gereken asgari iş deneyim belge tutarının karşıladığı belirlenmiştir.

Başvuru dilekçesinde belirtildiği üzere söz konusu istekliler tarafından tüzel kişiliğin yarısından fazla ortağına ait bir iş deneyim belgesi sunulmadığı belirlendiğinden, ticaret ve sanayi odası/ticaret odası bünyesinde bulunan ticaret sicil memurlukları veya serbest muhasebeci, yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir tarafından ilk ilan tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son bir yıldır kesintisiz olarak bu şartın korunduğunu gösteren, standart forma uygun belgenin sunulması gereğinin de bulunmadığı anlaşılmıştır.

Yukarıda yapılan tespitler neticesinde başvuru sahibinin bu iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

  1. Başvuru sahibinin 4’üncü ve 8’inci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “Aşağıda belirtilen durumlardaki istekliler ihale dışı bırakılır:

i) 11’inci maddeye göre ihaleye katılamayacağı belirtildiği halde ihaleye katılan.

j) 17’nci maddede belirtilen yasak fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilen. …” hükmü,

Aynı Kanun’un “İhaleye katılamayacak olanlar” başlıklı 11’inci maddesinde “Aşağıda sayılanlar doğrudan veya dolaylı veya alt yüklenici olarak, kendileri veya başkaları adına hiçbir şekilde ihalelere katılamazlar:

a) Bu Kanun ve diğer kanunlardaki hükümler gereğince geçici veya sürekli olarak idarelerce veya mahkeme kararıyla kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanlar ile 12/4/1991 tarihli ve 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamına giren suçlardan veya örgütlü suçlardan veyahut kendi ülkesinde ya da yabancı bir ülkede kamu görevlilerine rüşvet verme suçundan dolayı hükümlü bulunanlar.

Bu yasaklar, bunların ortaklık ve yönetim ilişkisi olan şirketleri ile bu şirketlerin sermayesinin yarısından fazlasına sahip oldukları şirketleri için de geçerlidir.

Bu yasaklara rağmen ihaleye katılan istekliler ihale dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir. Ayrıca, bu durumun tekliflerin değerlendirmesi aşamasında tespit edilememesi nedeniyle bunlardan biri üzerine ihale yapılmışsa, teminatı gelir kaydedilerek ihale iptal edilir.” hükmü,

Aynı Kanun’un “Yasak fiil veya davranışlar” başlıklı 17’nci maddesinde “İhalelerde aşağıda belirtilen fiil veya davranışlarda bulunmak yasaktır:

e) 11’inci maddeye göre ihaleye katılamayacağı belirtildiği halde ihaleye katılmak.

Bu yasak fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında bu Kanunun Dördüncü Kısmında belirtilen hükümler uygulanır.” hükmü,

Aynı Kanun’un “İhalelere katılmaktan yasaklama ” başlıklı 58’inci maddesinde “17’nci maddede belirtilen fiil veya davranışlarda bulundukları tespit edilenler hakkında fiil veya davranışlarının özelliğine göre, bir yıldan az olmamak üzere iki yıla kadar, üzerine ihale yapıldığı halde mücbir sebep halleri dışında usulüne göre sözleşme yapmayanlar hakkında ise altı aydan az olmamak üzere bir yıla kadar, 2’nci ve 3’üncü maddeler ile istisna edilenler dahil bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılmaktan yasaklama kararı verilir. Katılma yasakları, ihaleyi yapan bakanlık veya ilgili veya bağlı bulunulan bakanlık, herhangi bir bakanlığın ilgili veya bağlı kuruluşu sayılmayan idarelerde bu idarelerin ihale yetkilileri, il özel idareleri ve belediyeler ile bunlara bağlı birlik, müessese ve işletmelerde ise İçişleri Bakanlığı tarafından verilir.

Haklarında yasaklama kararı verilen tüzel kişilerin şahıs şirketi olması halinde şirket ortaklarının tamamı hakkında, sermaye şirketi olması halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip olan gerçek veya tüzel kişi ortaklar hakkında birinci fıkra hükmüne göre yasaklama kararı verilir. Haklarında yasaklama kararı verilenlerin gerçek veya tüzel kişi olması durumuna göre; ayrıca bir şahıs şirketinde ortak olmaları halinde bu şahıs şirketi hakkında da, sermaye şirketinde ortak olmaları halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip olmaları kaydıyla bu sermaye şirketi hakkında da aynı şekilde yasaklama kararı verilir. …” hükmü,

Aynı Kanun un “İsteklilerin ceza sorumluluğu” başlıklı 59’uncu maddesinin ikinci fıkrasında; “Bu Kanun kapsamında yapılan ihalelerden dolayı haklarında birinci fıkra gereğince ceza kovuşturması yapılarak kamu davası açılmasına karar verilenler ve 58’inci maddenin ikinci fıkrasında sayılanlar yargılama sonuna kadar Kanun kapsamında yer alan kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılamaz. Haklarında kamu davası açılmasına karar verilenler, Cumhuriyet Savcılıklarınca sicillerine işlenmek üzere Kamu İhale Kurumuna bildirilir.” hükmü,

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuruların şekil unsurları” başlıklı 8’inci maddesinde “(1) Şikayet başvuruları idareye, itirazen şikâyet başvuruları ise Kuruma hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle yapılır.

(2) Dilekçelerde aşağıdaki hususlara yer verilir;

ç) Başvurunun konusu, sebepleri ve dayandığı deliller…” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Teyit işlemleri” başlıklı 30.5’inci maddesinde “…30.5.2 4734 sayılı Kanun’un 40’ncı maddesinde, sadece ihale üzerinde kalan istekli ile varsa ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin, 42’inci maddesinde de sadece ihale üzerinde kalan isteklinin yasaklı olup olmadığının Kurumdan teyit ettirilmesinden söz edilmiş ise de, 11’inci maddede ihalelere katılmaktan yasaklanmış olanların hiçbir şekilde ihalelere katılmamalarının sağlanmasının amaçlandığı dikkate alındığında, ihale tarihi itibariyle ihaleye katılan tüm isteklilerin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığının sorgulanması ve teyit edilmesinin zorunlu olduğu anlaşılmaktadır. Bu sebeple:

Başvuru veya ihale tarihi itibariyle tüm aday ve istekliler için, ihale kararı ihale yetkilisince onaylanmadan önce ihale üzerinde kalan istekli ve varsa ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi için, sözleşmenin imzalanacağı tarihte ise sadece ihale üzerinde kalan istekli için ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığı sorgulanacak ve Kurumdan teyit ettirilecektir,

“Yasaklılık teyidi yapılırken aday ve istekliler ile bunların şahıs şirketi olmaları halinde tüm ortakları, sermaye şirketi olmaları halinde sermayesinin yarısından fazlasına sahip ortakları ve hisseleri toplamı şirket sermayesinin yarısından fazlasını teşkil eden ortakları ile başvuru veya teklifi ya da sözleşmeyi imzalayan, başka bir ifade ile ihaleye katılan vekil ve temsilcilerinin de ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığı sorgulanacak ve Kurumdan teyit ettirilecektir,” açıklaması,

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “İtirazen şikâyet başvurularında aranılacak şekil unsurları” başlıklı 11’inci maddesinde “… (8) Yönetmeliğin 8 inci maddesinin ikinci fıkrasının (ç) bendinde başvurunun konusu, sebepleri ve dayandığı delillerin başvuru dilekçelerinde belirtilmesi gerektiği düzenlendiğinden, başvuruda bulunulan hususların dilekçelerde somut bir biçimde, mevzuata aykırı bulunma sebepleri ile birlikte gösterilmesi gerekmektedir. İşlemin hangi unsurlarının hangi gerekçelerle hukuka aykırı olduğu belirtilmeksizin sadece mevzuata aykırı olduğu gibi soyut ve mesnetsiz iddialara yer verilmesi halinde, Yönetmeliğin 8’inci maddesine aykırı olduğu gerekçesiyle başvurunun reddine ilişkin sorumluluk başvurana ait olacağından bu hususa dikkat edilmesi gerekmektedir.” açıklaması yer almaktadır.

Yukarıda aktarılan mevzuat hüküm ve açıklamalarından 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 11’inci maddesine göre; anılan Kanun ve diğer kanunlardaki hükümler gereğince geçici veya sürekli olarak idarelerce veya mahkeme kararıyla kamu ihalelerine katılmaktan yasaklanmış olanların doğrudan veya dolaylı veya alt yüklenici olarak, kendileri veya başkaları adına hiçbir şekilde ihalelere katılamayacağı, bu yasağın, yasaklanmış olanların ortaklık ve yönetim ilişkisi olan şirketleri ile bu şirketlerin sermayesinin yarısından fazlasına sahip oldukları şirketleri için de geçerli olduğu, bu yasaklara rağmen ihaleye katılan isteklilerin ihale dışı bırakılarak geçici teminatlarının gelir kaydedileceği, ihale tarihi itibariyle tüm istekliler için, ihale kararı ihale yetkilisince onaylanmadan önce ihale üzerinde kalan istekli ve varsa ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi için, sözleşmenin imzalanacağı tarihte ise sadece ihale üzerinde kalan istekli için ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığı sorgulanacağı, yasaklılık teyidi yapılırken istekliler ile bunların şahıs şirketi olmaları halinde tüm ortakları, sermaye şirketi olmaları halinde ise sermayesinin yarısından fazlasına sahip ortakları ve hisseleri toplamı şirket sermayesinin yarısından fazlasını teşkil eden ortakları ile teklifi ya da sözleşmeyi imzalayan, başka bir ifade ile ihaleye katılan vekil ve temsilcilerinin de ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığının sorgulanacağı anlaşılmaktadır.

EKAP üzerinden yapılan incelemede, idare tarafından ihale tarihi itibariyle ihaleye katılan tüm isteklilerin, teklifi imzalayan kişi/müdürlerin ve şahıs şirketi/sermaye şirketi ortaklarının ve ihale kararı ihale yetkilisince onaylanmadan önce ihale üzerinde kalan istekli ile ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibinin ihalelere katılmaktan yasaklı olup olmadığının sorgulamasının yapıldığı görülmüştür.

Ayrıca haklarında kamu davası açılmasına karar verilenlerin, Cumhuriyet Savcılıklarınca sicillerine işlenmek üzere Kuruma bildirileceği, bu doğrultuda iddiaya konu şirket ve şahıslara ilişkin olarak EKAP üzerinden yapılan sorgulama neticesinde haklarında devam eden herhangi bir yasaklılık/kamu davası mevcudiyetine rastlanılmadığı görülmüştür.

Bu çerçevede, iddiaya konu şirket ve şahıslara ilişkin olarak ilgili zaman dilimlerinde idarece yapılan yasaklılık sorgulamaları ile kurum tarafından yapılan sorgulamalarda herhangi bir yasaklılık/kamu davasının bulunmadığı, öte yandan başvuru sahibi tarafından da şikâyet ve itirazen şikâyet dilekçelerinde incelemeye konu edilen iddialara ilişkin olarak herhangi bir somut bilgi/belge sunulamadığı, dolayısıyla başvuru sahibinin iddiası doğrultusunda başkaca bir araştırma yapılarak ilave bilgi ve belge istenilmesine gerek olmadığı değerlendirilmiş olup başvuru sahibinin bu yöndeki iddialarının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

  1. Başvuru sahibinin 5’inci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Geçici teminat” başlıklı 33’üncü maddesinde “İhalelerde, teklif edilen bedelin % 3’ünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır. İhale dokümanında belirtilmesi şartıyla, danışmanlık hizmeti ihalelerinde geçici teminat alınması zorunlu değildir.” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Belgelerin sunuluş şekli” başlıklı 31’inci maddesinde “(8) Aday veya istekliler tarafından, yedinci fıkradaki koşulları taşıyan katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin belgeler ile Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21’inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınan geçici teminat mektubu, sunulmayacak belgeler tablosunda gerekli bilgilere yer verilmesi şartıyla başvuru veya teklif zarfında sunulmaz. Bu durumda, katılım ve yeterlik kriterleri ile geçici teminat mektubuna ilişkin değerlendirme, sunulmayacak belgeler tablosunda yer verilen bilgiler kullanılmak suretiyle EKAP veya kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden ulaşılan bilgi ve belgeler esas alınarak yapılır. Sunulmayacak belgeler tablosunun kısmi teklife açık ihalelerde her bir kısım için ortak girişimlerin katıldığı ihalelerde ise her bir ortak tarafından ayrı ayrı doldurulması gerekmektedir.” hükmü,

“Teminatlar” başlıklı 55’inci maddesinde“(1) İhalelerde, teklif edilen bedelin yüzde üçünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır.

(4) Teminat mektuplarının kapsam ve şeklinin, bu Yönetmeliğin ekinde yer alan standart formlara uygun olması zorunludur. Standart formlara uygun olarak düzenlenmemiş teminat mektupları geçerli kabul edilmez. İstekli tarafından sunulacak geçici teminatın Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 21’inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınması durumunda, mektuba kuruluş tarafından verilen ayırt edici numaranın sunulmayacak belgeler tablosunda belirtilmesi yeterlidir.

(5) Geçici teminat olarak sunulan teminat mektuplarında geçerlilik tarihi belirtilmelidir. Bu tarih, ihale dokümanında belirtilen teklif geçerlilik süresinin bitiminden itibaren otuz günden az olmamak üzere istekli tarafından belirlenir.” hükmü,

İdari Şartname’nin “Geçici teminat” başlıklı 26’ncı maddesinde “26.1. İstekliler teklif ettikleri bedelin % 3’ünden az olmamak üzere kendi belirleyecekleri tutarda geçici teminat vereceklerdir. Teklif edilen bedelin % 3’ünden az oranda geçici teminat veren isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılır.

26.2. İsteklinin ortak girişim olması halinde toplam geçici teminat miktarı, ortaklık oranına veya işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarlarına bakılmaksızın ortaklardan biri veya birkaçı tarafından karşılanabilir. Ancak ortaklardan herhangi biri tarafından Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt dışında gerçekleştirilen işlerden elde edilen iş deneyiminin kullanılması durumunda, belgeyi kullanan ortak tarafından ilgisine göre iş ortaklıklarındaki hissesi oranında veya konsorsiyumlarda işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarının toplam teklif tutarına karşılık gelen oranda geçici teminat verilmesi zorunludur.

26.3. Geçici teminat olarak kullanılan teminat mektuplarında geçerlilik tarihi belirtilmelidir. Bu tarih, 12.07.2025 tarihinden önce olmamak üzere istekli tarafından belirlenir.

26.4. Geçici teminatı ihalede istenilen katılma şartlarını sağlamayan teklifler değerlendirme dışı bırakılacaktır.” düzenlemesi,

“Geçici teminatın verilmesi” başlıklı 28’inci maddesinde “28.1. Geçici teminat mektubunu düzenleyen kuruluş tarafından mektuba verilen ayırt edici numara yeterlik bilgileri tablosunun ilgili bölümünde belirtilir.

28.2. Teminat mektupları dışındaki teminatların HAZİNE VE MALİYE BAKANLIĞI MERKEZ SAYMANLIK MÜDÜRLÜĞÜ yatırılması ve teminatın yatırıldığını gösteren belgelere ilişkin bilgilerin yeterlik bilgileri tablosunun ilgili bölümünde belirtilmesi gerekir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinden ihalelerde, teklif edilen bedelin yüzde üçünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınacağı, isteklilerin teklif ettiği kısımların toplam bedeli üzerinden geçici teminat sunacağı,Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 21’inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınması durumunda, mektuba kuruluş tarafından verilen ayırt edici numaranın yeterlik bilgileri tablosunda belirtilmesinin yeterli olacağı, geçici teminat olarak sunulan teminat mektuplarında geçerlilik tarihinin belirtilmesi gerektiği,

Yukarıda yer verilen İdari Şartname düzenlemelerinden söz konusu ihalede isteklilerin teklif ettikleri bedelin % 3’ünden az olmamak geçici teminat sunmaları gerektiği, geçici teminat mektupları için 12.07.2025 tarihinden önce olmamak üzere geçerlilik tarihlerin belirtilmesi gerektiği anlaşılmaktadır.

Yapılan incelemede ihale üzerinde bırakılan istekli Emin Temizlik Reklam Medikal Güvenlik Hayvancılık Orman Ürünleri İnşaat Taahhüt Gıda Özel Eğitim Hizmetleri Ticaret ve Sanayi Limited Şirketi’nin yeterlik bilgileri tablosunun “Teminata ilişkin bilgiler” başlıklı bölümünde Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21’inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınan geçici teminat mektubunun “M101012533941101R şeklindeki ayırt edici numarasının belirtildiği,

Adı geçen isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettiği geçici teminat mektubunun EKAP üzerinden yapılan incelemesinde, söz konusu geçici teminat mektubunun; tutarının 1.950.000 TL,geçerlilik tarihinin 01.09.2025 şeklinde olduğu, sunulan geçici teminat mektubunun tutarının isteklinin sağlaması gereken teminat tutarını sağladığı, geçerlik tarihinin (01.09.2025) İdari Şartname’de düzenlenen asgari geçerlik tarihini (12.07.2025) karşıladığı,

Jiletiks Gıda Yemek Sanayi Ticaret Limited Şirketi’nin yeterlik bilgileri tablosunun “Teminata ilişkin bilgiler” başlıklı bölümünde Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21’inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınan geçici teminat mektubunun “M101012524236914R” şeklindeki ayırt edici numarasının belirtildiği,

Adı geçen isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettiği geçici teminat mektubunun EKAP üzerinden yapılan incelemesinde söz konusu geçici teminat mektubunun; tutarının 2.500.000,00 TL,geçerlilik tarihinin 14.07.2025 şeklinde olduğu, sunulan geçici teminat mektubunun tutarının isteklinin sağlaması gereken teminat tutarını sağladığı, geçerlik tarihinin (14.07.2025) İdari Şartname’de düzenlenen asgari geçerlik tarihini (12.07.2025) karşıladığı anlaşılmıştır.

Yapılan inceleme neticesinde başvuru sahibinin geçici teminatlarının süre ve tutara ilişkin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Diğer taraftan, sunulacak geçici teminatın Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 21’inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınması durumunda standart formda belirtilen tüm bilgileri taşıdığının kabulü gerekeceği, mektuba kuruluş tarafından verilen ayırt edici numaranın yeterlik bilgileri tablosunda belirtilmesinin yeterli olduğu anlaşıldığından, başvuru sahibinin geçici teminat mektuplarının standart forma uygun olmadığı yönündeki iddialarının da yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

  1. Başvuru sahibinin 6’ncı iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde“(1) İhalelere katılacak aday veya istekliler tarafından,

a) Gerçek kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, noter tasdikli imza beyannamesinin,

b) Tüzel kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, başvuru ya da teklif mektubunu imzalayanın noter tasdikli imza beyannamesinin,

teklif kapsamında sunulması zorunludur. Tüzel kişilerde; aday veya isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır. EKAP’a kayıtlı olmayan yabancı aday/istekliler tarafından ise, ilgili ülke mevzuatı dikkate alınarak, belirtilen hususlara ilişkin gerekli belgeler ihalede sunulur. Aday veya isteklilerin ihale tarihi itibarıyla mesleki faaliyetlerini mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak sürdürmesi gerekmekte olup, ihale üzerinde kalan isteklinin sözleşme imzalanmadan önce, bu durumu tevsik eden belgeleri 4734 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat ile ön yeterlik ve ihale dokümanında yer alan düzenlemelere uygun olarak sunması gerekir.

(2) Vekaleten ihaleye katılma halinde; vekil adına düzenlenmiş, ihaleye katılmaya ilişkin noter onaylı vekaletname ile elektronik ihaleler hariç vekilin noter tasdikli imza beyannamesinin sunulması zorunludur…” hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Gerçek ve tüzel kişilerin EKAP’a kaydı” başlıklı 7’nci maddesinde “…(5) EKAP’a kayıtlı olan; gerçek kişilerin kendileri ile vekil veya temsilcilerine; tüzel kişilerin kendileri, ilgisine göre, ortakları ve ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç)/üyeleri/kurucuları, teklif veya başvuru mektubu ya da sözleşme imzalamaya ve sözleşmenin yürütülmesi konusunda tüzel kişiliği temsile yetkili yönetimindeki görevliler ile vekil veya temsilcilerine ilişkin aşağıda yer alan bilgileri EKAP’a kaydetmeleri ve son başvuru veya ihale tarihinden ve sözleşme imzalamadan önce güncellemeleri zorunludur.

Bu kişilerin;

a) Gerçek kişi olması halinde adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası ile varsa işletme adı ve ticaret unvanı,

b) Tüzel kişi olması halinde ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı. Tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verileri esas alınır. Ayrıca anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımları; şirket niteliğinde olmayan tüzel kişilerde ise üyelerin veya kurucuların kaydı kapsamında Türkiye Ticaret Sicili Gazetelerinde yer almayan bilgileri içeren belgelerin ilgili kısımları da taranarak EKAP’a yüklenir. Yabancı aday/istekliler tarafından bu fıkrada istenen bilgi ve belgelerin beyan edilmesi/yüklenmesi bakımından, ilgili ülke mevzuatındaki karşılıkları esas alınır.

(6) Bu madde kapsamında EKAP’a kaydedilen bilgilerin eksiksiz, doğru ve güncel olması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından, beşinci fıkrada belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içerisinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur…” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

a) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgiler;

2) Tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile, ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır.

b) Bu Şartname ekinde yer alan standart forma uygun teklif mektubu,

c) Bu Şartnamede belirlenen geçici teminata ilişkin standart forma uygun geçici teminat mektubu veya geçici teminat mektupları dışındaki teminatların Saymanlık ya da Muhasebe Müdürlüklerine yatırıldığını gösteren makbuzlar.

ç) Bu Şartnamenin 7.4. ve 7.5. maddelerinde belirtilen, şekli ve içeriği ilgili uygulama yönetmeliklerinde düzenlenen yeterlik belgeleri,

d) Vekaleten ihaleye katılma halinde, vekil adına düzenlenmiş, ihaleye katılmaya ilişkin noter onaylı vekaletname…” düzenlemesi yer almaktadır.

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Gerçek ve tüzel kişilerin EKAP’a kaydı” başlıklı 7.5’inci maddesinin (b) fıkrasında, isteklilerin tüzel kişi olması halinde ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı, tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verilerinin esas alınacağı, ayrıca anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımlarının EKAP’a yükleneceği,

Anılan Yönetmelik’in 7.6’ncı maddesinde, EKAP’a kaydedilen bilgilerin eksiksiz, doğru ve güncel olması gerektiği, EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından, beşinci fıkrada belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içerisinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesinin zorunlu olduğu hüküm altına alınmıştır.

İdari Şartname’nin 7.1’inci maddesinde, tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgilerin idarece EKAP’tan alınacağı düzenlenmiştir.

Yapılan incelemede ihale üzerinde bırakılan Emin Temizlik Reklam Medikal Güvenlik Hayvancılık Orman Ürünleri İnşaat Taahhüt Gıda Özel Eğitim Hizmetleri Ticaret ve Sanayi Limited Şirketi adına teklifini gönderen ve e-imza ile imzalayan kişinin temsile yetkili Adnan Yılmaz (20*********) olduğu, limited şirket statüsündeki isteklinin ortak ve yönetimdeki görevlilerin MERSİS entegrasyonu kapsamında EKAP’a aktarıldığı, yeterlik bilgileri tablosunda vekaleten katılım kısmında vekaletnamenin yüklendiği, anılan vekaletnamede Adnan Yılmaz’ın vekil olarak tayin edildiği ve vekaletnamenin ihaleye giriş-istihkak konusunu da kapsadığı,

Anılan şirketin EKAP üzerinden ticaret bilgilerinin sorgulanması neticesinde ise;

Ortaklık bilgilerinin “MURAT BÜYÜKGÖZE, 45*********, 250000,00/500000,00, ASLAN AYAZ 46*********, 250000,00/500000,00″ şeklinde, yöneticilere ait bilgilerin “ASLAN AYAZ, 46*********, Müdür (Müdürler Kurulu Başkanı), Münferiden Temsile Yetkilidir.; MURAT BÜYÜKGÖZE, 45*********,Müdür, Münferiden Temsile Yetkilidir.” şeklinde olduğu tespit edilmiştir.

Ekonomik açından en avantajlı ikinci teklin sahibi Jiletiks Gıda Yemek Sanayi Ticaret Limited Şirketi adına teklifini gönderen ve e-imza ile imzalayan kişinin müdür unvanı ile temsile yetkili Halil Çelik (18*********) olduğu, limited şirket statüsündeki isteklinin ortak ve yönetimdeki görevlilerin MERSİS entegrasyonu kapsamında EKAP’a aktarıldığı,

Anılan şirketin EKAP üzerinden ticaret bilgilerinin sorgulanması neticesinde ise;

Ortaklık bilgilerinin “HALİL ÇELİK, 18*********, 1000000,00/1000000,00″ şeklinde, yöneticilere ait bilgilerin “HALİL ÇELİK, 18*********,Müdür, Münferiden Temsile Yetkilidir.02.03.2017; MEHMET ARİF DİNÇER, 55*********,Müdür, Münferiden Temsile Yetkilidir., 02.03.2017.” şeklinde olduğu, diğer taraftan anılan istekli açısından vekaleten katılım olmadığı tespit edilmiştir.

Ayrıca, her iki isteklinin de sunduğu iş deneyim belgesinin isteklilerin kendi adına düzenlendiği, ortaklarına ait iş deneyim belgelerinin kullanmadığı anlaşılmıştır.

Limited şirket statüsündeki isteklilerin ortak ve yönetimdeki görevlilerin MERSİS entegrasyonu kapsamında EKAP’a aktarıldığı, ihale üzerinde bırakılan isteklinin sunduğu vekaletnamenin konusunun ihaleye katılımı da kapsadığı, ayrıca her iki isteklinin de sunduğu iş deneyim belgesinin isteklilerin kendi adına düzenlendiği, ortaklarına ait iş deneyim belgelerinin kullanmadığı anlaşıldığından, başvuru sahibinin anılan iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Diğer taraftan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.