"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iddiasını değerlendirirken, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Pazarlık usulü” başlıklı 21’inci maddesine atıfta bulunmuştur. Bu madde, belirli durumlarda pazarlık usulü ile ihale yapılabileceğini ve ilan yapılmadan en az üç isteklinin davet edilerek teklif vermelerinin sağlanabileceğini belirtmektedir. İdari Şartname’nin ilgili maddeleri gereğince, başvuru sahibinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması işleminin mevzuata uygun olduğu sonucuna varılmıştır.

Başvuru sahibinin teklifinin son fiyat teklifi alınmaksızın değerlendirme dışı bırakılması, idarenin belirlediği şartlar çerçevesinde hukuka uygun bulunmuştur. Bu durum, başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığına ve itirazen şikayetinin reddine neden olmuştur. Kurul, başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunmaması nedeniyle başvuru bedelinin iadesinin de mümkün olmadığını belirtmiştir.

Karar no2025/UH.II-753
Karar tarihi19.03.2025
Toplantı No2025/012
Gündem No10

BAŞVURU SAHİBİ:

Onur Yemekçilik Turizm İnşaat Taahhüt Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Edirne Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/120801 İhale Kayıt Numaralı “2025 Mali Yılı (10/02/2025-11/03/2025 Tarihleri Arası 30 Günlük Mamul Yemek Alımı, Dağıtım ve Servis Hizmetleri Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Edirne Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından 29.01.2025 tarihinde pazarlık usulü ile gerçekleştirilen “2025 Mali Yılı (10/02/2025-11/03/2025 Tarihleri Arası 30 Günlük Mamul Yemek Alımı, Dağıtım ve Servis Hizmetleri Alımı” ihalesine ilişkin olarak Onur Yemekçilik Turizm İnşaat Taahhüt Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi‘nin 05.02.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 06.02.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 17.02.2025 tarih ve 178490 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 17.02.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/417 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) İdari Şartname’nin 31.2 maddesi gereğince açık şekilde 30 uncu madde uyarınca teklif mektubu ile geçici teminatın uygun olmadığı tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılacağı belirtilmesine rağmen tekliflerinin “Teklif Mektubu Eki Birim Fiyat Teklif Cetvelinde 1., 2. ve 3. Kısım İçin Vermiş Olduğu İşçilik Fiyatları Asgari İşçilik Maliyetinin Altında Olduğundan Dolayı Uygun Değildir.” gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılmalarının ilgili maddeye aykırı olduğu, son tekliflerin alınmasından sonra kesinleşen ihale kararında bu durumdan dolayı değerlendirme dışı bırakılmaları gerekirken son teklif taraflarından istenmediğinden dolayı ihalenin iptal edilmesi gerektiği,

2) İhaleye katılan tüm istekliler tarafından temsile yetkili kişiler ile ortaklarına ve ortaklık oranlarına ilişkin bilgilerin EKAP’a kaydedilmediği, EKAP’ta yer alan bilgilerin söz konusu isteklilerin son ortaklık durumunu yansıtmadığı, bahse konu istekliler tarafından yeterlik bilgileri tablosunda şirketin temsilcileri ile ortakları ve ortaklık oranlarına ilişkin bilgilerin eksik olarak beyan edildiği, bu nedenle ihale dışı bırakılmaları gerekirken ihalenin bu firmalar üzerinde bırakılmasında mevzuata ve hukuka uyarlık olmadığı, tüzel kişi isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ortaklar ve ortaklık oranlarına ilişkin bilgilerin yeterlik bilgileri tablolarına EKAP üzerinden yansıdığı ve son durumu gösterir nitelikte olmadığı, ayrıca tekliflerin de yetkili kişilerce imzalanmadığı, bu yönden de ihale dışı bırakılmalarının gerektiği,

3) Başvuru sahibinin gerek idareye dilekçesinde gerekse itirazen şikayet başvuru dilekçesinde “şikayet” başlığı altında İdari Şartname’nin 48’inci maddesinin aynen tekrarlandığı,

4) İhaleye katılan tüm isteklilerin İdari Şartname’nin 7.1’inci maddesi uyarınca aktif işletme kayıt belgesi sunulmadığı, işletme kayıt belgelerinin ihaleye uygun olmadığı, işletme kayıt belgesi ile Ticaret Sicil Gazetesi’nde bulunan adreslerin birbiriyle aynı olmadığı, yeterlik bilgileri tablolarında işletme kayıt belgesine ait bilgilere yer verilmediği,

5) İhalenin işe başlama tarihi 10.02.2025; iş bitirme tarihinin de 11.03.2025 tarihi olduğundan dolayı birim fiyat teklif cetvelinde birim olarak gün belirtilmesi gerekirken ay olarak belirtilmesinin usule aykırı olduğu, fatura kesim zamanı geldiğinde birim fiyat teklif cetveline uygun olarak fatura kesilmesi gerektiği için 28.02.2025 tarihinde ay içindeki (şubat 2025 dönemi) ve iş bitimi olan 11.03.2025 tarihindeki (mart 2025 dönemi) yapılan işlerin fatura edilme zorunluluğu olduğundan dolayı bu aylarda fatura kesilmesinin mümkün olmadığı ve bu sebepten dolayı ihalenin iptal edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Pazarlık usulü” başlıklı 21’inci maddesinde “Aşağıda belirtilen hallerde pazarlık usulü ile ihale yapılabilir:

b) Doğal afetler, salgın hastalıklar, can veya mal kaybı tehlikesi gibi ani ve beklenmeyen veya yapım tekniği açısından özellik arz eden veya yapı veya can ve mal güvenliğinin sağlanması açısından ivedilikle yapılması gerekliliği idarece belirlenen hallerde veyahut idare tarafından önceden öngörülemeyen olayların ortaya çıkması üzerine ihalenin ivedi olarak yapılmasının zorunlu olması.

(b), (c) ve (f) bentlerinde belirtilen hallerde ilan yapılması zorunlu değildir. İlan yapılmayan hallerde en az üç istekli davet edilerek, yeterlik belgelerini ve fiyat tekliflerini birlikte vermeleri istenir.

Bu madde kapsamında yapılacak ihalelerde, ilk fiyat tekliflerini aşmamak üzere isteklilerden ihale kararına esas olacak son yazılı fiyat teklifleri alınarak ihale sonuçlandırılır…” hükmü yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: İl Müdürlüğümüze Bağlı Hizmet Birimlerimizin 2025 Mali Yılı 30 Günlük Mamul Yemek Alımı, Dağıtım ve Servis Hizmetleri Alımı İşi

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

İl Müdürlüğümüze Bağlı Hizmet Birimlerimizin 2025 Mali Yılı 30 Günlük Mamul Yemek Alımı, Dağıtım ve Servis Hizmetleri Alımı İşi

Edirne Huzurevi Müdürlüğü Toplam: 16.710 Adet /Öğün ile 150 Adet /Öğün Özel Gün Menüsü olmak üzere Toplam.16.860 Adet /Öğün

Uzunköprü Süleybe-Şefik ÖZTÜRK Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü: Toplam: 12.630 Adet /Öğün

Uzunköprü Bakım Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü: 7.740 Adet /Öğün ile 160 Adet /Öğün Özel Gün Menüsü olmak üzere Toplam.7.900 Adet /Öğün

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/teslim edileceği yer:

Edirne Huzurevi Müdürlüğü/Atatürk Mahallesi, Dr. Filiz Çağman Caddesi, No: 2/1 Merkez-EDİRNE

Uzunköprü Süleybe-Şefik Öztürk Huzurevi Müdürlüğü/Demirtaş Mahallesi Arif Sokak No:19/1 Uzunköprü – EDİRNE

Edirne Uzunköprü Bakım, Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü/Kavaklı Mah. Bülent Çakır Cad. No:60 Uzunköprü-EDİRNE” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “İhaleye ilişkin bilgiler” başlıklı 3’üncü maddesinde “3.1.

a) İhale kayıt numarası: 2025/120801

b) İhale usulü: Pazarlık usulü

c) İhale (son teklif verme) tarihi ve saati: 29.01.2025

Saat: 11:00″ düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 31’inci maddesinde “31.1. İlk oturumun kapatılmasından sonra, ihale komisyonu belirleyeceği bir tarih ve saatte toplanır ve EKAP üzerinde tekliflerin değerlendirilmesine başlanır. Teklif değerlendirme işlemleri birden fazla oturumda yapılabilir. Her oturum kapatılmadan önce bilgiler EKAP’a kaydedilir ve düzenlenen tutanakların bir çıktısı alınarak ihale komisyonu üyeleri tarafından imzalanır.

31.2. Teklif değerlendirmesinde öncelikle ilk oturumda 30 uncu madde uyarınca e-teklifinin açılamadığı veya teklif mektubu ile geçici teminatının uygun olmadığı tespit edilen isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır.

31.3. İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ve istenilmişse teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için, sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Yeterlik sertifikası üzerinden yeterlik tespiti yapılan ihalelerde ise, ihale dokümanında belirtilen katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, yeterlik sertifikası kapsamındaki geçerlik süresi dolan belgeler dahil yeterlik sertifikası üzerindeki bilgiler; yeterlik sertifikası üzerinden değerlendirme yapılamayan her belge veya kriter için ise yeterlik bilgileri tablosunda istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgeler esas alınarak yapılır.

31.4. Katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin şartları sağlayan isteklilerden, ilk fiyat tekliflerini aşmamak ve ihale kararına esas olmak üzere son fiyat tekliflerini vermeleri istenir. İstekliler, kendilerine bildirilen tarih ve saatte kadar son tekliflerini, teklife ilişkin e-anahtar ile birlikte e-teklif olarak, yine EKAP üzerinden e-imza ile imzalayıp sunarlar. Ortak girişimlerin katıldığı ihalelerde son fiyat teklifinin ortak girişim ortaklarının tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. İlk fiyat teklifi ile son fiyat teklifinin farklı kişiler tarafından imzalanması halinde, son fiyat teklifini imzalayan kişinin temsile yetkili olduğuna ilişkin belgelerin yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilmesi gerekmektedir. Son fiyat teklifini sunmayan isteklilerin ilk teklifleri, son teklifleri olarak kabul edilir. İhale komisyonu, son fiyat teklifleri ile işin yaklaşık maliyetini açıklayarak tutanağa bağlar.

31.5. Bu madde boş bırakılmıştır.

31.6. İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değeri hesaplar ve aşırı düşük teklifleri 33 üncü maddeye göre değerlendirir.

31.7. Bu madde boş bırakılmıştır.

31.8. Yapılan değerlendirme sonucunda, ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan veya yeterlik sertifikasının geçerlik süresi ihale tarihinden önce dolan teklifler değerlendirme dışı bırakılarak EKAP üzerinden ?Uygun Olmayan e-Teklif Kontrol Tutanağı? düzenlenir ve değerlendirme dışı bırakma işleminin gerekçeleri belirtilir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Edirne Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından “İl Müdürlüğümüze Bağlı Hizmet Birimlerimizin 2025 Mali Yılı 30 Günlük Mamul Yemek Alımı, Dağıtım ve Servis Hizmetleri Alımı İşi” ihalesinin 3 kısım halinde pazarlık usulü (21/b) ile 29.01.2025 tarihinde gerçekleştirildiği,

İnceleme konusu ihalede idarece 6 adet firmaya doküman almaya ve teklif vermeye davet yazısının gönderildiği, 1. kısma 5, 2. ve 3. kısma 4 isteklinin teklif verdiği, ilk fiyat teklifleri alındıktan sonra, 30.01.2025 tarihinde EKAP üzerinden bildirilen ihale komisyonu kararı ile 3 kısma da teklif veren başvuru sahibi Onur Yemekçilik Turizm İnşaat Taahhüt Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi’nin teklifinin tüm kısımlarda “Teklif Mektubu Eki Birim Fiyat Teklif Cetvelinde 1., 2. ve 3. Kısım İçin Vermiş Olduğu İşçilik Fiyatları Asgari İşçilik Maliyetinin Altında Olduğundan Dolayı Uygun Değildir.” gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, 29.01.2025 tarihinde, kısımlar bazında, başvuru sahibi dışında diğer isteklilere son fiyat tekliflerini vermeye davet yazısı gönderilerek son fiyat tekliflerinin alındığı, ilk fiyat teklifinden sonra teklifi değerlendirme dışı bırakılan başvuru sahibi istekliden son fiyat teklifinin alınmadığı tespit edilmiştir.

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin eki “4734 Sayılı Kanunun 21 inci Maddesinin (b), (c), (f) Bentlerine Göre Pazarlık Usulü İle İhale Edilen Hizmet Alımlarında Uygulanacak Tip İdari Şartname” ve buna uygun oluşturulmuş şikâyete konu ihaleye ait İdari Şartname’nin 31’inci maddesi gereğince ilk oturumun kapatılmasından sonra, ihale komisyonunun EKAP üzerinde tekliflerin değerlendirmesine başlayacağı, teklif değerlendirmesinde öncelikle ilk oturumda 30’uncu madde uyarınca e-teklifinin açılamadığı veya teklif mektubu ile geçici teminatının uygun olmadığı tespit edilen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılacağı, daha sonra ihale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ve istenilmişse teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalara ilişkin değerlendirmenin yapılacağı, son aşamada katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin şartları sağlayan isteklilerden, ilk fiyat tekliflerini aşmamak ve ihale kararına esas olmak üzere son fiyat tekliflerinin alınacağı, ihale komisyonunun, son fiyat teklifleri ile işin yaklaşık maliyetini açıklayacağı, ihale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra sınır değeri hesaplayacağı ve aşırı düşük teklifleri değerlendireceği, yapılan değerlendirme sonucunda, ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan tekliflerin bu aşamada değerlendirme dışı bırakılacağı anlaşılmaktadır.

Tip İdari Şartname’ye uygun olarak oluşturulan İdari Şartname’nin 31.4’üncü maddesi gereğince pazarlık usulü ile yapılan ihalelerde isteklilerden ikinci tekliflerin alınmasının koşulunun, isteklinin teklifinin geçerli bir teklif olarak değerlendirilmesi olduğu dikkate alındığında, idarece başvuru sahibi Onur Yemekçilik Turizm İnşaat Taahhüt Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi’nin teklifinin, son fiyat teklifi alınmaksızın değerlendirme dışı bırakılması işleminde mevzuata aykırılık bulunmadığı anlaşılmış olup, başvuru sahibinin bu husustaki iddiasının uygun olmadığı sonucuna varılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhalelere katılacak aday veya istekliler tarafından,

a) Gerçek kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, noter tasdikli imza beyannamesinin,

b) Tüzel kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, başvuru ya da teklif mektubunu imzalayanın noter tasdikli imza beyannamesinin,

teklif kapsamında sunulması zorunludur. Tüzel kişilerde; aday veya isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır. EKAP’a kayıtlı olmayan yabancı aday/istekliler tarafından ise, ilgili ülke mevzuatı dikkate alınarak, belirtilen hususlara ilişkin gerekli belgeler ihalede sunulur. Aday veya isteklilerin ihale tarihi itibarıyla mesleki faaliyetlerini mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak sürdürmesi gerekmekte olup, ihale üzerinde kalan isteklinin sözleşme imzalanmadan önce, bu durumu tevsik eden belgeleri 4734 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat ile ön yeterlik ve ihale dokümanında yer alan düzenlemelere uygun olarak sunması gerekmektedir.” hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 7’nci maddesinde “…(5) EKAP’a kayıtlı olan; gerçek kişilerin kendileri ile vekil veya temsilcilerine; tüzel kişilerin kendileri, ilgisine göre, ortakları ve ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç)/üyeleri/kurucuları, teklif veya başvuru mektubu ya da sözleşme imzalamaya ve sözleşmenin yürütülmesi konusunda tüzel kişiliği temsile yetkili yönetimindeki görevliler ile vekil veya temsilcilerine ilişkin aşağıda yer alan bilgileri EKAP’a kaydetmeleri ve son başvuru veya ihale tarihinden ve sözleşme imzalamadan önce güncellemeleri zorunludur. Bu kişilerin;

a) Gerçek kişi olması halinde adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası ile varsa işletme adı ve ticaret unvanı,

b) Tüzel kişi olması halinde ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı. Tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verileri esas alınır. Ayrıca anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımları; şirket niteliğinde olmayan tüzel kişilerde ise üyelerin veya kurucuların kaydı kapsamında Türkiye Ticaret Sicili Gazetelerinde yer almayan bilgileri içeren belgelerin ilgili kısımları da taranarak EKAP’a yüklenir. Yabancı aday/istekliler tarafından bu fıkrada istenen bilgi ve belgelerin beyan edilmesi/yüklenmesi bakımından, ilgili ülke mevzuatındaki karşılıkları esas alınır.” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 31’inci maddesinde “…31.3 (Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 7’nci maddesinde istenen bilgilerin EKAP üzerinde eksiksiz, doğru ve güncel tutulması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından anılan maddenin beşinci fıkrasında belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur. Bilgilerin doğrudan EKAP’taki kayıtlardan temin edildiği hallerde, bu bilgilerin güncel olmadığının anlaşılması durumunda teklifler değerlendirme dışı bırakılır. Ayrıca ticaret sicilinde kayıtlı bilgiler ile EKAP’ta yer alan bilgiler arasında çelişki olması halinde, ticaret sicilindeki bilgiler esas alınacaktır.” hükmü yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

a) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgiler;

2) Tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile, ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır.

d) Vekaleten ihaleye katılma halinde, vekil adına düzenlenmiş, ihaleye katılmaya ilişkin noter onaylı vekaletname.” düzenlemesi yer almıştır.

İdarece ihalenin tüm kısımlarında geçerli teklif sahibi istekliler olarak belirlenen Ahsen Catering Gıda Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi, Efe Yönetim Yemek Sosyal Hizmetler Anonim Şirketi ve Doğan Srt Sosyal Hizmetler Temizlik Hizmetleri ve Ürünleri Gıda Maddeleri Yemek Taahhüt Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablolarının incelenmesi sonucunda, entegrasyonlar aracılığı ile erişilen “Ticaret Sicili Bilgileri Sorgulama Sonucu” belgelerine göre Ramazan Arısoy’un Ahsen Catering Gıda Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi’nin %100 hissesine sahip müdürü olduğu ve şirketi münferiden temsile yetkili olduğu, Ümit Güngör’ün Efe Yönetim Yemek Sosyal Hizmetler Anonim Şirketi’nin %100 hissesine sahip müdürü olduğu ve şirketi münferiden temsile yetkili olduğu ve Seval Akgün’ün Doğan Srt Sosyal Hizmetler Temizlik Hizmetleri ve Ürünleri Gıda Maddeleri Yemek Taahhüt Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi’nin %100 hissesine sahip müdürü olduğu ve şirketi münferiden temsile yetkili olduğu, söz konusu bilgileringüncel durumu yansıttığı, ayrıca teklif mektuplarının şirketleri münferiden temsile yetkili olan anılan şahıslar tarafından imzalandığı tespit edilmiştir.

Yapılan inceleme neticesinde, ihalenin tüm kısımlarına teklif veren geçerli teklif sahibi isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ortaklar ve ortaklık oranlarına ilişkin bilgilerin yeterlik bilgileri tablolarına EKAP üzerinden yansıdığı, bu bilgilerin MERSİS entegrasyonu kapsamında EKAP’a aktarıldığı ve son durumu gösterir nitelikte olduğu, ayrıca teklif mektuplarının şirketleri münferiden temsile yetkili olan şahıslar tarafından imzalandığı anlaşıldığından, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanununun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunabilirler.

Şikâyet ve itirazen şikâyet başvuruları, dava açılmadan önce tüketilmesi zorunlu idari başvuru yollarıdır.

Şikâyet başvuruları idareye, itirazen şikâyet başvuruları Kuruma hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle yapılır.

Dilekçelerde aşağıdaki hususlara yer verilir:

a) Başvuru sahibinin, varsa vekil ya da temsilcisinin adı, soyadı veya unvanı ve adresi.

b) İhaleyi yapan idarenin ve ihalenin adı veya ihale kayıt numarası.

c) Başvuruya konu olan durumun farkına varıldığı veya bildirildiği tarih.

d) Başvurunun konusu, sebepleri ve dayandığı deliller…” hükmü,

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmeliğin “Başvuruların şekil unsurları” başlıklı 8’inci maddesinde; “(1) Şikâyet başvuruları idareye, itirazen şikâyet başvuruları ise Kuruma hitaben yazılmış imzalı dilekçelerle yapılır.

(2) Dilekçelerde aşağıdaki hususlara yer verilir;

a) Başvuru sahibinin, varsa vekil ya da temsilcisinin; adı, soyadı veya unvanı ve adresi ile faks numarası.

b) İhaleyi yapan idarenin ve ihalenin adı veya ihale kayıt numarası.

c) Başvuruya konu olan durumun farkına varıldığı veya bildirildiği tarih.

ç) Başvurunun konusu, sebepleri ve dayandığı deliller.

d) İtirazen şikâyet başvurularında ayrıca idareye yapılan şikâyetin tarihi ve varsa şikâyete ilişkin idare kararının bildirim tarihi…” hükmü,

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “İtirazen şikâyet başvurularında aranılacak şekil unsurları” başlıklı 11’inci maddesinde “…(8) Yönetmeliğin 8’inci maddesinin ikinci fıkrasının (ç) bendinde başvurunun konusu, sebepleri ve dayandığı delillerin başvuru dilekçelerinde belirtilmesi gerektiği düzenlendiğinden, başvuruda bulunulan hususların dilekçelerde somut bir biçimde, mevzuata aykırı bulunma sebepleri ile birlikte gösterilmesi gerekmektedir. İşlemin hangi unsurlarının hangi gerekçelerle hukuka aykırı olduğu belirtilmeksizin sadece mevzuata aykırı olduğu gibi “soyut” ve mesnetsiz iddialara yer verilmesi halinde, Yönetmeliğin 8 inci maddesine aykırı olduğu gerekçesiyle başvurunun reddine ilişkin sorumluluk başvurana ait olacağından bu hususa dikkat edilmesi gerekmektedir.” açıklaması yer almaktadır.

4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin dördüncü fıkrasının (d) bendinde, şikâyet ve itirazen şikâyet başvuru dilekçelerinde başvurunun konusu, sebepleri ve dayandığı delillerin belirtilmesi gerektiği hüküm altına alınmıştır. İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmeliğin 8’inci maddesinin ikinci fıkrasının (ç) bendinde de aynı hükme yer verilmiştir. Diğer taraftan, İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğin 11’inci maddesinin sekizinci fıkrasında, anılan yönetmelik hükmü gereğince, başvuruda bulunulan hususların dilekçelerde somut bir biçimde, mevzuata aykırı bulunma sebepleri ile birlikte gösterilmesi gerektiği yönünde bir açıklama yapılmıştır.

Dolayısıyla, itirazen şikâyet başvurusunda, şikâyete konu işlemin hangi unsurlarının hangi gerekçelerle hukuka aykırı olduğu belirtilmeksizin sadece ilgili doküman düzenlemesinin tekrar edilmesinden ibaret olan, iddia niteliğinde olmayan ifadelere yer verdiği anlaşılan başvuru sahibinin bu iddiasının yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinde istenilen şartları taşımadığı anlaşılmıştır.

Yukarıda yer alan mevzuat hükümleri ve açıklamalar çerçevesinde, başvuru sahibinin itirazen şikâyet dilekçesinde net bilgi veya somut iddia olmaksızın ilgili doküman düzenlemesinin tekrarına yer verdiği anlaşıldığından, söz konusu iddianın reddedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

4) Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Yeterliğin belirlenmesinde uyulacak ilkeler” başlıklı 28’inci maddesinde “(1) Ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliğin saptanması amacıyla öngörülecek değerlendirme kriterleri ve istenecek belgeler, rekabeti engelleyecek şekilde belirlenemez.

(2) Yeterlik değerlendirmesi için istenecek belgelerin ve yeterlik değerlendirmesinde aranılacak kriterlerin, ihale veya ön yeterlik ilanı ile idari şartnamede veya ön yeterlik şartnamesinde ya da davet yazısında belirtilmesi zorunludur…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde “…(4) İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat vb. belgelerin adaylar veya istekliler tarafından sunulmasına ilişkin hükümlere, ilan ve ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede yer verilir. İş ortaklarının her birinin söz konusu belgeleri ayrı ayrı sunması, konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmına ilişkin belgeleri sunması zorunludur.” hükmü yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7.1’inci maddesinin (ı) bendinde; “ı) İhale konusu işin ya da malın satış faaliyetinin yerine getirilebilmesi için ilgili mevzuat gereğince alınması zorunlu olan sicil, izin, ruhsat, faaliyet belgesi vb. belgeler:

Belge Adı

İhale/Kısım/Kısımlar

Açıklama

Ortak Girişimlerde

İşletme Kayıt Belgesi

İhale Bazında

İsteklinin kendi mutfağı adına 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu?nun 30 uncu maddesine dayanılarak düzenlenmiş ve faaliyet konusu “Depo, gıda satış ve diğer perakende faaliyet gösteren işletmeler” veya ?Toplu tüketim işletmeleri? veya “Gıda üretimi yapan işletmeler” olan İşletme Kayıt Belgesi

Tüm ortakların sunması gerekmektedir.

düzenlemesine yer verilmiştir.

Ahsen Catering Gıda Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda; “Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri” bölümünün “İşletme Kayıt Belgesi” kısmında anılan istekli adına düzenlenen, “TR-35-K-024505” kayıt numaralı “Depo, Gıda Satış ve Diğer Perakende Faaliyet Gösteren İşletmeler” faaliyet konulu işletme kayıt belgesine, Efe Yönetim Yemek Sosyal Hizmetler Anonim Şirketi tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda; “Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri” bölümünün “İşletme Kayıt Belgesi” kısmında anılan istekli adına düzenlenen “TR-34-K-203099” kayıt numaralı “Depo, Gıda Satış ve Diğer Perakende Faaliyet Gösteren İşletmeler” faaliyet konulu işletme kayıt belgesine, Doğan Srt Sosyal Hizmetler Temizlik Hizmetleri ve Ürünleri Gıda Maddeleri Yemek Taahhüt Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda; “Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri” bölümünün “İşletme Kayıt Belgesi” kısmında anılan istekli adına düzenlenen “TR-22-K-013559” kayıt numaralı “Gıda Üretimi Yapan İşletmeler, Toplu Tüketim İşletmeleri” faaliyet konulu işletme kayıt belgesine yer verildiği, söz konusu işletme kayıt belgelerinin Tarım ve Orman Bakanlığı’nın ggbs.tarim.gov.tr. adresinden sorgulanması neticesinde anılan belgelerin aktif durumda olduğu, ayrıca işletme kayıt belgeleri ile Ticaret Sicil Gazetesi’nde bulunan adreslerin birbiri ile uyumlu olduğu tespit edilmiştir.

İdarece ihalenin tüm kısımlarında geçerli teklif sahibi istekliler olarak belirlenen Ahsen Catering Gıda Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi, Efe Yönetim Yemek Sosyal Hizmetler Anonim Şirketi ve Doğan Srt Sosyal Hizmetler Temizlik Hizmetleri ve Ürünleri Gıda Maddeleri Yemek Taahhüt Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablolarının incelenmesi sonucunda, anılan isteklilerin İdari Şartnamenin 7.1’inci maddesi uygun olarak aktif durumdaki işletme kayıt belgelerini sundukları, işletme kayıt belgeleri ile Ticaret Sicil Gazetesi’nde bulunan adreslerin birbiri ile uyumlu olduğu anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

5) Başvuru sahibinin 5’inci iddiasına ilişkin olarak:

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İdareye şikayet süresi; ihale sürecindeki şikayete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.

(2) Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikayetler, birinci fıkradaki süreleri aşmamak kaydıyla başvuru veya teklif sunulmadan önce en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir.

(3) Kuruma itirazen şikayet süresi; şikayet veya itirazen şikayet üzerine idare tarafından alınan iptal kararına karşı yapılacak başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Sürelerle ilgili genel esaslar” başlıklı 7’nci maddesinde “(1) Süreler;

c) İdarenin işlem veya eylemlerine karşı yapılacak başvurularda şikâyete yol açan durumun farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması gerektiği tarihi,

ç) Şikayet üzerine idare tarafından verilen kararın bildirildiği veya bildirilmiş sayıldığı tarihi, on gün içerisinde karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini,

d) İhalenin iptali kararına karşı yapılan itirazen şikâyet başvurularında ise iptal kararının bildirildiği veya bildirilmiş sayıldığı tarihi,izleyen günden itibaren başlar.

(2) Tatil günleri sürelere dahildir. Sürenin son gününün tatil gününe rastlaması halinde, süre tatil gününü izleyen ilk iş gününün bitimine kadar uzar. Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikayet başvurularının, ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılması zorunludur.” hükmü,

Başvuru sahibi tarafından ihale dokümanının 27.01.2025 tarihinde edinildiği, ihale tarihinin 29.01.2025 tarihi olduğu, idareye şikayet başvuru tarihinin de 05.02.2025 olduğu görülmüştür.

4734 sayılı Kanun’un 21’inci maddesinin birinci fıkrasının (b) bendi kapsamında pazarlık usulü ile yapılan inceleme konusu ihalede öne sürülen söz konusu iddianın ihale dokümanına yönelik olduğu dikkate alındığında, başvuru sahibi istekli tarafından şikayete konu işlem veya eylemin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarih olan ihale dokümanının edinildiği 27.01.2025 tarihini izleyen günden itibaren 5 gün içinde; en geç ihale tarihi olan 29.01.2025 tarihinden üç iş günü öncesine kadar belirtilen iddiaya yönelik olarak şikayet başvurusunda bulunulması gerekirken anılan iddiaya bu süre geçtikten sonra 05.02.2025 tarihinde şikâyet başvuru dilekçesinde yer verildiği anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının süre yönünden reddedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez. Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından, başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.