"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasının hukuka uygunluğunu incelemiştir. İdari Şartname’de belirtilen yeterlik kriterleri arasında yer alan oda kayıt ve ticaret sicil kaydı belgesinin, başka bir firma adına düzenlenmiş olması nedeniyle başvuru sahibinin teklifinin geçersiz sayıldığı tespit edilmiştir. Başvuru sahibinin, bu belgenin kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin edilebileceğini öne sürmesi, mevzuat hükümleri gereği yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen belgelerin esas alınması gerektiği gerçeğini değiştirmemektedir.

Kurul, Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin ilgili maddeleri çerçevesinde, yeterlik kriterlerinin karşılanmadığı durumlarda tekliflerin değerlendirme dışı bırakılacağını belirtmiştir. Sonuç olarak, başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunmadığı ve bu nedenle başvuru bedelinin iadesinin mümkün olmadığı sonucuna varılmıştır. Bu durum, ihalelerde belgelerin doğruluğunun ve geçerliliğinin önemini bir kez daha ortaya koymaktadır.

Karar no2025/UM.I-692
Karar tarihi12.03.2025
Toplantı No2025/011
Gündem No1

BAŞVURU SAHİBİ:

Decoline Medikal Mobilya Tekstil İth. İhr. San. Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Balıkesir Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1852847 İhale Kayıt Numaralı “Balıkesir İl Halk Kütüphanesi Tefrişat Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Balıkesir Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığıtarafından 03.02.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Balıkesir İl Halk Kütüphanesi Tefrişat Alımı” ihalesine ilişkin olarak Decoline Medikal Mobilya Tekstil İth. İhr. San. Tic. Ltd. Şti.nin 13.02.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 14.02.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 24.02.2025 tarih ve 178998 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 24.02.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/453 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, İdari Şartname’nin 7.5.3.4’üncü maddesinde istenilen oda kayıt ve ticaret sicil kaydı belgesini sunmaları gerekirken sehven yetkili satıcısı oldukları firmaya ait belgeyi sundukları,

Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 58/A maddesinin onuncu fıkrasında yer alan “İstekliler tarafından beyan edilen bilgiler ile sorgulama sonucu edinilen bilgiler, bu bilgileri tevsik etmek amacıyla sunulan belgeler ya da geçici teminat mektubu arasında farklılık bulunması durumunda; ihalede öngörülen şartların sağlanması kaydıyla tekliflerin geçerliliği etkilenmez.” hükmü ile İdari Şartname’nin 31.3’üncü maddesinde yer alan “… yeterlik sertifikası üzerinden değerlendirme yapılamayan her belge veya kriter için ise yeterlik bilgileri tablosunda istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgeler esas alınarak yapılır.” düzenlemesine göre işlem tesis edilerek “kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilen” bir belge olan oda kayıt ve ticaret sicil belgesini sunmalarına imkân sağlanması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Elektronik İhale” başlıklı 58/A maddesinde “… (4) e-teklifler EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlanır ve e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Kısmi teklife açık ihalelerde teklif mektubu eklerinin her bir kısım için, ortak girişimlerin katıldığı ihalelerde ise yeterlik bilgileri tablosunun her bir ortak tarafından ayrı ayrı doldurulması gerekmektedir.

(8) İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ve istenilmişse teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için, sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Bu değerlendirme sonucunda ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.

(10) İstekliler tarafından beyan edilen bilgiler ile sorgulama sonucu edinilen bilgiler, bu bilgileri tevsik etmek amacıyla sunulan belgeler ya da geçici teminat mektubu arasında farklılık bulunması durumunda; ihalede öngörülen şartların sağlanması kaydıyla tekliflerin geçerliliği etkilenmez.” hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “e-tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 24’üncü maddesinde “… (3) İhale dokümanında belirtilen katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile ilgili değerlendirme, e-teklif kapsamında yüklü olan belgelerin ve EKAP üzerinden ilgili kurum ve kuruluşların sistemlerinden sorgulama suretiyle elde edilen bilgilerin değerlendirilmesi suretiyle yapılır.

(4) Yeterlik kriterlerinin istekliler tarafından karşılanıp karşılanmadığına ilişkin değerlendirme ihale dokümanında yer alan hükümler çerçevesinde yapılır. Yeterlik kriterlerini karşılamayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır ve bu husus gerekçesi de açıkça belirtilmek suretiyle EKAP’a kaydedilir.

…” hükmü yer almaktadır.

Başvuru konusu ihaleye ait İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

7.5.3.4. Yetkili kurum ve kuruluşlara kayıtla ilgili belgeler:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

Oda Kayıt ve Ticaret Sicil Kaydı

Tek ortağın sunması yeterlidir.

düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 31’inci maddesinde “… 31.3. İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ve istenilmişse teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için, sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Yeterlik sertifikası üzerinden yeterlik tespiti yapılan ihalelerde ise, ihale dokümanında belirtilen katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, yeterlik sertifikası kapsamındaki geçerlik süresi dolan belgeler dahil yeterlik sertifikası üzerindeki bilgiler; yeterlik sertifikası üzerinden değerlendirme yapılamayan her belge veya kriter için ise yeterlik bilgileri tablosunda istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgeler esas alınarak yapılır.

31.8. Yapılan değerlendirme sonucunda, ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan veya yeterlik sertifikasının geçerlik süresi ihale tarihinden önce dolan teklifler değerlendirme dışı bırakılarak EKAP üzerinden “Uygun Olmayan e-Teklif Kontrol Tutanağı” düzenlenir ve değerlendirme dışı bırakma işleminin gerekçeleri belirtilir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Balıkesir Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı tarafından 03.02.2025 tarihinde gerçekleştirilen başvuru konusu ihaleye 5 isteklinin teklif verdiği, 04.02.2025 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin Onurmob Tasarım Proje Uygulama Mobilya İnş. Otom. İmalat San. ve Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, Sabit Tavil’in teklifinin ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlendiği,

İhale komisyonunun 04.02.2025 tarihli kararında, başvuru sahibi Decoline Medikal Mobilya Teks. İth. İhr. San. Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin, oda kayıt sicil suretinin istekli adına olmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı görülmüştür.

İdari Şartname’nin 7.5.3.4’üncü maddesinde isteklilerden oda kayıt ve ticaret sicil kaydı belgesi sunmalarının istenildiği anlaşılmış olup, başvuru sahibinin teklif mektubu ekinde yer alan yeterlik bilgileri tablosu incelendiğinde, tablonun “Oda Kayıt ve Ticaret Sicil Kaydı” başlıklı satırlarında iki adet belgenin beyan edildiği, beyan edilen belgelerin; Sivas Ticaret ve Sanayi Odası tarafından Altarlar Makina Kimya Plas. Teks. Gıda Day. Tük. Mal. Elek. Elekt. Kırt. Oto. Taş. Tem. İnş. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti. adına düzenlenmiş oda kayıt sicil sureti ile istekliye ait yetkili satıcılık belgesi olduğu tespit edilmiştir.

İlgili mevzuat ve doküman düzenlemeleri uyarınca e-tekliflerin EKAP üzerinden teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlanıp gönderileceği, isteklilerin İdari Şartname’de sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerektiği, teklif değerlendirmesinin istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgeler esas alınarak yapılacağı, inceleme konusu ihaleye ait İdari Şartname’nin 7.5.3.4’üncü maddesinde “Oda Kayıt ve Ticaret Sicil Kaydı” belgesinin yeterlik kriteri olarak belirlendiği anlaşılmıştır.

Yapılan incelemede; başvuru sahibine ait yeterlik bilgileri tablosunun “Oda Kayıt ve Ticaret Sicil Kaydı”na ilişkin satırlarında, başka bir firma adına düzenlenen oda kayıt belgesi ile isteklinin yetkili satıcı olduğunu gösteren belgeye yer verildiği görülmüş olup,başvuru sahibi tarafından itirazen şikayet dilekçesinde, tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılmasına gerekçe olarak gösterilen oda kayıt belgesinin kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilecek nitelikte olması nedeniyle değerlendirmeye alınması gerektiği ileri sürülmekte ise de aktarılan mevzuat hükümleri ile doküman düzenlemeleri uyarınca yeterlik kriterlerine ilişkin değerlendirmenin yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgi ve belgeler esas alınarak yapılması gerektiği,buna göre, başvuru sahibince yeterlik bilgileri tablosuna sehven yüklendiği belirtilen belgeler üzerinden idarece değerlendirme yapılmasının mevzuata uygun olduğu anlaşılmıştır.

Yukarıda aktarılan inceleme ve tespitler neticesinde, İdari Şartname’de yeterlik kriteri olarak belirlenen oda kayıt belgesinin başka bir firma adına düzenlenmiş olması nedeniyle başvuru sahibi isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması işleminde mevzuata aykırılık bulunmadığı ve anılan isteklinin aksi yöndeki iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin tüm iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’da öngörülen “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.