"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin itirazen şikayet başvurusunu değerlendirirken, ihale sürecinde numune ve teknik belgelerin sunulmasının önemini vurgulamıştır. İdare, teklif edilen ürünlerin teknik şartnameye uygunluğunu belirlemek amacıyla numune ve belgelerin sunulmasını talep etmiştir. Başvuru sahibi, belirtilen tarihlerde gerekli numuneleri teslim etmiş ve bu süreçte idarenin talimatlarına uygun hareket etmiştir. Ancak, ihale komisyonu tarafından yapılan değerlendirmede, başvuru sahibinin sunduğu ürünlerin teknik şartnamenin belirli maddelerine uygun olmadığı tespit edilmiştir.

Bu durum, ihale dokümanında belirtilen düzenlemelere uygun olarak başvuru sahibinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına neden olmuştur. Kurul, numune değerlendirmesinin ihale sürecinin ayrılmaz bir parçası olduğunu ve idarenin bu konudaki takdir yetkisinin bulunduğunu belirterek, başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varmıştır. Dolayısıyla, başvuru bedelinin iadesi talebi de reddedilmiştir.

Karar no2025/UM.I-602
Karar tarihi26.02.2025
Toplantı No2025/009
Gündem No8

BAŞVURU SAHİBİ:

Erenler Medikal Sanayi Ticaret Limited Şirketi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Erzurum Şehir Hastanesi Başhekimliği,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1593768 İhale Kayıt Numaralı “13 Grup Tıbbi Sarf Malzeme Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Erzurum Şehir Hastanesi Başhekimliği tarafından 23.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “13 Grup Tıbbi Sarf Malzeme Alımı” ihalesine ilişkin olarak Erenler Medikal Sanayi Ticaret Limited Şirketi‘nin 23.01.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 28.01.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 05.02.2025 tarih ve 177609 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 05.02.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/320 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale komisyonu kararında Teknik Şartname’nin 5, 14, 15, 18, 20 ve 25’inci maddelerine uymadıklarının belirtildiği, ancak ihaleyi gerçekleştiren idarede çalışan sağlık görevlilerinin cihazlarını bildiği bilgisi verilerek demo yapılmamasının uygun olmadığı zira her cihazın farklı özelliklerinin bulunduğu, cihazlarının belirtilen Şartname maddelerine kesinlikle uygun olduğu,

Ayrıca ihale üzerinde bırakılan isteklinin cihazının da Teknik Şartname’nin 15, 18 ve 20’nci maddelerine uygun olmadığı, şöyle ki, Şartname’nin 15’inci maddesinde istenen cihazın her ml bolus yapıldığında kullanıcıyı sesli olarak uyarmalı ve bolus yapmaya devam etmelidir özelliğinin söz konusu cihazda bulunmadığı ve sesli olarak uyarı vermediği, 18’inci maddesinde istenen 1 dakika ile 99 saat arasında değil 1 dakika ile 24 saat arasında 1 dakikalık artışlarla standby süresinin seçildiği ve söz konusu cihazın 1 dakika ile 99 saat aralığına uymadığı, 20’nci maddesinde istenen ön alarm süresinin 1.30 dakika aralığında seçilemediği, ayrıca ihale üzerinde bırakılan isteklinin teklifine karşılık daha düşük teklifte bulundukları ve tekliflerinin kabul edilmemesi sonucunda kamu zararı oluşacağı iddia edilmektedir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5 inci maddesindeİdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.” hükmü,

“İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “…9) İdarenin talebi halinde doğruluğu teyit edilmek üzere, tedarik edilecek malların numuneleri, katalogları ve/veya fotoğrafları

İhale konusu işin niteliğine göre yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtilir.” hükmü,

“İhale komisyonu” başlıklı 6’ncı maddesinde “İhale yetkilisi, biri başkan olmak üzere, ikisinin ihale konusu işin uzmanı olması şartıyla, ilgili idare personelinden en az dört kişinin ve muhasebe veya malî işlerden sorumlu bir personelin katılımıyla kurulacak en az beş ve tek sayıda kişiden oluşan ihale komisyonunu, yedek üyeler de dahil olmak üzere görevlendirir.

İhaleyi yapan idarede yeterli sayı veya nitelikte personel bulunmaması halinde, bu Kanun kapsamındaki idarelerden komisyona üye alınabilir.

Gerekli incelemeyi yapmalarını sağlamak amacıyla ihale işlem dosyasının birer örneği, ilân veya daveti izleyen üç gün içinde ihale komisyonu üyelerine verilir.

İhale komisyonu eksiksiz olarak toplanır. Komisyon kararları çoğunlukla alınır. Kararlarda çekimser kalınamaz. Komisyon başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumludur. Karşı oy kullanan komisyon üyeleri, gerekçesini komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır.

İhale komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları, soyadları ve görev unvanları belirtilerek imzalanır.” hükmü,

Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Şartnameler” başlıklı 12 nci maddesinde “İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin her türlü özelliğini belirten idari ve teknik şartnamelerin idarelerce hazırlanması esastır. Ancak, mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin özelliği nedeniyle idarelerce hazırlanmasının mümkün olmadığının ihale yetkilisi tarafından onaylanması kaydıyla, teknik şartnameler bu Kanun hükümlerine göre hazırlattırılabilir.

İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin teknik kriterlerine ihale dokümanının bir parçası olan teknik şartnamelerde yer verilir. Belirlenecek teknik kriterler, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olacak, rekabeti engelleyici hususlar içermeyecek ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlayacaktır.

Teknik şartnamelerde, varsa ulusal ve/veya uluslararası teknik standartlara uygunluğu sağlamaya yönelik düzenlemeler de yapılır. Bu şartnamelerde teknik özelliklere ve tanımlamalara yer verilir. Belli bir marka, model, patent, menşei, kaynak veya ürün belirtilemez ve belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilmeyecektir.

Ancak, ulusal ve/veya uluslararası teknik standartların bulunmaması veya teknik özelliklerin belirlenmesinin mümkün olmaması hallerinde “veya dengi” ifadesine yer verilmek şartıyla marka veya model belirtilebilir.” hükmü bulunmaktadır.

“Teknik Şartname” başlıklı 14’üncü maddesinde(1) Alınacak malın teknik kriterleri ve özellikleri, ihale dokümanının bir parçası olan teknik şartnamede düzenlenir. Teknik kriterlerin ve özelliklerin, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olması, rekabeti engelleyici hususlar içermemesi ve fırsat eşitliğini sağlaması zorunludur.

(2) Teknik şartnamede, varsa ulusal standart ve dengi uluslararası standartlara uygunluğu sağlamaya yönelik düzenleme yapılabilir. Ancak ulusal standardın bulunmaması durumunda sadece uluslararası standart esas alınarak düzenleme yapılabilir.

(3) Teknik şartnamede, belli bir marka, model, patent, menşei, kaynak veya ürün belirtilemez ve belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilemez. Ancak, ulusal ve/veya uluslararası teknik standartların bulunmadığı veya teknik özelliklerin belirlenmesinin mümkün olmadığı hallerde “veya dengi” ifadesine yer verilmek şartıyla marka veya model belirtilebilir.

(4) Teknik şartnamede, alım konusu malın ambalajlanması ve etiketlenmesi ile kullanım kılavuzuna yönelik düzenleme yapılabilir.

(5) Teknik şartnamede, alım konusu malın montajı ve satış sonrası servisi ile yedek parçasının sağlanmasına yönelik düzenleme yapılabilir.

(6) Teknik şartnamenin hazırlanmasında, ürünlere ilişkin teknik mevzuatın hazırlanması ve uygulanmasına dair mevzuat göz önünde bulundurulmalıdır.

(7) Teknik şartnamede yapılacak düzenlemelerin, ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede ihaleye katılımda yeterlik kriteri olarak öngörülen mesleki ve teknik yeterlik kriterleri ve belgeleriyle uyumlu olması gerekir.

(8) Teknik şartnamedeki düzenlemelerin; ihale komisyonu ile muayene ve kabul komisyonunca yapılacak inceleme ve değerlendirmelerde tereddüt oluşturmayacak şekilde açık olması gerekir.

(9) Özel imalat süreci gerektiren mal alımlarında, yüklenici tarafından öncelikle malın prototipinin idareye sunulmasına ve bu prototipin kabulünden sonra üretiminin yapılmasına yönelik teknik şartnamede düzenleme yapılabilir.

(10) Alım konusu malın niteliği ve bu Yönetmelikte öngörülen düzenlemeler esas alınarak yüklenicinin personel çalıştırmasının öngörülmesi halinde, bu personelin sayısı ve niteliği teknik şartnamede veya sözleşme tasarısında belirtilir.

(11) Özel imalat süreci gerektiren mal alımlarında, malın ilgili mevzuat uyarınca teknik düzenleme kapsamında bulunması ve piyasaya arz edilmesinin belirli kurallara tabi olması durumunda; idare ve yüklenicinin malın uygunluk değerlendirilmesine yönelik yükümlülükleri, teknik şartnamede ve/veya sözleşme tasarısında belirtilir.

(12) Teknik şartnamenin idare tarafından hazırlanması esastır. Ancak, alınacak malın özelliğinin gerektirdiği hallerde ihale yetkilisi tarafından onaylanması kaydıyla, teknik şartname, Kanun hükümlerine uygun olarak danışmanlık hizmet sunucularına hazırlattırılabilir.” hükmü,

“Tedarik edilecek malların numuneleri, katalogları, fotoğrafları ile teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman” başlıklı 43’üncü maddesinde “(1) Teklif edilen malın teknik şartnamede yer alan teknik kriterlere uygunluğunu belirlemek amacıyla numune, teknik bilgilerin yer aldığı katalog, teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman ile fotoğraf istenebilir. Özel imalat süreci gerektiren mal alımları hariç,teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalar içeren doküman istenilmesi durumunda katalog istenilmesi zorunludur. İsteklilerin cevap vermesi ve açıklamada bulunması istenen hususlara ilişkin sorulara teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalar standart formunda yer verilir.

(2) Numunenin sunulma yöntemi ile ihale komisyonunca numunenin değerlendirilmesine yönelik düzenleme, ayrıntılı bir şekilde ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede yapılır. İdare tarafından numune bir tutanak ile teslim alınır. Bu tutanağın bir sureti de aday veya istekliye verilir…” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 16.9’uncu maddesinde “Katalog, kılavuz, çizim, fotoğraf vb. belgeler ve/veya numune istenen ihalelerde, tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında bu belgelerden ve/veya numune üzerinden teknik şartnameye uygunluk değerlendirmesi yapılır. Tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında anılan belgeler ve/veya numune üzerinden teknik değerlendirme yapılmasının öngörülmemesi halinde ise bu durumun ihale dokümanında belirtilmesi koşuluyla istenen belgelerin ve/veya numunenin sadece teklif ekinde sunulup sunulmadığına bakılır.” açıklaması,

“Tedarik edilecek malların numuneleri, katalogları, fotoğrafları ile teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman” başlıklı 57’nci maddesinde “57.1. İdareler tarafından malların numuneleri, katalogları, fotoğrafları ile teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren dokümana yönelik düzenlemelerde, Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 43 üncü maddesi esas alınmalıdır.

57.2. Aday veya istekli tarafından numunenin idareye teslim şekli ile ihale komisyonunca numunenin değerlendirilmesine yönelik düzenleme, ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede ayrıntılı bir şekilde yapılacaktır. İdare tarafından numune bir tutanak ile teslim alınacak; bu tutanağın bir sureti de aday veya istekliye verilecektir.

57.3. İdare tarafından teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren dokümanın yeterlik belgesi olarak istenilmesi durumunda ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamenin ilgili maddesinde bu husus belirtilecek; aday veya istekli tarafından bu dokümanın nasıl hazırlanacağı ile bu dokümanda açıklanacak hususlar ise ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamenin “Diğer Hususlar” Bölümünde ya da teknik şartnamede düzenlenecektir.” açıklaması yer almaktadır.

İdari Şartname’nin 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 13 GRUP TIBBİ SARF MALZEME ALIMI

b) Türü: Mal alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu: 13 GRUP TIBBİ SARF MALZEME ALIMI

e) Miktarı: 13 GRUP TIBBİ SARF MALZEME ALIMI

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/teslim edileceği yer: Erzurum Şehir Hastanesi Medikal Eczane Ambarları” düzenlemesi,

7.5.4’üncü maddesinde “İsteklinin teklifi kapsamında sunması gerektiği bu şartnamenin 7’nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler:{Belirtilmemiştir}” düzenlemesi,

7.5.5’inci maddesinde “Bu Şartnamenin 7 nci maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgeler tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınmaz.” düzenlemesi,

7.5.6’ncı maddesinde “Bu bent boş bırakılmıştır ” düzenlemesi,

7.7’nci maddesinde “7.7.1.Teklif edilen her bir kalem için 1 adet numune ihale tarihinden sonra beyan edilen bilgileri tevsik eden belgelerin sunulması aşamasında satınalma servisine teslim tutanağıyla birlikte sunulacaktır.” düzenlemesi,

Şikayete konu edilen ihalenin 1’inci Grubunun Teknik Şartnamesi’nin şikayete konu 5’inci maddesinde “Set üzerinde kontrolsüz akışı engelleyen klemp olmalı ve set cihazdan çıkarılır çıkarılmaz klemp otomatik olarak kapanmalıdır. Kapaklı, bakteri girişini önleyen hava girişi olmalıdır.” düzenlemesi,

14’üncü maddesinde “Cihaz 1-1200ml/saat arasında bolus yapabilmelidir. Bolus hızı 1-99.99ml/saat aralığında 0.01 ml/saat basamaklarla seçilebilmelidir. Cihaz manuel ve otomatik bolus yapabilmelidir. Bolus volüm ve zamanı girildikten sonra cihaz otomatik olarak bolus hızını hesaplayabilmelidir.” düzenlemesi,

15’inci maddesinde “Cihaz her ml bolus yapıldığında kullanıcıyı sesli olarak uyarmalı ve bolus yapmaya devam etmelidir.” düzenlemesi,

18’inci maddesinde “Cihazda standby(bekleme) moduna geçilebilmeli, 1 dakika ile 99 saat arasında 1 dakikalık artışlarla standby süresi seçilebilmelidir.” düzenlemesi,

20’nci maddesinde “Cihazda ön alarm özelliği olmalı ve ön alarm süresi 1-30 dakika aralığında seçilebilmelidir.” düzenlemesi,

25’inci maddesinde “Cihaz defibrilatör şoklarına karşı korumalı olmalıdır. Buna ait işaret cihaz üzerinde olmalıdır.” düzenlemesi yapılmıştır.

Başvuruya konu ihalenin Erzurum Şehir Hastanesi Başhekimliğinin “13 Grup Tıbbi Sarf Malzeme Alımı” işi olduğu, başvuru sahibi Erenler Medikal Sanayi Ticaret Ltd. Şti.nin 1’inci Grup 1’inci kalem Teknik Şartname’nin 5, 14, 15, 18, 20 ve 25’inci maddeleri içinnumune değerlendirmesi yapılmak suretiyle teklif edilen ürünlerin anılan Şartname maddelerine uygun olmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, söz konusu Grup için ihalenin 3 AF Grup Medikal Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı anlaşılmıştır.

İdarece başvuru sahibine gönderilen 25.12.2024 tarih 2024/1593768 sayılı ve “Beyan edilen bilgileri tevsik eden belgelerin sunulması ve/veya numune/demonstrasyon işlemlerine ilişkin ürün örneklerinin verilmesi/kurulumların yapılması/aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulması” konulu yazı ile “…numune/demonstrasyon değerlendirmesi için teklif ettiğiniz ürüne/ürünlere ilişkin örnekleri aşağıdaki tabloda belirtilen adrese ulaştırarak yine aşağıda tabloda belirtilen tarih ve adreste değerlendirme için hazır bulunmanız gerekmektedir.” ifadelerine yer verildiği ve aynı yazının alt kısmında numune/demonstrasyon değerlendirmesine ilişkin bilgiler kapsamında da yerli malı belgesi ile teklif edilen ürüne/ürünlere ilişkin örneklerin istenildiği ve başvuru sahibi tarafından da idarece düzenlenen 23.12.2024 tarihli “Numune Teslim Belgesi”nden istenilen 3 kalemde numune teslim edildiği görülmüştür.

4734 sayılı Kanun’un yukarıda aktarılan hükümlerinden, idare tarafından ihale konusu işin niteliğine göre mevzuatta belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağının, ihale dokümanında ve ihale ilânında belirtileceği, ayrıca yukarıda aktarılan Yönetmelik hükümlerinden, yeterlik değerlendirmesi için istenen belgelerin ve yeterlik değerlendirilmesinde aranılacak kriterlerin ihale ilanı ve idari şartnamede belirtilmesinin zorunlu olduğu, bu kapsamda ihale konusu işin niteliğine göre idarenin talebi halinde doğruluğu teyit edilmek üzere, tedarik edilecek malların numuneleri, katalogları ve/veya fotoğraflarının istenebileceği ve bu hususun ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtileceği hükme bağlanmıştır.

Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği çerçevesinde, isteklilerin teklif ettikleri ürünlerin teknik şartnamede yer alan teknik kriterlere uygunluğunun belirlenmesi amacıyla, ürünün teknik şartnamenin her bir maddesi açısından gerekli kriteri sağladığını beyan eden “teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman” ile ürüne ait teknik bilgilerin yer aldığı kataloglar, fotoğraflar ve numune/demonstrasyon istenilebilmektedir.

Yine yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinden, idarelerin yapılacak ihalelerde saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumlu olduğu, teknik şartnamelerin idarenin alım konusu ihtiyacına göre hazırlanacağı ve bu ihtiyacı karşılayacak ürünlerin teknik kriterlerine ihale dokümanının bir parçası olan teknik şartnamelerde yer verileceği, belirlenecek teknik kriterlerin, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olması, rekabeti engelleyici hususlar içermemesi ve bütün istekliler için fırsat eşitliğini sağlaması gerektiği, teknik şartnamede belirli bir marka veya modele yönelik özellik ve tanımlamalara yer verilemeyeceği, teknik şartnamedeki düzenlemelerin, ihale komisyonu ile muayene ve kabul komisyonunca yapılacak inceleme ve değerlendirmelerde tereddüt oluşturmayacak şekilde açık olması gerektiği anlaşılmıştır.

İsteklilerce teklif edilen ürünün teknik şartnameye uygunluğu, idareler tarafından, tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında demonstrasyon ya da numune değerlendirmesi yoluyla yapılabileceği gibi, bu değerlendirmenin ürünün teslimini müteakip muayene ve kabul aşamasında da gerçekleştirilebileceği ve bu konudaki takdir yetkisinin idarelere ait olduğu, tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında ürünün teknik değerlendirmesinin yapılmamasının öngörülmesi halinde bu hususun ihale dokümanında düzenlenmesinin gerektiği, ayrıca ürün üzerinden yapılacak bu değerlendirmenin ürünün teknik şartnamede yer alan düzenlemelere uygun olup olmadığı yönünde yapılan işlemler neticesinde alınan kararlara ilişkin nihai sorumluluğun da idareye ait olduğu dolayısıyla bu aşamaya ilişkin Kurum tarafından ihale işlem dosyası üzerinden numune değerlendirme tutanağı ile ihale komisyonu kararı arasında uyumsuzluk bulunup bulunmadığına yönelik inceleme yapılmaktadır.

İhale dokümanı düzenlemeleri incelendiğinde, İdari Şartname’nin 7.7’nci maddesinde teklif edilen her bir kalem için 1 adet numunenin ihale tarihinden sonra beyan edilen bilgileri tevsik eden belgelerin sunulması aşamasında satın alma servisine teslim tutanağıyla birlikte sunulacağı hususunun düzenlendiği, İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde başkaca da örneğin katalog ve/veya fotoğraf broşür, Teknik Şartname’ye cevap gibi belgelerin talep edilmediği ve numune isteme yazısında da ayrıca Teknik Şartname’ye uygun olmadığı tespit edilen isteklinin değerlendirme dışı bırakılacağının belirtildiği, söz konusu doküman düzenlemesine yönelik olarak süresi içerisinde itirazen şikayet başvurusu bulunmadığı ve düzenlemelerin mevcut haliyle kesinleştiği, teklif değerlendirilmesi işlemlerinin de kesinleşen doküman düzenlemelerine göre yapılması gerektiği,

Aktarılan mevzuat hükümleri ve yapılan tespitler bir arada değerlendirildiğinde, istekliler tarafından teklif edilen ürünlerin idarece belirlenen teknik kriterleri karşılayıp karşılamadığı hususunda, ihale dokümanında öngörülmüş olmak kaydıyla, idarelerce numune değerlendirmesi yapılarak, teklif edilen ürünün ilgili kriterler bakımından Teknik Şartname’ye uygunluğunun tespitinin yapılabildiği, istekliler tarafından teklif edilen ürünlerin Teknik Şartname’de belirtilen hususlara uygunluğunun, numune değerlendirmesi yapmak suretiyle tespiti konusundaki takdir yetkisinin ve ihale konusu işte kullanılacak ürünlerin Şartname’de yer alan düzenlemelere uygun olup olmadığı yönünde yapılan tespitler neticesinde alınan kararlara ilişkin yetkinin ve nihai sorumluluğun idareye ait olduğu,

Yine idare tarafından tekliflerin değerlendirilmesinin ihale dokümanında nitelikleri belirtilmiş olan yeterlik kriterleri dikkate alınarak gerçekleştirileceği, tekliflerin değerlendirmesinde dikkate alınacak yeterlik kriterlerinin ihale ilanı ile İdari Şartname’de düzenlenmesinin zorunlu olduğu, İdari Şartname’nin 7’nci maddesi dışındaki maddeleri ile Teknik Şartname’de belirtilen belgelerin yeterlik kriteri olarak dikkate alınabilmesi için anılan belgelerin İdari Şartname’nin 7.5.4’üncü maddesinde açıkça düzenlenmesi gerektiği, bahse konu Şartname’nin 7’nci maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgelerin tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınamayacağı anlaşılmıştır.

Buradan hareketle ilgili mevzuat hükümleri ve doküman düzenlemeleri doğrultusunda Teknik Şartname’ye uygunluk değerlendirmelerinin numune üzerinden yapılacağı dikkate alındığında, ihalede teklif edilen ürün numuneleri için “Numune Teslim Tutanağı”nın düzenlendiği, 16.01.2025 tarihli ihale komisyonu kararında isteklilerce teklif edilen kalemlere verilen numunelerin Teknik Şartname’ye uygunluğunun incelendiği ve 1.Grup için (İnfizyon Pompa Seti Tek Yollu, İnfüzyon Pompa Seti Kan Filtreli, İnfüzyon Pompa Seti Tek Yollu Işıktan Korumalı) Erenler Medikal San. Tic. Ltd. Şti.’nin sunmuş olduğu numunelerin Teknik Şartname’nin 5, 14, 15, 18, 20 ve 25’inci maddelerine uymadığı tespiti yapılarak anılan isteklinin teklifinin uygun görülmemesi kararı alındığı, ayrıca yine alınan komisyon kararında 3 Af Grup Medikal Tic. Ltd. Şti.’nin belgelerinin ve numunelerinin uygunluğu yönünde karar alınarak 1. Grup ihalenin üzerinde bırakıldığı anlaşılmış olup, yapılan numune değerlendirmesine ilişkin işlemlerde bu yönüyle mevzuata herhangi bir aykırılık bulunmadığından İdari Şartname’de yeterlik kriteri olarak belirlenen numune değerlendirmesi neticesinde başvuru sahibinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasının ihale dokümanı düzenlemelerine uygun olduğu ve başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Öte yandan 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddiasında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.