"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, Eps Pharma Hücre Doku ve Sağlık Ürünleri Ltd. Şti.’nin teklifinin değerlendirme dışı bırakılma gerekçesini, sunulan numunenin Teknik Şartnameye uygun bulunmaması olarak belirlemiştir. Ancak, yapılan incelemede numune değerlendirmesine ilişkin tutanakların ihale işlem dosyasında bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu durum, mevzuata aykırı bir işlem olarak değerlendirilmiş ve numune değerlendirme işleminin ihale komisyonu tarafından yeniden gerçekleştirilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Kurul, numune değerlendirmesinin usulüne uygun yapılmadığını belirterek, ihale komisyonunun kararlarının geçerliliği açısından bu tür işlemlerin titizlikle yürütülmesi gerektiğini vurgulamıştır. Bu bağlamda, ihale sürecinin şeffaflığı ve adilliği açısından, numune değerlendirme tutanaklarının düzenlenmesi ve ilgili belgelerin ihale işlem dosyasında yer alması gerektiği ifade edilmiştir. Sonuç olarak, ihale komisyonunun kararının yeniden gözden geçirilmesi ve gerekli düzeltici işlemlerin yapılması gerektiği belirtilmiştir.

Karar no2025/UM.II-541
Karar tarihi19.02.2025
Toplantı No2025/008
Gündem No21

BAŞVURU SAHİBİ:

Eps Pharma Hücre Doku ve Sağlık Ürünleri Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Ahi Evren Kalp ve Damar Cerrahisi Devlet Hastanesi,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1591935 İhale Kayıt Numaralı “21 Kalem Tıbbi Sarf Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Ahi Evren Kalp ve Damar Cerrahisi Devlet Hastanesitarafından 25.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “21 Kalem Tıbbi Sarf Alımı” ihalesine ilişkin olarak Eps Pharma Hücre Doku ve Sağlık Ürünleri Ltd. Şti.nin 24.01.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 29.01.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 07.02.2025 tarih ve 177813 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 07.02.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/347 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, taraflarından numune değerlendirmesi için numune talep edildiği ve kesinleşen ihale kararında da numunelerinin uygun bulunduğunun bildirildiği, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibinin şikâyet başvurusu üzerine numuneleri Teknik Şartnameye uymasına rağmen tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılarak teklif fiyatı yüksek olan ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibine kısmın ihalesinin bırakıldığı, ürünlerinin pek çok hastanede sorunsuz kullanıldığı, idarenin aynı ürünü doğrudan temin ile kendilerinden aldığı ve mevcut ihalede Teknik Şartnamenin “distal ucu yumuşak olduğu ve vücut ısısında tip hafızasını korumalıdır” şeklindeki 10’uncu madde ile “Kataterler damara kolaylıkla yerleştirilmeli”, “Manipülasyonlar ile çabuk kırılır olmamalıdır” şeklindeki 12’nci maddesi gibi objektif olmayan maddelere dayanılarak ürünlerinin Teknik Şartnameye uymadığının bildirildiği, tekliflerinin objektif olmayan maddelere dayanılarak değerlendirme dışı bırakılmasının kamu zararına neden olacağı, kararın yeniden değerlendirilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhale Komisyonu” başlıklı 6’ncı maddesinde “İhale yetkilisi, biri başkan olmak üzere, ikisinin ihale konusu işin uzmanı olması şartıyla, ilgili idare personelinden en az dört kişinin ve muhasebe veya malî işlerden sorumlu bir personelin katılımıyla kurulacak en az beş ve tek sayıda kişiden oluşan ihale komisyonunu, yedek üyeler de dahil olmak üzere görevlendirir.

İhaleyi yapan idarede yeterli sayı veya nitelikte personel bulunmaması halinde, bu Kanun kapsamındaki idarelerden komisyona üye alınabilir.

Gerekli incelemeyi yapmalarını sağlamak amacıyla ihale işlem dosyasının birer örneği, ilân veya daveti izleyen üç gün içinde ihale komisyonu üyelerine verilir.

İhale komisyonu eksiksiz olarak toplanır. Komisyon kararları çoğunlukla alınır. Kararlarda çekimser kalınamaz. Komisyon başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumludur. Karşı oy kullanan komisyon üyeleri, gerekçesini komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır.

İhale komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları, soyadları ve görev unvanları belirtilerek imzalanır.” hükmü,

Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin“İhale komisyonunun kurulması ve çalışma esasları” başlıklı 17’nci maddesinde “(1) İhale yetkilisi, ihaleyi gerçekleştirmek üzere Kanunun 6 ncı maddesi gereğince, ihale ilanı veya ön yeterlik ilanı ya da davet tarihini izleyen en geç üç gün içinde ihale komisyonunu oluşturur.

(2) İhale komisyonu, tek sayıda olmak üzere başkan dahil en az beş kişiden oluşur. Üyelerden en az ikisinin ihale konusu işin uzmanı ve diğer bir üyenin muhasebe veya mali işlerden sorumlu personel olması zorunludur. İhale komisyonunun görevlendirilmesi sırasında komisyonun eksiksiz toplanacağı dikkate alınarak, asıl üyeler ile bu üyelerin yerine geçecek aynı niteliklere sahip yeterli sayıda yedek üyenin isimleri ve bu üyelerin komisyonda hangi sıfatla yer alacakları belirtilir.

(3) İhale komisyonunun idarenin personelinden oluşturulması esastır. Ancak, ihaleyi yapan idarede yeterli sayıda veya nitelikte personel bulunmaması halinde Kanun kapsamındaki idarelerden komisyona üye alınabilir.

(4) İhale sürecindeki değerlendirmeleri yapmak üzere oluşturulan ihale komisyonu dışında başka adlar altında komisyonlar kurulamaz.

(5) İhale komisyonu eksiksiz olarak toplanır ve kararlar çoğunlukla alınır. Komisyon üyeleri, kararlarda çekimser kalamaz. Komisyon başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumlu olup; karşı oy kullanan komisyon üyeleri, gerekçelerini komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır. İhale komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları ve soyadları, unvanları ve komisyondaki sıfatları belirtilerek imzalanır.

(6) İhale komisyonu, teklif veya başvuru kapsamında yer alan belgelerin doğruluğunu teyit için gerekli gördüğü belge ve bilgileri isteyebilir. Komisyon tarafından bu doğrultuda yapılan talepler, ilgililerce ivedilikle yerine getirilir.” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in“Yeterliğin belirlenmesinde uyulacak ilkeler” başlıklı 26’ncı maddesinde “(1) Ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliğin saptanması amacıyla öngörülecek değerlendirme kriterleri ve istenecek belgeler, rekabeti engelleyecek şekilde belirlenemez.

(2) Yeterlik değerlendirmesi için istenecek belgelerin ve yeterlik değerlendirmesinde aranılacak kriterlerin, ihale veya ön yeterlik ilanı ile idari şartnamede veya ön yeterlik şartnamesinde ya da davet yazısında belirtilmesi zorunludur. …” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in“Tedarik edilecek malların numuneleri, katalogları, fotoğrafları ile teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman ve demonstrasyon” başlıklı 43’üncü maddesinde “(1) Teklif edilen malın teknik şartnamede yer alan teknik kriterlere uygunluğunu belirlemek amacıyla numune, teknik bilgilerin yer aldığı katalog, teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman ile fotoğraf istenebilir ve/veya demonstrasyon yaptırılabilir. Özel imalat süreci gerektiren mal alımları hariç, teknik şartnameye cevapları ve açıklamaları içeren doküman istenmesi durumunda katalog istenmesi zorunludur. Katalog istenen ihalelerde, teknik şartnamede teknik kriter olarak düzenlenen ancak katalogda yer almayan hususlara yönelik kanıtlayıcı belge ve/veya açıklamalar aday veya istekliler tarafından başvuru veya teklifleri kapsamında sunulur.

(2) Numunelerin sunulması ve bunların değerlendirilmesine yönelik yapılan düzenlemelerde aşağıdaki hükümler esas alınır:

a) İdare tarafından hangi kalem/kalemler için ve kaç adet numune isteneceği, numunenin hangi aşamada ve kimler tarafından sunulacağı, numunelerin değerlendirilmesinde hangi yöntemin kullanılacağı ile diğer hususlara, ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede yer verilir. Son başvuru tarihi/ihale tarihi ve saatinden önce numunelerin idareye sunulacağına ya da bu tarih ve saatten önce numune değerlendirmesi yapılarak sadece numunesi uygun görülenlerin başvuruda bulunabileceğine veya teklif sunabileceğine ilişkin düzenleme yapılamaz.

b) Numune sunulması istenen kalem/kalemler için uygun sayı ve nitelikte numune alınması idarenin sorumluluğundadır. Malın niteliğinin birden fazla numune değerlendirmesi yapmaya uygun olup olmadığı ile malın kullanım ömrü dikkate alınarak en az bir adet numunenin idarede muhafaza edilmesi gerekir. Kurul ya da yargı kararları üzerine yeniden değerlendirme, muhafaza edilen numune üzerinden yapılır.

c) Numune değerlendirmesi, ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede düzenlenen aşağıdaki yöntemlerden biri vasıtasıyla yapılır:

1) İhale komisyonu, numuneyi doğrudan inceleyerek, üyelerinin tamamı tarafından düzenlenen numune inceleme raporu/tutanağı çerçevesinde değerlendirme yaparak karar verebilir.

2) İhale komisyonu, uzman üyelerinin tamamı tarafından düzenlenen numune inceleme raporu/tutanağı çerçevesinde değerlendirme yaparak karar verebilir.

3) İhale komisyonu, uzman üyelerinin tamamı ile alıma konu malı/malları kullanacak personel arasından görevlendirilen kişi veya kişilerin tamamı tarafından düzenlenen numune inceleme raporu/tutanağı çerçevesinde değerlendirme yaparak karar verebilir.

ç) Ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede istenen sayıda ve nitelikte numune, şartnamede yapılan düzenlemeler çerçevesinde idareye teslim edilir. Teslim edilen numunenin üzerinde; ihale bilgileri, numune sunulan kalem bilgileri ve aday veya istekli bilgilerine yer verilir. İdare tarafından numune bir tutanak ile teslim alınır ve talep edilmesi halinde tutanağın bir sureti aday veya istekliye verilir.

d) İdare tarafından gerekli görülen hallerde, numune değerlendirmesinin yapılacağı yer, tarih ve saat bilgisi aday veya isteklilere bildirilir. Numune değerlendirmesinde numunenin fiziksel nitelikleri ile teknik şartnamede yer alan teknik kriterlere uygun olup olmadığı kontrol edilir. Yapılan inceleme sonucunda düzenlenen numune inceleme raporunda/tutanağında numunenin uygunluk durumu belirtilir ve uygun bulunmaması durumunda buna ilişkin gerekçelere yer verilir. Numune inceleme raporu/tutanağı çerçevesinde numunelere yönelik nihai değerlendirme ihale komisyonu tarafından yapılır ve bu değerlendirmelere ihale komisyonu kararında yer verilir.

(3) Demonstrasyon işlemine yönelik yapılan düzenleme ve değerlendirmelerde ikinci fıkradaki hükümler esas alınır.

(4) İş ortaklıklarında ortaklardan biri, birkaçı veya tamamı tarafından ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede yapılan düzenlemeler çerçevesinde, teklif edilen mala ilişkin olarak numune, teknik bilgilerin yer aldığı katalog, teknik şartnameye cevaplar ve açıklamaları içeren doküman ile fotoğraf sunulabilir ve/veya demonstrasyon yapılabilir. Konsorsiyumların katılabileceği ihalelerde, işin uzmanlık gerektiren kısımları göz önünde bulundurularak numune, teknik bilgilerin yer aldığı katalog, teknik şartnameye cevaplar ve açıklamaları içeren doküman ile fotoğraf sunulması ve/veya demonstrasyon işlemine yönelik düzenleme her bir kısım için ayrı ayrı yapılır. Konsorsiyum ortaklarından her biri, başvuruda bulunduğu veya teklif verdiği kısım için istenen yeterlik kriterini sağlamak zorundadır.” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin“Tekliflerin alınması ve değerlendirilmesi” başlıklı 16’ncı maddesinde “…16.9. Katalog, kılavuz, çizim, fotoğraf vb. belgeler ve/veya numune istenen ihalelerde, tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında bu belgelerden ve/veya numune üzerinden teknik şartnameye uygunluk değerlendirmesi yapılır. Tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında anılan belgeler ve/veya numune üzerinden teknik değerlendirme yapılmasının öngörülmemesi halinde ise bu durumun ihale dokümanında belirtilmesi koşuluyla istenen belgelerin ve/veya numunenin sadece teklif ekinde sunulup sunulmadığına bakılır…” açıklaması,

İdari Şartnamenin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 21 KALEM TIBBİ SARF

b) Türü: Mal alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

..

f) İşin yapılacağı/teslim edileceği yer: S.B.Ü. Trabzon Ahi Evren Göğüs Kalp ve Damar Cerrahisi Eğitim ve Araştırma Hastanesi / Tıbbi Sarf Malzeme Depoları S.B.Ü. Trabzon Ahi Evren Göğüs Kalp ve Damar Cerrahisi Eğitim ve Araştırma Hastanesi / Tıbbi Sarf Malzeme Depoları” düzenlemesi,

Aynı Şartnamenin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde“7.7. Numune ve demonstrasyon değerlendirmesi:

7.7.1. İsteklilerden teklif ettikleri kısımlar ile ilgili numuneler; (ihale günü teslim edilmeyecek) ihale sonrası, ihale dokümanı kapsamında sunulan ÜRÜN TAKİP SİSTEMİ (UTS) /İLAÇ VE TIBBİ CİHAZ ULUSAL BİLGİ BANKASI (T.İ.T.U.B.B.) ÜRÜN BİLGİ FORMU’ nda yazılı bilgiler veya yeterlilik tablosunda sunmuş oldukları ürünlerin UTS numaraları doğrultusunda gerek görülmesi halinde EKAP üzerinden yapılacak tebligat ile istenilecektir. İstenilen numuneler 2 (iki) nüsha olarak düzenlenmiş numune teslim formu ile birlikte ihale yetkilisine/satın alma birimine teslim edilecektir.

Numuneler, her kalem için ayrı ayrı paketlenmiş olup paketlerin üzerinde; İstekli Firma İsmi, İhale Kayıt Numarası, Numunenin ait olduğu İhale Kısım Numarası ve İhale Listesindeki Adı açıkça belirtilecektir.

İhale için verilecek olan numuneler yapılacak olan teknik şartnameye ve kullanıma uygunluk çalışmalarında kullanılacaktır. Kullanılmayan numuneler Kesinleşen İhale Kararının isteklilere bildirim tarihinden itibaren 15 gün içerisinde Hastane Satın Alma Biriminden teslim alınacaktır. (Muayene ve Kabul Komisyonunca kontrol edilmek üzere şahit numune olarak idarede alıkonulanlar hariç). Kullanılan, denenen, fonksiyon testine giren ve/veya Kesinleşen İhale Karının bildiriminden itibaren 15 gün içerisinde teslim alınmayan numunelerle ilgili istekli firma her hangi bir hak veya ürün talebinde bulunamayacaktır

Yukarıda belirtilen hususlara uygun numune göndermeyen veya gönderilen numunenin teknik şartnameye veya kullanıma uygun olmayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılacaktır. Uygun görülmeme gerekçeleri idare tarafından açıkça tutanaklarda belirtilecektir.

7.7.2. Bu madde boş bırakılmıştır.” düzenlemesi,

Aynı Şartnamenin “Kısmi teklif verilmesi” başlıklı 20’nci maddesinde “20.1. Bu ihalede kısmi teklif verilebilir.

20.2. Bu ihaledeki kısım sayısı 21 dir. İhale kısımlarına ilişkin koşullar altta düzenlenmiştir;

İhalenin her kalemi ayrı bir kısmı oluşturur. İhale listesindeki her kaleme ayrı olarak teklif verilebilecektir. Her bir iş kaleminin miktarı ile bu kalemlere verilen birim fiyatların çarpımı sonucu bulunan tutarlar üzerinden istekliler ile birim fiyat sözleşme imzalanacaktır.” düzenlemesi,

İhaleye ait Birim Fiyat Teklif Cetvelinde “

A1

B2

Sıra No

Mal Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat (Para birimi belirtilerek)

Tutarı (Para birimi belirtilerek)

1

ARTER KANÜLÜ, (SELDİNGER TEKNİĞİ İLE YERLEŞTİRİLEBİLEN) 18 G 12 CM

adet

30

2

REUSABLE (ÇOK KULLANIMLIK) AMBU (SİLİKON) SETLER- YETİŞKİN

adet

30

3

KAROTİS ŞANT 8F

adet

5

4

POLYESTER VASKÜLER YAMA 8(±1)mmX7,5(±1)CM

adet

30

5

EMİLEBİLEN HEMOSTATİK JELATİN SÜNGER TAMPON STANDART

adet

10

6

CERRAHİ ELDİVEN HİPOALLERJENİK STERİL PUDRASIZ NO:6,5

adet

100

7

İPEK İPLİK BAĞLAMA (İĞNESİZ)/ÇİLE NO:3/0 17X45 CM

adet

48

8

İPEK İPLİK BAĞLAMA (İĞNESİZ)/ÇİLE NO:0 17X45 CM

adet

96

9

POLİPROPİLEN NO: 5/0 17 (±2) MM 1/2 YUVARLAK (ÇİFT) 90 CM

adet

1.200

10

POLİPROPİLEN NO: 6/0 13 (±3) MM 1/2 YUVARLAK (ÇİFT) 75 CM

adet

1.800

11

POLİPROPİLEN NO: 7/0 8 (±1) MM 3/8 YUVARLAK (ÇİFT) 75 CM

adet

1.200

12

POLİPROPİLEN NO: 8/0 6 (±1) MM 3/8 YUVARLAK (ÇİFT) 60 CM

adet

420

13

KORONER STENT BALONA MONTE EDİLMİŞ İLAÇ SALINIMLI (KR1151)

adet

2.000

14

KILAVUZ( GUİDİNG) KATETER (KR1142) FL4,FR4,FL3,5,FL4,5,EBU3,5, EBU4, AL1,AL2,AR1,AR2,IM,RCB,LCB,MPA,FL5 VB ÇEŞİTLERİ

adet

3.000

15

KAPALI EKSTRAKORPOREAL MEMBRAN DOLAŞIM SİSTEMİ (OKSİJENATÖR VE TÜP SET BİRLİKTE) KAPLAMALI

adet

30

16

MANİFOLD KİT

adet

6.000

17

TUBİNG SET KAPLAMALI STANDART YETİŞKİN

adet

400

18

ANJİYOGRAFİ KATETERİ ÖRGÜLÜ YUMUŞAK UÇLU FR4, FL4, PIG, FL3,5, FL4,5, AR1,AL1,AL2,AR2, LCB,FL5, RCB,IM, MPA VB ÇEŞİTLER

adet

10.000

19

NON-KOMPLİAN PTCA BALON KATETERİ (KR1124) 2,5*8,12,15 – 2,75*8,12,15 – 3,0*8,12,15 -3,5*8,12,15 -4,0*8,12,15 – 4,5*8,12,15 -5,0*8,12,15

adet

400

20

PTCA BALON KATETERİ (KR1123) 1,25-3,5 ARASI TÜM SİZE ÇEŞİTLERİ

adet

2.000

21

KILAVUZ TEL 0,014 DÜZ UÇLU 185 CM YUMUŞAK FLOPPY, EXTRA SUPORT, LİGHT SUPORT, MODERATE SUPORT VB ÇEŞİTLERİ

adet

3.000

Toplam Tutar (K.D.V Hariç)

” düzenlemesi yer almaktadır.

18’inci kısma ait Teknik Şartnamede “… Teknik Özellikler:

10.Katater distal ucu yumuşak yapıda olmalı vücut ısısında tip hafızasını korumalıdır. …

12. Kataterler damara kolaylıkla yerleştirilebilmeli ve işlem sırasındaki manipülasyonlar ile çabuk kırılır yapıda olmamalıdır.” düzenlemesi yer almaktadır.

12.12.2024 tarihli ve 1 numaralı Zeyilname ile ihalenin itirazen şikâyet konusu 18’inci kısmında itirazen şikâyet konusu olmayan 9’uncu maddesinde değişiklik yapıldığı; 13.12.2024 tarihli ve 2 numaralı Zeyilname ile ihalenin itirazen şikâyet konusu olmayan 13’üncü kısmının Teknik Şartnamesinin tamamen değiştirildiği anlaşılmaktadır.

Yukarıda yer verilen mevzuat hükümlerinden, yeterlik değerlendirmesi için istenecek belgelerin ve yeterlik değerlendirmesinde aranılacak kriterlerin ihale veya ön yeterlik ilanı ile idari şartnamede veya ön yeterlik şartnamesinde belirtilmesinin zorunlu olduğu, isteklilerce teklif edilen malların Teknik Şartname’ye uygun olup olmadığına ilişkin idarece yapılacak tespitin tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında katalog, fotoğraf, Teknik Şartname’ye cevapları içeren doküman vb. belgeler üzerinden ya da numune veya demonstrasyon değerlendirmesi yoluyla yapılabileceği, idare tarafından hangi kalem/kalemler için ve kaç adet numune isteneceğinin, numunenin hangi aşamada ve kimler tarafından sunulacağının, numunelerin değerlendirilmesinde hangi yöntemin kullanılacağı ile diğer hususlara, ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede yer verilmesi gerektiği, numune sunulması istenen kalem/kalemler için uygun sayı ve nitelikte numune alınmasının idarenin sorumluluğunda olduğu, malın niteliğinin birden fazla numune değerlendirmesi yapmaya uygun olup olmadığı ile malın kullanım ömrü dikkate alınarak en az bir adet numunenin idarede muhafaza edilmesi gerektiği anlaşılmaktadır.

Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin yukarıda aktarılan 17’nci maddesinin ikinci fıkrasında ihale komisyonunun tek sayıda olmak üzere başkan dâhil en az beş kişiden oluşacağı, üyelerden en az ikisinin ihale konusu işin uzmanı ve diğer bir üyenin muhasebe veya mali işlerden sorumlu personel olmasının zorunlu kılındığı, ayrıca anılan maddenin dördüncü fıkrasında ihale sürecindeki değerlendirmeleri yapmak üzere oluşturulan ihale komisyonu dışında başka adlar altında komisyonlar kurulamayacağı hükme bağlanmıştır.

Diğer taraftan anılan Yönetmelik’in yukarıda aktarılan 43’üncü maddesi uyarınca ihale komisyonunun, numuneyi doğrudan inceleyerek, üyelerinin tamamı tarafından düzenlenen numune inceleme raporu/tutanağı çerçevesinde değerlendirme yapabileceği veya uzman üyelerinin tamamı tarafından düzenlenen numune inceleme raporu/tutanağı çerçevesinde değerlendirme yaparak karar verebileceği veya uzman üyelerinin tamamı ile alıma konu malı/malları kullanacak personel arasından görevlendirilen kişi veya kişilerin tamamı tarafından düzenlenen numune inceleme raporu/tutanağı çerçevesinde değerlendirme yaparak karar verebileceği, idare tarafından gerekli görülen hallerde, numune değerlendirmesinin yapılacağı yer, tarih ve saat bilgisinin aday veya isteklilere bildirileceği, numune değerlendirmesinde numunenin fiziksel nitelikleri ile teknik şartnamede yer alan teknik kriterlere uygun olup olmadığının kontrol edileceği, yapılan inceleme sonucunda düzenlenen numune inceleme raporunda/tutanağında numunenin uygunluk durumunun belirtileceği ve uygun bulunmaması durumunda buna ilişkin gerekçelere yer verileceği, numune inceleme raporu/tutanağı çerçevesinde numunelere yönelik nihai değerlendirmenin ihale komisyonu tarafından yapılacağı ve bu değerlendirmelere ihale komisyonu kararında yer verilmesi gerektiği anlaşılmaktadır.

İdari Şartnamenin 7.7.1’inci maddesinde isteklilerin teklif ettikleri kısımlar ile ilgili numunelerini ihale günü teslim etmeyecekleri, ihale sonrası gerek görülmesi halinde EKAP üzerinden yapılacak tebligat ile isteklilerden numunelerin istenileceği, istenilen numunelerin 2 (iki) nüsha olarak düzenlenmiş numune teslim formu ile birlikte ihale yetkilisine/satın alma birimine teslim edileceği, numunelerin her kalem için ayrı ayrı paketlenmiş şekilde, paketlerin üzerinde; İstekli Firma İsmi, İhale Kayıt Numarası, Numunenin ait olduğu İhale Kısım Numarası ve İhale Listesindeki Adının açıkça belirtileceği, ihale için verilecek olan numunelerin teknik şartnameye ve kullanıma uygunluk çalışmalarında kullanılacağı, kullanılmayan numunelerin Kesinleşen İhale Kararının isteklilere bildirim tarihinden itibaren 15 gün içerisinde Hastane Satın Alma Biriminden teslim alınacağı, belirtilen hususlara uygun numune göndermeyen veya gönderilen numunenin teknik şartnameye veya kullanıma uygun olmaması durumunda söz konusu isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılacağı ve numunenin uygun görülmeme gerekçelerinin idare tarafından açıkça tutanaklarda belirtileceğinin düzenlendiği görülmüştür.

Alımı yapılacak ürünlerin istenen teknik kriterleri sağlayıp sağlamadığına ilişkin ihale dokümanı düzenlemeleri kapsamında usulüne uygun olarak yapılmış numune değerlendirme işlemlerinde yetki ve sorumluğun ihale işlemlerini yürütmekle görevli ihale komisyonuna ait olduğu, Kurum tarafından yapılan itirazen şikâyet incelemesinin ihale işlem dosyası üzerinden yapılması nedeniyle, bu yöndeki itirazen şikâyet başvurularında, numune değerlendirmesi ile ilgili iş ve işlemlerin idare tarafından usulüne uygun biçimde yerine getirilip getirilmediği ve numune değerlendirme tutanağında yer verilen tespitlerle, alınan ihale kararı arasında uyumsuzluk bulunup bulunmadığı yönlerinden inceleme yapılabileceği değerlendirilmektedir.

08.01.2025 onay tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin 18’inci kısmı olan “ANJİYOGRAFİ KATETERİ ÖRGÜLÜ YUMUŞAK UÇLU FR4, FL4, PIG, FL3,5, FL4,5, AR1,AL1,AL2,AR2, LCB,FL5, RCB,IM, MPA VB ÇEŞİTLER” kısmında Antıp Teknolojik ve Tıbbi Ürünler Tic. A.Ş.nin teklifinin iş deneyim belge tutarının ihalede istenilen asgari iş deneyim tutarını karşılamaması sebebiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, anılan kısmın ihalesinin başvuru sahibi Eps Pharma Hücre Doku ve Sağlık Ürünleri Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, Güven İş Medikal Tıbbi Mlz. Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif olarak belirlendiği, ancak Güven İş Medikal Tıbbi Mlz. Tic. Ltd. Şti.nin şikâyet başvuru neticesinde alınan 20.01.2025 onay tarihli düzeltici ihale komisyonu kararı ile Eps Pharma Hücre Doku ve Sağlık Ürünleri Ltd. Şti. nin teklifinin Teknik Şartnameye uymaması sebebiyle değerlendirme dışı bırakıldığı ve 18’inci kısmın ihalesinin Güven İş Medikal Tıbbi Mlz. Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, başvuru sahibi Eps Pharma Hücre Doku ve Sağlık Ürünleri Ltd. Şti.nin 24.01.2025 tarihli şikâyet başvurusu üzerine 28.01.2025 tarihli şikâyete cevap yazısında “İtiraz üzerine söz konusu ürüne ait numune tekrar incelenmiştir. İnceleme neticesinde ürünün 18’inci kaleme ait Teknik Şartnamenin 10 ve 12’inci maddelerine uymadığı tespit edilmiştir.” şeklinde cevap verildiği anlaşılmaktadır.

Yapılan incelemede tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında numune değerlendirilmesi yapılacağına ilişkin düzenlemeye İdari Şartnamenin 7’nci maddesi kapsamında yer verildiği, ihale işlem dosyasında Eps Pharma Hücre Doku ve Sağlık Ürünleri Ltd. Şti.nin 24.01.2025 tarihli şikâyet başvurusu üzerine 27.01.2025 tarihli ve 266563568 sayılı yazı ile “2023/1419728 İKN’li, 21 Kalem Tıbbi Sarf Alımı ihalesi, “Düzeltici İhale Komisyon Kararına”, EPS Pharma Ltd. Şti. firması itirazda bulunmuştur. İtiraza konu olan 18. Anjiyografi Kateteri Örgülü Yumuşak Uçlu kaleminin numune değerlendirmesinin tekrar yapılarak itirazın değerlendirilmesini, değerlendirme raporunun, 28.01.2025 tarihi mesai bitimine kadar satın alma birimine sunulması hususunda” şikâyet başvurusunun incelenmesi amacıyla görevlendirme yapıldığı, anılan görevlendirme yazısı üzerine 28.01.2025 tarihli yazı ile “… İtiraz üzerine söz konusu numune tekrar incelenmiştir. İnceleme neticesinde ürünün teknik şartnamenin “10. Katater distal ucu yumuşak yapıda olmalı, vücut ısısında tipo hafızasını korumalıdır. Ve 12. Katater damara kolaylıkla yerleştirilebilmeli ve işlem sırasındaki manipülasyonlar ile çabuk kırılır yapıda olmamalıdır.”Maddelerine uymadığı tespit edilmiştir” cevabı verilmek suretiyle yazının ihale komisyonu uzman üyesi Prof. Dr. T. T. tarafından imzalandığı görülmüştür.

Esas incelemesi kapsamında; 11.02.2025 tarihli ve 84252536-101.01.02-2025/5567 sayılı yazımız ile talep edilen ve idarenin 13.02.2025 tarihli ve E-96975576-930-268374894 sayılı yazısı ile Kurum kayıtlarımıza alınan ihale işlem dosyası kapsamında; 20.01.2025 onay tarihli düzeltici ihale komisyonu kararı ve Eps Pharma Hücre Doku ve Sağlık Ürünleri Ltd. Şti.nin 24.01.2025 tarihli şikâyet başvurusu öncesinde, ihale komisyonunca itirazen şikâyet konusu 18’inci kısma teklif sunan isteklilerden numune sunulmasının istenildiğine dair yazıların, yine bu istekliler tarafından numune sunulduğuna dair numune teslim tutanaklarının, ayrıca sunulan numunelerin ihale komisyonunca değerlendirildiğine dair numune değerlendirme tutanaklarının yer almadığı, ancak ihale işlem dosyasındaki bilgi ve belgelerden gerek Güven İş Medikal Tıbbi Mlz. Tic. Ltd. Şti.nin 15.01.2025 tarihli şikayet başvurusu üzerine gerekse de başvuru sahibi Eps Pharma Hücre Doku ve Sağlık Ürünleri Ltd. Şti.nin 24.01.2025 tarihli şikâyet başvurusu üzerine başvuru sahibinin numunesinin ihale komisyonu uzman üyesi Prof. Dr. T. T. tarafından incelendiği ve Teknik Şartnamenin 10 ve 12’inci maddelerine uygun bulunmadığı anlaşılmaktadır.

Sonuç olarak, başvuru sahibi Eps Pharma Hücre Doku ve Sağlık Ürünleri Ltd. Şti.nin teklifinin ihale komisyonunca değerlendirme dışı bırakılma gerekçesinin, ihalenin 18’inci kısmına ilişkin sunulan numunenin kısma ait Teknik Şartnamenin 10’uncu ve 12’inci maddelerine uygun bulunmaması olduğu, ancak ihale işlem dosyası kapsamındaki bilgi ve belgelere göre numune değerlendirmesine ilişkin tutanakların ihale işlem dosyasında bulunmadığından düzenlenmediği anlaşılmakta olup, mevzuata uygun olarak gerçekleştirilmeyen numune değerlendirme işleminin ihale komisyonunca yeniden yapılması gerektiği sonucuna varılmıştır.

Ayrıca, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından, başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı kanaatine varılmıştır.

Bununla birlikte, İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “İtirazen şikâyet başvurularında aranılacak şekil unsurları” başlıklı 11’inci maddesinin altıncı fıkrasında “… Kısmi teklife açık ihalelerde ise tekliflerin verilmesi ile bu aşamadan sonraki işlemlere ilişkin başvurularda, başvuru bedeli toplam yaklaşık maliyet üzerinden yatırılır. Başvuruya konu kısmın yaklaşık maliyetine göre fazla yatırıldığı tespit edilen tutar Kurum tarafından başvuru sahibine iade edilir.” açıklaması bulunmaktadır.

İhalenin başvuruya konu 18’inci kısmı için 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesi gereğince itirazen şikâyet başvuru bedeli olarak yatırılması gereken tutarın 101.344 TL olduğu, başvuru sahibi tarafından 152.021,00 TL’nin Kurum hesabına yatırıldığı anlaşıldığından, Kurum hesabına fazla ödendiği anlaşılan 50.677,00 TL’nin yazılı talebi halinde başvuru sahibine iadesinin gerektiği sonucuna varılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, numune değerlendirmesinin mevzuata uygun şekilde yeniden yapılması ve bu aşamadan sonraki işlemlerin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

2) Fazla ödenen başvuru bedelinin başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.