"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

 

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin, ihale üzerinde kalan isteklinin mühendislik ücreti açıklamalarının yetersiz olduğunu iddia etmesini değerlendirmiştir. İdare, işletme sorumlusunun mühendislik giderlerini önemli teklif bileşeni olarak belirlemiş ve bu giderin Elektrik Mühendisleri Odası tarafından belirlenen brüt 45.900 TL/ay üzerinden açıklanmasını istemiştir. Ancak, başvuru sahibi tarafından sunulan bu ücretin, KİK İşçilik Hesaplama Modülü kullanılarak hesaplanan asgari işçilik maliyetinin altında olduğu tespit edilmiştir. Ayrıca, ihale dokümanında mühendis ve işçiler için ücretlerin belirlenmesinde asgari ücretin referans alınması gerektiği belirtilmiştir. Bu çerçevede, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığına karar verilmiştir. Kurul, mühendislik giderlerine ilişkin meslek odaları tarifesinin bağlayıcı olmadığını ve başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunmadığını belirterek, itirazen şikâyet başvurusunu reddetmiştir.
Karar no2025/UH.I-121
Karar tarihi08.01.2025
Toplantı No2025/002
Gündem No36

BAŞVURU SAHİBİ:

Rabalift Asansör Elektrik Elektronik İnşaat Mak. San. Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Hacettepe Üniversitesi, Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1385149 İhale Kayıt Numaralı “Hacettepe Üniversitesi Hastanelerine Hizmet Veren İnsan-Yük ve Monşarj Asansörlerinin 01012025-31122025 Tarihleri Arasında Periyodik Bakım Onarım ve İşletilmesi İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Hacettepe Üniversitesi, Yapı İşleri ve Teknik Daire Başkanlığı tarafından 14.11.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Hacettepe Üniversitesi Hastanelerine Hizmet Veren İnsan-Yük ve Monşarj Asansörlerinin 01.01.2025-31.12.2025 Tarihleri Arasında Periyodik Bakım Onarım ve İşletilmesi İşi” ihalesine ilişkin olarak Rabalift Asansör Elektrik Elektronik İnşaat Makina San. Tic. Ltd. Şti.nin 13.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 13.12.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 20.12.2024 tarih ve 173975 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 20.12.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2024/1750 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihale üzerinde bırakılan isteklinin aşırı düşük teklif açıklamalarının reddedilmesi gerektiği, şöyle ki;

a) Teknik Şartname’de çalıştırılacağı belirtilen iki personel için değil, daha fazla personel için açıklama yapıldığı,

b) İşletme sorumlusu olarak görevlendirilen mühendise ilişkin yapılan açıklamaların Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2.3’üncü maddesine aykırı olduğu çünkü açıklama kapsamında MMO tarafından belirlenen güncel asgari mühendis ücretinin kullanılmadığı,

c) Çalıştırılacak personelin iş sağlığı ve güvenliği ile teknik şartnamede geçen bayram ve resmi tatil günleri dahil çalıştırılan gün mesai saatleri içerisindeki ücret maliyetlerini iki personelden fazla personel girdiği ve işletme sorumlusunun ücretinin güncel olmadığı için hesaplanan maliyet icmalleri gerçeği yansıtmadığı,

d) Teknik Şartname’nin Ek 1’inde 44 adet asansöre yer verilen listenin bulunduğu, bu listede yer verilen 26 adet asansörün Otis markasına ilişkin olduğu ve bu asansörlere ilişkin açıklamanın Otis firmasından ya da Otis firmasının yetkili bayilerine dayandırılarak yapılmadığı,

Ayrıca diğer asansörlere ilişkin yapılan açıklamaların da söz konusu asansörlere ilişkin olmadığı,

e) Fiyat tekliflerinde isteklilerce teklif edilen tutara ilişkin birim fiyatların maliyete dayalı açıklama yapıldığında, ağırlıklı ortalama birim maliyetin, satışlar üzerinden açıklama yapıldığında ise maliyet/satış tutarı tespit tutanağında yer alan ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında açıklama yapılamayacağı, EK-O.5, EK-O.6 ve EK-O.7 belgelerinde meslek mensubunun kaşesinin ve faaliyet belgesinin bulunmadığı, faaliyet belgesinin geçerlilik süresinin dolduğu iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü, gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir…” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “…78.3. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin ihale dokümanında, haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi ve her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması zorunludur.

78.3.1. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır.

78.6. Tekliflerin hazırlanmasında ve asgari işçilik maliyetinin hesaplanmasında, ihale tarihinde yürürlükte bulunan asgari ücret dikkate alınacaktır.

78.7. İdarelerce yaptırılacak işin niteliği dikkate alınarak, çalıştırılacak personel için brüt asgari ücret veya brüt asgari ücretin yüzde (%) fazlası ücret belirlenebilecek; ancak “brüt asgari ücretin işverene maliyetinin (%) fazlası” şeklinde bir belirleme yapılmayacaktır. Tekliflerin eşit şartlarda değerlendirilmesi amacıyla, istekliler tarafından yaşlılık aylığı veya emekli aylığı bağlanmış olan personel çalıştırılacağı belirtilmiş olsa dahi işveren paylarının hesabında bu hususlar dikkate alınmaz.

78.8. Ulusal bayram ve genel tatil günlerinde (ulusal bayram, resmi ve dini bayram günleri ile 1 Mayıs Emek ve Dayanışma günü, 15 Temmuz Demokrasi ve Milli Birlik günü ve yılbaşı günü) yaptırılacak çalışma için 4857 sayılı İş Kanununun 47 nci maddesi, fazla çalışmalar için ise aynı Kanunun 41 inci maddesi uyarınca hesaplanacak ücret, brüt asgari ücret üzerinden; idari şartnamede brüt asgari ücretin yüzde (%) fazlası öngörülmüş ise bu tutar üzerinden hesaplanacaktır. Bu durumda, ulusal bayram ve genel tatil günlerinde yaptırılacak çalışma için 4857 sayılı İş Kanununun 47 nci maddesi uyarınca belirlenecek ücretin hesaplanabilmesi açısından çalışılacak gün ve personel sayısı ile fazla çalışma yapılacak hallerde toplam fazla çalışma saati ihale dokümanında belirtilecektir.

78.9. İhale konusu işte çalışacak personele ilişkin yemek ve yol maliyetlerinin istekli tarafından karşılanmasının öngörüldüğü hallerde, bu maliyetlerin brüt tutarları dikkate alınacaktır.

78.18. Yemek ve yol gibi ihtiyaçların isteklilerce karşılanmasının öngörülmediği durumlarda ise idari şartnamelerde bunlara ilişkin herhangi bir düzenleme yapılmayacak ve sözleşmenin uygulanması sırasında yükleniciden çalışanlara ait bu tür giderleri karşılaması istenmeyecektir.

78.19. İhale konusu işin yürütülmesi sırasında kullanılacak kıyafetlerin tür, miktar ve özelliklerine ilişkin bilgilere teknik şartnamede yer verilir.

78.20. İşin yürütülmesinde görev alacak ve haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarenin iş yerinde geçirecek şef, müdür, koordinatör gibi personel için ücret ödenmeyeceğine ve teklif fiyata dahil edilemeyeceğine dair düzenleme yapılmayacaktır. Şef, müdür, koordinatör gibi personel öngörülmüşse bu personelin toplam personel sayısına ve teklif fiyata dahil olduğu kabul edilecektir.

78.21. Yukarıda sayılan hususlardan teklif fiyatına dahil olacaklar idari şartnamede düzenlenecek, teknik şartnamede ise bunların uygulanması ilgili hükümlere yer verilecektir. Teknik şartnamede, teklife dahil olacak masraflara yer verilmeyecek, idari şartnamede yer alan hükümlerle çelişecek bir düzenleme yapılmayacaktır.

78.22. Brüt asgari ücret veya üzerinde ücret ödenmesi öngörülen personelin varsa nakdi yol ve yemek bedeli dahil aylık (78.12 nci maddeye göre gün üzerinden teklif alınan hallerde günlük) ücreti, fazla çalışma, ulusal bayram ve genel tatil günlerinde (ulusal bayram, resmi ve dini bayram günleri ile 1 Mayıs Emek ve Dayanışma günü, 15 Temmuz Demokrasi ve Milli Birlik günü ve yılbaşı günü) yapılacak çalışmalara ilişkin ücretler ile engelli işçi ücreti gibi ayrı ayrı hesaplanması gereken her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması, malzeme giderlerinin de ayrı iş kalemleri şeklinde düzenlenmesi zorunludur. Ayrıca, ayni teklif verileceği belirtilen yemek ve yol giderlerinin de ayrı iş kalemleri şeklinde düzenlenmesi esastır. Ancak, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 10 uncu maddesinin beşinci fıkrasına göre işçi sayısı üzerinden teklif alınması idarece uygun görülmeyen iş kaleminin/kalemlerinin bulunduğu personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalesinin birim fiyat teklif cetvelinde, bu iş kalemi/kalemleri kapsamındaki işlerde çalıştırılmak üzere ihale dokümanında asgari sayısı belirtilen personele ilişkin maliyetlere işçilik kaleminde değil, ait olduğu iş kalemi içerisinde yer verilecek ve istekliler de tekliflerini buna göre sunacaklardır.

Bununla birlikte, söz konusu personelin fazla çalışma yapması ve/veya ulusal bayram ve/veya genel tatil günlerinde çalıştırılması öngörülüyor ise, 78.8. maddesine göre çalışılacak gün ve personel sayısı ile toplam fazla çalışma saati belirlenirken, bu personel de dikkate alınmak suretiyle maliyet hesaplaması yapılarak ulusal bayram ve genel tatil günleri iş kalemi ile fazla çalışma iş kalemine dahil edilecektir.

Teklif fiyatına dahil edilmesi öngörülen malzemelerin tamamı tek bir iş kalemi olarak kabul edilmek suretiyle birim fiyat teklif cetvelinde malzeme için tek bir satır açılması halinde “birim” sütununda “ay” veya “gün” ibaresine yer verilecek, her bir malzeme için ayrı satır açılması halinde ise “birim” sütununa malzemenin türüne göre adet, kg, lt, m, kutu, paket vb. yazılacak ve “miktar” sütununda işin toplam süresi boyunca kullanılması öngörülen malzeme miktarı (toplam adet, kg, lt, m, kutu, paket vb.) belirtilerek teklif alınacaktır.

78.29. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde, sözleşme gideri ve genel giderler dahil toplam asgari işçilik maliyetinin altında işçilik bedeli sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır.

78.30. Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde isteklilerin teklif bedelleri varsa yüklenici karı ile aşağıdaki bileşenlerden oluşur:

a) Asgari İşçilik Maliyeti: İhale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret veya idari şartnamede brüt asgari ücretin yüzde (%) fazlası olarak belirlenen ücret (ulusal bayram ve genel tatil günleri ile fazla çalışma saatlerine ilişkin ücretler dahil), nakdi yemek ve yol bedeli gibi prime esas kazancın hesabında esas alınan işçiliğe bağlı diğer ödemeler ve işveren sigorta primlerinin toplam tutarı asgari işçilik maliyetini oluşturur.

b) İşçilikle Bağlantılı Ayni Giderler: İdari şartnamede işçi sayısıyla bağlantı olarak teklife dahil edilmesi öngörülen ayni giderler teklif bileşeni kabul edilir.

c) Hizmetin Yürütülmesine Yardımcı Unsurlar: İhale konusu hizmet işinin yürütülmesinde yardımcı nitelikte olan ve idari şartnamede belirtilen unsurlar teklif bileşeni kabul edilir.

ç) Sözleşme Giderleri ve Genel Giderler: İhale ve sözleşmeye ilişkin damga vergileri, Kamu İhale Kurumu payı ve noter masrafları gibi sözleşme giderleri ile amortisman, ihale konusu işte kullanılacak giyim gideri, oryantasyon (ihale konusu işe uyum) eğitimi gideri, 20/6/2012 tarihli ve 6331 sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu uyarınca işyeri hekimliği ve iş güvenliği uzmanı ücreti ile çalışanlara verilecek eğitim gideri, silahlı atış eğitim gideri, özel güvenlik mali sorumluluk sigortası gideri, yaka kartı, önemli bir bileşen olarak değerlendirilmeyen ilaçlama gideri, toplu ulaşım kartı bedeli ve bu nitelikteki genel giderleri karşılamak üzere, birim fiyat teklif cetvelinde yer alan her bir işçilik birim fiyatı üzerinden; işçi sayısı üzerinden teklif alınması idarece uygun görülmeyen iş kalemi/kalemleri için ise çalıştırılacak her bir personelin işçilik maliyeti üzerinden, % 4 oranında hesaplanan sözleşme giderleri ve genel giderler teklif bileşeni olarak kabul edilir…” açıklaması,

“Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “…

79.2.2. İstekliler aşırı düşük olarak tespit edilen tekliflerini aşağıdaki yöntemleri kullanarak açıklayabilirler.

79.2.2.1. Üçüncü Kişilerden Alınan Fiyat Teklifleri: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin üçüncü kişilerden fiyat teklifi alınması durumunda, öncelikli olarak fiyat teklifini veren kişiyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre teklife konu mal veya hizmet için maliyet tespit tutanağı veya satış tutarı tespit tutanağı düzenlenecektir. Tutanaklar fiyat teklifinin dayanağı olarak düzenlenecek olup, aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında sunulacaktır.

Maliyet tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için, fiyat teklifinin mamul/mala ilişkin olması halinde mamul/malın birim fiyatının, tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması; fiyat teklifinin hizmete ilişkin olması halinde ise bu hizmetin birim fiyatının, tutanakta tespit edilen toplam birim maliyetin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı maliyet tespit tutanağındaki ortalama/toplam birim maliyet tutarının altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Satış tutarı tespit tutanağı dayanak alınarak fiyat teklifi sunulabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmaması, fiyat teklifi üzerine meslek mensubu tarafından “Bu fiyat teklifindeki birim fiyatın, mükellefin yasal defter ve belgelerine göre tarafımca düzenlenerek onaylanan (…/…/…) tarih ve (…) sayılı satış tutarı tespit tutanağındaki ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığını beyan ederim.” ibaresinin yazılarak imzalanması ve iletişim bilgileri de belirtilmek suretiyle kaşelenmesi/mühürlenmesi gerekmektedir.

Üçüncü kişilerden alınan fiyat tekliflerinin teklife konu alanda faaliyet gösterenlerden alınması gerekmekte olup, bu belgelerin ihale tarihinden önce düzenlenmiş olması zorunlu değildir.

Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.

79.2.2.7. İsteklinin Kendi Ürettiği, Aldığı veya Sattığı Mallara İlişkin Fiyatlar: Teklifi oluşturan maliyet bileşenlerine ilişkin olarak isteklinin kendi ürettiği, aldığı veya sattığı mallara ait fiyatların kullanılması durumunda, istekliyle tam tasdik sözleşmesi yapan veya beyannamelerini imzalamaya yetkili olan meslek mensubu tarafından ilgisine göre aşırı düşük teklif açıklamasına konu mal için düzenlenen maliyet/satış tutarı tespit tutanağı ile açıklama yapılabilir.

Maliyetler dayanak alınarak yapılan açıklamanın geçerli olabilmesi için teklif edilen birim fiyatın, ilgili tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim maliyetin altında olmaması ve isteklinin ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içinde ihale konusu işte kullanılmasını öngördüğü mal miktarının en az yarısı kadar alım yapmış olması gerekir.

Kaşeleme işlemi 8.4 üncü maddede belirtilen özel kaşe kullanılmak suretiyle yapılabileceği gibi, bu kaşe dışında meslek mensubuna ilişkin bilgileri içeren kaşe kullanılmak suretiyle de yapılabilir.

79.2.3. Meslek mensubu; üçüncü kişilerden alınan fiyat teklifi üzerindeki beyanın ve emsal bedel beyanı ile tutanaklardaki bilgilerin doğruluğundan sorumludur. Meslek mensubu ibaresinden Yeminli Mali Müşavirler veya Serbest Muhasebeci Mali Müşavirler anlaşılır”

79.2.4. Tutanakların ilan/davet tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay veya bundan önceki üç ay içindeki bilgiler esas alınarak düzenlenmesi zorunludur.

Örneğin; ilan tarihi 10.03.2024 olan ve açık ihale usulü ile yapılan bir ihalede ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay olan “01.12.2023-29.02.2024” veya bundan önceki üç ay olan “01.09.2023-30.11.2023” aralığına ilişkin tutanaklar sunulur.

79.2.5. İşletme hesabına göre defter tutuluyor olması durumunda; yukarıda belirtilen tutanaklar, işletme hesabı defteri ve işletme hesap özeti kayıtlarına göre düzenlenir.

79.3.3. Kurumca hazırlanan “İşçilik Hesaplama Modülü” ne (www.ihale.gov.tr) adresinden ulaşılabilecek olup, personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı ihalelerinde tekliflerin değerlendirilmesi bağlamında sözleşme ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyeti hesabında işçilik hesaplama modülünün kullanılması zorunludur.” açıklaması,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Hacettepe Üniversitesi Hastanelerine Hizmet Veren İnsan-Yük ve Monşarj Asansörlerinin 01.01.2025-31.12.2025 Tarihleri Arasında Periyodik Bakım Onarım ve İşletilmesi İşi

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

İnsan-Yük ve Monşarj Asansörlerinin 01.01.2025-31.12.2025 Tarihleri Arasında Periyodik Bakım Onarım ve İşletilmesi

İnsan-Yük ve Monşarj Asansörlerinin 01.01.2025-31.12.2025 Tarihleri Arasında Periyodik Bakım Onarım ve İşletilmesi

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Sıhhıye Ankara” düzenlemesi,

“Aşırı düşük teklifler” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;

a) Verilen hizmetin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir.” düzenlemesi,

“Diğer hususlar” başlıklı 48’inci maddesinde “48.1. İhalede uygulanacak sınır değer katsayısı (R): Diğer Hizmetler/0,71” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “Servis hizmetleri” başlıklı 1.3’üncü maddesinde “Yüklenici firma kendi isteği ile iş saatleri dışında veya tatil günlerinde (Bayramlar ve resmi tatil günleri de dâhil) çalışırsa, her ne nam altında olursa olsun ek ücret talep etmeyecektir.” düzenlemesi,

“Yüklenici Firma Uhdesinde Bulunan Yedek Parçalar” başlıklı 1.5’inci maddesinde “Arızalı parçalar aşağıda belirtilen parçalar ise yüklenici firma gerekli parçaları gerekli süre içerisinde temin edip ücretsiz bir şekilde arızayı giderecektir. Yüklenici firma, arızaların hızlı bir şekilde giderilmesi için aşağıdaki malzemelerin en az parantez içinde belirtilen miktarını sözleşme imzalandıktan sonra 2 hafta içerisinde Asansör Atölyesine teslim edecektir.

A. Kabin içi aydınlatma sistemleri. (100 Adet)

b. Kontaktör ve Röleler. (50 Adet)

c. Kapı mekanizmasını oluşturan tüm parçalar. (kapı gövdesi ve kapı kartı hariç) (5 Adet)

d. Patenler. (30 Adet)

e. İç ve dış butonlar ve buton kartları. (30 Adet)

f. İç ve dış kat göstergeleri. (30 Adet)

g. Sesli anons sistemleri (gevezeler). (50 Adet)” düzenlemesi,

Sözleşme Tasarısı’nın 9’uncu maddesinde “9.1. İşe başlama tarihi 01.01.2025; işi bitirme tarihi 31.12.2025

9.2. Bu sözleşmenin uygulanmasında sürelerin hesabı takvim günü esasına göre yapılmıştır.” düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuruya konu ihalenin açık ihale usulüyle 14.11.2024 tarihinde gerçekleştirildiği, ihalede 4 adet ihale dokümanı indirildiği, 2 istekli tarafından e-teklif sunulduğu, Maveralift Asan. Elek. Elektr. İnş. Mak. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından verilen teklifin 4.835.100,00 TL olarak belirlenen sınır değerin altında bulunduğu ve aşırı düşük teklif olarak değerlendirildiği,

Teklifi sınır değerin altında kalan istekliden 19.11.2024 tarihli EKAP üzerinden gönderilen “… aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulması” konulu yazı ile aşırı düşük teklif açıklaması istendiği, önemli teklif bileşenlerine ekte yer alan belgede yer verildiği, (sf.59) 05.12.2024 tarihli İhale Komisyonu Kararı ile bahse konu istekli tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun bulunduğu görülmüştür.

Başvuru sahibinin (a) bendinde yer alan iddiasına ilişkin olarak yapılan incelemede;

Maveralift Asan. Elek. Elektr. İnş. Mak. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından işçilik maliyetine ilişkin, birim fiyat teklif cetvelinde ve aşırı düşük teklif açıklama talebinde yer verilen 2 personele ilişkin açıklama yapıldığı, ayrıca açıklama kapsamında anılan istekli tarafından tekliflerinin “aşırı düşük olmadığını ispat adına” ifadesine yer verilerek brüt asgari ücret üzerinden bir personele ilişkin daha açıklama yapıldığı görülmüştür. Bu açıdan başvuru sahibinin iddiası ile sınırlı yapılan incelemede teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden aşırı düşük açıklamaları kapsamında idarece belirlenen önemli teklif bileşenlerinin açıklanılmasının beklenildiği ancak önemli teklif bileşenlerinin yanında başkaca kalemlere ilişkin de yapılan açıklamaların aşırı düşük teklif açıklamasının reddine gerekçe oluşturamayacağı anlaşıldığından iddianın bu açıdan yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Başvuru sahibinin (b) bendinde yer alan iddiasına ilişkin olarak yapılan incelemede;

İdare tarafından “Yüklenici firma işletme sorumlusu olarak çalıştıracağı makine veya elektrik veya elektronik mühendisi görevlendirmesi gerekmekte bu personele ait aylık + yıllık gideri”nin önemli teklif bileşeni olarak belirlendiği, bu kapsamda başvuruya konu isteklinin aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında işletme sorumlusu olarak belirlenen elektrik mühendisinin giderlerinin Elektrik Mühendisleri Odası (EMO) tarafından Elektrik Mühendisliği hizmetleri ücretinin 01.01.2024-30.06.2024 tarihleri arasında geçerli olan brüt 45.900 TL/ay ücreti üzerinden açıklandığı anlaşılmıştır.

Kamu ihale mevzuatı kapsamında mühendislik ücreti giderlerinin tevsiki için de diğer personel giderleri gibi KİK İşçilik Hesaplama Modülünün kullanılması gerekirken kullanılmadığı ancak, başvuru sahibi tarafından öngörülen ücretin (45.900 TL) KİK İşçilik Hesaplama Modülü kullanılarak hesaplanan ihale tarihi itibariyle geçerli asgari işçilik maliyetinin (25.535,20 TL) altında olmadığı anlaşılmıştır.

İhale dokümanında mühendis ve işçiler için öngörülmesi gereken ücretlere yönelik (brüt asgari ücretin yüzdelik olarak belli bir oranda fazla olacağı şeklinde) örnek bir belirleme yapılmadığında personel ücretlerinin belirlenmesinde sınır ücretin ihale tarihi itibari ile yürürlükte bulunan asgari ücretin referans alınarak hesaplanması gerektiği, istekli tarafından ilgili mühendis için öngörülen ücretin ihale tarihi itibariyle geçerli asgari işçilik maliyetinin altında olmadığı, Kamu ihale mevzuatı kapsamında mühendis giderine ilişkin Meslek Odaları tarafından belirlenen personel gider tarifesinin uygulanmasının zorunlu ve bağlayıcı bir tarife olmadığı anlaşılmıştır.

Yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri ve başvuruya konu isteklinin mühendis gideri için ihale tarihi itibariyle geçerli asgari işçilik maliyetinin üzerinde bir tutar ile açıklama yapması birlikte dikkate alındığında başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Başvuru sahibinin (c) bendinde yer alan iddiasına ilişkin olarak yapılan incelemede;

Başvuruya konu ihaleye ilişkin işlerin 01.01.2025 – 31.12.2025 tarihleri arasında gerçekleştirileceği, ihale dokümanı kapsamında bayram ve resmi tatillerde çalışılacak gün sayısına yer verilmediği, başlangıç ve bitiş tarihleri dahil olmak üzere anılan tarihler arasında 15,5 gün bayram ve resmi tatilin yer aldığı, başvuruya konu isteklinin de 15,5 gün üzerinden aşırı düşük teklif açıklamasını gerçekleştirdiği, (a) ve (b) iddialarına ilişkin yapılan tespit ve değerlendirmeler ışığında aşırı düşük teklif açıklamaları kapsamında idarece belirlenen önemli teklif bileşenlerinin yanında başkaca kalemlere ilişkin de açıklama yapılmasının aşırı düşük teklif açıklamasının reddine gerekçe oluşturamayacağı ve işletme sorumlusu için belirlenen maliyetin KİK İşçilik Hesaplama Modülü kullanılarak hesaplanan ihale tarihi itibariyle geçerli asgari işçilik maliyetinin altında olmadığı anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Başvuru sahibinin (d) bendinde yer alan iddiasına ilişkin olarak yapılan incelemede;

19.11.2024 tarihli EKAP üzerinden gönderilen “…aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulması” konulu yazı ekinde “…9. Yüklenici ihale sonrası teslim edeceği Hastanelerde kullanılacak aydınlatma sistemlerinin bedeli.

10. Yüklenici ihale sonrası teslim edeceği her türlü marka, model asansörlerde kullanılacak asansöre uygun kontaktör ve rölelerin bedeli.

11. Yüklenici ihale sonrası teslim edeceği çeşitli marka asansörlerde kullanılan asansörlere uygun kapı mekanizmalarını oluşturan tüm parçaların bedeli.

12. Yüklenici ihale sonrası teslim edeceği çeşitli marka asansörlerde kullanılan asansörlere uygun patenlerin bedeli.

13. Yüklenici Hastanelerde kullanılan çeşitli marka asansörlerde kullanılan asansörlerde uygun İç ve dış gösterge bedeli.

14. Yüklenici Hastanelerde kullanılan çeşitli marka asansörlerde kullanılan asansörlerde uygun sesli anons sistemleri (gevezeler) bedeli

…” nin önemli teklif bileşeni olarak belirlendiği,

Başvuruya konu bileşenlere ilişkin olarak Teknik Şartname’nin “Yüklenici Firma Uhdesinde Bulunan Yedek Parçalar” başlıklı 1.5’inci maddesinde “A. Kabin içi aydınlatma sistemleri. (100 Adet)

b. Kontaktör ve Röleler. (50 Adet)

c. Kapı mekanizmasını oluşturan tüm parçalar. (kapı gövdesi ve kapı kartı hariç) (5 Adet)

d. Patenler. (30 Adet)

f. İç ve dış kat göstergeleri. (30 Adet)

g. Sesli anons sistemleri (gevezeler). (50 Adet)” düzenlemesine yer verilerek ilgili yedek parçanın belirtilen miktardan az olmamak üzere sözleşme imzalandıktan sonra iki hafta içerisinde asansör atölyesine teslim edileceğinin ifade edildiği,

Ayrıca Teknik Şartname’nin insan, yük ve monşarj asansörlerinin bulunduğu yerleşke, hizmet verdiği birim, özellik ve marka bilgilerine yer verildiği görülmüştür.

Önemli teklif bileşeni olarak belirlenen iddiaya konu yedek parçaların asgari teslim adetlerinin İhale dokümanı kapsamında belirtildiği ve Maveralift Asan. Elek. Elektr. İnş. Mak. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından bu adetler dikkate alınarak açıklama yapıldığı, ihale dokümanı ve aşırı düşük teklif açıklama yazısı kapsamında hangi marka modele ilişkin hangi yedek parçadan kaçar adet teslim edileceğinin belirsiz olduğu, dolayısıyla söz konusu hususun sözleşmenin yürütülmesi aşamasında kontrol teşkilatınca değerlendirilecek bir husus olduğu görüldüğünden başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Başvuru sahibinin (e) bendinde yer alan iddiasına ilişkin olarak yapılan incelemede;

İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında 25.11.2024 tarihli, 1 ve 2 sayılı olmak üzere iki adet maliyet/satış tutarı tespit tutanağının (Ek-O.7) ve 21.11.2024 tarihli ve 1 sayılı bir adet satış tutarı tespit tutanağının (Ek-O.6) sunulduğu, maliyet/satış tutarı tespit tutanaklarının (Ek-O.7) ilan tarihinin içinde bulunduğu aydan önceki üç ay ve bundan önceki üç ay içindeki bilgiler esas alınarak hazırlandığı, tutanağa konu ürünlerin ihale konusu işte kullanılması öngörülen miktarının en az yarısı kadar alım yapıldığı, Satış tutarı tespit tutanağı dayanak alınarak yapılan açıklamalarda Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2.1’inci maddesinde yer verilen, teklif edilen birim fiyatın tutanakta tespit edilen ağırlıklı ortalama birim satış tutarının % 80’inin altında olmadığına ilişkin beyanın imzalanıp kaşelendiği, açıklamalar kapsamında dayanak olarak kullanılan maliyet/satış tutarı tespit tutanakları (Ek-O.7) ile satış tutarı tespit tutanağının (Ek-O.6) anılan Tebliğ’in 79.2.2.1 ve 79.2.2.7’nci maddesinde yer verilen açıklamalara uygun olarak her sayfasının ilgili meslek mensubu tarafından kaşelenip imzalandığı ve meslek mensubuna ait faaliyet belgesinin sunulduğu görülmüş olup başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin tamamının iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.