Kıdem Tazminatı Tutarlarının Gerçeği Yansıtmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’nda, İdare tarafından sürekli işçiler ile 696 sayılı KHK kapsamında Şirkette istihdam edilen işçilerin kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmaması ve bu karşılıkların mali tablolarda yanlış gösterilmesi nedeniyle hata tespit edilmiştir. İdarenin 2021 yılı bilançosunda 372-Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabında 13.150.085,78 TL’lik, 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabında 63.063.881,64 TL’lik bakiye eksikliği tespit edilmiştir. Faaliyet sonuçları […]

İşçiler İçin Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir İlçe Belediyesi’ne ait 2021 Yılı Sayıştay Denetim Raporu’nda, işçilere ilişkin kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmaması ve doğrudan giderleştirilmesi eleştiriyle karşılanmıştır. Yasal düzenlemeler çerçevesinde, 4734 sayılı Kanunun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi kapsamında alt işveren tarafından çalıştırılan işçilerin kıdem tazminatları ilgili kamu kurum veya kuruluşunca ödenirken, bu ödemelerin doğrudan işçinin banka hesabına yapılması […]

Kıdem Tazminatı Karşılığı Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Nusaybin Belediyesinin 2021 yılı mali tablolarının incelenmesinde, işçilere ödenecek kıdem tazminatları için karşılık ayrılmadığı ve dolayısıyla 372/472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesaplarının kullanılmadığı görüldü. Bu durum İş Kanunu’ndaki “Kıdem tazminatı” başlıklı 14’üncü maddesine aykırılık teşkil etmektedir. Yönetmelik hükümlerine göre, kıdem tazminatı karşılıkları ilk ayrıldığında, 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı’na kaydedilmesi ve vadeleri bir yılın altına […]

Belediyede Çalışan İşciler İçin Kıdem Tazminatı Karşılığı Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyede çalışan işçilere ilişkin 2021 yılı mali tablo hataları ele alınmıştır. İdarece muhasebenin temel kavramlarından olan ihtiyatlılık ve dönemsellik gereği sürekli işçilere ait kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılması gereken hesabın kullanılmadığı görülmüştür. Mezkûr Yönetmelik’in 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabına ilişkin “Hesabın Niteliği” başlıklı 330’uncu maddesinde, mevzuat hükümlerine göre ayrılacak uzun vadeli kıdem tazminatı karşılıklarının bu […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresince muhasebenin temel kavramlarından olan ihtiyatlılık ve dönemsellik kavramı gereği sürekli işçiler ile taşeron işçilere ilişkin olarak ayrılması gereken kıdem tazminatı karşılıkları ayrılarak muhasebe kayıtları yapılmamıştır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 472-Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı’na ilişkin hükümlerine göre ayrılacak uzun vadeli kıdem tazminatı karşılıklarının bu hesaba kaydedileceği belirtilmiştir. Ancak İdarenin hesap […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Başkanlık bünyesinde çalışan işçiler için ayrılmış kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmadığı tespit edilmiştir. Bu durum, Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin “Temel kavramlar” başlıklı 5’inci maddesiyle ve Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 372 ve 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabına ilişkin düzenlemeleriyle uyumlu değildir. İdare, Başkanlık bünyesinde çalışan işçiler için muhasebenin ihtiyatlılık ve dönemsellik kavramları gereği 472 Kıdem Tazminatı […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması ve İlgili Hesapların Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2021 yılı sayıştay denetim raporlarından edinilen bilgiye göre, Belediye tarafından muhasebenin temel kavramlarından olan ihtiyatlılık ve dönemsellik kavramı gereği sürekli işçiler ile Belediyeden temin edilen işçilere ilişkin olarak ayrılması gereken kıdem tazminatı karşılıkları ayrılmadığı görülmüştür. Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımları Kapsamında İstihdam Edilen İşçilerin Kıdem Tazminatlarının Ödenmesi Hakkında […]

Kıdem Tazminatı Ödemelerinin Muhasebeleştirilmesinde İlgili Hesapların Kullanılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından ilgililere yapılan kıdem tazminatı ödemelerinin muhasebeleştirilmesinde 372-Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı ve 472-Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabının kullanılmadığına dair bulgu ortaya konmuştur. Merkezi Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’ne göre, bu hesaplarda kayıtlı tutarlardan izleyen dönemde ödeneceği öngörülen kıdem tazminatı karşılıkları 372-Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabına kaydedilmesi gerekmektedir. Denetim görüşü verilen 2021 mali yılı bilançosunda ise […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesinin muhasebe işlemlerinde eksiklik tespit edilmiştir. Belediyenin sürekli işçileri ile belediye şirketinden istihdam edilen işçiler için ayrılması gereken kıdem tazminatı karşılıklarının dönemsellik ilkesine uygun olarak hesaplanması ve muhasebe kayıtlarına alınması gerektiği belirtilmiştir.
Bu hususta, Kamu İhale Kanununa Göre İhale Edilen Personel Çalıştırılmasına Dayalı Hizmet Alımları Kapsamında İstihdam Edilen İşçilerin Kıdem Tazminatlarının Ödenmesi Hakkında Yönetmelik’in […]

Kıdem Tazminatı Ödemelerine İlişkin Muhasebe Kaydının Yapılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Belediyesi’ne ait 2021 yılı mali denetim raporunda, kıdem tazminatı ödemelerine ilişkin muhasebe kaydının yapılmaması saptanmıştır. İşçi statüsünde istihdam edilen ve 2021 yılında emekli olan beş işçi personelin kıdem tazminatları İller Bankası’ndan kredi kullanılarak ödendiği ancak kullanılan kredi ile kıdem tazminatı ödemelerine ilişkin muhasebe kaydının yapılmadığı görülmüştür. Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğünün 2016 tarihli […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2021 yılında Sayıştay Denetim Raporları – İl Belediyesi’nde tespit edilen bulgulara göre Belediyede çalışan işçilere ödenecek kıdem tazminatı için karşılık olarak ayrılan tutarların gerçek duruma uygun olmadığı görülmektedir. Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin 5’inci maddesinin birinci fıkrasının (c) bendinde “ihtiyatlılık ilkesi” gereğince, muhasebe uygulamasında muhtemel risklere ve olaylara karşı bu Yönetmelik’te belirtilen durumlarda karşılık ayrılacağı […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediye hesaplarının incelenmesi neticesinde, izleyen dönemlerde ödenmesi muhtemel kıdem tazminatları için karşılık ayrılmadığı görülmüştür. Bu durumun ihmal edilmemesi gerektiğini belirten Sayıştay Raporunda, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 281’inci maddesi ile Hazine ve Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğünün 20.05.2016 tarih ve 9430 sayılı genel yazısı hatırlatılmıştır.
Kamu idareleri tarafından istihdam edilen personelin kıdem tazminatları için […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Şirket bünyesinde çalışan işçilere yapılan kıdem tazminatı ödemelerinin tamamının ödemenin yapıldığı yılda giderleştirildiği ve 372/472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesaplarından ayrılmadığı tespit edilmiştir. Bu durum, muhasebenin temel kavramlarından olan “Dönemsellik” kavramına aykırılık teşkil etmektedir.
6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu’nun “Defter tutma ve envanter” başlıklı 64/1’inci maddesi gereğince her tacirin, ticari defterleri tutmak ve defterlerinde mali durumunu, […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdare tarafından muhasebenin temel kavramlarından olan ihtiyatlılık ve dönemsellik gereği sürekli işçilerin kıdem tazminatı karşılıkları ayrılmadığı görüldü. İdarenin 2021 yılı bilançosunda 472-Kıdem Tazminatları Karşılığı Hesabı eksik tutarla, 372-Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı da eksik tutarla yer aldı. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde, kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılması ve bu karşılıkların mevzuatında belirtildiği şekilde muhasebe kayıtlarına […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu, büyükşehir ilçe belediye tarafından istihdam edilen personelin kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmaması ve ilgili hesaplara kaydedilmediği konusunda tavır aldı. 696 sayılı Kanun Hükmünde Kararname ile Belediye Şirketinden doğrudan hizmet alım sözleşmesi çerçevesinde istihdam edilen işçiler için de kıdem tazminatı karşılığı ayrılmasına ihtiyaç olduğu belirtildi. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği uyarınca, 372 […]