Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İdarede kadrolu işçi statüsünde çalıştırılan personel ile Belediye şirketinden doğrudan hizmet alımı yoluyla çalıştırılan sürekli işçilere ödenecek kıdem tazminatları konusunda sorunlar bulunmaktadır. 1475 sayılı İş Kanunu’nun 14’üncü maddesi ve 4857 sayılı İş Kanunu’nun 112’inci maddesinde kıdem tazminatı için düzenleme yapmıştır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 330-331’inci maddelerinde de kıdem tazminatları için karşılık ayrılması […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresinin, sürekli işçi kadrosunda istihdam edilen 61 ve personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı kapsamında çalıştırılan 345 işçi için kıdem tazminatı karşılığı ayırmadığı görülmüştür. İstihdam edilen işçilerin kıdem tazminatları ilgili kamu kurum veya kuruluşunca ödenmelidir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı’na ilişkin “Hesabın Niteliği” başlıklı 330’uncu maddesinde, mevzuat hükümlerine […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 Yılı Sayıştay Denetim Raporları’nda, kamu idarelerinde sürekli işçiler ve kamu idaresi şirketinden personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı kapsamında istihdam edilen işçilerin kıdem tazminatı karşılığı ayrılması ihmal edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 281 ve 330’uncu maddelerinde, kıdem tazminatları için hesaplarda izlenecek tutarların ayrılmış olması gerektiği hüküm altına alınmıştır. Söz konusu işçilerin kıdem […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 yılı Sayıştay Denetim Raporları’nda, büyükşehir ilçe belediyelerinde kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmasındaki eksiklik tespit edilmiştir. İş Kanunu’nun 14’üncü maddesine göre işçilere her tam yıl için işverence 30 günlük ücreti tutarında kıdem tazminatı ödenmelidir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nde tanımlanan 372 ve 472-Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesapları, belirlenecek esaslar çerçevesinde ayrılan ve faaliyet dönemi içinde […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu idaresinde çalışan işçilere ödenecek kıdem tazminatı için karşılık ayrılmadığı 372 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabının hiç kullanılmadığı ve 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabında bulunan tutarın da gerçeği yansıtmadığı görülmüştür. Genel Yönetim Muhasebe Yönetmeliği’nin “Temel Kavramlar” başlıklı 5’inci maddesinin 1’inci fıkrasının (c) bendinde; ihtiyatlılık ilkesi gereği muhasebe uygulamasında muhtemel risklere ve olaylara karşı bu Yönetmelik’te […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının İşçilerin Tamamı İçin Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay Denetim Raporu’na göre, kamu idaresinde çalışan kadrolu işçilerin ve belediye şirket işçilerinin tamamı için kıdem tazminatı ayrılmaması, 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabının eksik görünmesine neden olmuştur. Bu durum, dönemsellik kavramına aykırıdır çünkü işçilerle ilgili olan kıdem tazminatları her yılın sonunda ayrılması gereken bir giderdir. Ayrıca, bu situation ihtiyatlılık kavramını da ihmal etmektedir, zira […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 yılı Sayıştay Denetim Raporları’nda büyükşehir ilçe belediye personelinin kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmaması ve eksik tutarla muhasebe kayıtlarına alınması hususu ele alınmıştır. 4734 sayılı Kanun’un 62’nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi kapsamında alt işveren tarafından çalıştırılan işçilerin kıdem tazminatları, ilgili kamu kurum veya kuruluşunca ödeneceği ifade edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 472-Kıdem […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresine ait şirketten hizmet alımı yoluyla istihdam edilen işçilerin kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmadığı ve ilgili hesaplara kaydedilmediği tespit edilmiştir. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 281’inci maddesinde, 372-Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabının belirlenecek esaslar çerçevesinde ayrılan ve faaliyet dönemi içinde ödeneceği öngörülen kıdem tazminatları karşılıklarının izlenmesi için kullanılacağı belirtilmiştir. Maliye Bakanlığı Muhasebat Genel Müdürlüğü’nün […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Doğru ve Tam Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Kamu İdaresi tarafından personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımı kapsamında istihdam edilen işçilerin kıdem tazminatları karşılıkları ayrılmadığı ve kadrolu işçileri için ayrılan tutarın ücret artışlarına uygun olarak güncellenmediği tespit edilmiştir. 1475 sayılı İş Kanunu’nun “Kıdem Tazminatı” başlıklı 14’üncü maddesi gereğince, işçiye hizmet akdinin devamı süresince geçen her tam yıl için işverence işçinin 30 günlük ücreti […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Sayıştay denetim raporlarında, mahalli idarelerin hesaplarının incelenmesi neticesinde ilgili yasal düzenlemelere aykırı olarak kıdem tazminatları için karşılık ayrılmadığı görülmüştür. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 281’inci maddesinde belirlenen esaslar çerçevesinde ayrılan kıdem tazminatı karşılıklarının izlenmesi için kullanılacağı belirtilmiştir. Hazine ve Maliye Bakanlığı’nın 20.05.2016 tarih ve 9430 sayılı genel yazısında, uygulama birliğinin sağlanması amacıyla kıdem […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: 2022 yılı Sayıştay Denetim Raporları’ndan edinilen bilgiye göre, belediye şirketinden istihdam edilen işçilere ilişkin olarak ayrılması gereken kıdem tazminatı karşılıklarının mali tablolarda eksik tutarlarla izlendiği görülmüştür. Mezkûr raporda, Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 472-Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabına ilişkin hükümlerine uygun olarak hesaplama yapması gereken idarenin sürekli işçileri ile belediye şirketinden istihdam edilen işçiler […]

İşçiler İçin Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Büyükşehir İlçe Belediyesi’ne ait 2021 Yılı Sayıştay Denetim Raporu’nda, işçilere ilişkin kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılmaması ve doğrudan giderleştirilmesi eleştiriyle karşılanmıştır. Yasal düzenlemeler çerçevesinde, 4734 sayılı Kanunun 62 nci maddesinin birinci fıkrasının (e) bendi kapsamında alt işveren tarafından çalıştırılan işçilerin kıdem tazminatları ilgili kamu kurum veya kuruluşunca ödenirken, bu ödemelerin doğrudan işçinin banka hesabına yapılması […]

Kıdem Tazminatı Karşılığı Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Nusaybin Belediyesinin 2021 yılı mali tablolarının incelenmesinde, işçilere ödenecek kıdem tazminatları için karşılık ayrılmadığı ve dolayısıyla 372/472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesaplarının kullanılmadığı görüldü. Bu durum İş Kanunu’ndaki “Kıdem tazminatı” başlıklı 14’üncü maddesine aykırılık teşkil etmektedir. Yönetmelik hükümlerine göre, kıdem tazminatı karşılıkları ilk ayrıldığında, 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı’na kaydedilmesi ve vadeleri bir yılın altına […]

Belediyede Çalışan İşciler İçin Kıdem Tazminatı Karşılığı Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: Belediyede çalışan işçilere ilişkin 2021 yılı mali tablo hataları ele alınmıştır. İdarece muhasebenin temel kavramlarından olan ihtiyatlılık ve dönemsellik gereği sürekli işçilere ait kıdem tazminatı karşılıklarının ayrılması gereken hesabın kullanılmadığı görülmüştür. Mezkûr Yönetmelik’in 472 Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabına ilişkin “Hesabın Niteliği” başlıklı 330’uncu maddesinde, mevzuat hükümlerine göre ayrılacak uzun vadeli kıdem tazminatı karşılıklarının bu […]

Kıdem Tazminatı Karşılıklarının Ayrılmaması (Sayıştay)

ÖZET: İl Özel İdaresince muhasebenin temel kavramlarından olan ihtiyatlılık ve dönemsellik kavramı gereği sürekli işçiler ile taşeron işçilere ilişkin olarak ayrılması gereken kıdem tazminatı karşılıkları ayrılarak muhasebe kayıtları yapılmamıştır. Mahalli İdareler Bütçe ve Muhasebe Yönetmeliği’nin 472-Kıdem Tazminatı Karşılığı Hesabı’na ilişkin hükümlerine göre ayrılacak uzun vadeli kıdem tazminatı karşılıklarının bu hesaba kaydedileceği belirtilmiştir. Ancak İdarenin hesap […]