"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: İhaleye katılan Avensis Yatırım İnş. Paz. San. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan malzemeli yemek sunumu hesap cetvellerinin incelenmesi sonucunda, ana girdiler ile işçilik maliyeti toplamının teklif tutarına oranının, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesinde belirtilen sınırlar (0,80-0,95) içinde olduğu tespit edilmiştir. Bu durum, ilgili belgelerin mevzuata uygun olduğunu göstermektedir. Başvuru sahibi tarafından yapılan itirazda, bu isteklinin sunduğu hesap cetvelinin standart forma uygun olmadığı iddia edilmiştir. Ancak yapılan değerlendirme, Avensis Yatırım İnş. Paz. San. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti.’nin teklifinin uygun olduğunu ortaya koymuştur. Dolayısıyla, başvuru sahibinin iddiası yerinde bulunmamış ve itirazen şikâyet başvurusu reddedilmiştir. Bu sonuç, ihale sürecinin mevzuata uygun bir şekilde yürütüldüğünü göstermektedir.

Karar no2025/UH.I-215
Karar tarihi15.01.2025
Toplantı No2025/003
Gündem No63

BAŞVURU SAHİBİ:

Özler Sevgi Yem. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Ağrı Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1377189 İhale Kayıt Numaralı “Ağrı Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Kuruluşların Mamul Yemek Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Ağrı Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından 22.11.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Ağrı Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Kuruluşların Mamul Yemek Alımı” ihalesine ilişkin olarak Özler Sevgi Yem. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 16.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 17.12.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 27.12.2024 tarih ve 174480 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 27.12.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2024/1838 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihalenin 3’üncü ve 4’üncü kısımlarında Bulan Gıda İnşaat Tem. Turz. Mad. San. Tic. Ltd. Şti. ve Avensis Yatırım İnşaat Pazarlama San. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarının mevzuata uygun olmadığı ve Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79’uncu maddesi ile Kamu İhale Kurulu’nun emsal kararları çerçevesinde detaylı olarak incelenmesi gerektiği, istekliler tarafından sunulan Ek-H.4 Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelinin standart forma uygun olmadığı iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kanun’un aşırı düşük tekliflere ilişkin 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen tekliflerideğerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir. …” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “…79.2. İhale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerinde, aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında aşağıdaki düzenlemelere göre işlem tesis edilmesi gerekmektedir.

79.2.1. Aşırı düşük tekliflere yönelik açıklama istenmesine ilişkin yazıda, isteklilerin yapacakları açıklamalara esas olacak önemli teklif bileşenlerinin, bütün istekliler için aynı unsurları içerecek şekilde belirtilmesi zorunludur. Aşırı düşük teklif açıklaması sunulması için isteklilere üç (3) iş gününden az olmamak üzere uygun bir süre verilir.

79.2.2. İstekliler aşırı düşük olarak tespit edilen tekliflerini aşağıdaki yöntemleri kullanarak açıklayabilirler.

79.2.6. Malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere teknik şartnamede asgari iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapılır ve bu menüde yer alan yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarları belirtilir.

Bu ihalelerde; teklifi aşırı düşük bulunan istekli öncelikle “ana girdi”, “işçilik” ve “yardımcı gider” oranlarının belirtildiği Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelini hazırlayarak açıklaması kapsamında sunar. Açıklamanın geçerli kabul edilebilmesi için “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’den çok olmaması gerekir. Oran belirtmeyen veya belirttiği oran 0,80’den az veya 0,95’den çok olan isteklilerin teklifleri reddedilir.

Bu maddede yer alan ana girdi ibaresi kapsamında, kırmızı et; beyaz et; balık; işlenmiş et ürünleri (sucuk, salam, sosis, kavurma gibi); kuru gıdalar (pirinç, bulgur, nohut, mercimek, kuru fasulye gibi); sebze; meyve; toz şeker, süt; yoğurt, ayran; yağ ürünleri (ayçiçek yağı, zeytinyağı, tereyağı) kahvaltı malzemeleri (peynir, zeytin, yumurta, reçel, bal gibi); pet su, ekmek açıklama yapılacak unsurlar olarak dikkate alınır. İdarenin ihale dokümanında bu girdilerin dışında ana girdi niteliğinde malzeme içeren yemek öğünü düzenlemesi durumunda aşırı düşük teklif açıklama yazısında açıklama istenecek unsurlar arasında bu malzemelerin de belirtilmesi zorunludur. Bu çerçevede, isteklinin beyan ettiği orana uygun teklif sunması durumunda, yemek pişirilmesi için gerekli enerji giderleri (doğalgaz, LPG gibi), temizlik malzemeleri, su, sigorta giderleri, ilaçlama ve hijyen sağlama giderleri, bakım onarım, amortisman, nakliye, sözleşme giderleri ve genel giderler, portör muayenesi ve tali çiğ girdiler (tuz, baharat, tatlandırıcı vb.) gibi unsurlar “yardımcı girdiler” başlığında değerlendirilir ve bu unsurlar için açıklama sunulması gerekmez.

Örneğin; 1.000 öğün yemek alımı için çıkılan bir ihalede, birim fiyat olarak 5 TL teklif veren bir isteklinin, 5.000 TL olan toplam teklif bedelinin aşırı düşük olarak değerlendirilmesi ve istekli tarafından sunulan Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelinde “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,90 olarak belirtilmesi halinde, teklifin 4.500 TL’sinin ana çiğ girdi ile işçilik toplamını içerdiği kabul edilir ve isteklinin sadece bu kısma ilişkin açıklama yapması gerekir. Teklifin 500 TL’lik kısmının ise yardımcı giderlere ilişkin olduğu kabul edildiğinden, bu kısma ilişkin açıklama yapılması gerekmemektedir.” açıklamaları bulunmaktadır.

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 03.02

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

Aile Ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Kuruluşların Mamul Yemek Alımı, Dağıtım Ve Servis Hizmetleri Alımı 425.530 adet/öğün mamul yemek

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer:

Ağrı Çocuk Evleri Sitesi Müdürlüğü

Ağrı HYBRM Müdürlüğü

Engelsiz Yaşam Merkezi Müdürlüğü

Kadın Konukevi Müdürlüğü

Ağrı İshak Paşa Çocuk Evleri Sitesi Müdürlüğü” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Kısmi teklif verilmesi” başlıklı 20’nci maddesinde “20.1. Bu ihalede kısmi teklif verilebilir.

20.2. Bu ihaledeki kısım sayısı 5 dir. İhale kısımlarına ilişkin koşullar altta düzenlenmiştir;

1-Ağrı İshak Paşa Çocuk Evleri Sitesi Müdürlüğü

2-Ağrı HYBRM Müdürlüğü

3-Engelsiz Yaşam Merkezi Müdürlüğü

4-Kadın Konukevi Müdürlüğü

5-Çocuk Evleri sitesi Müdürlüğü” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin“Sınır değer” başlıklı 33’üncü maddesinde “33.1. Teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden Kanunun 38 inci maddesine göre açıklama istenecektir. Bu kapsamda; ihale komisyonu sınır değerin altında kalan teklifleri aşırı düşük teklif olarak tespit eder ve bu teklif sahiplerinden Kurum tarafından belirlenen kriterlere göre teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister. İhale komisyonu;

a) Verilen hizmetin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin işin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen hizmetin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifi reddedilir.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin ekinde;

3. Kısım (Ağrı Çocuk Evleri Sitesi Müdürlüğü)

Sıra No

Açıklama

Birimi

İşçi Sayısı

Ay/gün/saat

1

Aşçı (Brüt asgari ücretin %30 fazlası)

Ay

1,00

12

2

Aşçı Yardımcısı (Brüt asgari ücretin %10 fazlası)

Ay

1,00

12

3

Bulaşıkçı/Servis Elemanı (Brüt asgari ücret)

Ay

2,00

12

Sıra No

Açıklama

Birimi

Miktarı

1

Sabah Kahvaltısı (13 Yaş ve Üzeri)

adet

9.720

2

Öğle Yemeği (13 Yaş ve Üzeri)

adet

14.760

3

Akşam Yemeği (13 Yaş ve Üzeri)

adet

10.440

4

1. Ara Öğün (13 Yaş ve Üzeri)

adet

6.840

5

2. Ara Öğün (13 Yaş ve Üzeri)

adet

6.840

6

Sabah Kahvaltısı (1-2 yaş)

adet

1.800

7

Öğle Yemeği (1-2 yaş)

adet

1.800

8

Akşam Yemeği (1-2 yaş)

adet

1.800

9

1. Ara Öğün (1-2 yaş)

adet

1.800

10

2. Ara Öğün (1-2 yaş)

adet

1.800

11

Sabah Kahvaltısı (3-6 yaş)

adet

5.400

12

Öğle Yemeği (3-6 yaş)

adet

5.400

13

Akşam Yemeği (3-6 yaş)

adet

5.400

14

1. Ara Öğün (3-6 yaş)

adet

5.400

15

2. Ara Öğün (3-6 yaş)

adet

5.400

16

Sabah Kahvaltısı (7-12 Yaş)

adet

7.200

17

Öğle Yemeği (7-12 Yaş)

adet

7.200

18

Akşam Yemeği (7-12 Yaş)

adet

7.200

19

1. Ara Öğün (7-12 Yaş)

adet

7.200

20

2. Ara Öğün (7-12 Yaş)

adet

7.200

21

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Brüt Asgari ücretin %30 fazlası)

gün

15,5

22

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Brüt Asgari ücretin %10 fazlası)

gün

15,5

23

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Brüt Asgari ücret)

gün

31

4. Kısım (Ağrı Huzurevi YBRM Müdürlüğü )

Sıra No

Açıklama

Birimi

İşçi Sayısı

Ay/gün/saat

1

Aşçı (Brüt asgari ücretin %30 fazlası)

Ay

1,00

12

2

Aşçı Yardımcısı(Brüt asgari ücretin %10 fazlası)

Ay

1,00

12

3

Bulaşıkçı/Servis Elemanı (Brüt asgari ücret)

Ay

2,00

12″

tablosu yer almıştır.

Ağrı Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından e-ihale olarak kısmi teklife açık şekilde 22.11.2024 tarihinde gerçekleştirilen “Ağrı Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Kuruluşların Mamul Yemek Alımı” ihalesinin şikâyete konu edilen 3’üncü kısmına 6 isteklinin teklif verdiği, 1 isteklinin teklifinin geçici teminatının uygun olmadığı, 1 isteklinin teklifinin İdari Şartname’nin 48.1’inci maddesine uygun olmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, 25.11.2024 tarihinde EKAP üzerinden gönderilen yazılar ile sınır değerin altında geçerli teklif veren Bulan Gıda İnşaat Tem. Turz. Mad. San. Tic. Ltd. Şti., Avensis Yatırım İnş. Paz. San. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti. ve Kudretli Yem. Gıda Tem. Loj. Med. İnş. İth. İhr. San. Tic. Ltd. Şti.den 29.11.2024 tarihine kadar aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulmasının istendiği, Kudretli Yem. Gıda Tem. Loj. Med. İnş. İth. İhr. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından aşırı düşük teklif açıklaması sunulmadığı, idarece yapılan aşırı düşük teklif sorgulaması sonucunda Bulan Gıda İnşaat Tem. Turz. Mad. San. Tic. Ltd. Şti. ile Avensis Yatırım İnş. Paz. San. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarının uygun görüldüğü,

İhalenin şikâyete konu edilen 4’üncü kısmına 8 isteklinin teklif verdiği, 1 isteklinin teklifinin geçici teminatının uygun olmadığı, 1 isteklinin teklifinin İdari Şartname’nin 48.1’inci maddesine uygun olmadığı gerekçesiyle, 1 isteklinin teklifinin iş deneyiminin uygun olmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, 25.11.2024 tarihinde EKAP üzerinden gönderilen yazılar ile sınır değerin altında geçerli teklif veren sınır değerin altında geçerli teklif veren Avensis Yatırım İnş. Paz. San. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti., Bulan Gıda İnşaat Tem. Turz. Mad. San. Tic. Ltd. Şti. ve Meka Taş. Tem. İnş. Gıda Yem Mad. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti.den 29.11.2024 tarihine kadar aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulmasının istendiği, idarece yapılan aşırı düşük teklif sorgulaması sonucunda Bulan Gıda İnşaat Tem. Turz. Mad. San. Tic. Ltd. Şti. ve Meka Taş. Tem. İnş. Gıda Yem Mad. İth. İhr. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarının çiğ girdi miktarlarının belirtilmediği gerekçesiyle uygun görülmediği, Avensis Yatırım İnş. Paz. San. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamasının uygun görüldüğü,

06.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalenin 3’üncü kısmının Bulan Gıda İnşaat Tem. Turz. Mad. San. Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak Avensis Yatırım İnş. Paz. San. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti.nin belirlendiği, ihalenin 4’üncü kısmının Avensis Yatırım İnş. Paz. San. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak başvuru sahibinin belirlendiği anlaşılmıştır.

4734 sayılı Kanun’nun 38’inci maddesinde ifade edildiği üzere, ihale komisyonu tarafından, verilen tekliflerin değerlendirilmesinden sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olduğunu belirlediği teklifler reddedilmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıların yazılı olarak isteneceği hükme bağlanmıştır. Ayrıca ihale komisyonunca, anılan maddede belirtilen hususlar kapsamında yapılan yazılı açıklamalar dikkate alınmak suretiyle aşırı düşük tekliflerin değerlendirileceği belirtilmiş olup bu değerlendirme neticesinde, aşırı düşük teklif açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin tekliflerinin reddedileceği belirtilmiştir.

Bu çerçevede, Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde, ihale ilanında ve dokümanında teklifi sınır değerin altında kalan isteklilerden açıklama isteneceği belirtilen hizmet alımı ihalelerine ilişkin olarak aşırı düşük tekliflerin tespiti ve değerlendirilmesi yönünde ayrıntılı açıklamalara yer verilmiştir. Ayrıca malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin sunulması ve değerlendirilmesine ilişkin olarak ise özel açıklamalar da bulunmaktadır. Buna göre, malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere Teknik Şartname’de asgari iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapılması gerektiği öngörülmüş olup bu menüde yer alan yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarlarının belirtilmesi gerektiği belirtilmiştir.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesinde, malzemeli yemek hizmet alımı ihalelerinde aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere Teknik Şartname’de asgari iki haftalık örnek menü düzenlemesi yapılacağı ve bu menüde yer alan yemeklerin içerikleri ile çiğ girdi miktarlarının belirtileceği, teklifi aşırı düşük bulunan isteklilerin “ana girdi”, “işçilik” ve “yardımcı gider” oranlarının belirtildiği malzemeli yemek sunumu hesap cetvelini (Ek-H.4) hazırlayarak açıklaması kapsamında sunması, bu açıklamanın geçerli kabul edilebilmesi için “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının 0,80’den az ve 0,95’den çok olmaması gerektiği, oran belirtmeyen veya belirttiği oran 0,80’den az veya 0,95’den çok olan isteklilerin tekliflerinin ise reddedilmesi gerektiği, istekliler tarafından sadece iki haftalık örnek menüdeki ana girdiler ve işçilik giderleri dikkate alınarak açıklama yapılması gerektiği, isteklilerin örnek menüdeki girdiler ve işçilik gideri kullanılarak teklif ettikleri birim fiyatını açıklamalarının gerektiği, toplam miktar ve tutar açıklamasının ise yapılmayacağı, örneğin normal kahvaltı, diyet kahvaltı, ara öğün, normal yemek ve diyet yemek gibi birim fiyatları içeren bir ihalede, isteklilerin teklif ettikleri birim fiyatı; örnek menüyü ve bu menünün üretimi için gerekli işçilik tutarını kullanarak tevsik etmeleri durumunda açıklamanın uygun kabul edileceği açıklanmıştır.

Başvuruya konu ihalede başvuru sahibi tarafından 16.12.2024 tarihinde yapılan şikayet başvurusunda ihalenin 3’üncü ve 4’üncü kısımlarında Bulan Gıda İnşaat Tem. Turz. Mad. San. Tic. Ltd. Şti. ve Avensis Yatırım İnşaat Pazarlama San. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarının ve yeterliğinin uygun olmadığına yönelik birden fazla iddia ve gerekçeye yer verildiği, ancak itirazen şikâyet başvuru dilekçesinde ise sadece “anılan istekliler tarafından sunulan Ek-H.4 Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelinin standart forma uygun olmadığı” iddiasına yer verildiği görüldüğünden, itirazen şikâyet başvurusuna konu inceleme bu iddia ile sınırlı olarak yapılmıştır.

Başvuru sahibinin iddiası çerçevesinde Bulan Gıda İnşaat Tem. Turz. Mad. San. Tic. Ltd. Şti. ve Avensis Yatırım İnş. Paz. San. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamaları incelendiğinde aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

Bulan Gıda İnşaat Tem. Turz. Mad. San. Tic. Ltd. Şti. tarafından ihalenin 3’üncü kısmına ilişkin olarak sunulan aşırı düşük teklif açıklaması kapsamında her öğün için düzenlenen malzemeli yemek sunumu hesap cetvellerinin yer aldığı, bu tablolarda girdilerin miktarı, birim fiyatı ve tutarları ile açıklama yönteminin belirtildiği, her öğün için hesaplanan ana girdi oranı ve yardımcı giderler oranının gösterildiği tespit edilmiştir.

Yapılan incelemede, başvuruya konu ihalede birim fiyat teklif cetvelinde işçilik için ayrı satırların bulunduğu görülmüş olmakla birlikte, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesi uyarınca “ana girdi”, “işçilik” ve “yardımcı gider” oranlarının belirtildiği malzemeli yemek sunumu hesap cetvelinin sunulmasının zorunlu olduğu, anılan istekli tarafından ise açıklama kapsamında söz konusu hesap cetvelinin sunulmadığı ve “(Ana Girdi Maliyeti+İşçilik Maliyeti)/Toplam Teklif Tutarı” oranının gösterilmediği tespit edildiğinden, açıklamanın Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesine uygun olmadığı anlaşılmıştır. Bu itibarla ihalenin 3’üncü kısmında Bulan Gıda İnşaat Tem. Turz. Mad. San. Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği sonucuna varılmıştır.

Avensis Yatırım İnş. Paz. San. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti. tarafından ihalenin 3’üncü kısmına ilişkin sunulan Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelinin;

Ana girdi oranı

3.852,67

%6,08

İşçilik oranı

55.773,89

% 88

Yardımcı giderler oranı

3.750,00

%5,92

Toplam

63.376,56

% 100

İhalenin 4’üncü kısmına ilişkin sunulan Malzemeli Yemek Sunumu Hesap Cetvelinin,

Ana girdi oranı

3.210,56

%5,08

İşçilik oranı

55.773,89

% 88,20

Yardımcı giderler oranı

4.250,00

% 6,72

Toplam

63.234,45

% 100

şeklinde olduğu görülmüştür.

Yapılan incelemede, anılan istekli tarafından ihalenin 3’üncü ve 4’üncü kısımlarına ilişkin olarak sunulan malzemeli yemek sunumu hesap cetvellerinde ana girdiler ile işçilik maliyeti toplamının ilgili kısımdaki teklif tutarına oranının Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesinde açıklanan sınırlar (0,80-0,95) içerisinde olduğu ve söz konusu belgelerin Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesine uygun olduğu anlaşılmıştır.

Bu çerçevede başvuru sahibinin Avensis Yatırım İnş. Paz. San. İç ve Dış Tic. Ltd. Şti.ne yönelik iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddiasının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından, başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin tamamının iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

Diğer taraftan, İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “İtirazen şikâyet başvurularında aranılacak şekil unsurları” başlıklı 11’inci maddesinin altıncı fıkrasında “…Kısmi teklife açık ihalelerde ise tekliflerin verilmesi ile bu aşamadan sonraki işlemlere ilişkin başvurularda, başvuru bedeli toplam yaklaşık maliyet üzerinden yatırılır. Başvuruya konu kısmın yaklaşık maliyetine göre fazla yatırıldığı tespit edilen tutar Kurum tarafından başvuru sahibine iade edilir.” açıklaması yer almaktadır.

İhalenin itirazen şikâyete konu 3’üncü ve 4’üncü kısımlarının yaklaşık maliyeti dikkate alındığında 4734 sayılı Kanun’un 53’üncü maddesi uyarınca ödenmesi gereken itirazen şikâyet başvuru bedelinin 78.855,00 TL olduğu, başvuru sahibi tarafından toplam yaklaşık maliyet üzerinden 118.286,00 TL’nin Kurum hesaplarına yatırıldığı, bu nedenle fazla ödendiği tespit edilen 39.431,00 TL’nin yazılı talebi halinde başvuru sahibine iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, ihalenin 3’üncü kısmında Bulan Gıda İnşaat Tem. Turz. Mad. San. Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) İhalenin 3’üncü kısmına ilişkin olarak anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

2) İhalenin 4’üncü kısmına ilişkin olarak anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

3) Fazla ödenen başvuru bedelinin başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.