"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iddialarını değerlendirirken, kesin teminat mektubunun süresinin ihale konusu işin bitiş tarihi dikkate alınarak belirlenmesi gerektiğini vurgulamıştır. İdari Şartname’de kesin teminat mektubunun süresinin 3 yıl olarak düzenlenmesi, işin süresinin 12 ay olduğu göz önüne alındığında, bu durumun gereksiz bir yük oluşturduğu ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 5’inci maddesinde belirtilen ihtiyaçların uygun şartlarla karşılanması ilkesine aykırı olduğu tespit edilmiştir. Kurul, bu nedenle kesin teminat süresinin işin süresi ile orantılı olarak belirlenmesi gerektiğine karar vermiştir. İdarenin bu düzenlemenin haklı bir gerekçesini sunamadığı, dolayısıyla başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır. Bu bağlamda, ihalenin iptaline karar verilmiştir.

Karar no2025/UH.II-1138
Karar tarihi14.05.2025
Toplantı No2025/019
Gündem No43

BAŞVURU SAHİBİ:

Nilka Enerji İnşaat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

DSİ 21.Bölge Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/323743 İhale Kayıt Numaralı “Dsi 21 Bölge Müdürlüğü (Aydın) Şoförlü Taşıt Kiralama Hizmet Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

DSİ 21.Bölge Müdürlüğü tarafından 09.04.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “DSİ 21 Bölge Müdürlüğü (Aydın) Şoförlü Taşıt Kiralama Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Nilka Enerji İnşaat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi‘nin 03.04.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 08.04.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 18.04.2025 tarih ve 182519 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 18.04.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/831 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1-İdari Şartname’nin 25.3.1’inci maddesinin B-4 paragrafında “Bu işte çalışacak şoförlerine, yatılı seyahatlerde görevlendirilmeleri şartıyla toplam 312 gün (1 gün x 12 ay x 26 şoför) konaklama yaptırılabilecektir. Konaklama ücreti için günlük brüt üst limit 750,00 TL’dir. Bu konaklama bedeli DSİ Genel Müdürlüğü 2025 Yılı Misafirhane Ücret Tarifesine göre tespit edilmiştir. Konaklama bedelinin ödenebilmesi için konaklamaya dair fatura / makbuzun İdareye teslim edilmesi şarttır. Getirilecek olan fatura / makbuzdaki bedel 750,00 TL’nin altında ise fatura / makbuzdaki bedel ödenecek olup, Konaklama için günlük 750,00 TL’nin üzerinde herhangi bir ödeme yapılmayacaktır.” düzenlemesinin yer aldığı, şoförlere DSİ misafirhane ücreti olan 750,00 TL konaklama ücreti belirlendiği, işin sonuna kadar da bu tutarın değişmeyeceğinin belirtildiği, günümüz koşullarına bakıldığında bu konaklama bedelinin işin süre sonu olan 30.06.2026 kadar 750,00 TL’nin üstüne çıkmamasının imkânsız olduğu, hizmetin ifası sırasında bu konaklama bedelinin bu bedelin üstünde olması ve bu giderin hangi şekilde karşılanacağının belirtilmemesinden dolayı hizmet yapılırken karışıklığa neden olacağı, DSİ misafirhane ücret tarifesinde oluşacak artışların yansıtılacağı ile ilgili bir düzenlemenin de olmadığı dikkate alındığında söz konusu düzenlemenin mevzuata aykırı olduğu,

2- İdari Şartname’nin 48.2’nci maddesinde “Kesin Teminat Mektubunun süresi 3 yıl süreyle geçerli olacak şekilde düzenlenmiş olarak İdareye teslim edilecektir.” düzenlemesinin yer aldığı, yapım işlerinde bile işin bitim tarihinden itibaren kesin kabule kadar 1 yıl süreyle geçerli olabilecek teminat isteniyorken bu hizmet işi için 3 yıl süreyle kesin teminat istenmesinin hizmet alımı ihalelerine uygun bir uygulama olmadığı, bankalardan kesin teminat mektubu isteminde bulunulduğunda işin ihale kayıt numarasını ve tüm bilgilerin paylaşıldığı, 1 yıllık süreyle yapılacak işe, bankanın 3 yıl süreyle kesin teminat vermesinin de mümkün olmadığı, bu yüzden bu sürenin makul bir süre olmadığı,

3- İdari Şartname’nin ihaleye katılmaya ilişkin hususlar başlığı altında düzenlemelerde ve kamu ihale mevzuatında ortak girişimlerin teklif sunabileceğine ilişkin düzenlemeler bulunmasına rağmen İdari Şartname’nin 48.9’uncu maddesinde bu ihaleye ortak girişimlerin teklif veremeyeceği ile ilgili düzenleme yapıldığı, burada yapılan düzenlemenin Kamu İhale Kanunu’na ve İdari Şartname’nin 7’nci maddesine aykırılık teşkil ettiği,

4- İdari Şartname’nin 48.11’inci maddesinde “Bu ihale dokümanı kapsamında alımı gerçekleştirilen tüm taşıtlar fiilen arazi üzerinde görev yapacaklardır.” düzenlemesinin yer aldığı, ancak ihale dokümanın EK-6 formunda 4×2 Pick Up araçların da %2 kasko değerine tabi tutulması ilişkin düzenleme yapıldığı, ihale dokümanı bileşenlerinin bir bütün olduğu ve birbiriyle uyumlu olması gerektiği, burada yapılan düzenlemelerin birbiriyle çelişkili olduğu ve sağlıklı bir fiyat oluşturulmasında karışıklığa neden olduğu iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

İdari Şartname’ninİhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde“2.1.İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: DSİ 21. BÖLGE MÜDÜRLÜĞÜ (AYDIN) ŞOFÖRLÜ TAŞIT KİRALAMA HİZMETİ

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu: DSİ 21. Bölge Müdürlüğü hizmetleri için 72 adet araç ile 77 şoförlü taşıt kiralama hizmet alımı

e) Miktarı:

DSİ 21. Bölge Müdürlüğü hizmetleri için 72 adet araç ile 77 şoförlü taşıt kiralama hizmet alımı.

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: DSİ 21. Bölge Müdürlüğü (Aydın, Denizli ve Muğla) sorumluluk sahası dahilinde ve haricinde tüm hizmetlerde kullanılacaktır.”düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1.Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dahildir.

25.2.25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

1. Kısım Teklif Fiyata Dahil Olan Giderler:

…B-4) Bu işte çalışacak şoförlerine, yatılı seyahatlerde görevlendirilmeleri şartıyla toplam 312 gün (1 gün x 12 ay x 26 şoför) konaklama yaptırılabilecektir. Konaklama ücreti için günlük brüt üst limit 750,00 TL’dir. Bu konaklama bedeli DSİ Genel Müdürlüğü 2025 Yılı Misafirhane Ücret Tarifesine göre tespit edilmiştir. Konaklama bedelinin ödenebilmesi için konaklamaya dair fatura / makbuzun İdareye teslim edilmesi şarttır. Getirilecek olan fatura / makbuzdaki bedel 750,00 TL’nin altında ise fatura / makbuzdaki bedel ödenecek olup, Konaklama için günlük 750,00 TL’nin üzerinde herhangi bir ödeme yapılmayacaktır. Konaklama ücretini gösterir fatura / makbuz İdareye teslim edilmez ise ödeme yapılmayacaktır. Ayrıca, bu bedel sözleşme bitimine kadar değişmeyecek olup, bu bedele sözleşme ve genel giderler dâhildir. İstekliler tekliflerini buna göre düzenleyeceklerdir. İstekliler belirlenen üst limitin altında teklif vermesi halinde; teklif veren isteklilerin yeni üst limiti, teklif ettiği bedel olacaktır.

Ay içerisinde yapılmayan Konaklama için ise ödeme yapılmayacaktır.

2. Kısım Teklif Fiyata Dahil Olan Giderler:

B-4) Bu işte çalışacak şoförlerine, yatılı seyahatlerde görevlendirilmeleri şartıyla toplam 84 gün (1 gün x 12 ay x 7 şoför) konaklama yaptırılabilecektir. Konaklama ücreti için günlük brüt üst limit 750,00 TL’dir. Bu konaklama bedeli DSİ Genel Müdürlüğü 2025 Yılı Misafirhane Ücret Tarifesine göre tespit edilmiştir. Konaklama bedelinin ödenebilmesi için konaklamaya dair fatura / makbuzun İdareye teslim edilmesi şarttır. Getirilecek olan fatura / makbuzdaki bedel 750,00 TL’nin altında ise fatura / makbuzdaki bedel ödenecek olup, Konaklama için günlük 750,00 TL’nin üzerinde herhangi bir ödeme yapılmayacaktır. Konaklama ücretini gösterir fatura / makbuz İdareye teslim edilmez ise ödeme yapılmayacaktır. Ayrıca, bu bedel sözleşme bitimine kadar değişmeyecek olup, bu bedele sözleşme ve genel giderler dâhildir. İstekliler tekliflerini buna göre düzenleyeceklerdir. İstekliler belirlenen üst limitin altında teklif vermesi halinde; teklif veren isteklilerin yeni üst limiti, teklif ettiği bedel olacaktır.

Ay içerisinde yapılmayan Konaklama için ise ödeme yapılmayacaktır.

3. Kısım Teklif Fiyata Dahil Olan Giderler:

B-4) Bu işte çalışacak şoförlerine, yatılı seyahatlerde görevlendirilmeleri şartıyla toplam 192 gün (1 gün x 12 ay x 16 şoför) konaklama yaptırılabilecektir. Konaklama ücreti için günlük brüt üst limit 750,00 TL’dir. Bu konaklama bedeli DSİ Genel Müdürlüğü 2025 Yılı Misafirhane Ücret Tarifesine göre tespit edilmiştir. Konaklama bedelinin ödenebilmesi için konaklamaya dair fatura / makbuzun İdareye teslim edilmesi şarttır. Getirilecek olan fatura / makbuzdaki bedel 750,00 TL’nin altında ise fatura / makbuzdaki bedel ödenecek olup, Konaklama için günlük 750,00 TL’nin üzerinde herhangi bir ödeme yapılmayacaktır. Konaklama ücretini gösterir fatura / makbuz İdareye teslim edilmez ise ödeme yapılmayacaktır. Ayrıca, bu bedel sözleşme bitimine kadar değişmeyecek olup, bu bedele sözleşme ve genel giderler dâhildir. İstekliler tekliflerini buna göre düzenleyeceklerdir. İstekliler belirlenen üst limitin altında teklif vermesi halinde; teklif veren isteklilerin yeni üst limiti, teklif ettiği bedel olacaktır.

Ay içerisinde yapılmayan Konaklama için ise ödeme yapılmayacaktır.

…,,

4. Kısım Teklif Fiyata Dahil Olan Giderler:

B-4) Bu işte çalışacak şoförlerine, yatılı seyahatlerde görevlendirilmeleri şartıyla toplam 168 gün (1 gün x 12 ay x 14 şoför) konaklama yaptırılabilecektir. Konaklama ücreti için günlük brüt üst limit 750,00 TL’dir. Bu konaklama bedeli DSİ Genel Müdürlüğü 2025 Yılı Misafirhane Ücret Tarifesine göre tespit edilmiştir. Konaklama bedelinin ödenebilmesi için konaklamaya dair fatura / makbuzun İdareye teslim edilmesi şarttır. Getirilecek olan fatura / makbuzdaki bedel 750,00 TL’nin altında ise fatura / makbuzdaki bedel ödenecek olup, Konaklama için günlük 750,00 TL’nin üzerinde herhangi bir ödeme yapılmayacaktır. Konaklama ücretini gösterir fatura / makbuz İdareye teslim edilmez ise ödeme yapılmayacaktır. Ayrıca, bu bedel sözleşme bitimine kadar değişmeyecek olup, bu bedele sözleşme ve genel giderler dâhildir. İstekliler tekliflerini buna göre düzenleyeceklerdir. İstekliler belirlenen üst limitin altında teklif vermesi halinde; teklif veren isteklilerin yeni üst limiti, teklif ettiği bedel olacaktır.

5. Kısım Teklif Fiyata Dahil Olan Giderler:

B-4) Bu işte çalışacak şoförlerine, yatılı seyahatlerde görevlendirilmeleri şartıyla toplam 168 gün (1 gün x 12 ay x 14 şoför) konaklama yaptırılabilecektir. Konaklama ücreti için günlük brüt üst limit 750,00 TL’dir. Bu konaklama bedeli DSİ Genel Müdürlüğü 2025 Yılı Misafirhane Ücret Tarifesine göre tespit edilmiştir. Konaklama bedelinin ödenebilmesi için konaklamaya dair fatura / makbuzun İdareye teslim edilmesi şarttır. Getirilecek olan fatura / makbuzdaki bedel 750,00 TL’nin altında ise fatura / makbuzdaki bedel ödenecek olup, Konaklama için günlük 750,00 TL’nin üzerinde herhangi bir ödeme yapılmayacaktır. Konaklama ücretini gösterir fatura / makbuz İdareye teslim edilmez ise ödeme yapılmayacaktır. Ayrıca, bu bedel sözleşme bitimine kadar değişmeyecek olup, bu bedele sözleşme ve genel giderler dâhildir. İstekliler tekliflerini buna göre düzenleyeceklerdir. İstekliler belirlenen üst limitin altında teklif vermesi halinde; teklif veren isteklilerin yeni üst limiti, teklif ettiği bedel olacaktır.…” düzenlemesi,

Sözleşme Tasarısı’nın “İşin süresi” başlıklı 9’uncu maddesinde “9.1. İşe başlama tarihi 01.07.2025; işi bitirme tarihi 30.06.2026

9.2. Bu sözleşmenin uygulanmasında sürelerin hesabı takvim günü esasına göre yapılmıştır.” düzenlemesi yer almaktadır.

İhaleye ilişkin teklif cetveli aşağıdaki şekildedir.

1. Kısım – 21. Bölge Müdürlüğü/Aydın

A

B

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi sayısı

Ay/gün/saat

1

Şoför Ücreti (4+1 kişilik Sedan Tipli Binek Taşıt, 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt, 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt, 6+1 kişilik Çift Kabinli Kamyonet 4×2 Taşıt, En Az 13+1 En Çok 16+1 kişilik Minibüs Taşıt Şoförleri) (Brüt asgari ücret)

Ay

26,00

12,000

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

1

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Sedan Tipli Binek Taşıt (1 araç)

ay

12,000

2

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Sedan Tipli Binek Taşıt (1 araç)

ay

12,000

3

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Sedan Tipli Binek Taşıt (1 araç)

ay

12,000

4

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Sedan Tipli Binek Taşıt (1 araç)

ay

12,000

5

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

6

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

7

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

8

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

9

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

10

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt (7 araç x 12 ay)

araç x ay

84,000

11

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt (2 Şoför ile Çalışacak Vardiyalı Araç) (Teklif Edilen Fiyata Şoför Bedeli Dahil Edilmeyecektir.) (2 araç x 12 ay)

araç x ay

24,000

12

2018 veya üstü model 6+1 kişilik Çift Kabinli Kamyonet 4×2 Taşıt (2 araç x 12 ay)

araç x ay

24,000

13

2018 veya üstü model En Az 13+1 En Çok 16+1 kişilik Minibüs Taşıt (4 araç x 12 ay)

araç x ay

48,000

14

Fazla Çalışma

saat

7.020,000

15

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri

gün

312,000

16

Konaklama

gün

312,000

II. ARA TOPLAM (K.D.V. Hariç)

KISIM TOPLAM TUTARI(K.D.V Hariç)

2. Kısım – 15. Sondaj Şube Müdürlüğü/Aydın

A

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi sayısı

Ay/gün/saat

1

Şoför Ücreti (4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt, 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt, 6+1 kişilik Çift Kabinli Kamyonet 4×2 Taşıt, En Az 13+1 En Çok 16+1 kişilik Minibüs Taşıt Şoförleri) (Brüt asgari ücret)

Ay

7,00

12,000

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birimi

Miktarı

Teklif EdilenBirim Fiyat

Tutarı

1

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

2

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt (1 araç x 12 ay)

araç x ay

12,000

3

2018 veya üstü model 6+1 kişilik Çift Kabinli Kamyonet 4×2 Taşıt (1 araç x 12 ay)

araç x ay

12,000

4

2018 veya üstü model En Az 13+1 En Çok 16+1 kişilik Minibüs Taşıt (4 araç x 12 ay)

araç x ay

48,000

5

Fazla Çalışma

saat

1.890,000

6

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri

gün

84,000

7

Konaklama

gün

84,000

II. ARA TOPLAM (K.D.V. Hariç)

KISIM TOPLAM TUTARI(K.D.V Hariç)

3. Kısım – 211. Şube Müdürlüğü/Aydın

A

B

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi sayısı

Ay/gün/saat

1

Şoför Ücreti (4+1 kişilik Sedan Tipli Binek Taşıt, 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt, 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt, En Az 13+1 En Çok 16+1 kişilik Minibüs Taşıt Şoförleri) (Brüt asgari ücret)

Ay

16,00

12,000

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

1

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Sedan Tipli Binek Taşıt (1 araç)

ay

12,000

2

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

3

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

4

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

5

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

6

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt (6 araç x 12 ay)

araç x ay

72,000

7

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt (2 Şoför ile Çalışacak Vardiyalı Araç) (Teklif Edilen Fiyata Şoför Bedeli Dahil Edilmeyecektir.) (1 araç x 12 ay)

araç x ay

12,000

8

2018 veya üstü model En Az 13+1 En Çok 16+1 kişilik Minibüs Taşıt (3 araç x 12 ay)

araç x ay

36,000

9

Fazla Çalışma

saat

4.320,000

10

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri

gün

192,000

11

Konaklama

gün

192,000

II. ARA TOPLAM (K.D.V. Hariç)

KISIM TOPLAM TUTARI(K.D.V Hariç)

4. Kısım – 212. Şube Müdürlüğü/Denizli

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi sayısı

Ay/gün/saat

1

Şoför Ücreti (4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt, 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt, En Az 13+1 En Çok 16+1 kişilik Minibüs Taşıt Şoförleri) (Brüt asgari ücret)

Ay

14,00

12,000

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

1

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

2

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

3

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

4

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

5

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

6

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt (5 araç x 12 ay)

araç x ay

60,000

7

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt (2 Şoför ile Çalışacak Vardiyalı Araç) (Teklif Edilen Fiyata Şoför Bedeli Dahil Edilmeyecektir.) (1 araç x 12 ay)

araç x ay

12,000

8

2018 veya üstü model En Az 13+1 En Çok 16+1 kişilik Minibüs Taşıt (2 araç x 12 ay)

araç x ay

24,000

9

Fazla Çalışma

saat

3.780,000

10

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri

gün

168,000

11

Konaklama

gün

168,000

II. ARA TOPLAM (K.D.V. Hariç)

KISIM TOPLAM TUTARI(K.D.V Hariç)

5. Kısım – 213. Şube Müdürlüğü/Muğla

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi sayısı

Ay/gün/saat

1

Şoför Ücreti (4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt, 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt, En Az 13+1 En Çok 16+1 kişilik Minibüs Taşıt Şoförleri) (Sözleşme ve genel giderler, yemek ve yol dahil) (Brüt asgari ücret)(Brüt asgari ücret)

Ay

14,00

12,000

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

1

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

2

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

3

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

4

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt (1 araç)

ay

12,000

5

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt (7 araç x 12 ay)

araç x ay

84,000

6

2018 veya üstü model 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt (2 Şoför ile Çalışacak Vardiyalı Araç) (Teklif Edilen Fiyata Şoför Bedeli Dahil Edilmeyecektir.) (1 araç x 12 ay)

araç x ay

12,000

7

2018 veya üstü model En Az 13+1 En Çok 16+1 kişilik Minibüs Taşıt (1 araç x 12 ay)

araç x ay

12,000

8

Fazla Çalışma

saat

3.780,000

9

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri

gün

168,000

10

Konaklama

gün

168,000

II. ARA TOPLAM (K.D.V. Hariç)

KISIM TOPLAM TUTARI(K.D.V Hariç)

Yapılan incelemede, başvuruya konu ihaleninDSİ 21. Bölge Müdürlüğü (Aydın) Şoförlü Taşıt Kiralama Hizmeti” alımı işi olduğu, 5 kısımdan oluşan ihalede şikâyete konu düzenlemede, her kısımda iş kapsamında çalışacak şoförlere, yatılı seyahatlerde görevlendirilmeleri şartıyla ayrı ayrı belirtilen gün toplamı kadar konaklama yaptırılabileceği, konaklama ücreti için günlük brüt üst limitin DSİ Genel Müdürlüğü 2025 yılı misafirhane ücret tarifesine göre 750,00 TL olarak belirlendiği, konaklama bedelinin ödenebilmesi için konaklamaya dair fatura / makbuzun idareye teslim edilmesinin gerektiği, getirilecek olan fatura / makbuzdaki bedel 750,00 TL’nin altında ise fatura / makbuzdaki bedelin ödeneceği, konaklama için günlük 750,00 TL’nin üzerinde herhangi bir ödemenin yapılmayacağı, konaklama ücretini gösterir fatura / makbuz idareye teslim edilmez ise ödeme yapılmayacağı, ayrıca, bu bedelin sözleşme bitimine kadar değişmeyeceği, bu bedele sözleşme ve genel giderlerin dâhil olduğu, isteklilerin tekliflerini buna göre düzenleyecekleri, istekliler belirlenen üst limitin altında teklif vermesi halinde; teklif veren isteklilerin yeni üst limitinin, teklif ettiği bedel olacağı belirtilmiştir.

Söz konusu maddede iş kapsamında çalışacak şoförlerin yatılı seyahatlerde görevlendirilmeleri halinde, konaklama bedellerinin de teklif fiyata dahil edilmesine ilişkin düzenlemelere yer verildiği, ihaleye ilişkin teklif cetvelinde her kısım için toplam konaklama gün sayıları üzerinden satır açıldığı, buna ilişkin teklif edilecek birim maliyetin ihaleyi yapan idare misafirhanesinin ihale tarihi itibariyle geçerli olan günlük ücretini geçmeyecek şekilde oluşturulmasının istenilmesinin, ihale konusu işin süresinin 1 yıl olduğu da dikkate alındığında, tekliflerin eşit şartlarda yarışmasına engel bir durum oluşturmadığı, idarenin konaklamanın birim fiyatını kendi misafirhane günlük konaklama ücreti ile sınırlamasının 4734 sayılı Kanun’un temel ilkelerine uygun olduğu anlaşılmış ve başvuru sahibinin iddiası yerinde bulunmamıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur.” hükmü,

Anılan Kanun’un “Teminat olarak kabul edilecek değerler” başlıklı 34’üncü maddesinde “Teminat olarak kabul edilecek değerler aşağıda gösterilmiştir:

a) Tedavüldeki Türk Parası.

b) Teminat mektupları.

c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet İç Borçlanma Senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler. …” hükmü,

Anılan Kanun’un “Teminat mektupları” başlıklı 35’inci maddesinde “…Kesin teminat mektuplarının süresi ihale konusu işin bitiş tarihi dikkate alınmak suretiyle idare tarafından belirlenir. …” hükmü,

Aynı Kanun’un “Kesin teminat” başlıklı 43’üncümaddesinde“Taahhüdün sözleşme ve ihale dokümanı hükümlerine uygun olarak yerine getirilmesini sağlamak amacıyla, sözleşmenin yapılmasından önce ihale üzerinde kalan istekliden ihale bedeli üzerinden hesaplanmak suretiyle % 6 oranında kesin teminat alınır. …” hükmü,

4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu’nun “Kesin teminat ve ek kesin teminatların geri verilmesi” başlıklı 13’üncü maddesinde “Taahhüdün, sözleşme ve ihale dokümanı hükümlerine uygun olarak yerine getirildiği ve yüklenicinin bu işten dolayı idareye herhangi bir borcunun olmadığı tespit edildikten sonra alınmış olan kesin teminat ve varsa ek kesin teminatların;

b) Yapım işleri dışındaki işlerde Sosyal Sigortalar Kurumundan ilişiksiz belgesinin getirildiği saptandıktan sonra; alınan mal veya yapılan iş için bir garanti süresi öngörülmesi halinde yarısı, garanti süresi dolduktan sonra kalanı, garanti süresi öngörülmeyen hallerde ise tamamı yükleniciye iade edilir. …” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Teminatlar” başlıklı 55’inci maddesinde “…(6) Kesin teminat mektuplarının süresi, ihale konusu işin kabul tarihi, garanti süresi öngörülen işlerde ise garanti süresi dikkate alınmak suretiyle idare tarafından belirlenir. …” hükmü,

Hizmet İşleri Genel Şartnamesi’nin “Kesin teminatın ve ek kesin teminatın geri verilmesi” başlıklı 51’inci maddesinin birinci fıkrasında “Taahhüdün sözleşme ve şartname hükümlerine uygun şekilde yerine getirildiği usulüne göre anlaşıldıktan ve yüklenicinin bu işten dolayı idareye herhangi bir borcunun olmadığı tespit edildikten sonra, Sosyal Güvenlik Kurumundan ilişiksizlik belgesinin getirilmesi halinde yapılan iş için bir garanti süresi öngörülmüş ise kesin teminatın ve varsa ek kesin teminatın yarısı, garanti süresinin sonunda tamamı; garanti süresi öngörülmeyen hallerde ise tamamı yükleniciye iade edilir.” düzenlemesi,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin ekinde yer alan “Ek-7 Hizmet Tip Sözleşme”sinin “Teminata ilişkin hükümler” başlıklı 11’inci maddesinde “11.1.1.Yüklenici bu işe ilişkin olarak ……….. (rakam ve yazıyla) …………………….. kesin teminat vermiştir.

11.1.2. Kesin teminat mektubunun süresi …../…/…. tarihine kadardır. Kanunda veya sözleşmede belirtilen haller ile cezalı çalışma nedeniyle kabulün gecikeceğinin anlaşılması durumunda teminat mektubunun süresi de işteki gecikmeyi karşılayacak şekilde uzatılır.18hükmü bulunmakta olup, 18 numaralı dipnotta ise “(1) Kesin teminat mektubunun süresi, ihale konusu işin kabul tarihi, garanti süresi öngörülen işlerde ise garanti süresi dikkate alınmak suretiyle idare tarafından belirlenecektir.” ifadesi,

İdari Şartname’nin 48.2’nci maddesinde “48.2. Kesin Teminat Mektubunun süresi 3 yıl süreyle geçerli olacak şekilde düzenlenmiş olarak İdareye teslim edilecektir.” düzenlemesi,

İhaleye ait Sözleşme Tasarısı’nın “İşin süresi” başlıklı 9’uncu maddesinde“9.1. İşe başlama tarihi 01.07.2025; işi bitirme tarihi 30.06.2026

9.2. Bu sözleşmenin uygulanmasında sürelerin hesabı takvim günü esasına göre yapılmıştır.” düzenlemesi,

Anılan Tasarı’nın “Teminata ilişkin hükümler” başlıklı 11’inci maddesinde“11.1. Kesin teminat

11.1.1. Yüklenici bu işe ilişkin olarak …………………………………………….. (rakam ve yazıyla) kesin teminat vermiştir.

11.1.2. Kesin teminat mektubunun süresi ../../…. tarihine kadardır. Kanunda veya sözleşmede belirtilen haller ile cezalı çalışma nedeniyle kabulün gecikeceğinin anlaşılması durumunda teminat mektubunun süresi de işteki gecikmeyi karşılayacak şekilde uzatılır.

11.2. Ek kesin teminat

11.2.1. Fiyat farkı ödenmesi öngörülen işlerde, fiyat farkı olarak ödenecek bedelin ve /veya iş artışı olması halinde bu artış tutarının % 6’sı oranında teminat olarak kabul edilen değerler üzerinden ek kesin teminat alınır. Fiyat farkı olarak ödenecek bedel üzerinden hesaplanan ek kesin teminat miktarı hakedişlerden kesinti yapılmak suretiyle de karşılanabilir.

11.2.2. Ek kesin teminatın teminat mektubu olması halinde, ek kesin teminat mektubunun süresi, kesin teminat mektubunun süresinden daha az olamaz.

11.3. Yüklenici tarafından verilen kesin ve ek kesin teminat, 4734 sayılı Kanunun 34 üncü maddesinde belirtilen değerlerle değiştirilebilir.

11.4. Kesin teminat ve ek kesin teminatın geri verilmesi:

11.4.1. Taahhüdün, sözleşme ve ihale dokümanı hükümlerine uygun olarak yerine getirildiği ve Yüklenicinin bu işten dolayı idareye herhangi bir borcunun olmadığı tespit edildikten sonra, Sosyal Güvenlik Kurumundan alınan ilişiksiz belgesinin İdareye verilmesinin ardından kesin teminat ve varsa ek kesin teminatların tamamı, Yükleniciye iade edilecektir.

11.4.2. Yüklenicinin bu iş nedeniyle İdareye ve Sosyal Güvenlik Kurumuna olan borçları ile ücret ve ücret sayılan ödemelerden yapılan kanuni vergi kesintilerinin hizmetin kabul tarihine kadar ödenmemesi durumunda protesto çekmeye ve hüküm almaya gerek kalmaksızın kesin ve ek kesin teminat paraya çevrilerek borçlarına karşılık mahsup edilir, varsa kalanı Yükleniciye iade edilir.

11.4.3. Yukarıdaki hükümlere göre mahsup işlemi yapılmasına gerek bulunmayan hallerde; kesin hesap ve kabul tutanağının onaylanmasından itibaren iki yıl içinde idarenin yazılı uyarısına rağmen talep edilmemesi nedeniyle iade edilemeyen kesin teminat mektupları hükümsüz kalır ve düzenleyen bankaya veya sigorta şirketine iade edilir. Teminat mektubu dışındaki teminatlar sürenin bitiminde Hazineye gelir kaydedilir.

11.5. Her ne suretle olursa olsun, İdarece alınan teminatlar haczedilemez ve üzerine ihtiyati tedbir konulamaz. “düzenlemesi yer almaktadır.

Yukarıda yer alan mevzuat hüküm ve açıklamalarından, kesin teminat mektuplarının süresinin ihale konusu işin bitiş tarihi dikkate alınmak suretiyle idare tarafından belirleneceği, hizmet işlerinde taahhüdün sözleşme ve şartname hükümlerine uygun şekilde yerine getirildiğinin anlaşılması ve yüklenicinin bu iş dolayısıyla idareye herhangi bir borcunun olmadığının tespit edilmesinden sonra Sosyal Güvenlik Kurumundan ilişiksizlik belgesinin getirilmesi halinde yapılan iş için bir garanti süresi öngörülmüş ise kesin teminatın ve varsa ek kesin teminatın yarısı, garanti süresinin sonunda tamamı; garanti süresi öngörülmeyen hallerde ise tamamının yükleniciye iade edileceği hüküm altına alınmıştır.

Yukarıda yer alan doküman düzenlemelerinden ihale konusu işin süresinin 12 ay olduğu, ihale dokümanında kesin teminat mektubu süresinin ise 3 yıl süreyle geçerli olacak şekilde düzenlenmiş olmasının istenildiği, ihale konusu işin niteliği dikkate alındığında ihale konusu işin sözleşme ve ihale dokümanına uygun olarak yerine getirilmesini temin amacı dışında, kesin teminatın süresinin işin bitiş tarihinden oldukça uzun bir süre olarak belirlenmesinin, işin süresi ile orantılı olmadığı gibi bu hususun isteklilere külfet oluşturacağı, idarenin şikâyet başvurusu üzerine verdiği cevapta da, düzenlemenin bu şekilde oluşturulmasının haklı bir gerekçesinin ortaya konulmadığı, bu nedenlerle söz konusu düzenlemenin 4734 sayılı Kanunun 5 inci maddesinde yer alan ihtiyaçların uygun şartlarla karşılanması ve kaynakların verimli kullanılması ilkelerine uygun olmadığı anlaşılmış başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu anlaşılmıştır.

3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Karayolu Taşıma Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde “…üüü) Yetki belgesi: Bu Yönetmelik kapsamında faaliyette bulunacak gerçek ve tüzel kişilere çalışma izni veren ve Bakanlıkça düzenlenen belgeyi… ifade eder.” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Mevzuata uygun taşımacılık, yetki belgelerinin devredilemeyeceği ve genel yasaklar” başlıklı 9’uncu maddesinde “(1) Karayolu taşımacılık faaliyetlerinin ikili ve çok taraflı uluslararası anlaşma ve sözleşmelere, Kanuna, bu Yönetmeliğe ve ilgili diğer mevzuata uygun olarak gerçekleştirilmesi esastır…” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Yetki belgelerinin verilmesi” başlıklı 16’ncı maddesinde “…(9) Adi ortaklıklara yetki belgesi verilmez…” hükmü,

İdari Şartname’nin İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde“ı) İhale konusu işin ya da malın satış faaliyetinin yerine getirilebilmesi için ilgili mevzuat gereğince alınması zorunlu olan sicil, izin, ruhsat, faaliyet belgesi vb. belgeler:

Belge Adı

İhale/Kısım/Kısımlar

Açıklama

Ortak Girişimlerde

Karayolu Taşıma Yönetmeliği Yetki Belgeleri

Tüm Kısımlar için

İstekliler; ihale konusu hizmetin yerine getirilmesinde, T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığının Karayolu Taşıma Yönetmeliği hükmü gereğince;1) İsteklinin, kendi adına kayıtlı olan, yurt içinde ticari amaçla eşya taşımacılığı yapabileceğini gösteren “K” türü ve/veya muadil yetki belgesi sunması zorunludur.
2 ) İsteklinin, kendi adına kayıtlı olan, yurt içinde ticari ve tarifesiz olarak yolcu taşımacılığı yapabileceğini gösteren “D2” ve/veya “B2” ve/veya muadil yetki belgesini sunması zorunludur.

Tüm ortakların sunması gerekmektedir.

düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “İş Ortaklığı” başlıklı 16’ncı maddesinde “16.1. Birden fazla gerçek veya tüzel kişi iş ortaklığı oluşturmak suretiyle ihaleye teklif verebilir.” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Diğer Hususlar” başlıklı 48’inci maddesinde “48.9. Karayolu Taşıma Yönetmeliğinin; Yetki Belgelerinin Verilmesi başlıklı 16. maddesinin 9. bendinde; Adi ortaklıklara yetki belgesi verilmez hükmü bulunmaktadır. Hizmetin yerine getirilmesinde Yetki Belgesi ve taşıtlara ait Taşıt Kartları yükümlülüğünün yerine getirilmediği takdirde, sözleşme fesih işlemleri başlatılacak olup kesin teminatı gelir kaydedilecek ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 20. ve 26. maddeleri uygulanacaktır. Bu nedenle; ihaleye teklif verecek olan istekliler bu madde hükümlerini dikkate alarak ihaleye teklif vereceklerdir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Yapılan incelemede İdari Şartname’de isteklinin, kendi adına kayıtlı olan, yurt içinde ticari amaçla eşya taşımacılığı yapabileceğini gösteren “K” türü ve/veya muadil yetki belgesi ile kendi adına kayıtlı olan, yurt içinde ticari ve tarifesiz olarak yolcu taşımacılığı yapabileceğini gösteren “D2” ve/veya “B2” ve/veya muadil yetki belgesinin sunulmasının istenildiği, anılan Şartname’nin “Diğer Hususlar” başlığı altında “Karayolu Taşıma Yönetmeliğinin; Yetki Belgelerinin Verilmesi başlıklı 16. maddesinin 9. bendinde; Adi ortaklıklara yetki belgesi verilmez hükmü bulunmaktadır.” düzenlemesinin ise Karayolu Taşıma Yönetmeliğinde yer aldığı, ilgili mevzuatından kaynaklandığı, diğer yandan anılan belgelerin idarece her ortak tarafından ayrı ayrı sunulmasının istenildiği, söz konusu düzenlemede ortak girişimlerin ihaleye katılamayacağının anlaşılmadığı belirlenmiş ve başvuru sahibinin iddiası yerinde bulunmamıştır.

4) Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usuller’in “Genel esaslar” başlıklı 6’ncı maddesinde “1) Temel amaç çerçevesinde hizmet alımı suretiyle taşıt edinilebilmesinin genel esasları şunlardır:

a) Hizmet alımının yapıldığı yılın başında, binek ve station-wagon cinsi taşıtlar 10 yaşını, diğer taşıtlar ise 15 yaşını doldurmamış olacaktır.

b) Hizmet alımı suretiyle yabancı menşeli binek ve station-wagon cinsi taşıt edinilmesini Kanunun 10 uncu maddesinin beşinci fıkrasında öngörülen makam ve hizmetler ile sınırlı olacaktır.

c) Kanuna ekli (1) ve (2) sayılı cetvellerde yer alanlar ile güvenlik önlemli (zırhlı) araçlar ve koruma altına alınanlarla ilgili yönetmelik hükümlerine göre tahsis olunan araçlar dışında kullanılacak binek ve station-wagon cinsi taşıtların motor hacmi 1600 cc’yi geçmeyecektir.

ç) Taşıtlar, yakıt hariç, şoförlü veya şoförsüz olarak edinilebilecektir.

d) Taşıtların, her türlü vergi, sigorta ve bakım-onarım gibi giderleri yükleniciye ait olacaktır.

e) Yüklenicilerce çalıştırılan şoförlerin, sözleşmeye aykırı her türlü davranışlarından, bunların taşıtlara, kurum mensuplarına ve üçüncü şahıslara verecekleri zararlardan dolayı yükleniciler sorumlu olacaktır.

f) Hizmet alımı suretiyle edinilen taşıtların (Kanuna bağlı (1) sayılı cetvelde belirtilenlere tahsis olunacak taşıtlar hariç) ön camına, 35 puntodan az olmamak kaydıyla “Resmi hizmete mahsustur” ibaresi yazılı bir levha görünür bir şekilde konulacaktır.

g) Hizmet alımı suretiyle taşıt edinilmesinin gerektirdiği giderler kurum bütçesinde öngörülen ödenekler çerçevesinde karşılanacaktır.

ğ) Kurumlar ve yükleniciler karayolları trafik mevzuatı hükümlerine uyacaklardır.

h) Hizmet alımı suretiyle taşıt edinimi kurumların tabi oldukları ihale mevzuatına göre gerçekleştirilecektir.

ı) Kurumlar, sosyal tesis kaynaklarından karşılanmak şartıyla sosyal tesis hizmetlerinde kullanılmak üzere hizmet alımı suretiyle taşıt edinebileceklerdir.

(2) Genel yönetim kapsamındaki kamu idareleri ile bu idarelere bağlı döner sermayelerin (Cumhurbaşkanlığı Genel Sekreterliği ile TBMM Genel Sekreterliği ve Milli İstihbarat Teşkilatı Başkanlığı hariç) hizmetleri için ihtiyaç duyulan ve yılı merkezi yönetim bütçe kanununa bağlı azami satın alma bedellerini gösterir (T) işaretli cetvelde belirtilen taşıtlardan binek, station-wagon, arazi binek, kaptı kaçtı, panel ve pick-up tipi taşıtların (fiilen arazi üzerinde çalışan arazi binek ve pick-up’lar hariç) hizmet alımı yöntemiyle ediniminde;

a) Şoför giderleri hariç yapılan taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedeli (katma değer vergisi hariç, her türlü bakım-onarım, sigorta ve benzeri giderler dâhil), taşıtın Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayımlanan ve harcama talimatının verildiği ay itibarıyla uygulanacak Motorlu Kara Taşıtları Kasko Değer Listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2’sini aşmayacaktır

b) Şoför giderleri dâhil yapılan taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedeli, (a) bendine göre tespit edilecek tutara yürürlükteki brüt asgari ücretin yüzde elli artırımlı tutarının ilave edilmesi suretiyle hesaplanacak tutarı aşmayacaktır.

c) Şoför gideri dâhil taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedeli hesabında yemek, yol, resmi tatil ücreti ve benzeri giderler de dâhil yürürlükte bulunan brüt asgari ücretin yüzde elli artırımlı tutarı esas alınacak; işveren maliyeti kapsamında yer alan sosyal sigorta ve genel sağlık sigortası işveren payı (%20,5) ve işsizlik sigortası işveren payı (%2) ile işçilik maliyeti üzerinden hesaplanan sözleşme giderleri ve genel giderler (%4) ise idarelerce ayrıca ödenecektir…” hükmü

İdari Şartname’nin“Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

1. Kısım Teklif Fiyata Dahil Olan Giderler:

Burada bahsi edilmeyen ihale dokümanında belirtilen diğer tüm mali ve kanuni yükümlülükleri de dahil olmak üzere, teklif fiyata dahil edilecek olup, 4 adet en az 2018 model 4+1 kişilik Binek, 5 adet en az 2018 model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 cinsi taşıtlar için,

Teklif bedeli; 02.10.2014 tarih ve 29137 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan “Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usullerde Değişiklik Yapılması Hakkında” 2014/6814 Karar Sayılı Bakanlar Kurulu Kararı gereğince, teklif edilen taşıtın Türkiye, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayınlanan ve harcama talimatının verildiği 2025 yılının Şubat ayına ait Motorlu Kara Taşıtları kasko değer listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2 sini aşmayacaktır.

Bu maddenin değerlendirilmesinde, Şoför Maliyetleri başlıklı B maddesi kapsamı gereğince Birim Fiyat Teklif Cetvelinde belirtilen; 1 kişi vardiyasız şoförün 1 aylık bedeli (yemek ve yol dahil) ile 22.5 saat fazla çalışma bedeli, 1 gün Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günü Çalışma bedeli ve 1 günlük Konaklama bedelinin toplamı, “Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usuller”in 6. maddesinin 2. fıkrasının b ve c bentlerinin yürürlükte bulunan haline göre hesaplanacak tutardan fazla olması halinde isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılacaktır.

2. Kısım Teklif Fiyata Dahil Olan Giderler:

Burada bahsi edilmeyen ihale dokümanında belirtilen diğer tüm mali ve kanuni yükümlülükleri de dahil olmak üzere, teklif fiyata dahil edilecek olup, 1 adet en az 2018 model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 cinsi taşıt için,

Teklif bedelin hesabında; 02.10.2014 tarih ve 29137 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan “Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usullerde Değişiklik Yapılması Hakkında” 2014/6814 Karar Sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 2/b maddesi gereğince, teklif edilen taşıtın Türkiye, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayınlanan ve harcama talimatının verildiği 2025 yılının Şubat ayına ait Motorlu Kara Taşıtları kasko değer listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2 sini aşmayacaktır.

Bu maddenin değerlendirilmesinde, Şoför Maliyetleri başlıklı B maddesi kapsamı gereğince Birim Fiyat Teklif Cetvelinde belirtilen; 1 kişi vardiyasız şoförün 1 aylık bedeli (yemek ve yol dahil) ile 22.5 saat fazla çalışma bedeli, 1 gün Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günü Çalışma bedeli ve 1 günlük Konaklama bedelinin toplamı, “Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usuller”in 6. maddesinin 2. fıkrasının b ve c bentlerinin yürürlükte bulunan haline göre hesaplanacak tutardan fazla olması halinde isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılacaktır.

3. Kısım Teklif Fiyata Dahil Olan Giderler:

Burada bahsi edilmeyen ihale dokümanında belirtilen diğer tüm mali ve kanuni yükümlülükleri de dahil olmak üzere, teklif fiyata dahil edilecek olup, 1 adet en az 2018 model 4+1 kişilik Binek, 4 adet en az 2018 model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 cinsi taşıtlar için,

Teklif bedelin hesabında; 02.10.2014 tarih ve 29137 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan “Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usullerde Değişiklik Yapılması Hakkında” 2014/6814 Karar Sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 2/b maddesi gereğince, teklif edilen taşıtın Türkiye, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayınlanan ve harcama talimatının verildiği 2025 yılının Şubat ayına ait Motorlu Kara Taşıtları kasko değer listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2 sini aşmayacaktır.

Bu maddenin değerlendirilmesinde, Şoför Maliyetleri başlıklı B maddesi kapsamı gereğince Birim Fiyat Teklif Cetvelinde belirtilen; 1 kişi vardiyasız şoförün 1 aylık bedeli (yemek ve yol dahil) ile 22.5 saat fazla çalışma bedeli, 1 gün Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günü Çalışma bedeli ve 1 günlük Konaklama bedelinin toplamı, “Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usuller”in 6. maddesinin 2. fıkrasının b ve c bentlerinin yürürlükte bulunan haline göre hesaplanacak tutardan fazla olması halinde isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılacaktır.

4. Kısım Teklif Fiyata Dahil Olan Giderler:

Burada bahsi edilmeyen ihale dokümanında belirtilen diğer tüm mali ve kanuni yükümlülükleri de dahil olmak üzere, teklif fiyata dahil edilecek olup, 5 adet en az 2018 model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 cinsi taşıtlar için,

Teklif bedelin hesabında; 02.10.2014 tarih ve 29137 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan “Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usullerde Değişiklik Yapılması Hakkında” 2014/6814 Karar Sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 2/b maddesi gereğince, teklif edilen taşıtın Türkiye, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayınlanan ve harcama talimatının verildiği 2025 yılının Şubat ayına ait Motorlu Kara Taşıtları kasko değer listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2 sini aşmayacaktır.

Bu maddenin değerlendirilmesinde, Şoför Maliyetleri başlıklı B maddesi kapsamı gereğince Birim Fiyat Teklif Cetvelinde belirtilen; 1 kişi vardiyasız şoförün 1 aylık bedeli (yemek ve yol dahil) ile 22.5 saat fazla çalışma bedeli, 1 gün Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günü Çalışma bedeli ve 1 günlük Konaklama bedelinin toplamı, “Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usuller”in 6. maddesinin 2. fıkrasının b ve c bentlerinin yürürlükte bulunan haline göre hesaplanacak tutardan fazla olması halinde isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılacaktır.

5. Kısım Teklif Fiyata Dahil Olan Giderler:

Burada bahsi edilmeyen ihale dokümanında belirtilen diğer tüm mali ve kanuni yükümlülükleri de dahil olmak üzere, teklif fiyata dahil edilecek olup, 4 adet en az 2018 model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 cinsi taşıtlar için,

Teklif bedelin hesabında; 02.10.2014 tarih ve 29137 sayılı Resmi Gazetede yayınlanan “Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usullerde Değişiklik Yapılması Hakkında” 2014/6814 Karar Sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 2/b maddesi gereğince, teklif edilen taşıtın Türkiye, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayınlanan ve harcama talimatının verildiği 2025 yılının Şubat ayına Motorlu Kara Taşıtları kasko değer listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2 sini aşmayacaktır.

Bu maddenin değerlendirilmesinde, Şoför Maliyetleri başlıklı B maddesi kapsamı gereğince Birim Fiyat Teklif Cetvelinde belirtilen; 1 kişi vardiyasız şoförün 1 aylık bedeli (yemek ve yol dahil) ile 22.5 saat fazla çalışma bedeli, 1 gün Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günü Çalışma bedeli ve 1 günlük Konaklama bedelinin toplamı, “Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usuller”in 6. maddesinin 2. fıkrasının b ve c bentlerinin yürürlükte bulunan haline göre hesaplanacak tutardan fazla olması halinde isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılacaktır…” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

Belge Adı

İhale/Kısım/Kısımlar

Açıklama

Ortak Girişimlerde

EK-6: İsteklinin Teklif Ettiği Taşıtlara Ait Özellikler Tablosu

Tüm Kısımlar için

İstekli, teknik şartname ekinde verilen EK-6: İsteklinin Teklif Ettiği Taşıtlara Ait Özellikler Tablosunu doldurarak ihaleye sunacaktır. Bu tablo yetkili kişi veya kişilerce ad soyad ve unvanı yazılarak imzalanmış ve kaşelenmiş olacaktır. Tabloyu ihaleye sunmayan istekliler, ihale dışı bırakılarak teklifleri değerlendirmeye alınmayacaktır.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin 48.11’inci maddesinde “Bu ihale dokümanı kapsamında alımı gerçekleştirilen tüm taşıtlar fiilen arazi üzerinde görev yapacaklardır.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “Konu ve kapsam” başlıklı 1’nci maddesinde “1.1.Bu ihale; Devlet Su İşleri 21. Bölge Müdürlüğüne bağlı Merkez ve Taşra Şube Müdürlüklerinin taşıt ihtiyaçları için, niteliği, çeşidi, miktarı ve işin yapılacağı yerin bu teknik şartnamede belirtildiği şekilde yerine getirileceği hizmet alımı işidir.

İhale Kapsamında;

Taşıtın Cinsi

Sayısı

Şoförü ile Birlikte 2018 veya üstü model 4+1 kişilik Sedan Tipli Binek Taşıt

5

Şoförü ile Birlikte 2018 veya üstü model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 Taşıt

19

Şoförü ile Birlikte 2018 veya üstü model 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt

26

îki Şoförlü 2018 veya üstü model 4+1 kişilik Arazili Çift Sıralı Pick-Up 4×4 Taşıt (Vardiyalı)

5

Şoförü ile Birlikte 2018 veya üstü model 6+1 kişilik Çift Kabinli Kamyonet 4×2 Taşıt

3

Şoförü ile Birlikte 2018 veya üstü model En Az 13+1 En Çok 16+1 kişilik Minibüs Taşıt

14

Toplam

72

Yukarıda belirtilen taşıtlarla hizmet vermek üzere toplam 72 taşıtta 77 şoför çalışacaktır.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Genel Şartlar” başlıklı 2’nci maddesinde“2.1 Şartname kapsamı taşıt hizmetleri aşağıda belirtilmiştir;

c)Bu iş kapsamında çalıştırılacak tüm taşıtlar fiilen arazi üzerinde görev yapacaklardır. Arazinin ve yolların trafiğe uygunluğuna, taşıt güzergâhına taşıtın içindeki DSİ personeli karar verir. Şoför veya yüklenici bu konuda itirazda bulunamaz” düzenlemesi yer almaktadır.

Yukarıda yer verilen doküman düzenlemelerinde ihale konusu işin DSİ 21. Bölge Müdürlüğüne bağlı merkez ve taşra şube müdürlüklerinin taşıt ihtiyaçları için 12 ay süre ile 72 adet taşıt ve 77 adet şoförle taşıt kiralama hizmet alımı işi olduğu, ihale konusu işte çalıştırılacak araçların 5 adedinin (4+1 kişilik) binek taşıtı, 14 adedinin (en az 13+1 en çok 16+1 kişilik) minibüs tip araç, 19 adedinin 4+1 kişilik 4 x 2 çift sıralı pick-up araç, 31 adedinin 4+1 kişilik 4 x 4 çift sıralı pick-up araç 3 adedinin 6+1 kişilik çift kabinli kamyonet 4×2 araç şeklinde belirlendiği, ihale dokümanında ihale konusu iş kapsamında alımı gerçekleştirilen tüm taşıtların fiilen arazi üzerinde görev yapacaklarının belirtildiği anlaşılmıştır.

İdari Şartname’de ihalenin1’inci kısmında 4 adet en az 2018 model 4+1 kişilik Binek, 5 adet en az 2018 model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 cinsi taşıtlar için, taşıtlar için, 2’nci kısmında 1 adet en az 2018 model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 cinsi taşıt için, 3’üncü kısmında 1 adet en az 2018 model 4+1 kişilik Binek, 4 adet en az 2018 model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 cinsi taşıtlar için, 4’üncü kısmında 5 adet en az 2018 model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 cinsi taşıtlar için, 5’inci kısmında 4 adet en az 2018 model 4+1 kişilik Çift Sıralı Pick-Up 4×2 cinsi taşıtlar için,teklif bedeli hesabında; 02.10.2014 tarih ve 29137 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usullerde Değişiklik Yapılması Hakkında” 2014/6814 Karar Sayılı Bakanlar Kurulu Kararının 2/b maddesi gereğince, teklif edilen taşıtın Türkiye, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayınlanan ve harcama talimatının verildiği 2025 yılının Şubat ayına Motorlu Kara Taşıtları kasko değer listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2 sini aşmayacağının belirtildiği görülmüştür.

Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usuller’in “Genel esaslar” başlıklı 6’ncı maddesinde yer alan düzenleme gereğince şoför giderleri dahil sayılan taşıtların hizmet alımı yöntemiyle ediniminde aylık kiralama bedelinin taşıtın Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayımlanan ve harcama talimatının verildiği yılın ay itibarıyla uygulanacak motorlu kara taşıtları kasko değer listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2’sini ve yürürlükteki brüt asgari ücretin yüzde elli artırımlı tutarının ilave edilmesi suretiyle hesaplanacak tutarı aşmaması gerektiğinin belirtildiği, anılan esas ve usullerde “kamu hizmetlerinin gerektirdiği taşıt ihtiyacının hizmet alımı yoluyla karşılanmasının temel amacı, kamudaki taşıt giderlerinin asgari seviyeye indirilmesi ve kaynakların savurganlığa yol açılmadan, bütçe olanaklarıyla uyumlu bir biçimde kullanımının sağlanması” olarak ifade edildiği, bu bağlamda idarelerin söz konusu hususa yönelik olarak takdir yetkisinin bulunduğunun değerlendirildiği, idarece yapılan düzenlemede isteklilerin “Binek,” ve “Pick-Up 4×2″e yönelik oluşturulacak tekliflerinde anılan kasko değer listesinin %2’sinin aşılmaması gerektiğine ilişkin düzenleme yapıldığı, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesi uyarınca “idarelerin ihtiyaçlarını uygun şartlarla” sağlamakla sorumlu olduğu ve kapsamda olup olmama hususuna bakılmaksızın idarenin anılan araçları Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usuller’e tabi kılabilme konusunda takdir yetkisinin de olduğu dikkate alındığında, başvuruya konu araçlara yönelik oluşturulacak tekliflerin kasko değer listesinin %2’sini aşmaması yönünde yapılan düzenlemenin mevzuata aykırılık teşkil etmediği sonucuna varıldığından başvuru sahibinin bu husustaki iddiasının yerinde olmadığı anlaşılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,


Oybirliği ile karar verildi.