"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibi Evkar Gıda Tic. A.Ş.’nin itirazen şikayet başvurusunu değerlendirirken, başvurunun görev yönünden reddedilmesine karar vermiştir. Başvuru sahibinin, ihale sürecinde Öztat Catering Gıda Tem. İnş. Tic. Ltd. Şti.’nin teklifinin hukuken geçersiz olduğunu iddia etmesi üzerine yapılan incelemede, daha önceki kararların tekrar incelenemeyeceği ve Kurul’un nihai kararlarının ancak dava yoluyla itiraz edilebileceği belirtilmiştir.

Kurul, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun ilgili maddeleri uyarınca, itirazen şikayet başvurusunun daha önceki bir kararın tekrarı niteliğinde olduğunu ve bu nedenle yeni bir değerlendirme yapılamayacağını vurgulamıştır. Ayrıca, başvuru sahibinin fazla ödediği başvuru bedelinin iadesine de karar verilmiştir. Bu durum, ihale süreçlerinde hukuki belirlilik ve kesinlik sağlanması açısından önem taşımaktadır.

Karar no2025/UH.I-1044
Karar tarihi30.04.2025
Toplantı No2025/017
Gündem No53

BAŞVURU SAHİBİ:

Evkar Gıda Tic. A.Ş.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Ordu Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1572397 İhale Kayıt Numaralı “Ordu Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Kuruluşların 2025 Yılı Ocak – Aralık Ayları Mamul Yemek Hizmet Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Ordu Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından 23.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Ordu Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Kuruluşların 2025 Yılı Ocak – Aralık Ayları Mamul Yemek Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak başvuru sahibince 16.04.2025 tarih ve 182349 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan dilekçe ile başvuruda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/816 sayılı dosya kapsamında yapılan inceleme neticesinde ön inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Ön inceleme raporu ve ekleri incelendi.

Başvuru dilekçesinde özetle; ihalenin başvuruya konu 1’inci kısmının (Ahmet Cemal Mağden Huzurevi) Öztat Catering Gıda Tem. İnş. Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, kendilerinin ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği, ancak Öztat Catering Gıda Tem. İnş. Tic. Ltd. Şti.nin şirket sermayesinin tamamına sahip tek ortağı olan Fatih Yarar hakkında İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından iddianame hazırlandığı ve 14.11.2024 tarihinde İstanbul 7. Ağır Ceza Mahkemesince bu iddianamenin kabul edildiği, haklarında kamu davası açılmasına karar verilenlerin, Cumhuriyet Savcılıklarınca sicillerine işlenmek üzere Kamu İhale Kurumuna bildirileceği, anılan kişi hakkında İstanbul 7. Ağır Ceza Mahkemesince ceza kovuşturması yapılarak kamu davası açılmasına karar verildiğinden, yargılama sonuna kadar 4734 sayılı Kanun kapsamında yer alan kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılamayacağı, bu durumun iddianamelerin kabulünü müteakiben İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığınca Kamu İhale Kurumuna bildirilme aşamasında olduğundan, kamu davası gereğince yasaklılar listesinde söz konusu kişilerin görülmediği, bu nedenle ihalenin 1’inci kısmı uhdesinde bırakılan Öztat Catering Gıda Tem. İnş. Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin hukuken geçerli olmadığı, anılan istekli ile sözleşme imzalanması imkanı kalmadığı, bunun ihale komisyonu tarafından araştırılması ve yeni bir ihale komisyon kararı alınması gerektiği, söz konusu durum ile ilgili olarak İstanbul 7. Ağır Ceza Mahkemesinden bilgi talep edilmesi gerektiği, açıklanan nedenlerle anılan isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve ihalenin 1’inci kısmının firmaları uhdesinde bırakılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

Başvuruya konu ihalenin konusunun Ordu Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen “Ordu Aile Ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne Bağlı Kuruluşların 2025 Yılı Ocak – Aralık Ayları Mamul Yemek Hizmet Alımı” ihalesi olduğu, EKAP üzerinden 38 adet ihale dokümanının indirildiği ve 23.12.2024 tarihinde elektronik olarak yapılan ihalenin 4 kısımdan oluştuğu,

İhalenin şikâyete konu 1’inci kısmına (Ahmet Cemal Mağden Huzurevi) 16 isteklinin e-teklif verdiği, 1 isteklinin teklifinin geçici teminatının uygun bulunmaması nedeniyle değerlendirme dışı bırakıldığı, 1 isteklinin teklifinin sınır değerin altında olması nedeniyle bu istekliden aşırı düşük teklif açıklaması istenildiği ve isteklinin aşırı düşük teklif açıklaması sunmaması nedeniyle tekliflerinin reddedildiği, idarece yapılan değerlendirme sonucunda 3 isteklinin teklifinin yaklaşık maliyetin üzerinde olması nedeniyle uygun bulunmadığı, ihalenin 1’inci kısmının Öztat Catering Gıda Tem. İnş. Tic. Ltd. Şti. üzerine bırakıldığı, başvuru sahibi Evkar Gıda Tic. A.Ş.nin ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli olarak belirlendiği ve ihale komisyonu kararının 30.12.2024 tarihinde onaylandığı tespit edilmiştir.

Akabinde, başvuru sahibi Evkar Gıda Tic. A.Ş. tarafından özetle, ihalenin başvuruya konu 1’inci kısmı üzerinde bırakılan Öztat Catering Gıda Tem. İnş. Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve ihalenin 1’inci kısmının firmaları uhdesinde bırakılması gerektiğine ilişkin 30.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulduğu, başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda alınan 26.02.2025 tarihli ve 2025/UH.I-614 sayılı Kamu İhale Kurulu kararında “… Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine” karar verildiği,

Ardından, başvuru sahibi Evkar Gıda Tic. A.Ş. tarafından özetle, ihalenin başvuruya konu 1’inci kısmı üzerinde bırakılan Öztat Catering Gıda Tem. İnş. Tic. Ltd. Şti.nin şirket sermayesinin tamamına sahip tek ortağı olan Fatih Yarar hakkında İstanbul Cumhuriyet Başsavcılığı tarafından iddianame hazırlandığı ve 14.11.2024 tarihinde İstanbul 7. Ağır Ceza Mahkemesince bu iddianamenin kabul edildiği, 4734 sayılı Kanun hükümlerine göre, Kanun kapsamında yapılan ihalelerden dolayı haklarında ceza kovuşturması yapılarak kamu davası açılmasına karar verilenlerin ve 58’inci maddenin ikinci fıkrasında sayılanların yargılama sonuna kadar Kanun kapsamında yer alan kamu kurum ve kuruluşlarının ihalelerine katılamayacağı, bu nedenle ihalenin 1’inci kısmı uhdesinde bırakılan Öztat Catering Gıda Tem. İnş. Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin hukuken geçerli olmadığı, açıklanan nedenlerle anılan isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve ihalenin 1’inci kısmının firmaları uhdesinde bırakılması gerektiğine yönelik 24.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulduğu, başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda alınan 09.04.2025 tarihli ve 2025/UH.I-913 sayılı Kamu İhale Kurulu kararında “… Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine” karar verildiği,

Sonrasında, yine başvuru sahibi Evkar Gıda Tic. A.Ş. tarafından bir önceki itirazen şikayet başvuru dilekçesi olan 24.03.2025 tarihli dilekçedeki iddialarla birebir aynı iddiaları içeren 16.04.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulduğu tespit edilmiştir.

Söz konusu dilekçede ileri sürülen iddiaların 09.04.2025 tarihli ve 2025/UH.I-913 sayılı Kamu İhale Kurulu kararı kapsamında incelenerek sonuçlandırılmış olması nedeniyle bahse konu iddiaların anılan Kurul kararına itiraz niteliğinde olduğu anlaşılmıştır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 56’ncı maddesinde, Kamu İhale Kurulunun, Kuruma gelen itirazen şikâyet başvurularıyla ilgili olarak gerekçesini belirtmek suretiyle karar vereceği hüküm altına alınmış olup kamu ihale mevzuatında, Kurul tarafından karara bağlanan hususların yeniden incelemeye alınmasına ilişkin bir düzenleme bulunmamaktadır. Ayrıca, anılan Kanun’un 57’nci maddesinde de, şikâyetler ile ilgili olarak Kurum tarafından verilen nihai kararların Türkiye Cumhuriyeti Mahkemelerinde dava konusu edilebileceği hüküm altına alınmıştır.

Anılan Kanun hükmü uyarınca, itirazen şikâyet başvurusu üzerine Kamu İhale Kurulunca verilen nihai kararlara karşı itirazın ancak dava açılması suretiyle yapılabileceği, herhangi bir sebeple Kurul kararlarına karşı itiraz niteliğindeki başvuruların Kurumca incelenmesi ve Kurulca karara bağlanan hususları değiştiren veya onayan nitelikte yeni bir Kurul kararı alınmasının mümkün olmadığı, Kurul kararına itiraz niteliği taşıyan iddialara ilişkin olarak anılan kamu ihale mevzuatı çerçevesinde Kurum tarafından yapılacak bir işlem bulunmadığından başvuru sahibinin 16.04.2025 tarihli itirazen şikayet başvuru dilekçesinde belirttiği iddiaların görev yönünden reddedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Öte yandan, İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “İtirazen şikâyet başvurularında aranılacak şekil unsurları” başlıklı 11’inci maddesinin altıncı fıkrasında “… Kısmi teklife açık ihalelerde ise tekliflerin verilmesi ile bu aşamadan sonraki işlemlere ilişkin başvurularda, başvuru bedeli toplam yaklaşık maliyet üzerinden yatırılır. Başvuruya konu kısmın yaklaşık maliyetine göre fazla yatırıldığı tespit edilen tutar Kurum tarafından başvuru sahibine iade edilir.” açıklaması bulunmaktadır. İhalenin başvuruya konu 1’inci kısmı itibarıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesi gereğince itirazen şikâyet başvuru bedeli olarak yatırılması gereken tutarın 101.344,00 TL olduğu, başvuru sahibi tarafından uyuşmazlığa konu ihalenin toplam yaklaşık maliyeti üzerinden 152.021,00 TL’nin Kurum hesabına yatırıldığı anlaşıldığından Kurum hesabına fazla ödendiği anlaşılan 50.677,00 TL’nin yazılı talebi halinde başvuru sahibine iadesinin gerektiği sonucuna varılmıştır.

Sonuç olarak, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince başvurunun görev yönünden reddi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) Başvurunun reddine,

2) Fazla ödenen başvuru bedelinin başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.