"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: İtirazen şikayet başvurusunda bulunan Tim 1 Yemek Hizmetleri Gıda Temizlik San. ve Tic. Ltd. Şti. – Özil Temizlik Turizm Yemek Gıda Güvenlik Hizmetleri İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı, aşırı düşük teklif açıklamalarının mevzuata uygun olduğunu iddia etmiştir. Kamu İhale Kanunu’nun 38. maddesi gereğince, ihale komisyonu aşırı düşük teklifleri değerlendirirken, teklif sahiplerinden önemli bileşenlerle ilgili ayrıntıları yazılı olarak istemekle yükümlüdür. Ancak, başvuru sahibinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasının gerekçesi, aşırı düşük teklif açıklamalarının yeterli görülmemesi olmuştur.

Başvuru sahibinin iddiaları, şikayet süresinin geçildiği ve dolayısıyla başvurunun süre yönünden reddedilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. İhaleye yönelik başvuruların, ihale sürecindeki hukuka aykırı işlemler nedeniyle yapılması gerektiği ve bu başvuruların belirli süreler içinde yapılması gerektiği belirtilmiştir. İdare tarafından yapılan işlemlerin hukuka uygunluğu ve başvuru süresinin geçerliliği, ihale sürecinin şeffaflığı açısından önem arz etmektedir. Bu nedenle, başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunmaması, başvuru bedelinin iadesinin mümkün olmadığını göstermektedir.

Karar no2025/UH.II-563
Karar tarihi19.02.2025
Toplantı No2025/008
Gündem No43

BAŞVURU SAHİBİ:

Tim 1 Yemek Hizmetleri Gıda Temizlik San. ve Tic. Ltd. Şti. – Özil Temizlik Turizm Yemek Gıda Güvenlik Hizmetleri İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Yozgat Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1378170 İhale Kayıt Numaralı “Mamul Yemek Hizmeti” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Yozgat Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğütarafından 22.11.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Mamul Yemek Hizmeti” ihalesine ilişkin olarak Tim 1 Yemek Hizmetleri Gıda Temizlik San. ve Tic. Ltd. Şti. – Özil Temizlik Turizm Yemek Gıda Güvenlik Hizmetleri İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. iş ortaklığının 25.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 26.12.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 06.01.2025 tarih ve 175102 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 06.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/54 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) Şikayete konu olan ihalenin “Alparslan Türkeş Huzurevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti” başlıklı 4’üncü kısma yönelik aşırı düşük teklif açıklamalarının mevzuata uygun olduğu, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3.1’inci maddesinde yer alan açıklamaya göre birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dâhil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunulmaması gerektiği, sözleşme gideri ve genel giderler dâhil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin tekliflerinin, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılacağı, firmaları tarafından birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, KİK işçilik hesaplama modülü kullanılarak “Sözleşme ve genel gider dâhil birim fiyatlar” üzerinden fiyat teklifi sunulduğu, dolayısıyla işçilik giderlerine ilişkin firmaları tarafından yapılan aşırı düşük teklif açıklamalarının mevzuata uygun olduğu, firmalarınca hesaplanan işçilik maliyetlerinin, teklif edilmesi gereken işçilik maliyetini fazlasıyla karşıladığı, aşırı düşük teklif açıklamalarının yeterli ve uygun bulunarak tekliflerinin değerlendirmeye alınması gerektiği,

Firmaları ile birlikte Şehriyar Yemekçilik ve Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti., Batuhan Araz Yemekçilik Gıda Hayvancılık Temizlik İnş. Otomotiv Güvenlik San. ve Tic. Ltd. Şti., Akhan 1 Lokanta İşletmeciliği Gıda Tarım Hayvancılık İnş. Emlak San. ve Tic. Ltd. Şti., Doğan SRT Sosyal Hizmetler Temizlik Hizmetleri ve Ürünleri Gıda Mad. Yemek Taahhüt San. ve Tic. Ltd. Şti., Şeren Yemek Kurumsal Organizasyon Ltd. Şti. – Süar Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı, Efe Sistem Hizmet Bilişim Teknik Yemekçilik Gıda İnşaat Turizm Taş. Elk. San. ve Tic. Ltd. Şti., Orhan Sipahi, Hasan Çubukçu – Akaşin Hazır Yemek İmalatı San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığı, DNZ Grup Temizlik Hiz. İnşaat Taahhüt Oto. Med. Hazır Yemek San. ve Tic. Ltd. Şti., Tadeks Kurumsal Hizmetler A.Ş. Öztat Catering Gıda Tem. İnş. Tur. Tic. Ltd. Şti., Turunç Kurumsal Yemek Ltd. Şti., Aydiz Catering Gıda Tem. Teks. Oto. Taş. Tur. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin tekliflerinin sınır değerin altında kaldığı için aşırı düşük teklif açıklaması sunmalarının istendiği, şikayete konu olan ihalenin tüm kısımlarında aşırı düşük teklif açıklaması sunan ve işçilik hesaplamalarını firmalarından farklı şekilde yapan isteklilerin açıklamalarının yeniden değerlendirilmesi gerektiği, dolayısıyla işçilik hesaplamalarına %4 oranında sözleşme ve genel gider dahil edilmeyen isteklilerin değerlendirme dışı bırakılmaları gerektiği,

2) Şikayete konu ihalenin “Sorgun Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti” başlıklı 5’inci kısmında aşırı düşük teklif açıklamaları sunan Batuhan Araz Yemekçilik Gıda Hayvancılık Temizlik İnşaat Taahhüt Otomotiv Güvenlik San. ve Tic. Ltd. Şti. ile Aydiz Catering Gıda Temizlik Tekstil Otomotiv Taşımacılık Turizm İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin işçilik giderlerinin hatalı hesaplandığı,

a) Anılan isteklilerin birim fiyat tekliflerinin, aşırı düşük teklif açıklamalarında hesapladıkları birim maliyetlerden yüksek olduğu, söz konusu isteklilerin aşırı düşük teklif açıklamalarını birim fiyatlar üzerinden değil, toplam bedel üzerinden yapıldığı, bu durumun Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesinde yer alan açıklamalara aykırılık teşkil ettiği,

b) Anılan isteklilerin aşırı düşük teklif açıklamalarında, “damacana su 19 lt.” girdisine Ek-H.4 ana girdiler tablosunda yer verilmediği,

c) Anılan istekliler tarafından açıklamaları kapsamında Malzemeli Hesap Sunum Cetvelinin (Ek-H.4) hatalı olarak sunulduğu, anılan tabloda yer alan ana girdilerin birim fiyatları ile ilgili birim fiyatları tevsik etmek için kullanılan belgelerdeki birim fiyatlar arasında uyumsuzluklar olduğu, açıklama yöntemleri kısmında yer alan ortalama fiyatların belgelerin kaçıncı sayfasında olduğunun belirtilmediği,

d) Ana girdiler ile işçilik maliyeti toplamının, toplam teklif tutarına oranının (0,80 – 0,95) arasında olmadığı,

e) Teknik Şartname’nin 6’ncı sayfasında “Kahvaltı, öğle ve akşam yemeklerinde her öğün ve her ara öğün için kişi başı 1 adet en az 200 ml’lik pet su verilecektir.” düzenlemesine yer verildiği, anılan istekliler tarafından aşırı düşük teklif açıklamalarında “200 ml pet su” üzerinden açıklamada bulunulmakla beraber Gıda Rasyonunda yemeklerde kullanılması gereken pet su girdisinin 250 ml pet su olduğu, dolayısıyla isteklilerin 200 ml pet su üzerinden yaptıkları açıklamaların uygun olmadığı,

f) 2 haftalık örnek yemek menüsünde yer alan yemeklerin içeriğindeki armut, arpacık soğan, ayçiçeği yağı, ayva, bal kabağı, bamya, beyaz lahana, beyaz peynir, bezelye, brokoli, buğday unu, bulgur, çam fıstığı, çarliston biber, ceviz içi, çilek, dereotu, dolma biber, domates, domates salçası, elma, enginar, erik kurusu, erişte, havuç, irmik, ıspanak, kabak, kakao, karnabahar, karpuz, kaşar peyniri, kavun, kivi, kırmızı kapya biber, kırmızı lahana, kırmızı soğan, kıvırcık, köftelik bulgur, krema, kuru soğan, kuş üzümü, limon, limon tuzu, makarna çeşitleri, maydanoz, mısır unu, muz, nar ekşisi, nişasta, pastırma, patates, pirinç unu, pırasa, pudra şekeri, roka, salam, salatalık, semizotu, sivri biber, sosis, sucuk, susam, süt, şeftali, şehriye, tahin, tarhana, tavuk but (kemikli), tavuk but pirzola (kemikli), taze soğan, tere, tereyağı, tozşeker, tulum peyniri, turp, vanilya, vişne, yarma, yaş maya, yemeklik bitkisel margarin, yeşil mercimek, yoğurt, yufka ve zeytinyağı ana girdilerinin birim fiyatlarının Ek-H.4 cetveline hatalı olarak yansıtıldığı,

Aşırı düşük teklif savunması veren ilgili isteklilerin, adı geçen ana çiğ girdilerin fiyatlarını tevsiki amacıyla, Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği ile Odalar ve Borsalar Kanununun 51 inci maddesinin (c) bendi uyarınca borsa idaresi tarafından düzenlenen ve ilgili malın ihale tarihinden önceki son 12 ayın herhangi bir işlem gününde gerçekleşen ortalama fiyatını gösteren belgeleri sunması gerekirken, maliyet düşürücü olarak mevzuatta belirlenen sürelerin dışındaki (ihale tarihinden geriye doğru 1 yıl içerisinde olması gerekirken, daha eski veya ihale tarihinden sonraki bültenlerin kullanılması suretiyle) ve asgari birim fiyatların kullanılarak açıklama yapıldığı, ayrıca anılan girdilerin Teknik Şartnamedeki yemek reçetelerinde yer verilmesine rağmen, “Ana girdiler tablosunda” adı geçen girdilerin yer almadığı,

g) Anılan isteklilerce sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarında Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.2.2 ve 79.2.2.3’üncü maddeleri kapsamında sunulan kamu kurum ve kuruluşları tarafından sunulan mal ve hizmetlere ilişkin fiyatları gösteren belgelerde tarihin yer almadığı, ilgili kurumun internet sayfası üzerinden temin edilen bilgisayar çıktısının alındığı tarihin bulunduğu,

h) Anılan istekliler tarafından örnek menüde yer alan bazı girdilerin Ek-O.7 Maliyet/Satış Tutarı Tespit Tutanağı ile tevsik edildiği, fakat anılan tutanağın yürürlükten kaldırılan Kamu İhale Genel Tebliği düzenlemelerine göre hazırlandığı,

– 30.09.2020 tarihli Resmi Gazetede EK-O.7 Maliyet/Satış Tutarı Tespit Tutanağı standart formunda 18.05.2024 tarihinde değişiklik yapıldığı, anılan tutanakta yer alan ana girdi birim fiyatlarına dayanak olan fatura bilgilerinin, faturaya konu malın miktarının, birim fiyatının ve fatura tutarının Fatura Bilgileri Tablosu’nda yer alması gerektiği, anılan isteklilerin açıklamaları kapsamında sunulan Ek-O.7 Maliyet/Satış Tutarı Tespit Tutanağı’nın 7’nci maddesindeki “Fatura Bilgileri Tablosu” ile ilgili malın ağırlıklı ortalama birim satış tutarının hesaplandığı tablodaki ana girdiler ve birim fiyatların birbiriyle uyumlu olmadığı,

– İhale ilan tarihinin 07.11.2024 olduğu, Ek-O.7 Maliyet/Satış Tutarı Tespit Tutanağı’nın “01.08.2024 – 30.10.2024” tarihlerine veya bundan önceki üç aya ilişkin olarak düzenlenmiş olması gerektiği, ancak ilgili istekliler tarafından Ek-O.7 Maliyet/Satış Tutarı Tespit Tutanağı’na esas üç aylık sürenin, kamu ihale mevzuatına uygun olarak belirtilmediği,

– Satışlar dayanak alınarak açıklama yapıldığı için fatura bilgileri tablosunda alıcı firmaya ilişkin bilgilerin yer almadığı, alıcı firma bilgileri yerine, ihaleye iştirak eden ilgili isteklinin bilgilerinin fatura bilgileri tablosuna yazıldığı, ilgili tutanakta “tarih” ve “sayı” bilgilerine yer verilmediği, söz konusu tutanağın Kamu İhale Genel Tebliği’nin 8.4’üncü maddesine uygun olarak hazırlanmadığı ve ilgili meslek mensubu tarafından da her sayfası kaşelenip imzalanmadığı, ilgili tutanağın 1. sayfasında yer alan SMMM bilgileri ile ilgili meslek mensubunun kaşe bilgilerinin birbirinden farklı olduğu, ayrıca yürürlükteki mevzuat hükümleri gereğince adı geçen tutanağın ekinde sunulması gereken ilgili meslek mensubuna ait “Faaliyet Belgesi”nin sunulmadığı,

– İhale ilanından önceki 3 ay veya ondan önceki 3 aylık süre içerisinde satışı yapılan mal miktarlarının, ihale konusu işte kullanılması öngörülen mal miktarının en az 1/20’sini kapsamadığı,

ı) Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79.2.6’ncı maddesinde yer alan acıkama gereğince ana girdi maliyetlerinin tevsiki amacıyla fiyat tekliflerinin kullanılmayacağı belirtilmesine rağmen, aşırı düşük teklif açıklaması uygun bulunan istekli tarafından açıklamaları kapsamında hiçbir geçerli hukuki gerekçe bildirilmeden, Tebliğ’in 79.2.2’nci maddesinde yer alan diğer yöntemlerden herhangi biri ile açıklama yapılmasının fiilen mümkün olmadığı ispatlanmadan, fiyat tekliflerinin kullanıldığı,

j) Teknik Şartnamede yer alan örnek menüdeki yemeklerin içeriğinde bamya, barbunya, bezelye, biber salçası, bulgur, dana eti (kemiksiz), krema, paket ayran 200 ml, paket üçgen peynir 15 gr, paket yoğurt 200 gr, süt ve yoğurt girdilerinin yer aldığı, anılan girdilerin “Gıda Malzemeleri Özellikleri Teknik Şartnamesi”nde yer alan ürün özelliklerine uygun olarak açıklanmadığı,

k) Gıda Malzemeleri Teknik Şartnamesi’nde maden suyu ürününün “maden suyu 200 ml” olması gerektiği, ancak anılan istekliler tarafından “maden suyu” girdisinin “kg” cinsinden açıklandığı,

l) İki haftalık örnek yemek menüsünde yer alan mevsim salata ve kremalı mısır çorba içeriğinde “mısır” girdisinin yer aldığı, dolayısıyla mısır girdisinin “taze mısır” üzerinden açıklanmasının gerektiği, fakat aşırı düşük teklif açıklaması uygun bulunan istekliler tarafından, mısır girdisi fiyatının tevsiki amacıyla “dondurulmuş mısır” veya hububat mamullerinden olan kuru “mısır” ürün fiyatının kullanıldığı,

m) İki haftalık örnek yemek menüsünde “kuzu / koyun haşlama” yemeğinin yer aldığı, anılan yemeğin içeriğinde “200 gr Kuzu Eti (Kemikli)” girdisinin yer aldığı, Gıda Malzemeleri Özellikleri Teknik Şartnamesi’nin 25’inci sayfasında “Kuzu İncik” başlıklı bölümde “Kuzu kol ve/veya kuzu butun uç kısımlarından çıkarılan kemikli et olacaktır.” düzenlemesinin bulunduğu, dolayısıyla, kuzu eti (kemikli) girdisinin “kuzu incik” olması gerektiği, aşırı düşük teklif açıklaması uygun bulunan istekliler tarafından ise kuzu/koyun haşlama yemeğinin içeriğindeki “kuzu eti (kemikli)” ürünü, “kuzu karkas” veya “kuzu eti (kemikli)” ürün fiyatından açıklandığı,

n) İki haftalık örnek yemek menüsünde “balık ızgara” yemeğinin yer aldığı, anılan yemeğin içeriğinde “150 gr taze balıklar” girdisinin yer aldığı, Gıda Malzemeleri Özellikleri Teknik Şartnamesinde “Balık (Taze Balık-Dondurulmuş Balık)” başlıklı bölümde “1. Balıklar iç organları temizlendikten sonra teslim edilmelidir.” düzenlemesinin bulunduğu, dolayısıyla balık yemeklerinde kullanılacak olan balık ürünlerinin temizlenmiş olması gerektiği ve en az 150 gr olması gerektiği, aşırı düşük teklif açıklaması uygun bulunan istekliler tarafından ise “150 gr taze balık” ürünün tevsiki amacıyla ticaret borsa bültenlerindeki salt “hamsi” veya salt “alabalık” ürün fiyatlarının kullanıldığı,

o) Gıda Malzemeleri Teknik Şartnamesi’nde “Paket Bal” başlığı altında “6.Yabancı madde içermeyecek, kendine has tat, akıcılık, renk ve görünümde çiçek veya çam balı olacaktır.” düzenlemesinin, “Paket Tahin-Pekmez Karışımı” başlığı altında ise “3.Karışımında tahin-pekmez oranı % 40 – % 60 olacaktır.” düzenlemesinin yer aldığı, anılan istekliler tarafından sunulan aşırı düşük teklif açıklamalarında, söz konusu ürünlerin salt “Paket Bal 20 gr” ve salt “Paket Tahin+Pekmez 40 gr” ürün fiyatları üzerinden açıklandığı, açıklamada balın niteliğine (çiçek veya çam) ve tahin-pekmezin karışım oranına (%40 – %60) yer verilmediği,

p) Aşırı düşük teklif açıklamaları uygun bulunan istekliler tarafından çam fıstığı, çörek otu, defneyaprağı, kabartma tozu, karanfil, limon tuzu, nar ekşisi, sirke, susam, tarçın ve vanilya ürünlerinin “tali çiğ girdiler” olarak değerlendirilerek söz konusu ürünler için belgeye dayalı açıklama yapılmadığı, bahsi geçen ürünler için herhangi bir maliyet öngörülmediği, fakat anılan ürünlerin tali çiğ girdi niteliğinde olmadığı ve açıklanması gereken unsurlar arasında yer aldığıiddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Aşırı düşük teklifler” başlıklı 38’inci maddesinde “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra, diğer tekliflere veya idarenin tespit ettiği yaklaşık maliyete göre teklif fiyatı aşırı düşük olanları tespit eder. Bu teklifleri reddetmeden önce, belirlediği süre içinde teklif sahiplerinden teklifte önemli olduğunu tespit ettiği bileşenler ile ilgili ayrıntıları yazılı olarak ister.

İhale komisyonu;

a) İmalat sürecinin, verilen hizmetin ve yapım yönteminin ekonomik olması,

b) Seçilen teknik çözümler ve teklif sahibinin mal ve hizmetlerin temini veya yapım işinin yerine getirilmesinde kullanacağı avantajlı koşullar,

c) Teklif edilen mal, hizmet veya yapım işinin özgünlüğü,

gibi hususlarda yapılan yazılı açıklamaları dikkate alarak, aşırı düşük teklifleri değerlendirir. Bu değerlendirme sonucunda, açıklamaları yeterli görülmeyen veya yazılı açıklamada bulunmayan isteklilerin teklifleri reddedilir. …” hükmü,

Anılan Kanun’un “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikayet ve itirazen şikayet başvurusunda bulunabilirler.

Şikayet ve itirazen şikayet başvuruları, dava açılmadan önce tüketilmesi zorunlu idari başvuru yollarıdır. …” hükmü,

Aynı Kanun’un “İdareye şikayet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar. …” hükmü,

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İdareye şikayet süresi; ihale sürecindeki şikayete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür. …” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Sürelerle ilgili genel esaslar” başlıklı 7’nci maddesinde “(1) Süreler;

c) İdarenin işlem veya eylemlerine karşı yapılacak başvurularda şikayete yol açan durumun farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması gerektiği tarihi,

ç) Şikayet üzerine idare tarafından verilen kararın bildirildiği veya bildirilmiş sayıldığı tarihi, on gün içerisinde karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini,

izleyen günden itibaren başlar. …” hükmü yer almaktadır.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dahil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “…78.3. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin ihale dokümanında, haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi ve her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması zorunludur.

78.3.1. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır. …” açıklaması,

Anılan Tebliğ’in “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “…79.3.5. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin yapılan aşırı düşük teklif açıklamasında, sözleşme giderleri ve genel giderlerin % 4 oranında hesaplanması söz konusu olmayacak, ancak sözleşme ve genel giderler içerisinde yer alan açıklamanın yapıldığı tarihte geçerli olan oran ve tutarlar üzerinden hesaplanan ihale kararı damga vergisi ve sözleşme damga vergisi ile Kanunun 53 üncü maddesinin (j) bendinin 1 numaralı alt bendinde belirtilen tutarı aşan sözleşmelerde sözleşme bedelinin onbinde beşi oranındaki Kurum payı ilgili mevzuatına göre hesaplanmak suretiyle açıklama yapılacaktır. …” açıklaması yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Yozgat Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğümüze bağlı Kuruluşların 2025 yılı Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi.

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

Yozgat Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne bağlı Kuruluşların 2025 yılı Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi.

Yozgat Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğüne bağlı Kuruluşların 2025 yılı Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi.

1. İş Kısmı Bakım, Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü 348.890 Öğün.

2. İş Kısmı Kadın Konukevi Huzurevi Müdürlüğü 39.660 Öğün.

3. İş Kısmı Esenli Bilal Şahin Huzurevi Müdürlüğü 64.960 Öğün.

4. İş Kısmı Alparslan Türkeş Huzurevi Müdürlüğü 137.575 Öğün.

5. İş Kısmı Sorgun Huzurevi ve Yaşlı Bakım Merkezi Müdürlüğü 165.815 Öğün.

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: 1. İş Kısmı Bakım, Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi. 2. İş Kısmı Kadın Konukevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi. 3. İş Kısmı Esenli Bilal Şahin Huzurevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi. 4. İş Kısmı Alparslan Türkeş Huzurevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi. 5. İş Kısmı Sorgun Huzurevi ve Yaşlı Bakım Merkezi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Kısmi teklif verilmesi” başlıklı 20’nci maddesinde “20.1. Bu ihalede kısmi teklif verilebilir.

20.2. Bu ihaledeki kısım sayısı 5 dir. İhale kısımlarına ilişkin koşullar altta düzenlenmiştir;

1. İş Kısmı Bakım, Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü

2. İş Kısmı Kadın Konukevi Müdürlüğü

3. İş Kısmı Esenli Bilal Şahin Huzurevi Müdürlüğü

4. İş Kısmı Alparslan Türkeş Huzurevi Müdürlüğü

5. İş Kısmı Sorgun Huzurevi ve Yaşlı Bakım Merkezi Müdürlüğü olup her iş kısmı için yüklenici firma ile Kuruluş Harcama Yetkilileri ayrı ayrı sözleşme imzalanacak ve her iş kısmı için ayrı ayrı kesin teminat ayrı ayrı sözleşme ve karar pulu bedeli alınacaktır. Hakedişler her iş kısmı için ayrı ayrı fatura edilecek ve fatura bedelleri her bir harcama birimince ödenecektir.” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dahildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

25.3.1.1.

1. İş Kısmı Bakım, Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için,

54.750 Öğün 13+ Yaş Üzeri Kahvaltı, 54.750 Öğün 13+ Yaş Üzeri Öğle Yemeği, 54.750 Öğün 13+ Yaş Üzeri Akşam Yemeği, 109.500 Öğün 13+ Yaş Üzeri Ara Öğün, 12.775 Öğün Sürekli İşçi sabah kahvaltısı, 43.800 Öğün idari personel ve sürekli işçi öğle yemeği, 14.965 Öğün sürekli işçi akşam yemeği ve 3600 Öğün Özel Gün Menüsü olmak üzere toplam 348.890 Öğün yemek ve 2.190 Adet katlarda kullanılacak (19 Litrelik) damacana su teklif fiyata dahildir.

2. İş Kısmı Kadın Konukevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için,

730 Öğün 1-3 Yaş Sabah Kahvaltısı, 730 Öğün 4-6 Yaş Sabah Kahvaltısı, 730 Öğün 7-12 Yaş Sabah Kahvaltısı, 8.030 Öğün 13+ Yaş Üzeri Sabah Kahvaltısı, 730 Öğün 1-3 Yaş Öğle Yemeği, 730 Öğün 4-6 Yaş Öğle Yemeği, 730 Öğün 7-12 Yaş Öğle Yemeği, 12.410 Öğün 13+ Yaş Üzeri Öğlen Yemeği, 730 Öğün 1-3 Yaş Akşam Yemeği, 730 Öğün 4-6 Yaş Akşam Yemeği, 730 Öğün 7-12 Yaş Akşam Yemeği, 8.030 Öğün 13+ Yaş Üzeri Akşam Yemeği, 1.460 Öğün 1-3 Yaş Ara Öğün, 1.460 Öğün 4-6 Yaş Ara Öğün, 1.460 Öğün 7-12 Yaş Ara Öğün ve 240 Öğün Özel Gün Menüsü olmak üzere toplam 39.660 Öğün yemek ve 180 Adet katlarda kullanılacak (19 Litrelik) damacana su teklif fiyata dahildir.

3. İş Kısmı Esenli Bilal Şahin Huzurevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için,

12.775 Öğün 13+ Yaş Üzeri Kahvaltı, 16.425 Öğün 13+ Yaş Üzeri Öğle Yemeği, 13.140 Öğün 13+ Yaş Üzeri Akşam Yemeği, 21.900 Öğün 13+ Yaş Üzeri Ara Öğün ve 720 Öğün Özel Gün Menüsü olmak üzere toplam 64.960 Öğün yemek teklif fiyata dahildir.

4. İş Kısmı Alparslan Türkeş Huzurevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için,

24.090 Öğün 13+ Yaş Üzeri Kahvaltı, 24.090 Öğün 13+ Yaş Üzeri Öğle Yemeği, 24.090 Öğün 13+ Yaş Üzeri Akşam Yemeği, 48.180 Öğün 13+ Yaş Üzeri Ara Öğün, 1.095 Öğün Personel Kahvaltısı, 12.775 Öğün Personel Öğle Yemeği, 2.555 Öğün Personel Akşam Yemeği ve 700 Öğün Özel Gün Menüsü olmak üzere toplam 137.575 Öğün yemek teklif fiyata dahildir.

5. İş Kısmı Sorgun Huzurevi ve Yaşlı Bakım Merkezi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için,

29.930 Öğün 13+ Yaş Üzeri Kahvaltı, 29.930 Öğün 13+ Yaş Üzeri Öğle Yemeği, 29.930 Öğün 13+ Yaş Üzeri Akşam Yemeği, 59.860 Öğün 13+ Yaş Üzeri Ara Öğün, 2.920 Öğün Personel Kahvaltısı, 9.125 Öğün Personel Öğle Yemeği, 2.920 Öğün Personel Akşam Yemeği ve 1.200 Öğün Özel Gün Menüsü olmak üzere toplam 165.815 Öğün yemek ve 384 Adet Katlarda Kullanılacak (19 Litrelik) Damacana Su teklif fiyata dahildir.

25.3.1.2.

1. İş Kısmı Bakım, Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için,

Yemeklerin kuruluşta pişirildiği ve bu hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak aylık 26(Yirmialtı) gün üzerinden fiilen çalışan personelin tüm mesaisini kuruluşta geçirdiği hallerde, hizmetin sunulmasıyla görevli;

1- 2 (İki) Aşçı

2- 2 (İki ) Aşçı yardımcısı

3- 3 (Üç) Servis elemanı

4- 3 (Üç) Bulaşıkçı personelin

işçilik giderleri [(işçi ücreti, sigorta prim giderleri, yemek, yol (Brüt Yol Bedeli günlük 50,00-TL), giyim, ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalışma (155 gün)] teklif fiyata dâhildir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Aşçı’ya ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücretin %30 (yüzde otuz) fazlası ücret ödenecektir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Aşçı Yardımcısı ‘na ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücretin %10 (yüzde on) fazlası ücret ödenecektir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Servis Elemanı ve Bulaşıkçı’ya ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret ödenecektir.

2. İş Kısmı Kadın Konukevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için,

Yemeklerin kuruluşta pişirildiği ve bu hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak aylık 26(Yirmialtı) gün üzerinden fiilen çalışan personelin tüm mesaisini kuruluşta geçirdiği hallerde, hizmetin sunulmasıyla görevli;

1- 1 (Bir) Servis elemanı

2- 1 (Bir) Bulaşıkçı personelin

işçilik giderleri [(işçi ücreti, sigorta prim giderleri, yemek, yol (Brüt Yol Bedeli günlük 50,00-TL), giyim, ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalışma (31 gün)] teklif fiyata dâhildir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Servis Elemanı ve Bulaşıkçı’ya ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret ödenecektir.

3. İş Kısmı Esenli Bilal Şahin Huzurevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için,

Yemeklerin kuruluşta pişirildiği ve bu hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak aylık 26(Yirmialtı) gün üzerinden fiilen çalışan personelin tüm mesaisini kuruluşta geçirdiği hallerde, hizmetin sunulmasıyla görevli;

1- 1 (Bir) Aşçı

2- 1 (Bir) Aşçı yardımcısı

3- 1 (Bir) Servis elemanı

4- 1 (Bir) Bulaşıkçı personelin

işçilik giderleri [(işçi ücreti, sigorta prim giderleri, yemek, yol (Brüt Yol Bedeli günlük 50,00-TL), giyim, ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalışma (62 gün)] teklif fiyata dâhildir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Aşçı’ya ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücretin %30 (yüzde otuz) fazlası ücret ödenecektir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Aşçı Yardımcısı ‘na ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücretin %10 (yüzde on) fazlası ücret ödenecektir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Servis Elemanı ve Bulaşıkçı’ya ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret ödenecektir.

4. İş Kısmı Alparslan Türkeş Huzurevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için,

Yemeklerin kuruluşta pişirildiği ve bu hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak aylık 26(Yirmialtı) gün üzerinden fiilen çalışan personelin tüm mesaisini kuruluşta geçirdiği hallerde, hizmetin sunulmasıyla görevli;

1- 1 (Bir) Aşçı

2- 1 (Bir) Aşçı yardımcısı

3- 2 (İki) Servis elemanı

4- 1 (Bir) Bulaşıkçı personelin

işçilik giderleri [(işçi ücreti, sigorta prim giderleri, yemek, yol (Brüt Yol Bedeli günlük 50,00-TL), giyim, ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalışma (77,5 gün)] teklif fiyata dâhildir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Aşçı’ya ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücretin %30 (yüzde otuz) fazlası ücret ödenecektir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Aşçı Yardımcısı ‘na ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücretin %10 (yüzde on) fazlası ücret ödenecektir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Servis Elemanı ve Bulaşıkçı’ya ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret ödenecektir.

5. İş Kısmı Sorgun Huzurevi ve Yaşlı Bakım Merkezi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için,

Yemeklerin kuruluşta pişirildiği ve bu hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak aylık 26(Yirmialtı) gün üzerinden fiilen çalışan personelin tüm mesaisini kuruluşta geçirdiği hallerde, hizmetin sunulmasıyla görevli;

1- 1 (Bir) Aşçı

2- 1 (Bir) Aşçı yardımcısı

3- 1 (Bir) Servis elemanı

4- 1 (Bir) Bulaşıkçı personelin

işçilik giderleri [(işçi ücreti, sigorta prim giderleri, yemek, yol (Brüt Yol Bedeli günlük 50,00-TL), giyim, ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalışma (62 gün)] teklif fiyata dâhildir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Aşçı’ya ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücretin %30 (yüzde otuz) fazlası ücret ödenecektir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Aşçı Yardımcısı ‘na ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücretin %10 (yüzde on) fazlası ücret ödenecektir.

Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak görev yapacak Servis Elemanı ve Bulaşıkçı’ya ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret ödenecektir.

25.3.1.3.

1. İş Kısmı Bakım, Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için Yılbaşı, bayram, davet, toplu yapılan doğum günleri vs. gibi özel günlerde 24 defa olmak üzere, kuruluşta bakılan sayısının iki katına kadar kişinin yararlanacağı ‘Özel Gün Menüsü’ teklif fiyata dâhildir.

2. İş Kısmı Kadın Konukevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için Yılbaşı, bayram, davet, toplu yapılan doğum günleri vs. gibi özel günlerde 12 defa olmak üzere, kuruluşta bakılan sayısının iki katına kadar kişinin yararlanacağı ‘Özel Gün Menüsü’ teklif fiyata dâhildir.

3. İş Kısmı Esenli Bilal Şahin Huzurevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için Yılbaşı, bayram, davet, toplu yapılan doğum günleri vs. gibi özel günlerde 12 defa olmak üzere, kuruluşta bakılan sayısının iki katına kadar kişinin yararlanacağı ‘Özel Gün Menüsü’ teklif fiyata dâhildir.

4. İş Kısmı Alparslan Türkeş Huzurevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için Yılbaşı, bayram, davet, toplu yapılan doğum günleri vs. gibi özel günlerde 12 defa olmak üzere, kuruluşta bakılan sayısının iki katına kadar kişinin yararlanacağı ‘Özel Gün Menüsü’ teklif fiyata dâhildir.

5. İş Kısmı Sorgun Huzurevi ve Yaşlı Bakım Merekzi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi için Yılbaşı, bayram, davet, toplu yapılan doğum günleri vs. gibi özel günlerde 12 defa olmak üzere, kuruluşta bakılan sayısının iki katına kadar kişinin yararlanacağı ‘Özel Gün Menüsü’ teklif fiyata dâhildir.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.

2,25″ düzenlemesi yer almaktadır.

İhale dokümanında yer alan düzenlemelerden şikâyete konu ihalenin; Yozgat Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü tarafından gerçekleştirilen mamul yemek hizmeti alımı ihalesi olduğu, anılan ihalenin birim fiyat teklif alınmak suretiyle elektronik ortamda ve açık ihale usulü ile 22.11.2024 tarihinde gerçekleştirildiği, söz konusu ihalenin kısmi teklife açık ve beş kısımdan oluştuğu, 13.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararında şikâyete konu edilen ihalenin birinci ve beşinci kısımlarının Batuhan Araz Yemekçilik Gıda Hayvancılık Temizlik İnşaat Taahhüt Otomotiv Güvenlik San. ve Tic. Ltd. Şti., ikinci kısmının Naslar Tekstil Nakliyat İnşaat Gıda Tarım ve Petrol Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti., üçüncü kısmının Orhan Sipahi, dördüncü kısmının Doğan Srt Sosyal Hizmetler Temizlik Hizmetleri ve Ürünleri Gıda Maddeleri Yemek Taahhüt San. ve Tic. Ltd. Şti. üzerinde bırakıldığı, ayrıca idare tarafından 18.12.2024 tarihinde ikinci bir ihale komisyonu kararının alındığı, ilgili komisyon kararının ise şikayete konu olan ihalenin dördüncü kısmına ilişkin olduğu,

Başvuru sahibi Tim 1 Yemek Hizmetleri Gıda Temizlik San. ve Tic. Ltd. Şti. – Özil Temizlik Turizm Yemek Gıda Güvenlik Hizmetleri İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın teklifine ilişkin olarak; 13.12.2024 tarihli kesinleşen ihale komisyonu kararında ihalenin üçüncü kısmında anılan iş ortaklığının aşırı düşük teklif açıklaması sunmadığı için ilgili kısımda teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı, ihalenin dördüncü kısmında ise söz konusu iş ortaklığınca sunulan aşırı düşük teklif açıklamasında; Ek-H.4 cetvelinde bulunması gereken “İşçilik Teklif Bedelleri, Satışlar, Yemek Ana Girdi Maliyetleri, Asgari İşçilik Maliyetleri, Öğün İşçilik Birim Maliyetleri, Yemek Ana Girdi+İşçilik Birim Fiyat Öğün Maliyet Toplamları ve Teklif Giderleri Genel Tablosu” bulunmadığı için aşırı düşük teklif açıklamalarının yeterli görülmediği ve değerlendirme dışı bırakıldığı,

18.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararında ise anılan iş ortaklığının şikayete konu edilen ihalenin 4’üncü kısmında vermiş olduğu teklifin “…aşırı düşük teklif açıklamasında personel maliyetleri hesaplamasını Kamu İhale Genel Tebliğinin 78.3.1. (Ek madde: 18/05/2024-32550 R.G/37. md., yürürlük: 15/06/2024) “Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dahil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır.’ Hükmü ve Kamu İhale Genel Tebliğinin 79.3.5. (Değişik madde: 18/05/2024-32550 R.G/39. md., yürürlük: 15/06/2024) “Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin yapılan aşırı düşük teklif açıklamasında, sözleşme giderleri ve genel giderlerin % 4 oranında hesaplanması söz konusu olmayacak, ancak sözleşme ve genel giderler içerisinde yer alan açıklamanın yapıldığı tarihte geçerli olan oran ve tutarlar üzerinden hesaplanan ihale kararı damga vergisi ve sözleşme damga vergisi ile Kanunun 53 üncü maddesinin (j) bendinin 1 numaralı alt bendinde belirtilen tutarı aşan sözleşmelerde sözleşme bedelinin onbinde beşi oranındaki Kurum payı ilgili mevzuatına göre hesaplanmak suretiyle açıklama yapılacaktır.” hükmüne uygun olmadığından aşırı düşük teklif açıklaması uygun görülmemiş olup, teklifi değerlendirme dışı bırakılmıştır.” gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı görülmüştür.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden, ihale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabileceklerin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikayet başvurusunda bulunabilecekleri, şikayet başvurularında; ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce yapılması gerektiği, İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 7’nci maddesinde sürelere ilişkin olarak idarenin işlem veya eylemlerine karşı yapılacak başvurularda şikayete yol açan durumun farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması gerektiği tarihten itibaren 10 gün içerisinde şikayet başvurusunda bulunulması gerektiği anlaşılmıştır.

Başvuru sahibi iş ortaklığının şikâyete konu ihalenin dördüncü kısmında teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerekçesini 18.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararı ile öğrendiği, başka bir deyişle başvuru sahibinin iddiasında belirtmiş olduğu hususlara ilişkin gerekçelerin 18.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararı ile farkına varıldığı, söz konusu komisyon kararı, ihalenin dördüncü kısmına ilişkin olarak alındığı için ihalenin diğer kısımlarında aynı gerekçe ile değerlendirme dışı bırakılan istekliler olsa bile, bu isteklilere ilişkin olarak farkına varma tarihinin 13.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararı olduğu, başvuru sahibince iddia edilen; “şikayete konu olan ihalenin tüm kısımlarında aşırı düşük teklif açıklaması sunan ve işçilik hesaplamalarını firmalarından farklı şekilde yapan isteklilerin açıklamalarının yeniden değerlendirilmesi gerektiği, dolayısıyla işçilik hesaplamalarına %4 oranında sözleşme ve genel gider dahil edilmeyen isteklilerin değerlendirme dışı bırakılmaları gerektiği” hususuna ilişkin inceleme ve değerlendirmenin, şikayete konu edilen tüm kısımlar için değil, dördüncü kısma ilişkin yapılması gerektiği,

Bu kapsamda 13.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararının ihalenin tüm kısımlarına ilişkin olduğu ve farkına varma tarihinin de bu tarih olduğu,şöyle ki; 13.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararında ihalenin tüm kısımlarına ilişkin değerlendirmenin yer aldığı, 18.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararında ise ihalenin sadece 4’üncü kısmına ilişkin yapılan değerlendirmenin farklılık arz ettiği, başka bir deyişle ihalenin 4’üncü kısmı dışındaki kısımlarda isteklilerin tekliflerinin değerlendirilmesine ilişkin farklı bir gerekçe ile değerlendirmeye yer verilmediği için farkına varma tarihinin 13.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararı olduğu, 13.12.2024 tarihini izleyen 10 (on) gün içinde 23.12.2024 tarihine kadar idareye şikâyet başvurusunda bulunması gerekirken, bu süreyi geçirdikten sonra 25.12.2024 tarihinde şikâyet başvurusunda bulunduğu, dolayısıyla bu iddiasının süre yönünden reddedilmesi gerektiği, öte yandan şikayete konu olan ihalenin dördüncü kısmına ilişkin farkına varma tarihinin 18.12.2024 tarihi olduğu, dolayısıyla incelemenin anılan kısma ilişkin yapılması gerektiği anlaşılmıştır.

İdare tarafından ihalenin 4’üncükısmında teklif tutarı sınır değerin altında kalan başvuru sahibine, EKAP üzerinden 03.12.2024 tarihinde gönderilen yazı ile aşırı düşük teklif açıklaması istenildiği, söz konusu yazıda “…Mamul Yemek Hizmeti işine ait ihalede tekliflerin değerlendirmesi sürecine geçilmiş olup, beyan ettiğiniz bilgi ve belgeleri tevsik eden ve EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayan aşağıdaki belgeleri ekleri ile birlikte, İdari Şartnamenin 7.9. maddesine uygun olarak, 06.12.2024 tarihine kadar İdaremize sunmanızve aşırı düşük teklif açıklamalarınızı 06.12.2024 tarihine kadar sunmanız gerekmektedir.

AÇIKLAMA:

Müdürlüğümüze bağlı Kuruluşların 2024/1378170 İKN numaralı 2025 yılı 12 aylık Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi ihalesi 22.11.2024 tarihinde 5. İş Kısmı Sorgun Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğüne teklif vermiş bulunmaktasınız. Hizmet işi ihalesi İdari Şartnamenin 33.2. maddesi gereği teklifiniz sınır değerin altında kalması sebebiyle 3 (Üç) iş günü içerisinde 06.12.2024 tarihi cuma günü mesai bitimine kadar Teknik Şartname de bulunan 14 günlük örnek yemek listesinin Kamu İhale Genel Tebliğinin 79.2.6. maddesine göre açıklamaların yapılması hususunda…” ifadelerinin yer aldığı ve açıklama sunulmasının istenildiği,

Akabinde idare tarafından teklif tutarı sınır değerin altında kalan başvuru sahibi istekliye EKAP üzerinden 05.12.2024 tarihinde ikinci bir yazının gönderildiği, söz konusu yazıda “Müdürlüğümüze bağlı Kuruluşların 2024/1378170 İKN numaralı 2025 yılı 12 aylık Mamul Yemek Hizmeti hizmet alım işi ihalesine teklif vermiş bulunmaktasınız. İlgi tarih ve sayılı yazımız ile EKAP üzerinden yapmış olduğumuz tebligatta Kamu İhale Genel Tebliğinin 79.2.6. maddesine göre ilgili iş kısımları için 3 iş günü içerisinde aşırı düşük teklif açıklama istemiş bulunmaktayız. Hizmet alım işine ait açıklamanızı diğer istekliler ile eşit şartlarda verebilmeniz için Müdürlüğümüzce süre uzatımı uygun görülmüştür.

Söz konusu hizmet alım işine ait açıklamanızı 09.12.2024 tarihi pazartesi günü mesai bitimine kadar yapmanız hususunda…” ifadelerinin yer aldığı, ilgili yazı ile teklifi sınır değer kalan isteklilerin aşırı düşük teklif açıklamalarını sunmaları gereken sürenin uzatıldığı görülmüştür.

İdare her ne kadar 18.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararında, başvuru sahibi isteklinin aşırı düşük teklif açıklamalarını Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3.1 ve 79.3.5’inci maddelerinde yer alan açıklamalar gerekçe gösterilerek uygun bulmayarak, başvuru sahibi isteklinin teklifini reddetmiş olsa da anılan istekliye 03.12.2024 ve 05.12.2024 tarihlerinde gönderilen ve yukarıda içerikleri aktarılan “aşırı düşük teklif açıklamalarının sunulması” konulu yazılarda, asgari işçilik maliyetine yönelik açıklamalar çerçevesinde damga vergisi, sözleşme karar pulu ve kamu ihale kurumu payının önemli teklif bileşeni olarak belirtilmediği, öte yandan başvuru sahibi istekli tarafından 06.12.2024 tarihinde sunulan aşırı düşük açıklamalarında, işçiliğe ilişkin açıklamalarında KİK işçilik hesaplama modülü kullanılarak ve sözleşme damga vergisi, sözleşme karar pulu ücreti ve Kamu İhale Kurumu payı olmak üzere isteklinin teklif fiyatının % 1,567’sine tekabül eden tutarda sözleşme giderlerinin eklenerek açıklamada bulunduğu görülmüş olup idarenin teklifi sınır değer altında kalan isteklilerin aşırı düşük açıklamaları kapsamında işçiliğe yönelik açıklamalarında sayılan hususlar üzerinden değerlendirme yaparak isteklinin açıklamalarını uygun bulmamasının yerinde olmadığı anlaşılmıştır.

Öte yandan ihalenin dördüncü kısmına ilişkin yapılan incelemede; başvuru sahibi Tim 1 Yemek Hizmetleri Gıda Temizlik San. ve Tic. Ltd. Şti. – Özil Temizlik Turizm Yemek Gıda Güvenlik Hizmetleri İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının şikayete konu edilen ihalenin 4’üncü kısmına ilişkin birim fiyat teklif cetvelinin aşağıdaki gibi olduğu görülmüştür.

4. İş Kısmı Alparslan Türkeş Huzurevi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi Sayısı

Ay/gün/saat

9

Aşçı(Brüt asgari ücretin %30 fazlası)

Ay

1,00

12,000

34.856,00TRY

418.272,00TRY

10

Aşçı Yardımcısı(Brüt asgari ücretin %10 fazlası)

Ay

1,00

12,000

29.749,00TRY

356.988,00TRY

11

Servis Elemanı(Brüt asgari ücret)

Ay

2,00

12,000

27.195,00TRY

652.680,00TRY

12

Bulaşıkçı(Brüt asgari ücret)

Ay

1,00

12,000

27.195,00TRY

326.340,00TRY

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)

1.754.280,00TRY

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

1

13+ Yaş Sabah Kahvaltı

öğün

24.090,000

38,90TRY

937.101,00TRY

2

13+ Yaş Öğle Yemeği

öğün

24.090,000

77,80TRY

1.874.202,00TRY

3

13+ Yaş Akşam Yemeği

öğün

24.090,000

77,80TRY

1.874.202,00TRY

4

13+ Yaş Ara Öğün

öğün

48.180,000

19,45TRY

937.101,00TRY

5

Personel Sabah Kahvaltı

öğün

1.095,000

38,90TRY

42.595,50TRY

6

Personel Öğle Yemeği

öğün

12.775,000

77,80TRY

993.895,00TRY

7

Personel Akşam Yemeği

öğün

2.555,000

77,80TRY

198.779,00TRY

8

Özel Gün Menü

öğün

700,000

155,60TRY

108.920,00TRY

13

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri, Aşçı, (Brüt Asgari Ücretin %30 fazlası)

gün

15,500

1.107,00TRY

17.158,50TRY

14

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri, Aşçı Yardımcısı, (Brüt Asgari Ücretin %10 fazlası)

gün

15,500

937,00TRY

14.523,50TRY

15

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri, Servis Elemanı ve Bulaşıkçı, (Brüt Asgari Ücret)

gün

46,500

852,00TRY

39.618,00TRY

II. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)

7.038.095,50TRY

KISIM TOPLAM TUTARI (K.D.V Hariç)

8.792.375,50TRY

Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3.1’inci maddesinde personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dâhil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dâhil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin tekliflerinin, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılacağı, aynı Tebliğ’in 79.3.5’inci maddesinde ise personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin yapılan aşırı düşük teklif açıklamalarında, sözleşme giderleri ve genel giderlerin % 4 oranında hesaplanmasının söz konusu olmayacağı, ancak sözleşme ve genel giderler içerisinde yer alan açıklamanın yapıldığı tarihte geçerli olan oran ve tutarlar üzerinden hesaplanan ihale kararı damga vergisi ve sözleşme damga vergisi ile Kanunun 53’üncü maddesinin (j) bendinin 1 numaralı alt bendinde belirtilen tutarı aşan sözleşmelerde sözleşme bedelinin onbinde beşi oranındaki Kurum payı ilgili mevzuatına göre hesaplanmak suretiyle açıklama yapılacağı ifade edilmiştir.

Sözleşme giderlerinin hesaplanmasında 488 sayılı Damga Vergisi Kanunu’nun “Akitlerle ilgili kâğıtlar” başlıklı bölümünde “A. Belli parayı ihtiva eden kâğıtlar: 1. Mukavelenameler, taahhütnameler ve temliknameler” için sözleşme bedelinin binde 9,48’i oranında damga vergisi alınacağı, “II. Kararlar ve mazbatalar” başlıklı bölümünde “2. İhale Kanunlarına tabi olan veya olmayan resmi daire ve kamu tüzel kişiliğini haiz kurumların her türlü ihale kararları” için sözleşme bedelinin binde 5,69’u oranında karar pulu ücreti alınacağı ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu gereğince ödenmesi gereken Kamu İhale Kurumu payı oranının %0,05 olduğu hüküm altına alınmıştır.

Bu çerçevede ilgili mevzuat uyarınca, başvuru konusu ihale açısından sözleşme damga vergisi, sözleşme karar pulu ücreti ve Kamu İhale Kurumu payı olmak üzere isteklilerin teklif fiyatının % 1,567’sine tekabül eden tutarda sözleşme giderlerinin hesaplanması gerektiği anlaşılmıştır.

Yapılan incelemede, personel çalıştırılmasına dayalı olmayan başvuruya konu ihalenin 4’üncü kısmına ilişkin olarak ihale dokümanında yer alan düzenlemeler, Kamu İhale Genel Tebliği açıklamaları ve ilgili mevzuata göre;

– Brüt asgari ücretten %30 fazla ücret alacak 1 adet aşçı kalemine ait aylık işçilik maliyetinin sözleşme ve genel giderler hariç 33.514,74 TL, sözleşme genel giderler dâhil 34.039,92 TL ve ulusal bayram ve genel tatil günü maliyetinin sözleşme giderleri hariç 1.063,98 TL, sözleşme giderleri dâhil 1.080,65 TL,

– Brüt asgari ücretten %10 fazla ücret alacak 1 adet aşçı yardımcısı kalemine ait aylık asgari işçilik maliyetinin sözleşme genel giderler hariç 28.604,13 TL, sözleşme giderleri dâhil 29.052,36 TL ve ulusal bayram ve genel tatil günü maliyetinin sözleşme genel giderleri hariç 900,29 TL, sözleşme giderleri dâhil 914,40 TL,

– Brüt asgari ücret alacak 1 adet servis elemanı ve 1 adet bulaşıkçı kalemine ait işçilik maliyetinin sözleşme ve genel giderler hariç 26.148,83 TL, sözleşme giderleri dâhil 26.558,58 TL ve ulusal bayram ve genel tatil günü maliyetinin sözleşme genel giderleri hariç 818,44 TL, sözleşme giderleri dâhil 831,26 TL olduğu tespit edilmiştir.

Bu çerçevede başvuru sahibi Tim 1 Yemek Hizmetleri Gıda Temizlik San. ve Tic. Ltd. Şti. – Özil Temizlik Turizm Yemek Gıda Güvenlik Hizmetleri İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı tarafından şikayete konu edilen ihalenin 4’üncü kısmı için sunulan birim fiyat teklif cetvelinin işçilik satırları için teklif edilen birim fiyatların, sözleşme gideri ve genel giderler dahil asgari işçilik maliyetini karşıladığı tespit edilmiş olup, başvuru sahibinin söz konusu iddiasında haklı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalelere yönelik başvurular” başlıklı 54’üncü maddesinde “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikayet ve itirazen şikayet başvurusunda bulunabilirler.

Şikayet ve itirazen şikayet başvuruları, dava açılmadan önce tüketilmesi zorunlu idari başvuru yollarıdır. …” hükmü,

Aynı Kanun’un “İdareye şikayet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar. …” hükmü,

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İdareye şikayet süresi; ihale sürecindeki şikayete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür. …” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Sürelerle ilgili genel esaslar” başlıklı 7’nci maddesinde “(1) Süreler;

c) İdarenin işlem veya eylemlerine karşı yapılacak başvurularda şikayete yol açan durumun farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması gerektiği tarihi,

ç) Şikayet üzerine idare tarafından verilen kararın bildirildiği veya bildirilmiş sayıldığı tarihi, on gün içerisinde karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini,

izleyen günden itibaren başlar. …” hükmü yer almaktadır.

Başvuru sahibi isteklinin iddiasının şikayete konu ihalenin “Sorgun Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü Mamul Yemek Hizmeti” başlıklı 5’inci kısmında teklif veren Batuhan Araz Yemekçilik Gıda Hayvancılık Temizlik İnşaat Taahhüt Otomotiv Güvenlik San. ve Tic. Ltd. Şti. ile Aydiz Catering Gıda Temizlik Tekstil Otomotiv Taşımacılık Turizm İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin aşırı düşük teklif açıklamalarının muhtelif gerekçelerle mevzuata uygun olmadığı yönünde olduğu görülmüştür.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden, ihale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabileceklerin 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikayet başvurusunda bulunabilecekleri, şikayet başvurularında; ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce yapılması gerektiği, İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 7’nci maddesinde sürelere ilişkin olarak idarenin işlem veya eylemlerine karşı yapılacak başvurularda şikayete yol açan durumun farkına varıldığı yahut farkına varılmış olması gerektiği tarihten itibaren 10 gün içerisinde şikayet başvurusunda bulunulması gerektiği anlaşılmıştır.

Bu kapsamda, başvuru sahibince iddiasında belirtmiş olduğu şikâyete konu olan ihalenin 5’inci kısmına ilişkin ihale komisyonu kararının 13.12.2024 tarihinde alındığı, dolayısıyla farkına varma tarihinin 13.12.2024 olduğu, bu tarihi izleyen 10 (on) gün içinde 23.12.2024 tarihine kadar idareye şikâyet başvurusunda bulunması gerekirken, bu süreyi geçirdikten sonra 25.12.2024 tarihinde şikâyet başvurusunda bulunduğu, dolayısıyla söz konusu iddiasının süre yönünden reddedilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Öte yandan 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, şikayete konu ihalenin 4’üncü kısmında Tim 1 Yemek Hizmetleri Gıda Temizlik San. ve Tic. Ltd. Şti. – Özil Temizlik Turizm Yemek Gıda Güvenlik Hizmetleri İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının teklifinin değerlendirmeye alınması gerektiği ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1- Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince ihalenin 4’üncü kısmına ilişkin olarak düzeltici işlem belirlenmesine,

2- İhalenin 1, 2, 3 ve 5’inci kısımlarına ilişkin olarak başvurunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.