"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iş deneyim belgelerinin değerlendirilmesi ile ilgili iddialarını incelemiştir. İdari Şartname’nin 7.5.1 maddesine göre, iş ortaklığının pilot ortağının asgari iş deneyim tutarının en az %80’ini, diğer ortakların ise %20’sini sağlaması gerektiği belirtilmiştir. Ancak, başvuru sahibinin sunduğu belgelerin yeterlik bilgileri tablosunda yer alması ve bu belgelerin İdari Şartname’deki kriterleri karşılaması gerektiği tespit edilmiştir.

Kurul, iş deneyim belgelerinin ayrı ayrı sunulmasının esasa etkili olmadığına ve her iki belgenin de yeterlik kriterlerini sağladığına karar vermiştir. Ayrıca, idarenin başvuru sahibinin teklifini değerlendirme dışı bırakmasının hukuka aykırı olduğuna hükmedilmiştir. Bu nedenle, başvuru sahibinin itirazı kabul edilerek teklifinin değerlendirmeye alınmasına ve diğer tekliflerin değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilmiştir. Kurul, başvuru bedelinin iadesine de hükmetmiştir.

Karar no2025/UY.II-874
Karar tarihi27.03.2025
Toplantı No2025/013
Gündem No70

BAŞVURU SAHİBİ:

Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş. – Özbal İnşaat Elektrik Temizlik Turizm ve Orman Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Devlet Su İşleri 1. Bölge Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1548525 İhale Kayıt Numaralı “Bursa Demirtaş Barajı Sulaması Yenilemesi Yapımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Devlet Su İşleri 1. Bölge Müdürlüğü tarafından 20.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Bursa Demirtaş Barajı Sulaması Yenilemesi Yapımı” ihalesine ilişkin olarak Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş. – Özbal İnşaat Elektrik Temizlik Turizm ve Orman Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın 17.02.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 24.02.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 03.03.2025 tarih ve 179545 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 03.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/522 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, tekliflerinin iş deneyim belgelerinin İdari Şartname’nin 7.5.1 ve 7.5.5’inci maddelerindeki kriterleri sağlanamadığı gerekçesiyle idarece değerlendirme dışı bırakıldığı, ancak taraflarınca iş ortaklığı olarak teklif verildiği, pilot ortağın asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, özel ortağın ise asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini karşıladığı, yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen iş deneyim belgelerinin EKAP sistemine kayıtlı olduğu, ihale konusu işe benzer olduğu, İdari Şartname’de istenilen yeterlik kriterlerini sağladığı, idarece belirlenen benzer işe uygun olarak A-IX grubuna ait iş deneyim belgelerinin sunulduğu, ayrıca mevcut ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği, fiyat dışı unsur değerlendirme yönteminin “isteklinin teklifi ile yaklaşık maliyet yapısının birbiri ile uyumu” ve “isteklinin kamu kurum ve kuruluşları veya özel sektöre karşı sulama iş deneyim belgeleri” şeklinde belirlendiği, sunulan belgelerin fiyat dışı unsur puanlama kriterlerini de sağladığı,

İş ortaklığının pilot ortağı tarafından yeterlik bilgileri tablosunun “İş Deneyimini Gösteren Belgeler” satırında “15.10.2024 tarihli ve 2016/581364-2129723-7-1 sayılı” iş deneyim belgesinin, ilgili tablonun “Fiyat Dışı Unsur” satırında ise “11.03.2024 tarihli ve 2016/581326-2114593-1-4 sayılı” iş deneyim belgesinin beyan edildiği, ihale mevzuatında iş deneyimini tevsiken birden fazla iş deneyim belgesi beyan edilmesine engel bir düzenleme bulunmadığı, bu durumda yeterlilik kriterini karşılayan belgenin dikkate alınması gerektiği, hem benzer iş kriteri hem de fiyat dışı unsur puanlama kriterinde İdari Şartname’ye uygun olanın değerlendirilmeye alınması amacıyla 2 adet iş deneyim belgesinin beyan edildiği, İdari Şartname’nin 7.5’inci maddesine ilişkin olarak sunulan belgenin hem benzer iş kriteri hem de fiyat dışı unsur puanlaması için kullanılabileceği,

Elektronik ihalelerde yeterlik kriterlerine ilişkin belgelerin yeterlik bilgileri tablosuna ilişkilendirilmek suretiyle beyan edildiği, belgelerin yeterlik bilgileri tablosuna ilişkilendirilmesine yönelik yasal bir düzenleme bulunmadığı, taraflarınca da bu husus dikkate alınarak belgelerin yeterlik bilgileri tablosu ile ilişkilendirildiği ve yeterlik kriterlerini fazlasıyla sağlayan iş deneyim belgelerinin bulunduğu hususunun açık olduğu,

Kamu İhale Kurumu tarafından yapılan 15.03.2024 ve 27.03.2024 tarihli duyurulardan 17.03.2024 tarihinden itibaren EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfaları üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilemeyen belgelerin kullanıcı sayfalarına yüklenebileceği, ilanı veya duyurusu 03.04.2024 tarihi ve sonrasında olan ihalelerde ise söz konusu belgelerin idarelerce yapılacak teklif değerlendirme işlemlerinde dikkate alınacağının anlaşıldığı, yeni durumda belgelerin tamamı indirilerek değerlendirme yapılması gerektiği, dolayısıyla indirilen belgelerin içerisinde yer alan belgelerin tamamı dikkate alınarak yeterlik değerlendirmesi yapılması gerektiği, taraflarına ait belgeler bütün olarak indirilip değerlendirme yapıldığında iş deneyim belgelerinin İdari Şartname’nin 7.5 ve 7.6’ncı maddelerini karşıladığının görüleceği,

Öte yandan, tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılası sebebiyle kamu zararına neden olunduğu, bu durumun temel ilkelere, 2024/7 sayılı Cumhurbaşkanlığı Tasarruf Tedbirleri Genelgesindeki ilkelere ve Sayıştay Temyiz Kurulu’nun 03.01.2024 tarihli ve 56277 sayılı kararına aykırılık teşkil ettiği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:

b) Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;

2) İstekli tarafından kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) Son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işleriyle ilgili deneyimi gösteren belgeler,

b) Son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işlerinde sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen işlerle ilgili deneyimi gösteren belgeler,

c) Devam eden yapım ve yapımla ilgili hizmet işlerinde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen, denetlenen veya yönetilen işlerle ilgili deneyimi gösteren belgeler…” hükmü,

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde(1) Aday veya isteklilerden, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt ettikleri, ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimlerini tevsik etmeleri için iş deneyim belgesi istenilmesi zorunludur.

(2) Aday veya istekliler tarafından, iş deneyimlerini tevsik için;

a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

c) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,

ç) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde;ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

d) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

işlerle ilgili deneyimlerini gösteren belgeler sunulur.

(6) İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, diğer ortakların her birinin ise, istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması zorunludur. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde ettiği iş deneyim belgesi sunulması halinde pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise, her bir ortağın kendi kısmı için istenen asgari iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

(7) İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının tamamını sağlaması halinde; diğer ortaklar, istenen asgari iş deneyim tutarının % 40’ından az olmamak üzere, benzer işe ait olmayan bir yapım işine ilişkin belge sunabilirler. Bu durumda; yeterlikleri tespit edilenler arasından belli sayıda adayın davet edilmesinin öngörüldüğü belli istekliler arasında ihale usulüyle yapılan ihalelerde, benzer işe ait olmayan yapım işine ilişkin iş deneyimleri, kısa listenin oluşturulmasında yapılan puanlamada dikkate alınmaz.

(9)Tüzel kişi tarafından iş deneyimini göstermek üzere tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ve Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan ortağına ait iş deneyim belgesinin sunulması halinde; ticaret sicili müdürlükleri veya meslek mensubuyeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir) tarafından, ilk ilan veya davet tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son bir yıldır kesintisiz olarak bu şartların korunduğunu gösteren ortaklık tespit belgesinin sunulması zorunludur. Ticaret sicili müdürlükleri veya meslek mensubu tarafından düzenlenen ortaklık tespit belgesinin, düzenlendikten sonra iş deneyim belgesini kullanan tüzel kişinin temsilcisi ve iş deneyim belge sahibi tarafından imzalanması gerekmektedir…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İş Deneyim Belgelerinin Değerlendirilmesi” başlıklı 48’inci maddesinde “(1) Aday ve isteklilerin ihale konusu iş veya benzer işlerle ilgili iş deneyimlerinin değerlendirilmesinde; tek sözleşmeye dayalı olarak alınmış iş deneyim belgeleri dikkate alınır. Birden fazla iş deneyimi toplanarak değerlendirilemez.

(2) İhale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz. Ancak, iş deneyim belgesine konu işin esaslı unsurunun ihale konusu iş veya benzer işe uygun olması halinde iş deneyim belgesi tutarının tamamı değerlendirilir.

(3) İş ortaklığı tarafından gerçekleştirilen işlerden edinilen iş deneyim belgelerindeki tutarlar, aday veya isteklinin belge sahibi iş ortaklığındaki hisse oranları esas alınarak değerlendirilir. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde ettiği iş deneyim belgesi sunulması halinde, iş ortaklığının iş deneyiminin değerlendirilmesinde ortakların hisse oranlarına bakılmaksızın sunduğu belge üzerindeki tutar esas alınır.

(6) İş deneyim belge tutarlarının değerlendirilmesinde;

a) İş bitirme ve iş durum belge tutarları tam olarak,

b) Denetim veya yönetim faaliyetleri nedeniyle alınan belge tutarları beşte bir oranında,

dikkate alınır…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İş deneyim tutarının güncellenmesi” başlıklı 49’uncu maddesinde “(1) İş deneyimini gösteren belgelerde yazılı tutarlar aşağıdaki şekilde güncellenir:

a) Keşfindeki birim fiyatlar üzerinden ihale indirimi yapılmak suretiyle sözleşmeye bağlanan işlere ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler; sözleşme birim fiyatlarına esas alınan yıldan bir önceki yılın Aralık ayına ait endeksin, ilk ilan veya davet tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endekse oranlanması suretiyle bulunan katsayı üzerinden güncellenir.

b) 4734 sayılı Kanun kapsamında ihale edilmiş işlere ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler, belgeye konu işin ihale tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endeksin, ilk ilan veya davet tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endekse oranlanması suretiyle bulunan katsayı üzerinden güncellenir…hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “e-tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 24’üncü maddesinde “…(3) İhale dokümanında belirtilen katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile ilgili değerlendirme, e-teklif kapsamında yüklü olan belgelerin ve EKAP üzerinden ilgili kurum ve kuruluşların sistemlerinden sorgulama suretiyle elde edilen bilgilerin değerlendirilmesi suretiyle yapılır.

(4) Yeterlik kriterlerinin istekliler tarafından karşılanıp karşılanmadığına ilişkin değerlendirme ihale dokümanında yer alan hükümler çerçevesinde yapılır. Yeterlik kriterlerini karşılamayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır ve bu husus gerekçesi de açıkça belirtilmek suretiyle EKAP’a kaydedilir.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Bursa Demirtaş Barajı Sulaması Yenilemesi Yapımı

b) Türü: Yapım işleri

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): 2024A01-227148 ( – Demirtaş Barajı Sulaması Yenilemesi)

d) Kodu: 5 24 63 164 18447 0076 0065 02 06 05 70 90

e) Miktarı: Çeşitli çap ve basınç sınıflarında 2.000,00 m ÇELİK ve 85.529,70 m HDPE (PE 100) boru ve özel parçaların temini ve döşenmesi, boru hendek kazı ve dolgularının yapılması, Sulama şebekesi üzerindeki;35 adet muhtelif çaplarda hava vanası 227 adet H Tipinde Hidrolik Sulama Hidrantı ve Ön Ödemeli Ultrasonik Tarımsal Sulama Sayacının Temini, Koruma Yapısının Kazısı ve İnşaatı ve İnşaatı ile Mekanik Aksamın Temini ve Yerleştirilmesi

101 adet H Tipinde Hidrolik Sulama Hidrantı ve Ön Ödemeli Ultrasonik Tarımsal Sulama Sayacının ve muhtelif çaplarda hava vanası Temini, Koruma Yapısının Kazısı ve İnşaatı ile Mekanik Aksamın Temini ve Yerleştirilmesi, 22 Adet H Tipinde Hidrolik Sulama Hidrantı ve Ön Ödemeli Ultrasonik Tarımsal Sulama Sayacının Temini, Pompajlı Hat Sonu Tahliye Yapısı Koruma Yapısının Kazısı ve İnşaatı ile Mekanik Aksamın Temini ve Yerleştirilmesi, 76 adet muhtelif çaplarda Cazibeli veya Pompajlı Tahliye Vanasının Temini, Koruma Yapısının Kazısı ve İnşaatı ile Mekanik Aksamın Temini ve Yerleştirilmesi, 19 adet muhtelif çaplarda Kelebek veya Sürgülü Hat Vanası Temini, Koruma Yapılarının Kazısı ve İnşası, Mekanik Aksamın Temini ve Yerleştirilmesi 88 adet muhtelif çaplarda kelebek veya sürgülü Ayrım Vanası ve daimi teçhizatları ile birlikte inşası Sulama Şebekesi üzerinde bulunan yol ve dere geçişlerinin yatay sondaj yapılarak geçilmesi. Sulama şebekesi üzerindeki yol ve dere geçişleri ile tespit kitlelerinin inşası, Sulama şebekesi üzerindeki gerekli miktarda işletme ve bakım yolunun yapılması, Kamulaştırma planları, işletme haritalarının ve CBS dosyasının yapılması, Beton üzerine dikenli tel ve 3 metre aralıklarla demir profil imalatının yapılması, 600×0.3×1 metreküp C25/30 beton imalatı, beton imalatı üzerine dikenli tel ve 3 metre aralıklarla demir profil imalatının yapılması, Kanaletlerin sökülmesi söküldükten sonra söküm yerlerinin uygun hale getirilmesi, yüklenmesi, taşınması, idare tarafından uygun görülen yerlere uygun şekilde istiflenmesi, Baraj Gövdesinin mansap yüzüne İdarenin uygun bulduğu kısımlarına Riprap Düzenlemesi Yapılması, Baraj Gövdesine DSİ yazısının idarenin uygun bulduğu kriterlere göre yazılması ve Devlet Su İşleri örnek tip projesine göre projesinin yapılması, Dolu savak kenarlarına korkuluk projesi ve imalatı yapılması, Demirtaş Sulaması İşletme Binası Yapımı, Ana giriş kapısının sökülüp, yenisinin yapılması 2 Adet Sürgülü Giriş Kapısı Yapılması 2 Adet Vana Odasının Tadilatının Yapılması Vana Odasında idare tarafından eksik görülen her türlü tamirat işlerinin yapılması Baraj Kreti üzerine idarenin uygun göreceği şekilde ENH ve Beton Direkler ile aydınlatma yapılması İşin yapımı esnasında idare tarafından belirlenecek işlerin bedeli mukabilinde yapılması

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Bursa ili, Osmangazi İlçesi, Demirtaş Mahallesi” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

c) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,

ç) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde; ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

d) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

işlere ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 80’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir.

İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, diğer ortakların her birinin ise, istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması zorunludur. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde ettiği iş deneyim belgesi sunulması halinde pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise, her bir ortağın kendi kısmı için istenen asgari iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

19.06.2018 tarih ve 30453-M sayılı Resmi Gazetede yayınlanan “Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği’nde” yer alan iş gruplarından “(A) ALT YAPI İŞLERİ / IX. Grup Su Yapıları İşleri” benzer iş olarak kabul edilecektir.

7.6.1 Mezuniyet belgeleri/diplomalar :

Belge Adı

Açıklama

İnşaat Mühendisliği

İş deneyimi olarak, Mezuniyet Belgelerini sunmak suretiyle ihaleye girecek olan İnşaat Mühendisleri, Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 48. Maddesi (8) fıkrası uyarınca, ihale konusu iş veya benzer işlere denk sayılacaktır.

” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi” başlıklı 35’inci maddesinde “35.1. Bu ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklif, fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirlenecektir.

35.1.1. Hesaplamada Kullanılacak Formül: Toplam Puan=Teklif Fiyatı Puanı + Fiyat Dışı Unsur Puanı

Teklif Fiyat Puanı:50

Fiyat Dışı Unsur (FDU) Puanı:50

Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: İsteklinin Teklifi ile Yaklaşık Maliyet Yapısının Birbiri ile Uyumu

(Alınabilecek Azami FDU Puanı:45)

Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş)

(Alınabilecek Azami FDU Puanı:5)

Fiyat Dışı Unsur Tanımı

Fiyat Dışı
Unsur Puanı

İsteklinin Kamu kurum ve kuruluşları veya özel sektöre karşı sulama iş deneyim belgeleri dikkate alınacaktır.(İş ortaklarında ortakların her birinde ilgili kriterler ayrı ayrı aranacaktır. İdari Şartnamenin 7.5. maddesinde belirtilen iş deneyim belgesi ?Puan? kriteri için kullanılabileceği gibi bu fiyat dışı unsur için ayrı bir iş deneyim belgesi de sunulabilir. Puan kriteri için sunulacak birden fazla iş deneyim belgesi sunulması durumunda ise en yüksek puan elde edilebilecek tek belge değerlendirmeye alınacak olup, belgelerin toplanması yoluyla değerlendirme yapılmayacaktır. İş deneyim belgelerinde sulama alanı olarak puana esas kriterlerin veya detaylarının, yer almaması durumunda; istekli, ihale öncesinde ilgili İdaresinden alacağı, sunulan iş deneyim belgesine ait ?işin imalatını gösteren? onaylı hakkediş kapakları, belge, yazı vb. ile iş deneyim belgesinin değerlendirme kriterlerine haiz olduğunu belgelendirmek zorundadır. Tevsik edici belgelerin ihale aşamasında sunulmaması durumunda bilgi eksikliği kapsamında tamamlattırılması söz konusu olmayacak, istekli bu kriterden puan alamayacaktır. Değerlendirme kapsamında yapılan hesaplamalarda yuvarlama, ara değer hesapları sonunda bulunan puan değerleri virgülden sonra en yakın iki ondalık basamaklı sayıya yuvarlanacaktır. İş ortaklığının puanın, her bir ortağın sunacağı iş deneyim belgesinin ortaklık oranından bağımsız olarak istenen kriterler üzerinden hesaplanan puanlarının, iş ortaklığı ortaklık oranları ile çarpılması suretiyle bulunan puanların toplamı olarak değerlendirilecektir. İş Deneyim belgesindeki sulama alanı, ihale kapsamındaki toplam sulama alanının en az %75?i ve üstünde olması durumunda 5 tam puan verilir. %75?inden küçük olan tüm ara değerler için doğrusal orantı yapılacaktır.

5

35.1.2. Fiyat dışı unsurların değerlendirilmesine ilişkin bilgi ve belgeler yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilecektir…” düzenlemesi,

Özel Teknik Şartname’nin “A-İŞİN ADI, YERİ VE AMACI” kısmında “1-İşin Adı: Bursa Demirtaş Barajı Sulaması Yenilemesi Yapımı

2- İşin Yeri: DSİ 1. Bölge Müdürlüğü sorumluluk sahası içerisinde, Bursa ili, Osmangazi ilçesi sınırları dahilindedir.

3- İşin Amacı: Toplam 1907 ha sahasının cazibeli olarak sulanmasını temin etmek amacıyla, sulama şebekesi ile sanat yapılarının inşa edilmesidir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Şikâyete konu ihalenin “Bursa Demirtaş Barajı Sulaması Yenilemesi Yapımı” işi olduğu, anılan ihalenin birim fiyat teklif alınmak suretiyle elektronik ortamda ve açık ihale usulü ile 20.12.2024 tarihinde gerçekleştirildiği, 10.02.2025 onay tarihli ihale komisyonu kararına göre, 47 adet ihale dokümanı indirilen söz konusu ihaleye 16 isteklinin katıldığı, Kıbrıs İnşaat Taahhüt Madencilik Enerji San. ve Tic. A.Ş.- Yafa Mühendislik Müşavirlik İnş. San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığı ile Al-Ka İnşaat Nakliyat Taah. Tic. A.Ş.- Arges İnş. Taah. Tur. ve San. Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın teklifinin aşırı düşük teklif açıklaması sunulmadığı gerekçesiyle reddedildiği, başvuru sahibi Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.- Özbal İnşaat Elektrik Temizlik Turizm ve Orman Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın pilot ortak tarafından sunulan iş deneyim belgesinin İdari Şartname’nin 7.5.1 ve 7.5.5’inci maddesinde yer alan kriterleri karşılamadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, İsmail Özhelvacı İnş. Tah. Turz. ve Tic. Ltd. Şti.nin ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi, Gürsesli İnş. San. ve Tic. A.Ş.nin ise ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak belirlendiği görülmüştür.

Başvuru sahibi tarafından, idarece tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılması yönünde tesis edilen işlemin yerinde olmadığı iddia edilmektedir.

Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.- Özbal İnşaat Elektrik Temizlik Turizm ve Orman Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın pilot ortağı Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.ye ait yeterlik bilgileri tablosunun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” sütununun “İş Deneyimini Gösteren Belgeler”, “EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi” satırından “15.10.2024” tarihli ve “2016/581364-2129723-7-1” sayılı yüklenici iş bitirme belgesine ulaşılmıştır. Bir diğer ifade ile pilot ortak tarafından İdari Şartname’nin 7.5’inci maddesi kapsamındaki iş deneyimine ilişkin yeterliliğin tevsiki için bahse konu yüklenici iş bitirme belgesinin sunulduğu anlaşılmıştır.

Diğer taraftan, anılan pilot ortağa ait yeterlik bilgileri tablosunun “FDU” sütununun “Fiyat Dışı Unsur” satırından “11.03.2024” tarihli ve “2016/581326-2114593-1-4” sayılı yüklenici iş durum belgesine ulaşılmıştır. Bir diğer ifade ile pilot ortak tarafından İdari Şartname’nin 35’inci maddesi kapsamındaki fiyat dışı unsur puanlaması için bahse konu yüklenici iş durum belgesinin sunulduğu anlaşılmıştır.

İş deneyimine ilişkin yeterliliğin tevsiki için sunulan 15.10.2024 tarihli ve 2016/581364-2129723-7-1 sayılı yüklenici iş bitirme belgesi incelendiğinde; Ethaş Tarım Hayvancılık ve Gıda San. Tic. A.Ş. (Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.) (%51) – Özbal İnş. Elek. Temz. Turz. Orman Ürün. San. Tic. Ltd. Şti. (%49) İş Ortaklığı adına düzenlendiği, iş sahibinin “Bölge Müdürlüğü-18. Bölge Isparta DİĞER ÖZEL BÜTÇELİ KURULUŞLAR DEVLET SU İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ“, işin adının “Afyonkarahisar Çobanlar Seyitler Sulaması Yenileme İnşaatı“, belgeye konu işin esaslı unsurunun “Benzer İş Grupları Listesine göre A-IX grubu“, toplam belge tutarının “22.855.547,20 TL” şeklinde olduğu görülmüştür.

Fiyat dışı unsur puanlaması için sunulan 11.03.2024 tarihli ve 2016/581326-2114593-1-4 sayılı yüklenici iş durum belgesi incelendiğinde; Ethaş Tarım Hayvancılık ve Gıda San. Tic. A.Ş. (Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.) (%57) – Ensar İnşaat Tic. Ltd. Şti. (%43) İş Ortaklığı adına düzenlendiği, iş sahibinin “Bölge Müdürlüğü-18. Bölge Isparta DİĞER ÖZEL BÜTÇELİ KURULUŞLAR DEVLET SU İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ“, işin adının “Afyonkarahisar Çay Selevir Sulaması Yenileme İnşaatı“, belgeye konu işin esaslı unsurunun “Cazibeli Sulama Şebekesi“, belge tutarının “65.866.577,97 TRY A-IX grubu: Sulama ve Drenaj Tesisleri” şeklinde olduğu görülmüştür.

İdari Şartname’nin 7.5.1’inci maddesinden, isteklilerce teklif edilen bedelin % 80’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerektiği, iş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, diğer ortakların her birinin ise, istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması gerektiği anlaşılmıştır.

Anılan iş ortaklığının teklif bedeli dikkate alındığında (502.621.365,00*0,80) sağlanması gereken asgari iş deneyim tutarının 402.097.092,00 TL olduğu, pilot ortak tarafından sağlanması gereken asgari iş deneyim tutarının ise 321.677.673,60 TL olduğu anlaşılmıştır.

Pilot ortağa ait yeterlik bilgileri tablosunun “İş Deneyimini Gösteren Belgeler” satırından ulaşılan iş deneyim belgesinin tutarı anılan isteklinin hissesi de dikkate alınarak güncellendiğinde, (151.623.486,80 TL) pilot ortağın İdari Şartname’nin 7’inci maddesinde yer alan iş deneyime ilişkin kriteri sağlamadığı tespit edilmiştir.

Öte yandan, pilot ortağa ait yeterlik bilgileri tablosunun “Fiyat Dışı Unsur” satırından ulaşılan iş deneyim belgesinin tutarı anılan isteklinin hissesi de dikkate alınarak güncellendiğinde, (488.290.973,40 TL) pilot ortağın İdari Şartname’nin 7’inci maddesinde iş deneyime ilişkin yer alan kriteri karşıladığı tespit edilmiştir.

Gelinen aşamada, idarece başvuru sahibi Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.- Özbal İnşaat Elektrik Temizlik Turizm ve Orman Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın “pilot ortağa ait yeterlik bilgileri tablosunun “İş Deneyimini Gösteren Belgeler” satırında yer alan iş deneyim belgesinin tutarının İdari Şartname’nin 7’nci maddesindeki kritere uygun olmadığı” gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı görülmüş olup, başvuru sahibinin itirazının hem iş deneyim hem de fiyat dışı unsur satırında ayrı iş deneyim belgelerine yer verildiği, fiyat dışı unsur puanlaması için sunulan iş deneyim belgesinin tutarının İdari Şartname’nin 7’nci maddesindeki kriteri de karşıladığı, iş deneyiminin tevsiki için İdari Şartname’deki kriteri karşılayan belgenin dikkate alınması gerektiğine yönelik olduğu anlaşılmıştır.

Anılan iş ortaklığının pilot ortağı tarafından yeterlik bilgileri tablosuna hem iş deneyiminin tevsiki hem de fiyat dışı unsur puanlaması için ayrı ayrı iş deneyim belgelerinin yüklendiği, anılan iş ortaklığına ait e-teklif kapsamından ilgili iş deneyim belgelerine ulaşıldığı, ilgili belgeler incelendiğinde pilot ortağın yeterlik kriterlerini sağlayan iş deneyim belgesinin bulunduğu hususunun açıkça görüldüğü, mevcut durumda söz konusu iş deneyim belgelerinin yeterlik bilgileri tablosunun farklı satırlarında yer almasının esasa etkili olmadığı, idarece e-teklif kapsamındaki belgeler dikkate alınarak değerlendirme yapılması gerektiği anlaşılmış olup, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Başvuru sahibi tarafından 202.718,00 TL başvuru bedelinin Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırıldığı görülmüştür. Yapılan incelemede anılan isteklinin itirazen şikâyete konu iddiasında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde 202.718,00 TL’lik başvuru bedelinin iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda tespit edilen aykırılıklar ve buna ilişkin inceleme ve hukuki değerlendirme aşağıda yapılmıştır:

Mete Altyapı İnş. Tic. A.Ş.ye ait yeterlik bilgileri tablosunun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” sütununun “İş Deneyimini Gösteren Belgeler”, “EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi” satırından “11.03.2021” tarihli ve “25436-Y-KK-86-1” sayılı alt yüklenici iş bitirme belgesine ulaşılmıştır. İlgili belge incelendiğinde; Yüzenler İnş. Nak. Taah. Tur Petrol Ürün. San. Tic. Ltd. Şti. adına düzenlendiği, iş sahibi idarenin “Barajlar ve Hes Dairesi Başkanlığı DİĞER ÖZEL BÜTÇELİ KURULUŞLAR DEVLET SU İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ“, işverenin “ÖZKAR İNŞAAT SANAYİ VE TİCARET ANONİM ŞİRKETİ“, esas işin adının “Hakkari Beyyurdu ve Aslandağ Barajları İnşaatı“, işin alt yüklenici tarafından yapılan kısmının “Beyyurdu Barajı: 154.395,206 m³ hacminde silindirle sıkıştırılmış beton gövdesi ve unsurları Aslandağ Barajı: 189.633,291 m³ hacminde silindirle sıkıştırılmış beton gövdesi ve unsurları“, belgeye konu işin esaslı unsurunun “A-VIII. Grup BARAJLAR“, belge tutarının “44.398.941,89TRY” şeklinde olduğu görülmüştür.

Anılan istekliye ait yeterlik bilgileri tablosunda iş deneyimine ilişkin olarak başka bir belgenin bulunmadığı görülmüştür.

Anılan istekli tarafından, mevcut ihaleye farklı bir firma adına düzenlenmiş iş deneyim belgesinin sunulduğu, yeterlik bilgileri tablosunda iş deneyimine ilişkin olarak başka bir belgenin de bulunmadığı, dolayısıyla ilgili belgenin anılan istekliye/şirket ortağına ait olduğuna yönelik bir tespit yapılamadığından söz konusu isteklinin iş deneyimini mevzuata uygun olarak tevsik etmediği sonucuna varılmıştır.

Tokgün İnş. San. Tic. Ltd. Şti.- Ayz Mühendislik İnşaat Makine Nakliye Elekt. San. ve Tic .Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın pilot ortağı Tokgün İnş. San. Tic. Ltd. Şti.ye ait yeterlik bilgileri tablosunun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” sütununun “İş Deneyimini Gösteren Belgeler”, “EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi” satırından “27.04.2017” tarihli ve “2013/143407-859319-2-3” sayılı yüklenici iş bitirme belgesine ulaşılmıştır. İlgili belge incelendiğinde; Tokgün İnş. San. Tic. Ltd. Şti. adına düzenlendiği, iş sahibinin “Bölge Müdürlüğü-9.Bölge Elazığ DİĞER ÖZEL BÜTÇELİ KURULUŞLAR DEVLET SU İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ“, işin adının “Akpazar Ovası Pompaj Sulaması 1 Kısım“, belge tutarının “18.611.193,08” şeklinde olduğu görülmüştür. Belge güncel tutarının ise 316.533.196,53 TL’ye tekabül ettiği anlaşılmıştır.

Diğer taraftan, pilot ortağa ait yeterlik bilgileri tablosunun “EKAP’ta Kayıtlı Olmayan İş Denetleme Belgesi” satırından “01.02.2016” tarihli ve “25436-Y-KD-111-4” sayılı şirket ortağı Ömer Faruk Toktekin adına düzenlenen iş denetleme belgesine ulaşılmıştır. İlgili belge incelendiğinde; işverenin “Barajlar ve Hes Dairesi Başkanlığı DİĞER ÖZEL BÜTÇELİ KURULUŞLAR DEVLET SU İŞLERİ GENEL MÜDÜRLÜĞÜ“, işin adının “Kapıkaya Barajı ve Tesisleri İnşaatı”, ilgilinin mesleği ile ilgili olarak hissesine düşen belge tutarının “3.693.034,42 TRY” şeklinde olduğu görülmüştür. Belge güncel tutarının ise 209.193.370,59 TL’ye tekabül ettiği anlaşılmıştır. (Söz konusu belge iş denetleme belgesi olduğundan tutar 1/5 oranında dikkate alınmıştır.)

Anılan iş ortaklığının teklif bedeli dikkate alındığında (588.121.223,00*0,80) sağlanması gereken asgari iş deneyim tutarının 470.496.978,40 TL olduğu, pilot ortak tarafından sağlanması gereken asgari iş deneyim tutarının ise 376.397.582,72 TL olduğu anlaşılmıştır. Dolayısıyla, pilot ortağın İdari Şartname’nin 7’inci maddesinde yer alan iş deneyimine ilişkin kriteri yeterlik bilgileri tablosunda yer alan iki iş deneyim belgesi ile de sağlamadığı tespit edilmiştir.

Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, Nena Serkar İnş. San. ve Tic. A.Ş.- Özbal İnşaat Elektrik Temizlik Turizm ve Orman Ürünleri San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın teklifinin değerlendirmeye alınması,Mete Altyapı İnş. Tic. A.Ş. ile Tokgün İnş. San. Tic. Ltd. Şti.- Ayz Mühendislik İnşaat Makine Nakliye Elekt. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın teklifinin ise değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.