"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iş deneyimi belgelerinin değerlendirilmesiyle ilgili önemli bir tespitte bulunmuştur. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu ve Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği çerçevesinde, iş deneyimi belgelerinin yalnızca yetkili kurumlar tarafından düzenlenmesi gerektiği vurgulanmıştır. İhaleye katılan isteklilerin, son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan mal ve hizmet alımlarına ilişkin belgeleri sunmaları zorunludur. Ancak, başvuru sahibinin sunduğu belgelerin, iş deneyimi belgesi düzenlemeye yetkili bir kurum tarafından onaylanmadığı ve bu nedenle değerlendirme dışı bırakıldığı belirtilmiştir.

Kurul, iş deneyimi belgelerinin düzenlenmesinde mevzuata uygunluk arayışında, yalnızca sözleşme ve fatura gibi belgelerin yeterli olmayacağını, bu belgelerin EKAP üzerinden kaydedilmiş olması gerektiğini ifade etmiştir. Sonuç olarak, başvuru sahibinin itirazı kabul edilmiş ve teklifinin yeniden değerlendirilmesine karar verilmiştir. Bu durum, kamu ihale süreçlerinde iş deneyimi belgelerinin geçerliliği açısından önemli bir içtihat oluşturmuştur.

Karar no2025/UH.I-498
Karar tarihi12.02.2025
Toplantı No2025/007
Gündem No32

BAŞVURU SAHİBİ:

Adana Ft Yem. Tem. Bil. İşl. Nakl. İnş. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti.

İHALEYİ YAPAN İDARE:

İstanbul Göç İdaresi İl Müdürlüğü

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1441307 İhale Kayıt Numaralı “2025 Yılı Yerinde Üretim Yemek İhalesi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

İstanbul Göç İdaresi İl Müdürlüğütarafından 02.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2025 Yılı Yerinde Üretim Yemek İhalesi” ihalesine ilişkin olarak Adana Ft Yem. Tem. Bil. İşl. Nakl. İnş. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 16.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 17.12.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 16.12.2024 tarih ve 173434 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 16.12.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2024/1678 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, idare tarafından 11.12.2024 tarihinde EKAP üzerinden gönderilen yazı ile bütün tekliflerin reddedilerek ihalenin iptal edildiği, anılan yazıda kendi tekliflerinin iş deneyimini gösteren belgelerin uygun olmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, ancak idarece alınan ihalenin iptali kararının yerinde olmadığı, şöyle ki;

Kamu ihale mevzuatında ihalenin iptali hallerinin düzenlendiği, ihalenin iptali kararına dayanak olarak hukuka uygun ve somut bir gerekçenin olması gerektiği, bahse konu yazıda ise yaklaşık maliyetinde üzerinde olan 4 teklifin ekonomik açıdan uygun bulunmadığı ve ihalenin iptal edildiği, kendi tekliflerinin de iş deneyimini gösteren belgelerin uygun olmadığından hareketle değerlendirme dışı bırakıldığı, ancak iş deneyimi tevsik etmek üzere beyan edilmiş olan belgelerin hangi yönüyle mevzuata aykırı olduğuna dair somut bir gerekçeye yer verilmediği, kendileri tarafından beyan edilen iş deneyimini gösteren belgelerin kamu ihale mevzuatı doğrultusunda düzenlendiği ve tevsik edildiği, netice itibarıyla ihalenin iptal kararının iptal edilmesi ve tekliflerinin tekrar değerlendirmeye alınması gerektiğiiddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılıKamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:

b)Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;

2) İstekli tarafından kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

d) Son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan mal ve hizmet alımlarına ilişkin deneyimi gösteren belgeler,…” hükmü,

6428 sayılı Sağlık Bakanlığınca Kamu Özel İş Birliği Modeli ile Tesis Yaptırılması, Yenilenmesi ve Hizmet Alınması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun”un “Sözleşme” başlıklı 4’üncü maddesinde “…(4)İdare, yüklenicinin sözleşme kapsamına giren faaliyetlerini bütün aşamalarda denetler veya denetletir. Bakanlık, yüklenicinin performans denetimi ve işin yönetimine ilişkin olarak bir denetim ve yönetim sistemi kurabilir…” hükmünün yer aldığı,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39′uncu maddesinde “(1) İş deneyimini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde; teknolojik ürün deneyim belgesinin ve yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleriyle ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

istenilmesi zorunludur…” hükmü

Anılan Yönetmelik’in “İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlar” başlıklı 43’üncü maddesinde “(1) İş deneyim belgeleri; Kanun kapsamındaki idareler ile Kanun kapsamı dışındaki diğer kamu kurum ve kuruluşlarına (kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve vakıf yükseköğretim kurumları hariç) bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak yurt içinde veya yurt dışında gerçekleştirilen işler ya da denetlenen veya yönetilen yapımla ilgili hizmet işleri için, iş sahibi tarafından düzenlenir ve sözleşmeyi yapan yetkili makam tarafından onaylanır.

(2) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşların, bu niteliklerini kaybetmeleri halinde, daha önce düzenledikleri iş deneyim belgeleri bu Yönetmelikte öngörülen diğer şartları sağlamaları kaydıyla bu Yönetmelik kapsamında yapılan ihalelerde kullanılabilir.

(3) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara, bu niteliklerini kaybetmelerinden önce taahhüt edilerek gerçekleştirilmiş olmalarına rağmen iş deneyim belgesi alınmayan işlere ilişkin olarak; kurum ve kuruluşların, bu niteliklerini kaybetmelerinden önce bağlı, ilgili veya ilişkili bulundukları kurum ve kuruluşlara, iş deneyim belgesi düzenlenmesi için başvuruda bulunulabilir…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Değerlendirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 48’inci maddesinde “(1) İhale konusu iş veya benzer işlerle ilgili tek sözleşmeye dayalı olarak iş deneyimini gösteren belgeler değerlendirmeye alınır. Birden çok iş deneyimini gösteren belge hiçbir şekilde toplanamaz.

(2) İş deneyimini gösteren belgelerde yer alan ancak, ihale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz.…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesinde “(1) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesi düzenlenemez. Bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde aşağıdaki esaslar uygulanır:

(a) Yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, (yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri ile sözleşmeye ait damga vergisinin ihale ilan tarihi itibarıyla ödendiğine ilişkin belgeler,personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgeler, iş deneyimini gösteren belgelerdir. Aday veya istekli, iş deneyimini gösteren bu belgeleri başvuru veya teklifi kapsamında sunar. Bu maddede belirtilen işler için iş deneyim belgesi düzenlenmiş olsa bile, ihale komisyonunca dikkate alınamaz.

(c) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan kurum ve kuruluşlara gerçekleştirilen işlere ilişkin iş deneyim tutarının tespitinde, diğer belgelerin de bu tutarı doğrulaması şartıyla işin sözleşmesinde yazılı bedeli aşmamak üzere fiilen yapılan iş tutarı dikkate alınır. Sözleşmede iş artışına ilişkin hüküm bulunması durumunda, ayrıca sözleşme tutarının % 10’unu aşmamak üzere tamamlanan iş tutarı da dikkate alınır.

(ç) Sözleşmenin, iş eksilişi yapılarak sona erdirilmesi durumunda, tarafların işin bu şekilde tamamlandığı hususunda anlaştığını gösterir belgenin iş deneyimini gösteren diğer belgelerle birlikte sunulması zorunludur.

(d) İş deneyimini gösteren belgelerin değerlendirilmesinde ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabulü gerçekleştirilen işlerde, iş deneyimini gösteren belge tutarı tam olarak dikkate alınır. Kabulü, ihale ve son başvuru tarihi ile ilk ilan veya davet tarihi arasında yapılmış olan işler de bu kapsamda değerlendirilir. Sözleşmede kabul tarihine ilişkin bir düzenleme bulunmuyor ise, iş deneyimini gösteren belgeler kapsamında sunulan faturalardan en son düzenlenen faturanın tarihi kabul tarihi olarak dikkate alınır.

(e) Birim fiyat üzerinden bağıtlanan ve toplam sözleşme tutarı bulunmayan süresi belirli bir sözleşmeye dayalı olarak ve sözleşme süresi içinde gerçekleştirilen işin tutarını gösteren faturalardaki tutarların toplamı, toplam sözleşme tutarı olarak kabul edilir.

(f) İş deneyimini gösteren belgelerin değerlendirilmesinde varsa fiyat farkları ile KDV hariç olarak belirlenen tutarlar dikkate alınır. İş ortaklığı tarafından gerçekleştirilen işlerde, ortakların iş ortaklığındaki hisse oranı esas alınarak iş deneyim tutarı hesaplanır. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, iş ortaklığının iş deneyim tutarı, ortakların hisse oranlarına bakılmaksızın belge tutarı esas alınarak hesaplanır…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Değerlendirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 48’inci maddesinde “(1) İhale konusu iş veya benzer işlerle ilgili tek sözleşmeye dayalı olarak iş deneyimini gösteren belgeler değerlendirmeye alınır. Birden çok iş deneyimini gösteren belge hiçbir şekilde toplanamaz.

(2) İş deneyimini gösteren belgelerde yer alan ancak, ihale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz.

(3) İş deneyimini gösteren belgeler, belge sahibi gerçek veya tüzel kişiler dışındaki aday veya istekliler tarafından kullanılamaz, devredilemez, kiraya verilemez ve satılamaz. Bu belge sahiplerinin kuracakları veya ortak olacakları tüzel kişiliklerin ihaleye girebilmesinde; en az bir yıldır tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip olması ve bu sürede Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olması, teminat süresi sonuna kadar bu şartların muhafaza edilmesi zorunludur.

(4) Birim fiyat üzerinden bağıtlanan ve toplam sözleşme tutarı bulunmayan süresi belirli bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, sözleşme süresi ile sınırlı olmak üzere yapılan işin tutarı iş deneyim tutarı olarak kabul edilir.” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptali” başlıklı 64’üncü maddesinde “(1) İhale komisyonu kararı üzerine idare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İhalenin iptal edilmesi halinde bu durum gerekçeleriyle birlikte bütün isteklilere derhal bildirilir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez…” hükmü bulunmaktadır.

Anılan Yönetmelik’in “İş bitirme belgelerinin EKAP üzerinden düzenlenmesi” başlıklı Ek Madde 1’inci maddesinde “(1) İş bitirme belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlar tarafından 31/8/2014 tarihinden sonra düzenlenecek olan iş bitirme belgelerinin EKAP üzerinden düzenlenerek kayıt edilmesi zorunludur.

(2) İlanı veya duyurusu 31/8/2010 tarihinden sonra yapılan Kanun kapsamındaki ihalelere ilişkin olup EKAP’a kayıt edilmeden 1/9/2014 tarihine kadar düzenlenmiş bulunan iş bitirme belgelerinin asıllarının 1/7/2016 tarihine kadar belgeyi düzenleyen idareye teslim edilmesi ve EKAP üzerinden yeniden düzenlenerek kayıt edilmesi zorunludur. Bu durumda; EKAP üzerinden düzenlenen yeni belgeye, daha önce düzenlenen belgenin tarih ve sayısının da belirtildiği ve eski belgenin yerine verildiğine dair bir şerh düşülür ve eski belge dosyasında muhafaza edilir.

(3) Birinci ve ikinci fıkra uyarınca EKAP üzerinden kayıt edilme zorunluluğu getirilen iş bitirme belgeleri EKAP üzerinden kayıt edilmedikleri müddetçe ilanı veya duyurusu 1/7/2016 tarihinden sonra yapılan ihalelerde iş deneyimini tevsik için kullanılamaz.

(4) İlanı veya duyurusu 1/9/2014 tarihinden sonra yapılan ihalelerde, aday veya istekliler tarafından sunulan ve üzerinde EKAP kayıt numarası bulunan iş bitirme belgelerinin EKAP üzerinden sorgulanması zorunludur.” hükmü,

Sağlık Bakanlığınca Kamu Özel İş Birliği Modeli ile Tesis Yaptırılması, Yenilenmesi ve Hizmet Alınmasına Dair Uygulama Yönetmeliği”nin“Denetim” başlıklı 58’inci maddesinde de “(1) İdare, yüklenicinin sözleşme kapsamına giren faaliyetlerini bütün aşamalarda denetler veya denetletir. İdare, yüklenicinin performans denetimi ve işin yönetimine ilişkin olarak bir denetim ve yönetim sistemi kurabilir. Bu hususta ihtiyaç duyması halinde dışarıdan hizmet satın alma yoluna gidebilir…” hükmüne

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Tekliflerin alınması ve değerlendirilmesi” başlıklı 16’ncı maddesinde “16.3. Yaklaşık maliyetin üzerindeki teklifler

16.3.1. Yaklaşık maliyetin üzerindeki tekliflerin kabul edilip edilemeyeceği hususunda tereddütler olduğu anlaşılmaktadır. İhale komisyonu;

a) Yaklaşık maliyet hesaplanırken değerlendirilmeyen her hangi bir husus olup olmadığını,

b) Yaklaşık maliyet güncellenerek tespit edilmişse, güncellemenin doğru yapılıp yapılmadığını,

c) Verilen teklif fiyatlarının piyasa rayiç fiyatlarını yansıtıp yansıtmadığını,

Sorgulayarak verilen teklifleri yaklaşık maliyete göre mukayese eder ve bütçe ödeneklerini de göz önünde bulundurarak, teklif fiyatlarını uygun bulması halinde ekonomik açıdan en avantajlı teklifi ve varsa ikinci teklifi belirlemek veya verilen teklif fiyatlarını uygun bulmaması halinde ihalenin iptaline karar vermek hususunda takdir yetkisine sahiptir.

16.3.2. Yaklaşık maliyetin üzerinde olmakla birlikte teklifin kabul edilebilir nitelikte görülmesi halinde idarenin ek ödeneğinin bulunması veya ilgili mali mevzuatı gereği ödenek aktarımının mümkün olması durumlarında teklifler kamu yararı ve hizmet gerekleri de dikkate alınarak kabul edilebilir. Bu durumda sorumluluk idareye aittir.” açıklaması

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Tebliğ’in “İdareye şikayet başvurusu” başlıklı 2’nci maddesinde “…(3) İhalede geçerli teklif kalmaması nedeniyle veya ihalede geçerli teklif olmakla birlikte bazı tekliflerin değerlendirme dışı bırakılması nedeniyle ihalede rekabetin oluşmadığı ve/veya kaynakların etkin kullanımının gerçekleşmediği gerekçesiyle ihalenin idare tarafından iptal edildiği durumlarda, aday veya istekliler tarafından başvuru veya teklifin değerlendirme dışı bırakılmasına veya ihalenin iptali ile birlikte başvuru veya teklifin değerlendirme dışı bırakılmasına karşı yapılan başvurular, ihalenin iptal edilmesi işlemine karşı yapılan başvuru olarak değerlendirilmez. Bu başvurular ihalenin iptaline yönelik bir başvuru olarak değerlendirilmediğinden, başvuruların öncelikle idareye yapılması, idareye yapılan şikayet başvurusu üzerine idare tarafından alınan kararın uygun bulunmaması veya on günlük süre içerisinde idare tarafından bir karar alınmaması hallerinde Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulması gerekmektedir. Ancak ihalenin iptali işleminden önce bir şikayet başvurusunun olduğu hallerde, başvuru veya teklifi değerlendirme dışı bırakılan aday veya isteklinin, teklifinin geçerli olduğuna ve bu nedenle ihalenin iptal edilmemesi gerektiğine yönelik olarak 4734 sayılı Kanunun 56’ncı maddesinin birinci fıkrasında öngörülen beş günlük süre içerisinde doğrudan Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunması da mümkündür.” açıklaması,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 2025 Yılı Yerinde Üretim Yemek İhalesi

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

e) Miktarı:

Sabah Kahvaltısı: 1.467.300 Öğün
Öğle Yemeği: 1.467.300 Öğün
Akşam Yemeği: 1.467.300 Öğün

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Hastane Mah. Ayasofya Cad. No:109 Hadımköy Arnavutköy/İstanbul (Arnavutköy Geri Gönderme Merkezi, Arnavutköy Geçici Geri Gönderme Merkezi-1, Arnavutköy Geçici Geri Gönderme Merkezi-2), Fatih Mah. Fatih Sultan Mehmet Cad. No:5/7 Binkılıç/Çatalca/İstanbul (Binkılıç Geri Gönderme Merkezi), Kaleiçi Mah. 103 Ada 47 parsel Çatalca/İstanbul (Çatalca Geri Gönderme Merkezi) ve Akfırat Mah. Süleymaniye Bulvarı 140. Cad. No:65 Tuzla/İstanbul (Tuzla Geri Gönderme Merkezi)” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri”başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az %80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin %40’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.

7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7’nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

{Belirtilmemiştir}

7.5.5 Bu Şartnamenin 7’nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterleri tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmaz.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Kamu veya özel sektöre gerçekleştirilmiş malzemeli veya malzemesiz yemek hizmeti alım işleri benzer iş olarak kabul edilecektir.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “Hizmeti konusu ve miktarı” başlıklı 1’inci maddesinde “1.1 İstanbul İl Göç İdaresi Müdürlüğü Arnavutköy ve Tuzla Geri Gönderme Merkezlerinde bulunan mutfaklarda üretim yapacak ve Arnavutköy – Arnavutköy Geçiçi/1- Arnavutköy Geçici/2 – Binkılıç – Çatalca ve Tuzla Geri Gönderme Merkezlerinin hizmet binalarında bulunan yemekhane salonlarında veya idarenin uygun bulacağı yerleşke içerisindeki alanlarda dağıtımını yapacak, iş bu şartnamede detayları belirlenen şekilde (kahvaltıda 4 çeşit kahvaltılık, öğle ve akşam öğününde 4 çeşit yemek) olarak sabah kahvaltısı, öğle ve akşam yemeği hizmet alım işidir” düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuru konusu ihaleye ait birim fiyat teklif cetveli standart formu aşağıda yer almaktadır.

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması 6

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

1

Sabah Kahvaltısı

öğün

1.467.300

2

Öğle Yemeği

öğün

1.467.300

3

Akşam Yemeği

öğün

1.467.300

TOPLAM TUTAR (K.D.V Hariç)

Başvuruya konu ihalenin İstanbul Göç İdaresi İl Müdürlüğü tarafından açık ihale usulü ve birim fiyat teklif alınmak suretiyle 02.12.2024 tarihinde gerçekleştirilen “2025 Yılı Yerinde Üretim Yemek İhalesi” ihalesi olduğu, bahse konu ihaleye 11 istekli tarafından teklif verildiği, 11.12.2024 tarihli kesinleşen ihale komisyonu kararı ile 6 isteklinin teklifinin geçici teminatının uygun olmadığı ve yeterlik bilgileri tablosunun uygun doldurulmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, başvuru sahibinin teklifinin iş deneyimini gösteren belgelerin uygun olmadığı gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı, beyanen geçerli 4 teklifin ise yaklaşık maliyetin üzerinde olduğu ve ekonomik açıdan uygun bulunmadığı ifade edilerek ihalenin iptal edildiği ve iptal kararının EKAP üzerinden isteklilere 11.12.2024 tarihinde tebliğ edildiği anlaşılmıştır.

Başvuru sahibin aynı zamanda idareye şikâyet başvurusunda bulunduğu tarih olan 16.12.2024 tarihinde Kurum kayıtlarına alınan dilekçesi ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunduğu, başvuru sahibinin idarece alınan iptal kararının uygun olmadığı hususu ile birlikte teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasının uygun olmadığını iddia konusu ettiği anlaşılmaktadır.

Akabinde İdare tarafından 17.12.2024 tarihinde EKAP üzerinden başvuru sahibine tebliğ edilen şikâyete cevap yazısında “…Söz konusu sözleşmeler incelendiğinde, Sözleşme konusu işin Mersin Şehir Hastanesine ait olduğu, yani iş sahibinin bir Kamu kuruluşu olduğu anlaşılmaktadır. İdaremiz tarafından düzenlenen ihaleye teklif veren istekli Adana Ft Yemekçilik Temizlik Bilgi İşlem Nakliye İnşaat Taahhüt Sanayi ve Ticaret Limited Şirketinin söz konusu sözleşmeye taraf olmadığı, Mersin Şehir Hastanesi yüklenicisinin, alt yüklenicisinin bir alt yüklenicisi olan ……. Teknik ve Makine İşleri A.Ş. firması ile alt yüklenici sözleşmesi imzalayan iş ortaklığının ortağı olduğu anlaşılmaktadır.

Bu açıklamalar çerçevesinde değerlendirildiğinde, iş sahibinin bir kamu kuruluşu olduğu ihalelere ilişkin iş deneyim belgelerinin düzenlenmesinde öncelikle iş sahibi idareye başvuru yapılması, bu idarece ilgili belgelerin kontrol edilmesi ve iş deneyim belgesinin EKAP’a kaydedilmesi, isteklilerin de EKAP’ta kayıtlı iş deneyim belgelerini yeterlik bilgiler tablosunda sunmaları gerekmektedir. Bu kapsamda belge düzenlemeye yetkili kurum veya kuruluş olan işin sahibi idarenin onayı alt yükleniciler çalıştırılabileceği, sözleşmesinin tamamını bir bütün olarak gerçekleştirip bitirmek ve idare tarafından o işin kısmî kabulü veya esas sözleşmeye konu işin kabulü yapılmak şartıyla, yaptıkları işin esas sözleşme fiyatları ile hesaplanan tutarını geçmemek üzere, kendi sözleşmelerinde yazılı bedel esas alınarak “Alt Yüklenici İş Bitirme” belgesi düzenlenebileceği. Ancak, belge düzenlemeye yetkili kurum veya kuruluşun onayı alınmaksızın çalıştırılan alt yükleniciler için alt yüklenici iş deneyim belgesi düzenlenemeyeceği ve bu kapsamdaki işler idarelerce iş deneyimi olarak kabul edilemeyeceği anlaşıldığından, Adana Ft Yemekçilik Temizlik Bilgi İşlem Nakliye İnşaat Taahhüt Sanayi ve Ticaret Limited Şirketinin iş sahibi idare tarafından düzenlenmiş ve EKAP’a kaydedilmiş olan Alt yüklenici iş bitirme belgesi yerine idarenin alt yüklenicisinin alt yüklenicisi ile gerçekleştirdiği alt yüklenici sözleşmesini ve fatura örnekleri ile ilgili diğer belgeleri sunduğu anlaşıldığından değerlendirme dışı bırakılmasına karar verilmiştir.

Açıklanan nedenlerden dolayı İdarenin teklifinizi değerlendirme dışı bırakmasında mevzuata aykırılık bulunmamakta olup, teklifinizin değerlendirmeye alınıp ihale sürecinin devam ettirilmesine yönelik talebiniz reddedilmiştir…” ifadelerine yer vererek başvuru sahibinin değerlendirme dışı bırakıldığı ve şikâyet başvurusunun reddedildiği anlaşılmıştır.

Başvuru sahibinin idare tarafından değerlendirme dışı bırakılma gerekçesine yönelik yapılan inceleme neticesinde;

Başvuruya konu ihaleye ait İdari Şartname’de iş deneyim kriterlerine ilişkin olarak, istekliler tarafından sunulması gereken ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyim belgesi sunması ve iş deneyim tutarının, teklif edilen bedelin %40’ınden az olmaması gerektiği, benzer iş olarak kamu veya özel sektöre gerçekleştirilmiş malzemeli veya malzemesiz yemek hizmeti alım işlerinin belirlendiği anlaşılmıştır.

Başvuru sahibi Adana Ft Yem. Tem. Bil. İşl. Nak. İnş. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından beyan edilen yeterlik bilgileri tablosunun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” satırının, “İş Deneyimini Gösteren Belgeler” bölümünün, “İş Deneyim Belgesi Düzenlenemeyen Hallerde İş Deneyimini Gösteren Diğer Belgeler (Sözleşme, bu sözleşmeye ilişkin fatura, damga vergisi ve çalışan personele ilişkin SGK belgesi)” kısmında “407250-607-00004_İŞ BİTİRME BELGESİ.pdf” şeklinde beyanının yer aldığı ve ilgili belgelerin yüklendiği görülmüştür.

EKAP’a yüklenen belgeler incelendiğinde, CCN Teknik ve Makine İşleri A.Ş ile Harput İaşe İnşaat Tur. Gıda. San. ve Tic. Ltd. Şti – Adana Ft Yem. Tem. Bil. İşl. Nak. İnş. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı arasında akdedilen Mersin Entegre Sağlık Kampüsü Projesi Yemek Hizmetleri Alt Hizmet Sözleşmesinin, anılan sözleşmeye ait 1 no’lu değişiklik protokolünün, yemek protokolünün ve iş ortaklığı sözleşmesinin sunulduğu, diğer taraftan damga vergisinin ihale ilan tarihi itibarıyla ödendiğini gösteren belgenin, SGK dökümlerinin ve sözleşmeye ilişkin faturaların yer aldığı görülmüştür.

Aktarılan mevzuat hükümlerinden, hizmet işi ihalelerinde iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlar tarafından 31/8/2014 tarihinden sonra düzenlenecek olan iş deneyim belgelerinin EKAP üzerinden düzenlenerek kayıt edilmesinin zorunlu olduğu, EKAP üzerinden kayıt edilme zorunluluğu getirilen iş deneyim/bitirme belgelerinin EKAP üzerinden kayıt edilmedikleri müddetçe ihalelerde iş deneyimini tevsik için kullanılamayacakları,

Dolayısıyla iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara gerçekleştirilen işlerde iş deneyimi tevsikinin EKAP üzerinden düzenlenerek kayıt altına alınan iş deneyim/bitirme belgesi ile gerçekleştirilebileceği, bunun dışında işe ilişkin sözleşme, fatura, hakediş vb. belgelerin iş deneyim tevsikinde dikkate alınamayacağı anlaşılmaktadır.

Diğer taraftan Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 47’nci maddesinde, gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesinin düzenlenemeyeceği, bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde yurt dışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri ile sözleşmeye ait damga vergisinin ihale ilan tarihi itibarıyla ödendiğine ilişkin belgelerin, personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgelerin, iş deneyimini gösteren belgeler olduğu anlaşılmaktadır.

Şikayet konusu husus ile olarak, başvuru sahibi tarafından iş deneyimi gösteren belge olarak tevsik edilen ve Kamu Özel İş Birliği Modeli ile gerçekleştirilen işlerin işletme aşamasında görevli şirket tarafından verilen alt hizmetlerde iş deneyim belgesi düzenlenip düzenlenemeyeceği konusunu açıklığa kavuşturabilmek adına 13.01.2025 tarihinde T.C. Sağlık Bakanlığı Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğüne “Bilgi ve Belge İsteme” konulu yazımızda “Kurumumuza yapılan bir itirazen şikâyet başvurusuna yönelik gerçekleştirilen incelemeye esas olmak üzere, Kamu Özel İş Birliği Modeli ile gerçekleştirilen işlerin işletme aşamasında görevli şirket tarafından verilen alt hizmetlerde iş deneyim belgesi düzenlenip düzenlemeyeceği hususunu açıklığa kavuşturabilmek adına aşağıda belirtilen hususlarda görüşünüze ihtiyaç duyulmuştur.

Yapılan inceleme kapsamında; “6458 sayılı Sağlık Bakanlığınca Kamu Özel İş Birliği Modeli ile Tesis Yaptırılması, Yenilenmesi ve Hizmet Alınması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun”un “Sözleşme” başlıklı 4’üncü maddesinde “…(4)İdare, yüklenicinin sözleşme kapsamına giren faaliyetlerini bütün aşamalarda denetler veya denetletir. Bakanlık, yüklenicinin performans denetimi ve işin yönetimine ilişkin olarak bir denetim ve yönetim sistemi kurabilir…” hükmünün yer aldığı,

“Sağlık Bakanlığınca Kamu Özel İş Birliği Modeli ile Tesis Yaptırılması, Yenilenmesi ve Hizmet Alınmasına Dair Uygulama Yönetmeliği”nin “Denetim” başlıklı 58’inci maddesinde de “(1) İdare, yüklenicinin sözleşme kapsamına giren faaliyetlerini bütün aşamalarda denetler veya denetletir. İdare, yüklenicinin performans denetimi ve işin yönetimine ilişkin olarak bir denetim ve yönetim sistemi kurabilir. Bu hususta ihtiyaç duyması halinde dışarıdan hizmet satın alma yoluna gidebilir…” hükmüne yer verildiği görülmüştür.

Bu kapsamda Sağlık Bakanlığı ile görevli şirket arasında akdedilen “Kamu Özel İşbirliği Modeli ile Mersin Entegre Sağlık Kampüsü Yapım İşleri ile Ürün ve Hizmetlerin Temin Edilmesi İşine Ait Sözleşmesi (proje sözleşmesi)”ne ilişkin proje kapsamında sunulan alt hizmetlerin gerçekleştirildiği işletme aşamasında, kamu tarafının rolünün ne olduğu, işletme faaliyetleri üzerinde hastane olarak bir denetim yetkisinin bulunup bulunmadığı, denetim yetkisi bulunuyorsa bu sürecin nasıl yürütüldüğü ve işletme süreciyle alakalı kabul, ödeme ve hakedişlere ilişkin yönetimin nasıl işlediği, diğer bir ifadeyle yükleniciye gördürülecek hizmetlerin ne şekilde sunulacağı, işletim ve yönetim organizasyonu modeline ilişkin süreç hakkında bilgilerin edinilmesi gerekmektedir.” ifadelerine yer verilerek bilgi talep edilmiştir.

Akabinde T.C. Sağlık Bakanlığı Kamu Hastaneleri Genel Müdürlüğü tarafından 04.02.2025 tarihinde gelen cevabi yazıda “…İlgi sayılı yazıda Kurumunuza yapılan bir itirazen şikâyet başvurusuna yönelik gerçekleştirilen incelemeye esas olmak üzere, Kamu Özel İş Birliği Modeli ile gerçekleştirilen işlerin işletme aşamasında görevli şirket tarafından verilen alt hizmetlerde iş deneyim belgesi düzenlenip düzenlemeyeceği konusunu açıklığa kavuşturabilmek adına birtakım hususlara ilişkin açıklamalar talep edilmektedir.

Bakanlığımızca Kamu Özel İşbirliği modeli çerçevesinde işletilen sağlık tesislerimize ilişkin iş ve işlemler 6428 sayılı Sağlık Bakanlığınca Kamu Özel İş Birliği Modeli ile Tesis Yaptırılması, Yenilenmesi ve Hizmet Alınması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun, ilgili diğer mevzuat ve bu mevzuat hükümlerine dayanarak akdedilen özel hukuk sözleşmeleri kapsamında yürütülmektedir.

Öncelikle belirtmek gerekir ki 6428 sayılı Kanun’un 11’inci maddesinde “Bu Kanun hükümlerine göre yapılacak iş ve işlemler, 8/9/1983 tarihli ve 2886 sayılı Devlet İhale Kanunu ile 4734 sayılı Kanuna tabi değildir” hükmü yer almaktadır. Bu minvalde, Kamu Özel İşbirliği projeleri için 6428 sayılı Kanun hükümlerine göre yapılacak işlemler 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında değerlendirilmemektedir.

6428 sayılı Kanun kapsamındaki hizmetler proje sözleşmeleri kapsamında özel amaçlı şirketler tarafından sunulmaktadır. Bu hizmetlerin sunulması sırasında ise idaremizce proje sözleşmesinde yer alan usullere göre performans denetimi yapılmaktadır. Yapılan denetimler sonucunda proje sözleşmesine aykırılık tespit edildiği durumlarda bu şirketlere hata puanı ve kesinti uygulanmaktadır. Özel amaçlı şirketlerin hizmetlerin sunulması için alt alt yüklenici çalıştırması da mümkündür.

6428 sayılı Kanun çerçevesindeki hizmetlerin yürütülmesi ve denetlenmesine ilişkin hususlar yukarıda izah edilmiş olup tarafınızca konuya ilişkin olarak daha detaylı bilgi verilmesi durumunda Bakanlığımızca da daha detaylı bilgi ve belge temini sağlanabilecektir…” ifadelerine yer verildiği görülmüştür.

Yapılan inceleme neticesinde, Kamu Özel İş Birliği Projeleri İle Lisanslı İşler Kapsamında Gerçekleştirilen Yapım İşlerine İlişkin İş Deneyim Belgeleri Hakkında Tebliğ’de kamu özel iş birliği projeleri ile kamu kurum ve kuruluşlarınca verilen üretim, işletme, dağıtım ve benzeri lisanslar kapsamında gerçekleştirilen yapım işlerine ilişkin iş deneyim belgelerinin 4/1/2002 tarihli ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu kapsamında gerçekleştirilen ihalelerde kullanılmak üzere düzenlenmesi ve değerlendirilmesine ilişkin usul ve esasların düzenlendiği anlaşılmaktadır.

Öte yandan anılan Tebliğ’in “İş deneyim belgelerini düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlar” başlıklı 4’üncü maddesinde bahse konu tebliğ kapsamında gerçekleştirilen yapımişlerine ilişkin iş deneyim belgelerinin ilgili idare tarafından EKAP üzerinden düzenlenerek kaydedileceği ve yapı denetimi veya kabulü, kamu kurum ve kuruluşları dışında ilgili mevzuatı uyarınca yetkilendirilen tüzel kişiler tarafından yapılan işlerde iş deneyim belgesinin, yetkilendirilen tüzel kişiler tarafından düzenleneceği ve ilgili Bakanlık veya Bakanlığın yetkilendirdiği kamu kurum ve kuruluşu tarafından onaylanarak EKAP’a kaydedileceği düzenlenmiştir.

Buna karşın Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nde bu hususa yönelik ayrıca bir düzenlemenin yer almadığı, bu kapsamda anılan Yönetmelik’in “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesine göre gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesi düzenlenemeyeceğinin ifade edildiği, dolayısıyla her durumda iş deneyim belgesinin düzenlenmesi gerektiğine yönelik bir kuralın yer almadığı anlaşılmaktadır.

Mevcut durumda da 6428 sayılı Sağlık Bakanlığınca Kamu Özel İş Birliği Modeli ile Tesis Yaptırılması, Yenilenmesi ve Hizmet Alınması ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun kapsamında işletilen bir hastanede görevli şirket tarafından alınan bir yemek hizmetinin söz konusu olduğu, bu hizmetten faydalananların kamu görevlileri olduğu görülmekle birlikte sözleşmenin taraflarının 2 özel hukuk kişisi olduğunun görüldüğü, dolayısıyla anılan yemek hizmetinin iş deneyimi gösteren belge kapsamında Yönetmelik’in 47’nci maddesine göre değerlendirilebileceği göz önünde bulundurulduğundan başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu sonucuna varılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Diğer taraftan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Başvuru sahibi tarafından 157.733,00 TL başvuru bedelinin Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırıldığı görülmüştür. Yapılan incelemede anılan isteklinin itirazen şikâyete konu iddiasında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde 157.733,00 TL’lik başvuru bedelinin iadesinin gerektiği anlaşılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, Adana Ft Yem. Tem. Bil. İşl. Nakl. İnş. Taah. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin yeniden değerlendirmeye alınması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.