"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş.- Unitek İnşaat San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığı tarafından sunulan iş deneyim belgesinin sahte olduğu gerekçesiyle teklifin değerlendirme dışı bırakılmasına ilişkin iddiaları incelemiştir. İlgili belgelerin, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun yasak fiillerine ve Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin iş deneyim belgeleri ile ilgili düzenlemelerine aykırı olduğu tespit edilmiştir.

Kurul, iş deneyim belgelerinin düzenlenmesi için gerekli olan sözleşme ve diğer belgelerin eksik olduğunu, ayrıca belgenin düzenlendiği kurumun Aliağa Belediyesi tarafından onaylanmış olmasının yeterli olmadığını belirtmiştir. UET’nin sunduğu iş deneyim belgesinin sahte olduğu sonucuna varılmış ve bu nedenle teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasında mevzuata aykırılık bulunmadığına karar verilmiştir. Bu durum, ihalelerde sahte belge kullanmanın ciddi sonuçlar doğurabileceğini ve ilgili mevzuatın titizlikle uygulanması gerektiğini göstermektedir.

Karar no2025/UY.I-1087
Karar tarihi07.05.2025
Toplantı No2025/018
Gündem No32

BAŞVURU SAHİBİ:

Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş.- Unitek İnşaat San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığı,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Boru Hatları İle Petrol Taşıma A.Ş. (BOTAŞ),

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1887677 İhale Kayıt Numaralı “Marmaraereğlisi Lng Tesisine Dördüncü Lng Tankı Yapılması Projesi Yapım İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Boru Hatları İle Petrol Taşıma A.Ş. (BOTAŞ) tarafından 07.03.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Marmaraereğlisi Lng Tesisine Dördüncü Lng Tankı Yapılması Projesi Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş.- Unitek İnşaat San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığının 03.04.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 11.04.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 21.04.2025 tarih ve 182596 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 21.04.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/842 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) İş Ortaklıklarının pilot ortağı Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş. tarafından sunulan iş deneyim belgesine ilişkin idarece ilgili yerlerden bilgi ve belge istenildiği, bunun sonucunda 10177-Y-ÖS-121-1 numaralı iş deneyim belgesinin sahte olduğu gerekçesiyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, pilot ortağın yakın zamanda iş deneyim belgesini haiz TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina San. ve Tic. Ltd. Şti.ni birleşme/devralma yoluyla bünyesine kattığı, TE Group’un sahip olduğu iş deneyim belgesinin Aliağa Belediyesi tarafından düzenlenen ve imzalanan 10177-Y-ÖS-120-1 numaralı iş deneyim belgesi olduğu, bu tür belgelerin kayıt altına alındığı ve doğruluğunun sistemsel olarak denetlendiği tek resmi platformun EKAP olduğu, şirketlerin birleşmesiyle birlikte TE Group’a ait 10177-Y-ÖS-120-1 numaralı iş deneyim belgesinin, devir evraklarının belediyeye sunulması ile iş deneyim belgesinin UET adına revize edildiği ve 10177-Y-ÖS-121-1 sayılı iş deneyim belgesinin oluşturulduğu, ilgili iş deneyim belgesinin kanunen düzenlemeye yetkili kurum veya kuruluş olan Aliağa Belediyesi tarafından düzenlendiği, imzalandığı ve EKAP’a kaydedildiği, belgenin sahteliğine ilişkin tek dayanağın Socar Turkey Petrokimya Anonim Şirketi’nin 13.03.2025 tarihinde verilen “sözleşmenin bulunmadığı” cevabı olduğu, SOCAR’ın hangi birimince yanıtlandığı bilinmeyen cevabının, bir kamu kurumu olan Aliağa Belediyesi ve KİK/EKAP sistem kayıtlarına üstün tutulmasının hatalı olduğu, SOCAR’ın yaklaşık 7 yıl önce tamamlanmış bir projeyle ilgili aceleyle cevap vermiş olmasının, gerekli kayıt sorgulama yapılmaksızın cevap verildiği izlenimini doğurduğu, kamu kuruluşlarının kayıt ve onayını haiz bir belgenin geçersiz görülüp, SOCAR bünyesindeki bir birimden gelen kuşkulu yanıtın temel alınmasının makul olmadığı, sözleşme akdedilip akdedilmediği sorusunun SOCAR’a tekrar sorulması gerektiği, UET tarafından sunulan iş deneyim belgesinin kayıtlı ve gerçek olduğu, ortada sahte bir belge var ise, bu sahte belgenin ancak TE GROUP ile SOCAR arasındaki sözleşme ve diğer evrakların olabileceği, bu evrakları düzenleyenin de kullananın da UET olmadığı, sahte evrak düzenlenmesi ve/veya kullanılması fiilinin o evrakların ilgili Belediyeye sunulduğu aşamada olmuş olabileceği, evrakların sahteliğini tetkik merciinin Aliağa Belediyesi olduğu, Belediyenin ihmal veya kusurundan UET’nin sorumlu tutulamayacağı, bu sebeple UET’nin sahte belge düzenlemek veya kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek gibi bir fiilinin bulunmadığı, SOCAR’ın cevabına dayanarak sahte olduğu iddia edilen iş deneyim belgesine konu sözleşmeye dair sahtelik iddiasını kabul etmedikleri, şikayet başvurusunda belirttikleri hususların itirazen şikayet başvurusunda da aynen geçerli olduğu, UET’nin herhangi bir yasak fiil ve davranışının bulunmadığı, ayrıca, birleşme kararından önceki olaylara dayanan sorumluluğun, devrolunan şirketin birleşmeden önceki ortaklarında olduğunu,

2) İhale üzerinde bırakılan İş Ortaklığının pilot ortağı Makimsan Asfalt Taah. İnş. San. ve Tic. A.Ş.nin sunduğu iş deneyim belgesindeki AXVI grubu iş tutarının gerçekte belgede belirtildiği kadar olmadığı, ilgili sözleşmenin, endüstriyel tesis yapımı ile ilgisi olmayan “Gabar Konsepti 5, Grup 1, Etap 68 Lokasyon 20 Adet Askeri Kule ve 295 Km Yol Yapım İşi” olduğu, belgenin dayanağı olan işin ana unsurunun A5 grubu karayolu yapımı, yardımcı unsurunun ise bina yapımı–askeri kuleler olduğu, belgeyi düzenleyen kurumdan sözleşme, hakedişler, faturalar ile belgenin teyit edilmesinin gerektiği, söz konusu pilot ortağın iş deneyim belgesi hakkında idarece gerekli araştırma yapılmadığı, iş deneyim belgesinin araştırılması işleminin yalnızca kendilerine özgü olarak yapıldığı, diğer istekliler ve ortakları yönünden yapılmamasının temel ilkelere aykırı olduğu, iş deneyim belgesinin içeriğinin gerçeklere uygun olmadığı, belgeye konu iş gerçekte 2.247.600.325,05 TL tutarlı AXVI grup endüstriyel tesis inşaatları işini kapsamadığı, proses ve elektromekanik mühendislik içermediği, esaslı unsur bakımından yol ve beton içerikli olduğu, AV ve BII grubunda düzenlenmesi gereken iş deneyim belgesinin, AXVI grubundaki endüstriyel tesis yapımı gibi gösterildiği, belgenin içeriği araştırıldığında yeterliliği sağlayamayacak olan ihale üzerinde bırakılan iş ortaklığının teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Yasak fiil ve davranışlar” başlıklı 17’nci maddesinde “İhalelerde aşağıda belirtilen fiil veya davranışlarda bulunmak yasaktır:

a) Hile, vaat, tehdit, nüfuz kullanma, çıkar sağlama, anlaşma, irtikap, rüşvet suretiyle veya başka yollarla ihaleye ilişkin işlemlere fesat karıştırmak veya buna teşebbüs etmek.

b) İsteklileri tereddüde düşürmek, katılımı engellemek, isteklilere anlaşma teklifinde bulunmak veya teşvik etmek, rekabeti veya ihale kararını etkileyecek davranışlarda bulunmak.

c) Sahte belge veya sahte teminat düzenlemek, kullanmak veya bunlara teşebbüs etmek.

d) Alternatif teklif verebilme halleri dışında, ihalelerde bir istekli tarafından kendisi veya başkaları adına doğrudan veya dolaylı olarak, asaleten ya da vekaleten birden fazla teklif vermek.

e) 11 inci maddeye göre ihaleye katılamayacağı belirtildiği halde ihaleye katılmak.

Bu yasak fiil veya davranışlarda bulunanlar hakkında bu Kanunun Dördüncü Kısmında belirtilen hükümler uygulanır.” hükmü,

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlar” başlıklı 43’üncü maddesinde ” (1) İş deneyim belgeleri; yapılan iş karşılığı bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak, Kanun kapsamındaki idareler ile Kanun kapsamı dışındaki diğer kamu kurum ve kuruluşlarına (kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve vakıf yükseköğretim kurumları hariç) gerçekleştirilen işler için, iş sahibi tarafından düzenlenir ve sözleşmeyi yapan yetkili makam tarafından onaylanır.

(2) Gerçek kişilere veya yukarıda belirtilenler dışındaki tüzel kişilere gerçekleştirilen işler için, belediye sınırları veya mücavir alan içinde ilgili belediye tarafından, belediye sınırları veya mücavir alan dışında il özel idaresi tarafından, ilgili mevzuatı uyarınca yapı denetimi veya kabulü bunların dışındaki kuruluşlar tarafından yapılan işlerde ise bu mevzuat uyarınca yetkilendirilmiş kurumlar tarafından düzenlenir. Belediyenin ilgili birimi tarafından düzenlenen iş deneyim belgeleri belediye başkanı veya yetkili birim amiri tarafından, il özel idaresince düzenlenenler ise, vali veya yetkilendirdiği kişi tarafından onaylanır….” hükmü,

“Belge için başvuru” başlıklı 45’inci maddesinde ” (1) İş deneyim belgesi talebinde bulunanlar, yaptıkları işi veya görevi tevsik amacıyla, dilekçelerine aşağıda sayılan belgeleri ekleyerek, belge vermeye yetkili kurum veya kuruluşa başvururlar:

a) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara taahhütte bulunan yükleniciler için; sözleşme, hakediş raporları, biten işlerde geçici kabul tutanağı, varsa; tasfiye tutanağı, kesin hakediş raporu, keşif artış olurları ve devir sözleşmesi.

b) Özel sektöre taahhütte bulunan yükleniciler için; yapılacak iş karşılığı bedel içeren noter onaylı sözleşme, yapı ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi, ilgili sigorta müdürlüğünden onaylı iş yeri bildirgesi, kat ve/veya arsa karşılığı inşaat işleri haricindeki işlerde bu belgelere ek olarak sözleşmeye ilişkin fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri.

(2) İdareler tarafından başvuru sahiplerine belge verilirken, başvuruda verilen belgeler dışında işle ilgili olarak idarede bulunan belgeler de dikkate alınır…” hükmü,

“İş deneyim belgelerinin verilmesi” başlıklı 47’nci maddesinde “(1) İş deneyim belgeleri, ilgilinin iş ve/veya mesleki tecrübesini tevsik amacıyla; yüklenicilere, yükleniciye karşı bir sözleşme ile taahhüt ettiği iş bölümünü bitiren alt yüklenicilere, mimar veya mühendis olmak şartıyla denetleme veya yönetme görevlerinde bulunanlara, talepleri halinde, aşağıdaki hükümlere göre talep tarihini izleyen 30 gün içinde belge düzenlemeye yetkili mercilerce düzenlenir ve verilir. Düzenleme koşullarını taşımayan taleplerde, aynı süre içinde başvuru sahibine bu husus gerekçeleriyle yazılı olarak bildirilir.

(2) Yüklenicilere;

a) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara tek sözleşme ile taahhüt ettikleri işler için, geçici kabulün yapılmış olması durumunda “iş bitirme belgesi”, işin ilk sözleşme bedelinin tamamlanması ve gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşarak kusursuz olarak gerçekleştirilmesi durumunda “iş durum belgesi”, sözleşmeyi yapan yetkili makam tarafından,

(12) İş deneyim belgesi sözleşmeyi imzalayan yüklenici adına düzenlenir. Ancak adına belge düzenlenen;

a) Ticari işletmenin/esnaf işletmesinin ya da şahıs veya sermaye şirketinin ünvan değiştirmesi,

b) Şahıs veya sermaye şirketinin Türk Ticaret Kanununa göre tür değiştirmesi,

c) İş ortaklığının ortağı olan şirketlerin tasfiyesiz sona ererek kendi aralarında devralma ya da yeni şirket kurma yoluyla birleşmesi,

hallerinde bu iş deneyim belgesinin ihalelerde kullanılabilmesi için bu değişikliklere ilişkin belgelerin de teklif veya başvuru kapsamında sunulması zorunludur.” hükmü,

“İhale Komisyonlarının inceleme yetkisi” başlıklı 50’inci maddesinde “(1) İhale komisyonu, aday veya isteklilerce sunulan iş deneyimini gösteren belgelerde tereddüt duyulan hususlara ilişkin gerekli incelemeyi yapmaya yetkilidir.

(2) İhale komisyonunun iş deneyimini gösteren belgelere ilişkin bilgi talepleri ilgililerce ivedikle karşılanır.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Marmaraereğlisi LNG Tesisine 4. Tank Yapılması Projesi Yapım İşi

b) Türü: Yapım işleri

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): 2024D00-251666 (-Marmaraereğlisi LNG Terminali 4. Tank Yapımı )

e) Miktarı: Teşekkülümüzün Marmaraereğlisinde bulunan LNG İşletme Müdürlüğü tesisi içerisine 160.000 metreküplük depolama kapasitesine sahip 4. LNG tankının ve detayları ihale dokümanında belirtilen diğer işlerin yapılması işlerinden oluşmaktadır.

….” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

c) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,

ç) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde; ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

d) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

işlere ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 50’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir.

İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, diğer ortakların her birinin ise, istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması zorunludur. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde ettiği iş deneyim belgesi sunulması halinde pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise, her bir ortağın kendi kısmı için istenen asgari iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

…7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

11/06/2011 tarih ve 27961 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Yapım İşlerinde Benzer İş Gruplan Tebliği” nde yer alan ve Tebliğ ekinde Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenen Yapım İşlerinde Benzer İş Gruplan Listesinde bulunan; “(A) Alt Yapı İşleri” ana başlığı altındaki;

“XIV. Grup: Termik Santralleri” veya “XVI. Grup: Endüstriyel Tesis İnşaatları”

gruplarına ait İş deneyim belgeleri benzer iş olarak belirlenmiştir.

7.6.1 Mezuniyet belgeleri/diplomalar :

Belge Adı

Açıklama

İnşaat Mühendisliği

Diploma / Mezuniyet Belgesi

Makine Mühendisliği

Diploma / Mezuniyet Belgesi

düzenlemesi bulunmaktadır.

İtirazen şikâyete konu ihalede 16 adet ihale dokümanı indirildiği, 07.03.2025 tarihinde yapılan ihaleye 3 isteklinin katıldığı, 20.03.2025 onay tarihli ihale komisyonu kararında, başvuru sahibi Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş.- Unitek İnşaat San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığının pilot ortağı Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş. tarafından sunulan iş deneyim belgesinin mevzuata uygun olmadığı gerekçesiyle teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı, ihaleye teklif veren Rönesans Endüstri Tes. İnş. San. ve Tic. A.Ş.nin teklifinin ise yaklaşık maliyetin üzerinde olduğu gerekçesiyle uygun bulunmadığı, söz konusu ihalenin Makimsan Asfalt Taah. İnş. San. ve Tic. A.Ş.-Vemak İnşaat Taah. Makina San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığı üzerinde bırakıldığı görülmüştür.

İdare tarafından şikayet başvurusuna özetle “İdarenin teşekkülü tarafından 2024 yılında gerçekleştirilen 2024/660501 İKN’li “Ordu-Fatsa DGBH Projesi Yapım İşi” ve 2024/692811 İKN’li “Şebinkarahisar İlçesi DGBH Projesi Yapım İşi” ihalelerinde özel sektöre gerçekleştirilen işler kapsamında Aliağa Belediyesi tarafından düzenlenmiş olan, SOCAR’ın işveren sıfatında bulunduğu ve ihaleye katılan isteklilerin devraldıkları şirketlere ait olan iş deneyim belgeleri idarelerine sunulduğu, söz konusu iş deneyim belgelerinin gerçekleştirilen incelemeler neticesinde sahte olarak üretilen evraklara istinaden düzenlendiğinin tespit edildiği,

UET tarafından sunulan 10177-Y-ÖS-121 -1 sayılı iş deneyim belgesinin incelenmesi esnasında söz konusu iş deneyim belgesinde, iş sahibinin SOCAR, iş deneyim belgesini düzenleyen kurumun Aliağa Belediyesi, yapılan işin Petkim Aliağa Kompleksi Tank Sahası Bakım ve Yenileme Yapım İşi, yapım işinin aslında istekli tarafından 14.02.2025 tarihinde devralınmış olan TE GROUP tarafından yapıldığı, belgenin 05.02.2025 tarihinde öncelikle TE GROUP adına düzenlendiği, UET tarafından söz konusu firmanın devralınmasından sonra başvurusu üzerine belgenin 18.02.2025 tarihinde UET adına düzenlendiği hususlarının dikkat çektiği, 2024 yılında gerçekleştirilen ihalelerde tespit edilen sahte olarak üretilmiş sözleşmelere istinaden düzenlenen iş deneyim belgeleriyle benzer bir durumun olabileceği ihtimali üzerine söz konusu belgenin ayrıntılı incelemesine geçildiği, gerçekleştirilen incelemeler neticesinde, işin sahibi olduğu iddia edilen SOCAR’dan, söz konusu işe ilişkin iş deneyim belgesini düzenleyen Aliağa Belediyesi’nden ve Ankara 35. Noterliği’nden alınan yazılarda iş deneyim belgesine konu sözleşmenin gerçek olduğunu, sözleşmeye konu işin yapılmış olduğunu tevsik edecek herhangi bir bilgiye ulaşılamadığı, kaldı ki işin sahibi olduğu iddia edilen SOCAR tarafından idarelerine gönderilen yazıda bahsi geçen tarihlerde akdedilmiş olan bir sözleşmelerinin bulunmadığı, kayıtların incelenmesi neticesinde hakediş evrakları yahut başkaca tevsik edici belgenin bulunmadığı, dolayısı ile böyle bir sözleşmeye taraf olmadıkları hususlarında bilgi verildiği, bununla birlikte iddia edildiği üzere SOCAR’dan alınan cevabın gerekli kayıt sorgulamalarının yapılmaksızın, aceleyle alınmış olduğu yönündeki iddiaya ilişkin olarak gerçekleştirilen incelemede, öncelikle SOCAR’dan ilk olarak 10.03.2025 tarihinde bilgi ve belge talep edildiği,

Akabinde Aliağa Belediyesi tarafından söz konusu işe ilişkin olarak gönderilen evrakların idareye ulaşması üzerine destekleyici olması ve sorgulama işlemlerini kolaylaştırılması maksadıyla 12.03.2025 tarihinde ilave bir yazı ile SOCAR’a söz konusu evrakların gönderildiği ve tekrar bilgi talep edildiği, SOCAR’dan talep edilen bilgilerin gönderilmesi için bir süre verilmediği, başvuru sahibinin iddiasının somut delillere dayanmadığı, gerçekleştirilen tespit neticesinde 4734 Sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Yasak fiil veya davranışlar” başlıklı 17’nci maddesinde yer alan hüküm çerçevesinde sahte belgenin bizzat düzenlenmesi veya başkasının düzenlediği sahte bir belgenin kullanılmasının söz konusu fiilin niteliğini değiştirmediği, ihalede sahte belge kullanan başvuru sahibi iş ortaklığının teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasında mevzuata aykırılık bulunmadığı,

TE GROUP adlı şirketin merkezinin 29.01.2025 tarih ve 2025/01 sayılı Genel Kurul Kararı ile Safranbolu’dan Ankara’ya taşındığı ve söz konusu hususun Ankara 79. Noterliğinde 29.01.2025 tarih ve 2870 sayı ile tasdik ettirildiği, işbu merkez nakli işleminin 06.02.2025 tarihinde Ticaret Sicil Gazetesi’nde ilan edildiği,

Aliağa Belediyesi tarafından TE GROUP adına 10177-Y-ÖS-120-1 sayılı iş deneyim belgesinin 05.02.2025 tarihinde EKAP üzerinden düzenlendiği,

05.02.2025 tarih ve 2025/02 sayılı Genel Kurul Kararı ile şirketin UET’nin ortakları tarafından devralındığı ve söz konusu devir işleminin Ankara 79. Noterliğinde 06.02.2025 tarih ve 3752 sayı ile tasdik ettirildiği, işbu devir alma işleminin 07.02.2025 tarihinde Ticaret Sicil Gazetesi’nde ilan edildiği,

11.02.2025 tarih ve 2025/03 sayılı Genel Kurul Kararı ile TE GROUP ile UET’nin birleştirilmesine karar verildiği, söz konusu birleşme işleminin Ankara 53. Noterliği’nde 12.02.2025 tarih ve 04536 sayı ile tasdik ettirildiği, işbu birleşme işleminin 14.02.2025 tarihinde Ticaret Sicil Gazetesi’nde ilan edildiği,

Devir işlemleri sonrasında Aliağa Belediyesi tarafından UET adına 10177-Y-ÖS-121-1 sayılı iş deneyim belgesinin 18.02.2025 tarihinde EKAP üzerinden düzenlendiği, TE GROUP adlı şirketin paylarının UET’nin ortakları tarafından devralınmasına ilişkin Genel Kurul Kararının, Aliağa Belediyesi tarafından TE GROUP adlı firma adına iş deneyim belgesinin düzenlendiği tarihte alındığı, söz konusu devralma işleminin öncesinde, bir süreç gerektiği ve bu sürecin iş deneyim belgesi düzenlendiği gün içerisinde başlayıp bitemeyeceği, dolasıyla sürecin öncesinin de olduğu değerlendirildiğinde; UET tarafından TE GROUP’un devralması işlemlerine EKAP sisteminde kayıtlı olan iş deneyim belgesinin sorgulanması üzerine karar verilmediği, sahte olarak üretilen evraklar ile beyan edilen bilgiler üzerinden devralma kararının verildiği, resmi sistem üzerinde kayıtlı olan ve geçerliliği teyit edilmiş olan bir belgeye dayanılarak şirket devralındığı yönündeki iddialarının da asılsız olduğu” şeklinde cevap verilmiştir.

Başvuru sahibi Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş.- Unitek İnşaat San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığının pilot ortağı Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş. tarafından iş deneyimini tevsik amacıyla yeterlik bilgileri tablosunda “10177-Y-ÖS-121-1_EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi.doc Doğrudan EKAP’ta oluşturulan belgedir.” şeklinde uzantıya yer verilerek iş deneyim belgesinin beyan edildiği, EKAP üzerinde yer alan 18.02.2025 tarihli ve 10177-Y-ÖS-121-1 numaralı söz konusu belge incelendiğinde, belgenin Aliağa Belediyesi İmar ve Şehircilik Müdürlüğü tarafından Uet Uran Endüstri Tesisleri İnşaat ve Ticaret Anonim Şirketi adına düzenlenen iş bitirme belgesi olduğu, söz konusu belgede;

İş sahibinin “Socar Turkey Petrokimya Anonim Şirketi”, işin adının “Petkim Aliağa Kompleksi Tank Sahası Bakım ve Yenileme Yapım İşleri”, işin yapıldığı yerin Aliağa / İzmir, uygulanan yapı tekniğinin“İnşaat, Yol ve Alt Yapı, Çelik, Tank, Mekanik İmalat Montaj İşleri, Elektrik-Estrümantasyon ve Kontrol İşleri, Belgeye Konu İşin Esaslı Unsuru: AXVI

Belgeye konu işin esaslı unsuru:

(A) ALT YAPI İŞLERİ XVI. GRUP”, ilk sözleşme bedelinin 256.232.000,00 TRY, toplam sözleşme bedelinin 256.232.000,00 TRY, gerçekleştirilen iş tutarının 256.232.000,00 TRY, sözleşme tarihinin 13.06.2016, işin geçici kabul tarihinin 16.08.2018, belge tutarının “256.232.000,00 TRY Belge tutarının iş grupları itibariyle dağılımı: A XVI Grup İşler: %100”, ayrıca belgenin açıklama kısmında “Firmanın 18.02.2025 tarihli dilekçesi üzerine Yapım İşleri Uygulama Yönetmeliğinin 45. maddesinin 1. fıkrasının (b) benti gereğince iş bitirme belgesi düzenlenmiştir.

10177-Y-ÖS-120-1 sayı 05.02.2025 tarihli iş deneyim belgesindeki TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina Sanayi Ve Ticaret Limited Şirketinin 14.02.2025 tarihli Ticaret Sicil Gazetesindeki birleşme (devralan) ve ünvan nevi değişikliği sebebiyle çıkarılmıştır.” ifadelerinin yer aldığı görülmüştür.

Aynı bilgilerin yer aldığı söz konusu iş deneyim belgesinin 10177-Y-ÖS-120-1 numaralı ilk halinde TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi adına 05.02.2025 tarihinde Aliağa Belediyesi İmar ve Şehircilik Müdürlüğü tarafından düzenlendiği görülmüştür.

İdarece 10.03.2025 tarihli yazı ile SOCAR Turkey Petrokimya A.Ş.den “Teşekkülümüzce 07.03.2025 tarihinde gerçekleştirilen 2024/1887677 İKNTi “Marmaraereğlisi LNG Tesisine Dördüncü LNG Tankı Yapılması Projesi Yapım İşi” kapsamında, ihaleye katılım sağlayan UET Uran Endüstri Tesisleri İnşaat ve Ticaret Anonim Şirketi (4550882721) tarafından, 14.02.2025 tarihinde devralmış olduğu TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi adlı istekliye ait İzmir Aliağa Belediyesi tarafından, Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin “Belge için başvuru” başlıklı 45. maddesinin 1. fırkasının “b” bendi gereğince düzenlenmiş olan 10177-Y-ÖS-121 -1 sayılı İş Deneyim Belgesi sunulmuştur.

İstekli tarafından sunulan iş deneyim belgesi ekte sunulmakta olup bahse konu belge incelendiğinde;

-İş sahibinin SOCAR Turkey Petrokimya Anonim Şirketi olduğu,

-Yapılan işin Petkim Aliağa Kompleksi Tank Sahası Bakım Ve Yenileme Yapım İşi olduğu,

-İşin TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina Sanayi Ve Ticaret Limited Şirketi tarafından yapıldığı,

-Sözleşme tarihinin 13.06.2016 olduğu,

-Sözleşme Bedelinin 256.232.000,00 TRY olduğu,

-İşin kabulünün 16.08.2018 tarihinde yapıldığı,

-UET Uran Endüstri Tesisleri İnşaat Ve Ticaret Anonim Şirketi tarafından TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina Sanayi Ve Ticaret Limited Şirketi adlı şirketin devralınmasından sonra başvurusu üzerine İzmir Aliağa Belediyesi tarafından belgenin 18.02.2025 tarihinde UET Uran Endüstri Tesisleri İnşaat Ve Ticaret Anonim Şirketi adına düzenlendiği görülmüştür.

İhale komisyonunda hasıl olan tereddüt üzerine Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin “İhale Komisyonlarının inceleme yetkisi” başlıklı 50. maddesinde yer alan;

…hüküm çerçevesinde ekte yer alan İş Deneyim Belgesine konu yapım işine ilişkin olarak şirketiniz ve TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina Sanayi Ve Ticaret Limited Şirketi arasında akdedilen sözleşme, hakediş evrakları ve faturalar ile birlikte geçici / kesin kabul tutanaklarının tarafımıza ivedilikle iletilmesi hususunda gereğini rica ederiz.” ifadeleri ile bilgi ve belge istenilmiştir.

İlave olarakidarenin 12.03.2025 tarihli yazısı ile SOCAR Turkey Petrokimya A.Ş.den “İlgide kayıtlı yazımız ile; Şirketiniz ve TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi arasında akdedildiği iddia edilen bir sözleşmeye istinaden düzenlenen iş deneyim belgesinin doğruluğunu tevsik etmek amacıyla, iş deneyim belgesine konu sözleşmenin var olup olmadığına ilişkin bilgi talep edilmiştir. Talebimize istinaden yapacağınız sorgulamayı kolaylaştırmak adına, Aliağa Belediyesi tarafından düzenledikleri iş deneyim belgesine dayanak olarak tarafımıza sunulan sözleşme ve ilgili diğer evraklar ekte gönderilmekte olup sözleşme, geçici kabul tutanağı ve hakediş evraklarının tetkik edilmesi ve sözleşmenin şirketiniz tarafından akdedilip akdedilmediğinin tarafımıza bildirilmesi, sözleşme tarafınızca akdedilmiş ise sözleşmeye ilişkin olarak şirketinizde bulunan diğer evrakların tarafımıza ivedilikle iletilmesi hususunda gereğini rica ederiz.” ifadeleri ile bilgi ve belge istenilmiştir.

SOCAR Turkey Petrokimya A.Ş.nin 13.03.2025 tarihli cevabi yazısında “…İletilen bilgiler çerçevesinde kayıtlarımızda yapılan tetkiklere göre TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina San. ve Tic. Ltd. Şti. ile SOCAR Petrokimya arasında bahsi geçen tarihlerde imzalanmış bir sözleşme kaydı bulunmamaktadır. Benzer şekilde kayıtlarımızda hakediş belgesi veya diğer tevsik edici evraklara da rastlanılmamıştır.” şeklindeki ifadeler ile cevap verilmiştir.

İdarece 10.03.2025 tarihli yazı ile Aliağa Belediye Başkanlığından “…UET Uran Endüstri Tesisleri İnşaat ve Ticaret Anonim Şirketi tarafından TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi adlı şirketin devralınmasından sonra başvurusu üzerine Belediyeniz tarafından belgenin 18.02.2025 tarihinde UET Uran Endüstri Tesisleri İnşaat ve Ticaret Anonim Şirketi adına düzenlendiği görülmüştür.

Bu çerçevede Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin “İhale Komisyonlarının inceleme yetkisi” başlıklı 50. maddesinde yer alan;

…hükmü doğrultusunda ekte yer alan İş Deneyim Belgesine ilişkin olarak söz konusu belgenin düzenlenebilmesi maksadıyla Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin “Belge için başvuru” başlıklı 45. maddesinin 1. fırkasının “b” bendi gereğince TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından ibraz edilmesi gereken noter onaylı sözleşme, yapı ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi, ilgili sigorta müdürlüğünden onaylı iş yeri bildirgesi, sözleşmeye ilişkin fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretlerinin tarafımıza ivedilikle iletilmesi hususunda gereğini rica ederiz” ifadeleri ile bilgi ve belge istenilmiştir.

Aliağa Belediye Başkanlığının 11.03.2025 tarihli cevabı yazısında “…Yazımız Ek-1’de 18.02.2025 tarih 10177-Y-ÖS-121-1 sayılı UET Uran Endüstri Tesisleri İnşaat ve Ticaret Anonim Şirketi adına düzenlenen iş deneyim belgesi, Ek-2’de 05.02.2025 tarih 10177-Y-ÖS-120-1 sayılı TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi adına düzenlenen iş deneyim belgesi, Ek-3 te Uet Uran Endüstri Tesisleri İnşaat ve Ticaret Anonim Şirketi tarafından başvuru esnasında belediyemize sunulan evraklar ve Ek-4’te Te Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından başvuru esnasında belediyemize sunulan evraklar paylaşılmıştır.” ifadelerinin yer aldığı ve yazı ekinde iş deneyim belgesinin düzenlenmesi amacıyla Aliağa Belediye Başkanlığına sunulan bilgi ve belgeler gönderilmiştir.

İdarece Ankara 35. Noterliği’ne yazılan 12.03.2025 tarihli yazı ile “İzmir Aliağa Belediyesi tarafından bahse konu iş deneyim belgesine ilişkin olarak sunulan sözleşmenin, SOCAR Turkey Petrokimya A.Ş. ile TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi arasında 13.06.2016 tarihinde akdedildiği ve 13.06.2016 tarihinde Noterliğiniz tarafından tasdik edildiği görülmüştür. İhale Komisyonunda sunulan sözleşmenin muhteviyatına ilişkin tereddüt hasıl olmuştur. Bunun üzerine Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin “İhale Komisyonlarının inceleme yetkisi” başlıklı 50. maddesinde yer alan;

…hükmü çerçevesinde ekte yer alan İş Deneyim Belgesine konu tevsik edici sözleşmenin tetkik edilmesi ve sözleşmenin Noterliğinizce tasdik edilip edilmediğinin tarafımıza bildirilmesi, tasdik edilmiş ise tasdik işlemine ilişkin elinizde yer alan bilgi ve belgelerin tarafımıza iletilmesi hususunda gereğini arz ederiz.” ifadelerinin yer aldığı ve yazı ekinde iş deneyim belgesinin düzenlenmesi amacıyla Aliağa Belediye Başkanlığına sunulan bilgi ve belgeler gönderilmiştir.

Ankara 35. Noterliği’nin 14.03.2025 tarihli cevabı yazısında “ilgi yazı ile istenmiş olan Noterliğimizden onaylı 13.06.2016 tarih ve 16674 yevmiye numaralı evrak ekte sunulmuştur” şeklinde cevap verildiği, ekinde de SOCAR Turkey Petrokimya A.Ş. ile TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi arasında 13.06.2016 tarihinde imzalanan sözleşmenin yer aldığı görülmüştür.

Ankara 35. Noterliği’nin 14.03.2025 tarihli cevabı yazısının ekinde yer alan 13.06.2016 tarih ve 16674 yevmiye numaralı sözleşme incelendiğinde, söz konusu noter onaylı sözleşme üzerinde yapılan tasdik işleminde “ÖRNEK” ibaresinin yer aldığı, Ankara 35. Noterliği tarafından yapılan tasdik işleminin suret tasdiki olduğu, suret tasdiki işleminin sözleşme üzerinde yer alan imzaların tasdiki anlamına gelmediği, mevzuatın öngördüğü şekilde usulüne uygun noter onaylı sözleşmenin yapılmadığı anlaşılmıştır.

14.02.2025 tarihli ve 11272 sayılı Ticaret Sicili Gazetesi’nde Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş.nin TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina Sanayi ve Ticaret Limited Şirketini devraldığı, adı geçen şirketlerin birleştiğinin tescil edildiği görülmüştür.

Diğer yandan, idarenin 20.03.2025 tarihli kesinleşen ihale olur yazısında, Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş.- Unitek İnşaat San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığı hakkında yasaklama işlemlerinin başlatılması, söz konusu suça iştirak edenler hakkında resmi makamlar nezdinde gerekli hukuki işlemlerin gerçekleştirilmesi amacıyla I. Hukuk Müşavirliğinin görevlendirilmesi, 10177-Y-ÖS-121-1 numaralı iş deneyim belgesi ile ilgili olarak Aliağa Belediyesi ve Kamu İhale Kurumunun bilgilendirilmesi, yasaklama işlemleri için I. Hukuk Müşavirliğinden hukuki mütalaa talep edilmesine karar verilmiştir.

Ayrıca yukarıda aktarılan Yönetmelik’in “İş deneyim belgelerinin verilmesi” başlıklı 47’nci maddesinde iş deneyim belgesinin sözleşmeyi imzalayan yüklenici adına düzenleneceği, ancak adına belge düzenlenen; ticari işletmenin/esnaf işletmesinin ya da şahıs veya sermaye şirketinin unvan değiştirmesi, şahıs veya sermaye şirketinin Türk Ticaret Kanunu’na göre tür değiştirmesi, iş ortaklığının ortağı olan şirketlerin tasfiyesiz sona ererek kendi aralarında devralma ya da yeni şirket kurma yoluyla birleşmesi, hallerinde bu iş deneyim belgesinin ihalelerde kullanılabilmesi için bu değişikliklere ilişkin belgelerin de teklif veya başvuru kapsamında sunulmasının zorunlu olduğunun hükme bağlandığı, bu kapsamda Aliağa Belediyesi İmar ve Şehircilik Müdürlüğü tarafından Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş. adına yeni bir belge düzenleyemeyeceği, iş deneyim belgesinin sözleşmeyi imzalayan yüklenici adına düzenleneceği ve şirketlerin tasfiyesiz sona ererek kendi aralarında devralma ya da yeni şirket kurma yoluyla birleşmesi, hallerinde bu iş deneyim belgesinin ihalelerde kullanılabilmesi için bu değişikliklere ilişkin belgelerin de teklif veya başvuru kapsamında sunulmasının gerektiği, dolayısıyla yukarıda aktarılan tespitler neticesinde söz konusu iş deneyim belgesi sahte olduğundan şikayete konu ihalede kullanılamayacağı anlaşılmıştır.

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 43’üncü maddesinde, gerçek kişilere veya anılan maddenin 1’inci fıkrasında belirtilenler dışındaki tüzel kişilere gerçekleştirilen işler için, belediye sınırları veya mücavir alan içinde ilgili belediye tarafından, belediye sınırları veya mücavir alan dışında il özel idaresi tarafından, ilgili mevzuatı uyarınca yapı denetimi veya kabulü bunların dışındaki kuruluşlar tarafından yapılan işlerde ise bu mevzuat uyarınca yetkilendirilmiş kurumlar tarafından düzenleneceği, anılan Yönetmelik’in 45’inci maddesinde, özel sektöre taahhütte bulunup iş deneyim belgesi almak isteyen yüklenicilerin, dilekçelerine, yapılacak iş karşılığı bedel içeren noter onaylı sözleşme, yapı ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi ve ilgili sigorta müdürlüğünden onaylı iş yeri bildirgesini ekleyerek belge vermeye yetkili kurum veya kuruluşa başvuracakları hüküm altına alınmıştır.

Açıklanan mevzuat hükümlerine göre, iş deneyim belgelerinin düzenlenmesi, belge düzenlenebilmesi için gerekli olan diğer kriterlerin yanında ayrıca yukarıda aktarılan mevzuatta da görüldüğü üzere yüklenici ile işveren arasında imzalanmış ve tarafların hak ve sorumluklarına ilişkin hükümlerin yer verildiği bir sözleşmenin varlığına bağlanmıştır.

Bu kapsamda, yukarıda bahsi geçen tüm belgeler ve idarece yapılan yazışmalar ve cevabi yazılar incelendiğinde, başvuru sahibi İş Ortaklığının pilot ortağı Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş. tarafından iş deneyimini tevsik amacıyla yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen ve EKAP üzerinde yer alan 18.02.2025 tarihli ve 10177-Y-ÖS-121-1 numaralı iş deneyim belgesinde, iş sahibinin Socar Turkey Petrokimya Anonim Şirketi olduğu, söz konusu belgeyi anılan istekli adına düzenleyen kurumun ise Aliağa Belediyesi İmar ve Şehircilik Müdürlüğü olduğu, söz konusu iş deneyim belgesinin özel sektöre gerçekleştirilmesi, işverenin SOCAR Turkey Petrokimya A.Ş., iş deneyim belgesini düzenleyen idarenin Aliağa Belediyesi olması ve idarenin teşekkülü tarafından 2024 yılında gerçekleştirilen ihalelerde de sahte iş deneyim belgesinin sunulmuş olması sebebiyle, idarece bahse konu iş deneyim belgesinde de diğer sahte iş deneyim belgeleriyle benzer bir durumun olabileceği ihtimali üzerine söz konusu belgenin ayrıntılı incelemesine geçildiği,

Bu çerçevede, idarece ilk olarak 10.03.2025 tarihli yazı ile SOCAR Turkey Petrokimya A.Ş.den 18.02.2025 tarihli ve 10177-Y-ÖS-121-1 numaralı iş deneyim belgesine dayanak belgelerin talep edildiği, akabinde Aliağa Belediyesi tarafından söz konusu işe ilişkin olarak gönderilen evrakların idareye ulaşması üzerine destekleyici olması ve sorgulama işlemlerini kolaylaştırılması maksadıyla 12.03.2025 tarihinde ilave bir yazı ile SOCAR Turkey Petrokimya A.Ş.den sözleşme, geçici kabul tutanağı ve hakediş evraklarının tetkik edilmesi ve TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina San. ve Tic. Ltd. Şti. ile SOCAR Petrokimya arasında imzalanmış bir sözleşmenin olup olmadığı bilgisinin istenildiği, söz konusu bilgi ve belge isteme yazılarında idarece talep edilen bilgilerin gönderilmesi için kısıtlayıcı bir süre verilmediği,

SOCAR Turkey Petrokimya A.Ş.nin 13.03.2025 tarihli cevabi yazısında iletilen bilgiler çerçevesinde kayıtlarında yapılan tetkiklere göre TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina San. ve Tic. Ltd. Şti. ile SOCAR Turkey Petrokimya A.Ş. arasında bahsi geçen tarihlerde imzalanmış bir sözleşme kaydının bulunmadığı, benzer şekilde kayıtlarında hakediş belgesi veya diğer tevsik edici evraklara da rastlanılmadığı şeklindeki ifadeler ile cevap verildiği,

Sonuç olarak, başvuru sahibi iş ortaklığının pilot ortağı Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş. tarafından iş deneyimini tevsik amacıyla yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen ve EKAP üzerinde yer alan 18.02.2025 tarihli ve 10177-Y-ÖS-121-1 numaralı söz konusu belgenin, 05.02.2025 tarihli ve 10177-Y-ÖS-120-1 numaralı ilk halinin TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina San. ve Tic. Ltd. Şti. adına Aliağa Belediyesi İmar ve Şehircilik Müdürlüğü tarafından düzenlendiği, Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş.nin TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina San. ve Tic. Ltd. Şti.ni devraldığı, adı geçen şirketlerin birleştiğine ilişkin bilgilerin 14.02.2025 tarihli ve 11272 sayılı Ticaret Sicili Gazetesi’nde tescil edildiği,

Aliağa Belediye Başkanlığı ve Ankara 35. Noterliği ile idarece yapılan yazışmalar neticesinde iş deneyim belgesinin düzenlenmesinde kullanılan sözleşmede işveren sıfatıyla taraf olarak SOCAR Turkey Petrokimya A.Ş.nin belirtildiği, anılan tüzel kişiliğe bahse konu belgeler gönderilmek suretiyle bilgi talep edildiği, iş deneyim belgesinde işveren olarak gösterilen SOCAR Turkey Petrokimya A.Ş.nin idarenin taleplerine ilişkin gönderdiği cevapta, TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina San. ve Tic. Ltd. Şti. ile aralarında bahsi geçen tarihlerde imzalanmış bir sözleşme kaydının bulunmadığı, hakediş belgesi veya diğer tevsik edici evraklara da rastlanılmadığı şeklindeki ifadelerine yer verildiği, idare tarafından bahse konu iş deneyim belgesine yönelik gerekli araştırmanın yapıldığı, dolayısıyla SOCAR Turkey Petrokimya A.Ş.den tekrar bilgi istenilmesinin gerekmediği,

İhale komisyonu kararında, sahte belgelere dayanılarak düzenlendiği değerlendirilen iş deneyim belgesine ilişkin olarak idare tespitinin aksine herhangi bir bilgi veya belgenin başvuru sahibi tarafından ortaya konulamadığı, belgenin Aliağa Belediye Başkanlığı tarafından düzenlenmiş olmasının yeterli kabul edilmesi gerektiği ve iş deneyim belgesinin devralma yoluyla edinilmesi nedeniyle sahte belge kabulüne ilişkin sorumluluğun TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina San. ve Tic. Ltd. Şti.ne ait olacağı iddia edilmekte ise de ilgili mevzuat hükümleri uyarınca sözleşmeye dayalı olarak düzenlenmesi mümkün olan iş deneyim belgesine ilişkin dayanak olarak alınabilecek geçerli bir sözleşme bulunmadığından söz konusu iş deneyim belgesinin hem ilk halinin hem de sonraki halinin iş deneyime konu işin denetiminde bulunmayan Aliağa Belediyesi İmar ve Şehircilik Müdürlüğü tarafından düzenlenmesi ve EKAP’a kayıtlı olmasının gerçeğe aykırı belgeler üzerinden düzenlendiği değerlendirilen iş deneyim belgesinin sahte olduğu sonucuna ulaşılmasına engel teşkil etmeyeceği,

Ayrıca devralma yoluyla edinilen iş deneyim belgesinin kullanım hakları devralan şirkete geçmekle beraber aynı zamanda belgenin mevzuata aykırı edinilmiş olduğunun tespiti halinde belgeyi kullanan tüzel kişiliğin sorumsuzluğundan bahsedilemeyeceği, Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş.nin TE Group İnşaat Taahhüt Nakliyat Maden Petrol Turizm Makina San. ve Tic. Ltd. Şti.ni devraldığı, söz konusu iş deneyim belgesinin sahteliğinden kaynaklı sorumluluğun hem devralan hem de devrolan şirkette olduğu, dolayısıyla anılan şirketlerin müteselsil sorumlu oldukları anlaşıldığından, başvuru sahibi isteklinin teklifinin anılan nedenle değerlendirme dışı bırakılması işleminde mevzuata aykırılık bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında 4734 sayılı Kanunun 4 üncü maddesindeki tanımlar yanında;

b) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer inşaat tekniği gerektiren, tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipman ile mali güç, ihtisas ve organizasyon gerekleri itibariyle benzer özellikteki işleri,

… d) İş deneyim belgesi: Adayın veya isteklinin ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimini gösteren; iş bitirme belgesi, iş durum belgesi, iş denetleme belgesi ve iş yönetme belgesini,… ifade eder.” hükmü,

“İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde ” (1) Aday veya isteklilerden, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt ettikleri, ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimlerini tevsik etmeleri için iş deneyim belgesi istenilmesi zorunludur.

(2) Aday veya istekliler tarafından, iş deneyimlerini tevsik için;

a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

(4) Yapım işlerinde iş deneyiminde değerlendirilecek benzer işlerin belirlendiği tebliğde belirtilen esaslara uygun biçimde, hangi nitelikteki iş ya da işlerin benzer iş kabul edileceği idarece tespit edilir ve ihale veya ön yeterlik dokümanı ile ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilanda veya davet mektubunda belirtilir.

… (17) Bu Yönetmeliğin 43 üncü maddesinin sekizinci fıkrasına göre düzenlenenler hariç olmak üzere belge düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlarca düzenlenecek iş deneyim belgelerinde; belgeye konu işin esaslı unsuru ile belge tutarının iş grupları itibariyle dağılımına yer verilir. Ancak, işin amacı ile işlevini gerçekleştirecek seviyede veya bir iş grubuna ilişkin aşama ve kısımları içerecek şekilde tamamlanmaması gibi hallerde esaslı unsur belirtilmez ve belgede buna ilişkin açıklamaya yer verilerek işin tamamlanan aşama ve kısımları belirtilir.” hükmü,

“İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlar” başlıklı 43’üncü maddesinde ” (1) İş deneyim belgeleri; yapılan iş karşılığı bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak, Kanun kapsamındaki idareler ile Kanun kapsamı dışındaki diğer kamu kurum ve kuruluşlarına (kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve vakıf yükseköğretim kurumları hariç) gerçekleştirilen işler için, iş sahibi tarafından düzenlenir ve sözleşmeyi yapan yetkili makam tarafından onaylanır.

(2) Gerçek kişilere veya yukarıda belirtilenler dışındaki tüzel kişilere gerçekleştirilen işler için, belediye sınırları veya mücavir alan içinde ilgili belediye tarafından, belediye sınırları veya mücavir alan dışında il özel idaresi tarafından, ilgili mevzuatı uyarınca yapı denetimi veya kabulü bunların dışındaki kuruluşlar tarafından yapılan işlerde ise bu mevzuat uyarınca yetkilendirilmiş kurumlar tarafından düzenlenir. Belediyenin ilgili birimi tarafından düzenlenen iş deneyim belgeleri belediye başkanı veya yetkili birim amiri tarafından, il özel idaresince düzenlenenler ise, vali veya yetkilendirdiği kişi tarafından onaylanır….” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in“Belge için başvuru” başlıklı 45’inci maddesinde ” (1) İş deneyim belgesi talebinde bulunanlar, yaptıkları işi veya görevi tevsik amacıyla, dilekçelerine aşağıda sayılan belgeleri ekleyerek, belge vermeye yetkili kurum veya kuruluşa başvururlar:

a) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara taahhütte bulunan yükleniciler için; sözleşme, hakediş raporları, biten işlerde geçici kabul tutanağı, varsa; tasfiye tutanağı, kesin hakediş raporu, keşif artış olurları ve devir sözleşmesi.

b) Özel sektöre taahhütte bulunan yükleniciler için; yapılacak iş karşılığı bedel içeren noter onaylı sözleşme, yapı ruhsatı, yapı kullanma izin belgesi, ilgili sigorta müdürlüğünden onaylı iş yeri bildirgesi, kat ve/veya arsa karşılığı inşaat işleri haricindeki işlerde bu belgelere ek olarak sözleşmeye ilişkin fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri.

(2) İdareler tarafından başvuru sahiplerine belge verilirken, başvuruda verilen belgeler dışında işle ilgili olarak idarede bulunan belgeler de dikkate alınır…” hükmü,

“İş deneyim belgelerinin verilmesi” başlıklı 47’nci maddesinde “(1) İş deneyim belgeleri, ilgilinin iş ve/veya mesleki tecrübesini tevsik amacıyla; yüklenicilere, yükleniciye karşı bir sözleşme ile taahhüt ettiği iş bölümünü bitiren alt yüklenicilere, mimar veya mühendis olmak şartıyla denetleme veya yönetme görevlerinde bulunanlara, talepleri halinde, aşağıdaki hükümlere göre talep tarihini izleyen 30 gün içinde belge düzenlemeye yetkili mercilerce düzenlenir ve verilir. Düzenleme koşullarını taşımayan taleplerde, aynı süre içinde başvuru sahibine bu husus gerekçeleriyle yazılı olarak bildirilir.

(2) Yüklenicilere;

a) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara tek sözleşme ile taahhüt ettikleri işler için, geçici kabulün yapılmış olması durumunda “iş bitirme belgesi”, işin ilk sözleşme bedelinin tamamlanması ve gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşarak kusursuz olarak gerçekleştirilmesi durumunda “iş durum belgesi”, sözleşmeyi yapan yetkili makam tarafından,

(12) İş deneyim belgesi sözleşmeyi imzalayan yüklenici adına düzenlenir. Ancak adına belge düzenlenen;

a) Ticari işletmenin/esnaf işletmesinin ya da şahıs veya sermaye şirketinin ünvan değiştirmesi,

b) Şahıs veya sermaye şirketinin Türk Ticaret Kanununa göre tür değiştirmesi,

c) İş ortaklığının ortağı olan şirketlerin tasfiyesiz sona ererek kendi aralarında devralma ya da yeni şirket kurma yoluyla birleşmesi,

hallerinde bu iş deneyim belgesinin ihalelerde kullanılabilmesi için bu değişikliklere ilişkin belgelerin de teklif veya başvuru kapsamında sunulması zorunludur.” hükmü,

“Değerlendirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 48’inci maddesinde “(1) Aday ve isteklilerin ihale konusu iş veya benzer işlerle ilgili iş deneyimlerinin değerlendirilmesinde; tek sözleşmeye dayalı olarak alınmış iş deneyim belgeleri dikkate alınır. Birden fazla iş deneyimi toplanarak değerlendirilemez.

(2) İhale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz. Ancak, iş deneyim belgesine konu işin esaslı unsurunun ihale konusu iş veya benzer işe uygun olması halinde iş deneyim belgesi tutarının tamamı değerlendirilir.…” hükmü,

“İhale Komisyonlarının inceleme yetkisi” başlıklı 50’inci maddesinde “(1) İhale komisyonu, aday veya isteklilerce sunulan iş deneyimini gösteren belgelerde tereddüt duyulan hususlara ilişkin gerekli incelemeyi yapmaya yetkilidir.

(2) İhale komisyonunun iş deneyimini gösteren belgelere ilişkin bilgi talepleri ilgililerce ivedikle karşılanır.” hükmü,

Yapım İşlerine Ait Benzer İş Grupları Tebliği’nin Ek-1’inde yer alan “Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Listesi” tablosunun “(A) Altyapı İşleri” kısmında “XIV. GRUP: TERMİK SANTRALLERİ

1. Katı yakıt santralleri

2. Sıvı yakıt santralleri

3. Doğalgaz santralleri

4. Jeotermal santralleri

XVI. GRUP: ENDÜSTRİYEL TESİS İNŞAATLARI

1. Her türlü entegre ve komple endüstriyel tesis ve fabrikalar

2. Petrol ve gaz üretim tesis ve platformları

3. Petrol rafineri ve terminalleri

4. Gaz terminalleri

5. Atık bertaraf etme tesisleri

6. Atık işleme tesisleri

7. Bacagazı arıtma tesisleri” açıklaması,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Marmaraereğlisi LNG Tesisine 4. Tank Yapılması Projesi Yapım İşi

b) Türü: Yapım işleri

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): 2024D00-251666 (-Marmaraereğlisi LNG Terminali 4. Tank Yapımı )

e) Miktarı:

Teşekkülümüzün Marmaraereğlisinde bulunan LNG İşletme Müdürlüğü tesisi içerisine 160.000 metreküplük depolama kapasitesine sahip 4. LNG tankının ve detayları ihale dokümanında belirtilen diğer işlerin yapılması işleriden oluşmaktadır.

Marmaraereğlisi LNG Tesisine Dördüncü Tank Yapılması Projesi başlıca, Teşekkülümüzün Marmaraereğlisinde bulunan mevcut LNG tesisi içerisine 160.000 m3 depolama kapasiteli 4. LNG tankının ve ilave oluşacak boil-off gazını yönetebilmek için gerekecek olan 2 adet gaz kompresörü ile reloading operasyonunda kullanılacak düşük basınç pompalarının ve borulamalarının yapılmasına yönelik, detay mühendislik çalışmaları, malzeme temini, montaj, nakliye, mevcut sisteme entegrasyon, devreye alma ve çalışır bir sistem oluşturulması için gerekli tüm işlerin yapılmasını kapsamakta olup, bu doğrultuda, detayları İhale Dokümanları içerisinde verilen/açıklanan, tüm sistem ve ekipmanların terminal sahasına kurulması ve ihale dokümanlarında belirtilen diğer işlerden oluşmaktadır.

Ayrıca;

İşyerinin temizliği, geçici drenaj ve işyeri binaları, geçici su ve enerji temini,

Geçici haberleşme sistemi kurulması ve geçici sıhhi tesisat işleri,

Etüt işlerinin (Sondaj, jeofizik, labaratuvar) yapılması,

Zemin Etüt Raporu ve Geoteknik Raporların Hazırlanması,

Detay Tasarım İşleri,

3. Taraf Gözetim Hizmetlerinin Verilmesi,

1 Adet 160.000 m3 kapasiteli in-pit, tam muhafazalı LNG tankı yapımı,

LNG Tankının oturacağı temel çukurunun (Pit) yapılması (destek duvar, kazı, iksa, yapım işleri için kullanılacak yol vb.),

2 Adet boil-off gaz (BOG) kompresörleri bina ve yardımcı yapılarının yapımı,

Yapım işi kapsamındaki borulama, pompa ve ekipmanlara ait mesnet, platform, çelik yapı, kanal (boru, kablo, LNG toplama) vb. tüm yapıların inşası,

Saha hazırlama, yol, kaldırım, drenaj, tel çit, bariyer yapılması vb. gibi inşaat altyapı işlerinin yapılması,

Yapım işi kapsamında planlanan tüm yapıların (tank dâhil) güncel deprem yönetmeliklerine ve standartlara uygun, bölge şartları baz alınarak rüzgâr yükü, kar yükü, sismik yük, tsunami etkisi, çalkantı, çarpma, termal yük, yer çekimsel kuvvetler vb. göz önünde bulundurularak inşasının gerçekleştirilmesi,

BOG Kompresör temin ve tesis edilmesi,

LP POMPA/1 ve LP POMPA/2 temin ve tesis edilmesi,

Boru, fittings, flange, entrümantasyon ve izole işleri,

Tüm vanaların ve gerekli ekipmanların temin ve tesis edilmesi,

Mevcut yangın söndürme sisteminin genişletilmesi,

FDS dokümanı ve cause&effect diagramının hazırlanması,

Tüm elektrik işleri

Topraklama sistemi,

Kapalı devre kamera sistemi (CCTV),

Mevcut yangın ve gaz algılama sisteminin genişletilmesi,

Kontrol ve otomasyon sistemi temin ve tesisi ile entegrasyonu,

Test ve devreye alma işleri,

Çevre düzenlemesi ve sahanın eski mevcut haline getirilmesi,

iş dahilinde yapılacaktır.

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Tekirdağ ili” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

c) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,

ç) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde; ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

d) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

işlere ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 50’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir.

İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, diğer ortakların her birinin ise, istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması zorunludur. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde ettiği iş deneyim belgesi sunulması halinde pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise, her bir ortağın kendi kısmı için istenen asgari iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

…7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

11/06/2011 tarih ve 27961 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan “Yapım İşlerinde Benzer İş Gruplan Tebliği” nde yer alan ve Tebliğ ekinde Kamu İhale Kurumu tarafından belirlenen Yapım İşlerinde Benzer İş Gruplan Listesinde bulunan; “(A) Alt Yapı İşleri” ana başlığı altındaki;

“XIV. Grup: Termik Santralleri” veya “XVI. Grup: Endüstriyel Tesis İnşaatları”

gruplarına ait İş deneyim belgeleri benzer iş olarak belirlenmiştir.

7.6.1 Mezuniyet belgeleri/diplomalar :

Belge Adı

Açıklama

İnşaat Mühendisliği

Diploma / Mezuniyet Belgesi

Makine Mühendisliği

Diploma / Mezuniyet Belgesi

düzenlemesi bulunmaktadır.

İhale üzerinde bırakılan Makimsan Asfalt Taah. İnş. San. ve Tic. A.Ş.-Vemak İnşaat Taah. Makina San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığının pilot ortağı Makimsan Asfalt Taah. İnş. San. ve Tic. A.Ş.nin tarafından iş deneyimini tevsik amacıyla yeterlik bilgileri tablosunda “2023/805419-8293493-1-2_EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi.doc Doğrudan EKAP’ta oluşturulan belgedir” şeklinde uzantıya yer verilerek iş deneyim belgesinin beyan edildiği, EKAP üzerinde yer alan 18.02.2025 tarihli ve 2023/805419-8293493-1-2 numaralı söz konusu belge incelendiğinde, belgenin Şırnak Özel İdaresi Destek Hizmetleri Müdürlüğü tarafından Makimsan Asfalt Taah. İnş. San. ve Tic. A.Ş. adına düzenlenen iş bitirme belgesi olduğu, söz konusu belgede işin adının “Gabar Konsepti 5, Grup 1, Etap 68 Lokasyon 20 Adet Askeri Kule 295 Km Yol Yapım İşi, 2023/805419”, işin yapıldığı yerin “Gabar Konsepti 5, Grup 1, Etap Bölgesi”, uygulanan yapı tekniğinin “Gabar Konsepti 5, Grup 1, Etap 68 Lokasyon 20 Adet Askeri Kule 295 Km Yol Yapım İşi, Belgeye konu işin esaslı unsuru: A.XVI İŞ GRUBU”, ilk sözleşme bedelinin 2.869.750.036,20 TRY, toplam sözleşme bedelinin 2.869.750.036,20 TRY, gerçekleştirilen iş tutarının 2.869.749.388,65 TRY, sözleşme tarihinin 16.08.2023, ihale tarihinin 09.08.2023, İşin geçici kabul tarihinin 30.12.2024, belge tutarının “2.869.749.388,65TRY

Belge tutarının iş grupları itibariyle dağılımı;

A.XVI İş Grubu: 2.247.600.325,05-TL

B.II İş Grubu: 134.900.000,00-TL

A.V İş Grubu: 487.249.063-TL” olduğu görülmüştür.

Yukarıda aktarılan mevzuatta benzer iş, ihale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer inşaat tekniği gerektiren, tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipman ile mali güç, ihtisas ve organizasyon gerekleri itibariyle benzer özellikteki işler şeklinde tanımlanmıştır.

İhale konusu işin “Marmaraereğlisi Lng Tesisine Dördüncü Lng Tankı Yapılması Projesi Yapım İşi” olduğu, İdari Şartname’nin 7.6’ncı maddesinde yer alan düzenlemeden, Yapım İşlerine Ait Benzer İş Grupları Tebliği’nin Ek-1’inde yer alan Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Listesinde bulunan “(A) Alt Yapı İşleri” ana başlığı altındaki “XIV. Grup: Termik Santralleri” veya “XVI. Grup: Endüstriyel Tesis İnşaatları” gruplarına ait iş deneyim belgelerinin benzer iş olarak belirleneceğinin düzenlendiği, ayrıca istekli tarafından teklif edilen bedelin %50’sinden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerektiği anlaşılmıştır.

İhale üzerinde bırakılan Makimsan Asfalt Taah. İnş. San. ve Tic. A.Ş.-Vemak İnşaat Taah. Makina San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığının pilot ortağı Makimsan Asfalt Taah. İnş. San. ve Tic. A.Ş. tarafından sunulan iş bitirme belgesi EKAP üzerinden incelendiğinde, iş bitirme belgesine konu işin “Gabar Konsepti 5, Grup 1, Etap 68 Lokasyon 20 Adet Askeri Kule 295 Km Yol Yapım İşi”, belgeye konu işin esaslı unsurunun A.XVI iş grubu, belge tutarının iş grupları itibariyle dağılımının “A.XVI İş Grubu: 2.247.600.325,05-TL

B.II İş Grubu: 134.900.000,00-TL

A.V İş Grubu: 487.249.063-TL” olduğu, dolayısıyla belgeye konu işin şikayete konu ihalede belirlenen benzer iş tanımına uygun olduğu anlaşılmıştır.

Bu çerçevede,ihale üzerinde bırakılan Makimsan Asfalt Taah. İnş. San. ve Tic. A.Ş.-Vemak İnşaat Taah. Makina San. ve Tic. A.Ş. İş Ortaklığı söz konusu ihaleye 6.650.000.000,00 TL teklif verdiği, teklif bedeline göre sağlanması gereken asgari iş deneyim tutarının (6.650.000.000,00×0,50) 3.325.000.000,00 TL olduğu, pilot ortak Makimsan Asfalt Taah. İnş. San. ve Tic. A.Ş. tarafından sağlanması geren asgari iş deneyim tutarının ise (3.325.000.000,00×0,80) 2.660.000.000,00 TL olduğu, pilot ortak tarafından sunulan iş bitirme belgesinde benzer iş deneyim tutarının 2.247.600.325,05 TL, söz konusu tutarın güncel halinin ise 3.339.011.956,17 TL olduğu, dolayısıyla anılan istekli tarafından sunulan iş deneyim belgesinin benzer işe uygun olduğu ve ihalede istenilen asgari iş deneyim tutarını sağladığı anlaşıldığından, başvuru sahibinin söz konusu iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Diğer yandan başvuru sahibinin “İhale üzerinde bırakılan İş Ortaklığının pilot ortağı Makimsan Asfalt Taah. İnş. San. ve Tic. A.Ş.nin sunduğu iş deneyim belgesini düzenleyen kurumdan sözleşme, hakediş ve faturalar ile belgenin teyit edilmesi gerektiği, söz konusu pilot ortağın iş deneyim belgesi hakkında idarece gerekli araştırmanın yapılmadığı, iş deneyim belgesinin araştırılması işleminin yalnızca kendilerine özgü olarak yapıldığı, diğer istekliler ve ortakları yönünden yapılmamasının temel ilkelere aykırı olduğu, iş deneyim belgesinin içeriğinin gerçeklere uygun olmadığı” yönündeki iddiası incelendiğinde, yukarıda aktarılan Yönetmelik’in “İhale Komisyonlarının inceleme yetkisi” başlıklı 50’inci maddesinde yer alan “İhale komisyonu, aday veya isteklilerce sunulan iş deneyimini gösteren belgelerde tereddüt duyulan hususlara ilişkin gerekli incelemeyi yapmaya yetkilidir.” hükmü doğrultusunda, başvuru sahibi İş Ortaklığının pilot ortağı Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş. tarafından sunulan iş deneyim belgesine yönelik gerekli incelemenin yapıldığı,

Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş. tarafından sunulan iş deneyim belgesine yönelik idarece gerekli inceleme yapılmasına sevk eden duruma ilişkin olarak, idarece başvuru sahibinin şikayet başvurusu üzerine verilen cevabi yazıda “İdarenin teşekkülü tarafından 2024 yılında gerçekleştirilen 2024/660501 İKN’li “Ordu-Fatsa DGBH Projesi Yapım İşi” ve 2024/692811 İKN’li “Şebinkarahisar İlçesi DGBH Projesi Yapım İşi” ihalelerinde özel sektöre gerçekleştirilen işler kapsamında Aliağa Belediyesi tarafından düzenlenmiş olan, SOCAR’ın işveren sıfatında bulunduğu ve ihaleye katılan isteklilerin devraldıkları şirketlere ait olan iş deneyim belgeleri idarelerine sunulduğu, söz konusu iş deneyim belgelerinin gerçekleştirilen incelemeler neticesinde sahte olarak üretilen evraklara istinaden düzenlendiğinin tespit edildiği,

UET tarafından sunulan 10177-Y-ÖS-121 -1 sayılı iş deneyim belgesinin incelenmesi esnasında söz konusu iş deneyim belgesinde, iş sahibinin SOCAR, iş deneyim belgesini düzenleyen kurumun Aliağa Belediyesi, yapılan işin Petkim Aliağa Kompleksi Tank Sahası Bakım Ve Yenileme Yapım İşi, yapım işinin aslında istekli tarafından 14.02.2025 tarihinde devralınmış olan TE GROUP tarafından yapıldığı, belgenin 05.02.2025 tarihinde öncelikle TE GROUP adına düzenlendiği, UET tarafından söz konusu firmanın devralınmasından sonra başvurusu üzerine belgenin 18.02.2025 tarihinde UET adına düzenlendiği hususlarının dikkat çektiği, 2024 yılında gerçekleştirilen ihalelerde tespit edilen sahte olarak üretilmiş sözleşmelere istinaden düzenlenen iş deneyim belgeleriyle benzer bir durumun olabileceği ihtimali üzerine söz konusu belgenin ayrıntılı incelemesine geçildiği…” ifadelerine yer verildiği,

Dolayısıyla Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş. tarafından sunulan iş deneyim belgesine yönelik idarece gerekli inceleme yapılmasının sebebi, söz konusu iş deneyim belgesinin özel sektöre gerçekleştirilmesi, işverenin SOCAR Turkey Petrokimya A.Ş., iş deneyim belgesini düzenleyen idarenin Aliağa Belediyesi olması ve söz konusu durumların olduğu daha önceki ihalelerde de sahte iş deneyim belgesinin sunulmuş olması hususları olarak gösterildiği, dolayısıyla aktarılan mevzuat gereği, ihale komisyonunun, isteklilerce sunulan iş deneyimini gösteren belgelerde tereddüt duyulan hususlara ilişkin gerekli incelemeyi yapmaya yetkili olduğu, bu doğrultuda da idare tarafından Uet Uran Endüstri Tes. İnş. ve Tic. A.Ş. tarafından sunulan iş deneyim belgesine yönelik idarece gerekli incelemenin mevzuata uygun olarak yapıldığı anlaşılmıştır.

Öte yandan, başvuru sahibi tarafından ihale üzerinde bırakılan İş Ortaklığının pilot ortağı Makimsan Asfalt Taah. İnş. San. ve Tic. A.Ş. tarafından sunulan iş deneyim belgesini düzenleyen kurumdan gerekli belgeler istenilerek iş deneyim belgesinin araştırılması gerektiği iddia edilmekle birlikte, Makimsan Asfalt Taah. İnş. San. ve Tic. A.Ş. tarafından sunulan iş deneyim belgesini düzenleyen kurumun bir kamu kurumu olan Şırnak Özel İdaresi Destek Hizmetleri Müdürlüğü olduğu, iş deneyim belgesine konu işin de de aynı idareye yapıldığı, ayrıca söz konusu iş deneyim belgesinde hangi işlerin yapıldığına, belgeye konu işin esaslı unsuruna ve iş grupları itibarıyla dağılımına yer verildiği, ayrıca başvuru sahibi tarafından da anılan iş deneyim belgesinin içerisinde A.XVI iş grubuna ilişkin işin yapılmadığı, söz konusu belgenin teyidinin alınması veya kontrol edilmesini gerektirecek somut bilgi ve belgenin sunulmadığı, iş deneyim belgesine konu işin bir kamu kurumuna gerçekleştirildiği ve iş deneyim belgesinin de aynı idare tarafından EKAP üzerinden düzenlendiği ve EKAP’a kayıt edildiği, dolayısıyla şikayete konu ihaleyi gerçekleştiren idare tarafından, sunulan iş deneyim belgesine yönelik gerekli inceleme yapmaya sevk edecek tereddüdün oluşmadığı anlaşıldığından, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez. Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) 4734 sayılı Kanunun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

2) Aliağa Belediyesi İmar ve Şehircilik Müdürlüğü tarafından 18.02.2025 tarihli ve 10177-Y-ÖS-121-1 sayı ile Uet Uran Endüstri Tesisleri İnşaat ve Ticaret Anonim Şirketi adına düzenlenen iş bitirme belgesinin iptal edilmesi için belgeyi düzenleyen idareye bildirimde bulunulmasına,


Oybirliği ile karar verildi.