"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin itirazen şikayetinde sunduğu iddiaları değerlendirirken, iş deneyim belgelerinin ihale konusu iş veya benzer iş tanımına uygunluğunun önemine vurgu yapmıştır. 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 10. maddesi gereğince, isteklilerin ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerini gösteren belgeleri sunmaları zorunludur. Bu bağlamda, benzer iş tanımının, ihale konusu işin nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik göstermesi gerektiği belirtilmiştir.

Kurul, başvuru sahibinin itiraz ettiği iş deneyim belgesinin, ihale konusu “Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hizmeti” alımına uygun olduğunu tespit etmiştir. İhale üzerinde kalan isteklinin sunduğu iş deneyim belgesinin, sağlık hizmetleri kapsamında kabul edilebileceği sonucuna varılmıştır. Dolayısıyla, başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığına karar verilmiştir. Bu durum, ihale sürecinde iş deneyim belgelerinin uygunluğunun ve benzer iş tanımının önemini bir kez daha ortaya koymaktadır.

Karar no2025/UH.I-907
Karar tarihi09.04.2025
Toplantı No2025/014
Gündem No34

BAŞVURU SAHİBİ:

Kardelen Fizik Tedavi Rehabilitasyon Görüntüleme ve Sağlık Hizm. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/37725 İhale Kayıt Numaralı “Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hizmet Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi tarafından 17.02.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Kardelen Fizik Tedavi Rehabilitasyon Görüntüleme ve Sağlık Hizm. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. nin 14.03.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 17.03.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 19.03.2025 tarih ve 180730 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 19.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/634 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) İhale üzerinde bırakılan isteklinin iş deneyim belgesinin İdari Şartname’nin 7.6’ncı maddesine uygun olmadığı,

2) İhale üzerinde bırakılan isteklinin bilanço ve eşdeğer belgeleri ile gelir tablosunun ihalede yeterlik oranlarını karşılamadığı, anılan isteklinin gelir tablosunda yer alan net satışlarının çoğunluğunu mal alım ve satım işlerinden elde edilen gelirlerin oluşturmasından bu oranların düşülmesi sonucunda geriye kalan tutarın hesaplanmasının gerektiği,

3) İhale üzerinde bırakılan isteklinin sunması gerekli olan anonim şirketlerde ortaklık oranlarının kaydı kapsamında beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımlarını ve güncel bilgilerini EKAP’a yüklemesi gerekirken yüklemediği, ayrıca kaydın güncellenmediği ve isteklinin sanki tek ortakmış gibi eksik bilgiler ile ihaleye katıldığı, oysaki https://www.ticaretsicil.gov.tr internet sitesi üzerinden yapılan incelemelerde Bartın Ticaret Sicil Müdürlüğüne kayıtlı 25.09.2020 tarih 10168 sayı ve 570 sayfa numarasında yayımlanan ilanı ile unvan değişikliğine gittiği, Özel Çaycuma Sağlık Yatırım A.Ş’den Türkay Görüntüleme Sağlık İnş. Yatırım A.Ş’ne dönüştüğü, önceki unvanı ile Çaycuma Ticaret Sicil Müdürlüğüne kayıtlı iken 13.06.2018 tarih ve 9599 sayılı Ticaret Sicil Gazetesinin 966’ncı sayfasında yayımlanan anonim şirket (pay devri) ile firmanın 3 ortaklı anonim şirketten 2 ortaklı anonim şirkete dönüştüğü, Kemal Özay ve Ayşin Akdağ’ın şirkete %50-%50 oranında ortak oldukları ve bu durumun o tarihten bugüne kadar değişmediği, firmanın unvan ve merkez nakillerinin yapıldığı ancak ortaklık yapısında belirtilen tarihten sonra bir değişiklik olmadığı,

4) İhale üzerinde bırakılan isteklinin Teknik Şartname’nin yüklenici tarafından temin edilecek tıbbi cihazlar ve miktarları başlıklı maddedeki tabloda yer alan

a) 25’inci sırada yer alan “Egzersiz ürünleri dolabı” içerisinde yer alması istenilen Web’ler, 5 renk olması istenen egzersiz bantları ve pozisyonlama yastıklarına ait UTS kayıtlarını ve kapsam dışı beyanlarını sunmadığı,

b) 29’uncu sırada yer alan “Değerlendirme ürünleri seti” için kapsam dışı beyanlarını ve bu ürünlere ait UTS kayıtlarını sunmadığı, iddia edilmektedir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:

b) Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;

2) İstekli tarafından kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

d) Son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan mal ve hizmet alımlarına ilişkin deneyimi gösteren belgeler,

e) Devredilen işlerde sözleşme bedelinin en az % 80’inin tamamlanması şartıyla, son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işleri ve son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan mal ve hizmet alımlarıyla ilgili deneyimi gösteren belgeler…” hükmü

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında 4734 sayılı Kanunun 4 üncü maddesindeki tanımlar yanında;

a) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer usullerle gerçekleştirilen, teçhizat, ekipman, mali güç ve uzmanlık ile personel ve organizasyon gerekleri bakımından benzer özellik taşıyan işleri,

ç) İş deneyim belgesi: Adayın veya isteklinin ihale konusu hizmet veya benzer hizmetlerdeki mesleki deneyimini gösteren, hizmet alımlarında iş bitirme belgesi, yapımla ilgili hizmet işlerinde ise iş bitirme belgesi, iş durum belgesi, iş denetleme belgesi ve iş yönetme belgesini,

d) İş deneyimini gösteren belgeler: İş deneyim belgeleri ve teknolojik ürün deneyim belgesi ile gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa gerçekleştirilen işlere ilişkin olarak Yönetmeliğin 47’nci maddesinde belirtilen belgeleri, … ifade eder.” hükmü,

“İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde (1) İş deneyimini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde; teknolojik ürün deneyim belgesinin ve yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleriyle ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,… istenilmesi zorunludur…” hükmü,

“Değerlendirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 48’inci maddesinde (1) İhale konusu iş veya benzer işlerle ilgili tek sözleşmeye dayalı olarak iş deneyimini gösteren belgeler değerlendirmeye alınır. Birden çok iş deneyimini gösteren belge hiçbir şekilde toplanamaz.

(2) İş deneyimini gösteren belgelerde yer alan ancak, ihale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz. …” hükmü,

“Elektronik ihale” başlıklı 59/A maddesinde “…(9) İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Bu değerlendirme sonucunda ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan teklifler değerlendirme dışı bırakılır.” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “İş deneyimini gösteren belgeler ve benzer işe ilişkin hususlar” başlıklı 72’nci maddesinde “72.1. Yaklaşık maliyeti, 4734 sayılı Kanunun 13 üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde yer alan ve hizmet alımları için öngörülen üst limit tutarının altında kalan ihalelerde iş deneyimini gösteren belgelerin istenilmesi idarelerin takdirindedir. Ancak, hizmet alımı ihalesiyle gerçekleştirilecek danışmanlık hizmet alımı ihalelerinde iş deneyimini gösteren belgelerin istenilmesi zorunludur.

72.2. İş deneyimini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde; yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında kabul işlemleri tamamlanan ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinde düzenlenen tevsik edici belgeler sunulacaktır.

72.3. Birden fazla işin benzer iş olarak belirlenmesi halinde bu işlerin birlikte mi yoksa ayrı ayrı mı benzer iş olarak kabul edileceğinin şartnamede belirtilmesi gerekmektedir. Şartnamede bu konuya ilişkin bir açıklık bulunmaması halinde, benzer iş olarak belirlenen işlerin her birinin ayrı ayrı benzer iş olarak kabul edilmek suretiyle değerlendirme yapılması zorunluluğu bulunmaktadır…” açıklaması bulunmaktadır.

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde 2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hizmet Alımı

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

e) Miktarı: 40.000.000 SUT puanlık Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hizmeti satın alınacak olup, hizmet süresi hasta alımına başlandığı andan itibaren 12(oniki) aydır.

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Ondokuz Mayıs Üniversitesi Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi” düzenlemesi,

“İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeleri teklifleri kapsamında sunmaları gerekir:

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri, sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin %25’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Kamu veya özel sektör kuruluşlarından verilen her türlü sağlık hizmeti benzer iş olarak kabul edilecektir.” düzenlemesi bulunmaktadır

Teknik Şartname’nin “Tanım” başlıklı 1’inci maddesinde “Bu hizmet alımı; tanımlanan personel ve ekipman ile Sağlık Uygulama ve Araştırma Merkezi (Hastane) Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Anabilim Dalı’na bağlı polikliniklere ayaktan başvuran ve yatarak tedavi gören hastalara Sağlık Uygulama Tebliğinde (SUT) yer alan Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon işlemlerinin sunulmasına yönelik hizmet satın alınmasını kapsar..” düzenlemesi yer almakta olup,

Yine anılan Şartname’nin “Kapsam ve Genel Şartlar” başlıklı 4’üncü maddesinin “i” bendinde de “Yüklenici Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon hizmetlerini sunarken aşağıdaki personeli karşılarında yer alan asgari sayılarda bulundurmak zorundadır.

-Fizyoterapist:4(dört)

-Fizyoterapi Teknikeri:6(altı)

-Sekreter:1(Bir)

-Temizlik Personeli:1(Bir)…” düzenlemesi yapılmıştır.

İhale üzerinde bırakılan istekli olan Türkay Görüntüleme Sağlık İnş. Yat. A.Ş tarafından Yeterlik Bilgileri Tablosu’nun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” başlıklı sütununun “İş Deneyimini Gösteren Belgeler (EKAP’ta kayıtlı olan iş deneyim belgesi)” satırında “2020/525011-4430849-1-1 EKAP’ta kayıtlı olan iş deneyim belgesi.doc. Doğrudan EKAP’ta oluşturulan belgedir.” bilgilerinin beyan edildiği görülmüştür

Söz konusu iş deneyimine ilişkin belgenin EKAP üzerinde sorgulanması sonucunda Samsun İl Sağlık Müdürlüğü tarafından 24.05.2024 tarihinde düzenlenen “Müdürlüğümüze Bağlı Gazi Devlet Hastanesi ile Havza Devlet Hastanesi’nin BT Tetkiki hizmetinin 36 ay süreyle temini hizmeti” alımına ilişkin sözleşme tarihi 10.12.2020, ihale tarihi 06.11.2020 ve belge tutarı 9.694.021,55 TRY olan bir iş deneyim belgesi olduğu görülmüştür.

Bahse konu iş deneyiminin dokümanlarının EKAP üzerinden incelenmesinde,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde işin adının “Müdürlüğümüze bağlı Gazi Devlet Hastanesi ile Havza Devlet Hastanesi’nin Bilgisayarlı Tomografi Tetkiki Hizmetinin 36 ay süreyle Temini Hizmeti” olduğu,

Aynı Şartname’sinin 7.6’ncı maddesinde yapılan benzer iş tanımı’nın “Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Kamu kurum ve özel sektörde gerçekleştirilmiş her türlü görüntüleme, tetkik, sonuç hizmet işi benzer iş olarak kabul edilecektir.” şeklinde yapıldığı görülmüştür.

“Samsun İl Sağlık Müdürlüğü Gazi Devlet Hastanesi 2 adet Multi-Slice Bilgisayarlı Tomografi Tetkikinin Cihaz Kiralama Yolu ile Hizmet Alımı )” Teknik Şartnamesi’nin “Konu” başlıklı 1’inci maddesinde “Bu Teknik Şartname Samsun Gazi Devlet Hastanesi’nin ihtiyacı olan 1 adet 128 kesitli ve 1 adet en az 16 kesitli toplam 2 adet Multislice Bilgisayarlı Tomografi cihazı hizmet alımı özelliklerini kalite kontrol ve muayene metodları ile kabul şartlarını ve diğer hususları kapsar .İhaleye konu hizmet acil servis ve polikliniklerden ve idaremizin diğer birimlerinden, tanı ve tedavi amacıyla talep edilen 2 adet bilgisayarlı tomografi (BT) hizmetinin verilmesi için çekim ve raporlanması hizmetidir.” düzenlemesi,

“Genel Hükümler” başlıklı 2’nci maddesinde “..2.2 Hizmet 7 gün 24 saat şeklinde verilecektir. Bayram tatilleri ve hafta sonu dahil her gün çekim yapılacaktır. Hizmet süresi 3 yıldır.3 yıl boyunca 2 adet Multislice Bilgisayarlı Tomografi Cihazı ile toplam 259.200 çekim 25.121.664,00 puan karşılığında BT tetkiki yapılacaktır.

2.3. Tüm BT tetkik isteği Sağlık Uygulama Tebliğine (SUT) göre yapılacaktır. Tüm BT tetkikleri (çekimi) yüklenici firmaya ait personel tarafından SUT’a göre çekilecek, tetkiklerin kontrolü çekimin yapıldığı hastanenin sorumlu röntgen teknisyeni ya da yardımcısı tarafından yapılacaktır.

2.4. Yüklenici firma 2 adet Multislice Bilgisayarlı Tomografi cihazı ile BT çekimi için en az 5(beş) röntgen teknisyeni verecektir. Röntgen teknisyenlerinin isimlerini hastane idaresine bildirecek, hastane idaresi uygun görmediği hiçbir personeli çalıştırmayacaktır. Yüklenici firma verilen hizmeti gerçekleştirirken kendisine ait (idareye bildirdiği) çalıştırdığı tüm personelin özlük hakları, SGK işlemleri, tazminatları ve diğer tüm hukuki sorumluluklarının tamamını karşılamak zorundadır. Yüklenici firma çalışacak personellerin kanuni izinli oldukları dönemde yerine personel getirecektir.” düzenlemesi

Yine Havza Devlet Hastanesi “16 Kesitli Bilgisayarlı Tomografi Sistemi Hizmet Satın Alımı” Teknik Şartname’sinin “Konu” başlıklı bölümünde ise “Havza Devlet Hastanesinin Radyoloji Bölümü için alınacak 1 adet en az 16 kesitli bilgisayarlı tomografi cihazı ile yapılacak olan 54.000 çekim hizmeti alınmasındır….Raporlama: Hastane hekimi ve yüklenici firma tarafından yapılacaktır. Çekilecek olan 54.000 adet tetkikin %90’ı olan 48.600 adet BT yüklenici firma tarafından, kalan %10’u olan 5400 tetkik, Havza Devlet Hastanesi Radyoloji Kliniği doktoru tarafından raporlandırılacaktır. Raporlama hizmeti yüklenici firma tarafından 7/24 saat prensibi ile hizmet verilecektir. Yüklenici firma tarafından rutin tetkiklerde en geç 48, acil olgularda 1 saat içerisinde raporlandırılarak hastane tarafından bildirilen elektronik ortama yasal sertifikalı elektronik imza ile onaylanmış metin belgesi formatında teslim edilecektir.” düzenlemesi,

“D.Raporlama” bölümünde “D.1 Hizmet satın alınan radyoloji bölümüne kurulacak olan cihaz yılda 365 gün ve günde 24 saat hizmet verecektir. D.2 Radyoloji ünitesine kurulacak olan cihazda yapılacak BT tetkiklerinin yüklenici firma teknisyenleri-teknikerleri ve hastane kadrolu teknisyenleri tarafından gerçekleştirilecektir.” düzenlemesi yapılmıştır.

İş deneyim belgesine konu işe birim fiyat teklif cetveli aşağıdaki şekildedir.

“İhale kayıt numarası :2020/525011

A

B

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi sayısı

Ay/gün/saat

1

Gazi Devlet Hastanesi Radyoloji (BT) Teknisyeni(Brüt asgari ücretin %20 fazlası)

Ay

5

36

2

Havza Devlet Hastanesi Radyoloji (BT) Teknisyeni(Brüt asgari ücretin %20 fazlası)

Ay

1

36

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

1

Gazi Devlet Hastanesi Bilgisayarlı Tomografi (BT) Tetkik Hizmeti

adet

259.200

2

Gazi Devlet Hastanesi Bilgisayarlı Tomografi (BT) Raporlama Hizmeti

adet

168.480

3

Gazi Devlet Hastanesi Ulusal Bayram ve Resmi Tatil Günleri Radyoloji Teknisyeni (Asgari Ücretin % 20 Fazlası)

gün

93

4

Havza Devlet Hastanesi Bilgisayarlı Tomografi (BT) Tetkik Hizmeti

adet

54.000

5

Havza Devlet Hastanesi Bilgisayarlı Tomografi (BT) Tetkik Hizmeti Raporlama Hizmeti

adet

48.600

II. ARA TOPLAM (K.D.V. Hariç)

TOPLAM TUTAR (K.D.V Hariç)

4734 sayılı Kamu İhale Kanun’un 10’uncu maddesinde istekliler tarafından kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale dokümanında idare tarafından belirlenen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak iş deneyim belgelerinin sunulmasının zorunlu olduğu,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nde yapılan benzer iş tanımı dikkate alındığında; ihale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik bakımından benzerlik göstermesi, aynı veya benzer usullerle gerçekleştirilmesi, teçhizat ve diğer ekipman ile mali güç ve uzmanlık ile personel ve organizasyon gerekleri itibariyle benzer nitelikte olan işlerden edinilen iş deneyim belgelerinin kabul edilmesi gerektiği hüküm altına alınmıştır.

Dolayısıyla ihalelerde istekliler tarafından sunulacak iş deneyim belgelerinin değerlendirilmesindeki kriterlerden birinin sunulan iş deneyim belgelerine konu işlerin ihale konusu iş veya benzer iş tanımına uygunluğu şeklinde olduğu anlaşılmaktadır.

Yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri ve doküman düzenlemelerinden söz konusu ihalede istekliler tarafından teklif edilen bedelin % 25’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerektiği, incelemeye konu ihalenin “Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hizmetialımı olduğu, Kamu veya özel sektör kuruluşlarından verilen her türlü sağlık hizmeti” nin benzer iş olarak belirlendiği ve sunulan iş bitirme belgesinin tanımının ise Sağlık Bakanlığı’nın “Müdürlüğümüze Bağlı Gazi Devlet Hastanesi ile Havza Devlet Hastanesi’nin BT Tetkiki hizmetinin 36 ay süreyle temini hizmeti ” alımı olduğu anlaşılmaktadır.

Yukarıda belirtilen mevzuat hükümleri ve doküman düzenlemeleri doğrultusunda başvuru sahibinin ihale üzerinde kalan Türkay Görüntüleme Sağlık İnş. Yat. A.Ş’ye ait iş deneyim belgesinin benzer işe uygun olmadığı iddiasına yönelik olarak yapılan incelemede, ihalenin “Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hizmet Alımı” işi olduğu, ihalede benzer işin “Kamu veya özel sektör kuruluşlarından verilen her türlü sağlık hizmeti alımı” olarak belirlendiği ve iş bitirme belgesine konu işin ise “..Gazi Devlet Hastanesi ile Havza Devlet Hastanesinin BT Tetkiki Hizmetinin 36 ay süreyle temini hizmeti” şeklinde belirtildiği görülmüş olup, bu kapsamda görüntüleme hizmet alımının benzer iş tanımında yer verildiği şekliyle bir sağlık hizmeti olarak kabul edilebileceğinden hareketle iş bitirme belgesinin benzer işe uygun olduğu anlaşıldığından başvuru sahibinin bu yöndeki iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Bilanço veya eşdeğer belgeler” başlıklı 35’inci maddesinde “(1) Bilançonun veya eşdeğer belgelerin istenildiği ihalelerde ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait;

a) Yayınlanması zorunlu olan yıl sonu bilançosunun veya gerekli bölümlerinin,

b) (a) bendinde belirtilen belgelere eşdeğer belgelerin,

her ikisinin de idarece istenilmesi zorunludur.

(2) Bilanço veya eşdeğer belgeler kapsamında;

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi sunar.

(3) Adayın veya isteklinin ikinci fıkra uyarınca sunduğu belgelerde;

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi gerekir….” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İş hacmini gösteren belgeler” başlıklı 36’nci maddesinde “(1) İş hacmini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde;

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgenin, her ikisinin de idarelerce istenilmesi zorunludur.

(2) Aday veya isteklinin birinci fıkrada belirtilen belgelerden birini sunması yeterlidir. …” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İş hacmine ilişkin belge tutarlarının güncellenmesi” başlıklı 37’nci maddesinde “(1) İş hacmine ilişkin belge tutarları aşağıdaki şekilde güncellenir:

a) Yıllık toplam ciro, gelirin elde edildiği yılın Haziran ayına ait endeksin, ilk ilan veya davet tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endekse oranlanması suretiyle bulunan katsayı üzerinden güncellenir.

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro, fatura tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endeksin, ilk ilan veya davet tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endekse oranlanması suretiyle bulunan katsayı üzerinden güncellenir.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.4.2. İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri.

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağladığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir tarafından standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi (Standart Form: KİK025.1/H)

sunmaları gerekmektedir.

Sunulan bilanço veya eşdeğer belgelerde;

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi gerekir.

Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

7.4.3. İstekli tarafından;

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgeler,

birinin sunulması yeterlidir.

Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.

Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen hizmet işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.

Toplam cironun teklif edilen bedelin % 25’inden, hizmet işleri ile ilgili cironun ise teklif edilen bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.

Bu kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır. …” düzenlemesi yer almaktadır.

Yapılan incelemede,

-İhale üzerinde bırakılan Türkay Görüntüleme Sağlık İnş.Yat.A.Ş tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun, “Ekonomik ve Mali Yeterliğe İlişkin Bilgiler” sütununun, “Bilanço Bilgileri (Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar)” satırının, Cari Oran (Dönen Varlıklar/Kısa Vadeli Borçlar)” kısmında “2,63332065” beyanının; “Öz Kaynak Oranı (Öz Kaynaklar/Toplam Aktif)” kısmında “0,80382575” beyanının; “Kısa Vadeli Banka Borçlarının Öz Kaynaklara Oranı” kısmında “0,13346033” beyanının; “Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar” kısmında “2023” beyanının,

“İş Hacmi Bilgileri” satırında “Yeterlik Değerlendirmesine Esas Alınması İstenen Yıllar ve Bu Yıllara Ait Toplam Ciro Tutarı: 2023-*******3,69 TRY ve 2022-******3,46 TRY” beyanının yer aldığı görülmüştür.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri ile doküman düzenlemelerinden, bilançonun veya eşdeğer belgelerin istenildiği ihalelerde cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olmasının, öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olmasının, kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olmasının ve belirtilen bu üç kriterin de birlikte sağlanmasının gerekli olduğu, bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olmasının zorunlu olduğu, iş hacmini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde, ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosu ile hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgenin her ikisinin de idarelerce istenilmesi zorunlu olduğu, istekli tarafından iş hacmini tevsik etmek amacıyla birinin sunulmasının yeterli olduğu, şikâyete konu ihalede toplam cironun teklif edilen bedelin % 25’inden, hizmet işleri ile ilgili cironun ise teklif edilen bedelin % 15’inden az olmaması gerektiği anlaşılmıştır.

EKAP üzerinden yapılan incelemede, ihale üzerinde bırakılan istekliye yönelik bilanço bilgilerine ilişkin oranlara esas tutarlar ile net satışlar tutarını ihtiva eden toplam ciro tutarları teyit edilmiş olup, bahse konu bilgilerin (teklif tutarının 11.740.601,28 TL ve ciro tutarının ise 2022 ve 2023 yıllarının güncellenip ortalamasının alınması sonucunda elde edilen 19.253.631,59 TL olduğu ve söz konusu tutarın da teklif tutarının üzerinde bir tutar olduğu anlaşılmıştır.) de İdari Şartname’de istenilen koşulları sağladığı tespit edilmiş olup başvuru sahibinin bu yöndeki iddialarının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Öte yandan her ne kadar başvuru sahibi tarafından gelir tablosunda yer alan net satışlarının çoğunluğunu mal alım ve satım işlerinden elde edilen gelirlerin oluşturmasından dolayı bu oranların düşülmesi sonucunda geriye kalan tutarın hesaplanmasının gerektiği yönünde bir iddiada bulunulmuş ise de, mevzuatta hizmet işleri ile ilgili ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen hizmet işlerinden elde edilen gelirlerin toplamının dikkate alınacağı, oysa kitoplam cironun ise gelir tablosundaki “net satışlar” kalemi üzerinden hesaplanacağı ve ihale üzerinde bırakılan isteklinin de 2023 ve 2022 yıllarına ait toplam ciro tutarlarını beyanı üzerine söz konusu beyanların (gelir tablosundaki 2023 ve 2022 yıllarına ait net satışlar tutarı) EKAP üzerinden teyit edilerek güncellenip ortalaması alınmak suretiyle teklif tutarının %25’inden az olmadığı görülmüş olup, toplam ciro tutarı ya da hizmet işleri ile ilgili ciro tutarı (teklif tutarının %15’i) kriterlerinden herhangi birinin sağlanmasının yeterli olduğu da dikkate alındığında bu aşamada başkaca da bir işleme gerek bulunmadığı değerlendirilmiştir.

3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde “(1) İhalelere katılacak aday veya istekliler tarafından,

b) Tüzel kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, başvuru ya da teklif mektubunu imzalayanın noter tasdikli imza beyannamesinin,

teklif kapsamında sunulması zorunludur. Tüzel kişilerde; aday veya isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır. EKAP’a kayıtlı olmayan yabancı aday/istekliler tarafından ise, ilgili ülke mevzuatı dikkate alınarak, belirtilen hususlara ilişkin gerekli belgeler ihalede sunulur. Aday veya isteklilerin ihale tarihi itibarıyla mesleki faaliyetlerini mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak sürdürmesi gerekmekte olup, ihale üzerinde kalan isteklinin sözleşme imzalanmadan önce, bu durumu tevsik eden belgeleri 4734 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat ile ön yeterlik ve ihale dokümanında yer alan düzenlemelere uygun olarak sunması gerekir.

(2) Vekaleten ihaleye katılma halinde; vekil adına düzenlenmiş, ihaleye katılmaya ilişkin noter onaylı vekaletname ile elektronik ihaleler hariç vekilin noter tasdikli imza beyannamesinin sunulması zorunludur. …” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Elektronik ihale” başlıklı 59/A maddesinde “(1) İhaleler, e-teklif alınmak suretiyle bu maddeye uygun olarak yapılabilir.

(2) Bu maddede hüküm bulunmayan hallerde, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin uygun olan hükümleri, yoksa bu Yönetmelik hükümleri uygulanır. Ancak e-anahtarlar teklif ile birlikte ihale tarih ve saatine kadar gönderilir ve teklifler ihale tarih ve saatinde ihale komisyonu tarafından EKAP üzerinde açılır.

(3) Bu ihalelerde, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin ekinde bulunan “Yeterlik Bilgileri Tablosu Sunulan ve Tekliflerin Elektronik Ortamda Alındığı İhalelerde Uygulanacak Tip İdari Şartname” ve ilgili yönetmelikler ekinde bulunan diğer standart formlar kullanılır ve EKAP üzerinden gönderilmeyen teklifler kabul edilmez.

(5) e-teklifler EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlanır ve e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Kısmi teklife açık ihalelerde teklif mektubu eklerinin her bir kısım için ortak girişimlerin katıldığı ihalelerde ise yeterlik bilgileri tablosunun her bir ortak tarafından ayrı ayrı doldurulması gerekmektedir.

(10) Geçerli tekliflerden ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve ikinci teklif olması öngörülen tekliflerin sahiplerine, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınmayan geçici teminat mektupları ile beyan ettikleri bilgi ve belgelerden, EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayanlara ilişkin tevsik edici belgeleri ve bunların eklerini, belgelerin sunuluş şekline uygun olarak sunmaları için makul bir süre verilir. Verilen süre içerisinde beyan edilen bilgi ve belgeleri doğrulayan belgeleri sunmayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir. Geçici teminat mektubu ve sunduğu belgeler ile katılım ve yeterlik kriterlerine ilişkin şartları sağlamayan isteklilerin teklifleri ise değerlendirme dışı bırakılır. Bu işleme ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve belirlenecek ise ikinci teklif sahibi tespit edilene kadar devam edilir. Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınmayan geçici teminat mektubunu idarenin talebi üzerine sunmayan istekliler hakkında, Kanunun 17 nci maddesi uyarınca işlem yapılır.

(11) İstekliler tarafından beyan edilen bilgiler ile sorgulama sonucu edinilen bilgiler, bu bilgileri tevsik etmek amacıyla sunulan belgeler ya da geçici teminat mektubu arasında farklılık bulunması durumunda; ihalede öngörülen şartların sağlanması kaydıyla tekliflerin geçerliliği etkilenmez.” hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Gerçek ve tüzel kişilerin EKAP’a kaydı” başlıklı 7’nci maddesinde “(1) İhalelere katılacak gerçek ve tüzel kişilerin EKAP’a kayıt işlemi sonucunda Kurum ile gerçek ve tüzel kişiler arasında bir protokol düzenlenir. Düzenlenen protokolde, EKAP’ta yer alan iş ve işlemleri gerçek veya tüzel kişi adına yürütecek en fazla iki adet platform sorumlusu belirtilir. Platform sorumlusu, Kurum tarafından kendisine iletilmiş olan etkinleştirme bağlantısını kullanarak şifresini oluşturur. Platform sorumlusu, kullanıcı adı ve şifresi ile giriş yaparak EKAP üzerinden gerçek veya tüzel kişi adına işlem yapabilecek diğer kullanıcıları belirler, kaydeder ve yetkilendirir.

(2) EKAP’a kayıt için aşağıda yer alan bilgi ve belgelerin protokol ekinde Kuruma sunulması zorunludur:

b) Tüzel kişi olması halinde;

1) İlgili mevzuatı gereği kayıtlı olduğu ticaret ve/veya sanayi odasından protokol kaydının yapıldığı yılda alınmış, tüzel kişiliğin odaya kayıtlı olduğunu gösterir belgenin aslı veya noter onaylı sureti,

2) Tüzel kişiliği temsile yetkili olunduğuna dair Ticaret Sicil Tasdiknamesi veya Türkiye Ticaret Sicili Gazetesi ile protokolü imzalayan temsilcinin noter onaylı imza beyannamesi,

3) Protokol vekil tarafından imzalanmış ise, vekil adına düzenlenmiş noter onaylı vekâletname ile vekilin noter tasdikli imza beyannamesi,

4) Tüzel kişi adına münferiden e-imza kullanarak işlem yapmak üzere yetkilendirilen kişilere ait noter onaylı vekâletname ile noter onaylı imza beyannamesi.

(3) Vergi kimlik numarası dışında protokolde yer alan bilgilerdeki değişiklikler EKAP üzerinden güncelleme yapılmak suretiyle Kuruma bildirilir. Ancak, protokol ekinde yer alan belgelerde değişiklik olması halinde, yeni belgeler meydana gelen değişikliği takip eden on beş gün içerisinde Kuruma sunulur.

(4) EKAP’a kayıt yaptırmak isteyen tüzel kişiler ile temsilci aracılığıyla başvuran gerçek kişilerin, EKAP üzerinden her türlü işlemi münferiden gerçekleştirmeye yönelik yetkiyi ihtiva eden temsil belgeleri ile Kuruma başvuruda bulunmaları zorunludur.

(5) EKAP’a kayıtlı olan; gerçek kişilerin kendileri ile vekil veya temsilcilerine; tüzel kişilerin kendileri, ilgisine göre, ortakları ve ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç)/üyeleri/kurucuları, teklif veya başvuru mektubu ya da sözleşme imzalamaya ve sözleşmenin yürütülmesi konusunda tüzel kişiliği temsile yetkili yönetimindeki görevliler ile vekil veya temsilcilerine ilişkin aşağıda yer alan bilgileri EKAP’a kaydetmeleri ve son başvuru veya ihale tarihinden ve sözleşme imzalamadan önce güncellemeleri zorunludur. Bu kişilerin;

a) Gerçek kişi olması halinde adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası ile varsa işletme adı ve ticaret unvanı,

b) Tüzel kişi olması halinde ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı. Tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verileri esas alınır. Ayrıca anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımları; şirket niteliğinde olmayan tüzel kişilerde ise üyelerin veya kurucuların kaydı kapsamında Türkiye Ticaret Sicili Gazetelerinde yer almayan bilgileri içeren belgelerin ilgili kısımları da taranarak EKAP’a yüklenir. Yabancı aday/istekliler tarafından bu fıkrada istenen bilgi ve belgelerin beyan edilmesi/yüklenmesi bakımından, ilgili ülke mevzuatındaki karşılıkları esas alınır.

(6) Bu madde kapsamında EKAP’a kaydedilen bilgilerin eksiksiz, doğru ve güncel olması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından, beşinci fıkrada belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içerisinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur…” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Gerçek veya tüzel kişilerin EKAP’a kayıt işlemleri” başlıklı 31’inci maddesinde “… 31.3 Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 7 nci maddesinde istenen bilgilerin EKAP üzerinde eksiksiz, doğru ve güncel tutulması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından anılan maddenin beşinci fıkrasında belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur. Bilgilerin doğrudan EKAP’taki kayıtlardan temin edildiği hallerde, bu bilgilerin güncel olmadığının anlaşılması durumunda teklifler değerlendirme dışı bırakılır. Ayrıca ticaret sicilinde kayıtlı bilgiler ile EKAP’ta yer alan bilgiler arasında çelişki olması halinde, ticaret sicilindeki bilgiler esas alınacaktır.” açıklaması,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

a) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgiler;

2) Tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır. …” düzenlemesi yer almaktadır.

İhale üzerinde bırakılan istekli olan Türkay Görüntüleme Sağlık İnş. Yat. A.Ş tarafından Yeterlik Bilgileri Tablosunun sunulduğu görülmüştür.

İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “Ortak ve Yöneticilere Ait Bilgiler” satırının, “Ortaklar/Üyeler/Kurucular ile Yöneticilere Ait Bilgiler” bölümünün, “Ortaklara Ait Bilgiler” kısmında;

“36733-1801-00004 Ortaklara Ait Bilgiler.doc Doğrudan Ekap’ta oluşturulan belgedir.” şeklinde,

“Yöneticilere Ait Bilgiler” kısmında;

“36733-1802-00003 Yöneticilere Ait Bilgiler.doc Entegrasyonlar aracılığı ile erişilen belgedir.” şeklinde beyanın yer aldığı görülmüştür.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri ile doküman düzenlemelerinden, isteklilerin tüzel kişi olması halinde ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı, tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verilerinin esas alınacağı, EKAP’a kaydedilen bilgilerin eksiksiz, doğru ve güncel olması gerektiği, EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından, beşinci fıkrada belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içerisinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesinin zorunlu olduğu, tüzel kişi isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgilerin idarece EKAP’tan alınacağı, anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımlarının taranarak EKAP’a yükleneceği anlaşılmaktadır.

İhale dokümanı içerisinde yer alan yeterlik bilgileri tablosu standart formu incelendiğinde, tüzel kişilerin yönetimindeki görevliler ile ortaklar ve ortaklık oranlarına, üyelerine ve kurucularına ilişkin bilgilerin EKAP’tan alınacağı hükmü gereğince ilgili tabloda ortaklara, üyelere, kuruculara ve yöneticilere ait bilgilere ilişkin satırların bulunduğu,

Yapılan incelemede, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 7’nci maddesi gereğince tüzel kişiliğin yönetimdeki görevlileri, ortaklar ve ortaklık oranlarına ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicili verilerinin esas alındığı, yeterlik bilgileri tablosundaki ilgili bilgilerin EKAP uygulaması üzerinden teklifin oluşturulması sırasında MERSİS sistemi üzerinden alındığı, bir diğer ifade ile isteklilerin bu kısmı elle doldurmadığı ticaret sicili bilgilerinin yer aldığı MERSİS (Merkezi Sicil Kayıt Sistemi) entegrasyonu ile tüzel kişiliğin ortakları, ortaklık oranları ile yöneticilere ilişkin bilgilerin yeterlik bilgileri tablosuna aktarıldığı,

Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi isteklinin anonim şirket statüsünde olduğu, yukarıda aktarılan Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 7’nci maddesinde yer alan hükümden anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımlarının taranarak EKAP’a yükleneceğinin anlaşıldığı, EKAP üzerinden yapılan incelemede, anılan istekli tarafından ortaklar pay defterinin ilgili kısımlarının ve ortaklar ile ortaklık oranlarını gösterir Çaycuma 2.Noterliğinden 06.06.2018 tarih ve 2830 yevmiye no ile tasdikli 30.05.2018 tarihinde yapılan Genel Kurul kararının EKAP’a yüklendiği tespit edilmiştir.

Öte yandan 16.02.2025 tarihli EKAP üzerinden ticaret sicili bilgileri sorgulaması sonucunda ortakların %50 pay oranı ile Kemal Özay ve %50 pay oranı ile Ayşin Akdağ olduğunun görüldüğü, yöneticilere ait bilgiler kısmında münferiden temsile yetkili kişinin yönetim kurulu üyesi Kemal Özay olduğu, bu durumun anılan istekli tarafından EKAP’a yüklenen pay defteri ve genel kurul kararında da aynı şekilde belirtildiğive dolayısıyla ihale üzerinde bırakılan isteklinin iki ortaklı şirket olarak ihaleye katıldığı ve bu durumda başvuru sahibince şikayet dilekçesinde belirtilen şekilde Kemal Özay ve Ayşin Akdağ’ın şirkete %50-%50 oranında ortak oldukları ve bu durumun o tarihten bugüne kadar değişmediği, firmanın unvan ve merkez nakillerinin yapıldığı, ancak ortaklık yapısında belirtilen tarihten sonra bir değişiklik olmadığı anlaşılmıştır.

Tüm bu hususlar doğrultusunda sunulan belgelerde mevzuata aykırılık bulunmadığı değerlendirildiğinden başvuru sahibinin bu yöndeki iddialarının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

4) Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişki olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “… İhale konusu işin niteliğine göre yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtilir…” hükmü,

“Şartnameler” başlıklı 12’nci maddesinde “İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin her türlü özelliğini belirten idari ve teknik şartnamelerin idarelerce hazırlanması esastır. Ancak, mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin özelliği nedeniyle idarelerce hazırlanmasının mümkün olmadığının ihale yetkilisi tarafından onaylanması kaydıyla, teknik şartnameler bu Kanun hükümlerine göre hazırlattırılabilir.

İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin teknik kriterlerine ihale dokümanının bir parçası olan teknik şartnamelerde yer verilir. Belirlenecek teknik kriterler, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olacak, rekabeti engelleyici hususlar içermeyecek ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlayacaktır…”hükmü,

“İhale ve ön yeterlik dokümanının içeriği ve idari şartnamede yer alması zorunlu hususlar” başlıklı 27’nci maddesinde “İhale dokümanında; isteklilere talimatları da içeren idari şartnameler ile yaptırılacak işin projesini de kapsayan teknik şartnameler, sözleşme tasarısı ve gerekli diğer belge ve bilgiler bulunur. Ön yeterlik dokümanında ise adaylarda aranılan şartlara, ön yeterlik kriterlerine ve gerekli diğer belge ve bilgilere yer verilir.
İdari şartnamede ihale konusuna göre asgari aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:
e) İsteklilerde aranılan şartlar, belgeler ve yeterlik kriterleri…
” hükmü bulunmaktadır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 37’nci maddesinde, tekliflerin ayrıntılı değerlendirilmesi aşamasında, isteklilerin tekliflerinin ihale konusu işi yapabilme kapasitelerini belirleyen yeterlik kriterlerine ve ihale dokümanında belirtilen şartlara uygun olup olmadığının inceleneceği, uygun olmadığı belirlenen isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılacağı hüküm altına alınmıştır.

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Yeterliğin belirlenmesinde uyulacak ilkeler” başlıklı 28’inci maddesinde “(2) Yeterlik değerlendirmesi için istenecek belgelerin ve yeterlik değerlendirmesinde aranılacak kriterlerin, ihale veya ön yeterlik ilanı ile idari şartnamede veya ön yeterlik şartnamesinde ya da davet yazısında belirtilmesi zorunludur.” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde “(4) İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat vb. belgelerin adaylar veya istekliler tarafından sunulmasına ilişkin hükümlere, ilan ve ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede yer verilir. İş ortaklarının her birinin söz konusu belgeleri ayrı ayrı sunması, konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmına ilişkin belgeleri sunması zorunludur.” hükmü

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “e-tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 24’üncü maddesinde “…(3) İhale dokümanında belirtilen katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile ilgili değerlendirme, e-teklif kapsamında yüklü olan belgelerin ve EKAP üzerinden ilgili kurum ve kuruluşların sistemlerinden sorgulama suretiyle elde edilen bilgilerin değerlendirilmesi suretiyle yapılır.
(4)Yeterlik kriterlerinin istekliler tarafından karşılanıp karşılanmadığına ilişkin değerlendirme ihale dokümanında yer alan hükümler çerçevesinde yapılır. Yeterlik kriterlerini karşılamayan isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılır ve bu husus gerekçesi de açıkça belirtilmek suretiyle EKAP’a kaydedilir
.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

UTS Kaydı

Hizmet alımında kullanılacak olan cihaz/cihazlar ve/veya tıbbi malzemelerin T.C. Sağlık Bakanlığının belirlediği TITUBB ve/veya ÜTS belgelerine sahip olmalı ve bu belgelere ait bilgiler yeterlik bilgileri tablosunda belirtilecek ve teklif ile birlikte EKAP’a yüklenecektir.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

Kapsam Dışı Beyanı

İstekliler Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri kapsamında olmayan ürünler için, üreticinin veya ithalatçının ürünün yönetmelikler kapsamında olmadığına dair KAPSAM DIŞI BEYANI’nı yeterlik bilgileri tablosunda beyan edecekler ve teklif ile birlikte EKAP’a yüklenecektir. Çelişkili durumlar için Türkiye İlaç ve Tıbbi Cihaz Kurumundan görüş alınacaktır.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

7.5.5 Bu Şartnamenin 7 nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterleri tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmaz.” düzenlemesine yer verilmiştir.

Teknik Şartname’nin “Yüklenici tarafından temin edilecek tıbbi cihazlar ve miktarları” başlıklı bölümünde,

Sıra No

Ürün

Adet

25

Egzersiz Ürünleri Dolabı

2

26

Egzersiz Meti

2

27

Egzersiz Merdiveni

2

28

Mobilizasyon Yardımcı Ürünleri Seti

2

29

Değerlendirme Ürünleri Seti

1

30

Tekerlekli Sandalye

3

31

Elektrikli Tedavi Masası

3

32

Manyetik Alan Tedavi Cihazı

1

şeklinde düzenleme yapılmıştır.

İhale komisyonunun 04.03.2025 tarihli kararından; ihaleye 4 isteklinin katıldığı, bir isteklinin geçici teminatına ilişkin belgesi doğrulanamadığından teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı ve ihalenin en düşük teklifi veren Türkay Görüntüleme Sağlık İnş. Yat. A.Ş’nin üzerinde bırakılmasına, ikinci en avantajlı teklif sahibi olarak ise başvuru sahibi olan Kardelen Fizik Tedavi Rehabilitasyon Görüntüleme ve Sağ. Hizm. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin belirlenmesine karar verildiği anlaşılmıştır.

İhale üzerinde bırakılan isteklinin yeterlik bilgileri tablosu üzerinden ulaşılan ve Teknik Şartname’nin yukarıda belirtilen tablosunda istenilen teklif ettiği tüm cihazların ÜTS kayıt belgelerinin ve kapsam dışı beyanının beyan edilerek yüklendiği görülmüştür.

İdareler tarafından isteklilerin yeterliklerinin değerlendirilmesi için gerekli belgeler ile şartların ihale ilanında ve idari şartnamede belirtilmesi gerektiği, İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgelerin isteklilerin tekliflerinin değerlendirmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınamayacağı, isteklilerin mesleki ve teknik yeterliğinin saptanması amacıyla ihale konusu işin yerine getirilmesi için zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat vb. belgelerin isteklilere ilişkin ihaleye katılımda yeterlik kriteri olarak ihale ilanında ve idari şartnamede düzenlenebileceği anlaşılmıştır.

Başvuruya konu ihalede idare tarafından isteklilerin mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterlerin belirlendiği İdari Şartname’nin 7.5.4’üncü maddesinde hizmet alımında kullanılacak olan cihaz/cihazlar ve/veya tıbbi malzemelerin T.C. Sağlık Bakanlığının belirlediği TITUBB ve/veya ÜTS belgelerine sahip olacağı, bu belgelere ait bilgilerin yeterlik bilgileri tablosunda belirtileceği ve teklif ile birlikte EKAP’a yükleneceği, ayrıca Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri kapsamında olmayan ürünler için, üreticinin veya ithalatçının ürünün yönetmelikler kapsamında olmadığına dair kapsam dışı beyanının yeterlik bilgileri tablosunda beyan edileceği ve teklif ile birlikte EKAP’a yükleneceği hususlarının düzenlendiği görülmüş olup, yine Teknik Şartname’de de hizmet alımında kullanılacak cihazlara ilişkin tabloya yer verilmiştir.

Başvuruya konu “Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin doküman düzenlemesinde işin yürütülmesi sürecinde “cihaz/cihazlar ve/veya tıbbi malzemeler” ifadesine yer verilmek suretiyle ihaleye katılımda ÜTS kayıtlarının olması ve EKAP’a yüklenmesi ile yine Tıbbi Cihaz Yönetmelikleri kapsamında olmayan ürünler için ise üreticinin veya ithalatçının ürünün yönetmelikler kapsamında olmadığına dair kapsam dışı beyanının olması ve EKAP’a yüklenmesi, zorunluluğunun getirilmiş olduğundan hareketle, ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda Teknik Şartname’nin “Yüklenici tarafından temin edilecek tıbbi cihazlar tablosu”nun 25’inci sırasında yer alan “Egzersiz Ürünleri Dolabı” için ÜTS kayıt belgesinin ve 29’uncu sırasında yer alan “Değerlendirme Ürünleri Seti” için ise ilgili yönetmelikler kapsamında olmadığına dair kapsam dışı belgesinin EKAP’a yüklendiği anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

B)İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.