"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin itirazen şikayetinde öne sürdüğü, iş deneyim belgesindeki iletim hat uzunluğuna ilişkin kriterin adaletsiz olduğu iddiasını değerlendirmiştir. İdare tarafından belirlenen kriterde, iş deneyim belgesindeki iletim hat uzunluğunun, toplam ana iletim hat uzunluğunun %75’inden fazla olması durumunda 5 puan verileceği belirtilmiştir. Kurul, bu kriterin yalnızca belirli bir miktarda iş gerçekleştirilmiş olmasına yönelik olduğunu ve daha yüksek çaplı çelik boru hattı yapılan işlerin belgelerinin dikkate alınmasının kısıtlanmadığını tespit etmiştir. Ayrıca, belirlenen boru çapı veya üzerindeki çaplarda, istenilen uzunluğun %75’inin altındaki miktarlarda yapılan imalatlar için de doğrusal orantı ile puanlama yapılabileceği sonucuna varmıştır. Dolayısıyla, idare tarafından yapılan düzenlemenin mevzuata uygun olduğu ve başvuru sahibinin iddialarının haksız olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Karar no2025/UY.I-208
Karar tarihi15.01.2025
Toplantı No2025/003
Gündem No56

BAŞVURU SAHİBİ:

Askar Altyapı İnşaat ve Tic. A.Ş.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü (DSİ) İçmesuyu ve Atıksu Dairesi Başkanlığı,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1526478 İhale Kayıt Numaralı “Kahramanmaraş Kısık İçmesuyu Regülatörü-Ayvalı Barajı Bağlantısı İsale Hattı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Devlet Su İşleri Genel Müdürlüğü (DSİ) İçmesuyu ve Atıksu Dairesi Başkanlığı tarafından 07.01.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Kahramanmaraş Kısık İçmesuyu Regülatörü-Ayvalı Barajı Bağlantısı İsale Hattı” ihalesine ilişkin olarak Askar Altyapı İnşaat Ve Tic. A.Ş.nin 10.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 16.12.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 25.12.2024 tarih ve 174203 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 25.12.2024 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2024/1786 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, İdari Şartname’nin fiyat dışı unsurlara ilişkin 35’inci maddesinde yer alan Teknik Değer Nitelik Puanına yönelik “İhale konusu iş kapsamındaki iş miktarının daha önceki bir işte gerçekleştirilme deneyimi olarak aşağıda belirtilen Teknik Değer Nitelik Puan kriterleri kullanılacaktır. Teknik değer nitelik puanının alınması için sunulacak iş deneyiminde çelik boru anma çapının Ø 1400 mm ve üzeri olması gerekmektedir. İsteklinin sunduğu İş deneyim belgesindeki İletim Hat Uzunluğunun, ihalede istenilen Toplam Ana İletim Hat Uzunluğu olan 75.059,87 metrenin (Anma çapı en Az Ø 1400 mm olan çelik boru) En Az %75’i ve üstünde olması durumunda 5 Puan, %75’inden küçük olması durumunda ise tüm ara değerler için doğrusal orantı yapılarak hesaplanan puan isteklinin teknik değer nitelik puanı olacaktır.” şeklindeki düzenlemenin, boru çapı ve ana iletim hat uzunluğuna getirdiği sınırlama dolayısıyla taraflarının ve birçok isteklinin düşük puan almasına neden olacağı, sadece döşenen boru hattı uzunluğu üzerinden değerlendirme yapılmasının, daha yüksek çaplarda ve daha kısa uzunluklarda gerçekleştirilen işlere ilişkin iş deneyim belgesine sahip istekliler nezdinde adaletsizliğe yol açacağı iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhalenin karara bağlanması ve onaylanması”başlıklı 40’ıncı maddesinde “37 ve 38 inci maddelere göre yapılan değerlendirme sonucunda ihale, ekonomik açıdan en avantajlı teklifi veren isteklinin üzerinde bırakılır.

Ekonomik açıdan en avantajlı teklif, sadece fiyat esasına göre veya fiyat ile birlikte işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirlenir. Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde, ihale dokümanında bu unsurların parasal değerleri veya nispi ağırlıkları belirlenir.

Bu Kanunun 63 üncü maddesine göre ihale dokümanında yerli istekliler lehine fiyat avantajı sağlanacağı belirtilen ihalelerde, bu fiyat avantajı da uygulanmak suretiyle ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenerek ihale sonuçlandırılır. “ hükmü,

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında 4734 sayılı Kanunun 4 üncü maddesindeki tanımlar yanında;

b) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer inşaat tekniği gerektiren, tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipman ile mali güç, ihtisas ve organizasyon gerekleri itibariyle benzer özellikteki işleri,” hükmü,

“Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi” başlıklı 61’inci maddesinde “(1) Ekonomik açıdan en avantajlı teklif, sadece fiyat esasına göre veya fiyat ile birlikte fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirlenir.

(2) Yaklaşık maliyeti Kanunun 8 inci maddesinde öngörülen eşik değerin yarısına eşit veya bu değerin üzerinde olan ve birim fiyat teklif almak suretiyle ihale edilen işlerde, ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, fiyat ile birlikte fiyat dışı unsurlar dikkate alınarak belirlenmesi zorunludur.

(3) Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat ile birlikte fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirlenmesi halinde fiyat ve fiyat dışı unsurlar puanlanır. Fiyat puanlamasında en düşük geçerli teklif tutarı veya sınır değer ya da bu değerin üzerindeki ilk geçerli teklif tutarı kullanılır. Fiyat dışı unsurların puanlamasında ise 62 nci maddede belirtilen unsurlar esas alınır.” hükmü,

“Fiyat dışı unsurlar ve bu unsurlara yönelik düzenleme” başlıklı 62’nci maddesinde(1) İhale konusu işin özelliği göz önünde bulundurularak işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer, süre gibi unsurlar fiyat dışı unsur olarak belirlenebilir.

(2) Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, fiyat ile birlikte fiyat dışı unsurların da dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde; fiyat dışı unsurların parasal değerleri veya nispi ağırlıkları ile hesaplama yöntemi ve bu unsurlara ilişkin değerlendirmenin yapılabilmesi için sunulacak belgeler idari şartnamede açıkça belirtilir.

(3) Fiyat dışı unsurlar, bir marka veya model esas alınarak rekabeti ortadan kaldırıcı bir şekilde belirlenemez.

(4) Fiyat dışı unsurlara, bu unsurların parasal değerlerine veya nispi ağırlıklarına ve hesaplama yöntemine yönelik düzenlemeyi yapan birim veya görevliler tarafından gerekçeli bir açıklama belgesi hazırlanır ve bu belge ihale onay belgesinin ekinde yer alır.” hükmü,

“Yerli istekliler lehine fiyat avantajı uygulanan ihalelerde ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi”başlıklı 63’üncü maddesinde “(1) Yerli istekliler lehine fiyat avantajı sağlanacağı belirtilen ihalelerde, %15 oranına kadar idari şartnamede belirtilen fiyat avantajı da uygulanmak suretiyle ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenir.

(2) Yerli istekliler lehine uygulanacak fiyat avantajı, yabancı isteklilerin teklif ettikleri bedellere, bu bedeller üzerinden ihale dokümanında belirlenen fiyat avantajı oranı uygulanarak bulunacak tutar eklenmek suretiyle hesaplanır. Ortakları arasında yabancı gerçek ve/veya tüzel kişi bulunan ortak girişimler bu fiyat avantajından yararlanamaz.

(3) Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde, öncelikle fiyat dışı unsurlar, daha sonra ise yerli istekliler lehine fiyat avantajı dikkate alınarak ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenir.” hükmü,

“Tekliflerin eşit olması” başlıklı 64’üncü maddesinde(1) Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin sadece fiyat esasına göre belirlendiği ihalelerde, birden fazla istekli tarafından teklif edilen fiyatın en düşük fiyat olması durumunda; ekonomik açıdan en avantajlı teklif, isteklilerin tek sözleşmeye ilişkin iş deneyim belge tutarları dikkate alınmak suretiyle belirlenir. İş ortaklığında, pilot ortağın hisse oranına bakılmaksızın tek sözleşmeye ilişkin iş deneyim belge tutarı, konsorsiyumda ise koordinatör ortağın tek sözleşmeye ilişkin iş deneyim belge tutarı dikkate alınır. Elektronik eksiltme yapılan ihalelerde ise ihale üzerinde kalan istekli, teklifi eşit olan istekliler davet edilmek suretiyle ihale komisyonu tarafından kura çekilerek belirlenir.

(2) Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyatla birlikte fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirlendiği ihalelerde, tekliflerin birbirine eşit olması durumunda fiyat teklifi düşük olan istekli ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi olarak belirlenir. Fiyat tekliflerinin de eşit olması durumunda idari şartnamede yer alan fiyat dışı unsurların öncelik sıralaması esas alınarak ekonomik açıdan en avantajlı teklif belirlenir.” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Yapım işlerine ilişkin diğer hususlar” başlıklı 53’üncü maddesinde “…53.3. Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat ile birlikte fiyat dışındaki unsurlar da dikkate alınarak belirlenmesi ile ilgili hususlar

53.3.1. Kanunun 40 ıncı maddesi uyarınca, ekonomik açıdan en avantajlı teklif; sadece fiyat esasına göre belirlenebileceği gibi fiyat ile birlikte işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi fiyat dışındaki unsurlar dikkate alınarak belirlenebilmektedir. Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibinin fiyat ile birlikte fiyat dışı unsurlar kullanılarak belirlenmesi durumunda, fiyat ve fiyat dışı unsurlar dahil toplam değerlendirme puanının yüz tam puan üzerinden hesaplanması ve aşağıdaki esaslara uyulması gerekmektedir.

53.3.2. Fiyat dışı unsurların, Kanunun 5 inci maddesinde belirtilen ilkelere aykırı olmayacak şekilde idari şartnamede açık ve net olarak düzenlenmesi gerekmektedir.

53.3.3. İdari şartnamede fiyat dışı unsur olarak belirlenen hususların parasal değerlerinin veya nispi ağırlıklarının belirlenmesi gerekmektedir.

53.3.4. Fiyat dışı unsur olarak niceliksel ve niteliksel belirlemeler yapılabilir. Bu kapsamda;

a) İstekli hakkında ihale tarihinden önceki son beş yıl içinde kamu ihalelerine katılmaktan yasaklama kararı verilmemiş olması,

b) 4735 sayılı Kanuna göre imzalanan sözleşmelerin, ihale tarihinden önceki son beş yıl içinde aynı Kanunun 16 ncı maddesine göre devredilmemiş ve/veya yükleniciden kaynaklanan nedenlerle feshedilmemiş olması,

c) 4735 sayılı Kanuna göre ihaleyi yapan idare ile imzalanan sözleşmelere konu işlerin, ihale tarihinden önceki son beş yıl içinde süre uzatımı dahil süresinde bitirilmiş olması,

ç) Kullanılacak olan tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipmanın isteklinin kendi malı olması,

d) Yapım işleri cirosunun toplam ciroya oranı,

e) İsteklinin faaliyet süresini gösteren genel deneyimi,

f) Belli İstekliler Arasında İhale Usulü İle İhale Edilen Yapım İşlerinde Uygulanacak Tip Ön Yeterlik Şartnamesinin 7.9 uncu maddesinde belirlenen puanlama kriterleri,

g) İsteklinin ihaleyi yapan idareye karşı yükleniminde bulunan yapım işlerinin sayısı ve/veya tutarının düşük olması,

ğ) İhale konusu işi oluşturan bileşenler itibarıyla isteklinin teklifi ile yaklaşık maliyet yapısının birbiri ile uyumu,

h) İhale konusu iş kapsamındaki iş kalemleri/iş gruplarının belirli bir miktarının daha önceki bir işte gerçekleştirilmiş olması,

hususları ile idare veya Kurum tarafından belirlenen benzeri diğer hususların biri, birkaçı ya da tamamı fiyat dışı unsur olarak kullanılabilir.

İsteklilerin ekonomik ve mali kapasitelerine ilişkin fiyat dışı unsurların değerlendirilmesinde yasal süresi içerisinde vergi dairesine verilen beyannameler haricindeki düzeltme beyannameleri dikkate alınmaz.

Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat ile birlikte fiyat dışı unsurlar dikkate alınarak belirlendiği birim fiyatlı işlerde, fiyat dışı unsur puanlamasında (ğ) bendinde yer alan unsurun kullanılması zorunlu olup bu unsurun asgari puanı toplam fiyat dışı unsur puanının yarısının altında olamaz. (ç) bendinde yer alan unsurun puanlanmasında Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 41 inci maddesi hükümleri uygulanır. Bunlar dışındaki diğer unsurların her biri için azami beş puan verilir.

53.3.5. Fiyat dışı unsur puanlamasında belirlenen unsurların niteliğine uygun düştüğü ölçüde;

a) Asgari ve azami değerler arasında kalan ara değerler için doğrusal orantı yapılır.

b) İş ortaklığının puanı, her bir ortağın hesaplanan puanlarının ortaklık oranları ile çarpılması suretiyle bulunan puanların toplamıdır. Ancak 53.3.4 üncü maddenin (ç) bendinde yer alan unsurun puanlamasında ortaklardan biri veya birkaçı tarafından aranan kriterin sağlanması yeterlidir….” açıklaması yer almaktadır.

İdari Şartname’nin ikinci maddesinde ihale konusu iş “Kısık Regülatöründen alınacak ham suyun Ayvalı Barajına iletilmesi suretiyle Ayvalı Barajının takviye edilmesi için gerekli içmesuyu tesisleri (küçük sanat yapıları, büyük sanat yapıları, su alma yapısı, dere geçişleri, isale hattı, servis yolları vs.) inşa edilecektir.” şeklinde tanımlanmış,

“İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı yedinci maddesinde “7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

c) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,

ç) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde; ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

d) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

işlere ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 60’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir.

İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, diğer ortakların her birinin ise, istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması zorunludur. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde ettiği iş deneyim belgesi sunulması halinde pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise, her bir ortağın kendi kısmı için istenen asgari iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Bu ihalede benzer iş olarak 11.06.2011 tarihli ve 27961 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren “Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği”nde yer alan AIII Grubu işler kabul edilecektir.

7.6.1 Mezuniyet belgeleri/diplomalar :

Belge Adı

Açıklama

İnşaat Mühendisliği

İnşaat mühendisliği, ihale konusu iş veya benzer işlere denk sayılacaktır.

düzenlemesine,

Aynı Şartname’nin “Ekonomik açıdan en avantajlı teklifin belirlenmesi” başlıklı 35’inci maddesinde “35.1. Bu ihalede ekonomik açıdan en avantajlı teklif, fiyatla birlikte fiyat dışı unsurlar da dikkate alınarak belirlenecektir.

35.1.1.

Hesaplamada Kullanılacak Formül: Toplam Puan=Teklif Fiyatı Puanı + Fiyat Dışı Unsur Puanı

İsteklinin Toplam Puanı hesaplanırken; Toplam Puan = (Teklif Tam Puanı – (´En Düşük Geçerli Teklif Tutarı-Teklif Fiyatı´ X Teklif Tam Puanı / En Düşük Geçerli Teklif Tutarı)) + Fiyat Dışı Unsur Puanı Teklif Fiyat Puanı:50

Fiyat Dışı Unsur (FDU) Puanı:50 Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: İsteklinin Teklifi ile Yaklaşık Maliyet Yapısının Birbiri ile Uyumu (Alınabilecek Azami FDU Puanı : 45 )

Aşağıda, teklif cetvelinde yer alan iş kalemlerinden seçilen kaleme/kalemlere ilişkin asgari ve azami oranlar belirlenmiştir. İsteklinin teklif cetvelinde seçilen bu kalemlere verilmiş olan teklifler, isteklinin ihaleye vermiş olduğu toplam teklife oranlanarak 100 ile çarpılacak, bulunan oran o kalem için belirlenen asgari oran ile azami oran arasında kalıyorsa istekli o kalem için belirlenen fiyat dışı unsur puanını alacaktır. Bu işlem sırasında hesaplanan oranda herhangi bir yuvarlama işlemi yapılmayacaktır. İş kalemlerinde gruplama yapılmış olması halinde, gruba dahil olan kalemlere istekli tarafından teklif edilen tutarların toplamının, isteklinin ihaleye vermiş olduğu toplam teklife oranlanarak 100 ile çarpılması sonucu bulunan oran, o grup için belirlenen asgari oran ile azami oran arasında kalıyorsa, istekli o grup için belirlenen fiyat dışı unsur puanını alacaktır. Bu işlem sırasında hesaplanan oranda herhangi bir yuvarlama işlemi yapılmayacaktır. Bu yönteme ilişkin işlemler, belirlenen bütün kalemler için isteklilerin teklif cetveli esas alınarak EKAP tarafından otomatik olarak yapılacak ve toplam fiyat dışı unsur puanları hesaplanacaktır.

Numune Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?: Hayır Demonstrasyon Değerlendirmesinde Kullanılacak Mı?:Hayır

İş ortaklıklarında ortaklık oranları dikkate alınmadan istekli bazında fiyat dışı unsur puanlaması yapılacaktır.

Fiyat Dışı Unsur Değerlendirme Yöntemi: Diğer (Manuel Giriş) (Alınabilecek Azami FDU Puanı: 5 )

Aşağıda belirlenen kritere ilişkin sayısal bir değer ve bu değere eşit, bu değerden büyük ve bu değerden küçük olma durumlarına göre isteklinin alacağı fiyat dışı unsur puanları belirlenmiş olup; istekli tarafından bu sayısal değere eşit, bu değerden büyük veya bu değerden küçük seçimlerinden biri yapılabilecek ve istekliye seçimine karşılık belirlenen fiyat dışı unsur puanı verilecektir.

Fiyat Dışı Unsur Tanımı: Teknik Değer Nitelik Puanı, ihale konusu iş kapsamındaki iş kalemleri/iş gruplarının belirli bir miktarının daha önceki bir işte gerçekleştirilmiş olması ile ilgili olarak puanlaması beş (5) puan üzerinden yapılacaktır.

Kamu kurum ve kuruluşları veya özel sektöre karşı aynı esaslı unsura ilişkin tek bir iş deneyim belgesi (İş ortaklarında ortakların her birinde ilgili kriterler ayrı ayrı aranacaktır.) değerlendirmeye alınacaktır. (İdari Şartnamenin 7.5. maddesinde belirtilen iş deneyim belgesi “Teknik Değer Nitelik Puan” kriteri için kullanılabileceği gibi bu fiyat dışı unsur için ayrı bir iş deneyim belgesi de sunulabilir. Yeterlik ve/veya “Teknik Değer Nitelik Puan” kriteri için sunulacak birden fazla iş deneyim belgesi sunulması durumunda ise “Teknik Değer Nitelik Puan” kriteri için en yüksek puan elde edilebilecek tek belge değerlendirmeye alınacak olup belgelerin toplanması yoluyla değerlendirme yapılmayacaktır.)

Değerlendirme kapsamında yapılan hesaplamalarda yuvarlama yapılmayacaktır ancak ara değer hesapları sonunda bulunan puan değerleri virgülden sonra en yakın iki ondalık basamaklı sayıya yuvarlanacaktır.

İsteklinin iş ortaklığı olması durumunda; iş ortaklığının puanı, her bir ortağın sunacağı iş deneyim belgesi için istenen kriterler üzerinden hesaplanan puanlarının, iş ortaklığı oranları ile çarpılması suretiyle bulunan puanların toplamı olarak değerlendirilecektir.

Teknik Değer Nitelik Puanı İhale Konusu İş Kapsamındaki İş Miktarının Daha Önceki Bir İşte Gerçekleştirilme Deneyimi olarak aşağıda belirtilen Teknik Değer Nitelik Puan kriterleri kullanılacaktır.

Teknik değer nitelik puanının alınması için sunulacak iş deneyiminde çelik boru anma çapının Ø 1400 mm ve üzeri olması gerekmektedir.

İsteklinin sunduğu İş deneyim belgesindeki İletim Hat Uzunluğunun, ihalede istenilen Toplam Ana İletim Hat Uzunluğu olan 75.059,87 metrenin (Anma çapı en Az Ø 1400 mm olan çelik boru) En Az %75’i ve üstünde olması durumunda 5 Puan, %75’inden küçük olması durumunda ise tüm ara değerler için doğrusal orantı yapılarak hesaplanan puan isteklinin teknik değer nitelik puanı olacaktır.

Yukarıda yer alan çelik boru anma çapı ve uzunluğunun puana esas kriterlerin veya detaylarının, sunulan iş deneyim belgesinde yer almaması durumunda; istekli, ihale öncesinde ilgili İdaresinden alacağı, sunulan iş deneyim belgesine ait “işin imalatını gösteren” onaylı hakediş kapakları, belge, yazı vb. ile iş deneyim belgesinin değerlendirme kriterlerine haiz olduğunu belgelendirmek zorundadır. Tevsik edici belgelerin ihale aşamasında sunulmaması durumunda bilgi eksikliği kapsamında tamamlattırılması söz konusu olmayacak, istekli bu kriterden puan alamayacaktır.

35.1.2. Fiyat dışı unsurların değerlendirilmesine ilişkin bilgi ve belgeler yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilecektir. …” düzenlemesine yer verilmiştir.

İhale konusu işin “Kahramanmaraş Kısık İçmesuyu Regülatörü-Ayvalı Barajı Bağlantısı İsale Hattı” yapımı işi olduğu, ihaledeki ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat ile birlikte fiyat dışı unsurlar dikkate alınarak belirleneceği, iddia edilen hususla ilgili olarak yapılan düzenlemede fiyat dışı unsur puanı olarak; isteklinin kamu kurum ve kuruluşları veya özel sektöre karşı AIII grubu işlere ait iş deneyim belgelerinin dikkat alınacağı, isteklilerin İdari Şartnamenin 7.5’inci maddesinde belirtilen iş deneyim belgesinin puan kriteri için kullanılabileceği gibi, bu fiyat dışı unsur için ayrı bir iş deneyim belgesinin de sunulabileceği, puan kriteri için birden fazla iş deneyim belgesi sunulması durumunda ise en yüksek puan elde edilebilecek tek belgenin değerlendirmeye alınacağı, belgelerin toplanması yoluyla değerlendirme yapılmayacağı, sunulan iş deneyim belgesindeki İletim Hat Uzunluğunun, ihalede istenilen toplam ana iletim hat uzunluğu olan 75.059,87 metrenin (Anma çapı en Az Ø 1400 mm olan çelik boru) En Az %75’i ve üstünde olması durumunda 5 Puan, %75’inden küçük olması durumunda ise tüm ara değerler için doğrusal orantı yapılarak hesaplanan puanın teknik değer nitelik puanı olarak belirlendiği, benzer iş tanımının Yapım İşleri Benzer İş Grupları Tebliğinde yer alan AIII grubu işler olduğu anlaşılmıştır.

18.05.2024 tarih ve 32550 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan mevzuat değişiklikleri ile Yapım İşleri İhalelerinde birim fiyatlı sözleşmelerde yaklaşık maliyeti 4734 sayılı Kanun’un 8’inci maddesinde öngörülen eşik değerin yarısına eşit veya bu değerin üzerinde olan işlerde ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat ile birlikte fiyat dışı unsurlar dikkate alınarak belirlenmesi zorunluluğu getirildiği, yukarıda yer alan Yönetmelik hükmü gereği de idare tarafından ihale onay belgesinin ekine ekonomik açıdan en avantajlı teklifin fiyat dışındaki unsurlarda dikkate alınarak belirlenmesi için gerekçeli açıklama formunun eklendiği görülmüştür

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 40’ıncı maddesi uyarınca, ekonomik açıdan en avantajlı teklif; sadece fiyat esasına göre belirlenebileceği gibi fiyat ile birlikte işletme ve bakım maliyeti, maliyet etkinliği, verimlilik, kalite ve teknik değer gibi fiyat dışındaki unsurlar dikkate alınarak belirlenebileceği, Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 62’nci maddesinde ekonomik açıdan en avantajlı teklifin, fiyat ile birlikte fiyat dışı unsurların da dikkate alınarak belirleneceği ihalelerde; fiyat dışı unsurların parasal değerleri veya nispi ağırlıkları ile hesaplama yöntemi ve bu unsurlara ilişkin değerlendirmenin yapılabilmesi için sunulacak belgelerin idari şartnamede açıkça belirtileceği, fiyat dışı unsurlar, bir marka veya model esas alınarak rekabeti ortadan kaldırıcı bir şekilde belirlenemeyeceği, fiyat dışı unsurlara, bu unsurların parasal değerlerine veya nispi ağırlıklarına ve hesaplama yöntemine yönelik düzenlemeyi yapan birim veya görevliler tarafından gerekçeli bir açıklama belgesi hazırlanacağı ve bu belgenin ihale onay belgesinin ekinde yer alacağı anlaşılmaktadır.

Yukarıda yer verilen tespitler gereğince, isteklilerin Yeterlik Bilgileri Tablosu’nda beyan edilen iş deneyim belgesinin ihaleye katılımda yeterlik kriteri olduğu, fiyat dışı unsurların ise ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibini belirlemeye yönelik bir puanlama yöntemi olduğu, dolayısıyla birbirinden farklı hususlarda değerlendirme yapılmak üzere farklı nitelikte kriterlerin kullanılabileceği, mevcut durumda ihalede yeterlik kriteri olarak istenilen iş deneyim belgelerinde dikkate alınacak benzer iş grubunun her durumda fiyat dışı unsurlar bakımından dikkate alınacak puanlama kriterlerini kapsamasını zorunlu kılan mevzuat hükmü bulunmadığı,

Benzer iş belirlemesi ile ihaleye katılacak isteklilerin yeterliğinin ölçüldüğü ve bu şartları sağlayan isteklilerin tekliflerinin ihalede geçerli kabul edilerek fiyat dışı unsur puanlaması yönünden değerlendirileceği, fiyat dışı unsurlarda ise şikâyete konu ihalede olduğu gibi kalite ve teknik değer puanlaması yapılabileceği,

Bu hususta, Kamu İhale Genel Tebliği’nin 53’üncü maddesinde yapılan açıklamalar çerçevesinde idarelerce puanlama kriterlerine ilişkin belirleme yapılabileceği, mevcut durumda idarece belirlenen puanlama kriterinin Tebliğ’de yer verilen “h) İhale konusu iş kapsamındaki iş kalemleri/iş gruplarının belirli bir miktarının daha önceki bir işte gerçekleştirilmiş olması,” kriteri olduğu, isteklilerin bu kriterden puan alabilmesi için yeterlikte sunulan iş deneyim belgesini kullanma imkanı verildiği gibi aynı kriterin ilave iş deneyim belgesi kullanılarak da tevsik edilebileceği, bu hususta bir kısıtlama getirilmediği görülmüştür.

İdarece belirlenen “İş deneyim belgesindeki İletim Hat Uzunluğunun, ihalede istenilen Toplam Ana İletim Hat Uzunluğu olan 75.059,87 metrenin (Anma çapı en Az Ø 1400 mm olan çelik boru) En Az %75’i ve üstünde olması durumunda 5 tam puan” verileceği şeklindeki kriterin, ihale konusu iş olan içme suyu tesisleri işlerini içeren belirli bir miktarda iş gerçekleştirilmiş olmasına yönelik olduğu, söz konusu puanlama kriterinde asgari boru çapı belirlendiği ve başvuru sahibinin iddiasının aksine daha yüksek çaplı çelik boru hattı yapılan işlere ilişkin belgelerin dikkate alınmasının kısıtlanmadığı, aynı zamanda belirlenen boru çapı veya üzerindeki çaplarda olmak kaydıyla ihalede istenilen 75.059,87 metre uzunluğun % 75’inin altındaki miktarlarda gerçekleştirilen imalatlar için de doğrusal orantı ile puanlama yapılacağı göz önüne alındığında, idare tarafından yapılan düzenlemede fiyat dışı unsur puanlamasında yeterlik için beyan edilen iş deneyim belgesinin ya da sunulan belge dışında başka iş deneyim belgelerinin de sunulabileceği, bu nedenle idare tarafından fiyat dışı unsur puanlamasına yönelik söz konusu düzenlemede ilgili mevzuata aykırılık bulunmadığı anlaşılmış, başvuru sahibinin söz konusu iddiası uygun bulunmamıştır.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddiasında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin iddiasında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.