"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iddialarını değerlendirirken, iş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde uygulanacak kriterleri belirten Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 47’nci maddesine atıfta bulunmuştur. Bu madde, gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan kurumların, bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirdikleri işlerde iş deneyim belgesi düzenlenemeyeceğini belirtmektedir. Ayrıca, iş deneyiminin belgelendirilmesinde, sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin belgeler ile damga vergisinin ödendiğine dair belgelerin sunulması gerektiği vurgulanmıştır.

Kurul, başvuru sahibinin sunduğu belgelerin, ihale konusu işin yerine getirilmesi için gerekli olan belgelerle uyumlu olmadığını tespit etmiştir. Bu durum, başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmasına neden olmuştur. İhaleye katılan isteklilerin, iş deneyimini tevsik etmek için gerekli belgeleri sunmaları gerektiği ve bu belgelerin eksiksiz olması gerektiği ifade edilmiştir. Bu bağlamda, başvuru sahibinin iddialarının reddedilmesiyle, ihale sürecinin hukuka uygun bir şekilde devam etmesi sağlanmıştır.

Karar no2025/UH.II-1167
Karar tarihi22.05.2025
Toplantı No2025/020
Gündem No21

BAŞVURU SAHİBİ:

Hamza AKTÜRK,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Elazığ İl Tarım ve Orman Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/107034 İhale Kayıt Numaralı “2025 Yılı Keban Su Ürünleri Balık Üretim Tesisi Balıklandırma Amaçlı Yavru Üretimi İşi 15000000 (Onbeş Milyon) Adet Pullu Sazan Balığı (Cyprinus Carpio)” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Elazığ İl Tarım ve Orman Müdürlüğü tarafından 25.02.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2025 Yılı Keban Su Ürünleri Balık Üretim Tesisi Balıklandırma Amaçlı Yavru Üretimi İşi 15000000 (Onbeş Milyon) Adet Pullu Sazan Balığı (Cyprinus Carpio)” ihalesine ilişkin olarak Hamza Aktürk‘ün 16.03.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 17.03.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 20.03.2025 tarih ve 180786 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 20.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/639 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) Ömer Durmuş tarafından yapılan şikayet başvurusuna verilen cevap yazısında “idaremizce yapılan incelemeler neticesinde sözleşmeye konu işle alakalı ilgili firmanın faaliyette bulunmadığı tespit olunmuş ve tutanak tutulmuştur ancak söz konusu iş ve işlemlerle alakalı idaremize sunulan sözleşme ve eklerinde mali hususlar bakımından herhangi bir eksiklik bulunmadığından (damga vergisi, sigorta tescil belgesi v.s.) dolayı sözleşme idaremizce uygun görülmüştür.” ifadelerine yer verildiği, idarece Sena Su Ürünleri ve Gıda Tarım Elektrik Turizm Hayvancılık İnşaat Sanayi ve Ticaret Limited Şirketinin sözleşmeye konu işle ilgili olarak faaliyetinin bulunmadığı ve bununla ilgili olarak tutanak tutulduğunun ifade edildiği, isteklinin böyle bir faaliyeti olmadığının tespiti yapılmasına rağmen neden gerekli işlemlerin yapılmadığı, isteklinin faaliyetinin olmadığının tespiti yapılmasına rağmen idareye iş deneyimi tevsik amacıyla sunduğu belgelerde mali hususlar bakımından herhangi bir eksiklik bulunmadığı gerekçe gösterilerek teklifinin geçerli kabul edilmesi, geçici teminatının irat kaydedilmemesi ve yasaklama işlemi başlatılmamasının açıkça hukuka aykırı olduğu,

Anılan isteklinin kamu kurum ve kuruluşlardan elden edilen bir iş deneyim belgesinin olmadığı, Yeterlik Bilgileri Tablosunda sunulan özel sektöre yapılan sözleşmenin iş deneyim belgesi olarak sunulduğu, sunulan iş deneyim belgesinin Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesindeki hükümlere aykırılık teşkil ettiği,

– Sözleşmeye konu olan işlerin Tarım ve Orman Bakanlığı’nın özel iznine tabi olduğu ancak böyle bir izin belgesinin bulunmadığı bu nedenle sözleşmenin hukuki geçerliliğinin olmadığı,

-Özel sektöre gerçekleştirilen iş kapsamında Elazığ İlinde su ürünleri konusunda faaliyet gösteren sözleşme taraflarının birbirini tanıdığı ve sözleşmenin bir fatura ticareti olduğu, gerçekte böyle bir üretimin olmadığı, Elazığ İl Tarım Müdürlüğünce yapılan üretimin kayıt altına alınmadığı, yapılan üretimin gerçeği yansıtmadığı, yapılan sözleşmenin baba kız ilişkisi olduğu, sözleşme bedelinin banka üzerinden yapılmadığı, 7.000 TL’yi Aşan Tahsilat ve Ödemelerin Finansal Kurumlar Aracılığıyla Yapılmasının Zorunlu Hale Getirilmesi (572 Sıra No.lu VUK Tebliği)’ne göre ödemelerin banka veya finansal kurumlar aracılığıyla yapılması gerekir iken usulsüz bir şekilde yapıldığı bu nedenle bağlı bulundukları Vergi Dairelerine bildirimde bulunulması gerektiği, söz konusu işin gerçek olmadığı,

– Sözleşmeye konu işe ilişkin işe başlama tarihi itibariyle sözleşme konusu işte personel çalıştırılması gerekir iken sözleşme konusu işte işe başlama tarihi itibariyle personel çalıştırılmadığı,

-Tarım ve Orman Bakanlığı’nın internet sitesi üzerinden yapılan sorgulama kapsamında ihale uhdesinde bırakılan firmanın sözleşme konusu olan Alabalık-Gökkuşağı üretimi yapması gerekir iken, sazan ve/veya sazan yavrusu, alabalık yavru üretimi, yetiştiriciliği veya satışını yaparak yetiştiricilik belgesine uygun olarak üretim yapmadığı, su ürünleri konusunda eğitim veren en az dört yıllık fakülte mezunu veya su ürünleri konusunda kamuda en az 5 (beş) yıl çalışmış olanlar için durumlarını belgelemek şartı ile teknik personel olarak istihdam edilmesi gerekir iken sözleşme kapsamında çalıştırılan personellerde sorumlu müdür çalıştırılmadığı, periyodik olarak düzenlenen denetim raporlarının düzenlenmediği, denetim raporundaki üretim miktarının esas alınmadığı,

– Özel sektörde alınan iş deneyim belgesini tevsiken Yeterlik Bilgileri Tablosunda sözleşme, sözleşmeye esas fatura, Damga Vergisi ödendiğine dair dekont ve SGK hizmet dökümlerinin taranarak sunulması gerekir iken anılan bilgilere yeterlik bilgileri tablosunda yer verilmediği,

– İhale uhdesinde bırakılan firmanın özel sözleşme kapsamında satışı ve/veya üretimi yapılan (faturada ve sözleşmede gösterilen) balıkların gramajlarının yetiştiricilik belgesinde yazılanlar ile örtüşmediği, yetiştiricilik belgesi kapsamının dışına çıktığı, yetiştiricilik belgelerinde yavru balık üretim ve satma izinlerinin olmadığı, yetiştiricilik belgelerinde balık büyütme izninin bulunduğu gerekçesiyle ilgili firmanın sözleşmeye konu işlerinin gerçeği yansıtmadığı, sözleşmeye esas olan faturalarla örtüşmediği,

– Sena Su Ürünleri ve Gıda Tarım Elektrik Turizm Hayv. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.’nin teklifi ile birlikte sunulan belgelerin, ilgili mevzuatına aykırılık yönünden incelenip değerlendirilmesi amacıyla Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü’ne bildirimde bulunulması gerektiği, ilgili firma hakkında Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü tarafından herhangi bir işlem yapılıp yapılmadığının araştırılması gerektiği, su ürünleri üretiminin ülke çapında kontrolünün sağlanabilmesi için; bunlara ait damızlık, yumurta, larva, yavru ve anaçlar ile sulardaki bitkilerin satışı, nakli, istihsal yerlerinde avlanması, toplanması ve her türlü tesislerde kullanılması, sulara bırakılması için Bakanlık Merkez Teşkilatından izin alması gerektiği, Tarım ve Orman Bakanlığı Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü tarafından verilen yetiştiricilik belgesinde üretimine izin verilen türün belli olduğu bunun dışında üretim yapılamayacağı, yapılan her türlü üretimin il ve ilçe müdürlükleri iznine tabi olduğu, yapılan üretimlerin il ve ilçe müdürlüklerince tutanak altına alınarak tespitinin yapıldığı, özel sektörle yapılan sözleşme konusu işlerin tespit tutanağı ve satışı sırasında il ve ilçe müdürlüklerinde HBS (hayvan bilgi sistemi ) kayıtlarında mevcut bir kayıt veya nakil beyanı bulunmadığı, dolayısıyla kayıt dışı ve usulsüz bir şekilde iş bitirme belgesi düzenlendiği, sözleşme konusu işin yapılması ve üretimi için gerekli malzemelerin kayıt altına alınması gerektiği, ihale uhdesinde bırakılan firmanın defter ve kayıt belgeleri istenilip inceleme yapıldığında üretim ile ilgili malzeme alışlarının olmadığının görüleceği, sözleşmeye konu üretimin kaçakçılığa girdiği gerekçesiyle ihale uhdesinde bırakılan firmanın ihalelerden yasaklama kararının verilmesi gerektiği ve geçici teminat mektubunun irat kaydedilmesi gerektiği, diğer taraftan anılan belge kapsamında benzer işe ait olmayan kısımların ayrıştırılması gerektiği, istekli tarafından iş deneyimini tevsiken özel sektöre yapılan işlerden elde edilen iş deneyim belgesinin usulüne uygun olarak düzenlenmediği, bu kapsamda sözleşmenin bir örneğinin ve sözleşme kapsamında kesilen faturaların asıllarının ya da vergi dairesi, noter veya meslek mensubu onaylı örneklerinin sunulmadığı, ayrıca bu kapsamda sunulan faturaların toplam tutarının sözleşme tutarından farklı olduğu, özel sektöre yapılan bir işe ilişkin sunulan sözleşmenin gerçeğe uygun olmayıp geçmişe yönelik olarak imzalandığı, ilgili firma tarafından düzenlenen sözleşmenin şirket yetkilileri tarafından imzalanmadığı, sözleşmede belirtilen fatura kesim tarihleri ile sunulan faturaların düzenlenme tarihlerinin birbiri ile uyumlu olmadığı, bu durumda işin sözleşmede belirtilen sürede tamamlanıp tamamlanmadığını anlamanın mümkün olmadığı, ihale uhdesinde bırakılan firma ile ilgili olarak www.ticaretsicil.gov.tr yapılan sorgulamada 12.03.2018 tarihli ve 9534 sayılı Ticaret Sicili Gazetesinde Elazığ Ticaret Sicil Müdürlüğünde firmanın kurulduğu, şirketin kurulduğu tarihten bu yana “https://ekap.kik.gov.tr” üzerinden yapılan sorgulamada 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre ihale edilen işlerden elde edilmiş veya tamamlamış olduğu “Yavru sazan balığı üretimi yetiştiriciliği veya kuluçkahane alanında yapılan işler ,Özel ve/veya kamuda deniz ve/veya tatlı sularda yapılan yavru balık/balık veya diğer su ürünleri yetiştiriciliği, kuluçkahanelerde yavru üretimi, su ürünleri alanında plan, proje, mühendislik ve danışmanlık hizmetleri, su ürünleri avcılığı, işlemesi, nakli ve pazarlaması, yem üretimi ve pazarlaması, balık ürünleri üretimi ve pazarlaması ile su ürünleri yetiştiriciliğinde kullanılan alet-ekipmanları üreten, pazarlayan veya kurulumunun yapılması gibi işler ayrı ayrı veya birlikte benzer iş olarak kabul edilecektir.” yaptığına dair herhangi bir işinin olmadığı dolayısıyla İstekli tarafından iş deneyim belgesine ilişkin yeterlik kriterini karşılamadığı, fiziki bir belgenin yeterlik değerlendirmesinde kullanılamayacağı, aksi yorumun güvenilirlik ilkesi ile bağdaşmayacağı,

2) Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi ile ikinci teklif sahibi isteklilerin ciro ve bilanço değerlerinin ihalede istenilen şartları sağlamadığı, İdari Şartname’nin 7.4.2’nci ve 7.4.3’üncü maddesine uygun olarak bilanço ve ciro bilgilerinin tevsik edilmediği,

3) Ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi ile ikinci teklif sahibi isteklilerin Geçici Teminat Mektubunun geçerlilik süresinin İdari Şartname’nin 26.3’üncü maddesine uygun olmadığı, teklif edilen bedelin ise %3’ünü karşılamadığı,

4) Ömer Durmuş’un “Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi”nin geçerlilik süresinin dolduğu ve anılan belgenin yenilenmediği,

5) Ömer Durmuş tarafından Birim Fiyat Teklif Cetvelinde yer alan “İşçi (Brüt asgari ücretin %20 fazlası)” düzenlemesine rağmen işçi ücretlerinin Kamu İhale Genel Tebliği’nin 78.3.1’inci maddesine uygun olarak teklif verilmediği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında 4734 sayılı Kanunun 4 üncü maddesindeki tanımlar yanında;

a) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer usullerle gerçekleştirilen, teçhizat, ekipman, mali güç ve uzmanlık ile personel ve organizasyon gerekleri bakımından benzer özellik taşıyan işleri,

… ifade eder.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde “…(4) İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat vb. belgelerin adaylar veya istekliler tarafından sunulmasına ilişkin hükümlere, ilan ve ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede yer verilir. İş ortaklarının her birinin söz konusu belgeleri ayrı ayrı sunması, konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmına ilişkin belgeleri sunması zorunludur.” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesinde “(1) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesi düzenlenemez. Bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde aşağıdaki esaslar uygulanır:

(a) Yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri ile sözleşmeye ait damga vergisinin ihale ilan tarihi itibarıyla ödendiğine ilişkin belgeler, personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgeler, iş deneyimini gösteren belgelerdir. Aday veya istekli, iş deneyimini gösteren bu belgeleri başvuru veya teklifi kapsamında sunar. Bu maddede belirtilen işler için iş deneyim belgesi düzenlenmiş olsa bile, ihale komisyonunca dikkate alınamaz.

(c) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan kurum ve kuruluşlara gerçekleştirilen işlere ilişkin iş deneyim tutarının tespitinde, diğer belgelerin de bu tutarı doğrulaması şartıyla işin sözleşmesinde yazılı bedeli aşmamak üzere fiilen yapılan iş tutarı dikkate alınır. Sözleşmede iş artışına ilişkin hüküm bulunması durumunda, ayrıca sözleşme tutarının % 10’unu aşmamak üzere tamamlanan iş tutarı da dikkate alınır.

(ç) Sözleşmenin, iş eksilişi yapılarak sona erdirilmesi durumunda, tarafların işin bu şekilde tamamlandığı hususunda anlaştığını gösterir belgenin iş deneyimini gösteren diğer belgelerle birlikte sunulması zorunludur.

(d) İş deneyimini gösteren belgelerin değerlendirilmesinde ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabulü gerçekleştirilen işlerde, iş deneyimini gösteren belge tutarı tam olarak dikkate alınır. Kabulü, ihale ve son başvuru tarihi ile ilk ilan veya davet tarihi arasında yapılmış olan işler de bu kapsamda değerlendirilir. Sözleşmede kabul tarihine ilişkin bir düzenleme bulunmuyor ise, iş deneyimini gösteren belgeler kapsamında sunulan faturalardan en son düzenlenen faturanın tarihi kabul tarihi olarak dikkate alınır.

(e) Birim fiyat üzerinden bağıtlanan ve toplam sözleşme tutarı bulunmayan süresi belirli bir sözleşmeye dayalı olarak ve sözleşme süresi içinde gerçekleştirilen işin tutarını gösteren faturalardaki tutarların toplamı, toplam sözleşme tutarı olarak kabul edilir.

(f) İş deneyimini gösteren belgelerin değerlendirilmesinde varsa fiyat farkları ile KDV hariç olarak belirlenen tutarlar dikkate alınır. …” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Değerlendirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 48’inci maddesinde “(1) İhale konusu iş veya benzer işlerle ilgili tek sözleşmeye dayalı olarak iş deneyimini gösteren belgeler değerlendirmeye alınır. Birden çok iş deneyimini gösteren belge hiçbir şekilde toplanamaz.

(2) İş deneyimini gösteren belgelerde yer alan ancak, ihale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz…” hükmü yer almaktadır.

Su Ürünleri Yetiştiriciliği Yönetmeliği’nin “Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi” başlıklı 9’uncu maddesinde “…e) Herhangi bir nedenle faaliyetlerine son verilen su ürünleri yetiştiricilik tesislerinin Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgeleri, iptal edilmek üzere İl Müdürlükleri tarafından Bakanlık merkez teşkilatına gönderilir.

f) Herhangi bir nedenle üretime ara verecek olan müteşebbisler, ara verme gerekçesini ve süresini belirten dilekçelerine yetiştiricilik belgesinin aslına eklemek suretiyle İl Müdürlüğüne müracaat ederler. Bu tesislere ait yetiştiricilik belgelerinin asılları, söz konusu tesis yeniden üretime başlayıncaya kadar İl Müdürlüklerinde muhafaza altında tutulur. Söz konusu durumla ilgili olarak İl Müdürlükleri tarafından Bakanlık merkez teşkilatına bilgi verilir…” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 2025 Yılı Keban Su Ürünleri Balık Üretim Tesisi Balıklandırma Amaçlı Yavru Üretimi İşi 15000000 (onbeş milyon) adet pullu sazan balığı (Cyprinus carpio)

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

Keban Su Ürünleri Balık Üretim Tesisinde 15000000 (onbeş milyon) adet pullu sazan balığı (Cyprinus carpio) üretim hizmeti alımı

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Keban Su ürünleri Balık Üretim Tesisi Keban/Elazığ” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “İhaleye ilişkin bilgiler” başlıklı 3’üncü maddesinde “3.1.

a) İhale kayıt numarası: 2025/107034

b) İhale usulü: Açık ihale.

c) İhale (son teklif verme) tarihi ve saati: 25.02.2025

Saat: 10:00

ç) İhale komisyonunun toplantı yeri (e-tekliflerin açılacağı adres): Elazığ İl Tarım ve Orman Müdürlüğü

3.2. Teklifler, ihale (son teklif verme) tarih ve saatine kadar EKAP üzerinden e-teklif olarak sunulur. İhale (son teklif verme) saatine kadar EKAP’a yüklenemeyen teklifler değerlendirmeye alınmaz.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

ı) İhale konusu işin ya da malın satış faaliyetinin yerine getirilebilmesi için ilgili mevzuat gereğince alınması zorunlu olan sicil, izin, ruhsat, faaliyet belgesi vb. belgeler:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi

Su Ürünleri yetiştiriciliği konusunda faaliyet gösterdiğine dair yetiştiricilik belgesi veya Kuluçkahane izin belgesi yeterlilik bilgileri tablosunda sunulacaktır

Tüm ortakların sunması gerekmektedir.

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri,

sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.

İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70’ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10’unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30’undan az olmaması gerekir. Ancak, ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmı için istenen iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesini sunması halinde, iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir. İş ortaklığında teknolojik ürün deneyim belgesini sunan ortağın kendisine ait iş deneyim tutarına ilişkin asgari yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir. Konsorsiyum ortağının teknolojik ürün deneyim belgesini sunması halinde ise, belgeyi sunduğu kısım veya kısımlar için iş deneyimine ilişkin yeterlik kriterini sağladığı kabul edilir.

7.5.2. Bu Madde boş bırakılmıştır.

7.5.3. Bu madde boş bırakılmıştır.

7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

{Belirtilmemiştir}

7.5.5 Bu Şartnamenin 7 nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterleri tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmaz.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Yavru sazan balığı üretimi yetiştiriciliği veya kuluçkahane alanında yapılan işler ,Özel ve/veya kamuda deniz ve/veya tatlı sularda yapılan yavru balık/balık veya diğer su ürünleri yetiştiriciliği, kuluçkahanelerde yavru üretimi, su ürünleri alanında plan, proje, mühendislik ve danışmanlık hizmetleri, su ürünleri avcılığı, işlemesi, nakli ve pazarlaması, yem üretimi ve pazarlaması, balık ürünleri üretimi ve pazarlaması ile su ürünleri yetiştiriciliğinde kullanılan alet-ekipmanları üreten, pazarlayan veya kurulumunun yapılması gibi işler ayrı ayrı veya birlikte benzer iş olarak kabul edilecektir.” düzenlemesi yer almaktadır.

İhale üzerinde bırakılan Sena Su Ürünleri ve Gıda Tarım Elektrik Turizm Hayv. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından Yeterlik Bilgileri Tablosu’nun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” başlıklı sütununun “EKAP’ta Kayıtlı Olmayan Yüklenici İş Bitirme Belgesi” kısmında “694283-603-00002_BALIK YETİŞTİRİCİLİK SÖZLEŞMESİ.pdf” bilgilerinin beyan edildiği görülmüştür.

İstekli tarafından iş deneyim kriterinin karşılanması amacıyla beyan edilen ve EKAP’a yüklenen belgeler incelendiğinde, istekli ile Keban Su Ürünleri Gıda İnş. Tarım Mad. Paz. San. Tic. Ltd. Şti. arasında düzenlenen “Balık Yetiştiriciliği Sözleşmesi”, Damga Vergisinin tahsiline ilişkin dekont, 1 adet fatura ve SGK Sigortalı Hizmet Listelerinin yer aldığı görülmüştür.

İhale üzerinde bırakılan Sena Su Ürünleri ve Gıda Tarım Elektrik Turizm Hayv. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. ile Keban Su Ürünleri Gıda İnş. Tarım Mad. Paz. San. Tic. Ltd. Şti. arasında düzenlenen “Balık Yetiştiriciliği Sözleşmesi” incelendiğinde;

“…

MADDE 3- İŞYERİNDE YÜRÜTÜLEN ASIL İŞ’İN TANIMI

Sözleşme konusu iş; işveren tarafından hazırlanan teknik şartnameye uygun olarak yüklenicinin bu şartname kriterlerini karşılayan balık yetiştiricilik tesislerinde; Su Ürünleri Tarım ve Orman Bakanlığı Su Ürünleri Yetiştiriciliği Yönetmeliği esaslarına uygun olarak alabalık ve alabalık yavrusunun üretimi ve piyasa arz edilmesi işidir.

MADDE 4- SÖZLEŞME KAPSAMINDA YÜKLENİCİ’NİN YAPACAĞI İŞİN MAHİYETİ VE SÖZLEŞME BEDELİ

Aşağıda belirtilen su ürünlerinin üretilmesi sonucunda üretilen su ürünü işverence alınacağı garanti edilir. Su ürünlerinin üretimine ilişkin üretim tesisleri ve işletilmesi ile istihdam edilecek personel gideri ile üretim maliyetlerinin tamamı yüklenici sorumluluğundadır. Bu işlemlerin tamamı yüklenici kabiliyeti ( personel makine ekipman vb. organisazyon) ile gerçekleştirilecektir. Ürünün alınan yönetmelik

Anılan yönetmelik kapsamında yetiştirilen su ürünleri üretimine ilişkin tüm giderler yüklenici sorumluluğunda olup sözleşme süresi içinde gerek yavru olarak gerekse sofralık tüketime uygun üretilen balıklar aşağıda yer alan birim fiyatlar üzerinde işverence alınır. Yüklenici ise üretim sürecinde kendi tesislerinde üretilen su ürünlerinin aşağıda belirtilen birim fiyatı dışında fiyat farkı vb. maliyetleri işverenden talep edemez.

Yavru Alabalık birim fiyatı : 2 TL/Adet

Alabalık birim fiyatı : 15-20 gram 12 TL/Adet

Alabalık birim fiyatı : 80-100 gram 100 TL / Kilogram

İşveren yukarıda yer alan birim fiyat esas alınarak yüklenici tarafından üretilen su ürünlerinin ilişkin her teslimattan sonraki 90 gün içerisinde öder veya mahsuplaşır.

MADDE 5- İŞİN BAŞLAMA VE BİTİŞ TARİHİ

İşbu sözleşme ana sözleşme niteliğinde olup bu sözleşmeye bağlı olmak üzere işveren ve yüklenici arasında alt sözleşmeler yapılabilir. Bu sözleşme; 01.01.2024 tarihinde yürürlüğe girer ve 30.04.2024 tarihinde alt sözleşmeler yapılmadığı sürece kendiliğinden sona erer. Ancak ana sözleşmeye bağlı alt sözleşmeler yapılması halinde sözleşme başlangıcının ana sözleşmenin başlangıç tarihi, sözleşme bitiminin ise alt sözleşmenin bitim tarihi olarak kabul edilecektir. İşin bitimine ilişkin tanımlanan bu tarih işin kabul/bitiş tarihi olarak kabul edilecektir.

MADDE 6- İŞİN YÜRÜTÜLMESİNDE İSTİHDAM EDİLECEK PERSONEL

Söz konusu iş nitelikli personel eliyle gördürülür. İşin yürütülmesinde her kademede çalışacak personel ve işletmeci açısından hak ve sorumluluk doğuran İş Kanunu, İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu, Su Ürünleri Kanunu Sosyal Sigortalar ve Genele Sağlık Sigortası Kanunu Mali Mesulliyet Sigortası ile bu alana ilişkin mevzuattan kaynaklanan yükümlülükler ile varsa yüklenici ile çalışan işçilerin bağlı olduğu sendika arasında yapılan toplu iş sözleşmesinin yükümlülüklerinin yerine getirilmesinde yüklenici sorumludur.

MADDE 10- SON HÜKÜM

İşbu sözleşmenin yürütülmesi ile taraflara sorumluluk doğuran işleme esas harca tabi değer 30.000,00 TL (Otuz bin Türk Lirası) TL’dır.

İşbu sözleşme 10 ( On) madde ve 3( üç )sayfa olarak düzenlenmiş olup tarafların karşılıklı mutakabatı sağlanarak 1 nüsha olarak 01.01.2024 tarihide düzenlenerek imza altına alınmıştır.” düzenlemesine yer verildiği görülmüştür.

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 47’nci maddesinde; gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesinin düzenlenemeyeceği, bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde yurt dışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri ile sözleşmeye ait damga vergisinin ihale ilan tarihi itibarıyla ödendiğine ilişkin belgelerin, personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgelerin, iş deneyimini gösteren belgeler olduğu,

Ayrıca anılan Yönetmelik maddesinde gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa gerçekleştirilen işlerde, iş deneyimi oluşturan belgelere açıkça yer verildiği, dolayısıyla sözleşme, fatura örnekleri ile sözleşmeye ait damga vergisinin ve personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgelerin sunulması gerektiği, anlaşılmıştır.

İtirazen şikayete konu ihalede idare tarafından isteklilerce teklif edilen bedelin % 25’ten az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulmasının istenildiği, “Yavru sazan balığı üretimi yetiştiriciliği veya kuluçkahane alanında yapılan işler, Özel ve/veya kamuda deniz ve/veya tatlı sularda yapılan yavru balık/balık veya diğer su ürünleri yetiştiriciliği, kuluçkahanelerde yavru üretimi, su ürünleri alanında plan, proje, mühendislik ve danışmanlık hizmetleri, su ürünleri avcılığı, işlemesi, nakli ve pazarlaması, yem üretimi ve pazarlaması, balık ürünleri üretimi ve pazarlaması ile su ürünleri yetiştiriciliğinde kullanılan alet-ekipmanları üreten, pazarlayan veya kurulumunun yapılması gibi işler ayrı ayrı veya birlikte benzer iş olarak kabul edilecektir.“nin benzer iş olarak belirlendiği görülmüştür.

İstekli tarafından iş deneyiminin tevsiki amacıyla özel sektöre taahhüt edilen iş kapsamında sunulan sözleşme konusu işin “alabalık ve alabalık yavrusunun üretilmesi ve piyasaya arzedilmesi” olarak tanımlandığı, sözleşmenin 4’üncü maddesinde ise işin mahiyetinin “alabalık ve yavru alabalık üretilmesi” olarak belirtildiği görülmüş olup, söz konusu işin benzer iş tanımına uygun olduğu anlaşılmıştır.

Sözleşme ekinde 25.04.2024 tarihli ve KDV dahil 5.050.000,00 TL(KDV hariç 5.000.000,00 TL) tutarında 1 adet e-arşiv fatura sunulduğu, sunulan fatura https://ebelge.gib.gov.tr/earsıvsorgulama.html adresinden sorgulandığında “sistemde kayıtlıdır” bilgisine ulaşıldığı, damga vergisinin fatura bedeli üzerinden (5.050.000,00 x 9,48/1000=47.874,00 TL) yatırılması gerektiği, yine sözleşme ekinde yer alan Damga Vergisinin tahsiline ilişkin dekontta damga vergisi olarak 47.874,00 TL ödemenin gerçekleştirildiği anlaşılmıştır.

Anılan istekli tarafından teklif edilen bedelin 12.295.775,00 TL olduğu, dolayısıyla sunulması gereken asgari iş deneyim belge tutarının 3.073.943,75 TL olduğu, anılan istekli tarafından sunulan fatura tutarının ihalede istenen asgari iş deneyim tutarını karşıladığı anlaşılmıştır.

Yine sözleşme ekinde sözleşme konusu işin başlama ve bitiş tarihleri aralığında iş kapsamında çalıştırılan personele ilişkin SGK Sigortalı Hizmet Listelerinin sunulduğu görülmüştür.

Diğer yandan, ihaleyi gerçekleştiren idare tarafından Sena Su Ürünleri ve Gıda Tarım Elektrik Turizm Hayv. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifi kapsamında beyan ettiği sözleşmeye ilişkin düzenlenen faturaya konu üretim faaliyetinin gerçekleştirilip gerçekleştirilmediği hakkında tespit yapılabilmesi için Elazığ İl Tarım ve Orman Müdürlüğü Balıkçılık ve Su Ürünleri Şube Müdürlüğü’ne 28.02.2025 tarihli ve 18245956 sayılı yazının gönderildiği,

Balıkçılık ve Su Ürünleri Şube Müdürlüğü’ne ait 03.03.2025 tarihli ve 18266683 sayılı cevap yazısında “İlgi yazınız incelenmiş olup, Keban baraj gölü 6. Bölgede 250 ton/yıl kapasiteli 23-167 belge nolu Sena Su Ürünleri Ltd. Şti. ne ait tesis alabalık yetiştiricilik tesisi olup, 2024 yılında SKS sisteminde ve 2025 yılında yerinde yapılan denetimde herhangi bir balıkçılık faaliyeti yapılmadığı görülmüş olup tutanak tutulduğu ekte sunulmuştur.

Firmanın kesmiş olduğu yavru alabalık satış faturasının SKS sitemimizle ilgili herhangi bir bağlantısı yoktur. Faturanın maliye kısmında araştırılması hususunu;

Bilgilerinize arz ederim.” bilgilerinin yer aldığı,

Anılan cevap yazısının ekinde yer alan tutanakta “28.02.2025 tarihinde Keban Baraj Gölü 6. Bölgede Esenkent mevkiinde bulunan, 23-167 belge numaralı ve 250 ton/yıl kapasiteli Sena Su Ürünlerine ait Yetiştiricilik tesisinin bulunduğu yer ve koordinatlarına gidilerek bahse konu tesisin koordinat noktalarında kurulu bulunmadığı dolayısıyla balıkçılık faaliyetlerinin yapılmadığı görülmüştür. İş bu tutanak tarafımızdan olay mahallinde tutanak tanzim edilerek kayıt altına alınmıştır.28.02.2025” bilgilerinin yer aldığı görülmüştür.

Su Ürünleri Yetiştiriciliği Yönetmeliği’nin 9’uncu maddesinin (f) bendinde, herhangi bir nedenle üretime ara verecek olan müteşebbisler, ara verme gerekçesini ve süresini belirten dilekçelerine yetiştiricilik belgesinin aslına eklemek suretiyle İl Müdürlüğüne müracaat edeceği, bu tesislere ait yetiştiricilik belgelerinin asılları, söz konusu tesis yeniden üretime başlayıncaya kadar İl Müdürlüklerinde muhafaza altında tutulacağı ve söz konusu durumla ilgili olarak İl Müdürlükleri tarafından Bakanlık merkez teşkilatına bilgi verileceği hüküm altına alınmıştır.

İdari Şartname’nin 7.1.ı’nci maddesinde, isteklilerin ihale konusu işe ilişkin faaliyetinin yerine getirilebilmesi için ilgili mevzuat gereğince alınması zorunlu olan Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgelerini tekliflerin kapsamında ihaleye sunmaları gerektiğine yönelik düzenlemeye yer verilmiştir.

Sena Su Ürünleri ve Gıda Tarım Elektrik Turizm Hayv. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.ne ait yeterlik bilgileri tablosu incelendiğinde, tablonun “Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri” kısmında “23-167 numaralı Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi”nin beyan edildiği görülmüştür.

İtirazen şikayete konu ihalenin konusunun 15 milyon adet yavru pullu sazan balığı üretimi işi olduğu, ihaleye teklif sunan isteklilerin ihale konusu işi yerine getirebilmesi için hem ihale konusu alanda faaliyette bulunması hem de İdari Şartname’nin 7.1.ı’nci maddesi düzenlemeleri uyarınca yasal olarak izne sahip olmaları gerekmektedir.

Elazığ İl Tarım ve Orman Müdürlüğü Balıkçılık ve Su Ürünleri Şube Müdürlüğü tarafından yapılan denetim neticesinde 23-167 belge numaralı Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi kapsamında 2024 ve 2025 yıllarında Sena Su Ürünleri ve Gıda Tarım Elektrik Turizm Hayv. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından herhangi bir balık yetiştiriciliği faaliyetinin gerçekleştirilmediği, 23-167 belge numaralı Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi için izin verilmiş olan koordinatlarda kurulu balık yetiştiricilik tesisinin bulunmadığı tespitleri dikkate alındığında, Su Ürünleri Yetiştiriciliği Yönetmeliği’nin 9’uncu maddesinin (f) bendinde hükmü uyarınca anılan isteklinin üretim faaliyetine ara vermiş olduğunun kabul edilmesi ve üretim tesisi adına düzenlenmiş Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesinin Elazığ İl Müdürlüğüne teslim edilmiş olması gerektiği anlaşılmış olup Sena Su Ürünleri ve Gıda Tarım Elektrik Turizm Hayv. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından teklifi kapsamında sunulan 23-167 belge numaralı Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi ile İdari Şartname’nin 7.1.ı’nci maddesi düzenlemeleri uyarınca belirlenen yeterlik kriterinin sağlanamayacağı sonucuna ulaşılmıştır.

Yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler dikkate alındığında, Sena Su Ürünleri ve Gıda Tarım Elektrik Turizm Hayv. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerekmektedir.

Ek olarak Sena Su Ürünleri ve Gıda Tarım Elektrik Turizm Hayv. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından teklifi kapsamında sunulan 23-167 belge numaralı Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi hakkında gerekli incelemelerin yapılması ve işlemlerin uygulanması adına Tarım ve Orman Bakanlığına bildirimde bulunulması gerektiği sonucuna varılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Bilanço veya eşdeğer belgeler” başlıklı 35’inci maddesinde “(1) Bilançonun veya eşdeğer belgelerin istenildiği ihalelerde ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait;

a) Yayınlanması zorunlu olan yıl sonu bilançosunun veya gerekli bölümlerinin,

b) (a) bendinde belirtilen belgelere eşdeğer belgelerin,

her ikisinin de idarece istenilmesi zorunludur.

(2) Bilanço veya eşdeğer belgeler kapsamında;

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi sunar.

(3) Adayın veya isteklinin ikinci fıkra uyarınca sunduğu belgelerde;

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi gerekir.

(4) Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(5) İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait belgelerini sunmayanlar, iki önceki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde yeterlik kriterini sağlayamayanlar ise iki önceki yılın belgeleri ile üç önceki yılın belgelerini sunabilirler. Bu durumda, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(7) Bilanço veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen bilanço veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ise o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.

(10) Aday veya isteklinin ortak girişim olması halinde, ortakların her birinin istenen belgeleri ayrı ayrı sunması ve üçüncü fıkranın (a), (b) ve (c) bentlerinde veya serbest meslek kazanç defteri özetine ilişkin dokuzuncu fıkrada belirtilen kriterleri sağlaması zorunludur.” hükmü yer almaktadır.

Aynı Yönetmelik’in “İş hacmini gösteren belgeler” başlıklı 36’ncı maddesinde “(1) İş hacmini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde;

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgenin, her ikisinin de idarelerce istenilmesi zorunludur.

(2) Aday veya isteklinin birinci fıkrada belirtilen belgelerden birini sunması yeterlidir. Serbest meslek erbabının iş hacmi serbest meslek kazanç defteri özeti ile belgelendirilir.

(3)Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.

(4) Toplam ciro; gelir tablosundaki brüt satışlar tutarından, satıştan iadeler, satış iskontoları ve diğer indirimlerin tutarları düşülmek suretiyle ulaşılan net satışlar tutarıdır.

(5)Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen hizmet işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.

(8) Altıncı ve yedinci fıkralardaki kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(9) İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait gelir tablosunu sunmayanlar, iki önceki yılın gelir tablosunu sunabilirler. Bu gelir tablosunun yeterlik kriterini sağlayamaması halinde, iki önceki yılın ve üç önceki yılın gelir tabloları sunulabilir. Bu durumda, gelir tabloları sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(11) Gelir tablosunun veya serbest meslek kazanç defteri özetinin yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen gelir tablosunun o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeyi düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.

(12) İş ortaklığı olarak ihaleye katılan aday ve isteklilerde; iş hacmine ilişkin kriterlerin, her bir ortak tarafından iş ortaklığındaki hissesi oranında sağlanması zorunludur.

(14) Aday veya isteklinin, ortak girişimin ortağı olarakgerçekleştirdiği hizmet işleri ile ilgili ciro tutarı; iş ortaklığındaki hissesi oranında, konsorsiyumda ise taahhüt ettikleri iş kısımları üzerinden hesaplanır.

(15) Aday veya isteklinin iş hacmi tutarının değerlendirilmesinde, kendi iş hacmi tutarı ile birlikte ortak olduğu ortak girişime/girişimlere ait iş hacmi tutarı da hissesi oranında dikkate alınarak toplanmak suretiyle toplam iş hacmi tutarı belirlenir. Bu durumda aday veya isteklinin iş hacmi tutarı kullanılan ortak girişimdeki/girişimlerdeki hisse oranını gösteren belgelerin de teklif kapsamında sunulması gerekmektedir.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İş hacmine ilişkin belge tutarlarının güncellenmesi” başlıklı 37’nci maddesinde “(1) İş hacmine ilişkin belge tutarları aşağıdaki şekilde güncellenir:

a) Yıllık toplam ciro, gelirin elde edildiği yılın Haziran ayına ait endeksin, ilk ilan veya davet tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endekse oranlanması suretiyle bulunan katsayı üzerinden güncellenir.

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro, fatura tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endeksin, ilk ilan veya davet tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endekse oranlanması suretiyle bulunan katsayı üzerinden güncellenir.” hükmü yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.4. Ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.4.1. Bu madde boş bırakılmıştır.

7.4.2. İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri.

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağladığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir tarafından standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi (Standart Form: KİK025.1/H)

sunmaları gerekmektedir.

Sunulan bilanço veya eşdeğer belgelerde;

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi

gerekir.

Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait belgelerini sunmayanlar, iki önceki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde yeterlik kriterini sağlayamayanlar ise iki önceki yılın belgeleri ile üç önceki yılın belgelerini sunabilirler. Bu durumda, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.”>

Bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ise o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.

Yabancı ülkede düzenlenen yayımlanması zorunlu olmayan bilançoların veya bunların bölümlerinin ibraz edilmemesi durumunda, yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığı o ülke mevzuatına göre bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış belge ile tevsik edilebilir.

Serbest meslek erbabı tarafından sunulan, ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve onaylanmış serbest meslek kazanç defteri özetinde gösterilen değerlere göre, son yıla ait toplam gelirin toplam gidere oranının veya son iki yıla ait gelir ve giderlerin parasal tutarlarının ortalaması üzerinden bulunacak oranın en az (1,25) olması şartı aranır. Serbest meslek kazanç defteri özetinin yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması gerekir.

İsteklinin ortak girişim olması halinde, ortakların her birinin istenen belgeleri ayrı ayrı sunması ve yukarıda belirtilen kriterleri sağlaması zorunludur.

7.4.3. İstekli tarafından;

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgeler,

birinin sunulması yeterlidir.

Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.

Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen hizmet işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.

Toplam cironun teklif edilen bedelin % 25’inden, hizmet işleri ile ilgili cironun ise teklif edilen bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.

Bu kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait gelir tablosunu sunmayanlar, iki önceki yılın gelir tablosunu sunabilirler. Bu gelir tablosunun yeterlik kriterini sağlayamaması halinde, iki önceki yılın ve üç önceki yılın gelir tabloları sunulabilir. Bu durumda, gelir tabloları sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

Gelir tablosunun veya serbest meslek kazanç defteri özetinin, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen gelir tablosunun o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeyi düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.

İş ortaklığı olarak ihaleye katılan isteklilerde; iş hacmine ilişkin kriterlerin, her bir ortak tarafından iş ortaklığındaki hissesi oranında sağlanması zorunludur.

İsteklinin iş hacmi tutarının değerlendirilmesinde, kendi iş hacmi tutarı ile birlikte ortak olduğu ortak girişime/girişimlere ait iş hacmi tutarı da hissesi oranında dikkate alınarak toplanmak suretiyle toplam iş hacmi tutarı belirlenir. Bu durumda isteklinin iş hacmi tutarı kullanılan ortak girişimdeki/girişimlerdeki hisse oranını gösteren belgelerin de teklif kapsamında sunulması gerekmektedir.” düzenlemesi yer almaktadır

İtirazen şikayete konu ihalenin 25.02.2025 tarihinde gerçekleştirildiği (yılın ilk dört ayında) dikkate alındığında, İdari Şartname’nin 7.4’üncü maddesinde düzenlenen ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin kriterleri 2023 yılına ilişkin bilanço ve gelir tablosu bilgileri ile karşılayabilecekleri anlaşılmaktadır.

Yapılan incelemede, ihale üzerinde bırakılan istekli Sena Su Ürünleri ve Gıda Tarım Elektrik Turizm Hayv. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun, “Ekonomik ve Mali Yeterliğe İlişkin Bilgiler” sütununun, “Bilanço Bilgileri (Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar)” satırının, “Cari Oran (Dönen Varlıklar/Kısa Vadeli Borçlar)” kısmında “32,63183976” beyanının; “Öz Kaynak Oranı (Öz Kaynaklar/Toplam Aktif)” kısmında “0,98057581” beyanının; “Kısa Vadeli Banka Borçlarının Öz Kaynaklara Oranı” kısmında “0” beyanının; “Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar” kısmında “2023” beyanının yer aldığı,

Sena Su Ürünleri ve Gıda Tarım Elektrik Turizm Hayv. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilanço bilgilerinin EKAP üzerinden sorgulanması neticesinde; bahse konu bilgilerin birbiriyle uyumlu ve 2023 yılına ilişkin olduğu, ilgili mevzuat hükümlerine göre cari oranın 0,75’ten az olmaması, öz kaynak oranının en az 0,15 olması, kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklarına oranının ise 0,50’den küçük olması gerektiği, bu bağlamda anılan istekli tarafından beyan edilen bilanço bilgilerindeki oranların söz konusu oranları karşıladığı,

“İş Hacmi Bilgileri” satırında “Yeterlik Değerlendirmesine Esas Alınması İstenen Yıllar ve Bu Yıllara Ait Toplam Ciro Tutarı: “2023- ******70,65 TRY, 2022- *****64,10 TRY” beyanının yer aldığı görülmüştür.

Anılan isteklinin teklif bedeli (12.295.775,00 TL) dikkate alındığında sağlanması gereken asgari iş hacmi tutarının (12.295.775,00 TLx0,25) 3.073.943,75 TL olduğu, isteklinin 2023 yılına ait toplam cirosunun güncellenmemiş tutarının dahi teklif bedelinin % 25’inden az olmadığı anlaşılmıştır.

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli Ömer Durmuş tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun,“Ekonomik ve Mali Yeterliğe İlişkin Bilgiler” sütununun, “Bilanço Bilgileri (Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar)” satırının, “Cari Oran (Dönen Varlıklar/Kısa Vadeli Borçlar)” kısmında “11,11927425” beyanının; “Öz Kaynak Oranı (Öz Kaynaklar/Toplam Aktif)” kısmında “0,92203905” beyanının; “Kısa Vadeli Banka Borçlarının Öz Kaynaklara Oranı” kısmında “0” beyanının; “Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar” kısmında “2023” beyanının yer aldığı,

Ömer Durmuş tarafından yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilanço bilgilerinin EKAP üzerinden sorgulanması neticesinde; bahse konu bilgilerin birbiriyle uyumlu ve 2023 yıllarına ilişkin olduğu, ilgili mevzuat hükümlerine göre cari oranın 0,75’ten az olmaması, öz kaynak oranının en az 0,15 olması, kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklarına oranının ise 0,50’den küçük olması gerektiği, bu bağlamda anılan istekli tarafından beyan edilen bilanço bilgilerindeki oranların söz konusu oranları karşıladığı,

“İş Hacmi Bilgileri” satırında “Yeterlik Değerlendirmesine Esas Alınması İstenen Yıllar ve Bu Yıllara Ait Toplam Ciro Tutarı: “2023-******49,29TRY, 2022-******37,80 TL” beyanının yer aldığı görülmüştür.

Anılan isteklinin teklif bedeli (15.787.950,00 TL) dikkate alındığında sağlanması gereken asgari iş hacmi tutarının (15.787.950,00 TLx0,25) 3.946.987,50 TL olduğu, isteklinin 2023 yılına ait toplam cirosunun güncellenmemiş tutarının dahi teklif bedelinin % 25’inden az olmadığı anlaşılmıştır.

Yapılan tüm bu inceleme ve tespitler neticesinde başvuru sahibi isteklinin iddialarının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Geçici teminat” başlıklı 33’üncü maddesinde “İhalelerde, teklif edilen bedelin % 3’ünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır…” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Teminatlar” başlıklı 55’inci maddesinde “(1) İhalelerde, teklif edilen bedelin yüzde üçünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır.

(4) Teminat mektuplarının kapsam ve şeklinin, bu Yönetmeliğin ekinde yer alan standart formlara uygun olması zorunludur. Standart formlara uygun olarak düzenlenmemiş teminat mektupları geçerli kabul edilmez. İstekli tarafından sunulacak geçici teminatın Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınması durumunda, mektuba kuruluş tarafından verilen ayırt edici numaranın sunulmayacak belgeler tablosunda belirtilmesi yeterlidir.

(5) Geçici teminat olarak sunulan teminat mektuplarında geçerlilik tarihi belirtilmelidir. Bu tarih, ihale dokümanında belirtilen teklif geçerlilik süresinin bitiminden itibaren otuz günden az olmamak üzere istekli tarafından belirlenir…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Elektronik ihale” başlıklı 59/A maddesinde “…(6) Geçici teminat mektupları Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 21 inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınır ve mektuba ilişkin ayırt edici numara yeterlik bilgileri tablosunun ilgili bölümünde belirtilir. Bu maddeye uygun olarak alınmayan geçici teminat mektupları geçerli kabul edilmez. Geçici teminat mektubu dışındaki teminatların saymanlık ya da muhasebe müdürlüklerine yatırıldığına ilişkin bilgiler de aynı şekilde yeterlik bilgileri tablosunun ilgili bölümünde belirtilir.

(9) İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için, sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır. Bu değerlendirme sonucunda ihalede öngörülen şartları sağlamadığı anlaşılan teklifler değerlendirme dışı bırakılır…” hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Geçici Teminatlar” başlıklı 21’inci maddesinde “1) Kanunun 34 üncü maddesindeki değerler teminat olarak kabul edilir.

(2) Geçici teminat mektupları Kurumla “EKAP Üzerinden Online Bilgi Alışverişine Yönelik İşbirliği Yapılmasına Dair Protokol” imzalamış olan kuruluşlardan alınır. İlgilinin talebi halinde, kuruluş tarafından Ek-1’de yer alan “Geçici Teminat Mektubu Bilgileri Formu” düzenlenerek kendisine verilir. Geçici teminat mektupları, elektronik imza kullanılmak suretiyle elektronik veya ıslak imza kullanılmak suretiyle fiziki ortamda düzenlenebilir. Ancak düzenlenen geçici teminat mektubuna kuruluş tarafından ayırt edici bir numara verilerek mektuba ilişkin bilgilerin EKAP’a aktarılması ve verilen ayırt edici numaranın istekli tarafından e-teklif kapsamında EKAP üzerinden gönderilmesi gerekir. Geçici teminat mektuplarına ilişkin bilgilerin, 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa göre merkezi takas kuruluşu olarak faaliyet gösteren kuruluşlar dâhil yetkilendirilmiş merkezi bir kuruluş tarafından EKAP’a aktarılması durumunda da düzenlenen mektupların bu fıkraya uygun olarak alındığı kabul edilir…” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

c) Bu Şartnamede belirlenen geçici teminata ilişkin standart forma uygun geçici teminat mektubu veya geçici teminat mektupları dışındaki teminatların Saymanlık ya da Muhasebe Müdürlüklerine yatırıldığını gösteren makbuzlar…” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Geçici teminat” başlıklı 26’ncı maddesinde “26.1. İstekliler teklif ettikleri bedelin % 3’ünden az olmamak üzere kendi belirleyecekleri tutarda geçici teminat vereceklerdir. Teklif edilen bedelin % 3’ünden az oranda geçici teminat veren isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılır.

26.2. İsteklinin ortak girişim olması halinde toplam geçici teminat miktarı, ortaklık oranına veya işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarlarına bakılmaksızın ortaklardan biri veya birkaçı tarafından karşılanabilir. Ancak ortaklardan herhangi biri tarafından Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt dışında gerçekleştirilen işlerden elde edilen iş deneyiminin kullanılması durumunda, belgeyi kullanan ortak tarafından ilgisine göre iş ortaklıklarındaki hissesi oranında veya konsorsiyumlarda işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarının toplam teklif tutarına karşılık gelen oranda geçici teminat verilmesi zorunludur.

26.3. Geçici teminat olarak kullanılan teminat mektuplarında geçerlilik tarihi belirtilmelidir. Bu tarih, 25.05.2025 tarihinden önce olmamak üzere istekli tarafından belirlenir.

26.4. Geçici teminatı ihalede istenilen katılma şartlarını sağlamayan teklifler değerlendirme dışı bırakılacaktır.” düzenlemesi yer almaktadır.

Yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri ve doküman düzenlemelerinden, ihalelerde teklif bedelinin %3’ünden az olmamak üzere geçici teminat alınacağı, teminat mektuplarının kapsam ve şeklinin standart formlara uygun olması gerektiği, standart formlara uygun olarak düzenlenmemiş teminat mektuplarının geçerli kabul edilmeyeceği, ancak istekliler tarafından sunulacak geçici teminatın Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 21’inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınması durumunda, mektuba kuruluş tarafından verilen ayırt edici numaranın yeterlik bilgileri tablosunda belirtilmesinin yeterli olduğu anlaşılmaktadır.

İhale üzerinde bırakılan istekli Sena Su Ürünleri ve Gıda Tarım Elektrik Turizm Hayv. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “Teminata İlişkin Bilgiler” satırının “Geçici Teminat Mektubu /Kefalet Senedi” bölümünün, “Takasbank Referans Numarası” kısmında; “M10101252238929R” şeklinde beyanın yer aldığı,

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli Ömer Durmuş tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “Teminata İlişkin Bilgiler” satırının “Geçici Teminat Mektubu /Kefalet Senedi” bölümünün, “Takasbank Referans Numarası” kısmında; “M10101258542426R” şeklinde beyanın yer aldığı,

Şikâyete konu edilen tüm isteklilerin teminat mektubu veya kefalet senetlerinin tutarlarının ihalede sağlaması gereken asgari geçici teminat tutarlarını karşıladığı, ayrıca geçerlilik tarihlerinin de İdari Şartname’de belirtilen (25.05.2025) tarihten önce olmadığı görülmüştür.

Yapılan inceleme neticesinde, anılan istekliler tarafından elektronik ortamda alınmış geçici teminat mektubuna ait ayırt edici numaranın yeterlik bilgileri tablosunda beyan edildiği, yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerine göre beyan edilen geçici teminatların Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 21’inci maddesinin ikinci fıkrasına uygun olarak alınması durumunda standart forma uygunluk denetiminin aranmayacağı anlaşıldığından ve yeterlik bilgileri tablosunda geçici teminatlara ilişkin beyan edilen bilgilerin İdari Şartname’de istenilen şartları karşıladığı anlaşıldığından başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığı anlaşılmıştır.

4) Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:

b) Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;

1) İsteklinin, mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak faaliyette bulunduğunu ve teklif vermeye yasal olarak yetkili olduğunu kanıtlayan belgeler,

3) İsteklinin üretim ve/veya imalat kapasitesine, araştırma-geliştirme faaliyetlerine ve kaliteyi sağlamasına yönelik belgeler,

İhale konusu işin niteliğine göre yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtilir.

…” hükmü,

29.06.2024 tarih ve 25507 sayılı Resmi Gazete’de yayımlananSu Ürünleri Yetiştiriciliği Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde ” …

Bu Yönetmelikte geçen;

Su Ürünleri: Denizlerde ve iç sularda bulunan bitkiler ile hayvanlar ve bunların yumurtalarını ( 4915 Sayılı Kara Avcılığı Kanununun kapsamına giren hayvanlar hariç),

Su Ürünleri Yetiştiriciliği: Yetiştiricilik tesislerinde, entansif, yarı entansif veya ekstansif şartlarda yapılan, su ürünlerini üretme ve/veya büyütme (besicilik) faaliyetini,

Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi: Su ürünleri üretim faaliyetinde bulunan yetiştiricilere Bakanlık merkez teşkilatınca verilen belgeyi,

ifade eder.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi” başlıklı 9’uncu maddesinde “Su ürünleri yetiştiricilik tesislerine yetiştiricilik belgesi verilmesinde uygulanacak usul ve esaslar aşağıda açıklanmıştır:

a) Su ürünleri yetiştiricilik tesisine ve/veya kuluçkahaneye ilişkin su ve/veya alan kiralama işlemlerinin tamamlanıp üretime geçilmesinden sonra müteşebbis Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi (Ek-6) almak için il müdürlüğüne müracaat eder. Üretime geçilmesi için yeterli yatırımı yapmasına rağmen talep edilen türün çevresel ve mevsimsel şartlardan dolayı üretimine başlayamayan müteşebbis de Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi almak için il müdürlüğüne müracaat edebilir. Müracaatı müteakip, on beş gün içinde, il müdürlükleri tarafından denetim raporu düzenlenerek Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi onaylanmak üzere denetim raporu ile birlikte Bakanlık Merkez Teşkilatına gönderilir. Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi Bakanlık Merkez Teşkilatı tarafından onaylanır. Bakanlık Merkez Teşkilatı Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesinin onay yetkisini il müdürlüklerine devredebilir.

b) “Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi” her tesis için bir adet tanzim edilir. Onaylanan asıl belge müteşebbise verilir; tasdikli birer fotokopisi Bakanlık merkez teşkilatı ve İl Müdürlüğünde dosyalanır.

c) Söz konusu belge, tesisin idari binasında kolaylıkla görebilecek bir yerde asılı durur.

d) Proje değişikliği, proje devri, isim değişikliği ve benzeri durumlarda, yetiştiricilik belgesi iptal edilerek yeni duruma uygun Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi’nin düzenlenmesi için; proje ile ilgili olarak, kiralama yapılan kuruluştan da devir işlemleri sonuçlandırıldıktan sonra, daha önceki “Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi”nin aslı iptal edilmek ve yeni duruma uygun olarak düzenlenmiş “Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi” (Ek-6/a ve b) onaylanmak üzere, “Denetim Raporu” ile birlikte Bakanlık merkez teşkilatına gönderilir.

e) Herhangi bir nedenle faaliyetlerine son verilen su ürünleri yetiştiricilik tesislerinin Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgeleri, iptal edilmek üzere İl Müdürlükleri tarafından Bakanlık merkez teşkilatına gönderilir.

f) Herhangi bir nedenle üretime ara verecek olan müteşebbisler, ara verme gerekçesini ve süresini belirten dilekçelerine yetiştiricilik belgesinin aslına eklemek suretiyle İl Müdürlüğüne müracaat ederler. Bu tesislere ait yetiştiricilik belgelerinin asılları, söz konusu tesis yeniden üretime başlayıncaya kadar İl Müdürlüklerinde muhafaza altında tutulur. Söz konusu durumla ilgili olarak İl Müdürlükleri tarafından Bakanlık merkez teşkilatına bilgi verilir.

g) Müteşebbisler, daha önce Bakanlık merkez teşkilatı ve/veya İl Müdürlüğü tarafından verilen yetiştiricilik belgelerini, yenileri ile değiştirmek için bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren bir yıl içerisinde il müdürlüğüne müracaat ederler.

h) Müteşebbisler, Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgelerini, üç yılda bir İl Müdürlüklerine vize ettirmek zorundadırlar.

ı)İdari ve teknik sorunlar nedeniyle, yetiştiricilik tesisine ait yetiştiricilik belgesinin yenilenmesi veya vize ettirilmesine ilişkin belgelerin ikmal edilememesi ve konuyla ilgili olarak müteşebbisin gerekçeli talebinin uygun bulunması halinde yetiştiricilik belgesi vize edilebilir veya yenilenebilir.” hükmü,

İdari Şartname’nin ” İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

ı) İhale konusu işin ya da malın satış faaliyetinin yerine getirilebilmesi için ilgili mevzuat gereğince alınması zorunlu olan sicil, izin, ruhsat, faaliyet belgesi vb. belgeler:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi

Su ürünleri yetiştiriciliği konusunda faaliyet gösterdiğine dair yetiştiricilik belgesi veya Kuluçkahane izin belgesi yeterlilik bilgileri tablosunda sunulacaktır.

Tüm ortakların sunması gerekmektedir.

…” düzenlemesi yer almaktadır.

Yapılan incelemede, Ömer Durmuş’a ait Yeterlik Bilgileri Tablosunun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” sütununun “Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri” satırında, “Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi”nin beyan edildiği,

Anılan istekli tarafından beyan edilen belge incelendiğinde ise; Tarım ve Orman Bakanlığı Balıkçılık ve Su Ürünleri Genel Müdürlüğü tarafından verilen belge kapsamında işletmeye/tesise ilişkin bilgilere yer verilmiş olup belgenin 20.12.2024 tarihinde düzenlendiği görülmüştür.

Anılan belgeye ilişkin Tarım ve Orman Bakanlığı’nın internet sitesi ve e-devlet üzerinden yapılan sorgulama neticesinde belgenin teyidinin yapıldığı, bu kapsamda belgenin süresinin dolduğu yönündeki iddianın yerinde olmadığının görüldüğü, 20.12.2024 tarihinde onaylanan belgenin onay tarihinden itibaren 3 yılda bir işletmenin bulunduğu Bakanlık İl müdürlüğünce vize edileceği bilgisi kapsamında başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

5) Başvuru sahibinin 5’inci iddiasına ilişkin olarak:

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Personel çalıştırılmasına dayalı hizmet alımlarında teklif fiyata dâhil olacak giderler” başlıklı 78’inci maddesinde “…
78.3. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımlarına ilişkin ihale dokümanında, haftalık çalışma saatlerinin tamamını idarede geçirecek personel sayısının belirtilmesi halinde teklif fiyata dâhil giderler arasında işçilik giderine yer verilmesi ve her bir işçilik maliyeti için birim fiyat teklif cetvelinde ayrı satır açılması zorunludur.
78.3.1. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan ve teklif fiyata dâhil giderler arasında işçilik giderine yer verilen hizmet alımlarında, birim fiyat teklif cetvelinde her bir işçilik maliyeti için açılan satırda, ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderler dâhil asgari işçilik maliyetinin altında teklif sunan isteklilerin teklifleri, ihale dokümanına aykırı teklif sunulduğu gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakılır.


78.6 Tekliflerin hazırlanmasında ve asgari işçilik maliyetinin hesaplanmasında, ihale tarihinde yürürlükte bulunan asgari ücret dikkate alınacaktır.”
açıklaması,

İdari Şartname’nin “Teklif fiyata dahil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde ” 25.1. Sözleşmenin uygulanması sırasında, ilgili mevzuat gereğince ödenecek ulaşım, sigorta, vergi, resim ve harç giderleri teklif fiyatına dahildir.

25.2. 25.1. maddesinde yer alan gider kalemlerinde artış olması ya da benzeri yeni gider kalemlerinin oluşması hallerinde, teklif edilen fiyatın bu tür artış ya da farkları karşılayacak payı içerdiği kabul edilir. Yüklenici, bu artış ve farkları ileri sürerek herhangi bir hak talebinde bulunamaz.

25.3. Teklif fiyata dahil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.İsteklilerin sözleşmenin uygulanması sırasında ilgili mevzuat gereğince ödeyeceği her türlü vergi (KDV hariç), resim, harç ve benzeri giderler ile eğitim, ulaşım, nakliye, eğitim, montaj (montaj için gerekli malzemeler ve işçilik dahil) ve her türlü sigorta giderleri ile teknik şartnamede yazılı tüm giderler teklif fiyata dahildir.

25.4. Sözleşme konusu işin bedelinin ödenmesi aşamasında doğacak Katma Değer Vergisi (KDV), ilgili mevzuatı çerçevesinde İdare tarafından yükleniciye ayrıca ödenir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.

2,25″ düzenlemesi yer almaktadır.

Şikayete konu edilen ihaleye ilişkin Birim Fiyat Teklif Cetvelinin ilgili kısmı aşağıdaki gibidir.

A1

B2

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması3

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi sayısı

Ay/gün/saat

1

İşçi(Brüt asgari ücretin %20 fazlası)

Ay

20

9

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)5

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması 6

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen4 Birim Fiyat

Tutarı

1

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Brüt asgari ücretin %20 fazlası işçilik 17 gün resmi ve Dini tatiller için günlük 5 beden işçisi)

gün

85

İhale dokümanı düzenlemeleri kapsamında yapılan inceleme neticesinde itirazen şikâyete konu ihalenin, personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı niteliğinde (2025 Yılı Keban Su Ürünleri Balık Üretim Tesisi Balıklandırma Amaçlı Yavru Üretimi İşi 15000000 (Onbeş Milyon) Adet Pullu Sazan Balığı (Cyprinus Carpio)) olduğu, şikâyete konu edilen ihalede 20 personelin çalıştırılacağı, bu personeller için Birim Fiyat Teklif Cetvelinde ayrı satır açıldığı, söz konusu personele toplam 9 ay için brüt asgari ücretin %20’si üzerinden ödeme yapılacağı, ulusal bayram ve genel tatil günü giderlerine ilişkin de Birim Fiyat Teklif Cetvelinde ayrı satır açıldığı, isteklilerin işçilik hesabında esas alınacak aylık birim fiyata ilgili mevzuatına göre hesaplanacak sözleşme gideri ve genel giderlerin dahil edileceği anlaşılmaktadır.

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi Ömer Durmuş’un birim fiyat teklif mektubu incelendiğinde, istekli tarafından ihale konusu iş kapsamında çalıştırılması öngörülen personelin aylık brüt ücreti için 40.000,00 TL, ulusal bayram ve genel tatil günü çalışmaları için ise 1.350,00 TL bedel öngörüldüğü görülmüş olup istekli tarafından işçilik kalemlerine teklif edilen birim fiyatların EKAP işçilik modülü üzerinden hesaplanan %4 sözleşme giderleri ve genel giderler dahil edilmiş birim fiyatların üzerinde olduğu anlaşılmıştır.

Yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler dikkate alındığında, Ömer Durmuş tarafından birim fiyat teklif cetvelinde yer alan işçilik kalemlerine teklif edilen bedellerin mevzuata aykırılık teşkil etmediği sonucuna ulaşılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilememiştir.

Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, Sena Su Ürünleri ve Gıda Tarım Elektrik Turizm Hayv. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

2) Sena Su Ürünleri ve Gıda Tarım Elektrik Turizm Hayv. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından teklifi kapsamında sunulan 23-167 belge numaralı Su Ürünleri Yetiştiricilik Belgesi hakkında gerekli incelemelerin yapılması ve işlemlerin uygulanması adına Tarım ve Orman Bakanlığına bildirimde bulunulmasına,


Oybirliği ile karar verildi.