"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iş deneyim belgesinin uygunluğu ile ilgili iddialarını değerlendirirken, Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin iş deneyim belgelerinin düzenlenmesine ilişkin hükümlerini esas almıştır. Yönetmelik gereği, iş deneyim belgelerinin, yapılan iş karşılığı bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak düzenlenmesi gerektiği belirtilmiştir. Ayrıca, iş deneyim belgelerinin, iş sahibi tarafından düzenlenmesi ve sözleşmeyi yapan yetkili makam tarafından onaylanması gerektiği vurgulanmıştır.

Kurul, başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığına karar vermiştir. İhale üzerinde bırakılan isteklinin sunduğu iş deneyim belgesinin, ilgili mevzuat hükümlerine uygun olarak düzenlendiği ve bu belgenin benzer iş olarak kabul edilen B/III grubu işlere uygun olduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla, başvuru sahibinin itirazları, mevzuat çerçevesinde geçerliliğini yitirmiştir. Bu durum, ihaleye katılan isteklilerin iş deneyim belgelerinin düzenlenmesine ilişkin kurallara uyum sağlamalarının önemini ortaya koymaktadır.

Karar no2025/UY.I-999
Karar tarihi30.04.2025
Toplantı No2025/017
Gündem No8

BAŞVURU SAHİBİ:

IGC Yapı ve Mekanik Yatırımları A.Ş.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

İstanbul Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/21761 İhale Kayıt Numaralı “İstanbul İli Beykoz İlçesi Ayetullah Keser Özel Eğitim Uygulama Merkezi Yapım İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

İstanbul Yatırım İzleme ve Koordinasyon Başkanlığı tarafından 06.02.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “İstanbul İli Beykoz İlçesi Ayetullah Keser Özel Eğitim Uygulama Merkezi Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak İGC Yapı ve Mekanik Yatırımları A.Ş.nin 17.03.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 24.03.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 28.03.2025 tarih ve 181519 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 28.03.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/728 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan iş deneyim belgesinin ihale konusu işe ve benzer işe uygun olmadığı, idarece şikâyete verilen cevapta, sunulan belgenin B/III Grubu iş deneyim belgesi olduğu ifade edilmiş olmakla birlikte, yangın söndürme tesisatı işlerinin C Grubu işler olduğu, ayrı ayrı mahallerde yapılan işlerin yapımından elde edilen işlerin birleştirilerek tek bir alt yüklenicilik iş deneyim belgesi verilmesinin mevzuata aykırı olduğu,

-İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan iş deneyim belgesinin alt yüklenicilik iş deneyim belgesi olduğu, Yapım İşleri Genel Şartnamesi’nin 20/3’üncü maddesi uyarınca ihale konusu işin tamamının alt yüklenicilere yaptırılamayacağı, ayrıca alt yükleniciye yaptırılacak işlerin toplamının da yüklenici sözleşme bedelinin %50’sini geçemeyeceği, dolayısıyla işin % 50’sinden fazlasının alt yükleniciye yaptırılmış olmasının mevzuata aykırı olduğu,

-İhale üzerinde bırakılan isteklinin aynı iş kapsamında yaptığı işler için birden fazla sözleşme düzenlendiği ve sözleşme bedeli toplanarak yeterlik kriterlerinin sağlandığı, bu durumun da mevzuata aykırı olduğu,

-Sunulan iş deneyim belgesinin “Yap-İşlet-Devret” modeliyle ihale edilen işten elde edilmiş iş deneyim belgesi olduğu, Yap-İşlet-Devret modeliyle görevli şirket tarafından yaptırılan işler ile görevli şirkete karşı taahhüt edilen işler, özel sektöre taahhüt edilen işler niteliğinde olduğundan, iş deneyim belgesinin ilgili belediye veya il özel idaresi tarafından düzenlenmesi gerektiği, görevli şirket tarafından veya Yap-İşlet-Devret işini veren idare tarafından düzenlenen iş deneyim belgesi ile ihaleye katılan isteklinin teklifinin bu nedenle de değerlendirme dışı bırakılması gerektiği,

-Sözleşme kapsamında ihale üzerinde bırakılan isteklinin onaylı alt yüklenici olmadığı için kendisine iş deneyim belgesi düzenlenmesinin mevzuata aykırı olduğu, idarece şikâyete verilen cevapta, alt yüklenicinin onaylı alt yüklenici olduğu belirtilmiş olmakla birlikte, genel olarak işte alt yüklenici çalıştırılmasına izin verilmesinin tek başına alt yüklenicilik belgesi düzenlenmesi için yeterli olmadığı, işi bizatihi yapan firma adına verilmiş alt yüklenicilik onayının verilmesi gerektiği,

-Alt yüklenicinin yangın söndürme sistemlerini yapacak kapasitesi olmadığı için yangın söndürme ünitesini başka bir alt yükleniciye yaptırdığı,

2) İhale üzerinde bırakılan isteklinin yeterlik bilgileri tablosundaki isteklilere ait ortaklığın son durumunu gösteren bilgiler ile Ticaret Sicil Gazetesi’ndeki bilgilerin birbiriyle uyumlu olmadığı, ortaklığın son durumu gösteren ticaret sicil gazetesi bilgilerinin doğru şekilde beyan edilmediği, son durumu gösteren belgeler ile hazirun cetveli, ortaklık pay defteri gibi belgelerin EKAP’ta kayıtlı olmadığı, sunulan belgeler/beyan edilen bilgi ve belgelerin EKAP kaydı ile uyuşmadığı,

3) Beyan edilen bilgileri tevsik amacıyla sunulması idarece istenen belgelerin, belgelerin sunuluş şekline uygun olarak sunulmadığı, bu durumun Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 31’inci maddesine aykırılık teşkil ettiği iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin“İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlar” başlıklı 43’üncü maddesinde(1) İş deneyim belgeleri; yapılan iş karşılığı bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak, Kanun kapsamındaki idareler ile Kanun kapsamı dışındaki diğer kamu kurum ve kuruluşlarına (kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşları ve vakıf yükseköğretim kurumları hariç) gerçekleştirilen işler için, iş sahibi tarafından düzenlenir ve sözleşmeyi yapan yetkili makam tarafından onaylanır.

(2) Gerçek kişilere veya yukarıda belirtilenler dışındaki tüzel kişilere gerçekleştirilen işler için, belediye sınırları veya mücavir alan içinde ilgili belediye tarafından, belediye sınırları veya mücavir alan dışında il özel idaresi tarafından, ilgili mevzuatı uyarınca yapı denetimi veya kabulü bunların dışındaki kuruluşlar tarafından yapılan işlerde ise bu mevzuat uyarınca yetkilendirilmiş kurumlar tarafından düzenlenir. Belediyenin ilgili birimi tarafından düzenlenen iş deneyim belgeleri belediye başkanı veya yetkili birim amiri tarafından, il özel idaresince düzenlenenler ise, vali veya yetkilendirdiği kişi tarafından onaylanır.…” hükmü,

“Belge düzenleme koşulları” başlıklı 44’üncü maddesinde “(1) İş deneyim belgeleri; yapılan iş karşılığı bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak taahhüt edilen;

a) Geçici kabulü yapılmış işlerde, “yüklenici iş bitirme belgesi,

c) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara taahhütte bulunan yükleniciye karşı bedel içeren bir sözleşme ile taahhüt edilen iş bölümünün tamamen bitirilmesi ve söz konusu iş kısmının idare tarafından kısmı kabulünün yapılması veya asıl sözleşmeye ilişkin işin geçici kabulünün yapılması şartıyla “alt yüklenici iş bitirme belgesi

…” hükmü,

“İş deneyim tutarının tespiti” başlıklı 46’ncı maddesinde “…(3) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara doğrudan tek sözleşme ile taahhüt edilmiş işlerin bir bölümünü yapan alt yüklenicilerin iş deneyim tutarının tespitinde; diğer belgelerin de bu tutarı doğrulaması şartıyla, yaptıkları işin esas sözleşme fiyatları ile hesaplanan tutarını geçmemek üzere, kendi sözleşmelerinde yazılı bedel esas alınır.hükmü,

“İş deneyim belgelerinin verilmesi başlıklı” 47’nci maddesinde(1) İş deneyim belgeleri, ilgilinin iş ve/veya mesleki tecrübesini tevsik amacıyla; yüklenicilere, yükleniciye karşı bir sözleşme ile taahhüt ettiği iş bölümünü bitiren alt yüklenicilere, mimar veya mühendis olmak şartıyla denetleme veya yönetme görevlerinde bulunanlara, talepleri halinde, aşağıdaki hükümlere göre talep tarihini izleyen 30 gün içinde belge düzenlemeye yetkili mercilerce düzenlenir ve verilir. Düzenleme koşullarını taşımayan taleplerde, aynı süre içinde başvuru sahibine bu husus gerekçeleriyle yazılı olarak bildirilir.

(2) Yüklenicilere;

a) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara tek sözleşme ile taahhüt ettikleri işler için, geçici kabulün yapılmış olması durumunda “iş bitirme belgesi”, işin ilk sözleşme bedelinin tamamlanması ve gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşarak kusursuz olarak gerçekleştirilmesi durumunda “iş durum belgesi”, sözleşmeyi yapan yetkili makam tarafından,

b) Yurtiçinde özel sektöre, yapılacak iş karşılığı bedel içeren bir sözleşme ile taahhüt ettikleri işler için, işi bitirmeleri durumunda “iş bitirme belgesi”, işin ilk sözleşme bedelinin tamamlanması ve gerçekleşme oranının toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşarak kusursuz olarak gerçekleştirilmesi durumunda “iş durum belgesi”, belge düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlar tarafından,

düzenlenir ve verilir.

(3) İş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara doğrudan tek sözleşme ile taahhüt edilmiş işlerin bir bölümünü yapan alt yüklenicilere; sözleşmesinin tamamını bir bütün olarak gerçekleştirip bitirmeleri ve kısmı kabul öngörülen işlerde idare tarafından kısmı kabulü yapılmak veya asıl sözleşmeye ilişkin işin geçici kabulü yapılmak şartıyla, “alt yüklenici iş bitirme belgesi” verilir. Yüklenici ile alt yüklenici arasında yapılan sözleşmelerde, nevi itibariyle verilen bir işin baştan sona yapılmasının öngörülmesi şartı aranır. Birden fazla alt yüklenici olması durumunda, alt yüklenicilere verilecek iş deneyim belgelerinin tutarlarının toplamı, toplam sözleşme bedelini aşamaz…hükmü,

“Değerlendirmeye ilişkin esaslar” başlıklı 48’inci maddesinde “(1) Aday ve isteklilerin ihale konusu iş veya benzer işlerle ilgili iş deneyimlerinin değerlendirilmesinde; tek sözleşmeye dayalı olarak alınmış iş deneyim belgeleri dikkate alınır. Birden fazla iş deneyimi toplanarak değerlendirilemez.

(2) İhale konusu iş veya benzer iş kapsamında bulunmayan işlerin tutarları iş deneyiminde değerlendirmeye alınmaz. Ancak, iş deneyim belgesine konu işin esaslı unsurunun ihale konusu iş veya benzer işe uygun olması halinde iş deneyim belgesi tutarının tamamı değerlendirilir…” hükmü yer almaktadır.

İş deneyim belgesinin düzenlenmesine konu ihalenin ilan tarihi itibarıyla yürürlükte bulunan Yapım İşleri İhaleleri Genel Şartnamesi’nin “Alt yüklenicilerin çalıştırılması ve sorumlulukları” başlıklı 20’nci maddesinde “(1) 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 11 inci maddesi uyarınca ihaleye katılamayacak olanlar, 58 inci maddesi uyarınca ihalelere katılmaktan yasaklı olanlar ve 53 üncü maddesinin (b) bendinin 8 inci alt bendi gereğince alınacak Bakanlar Kurulu Kararında belirtilen yabancı istekliler ile 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununun 26 ncı maddesi uyarınca yasaklı olanlar alt yüklenici olamazlar.

(3) İşin tamamı hiçbir suretle alt yükleniciler marifetiyle yaptırılamaz.

(4) İhale dokümanında, sözleşme imzalanmadan önce alt yüklenicilerin listesinin idarenin onayına sunulmasının istendiği hallerde; İdare, onaya sunulan listede yer alan alt yüklenicileri onaylayıp onaylamadığını, on beş gün içinde yükleniciye bildirir.

(5) Yüklenicinin, idare tarafından onaylanan alt yükleniciler ile bunlar işe başlamadan önce sözleşme yapması ve bir örneğini idareye vermesi gerekir.

(6) İdarece onaylanmayan alt yükleniciler hiçbir suretle iş yerinde çalışamaz. Ancak; ihale dokümanında alt yüklenicilere yaptırılması düşünülen işlerin belirtilmesi istenmekle birlikte yüklenici teklifi kapsamında liste vermese dahi işin yürütülmesi sırasında yüklenici tarafından ihtiyaç duyulması halinde idarenin onayı ile alt yüklenici çalıştırılabilir.

(7) İdarece onaylanmış alt yüklenicilerin ve/veya bunlara ait iş kısımlarının işin devamı sırasında değiştirilerek, işin başka alt yüklenicilere yaptırılması da idarenin iznine ve yukarıdaki şartlara tabidir.

(8) Alt yüklenicilerin yaptığı bütün işlerden idareye karşı yüklenici sorumludur. Alt yüklenicilerin idarece kabul edilerek onaylanması bu sorumluluğu hiçbir şekilde değiştirmez…” hükmü yer almaktadır.

Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Tebliği’nde yer alan “Ek-1: Yapım İşlerinde Benzer İş Grupları Listesi”nde “(B) Üstyapı (Bina) İşleri

III. GRUP: BİNA İŞLERİ

1.BII. Grup işler

2.BI. ve BII. Grubu işlerin dışındaki bina işleri”,

(C) sıhhi tesisat ve mekanik tesisat işleri

I. Grup: sıhhi tesisat işler

1.Temizsu tesisat İşleri

2.Atıksu tesisat İşleri

3.Yangın Söndürme Tesisatı İşleri” açıklaması yer almaktadır.

İhale konusu işe ait İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: İstanbul İli Beykoz İlçesi Ayetullah Keser Özel Eğitim Uygulama Merkezi Yapım İşi.

b) Türü: Yapım işleri

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

e) Miktarı: 1 Adet Özel Eğitim Uygulama Merkezi Yapım İşi (Doğalgazlı)…düzenlemesi,

“Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler” başlıklı 7.5’inci maddesinde “7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

c) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,

ç) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde; ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

d) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

işlere ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 50’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Yapım İşleri Benzer İş Grupları Tebliğinde yer alan B (III) grubu işler benzer iş olarak kabul edilecektir.” düzenlemesi yer almaktadır.

Yukarıda yer verilen mevzuat düzenlemelerine göre isteklilerin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt ettikleri, ihale konusu iş veya benzer işlerdeki deneyimlerini tevsik etmeleri için iş deneyim belgesi sunmaları gerektiği, bu kapsamda iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara taahhütte bulunan yükleniciye karşı bedel içeren bir sözleşme ile taahhüt edilen iş bölümünün tamamen bitirilmesi ve söz konusu iş kısmının idare tarafından kısmi kabulünün yapılması veya asıl sözleşmeye ilişkin işin geçici kabulünün yapılması şartıyla alt yüklenici iş bitirme belgesinin sunulabileceği,

Alt yüklenicilere işin tamamının yaptırılamayacağı, alt yüklenici iş bitirme belgesinin verilebilmesi için sözleşmesinin tamamının gerçekleştirilmesi, yüklenicinin, idare tarafından onaylanan alt yükleniciler ile işe başlamadan önce sözleşme yapması ve bir örneğini idareye vermesi gerektiği ve alt yüklenicilere nevi itibariyle verilen işin baştan sona yaptırılması şartının arandığı, iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili kurum ve kuruluşlara doğrudan tek sözleşme ile taahhüt edilmiş işlerin bir bölümünü yapan alt yüklenicilerin iş deneyim tutarının tespitinde; diğer belgelerin de bu tutarı doğrulaması şartıyla, yaptıkları işin esas sözleşme fiyatları ile hesaplanan tutarını geçmemek üzere, kendi sözleşmelerinde yazılı bedelin esas alınacağı, yüklenici ile alt yüklenici arasında yapılan sözleşmelerde, nevi itibariyle verilen bir işin baştan sona yapılmasının öngörülmesi şartının aranacağı, birden fazla alt yüklenici olması durumunda, alt yüklenicilere verilecek iş deneyim belgelerinin tutarları toplamının, toplam sözleşme bedelini aşamayacağı anlaşılmıştır.

Yapılan incelemede, ihale üzerinde bırakılan Paye Yatırım Yapı A.Ş.ne ait yeterlik bilgileri tablosunun ilgili kısmında Orman Genel Müdürlüğü İdari ve Mali İşler Dairesince EKAP üzerinden düzenlenmiş 20.05.2024 tarihli ve “1421-Y-KAİ-2-2” sayılı alt yüklenici iş bitirme belgesinin beyan edildiği ve yüklendiği, söz konusu belgede esas işin adının “Kütahya Orman Bölge Müdürlüğü İdare Binası, yollar ve çevre ihatası ile Çavdarhisar Yangın Acil Durum Ünitesinin projelerine göre yaptırılması karşılığında taşınmaz mal trampası”; işverenin “Adstation Reklam Organizasyon İletişim Danışmanlık İnternet Hizmetleri Sanayi ve Ticaret Limited şirketi“; alt yüklenicinin adı soyadı veya ticaret unvanın “Paye Yatırım Yapı Anonim Şirketi“; işin alt yüklenici tarafından yapılan kısmının “a) Hafriyat ve Kaba İnşaat b) İnce işler ve Cephe Kaplaması c) Elektrik ve Mekanik İşleri d) Altyapı İşleri Kütahya Orman Bölge Müdürlüğü İdare Binası: 9250m² Çavdarhisar Yangın Acil Durum Ünitesi: 1350m²” olduğu, uygulanan yapı tekniğinin “Betonarme Kütahya Orman Bölge Müdürlüğü İdare Binası: 9250m² Çavdarhisar Yangın Acil Durum Ünitesi: 1350m²“; esas işin ilk sözleşme bedelinin “11.736.840,00TRY“; esas işin toplam sözleşme bedelinin “11.736.840,00TRY“; alt yüklenicinin yüklenici ile yaptığı sözleşme tarihinin “28.06.2016“; alt yüklenicinin yüklenici ile yaptığı sözleşmenin bedelinin “10.240.000,00TRY“; belge tutarının “10.240.000,00TRY Belge tutarının iş grupları itibariyle dağılımı: a) Hafriyat ve Kaba İnşaat: %30 b) İnce İşler ve Cephe Kaplaması: %40 c) Elektrik ve Mekanik İşleri: %20 d) Altyapı İşleri: %10” şeklinde olduğu görülmüştür.

Başvuru sahibinin iddialarının incelenmesi kapsamında 09.04.2025 tarihli ve E-13983960-101.01.03-69812 sayılı Kurum yazısı ile belgeyi düzenleyen Orman Genel Müdürlüğünden söz konusu iş deneyim belgesinin düzenlenmesine esas tüm bilgi ve belgeler, belgeye konu işe ait ihale ilanı ve dokümanı ile asıl yükleniciye düzenlenen iş deneyim belgesinin gönderilmesi talep edilmiştir.

Orman Genel Müdürlüğünden 17.04.2025 tarihli ve E-26603344-641.04-15316733 sayılı yazı kapsamında gelen bilgi ve belgeler 17.04.2025 tarihinde Kurum kayıtlarına alınmıştır.

İhale üzerinde bırakılan istekliye ait alt yüklenici iş bitirme belgesi ile belgeyi düzenleyen Orman Genel Müdürlüğün tarafından Kuruma iletilen bilgi ve belgeler incelendiğinde,

-İhale konusu iş kapsamında benzer iş olarak B/III grubu işlerin belirlendiği ve anılan iş deneyim belgesinin bina (İdare Binası: 9250m² Çavdarhisar Yangın Acil Durum Ünitesi: 1350m²) yapım işine ait olduğu anlaşıldığından, belgenin benzer işe uygun olduğu,

– Söz konusu alt yüklenici iş bitirme belgesinden, alt yüklenici tarafından yapılan işin toplam bedelinin, asıl yüklenici ile idare arasından imzalanan sözleşme bedelinin %50’sini geçtiği anlaşılmakla birlikte, Yapım İşleri İhaleleri Genel Şartnamesi’nin “Amaç” başlıklı birinci maddesinde yer alan “Bu Genel Şartname, 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanununa göre sözleşmeye bağlanan yapım işlerinin yürütülmesinde uygulanacak genel esasları belirlemek amacıyla hazırlanmıştır.” hükmü uyarınca, anılan Şartname hükümlerinin incelemeye konu iş deneyim belgesine konu yapım işinde uygulanamayacağı,

-İhale üzerinde bırakılan isteklinin aynı iş kapsamında yaptığı işler için birden fazla sözleşme düzenlenmediği, yüklenici ile alt yüklenici arasında sözleşme bedeli 10.240.000,00 TL şeklinde olan tek bir sözleşme imzalandığı,

-İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından sunulan alt yüklenici iş bitirme belgesinin “Yap-İşlet-Devret” modeliyle ihale edilen işten elde edilmiş iş deneyim belgesi olmadığı, belgeye konu işin 2886 Devlet İhale Kanunu’nun 37’nci maddesi ile Orman Genel Müdürlüğü Taşınmazlarının İdaresi Hakkında Yönetmelik gereği kapalı teklif usulü ile ihale edilen bir işe ait olduğu, dolayısıyla söz konuşu iş, özel sektöre taahhüt edilen işler niteliğinde olmadığından, iş deneyim belgesinin ilgili belediye veya il özel idaresi tarafından düzenlenmesinin gerekmediği,

-İhale üzerinde bırakılan isteklinin alt yüklenici olarak çalıştırması konusunda idarenin onayının bulunduğu,

-İdare tarafından Kurumumuza gönderilen belgelerde, ihale üzerinde bırakılan isteklinin yangın söndürme ünitesini başka bir alt yükleniciye yaptırdığına ilişkin herhangi bir bilgi ve belge yer almadığı gibi başvuru dilekçesinde de iddia dışında bu hususa ilişkin herhangi bir bilgi/belge bulunmadığı anlaşılmıştır.

Bu itibarla, başvuru sahibinin, ihale üzerinde bırakılan isteklinin iş deneyim belgesine ilişkin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde(1) İhalelere katılacak aday veya istekliler tarafından,

a) Gerçek kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, noter tasdikli imza beyannamesinin,

b) Tüzel kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, başvuru ya da teklif mektubunu imzalayanın noter tasdikli imza beyannamesinin, teklif kapsamında sunulması zorunludur. Tüzel kişilerde; aday veya isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır.EKAP’a kayıtlı olmayan yabancı aday/istekliler tarafından ise, ilgili ülke mevzuatı dikkate alınarak, belirtilen hususlara ilişkin gerekli belgeler ihalede sunulur. Aday veya isteklilerin ihale tarihi itibarıyla mesleki faaliyetlerini mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak sürdürmesi gerekmekte olup, ihale üzerinde kalan isteklinin sözleşme imzalanmadan önce, bu durumu tevsik eden belgeleri 4734 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat ile ön yeterlik ve ihale dokümanında yer alan düzenlemelere uygun olarak sunması gerekmektedir…” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Elektronik ihale” başlıklı 60/A maddesinde “(1)İhaleler, e-teklif alınmak suretiyle bu maddeye uygun olarak yapılabilir.

(2) Bu maddede hüküm bulunmayan hallerde, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin uygun olan hükümleri, yoksa bu Yönetmelik hükümleri uygulanır. Ancak e-anahtarlar teklif ile birlikte ihale tarih ve saatine kadar gönderilir ve teklifler ihale tarih ve saatinde ihale komisyonu tarafından EKAP üzerinde açılır.

(3) Bu ihalelerde, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin ekinde bulunan “Yeterlik Bilgileri Tablosu Sunulan ve Tekliflerin Elektronik Ortamda Alındığı İhalelerde Uygulanacak Tip İdari Şartname” ve ilgili yönetmelikler ekinde bulunan diğer standart formlar kullanılır ve EKAP üzerinden e-teklif şeklinde gönderilmeyen teklifler kabul edilmez.

(5) e-teklifler EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlanır ve e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Kısmi teklife açık ihalelerde teklif mektubu eklerinin her bir kısım için, ortak girişimlerin katıldığı ihalelerde ise yeterlik bilgileri tablosunun her bir ortak tarafından ayrı ayrı doldurulması gerekmektedir…” hükmü yer almaktadır.

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Gerçek ve tüzel kişilerin EKAP’a kaydı” başlıklı 7’nci maddesinde “… (5) EKAP’a kayıtlı olan; gerçek kişilerin kendileri ile vekil veya temsilcilerine; tüzel kişilerin kendileri, ilgisine göre, ortakları ve ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç)/üyeleri/kurucuları, teklif veya başvuru mektubu ya da sözleşme imzalamaya ve sözleşmenin yürütülmesi konusunda tüzel kişiliği temsile yetkili yönetimindeki görevliler ile vekil veya temsilcilerine ilişkin aşağıda yer alan bilgileri EKAP’a kaydetmeleri ve son başvuru veya ihale tarihinden ve sözleşme imzalamadan önce güncellemeleri zorunludur. Bu kişilerin;

a) Gerçek kişi olması halinde adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası ile varsa işletme adı ve ticaret unvanı,

b) Tüzel kişi olması halinde ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı.

Tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verileri esas alınır. Ayrıca anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımları; şirket niteliğinde olmayan tüzel kişilerde ise üyelerin veya kurucuların kaydı kapsamında Türkiye Ticaret Sicili Gazetelerinde yer almayan bilgileri içeren belgelerin ilgili kısımları da taranarak EKAP’a yüklenir. Yabancı aday/istekliler tarafından bu fıkrada istenen bilgi ve belgelerin beyan edilmesi/yüklenmesi bakımından, ilgili ülke mevzuatındaki karşılıkları esas alınır.

(6) Bu madde kapsamında EKAP’a kaydedilen bilgilerin eksiksiz, doğru ve güncel olması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından, beşinci fıkrada belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içerisinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur. …hükmü yer almaktadır.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Gerçek veya tüzel kişilerin EKAP’a kayıt işlemleri” başlıklı 31’inci maddesinde “…31.3 Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 7 nci maddesinde istenen bilgilerin EKAP üzerinde eksiksiz, doğru ve güncel tutulması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından anılan maddenin beşinci fıkrasında belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur. Bilgilerin doğrudan EKAP’taki kayıtlardan temin edildiği hallerde, bu bilgilerin güncel olmadığının anlaşılması durumunda teklifler değerlendirme dışı bırakılır. Anonim şirketlerde, ilgili mevzuatına göre yapılan işlemler sonucunda ortaklar ve ortaklık oranlarının aynı kalması şartıyla, bu işlemlere ilişkin belgelerin EKAP’a yüklenmemesi durumunda teklifler değerlendirme dışı bırakılmaz. Ticaret sicilinde kayıtlı bilgiler ile EKAP’ta yer alan bilgiler arasında çelişki olması halinde, ticaret sicilindeki bilgiler esas alınacaktır.açıklaması bulunmaktadır.

İdari Şartname’nin “İhaleye Katılabilmek İçin Gereken Belgeler ve Yeterlik Kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

a) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgiler;

2) Tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile, ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır.” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Tekliflerin Değerlendirilmesi” başlıklı 31’inci maddesinde “…31.3. İhale dokümanında belirtilen geçici teminat mektubu, katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ve istenilmişse teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalara ilişkin değerlendirme, istekliler tarafından beyan edilen bilgi ve belgelerden; EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanarak temin veya teyit edilebilenler için, sorgulama sonucunda elde edilen bilgiler; belirtilen yöntemle temin veya teyit edilemeyenler için ise beyan edilen bilgiler esas alınarak yapılır…” düzenlemesi yer almaktadır.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden, EKAP’a kayıtlı olan tüzel kişilerin kendileri, ilgisine göre, ortakları ve ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç)/üyeleri/kurucuları, teklif veya başvuru mektubu ya da sözleşme imzalamaya ve sözleşmenin yürütülmesi konusunda tüzel kişiliği temsile yetkili yönetimindeki görevliler ile vekil veya temsilcilerine ilişkin bilgileri EKAP’a kaydetmeleri ve son başvuru veya ihale tarihinden ve sözleşme imzalamadan önce güncellemelerinin zorunlu olduğu, tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verilerinin esas alınacağı,

Ayrıca anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımlarının taranarak EKAP’a yüklenmesi gerektiği, EKAP’a kaydedilen bilgilerin eksiksiz, doğru ve güncel olmasının gerektiği, bilgilerin doğrudan EKAP’taki kayıtlardan temin edildiği hallerde, bu bilgilerin güncel olmadığının anlaşılması durumunda tekliflerin değerlendirme dışı bırakılacağı, ticaret sicilinde kayıtlı bilgiler ile EKAP’ta yer alan bilgiler arasında çelişki olması halinde, ticaret sicilindeki bilgilerin esas alınacağı, EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından, belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin en geç değişiklik tarihini izleyen yedi gün içerisinde, ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin ise sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesinin zorunlu olduğu anlaşılmaktadır.

İdari Şartname’nin 7.1’inci maddesinde, tüzel kişilerde, isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgilerin idarece EKAP’tan alınacağı düzenlenmiştir.

İhale dokümanının yukarıda yer verilen düzenlemelerinden, Yeterlik Bilgileri Tablosu’nun “Ortaklara Ait Bilgiler” ile “Yöneticilere Ait Bilgiler” kısımlarında yer alacak bilgilerin EKAP’tan alınacağının anlaşıldığı; ihale üzerinde bırakılan istekliye ait Yeterlik Bilgileri Tablosu incelendiğinde, Tablo’nun bahsi geçen kısımlarında gerekli beyanların yapıldığı ve ilgili belgelerin yüklendiği görülmüştür.

EKAP üzerinden yapılan sorgulama neticesinde, ihale üzerinde bırakılan isteklinin tek ortaklı anonim şirket olduğu, tüzel kişiliğin yönetimindeki görevlilere ilişkin bilgiler ile ortaklar ve ortaklık oranlarına (birden fazla pay sahibi olan anonim şirket statüsündeki tüzel kişiler hariç) ilişkin verilerin MERSİS entegrasyonu kapsamında EKAP’a aktarıldığı, yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen bilgiler ile Ticaret Sicil Bilgileri Sorgulama Sonucu bilgilerinde yer alan bilgilerin birbiriyle uyumlu olduğu görülmüştür. Diğer taraftan, anonim şirketin tek ortaklı olması nedeniyle, pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımlarının EKAP’a kaydedilme zorunluluğun bulunmadığı anlaşılmıştır. Bu itibarla, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Yapım İşleri İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İhalenin karara bağlanması” başlıklı 36’ncı maddesinde “36.1. Aşırı düşük tekliflerin açıklama istenmeksizin reddedileceği ya da diğer tekliflere veya yaklaşık maliyete göre aşırı düşük tekliflerin bulunmadığı ihalelerde, geçerli tekliflerden ekonomik açıdan en avantajlı birinci ve ikinci teklif olması öngörülen teklif sahiplerine; yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettikleri bilgi ve belgelerden EKAP veya diğer kamu kurum ve kuruluşları ile kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının internet sayfası üzerinden sorgulanamayanlar ile teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalara ilişkin tevsik edici belgeleri sunmaları, ayrıca ihale dokümanında öngörülmesi halinde numune/demonstrasyon işlemlerine ilişkin ürün örneklerini vermeleri/kurulumlarını yapmaları için makul bir süre verilir. Beyan edilen bilgi/belgeler ve teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalara ilişkin tevsik edici belgeleri sunmayan istekliler ile numune ve/veya demonstrasyon işlemlerine ilişkin yükümlülüklerini yerine getirmeyen isteklilerin teklifleri değerlendirme dışı bırakılarak geçici teminatları gelir kaydedilir…” açıklaması yer almaktadır.

EKAP üzerinden isteklilere yapılan tebligatlar incelendiğinde, idarece ihale üzerinde bırakılan istekliden, beyan edilen bilgileri tevsik amacıyla herhangi bir belgenin sunulmasının istenmediği tespit edilmiştir. Bu itibarla, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Diğer taraftan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanunun öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.