"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, Niğde Belediyesi tarafından gerçekleştirilen bir ihale ile ilgili olarak başvuru sahibinin iş deneyim belgelerinin benzer işlerle ilgili olmadığı iddialarını değerlendirmiştir. İhale üzerinde bırakılan isteklinin sunduğu iş deneyim belgeleri, C-II grubu işlerle ilgili olarak uygun bulunmuş ve bu belgelerin benzer işler kapsamında olduğu tespit edilmiştir. Başvuru sahibinin iddialarının aksine, ihale üzerinde bırakılan istekli ve ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibinin iş deneyim belgeleri, ihale dokümanında belirtilen kriterlere uygunluk göstermektedir.

Sonuç olarak, başvuru sahibinin iddialarının yerinde olmadığına karar verilmiş ve bu nedenle başvuru bedelinin iadesi talebi de reddedilmiştir. Kurul, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun ilgili hükümleri doğrultusunda, başvuru sahibinin itirazen şikâyet başvurusunun reddine oybirliği ile karar vermiştir. Bu durum, iş deneyim belgelerinin değerlendirilmesinde dikkat edilmesi gereken kriterlerin önemini vurgulamaktadır.

Karar no2025/UY.I-441
Karar tarihi05.02.2025
Toplantı No2025/006
Gündem No40

BAŞVURU SAHİBİ:

Şahin Emre Altıparmak,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Niğde Belediyesi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1749846 İhale Kayıt Numaralı “Niğde İli Hava Kalitesinin İyileştirilmesi Projesi Konutların Doğalgaza Dönüşümü 2. Etap Yapım İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Niğde Belediyesi İklim Değişikliği ve Sıfır Atık Müdürlüğü tarafından 31.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Niğde İli Hava Kalitesinin İyileştirilmesi Projesi Konutların Doğalgaza Dönüşümü 2. Etap Yapım İşi” ihalesine ilişkin olarak Şahin Emre Altıparmak‘ın 14.01.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 15.01.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 20.01.2025 tarih ve 176402 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 20.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/193 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, tüm istekliler ile ihale üzerinde bırakılan istekli tarafından beyan edilen iş deneyim belgelerinin ihale dokümanında benzer iş olarak istenen C-II grubu işleri kapsamadığı iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin, yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

b) İlk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan işlerde, ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

c) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen,

ç) Devam eden işlerde; ilk sözleşme bedelinin tamamlanması şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde gerçekleşme oranı toplam sözleşme bedelinin en az % 80’ine ulaşan ve kusursuz olarak gerçekleştirilen işlerde; ilk sözleşme bedelinin en az % 80’i oranında denetlenen ya da yönetilen,

d) Devredilen işlerde, devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan tarihinden geriye doğru son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan,

işlere ilişkin deneyimini gösteren belgeleri sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 50’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerekir.

İş ortaklığında, pilot ortağın istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 80’ini, diğer ortakların her birinin ise, istenen asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması zorunludur. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde ettiği iş deneyim belgesi sunulması halinde pilot ortak ve diğer ortakların her birinin birinci cümledeki oranlara göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Konsorsiyumda ise, her bir ortağın kendi kısmı için istenen asgari iş deneyim tutarını sağlaması zorunludur.

7.5.2. Bu bent boş bırakılmıştır.

7.5.3. Bu bent boş bırakılmıştır.

7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

7.5.5 Bu Şartnamenin 7 nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterleri tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmaz.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

YAPIM İŞLERİNDE BENZER İŞ GRUPLARI TEBLİĞİNDE YER ALAN C/II GRUBU İŞLER İLE YAPILACAK İŞE BENZER NİTELİKTEKİ İŞLER KABUL EDİLECEKTİR.

7.6.1 Mezuniyet belgeleri/diplomalar :

Belge Adı

Açıklama

Makine Mühendisliği

düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuru sahibi tarafından teklif veren tüm istekliler ve ihale üzerinde bırakılan isteklinin iş deneyim belgelerinin benzer işe uygun olmadığı iddia edilmekte ise de; Karar’ın A bölümünde ihale üzerinde bırakılan istekliye ve ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekliye yönelik inceleme yapılmış olup diğer isteklilere ilişkin inceleme ise İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi uyarınca eşit muamele yönünden Karar’ın B bölümünde yapılmıştır.

İhale üzerinde bırakılan istekli tarafından beyan edilen iş deneyim belgesinin 17.11.2023 tarih ve 2021/268897-4829874-1-2 sayılı “Niğde Belediyesi Fırın Tadilatı Yapım işi (5,9,1 Bina Tadilatı)” işine ilişkin iş deneyim belgesi olduğu, söz konusu iş deneyim belgesi kapsamında “MEKANİK İMALATLARI:980.578,72 (%43,85) C II GRUBU İŞLER” yapıldığı, beyan edilen diğer belgenin 08.03.2024 tarih ve 2023/286462-7200320-1-1 sayılı “Hıdırlık Mezarlığı Yeni Mezar Yerleri ile Belediye ait Binaların Tadilatı” işine ilişkin “MEKANİK İMALATLARI: C II GRUBU İŞLER”i içeren iş deneyim belgesi olduğu,

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi istekli tarafından beyan edilen iş deneyim belgesinin 16.01.2015 tarih ve 2014/103068-1049856-1-1 sayılı “Niğde Merkez 75 Yıl Mehmet Göker Tekstil Meslek Lisesinin Doğalgaza Dönüşümü” işine ilişkin iş deneyim belgesi olduğu görülmüştür.

İhale üzerinde bırakılan istekli ile ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi isteklinin iş deneyim belgelerinin benzer işler kapsamında olduğu anlaşıldığından başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddiasında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin iddiasında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddiasının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.