"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin sunduğu iş deneyim belgelerinin ihale konusu iş ile benzer iş tanımına uygun olmadığını tespit etmiştir. İhale konusu iş, “2025 Yılı Kuru Gıda Dağıtım İşi” olarak belirlenmişken, başvuru sahibinin sunduğu belgelerde yer alan işler “Yemek Hizmet Alımı” ve “Yiyecek Hazırlattırılması” niteliğindedir. Bu durum, başvuru sahibinin iddialarının geçersiz olduğunu ortaya koymaktadır.

Kurul, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun ilgili maddelerine atıfta bulunarak, benzer iş tanımının “Birden çok adrese teslimi yapılmış her türlü parça/perakende paket veya koli veya kargo dağıtım işi” olduğunu belirtmiştir. Başvuru sahibinin sunduğu belgelerin bu tanıma uymadığı sonucuna varılmıştır.

Sonuç olarak, başvuru sahibinin itirazen şikayet başvurusu reddedilmiş ve başvuru bedelinin iadesi talebi de, iddialarının haklı bulunmaması nedeniyle kabul edilmemiştir. Bu karar, ihale süreçlerinde iş deneyimi belgelerinin uygunluğunun önemini vurgulamaktadır.

Karar no2025/UH.I-618
Karar tarihi26.02.2025
Toplantı No2025/009
Gündem No33

BAŞVURU SAHİBİ:

İlhan İpek,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Vakıflar Malatya Bölge Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1855919 İhale Kayıt Numaralı “2025 Yılı (Mart 2025-Şubat 2026) Kuru Gıda Dağıtım İşi” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Vakıflar Malatya Bölge Müdürlüğü tarafından 21.01.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2025 Yılı (Mart 2025-Şubat 2026) Kuru Gıda Dağıtım İşi” ihalesine ilişkin olarak İlhan İpek‘in 28.01.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 04.02.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 10.02.2025 tarih ve 177829 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 08.02.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/352 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, iş deneyim belgelerinin benzer işe uygun olmadığı gerekçesiyle tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, belgeye konu işin dağıtım planlaması, lojistik organizasyon ve adres bazlı teslimat süreçleri bakımından benzer işe uygun olduğu iddiasına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “…İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:

b) Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;

2) İstekli tarafından kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

d) Son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan mal ve hizmet alımlarına ilişkin deneyimi gösteren belgeler,…” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında 4734 sayılı Kanunun 4 üncü maddesindeki tanımlar yanında;

a) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer usullerle gerçekleştirilen, teçhizat, ekipman, mali güç ve uzmanlık ile personel ve organizasyon gerekleri bakımından benzer özellik taşıyan işleri,

ifade eder.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “(1) İş deneyimini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde; teknolojik ürün deneyim belgesinin ve yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

(3) İş deneyiminin belirlenmesi amacıyla;

a) Açık ihale usulüyle yapılan ihaleler ile Kanunun 21 inci maddesinin (b), (c) ve (f) bentlerine göre yapılan ihalelerde, teklif edilen bedelin % 25’i ile % 50’si aralığında idarece belirlenecek bir orandan az olmamak üzere,

ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler ile teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması istenir.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 2025 YILI (MART 2025-ŞUBAT 2026) KURU GIDA DAĞITIM İŞİ

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

e) Miktarı: 1 yıl boyunca her ay Malatya il ve ilçelerinde 1482, Elazığ il ve ilçelerinde 1025 ve Tunceli il ve ilçelerinde 621 adet koli olmak üzere Aylık 3128, Yıllık Toplam 37536 kolinin dağıtımı. …” düzenlemesi,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri,

sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25‘den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Birden çok adrese teslimi yapılmış her türlü parça/perakende paket veya koli veya kargo dağıtım işi …” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “İşin Tanımı” başlıklı 2’nci maddesinde “Malatya Bölge Müdürlüğü sınırları dahilinde, yükleniciye ait depolama alanında idarece yüklenici firmaya teslim edilecek kuru gıda kolilerinin, Malatya, Elazığ ve Tunceli il ve ilçe merkezlerinde bulunan idarenin belirttiği adreslere 12 ay süresince (mart 2025-şubat 2026) teslimi işini kapsamaktadır.” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin 3’üncü maddesinde “Dağıtım yerlerine ve aylık dağıtılacak koli miktarlarına ilişkin tablo şu şekildedir;

DAĞITIM YAPILACAK İL

A TİPİ KOLİ (ADET)

B TİPİ KOLİ (ADET)

C TİPİ KOLİ (ADET)

TOPLAM

(ADET)

MALATYA

370

760

352

1482

ELAZIĞ

300

495

230

1025

TUNCELİ

383

210

28

621

TOPLAM (ADET)

1053

1465

610

3128

…” düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuruya konu ihale dokümanı düzenlemeleri incelendiğinde; ihale konusu işin “2025 Yılı (Mart 2025-Şubat 2026) Kuru Gıda Dağıtım İşi” hizmeti olduğu, iş kapsamında Malatya, Elazığ ve Tunceli illerine A, B ve C tipi olmak üzere toplam 3128 adet kolinin taşınacağı, İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde benzer işin “Birden çok adrese teslimi yapılmış her türlü parça/perakende paket veya koli veya kargo dağıtım işi” olarak belirtildiği, başvuru sahibi İlhan İpek’in teklifinin, sunulan iş deneyim belgesinde, belgeye konu işin benzer iş tanımına uygun olmaması gerekçesiyle değerlendirme dışı bırakıldığı görülmüştür.

Başvuru sahibi istekli tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablosunda iş deneyimi tevsiken EKAP’a kayıtlı 2 adet iş bitirme belgesi sunulduğu, bu kapsamda; 47676-H-İST-3-1 sayılı iş bitirme belgesinde; belgeye konu işin adının “Malatya Özel Harekat Müdürlüğünde görevli personel için hazır yemek hizmet alımı işi.”, işin tanımının “Malatya Özel Harekat Müdürlüğünde görevli personele Devlet Memurları Yiyecek Yardımı Yönetmeliği hükümlerine göre hazır yemek hizmet alımı işi.” olarak belirtildiği, 2019/720167-3952630-1-1 sayılı iş bitirme belgesinde; belgeye konu işin adının “Yiyecek Hazırlattırılması Hizmet Alım İşi (25000 Adet Sıcak Yemek-5000 Adet Ekmek Arası Hazır Kumanya)”, işin tanımının “Yiyecek Hazırlattırılması Hizmet Alım İşi (25000 Adet Sıcak Yemek-5000 Adet Ekmek Arası Hazır Kumanya)” olarak belirtildiği görülmüştür.

Yapılan inceleme neticesinde; ihalenin konusunun “2025 Yılı (Mart 2025-Şubat 2026) Kuru Gıda Dağıtım İşi” hizmeti olduğu, İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde belirtilen benzer iş tanımının “Birden çok adrese teslimi yapılmış her türlü parça/perakende paket veya koli veya kargo dağıtım işi” olarak belirtildiği, başvuru sahibi tarafından sunulan iş deneyim belgelerinde ise işin konusunun niteliği itibariyle “Yemek Hizmet Alımı” ve “Yiyecek Hazırlattırılması” işlerini ihtiva ettiği, bu kapsamdaki işlerin ihale konusu iş ve benzer iş kapsamında değerlendirilemeyeceği anlaşılmış olup başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Ayrıca 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.