"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iddialarını değerlendirirken, ihale dokümanında yer alan teknik şartnamelerin ve yeterlik kriterlerinin önemine vurgu yapmıştır. İdari şartnamede belirtilen belgelerin sunulmasının zorunlu olduğu ve bu belgelerin eksikliği durumunda tekliflerin değerlendirme dışı bırakılacağı belirtilmiştir. Başvuru sahibinin itirazı, ihale üzerinde bırakılan isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda araç kasko değerini gösterir beyan tablosunu sunmadığına yönelikti. Ancak yapılan incelemede, söz konusu isteklinin yeterlik bilgileri tablosunda gerekli belgeleri sunduğu ve bu belgelerin ihale dokümanına uygun olarak oluşturulduğu tespit edilmiştir. Dolayısıyla, başvuru sahibinin iddiası yerinde bulunmamış ve ihale süreci geçerli kabul edilmiştir. Bu durum, ihale dokümanlarının ve şartnamelerin gerekliliklerinin titizlikle yerine getirilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır.

Karar no2025/UH.II-385
Karar tarihi29.01.2025
Toplantı No2025/005
Gündem No128

BAŞVURU SAHİBİ:

Şekerler Global Taşımacılık San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı Destek Hizmetleri Dairesi,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1473734 İhale Kayıt Numaralı “2025 Yılı Araç Kiralama Hizmet Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı Destek Hizmetleri Dairesi tarafından 04.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2025 Yılı Araç Kiralama Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Şekerler Global Taşımacılık San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 23.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 26.12.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 06.01.2025 tarih ve 175099 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 06.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/52 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle, ihalenin 2’nci kısmının Öner Nakliye Turizm İnşaat Otomotiv Temizlik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi üzerinde bırakıldığı, bahse konu isteklinin teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği, şöyle ki;

1) Söz konusu istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda araç kasko değerini gösterir beyan tablosunun sunulmadığı, anılan belge sunulmuş ise tablonun ihale dokümanında yer alan örnek tabloya uygun sunulmadığı, listede beyan edilen araçların Teknik Şartname’nin ilgili araçlara dair maddeleri ile uyuşmadığı, kapalı kasa panelvan ve frigorifik kasa panelvan aracına ait dokümanda beş farklı versiyon ve ebatta araç bulunmasına rağmen tek tip, marka ve ebattaki aracın sunulduğu, benzer şekilde tek kabin kamyonet aracının da Teknik Şartname’nin ilgili araca dair maddeleri ile uyuşmadığı, dokümanda düzenlenen en az ve en fazla ibarelerine uygun araçlar olmadığı, dolayısıyla birim fiyat teklif cetvelindeki fiyatların yanlış ve tutarsız olduğu, bu nedenle Şartname’ye uygun olmayan araçların tespit edilmesi gerektiği,

2) Söz konusu istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde istenilen yetki belgelerinin sunulmadığı, sunulmuş ise ilgili belgelerin veriliş ve geçerlik tarihlerinin dolduğu, ihale ilan tarihi itibariyle geçerli belgeler olmadığı ve işin süresini kapsamadığı,

3) Söz konusu istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda alt yüklenici listesinin sunulmadığı, alt yüklenici kullanılmayacak olsa dahi tablonun ilgili satırına giriş yapılması gerekirken yapılmadığı,

4) Söz konusu istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda iş deneyim belgesi sunulmadığı, sunulmuş ise iş deneyim belgesinin ihalede istenilen benzer işe uygun olmadığı, belgede yer alan araç kiralama bedelleri ile işçiliklerin ayırt edilip iş deneyim belgesi tutarında dikkate alınması gerektiği, ihalede özel sektörde gerçekleştirilen işe ait bir sözleşme sunulmuş ise sözleşmeye konu faturaların eksik sunulduğu ve damga vergisinin ihale ilan tarihinden önce yatırılmadığı,

5) Söz konusu istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda bilanço ve ciro oranlarını gösteren belgelerin sunulmadığı, sunulmuş ise ilgili tutar ve oranların ihalede istenilen kriterleri karşılamadığı iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

1) Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Şartnameler” başlıklı 12’nci maddesinde “… İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin teknik kriterlerine ihale dokümanının bir parçası olan teknik şartnamelerde yer verilir. …” hükmü,

Anılan Kanun’un “İhale ve ön yeterlik dokümanının içeriği ve idari şartnamede yer alması zorunlu hususlar” başlıklı 27’nci maddesinde “İhale dokümanında; isteklilere talimatları da içeren idari şartnameler ile yaptırılacak işin projesini de kapsayan teknik şartnameler, sözleşme tasarısı ve gerekli diğer belge ve bilgiler bulunur.

İdari şartnamede ihale konusuna göre asgari aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:

e) İsteklilerde aranılan şartlar, belgeler ve yeterlik kriterleri …” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İdari Şartname” başlıklı 14’üncü maddesinde “(1) İdare, uygulayacağı ihale usulüne ilişkin bu Yönetmelik ekinde yer alan tip idari şartnameyi esas alarak idari şartnamesini hazırlar. Tip idari şartnamede boş bırakılan veya dipnota alınan hususlar, işin özelliğine göre 4734 sayılı Kanun, 5/1/2002 tarihli ve 4735 sayılı Kamu İhale Sözleşmeleri Kanunu ve diğer mevzuat hükümlerine aykırı olmayacak şekilde düzenlenir.

(2) İdare, tip idari şartnamede düzenlenmeyen, ancak işin özelliğine göre düzenlenmesine gerek duyulan hususları, 4734 ve 4735 sayılı Kanunlar ile diğer mevzuat hükümlerine aykırı olmamak koşuluyla, maddeler halinde düzenleyerek “Diğer Hususlar” bölümüne ekleyebilir.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in“Teknik şartname” başlıklı 16’ncı maddesinde “(1) İşin teknik ayrıntılarını ve şartlarını gösteren bir teknik şartname hazırlanarak ihale dokümanına dahil edilir. Teknik şartnamelerde belirlenecek teknik kriterlerin, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olması, rekabeti engelleyici hususlar içermemesi ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlaması zorunludur. …

(2) Teknik şartnamede, varsa ulusal ve/veya uluslararası teknik standartlara uygunluğu sağlamaya yönelik düzenlemeler de yapılır. Bu şartnamede teknik özelliklere ve tanımlamalara yer verilir. …” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Yeterliğin belirlenmesinde uyulacak ilkeler” başlıklı 28’inci maddesinin ikinci fıkrasında “(2) Yeterlik değerlendirmesi için istenecek belgelerin ve yeterlik değerlendirmesinde aranılacak kriterlerin, ihale veya ön yeterlik ilanı ile idari şartnamede veya ön yeterlik şartnamesinde ya da davet yazısında belirtilmesi zorunludur.” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “Sözleşmenin yürütülmesi aşamasındaki mesleki ve teknik yükümlülüklere yönelik düzenlemeler” başlıklı 30’uncu maddesinde “(1) Ön yeterlik şartnamesinde veya idari şartnamede yeterlik kriteri olarak belirlenmeyen, ancak sözleşmenin yürütülmesi aşamasında işin yerine getirilmesi için gerekli olduğu öngörülen mesleki ve teknik yükümlülüklere yönelik düzenlemeler teknik şartnamede yer alır. Bu düzenlemelerde, işin niteliği ile bu Yönetmelik ve ilgili mevzuat hükümleri esas alınır. Bu yükümlülüklere ilişkin olarak yüklenici tarafından hangi belgelerin idareye sunulması gerektiğinin teknik şartnamede açıkça düzenlenmesi zorunludur. …” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 2025 YILI ARAÇ KİRALAMA HİZMET ALIMI

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

2 Kısım ve muhtelif sayılarda Araç, İş Makinası ve Ekipmanın Sürücüsüz ve Personelsiz Olarak 2025 yılında kiralanması hizmet alımı işi olup,

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Antalya şehir içi ve şehirler arası görevlerde kullanılabilecektir.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin“İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “… 7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

Belge Adı

İhale/Kısım/Kısımlar

Açıklama

Ortak Girişimlerde

Araç Kasko Değerini Gösterir Beyan Tablosu

2.KISIM

Diğer hususlarda belirtildiği şekilde EK-1 Tablo örnek alınarak beyan edilecektir.

Tüm ortakların sunması gerekmektedir.

7.5.5 Bu Şartnamenin 7 nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterleri tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmaz. …” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin“Diğer Hususlar” başlıklı 48’inci maddesinde “… 2. Kısımda yer alan 38 Adet Kapalı Kasa Panelvan ve Frigofirik Kasa Panelvan, 15 Adet Tek Kabin Kamyonet araçlar için 17.03.2006 tarih ve 2006/10193 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile yürürlüğe konulan Hizmet Alımı Suretiyle Taşıt Edinilmesine İlişkin Esas ve Usullerin 6. Maddesine eklenen 2. Fıkranın (a) bendi uyarınca; Şoför giderleri hariç yapılan taşıt kiralamalarında aylık kiralama bedeli (Katma Değer Vergisi hariç, her türlü bakım-onarım, sigorta vb. giderler dahil), taşıtın Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayımlanan ve harcama talimatlarının verildiği yılın Ekim ayı itibari ile uygulanacak Motorlu Kara Taşıtları Kasko Değer Listesinde yer alan kasko sigortası değerinin %2 sini aşmayacaktır. İlgili araçların bulunduğu kısımlara teklif verecek olan istekliler, sözkonusu araçlara ait Araç Kodu (veya Marka Kodu ve Tip Kodu), Aracın Markası(veya Marka Adı), Araç Tipi(veya Tip Adı) ve Mode yılı ve sayısını belirterek Türkiye Sigorta, Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği tarafından yayımlanan Kasko Değer listesi formatına uygun şekilde dolduracakları Araç Kasko Değerini Gösterir Beyan Tablosunu sunacaktır.

Tekliflerin değerlendirilmesinde yürürlükteki Hizmet Alımı suretiyle taşıt edinilmesine ilişkin esas ve usuller geçerli olacaktır.” düzenlemesi,

Teknik Şartname’nin “İşin miktarı ve süresi” başlıklı 2’nci maddesinde “…2.KISIM:

6 Adet Hasta Nakil Ambulansı, 4 Adet Minibüs 9+1, 30 Adet Minibüs 16+1, 4 Adet Minibüs 19+1,19 Adet Minibüs 19+1 C Plaka, 3 Adet Midibüs 28+1,38 Adet Kapalı Kasa ve Frigorifik Kasa Panelvan, 16 Adet Engelli Taşıma Minibüsü, 1 Adet Engelli Otobüsü, 3 Adet Otobüs 45+1,12 Adet Sulama Arazözü, 1 Adet ADR’li Akaryakıt Tankeri, 22 Adet Damperli Kamyon(7-10 Tonluk) Çift Kabin, 13 Adet Damperli Kamyon(8-10 Tonluk) Tek Kabin, 4 Adet Damperli Kamyon(14-16 Tonluk) Tek Kabin, 2 Adet Damperli Kamyon(22-24 Tonluk) Tek Kabin, 6 Adet Damperli Kamyon (25 Tonluk), 15 Adet Tek Kabin Kamyonet, 15 Adet Römorklu Traktör, 3 Adet Sepetli Araç Teleskobik (26-30m.), 7 Adet Sepetli Araç Teleskobik (18-25m.), 1 Adet Teleskobik Bomlu Hidrolik Platformlu Çift Kabinli Araç, 1 Adet Lastik Tekerlekli Ekskavatör, 3 Adet Lastik Paletli Mini Ekskavatör, 2 Adet Lastik Tekerlekli Mini Kazıcı ve Yükleyici, 7 Adet 4*4 Kepçe, 1 Adet Çekici Kurtarıcı, 2 Adet Vinç, 5 Adet Forklift olmak üzere toplam 246 Araç ve 100.000 km Kilometre Başına Araç kiralama hizmet alımı işidir.

İşin Süresi: 01.01.2025 tarihinde işe başlanacak olup, iş bitim süresi 31.12.2025 tarihidir.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Teknik özellikler” başlıklı 3’üncü maddesinde “… 2.Kısım

• Kapalı Kasa Panelvan ve Frigorifik Kasa Panelvan (38 Adet) :

– 1 Adet en az 3,5 m3 en fazla 4.5 m3 (3,5-4,5 m3 dahil)

Araç +4 derece soğutuculu ve arka bölümü izolasyonlu Frigorifik Kasa Panelvan olmalıdır.

Motor silindir hacmi en az 1450cc ve üzeri motor gücü en az 60kw ve üzeri olmalıdır.

– 9 Adet en az 6m3 en fazla 8m3 (6-8m3 dahil)

Araçlardan 7 Adedi +4 derece soğutuculu ve arka bölümü izolasyonlu Frigorifik Kasa Panelvan olmalıdır.

Araçlardan 1 Adedi içi raflı Kapalı Kasa Panelvan olmalıdır.

Araçlardan 1 Adedi Kapalı Kasa Panelvan olmalıdır.

Motor silindir hacmi en az 1900cc ve üzeri motor gücü en az 90kw ve üzeri olmalıdır.

– 2 Adet en az 10m3 en fazla 12m3 (10-12m3 dahil)

Araçlar Kapalı Kasa Panelvan olmalıdır. Araçların motor silindir hacmi en az 1900cc ve Motor gücü 90kw ve üzeri olacaktır.

– 22 Adet en az 14m3 en fazla 16m3 (14-16m3 dahil)

Araçlardan 13 Adedi +4 derece soğutuculu ve arka bölümü izolasyonlu Frigorifik Kasa Panelvan olmalıdır.

Araçlardan 2 Adedi içi raflı Kapalı Kasa Panelvan olmalıdır.

Araçlardan 7 Adedi Kapalı Kasa Panelvan olmalıdır.

Motor silindir hacmi en az 1900cc ve üzeri motor gücü en az 90kw ve üzeri olmalıdır.

– 4 Adet en az 16m3 en fazla 17m3 (16-17m3 dahil)

Araçlardan 1 Adedi +4 derece soğutuculu ve arka bölümü izolasyonlu Frigorifik Kasa Panelvan olmalıdır.

Araçlardan 1 Adedi İçerisinde demir delikli sacdan imal edilmiş kafes, hayvan bağlama kancalı kaydırmaz zeminli olacaktır ve arka bölme için ayrıca klima bulunacaktır.

Araçlardan 2 Adedi Kapalı Kasa Panelvan olmalıdır.

Motor silindir hacmi en az 1990cc ve üzeri motor gücü en az 90kw ve üzeri olmalıdır.

Toplam 38 adet Araçlar 2020 model yılı ve üzeri dizel yakıtlı en az 2+1 koltuk kapasiteli, ABS fren sistemli, radyo teypli, koltukları kumaş döşemeli, klimalı olmalıdır.

• Tek Kabin Kamyonet (15 Adet) :

Araçlar klimalı 2020 model ve üzeri, motor silindir hacmi en az 1900cc ve üzeri Dizel, arka 4 teker toplam 6 teker, hidrolik direksiyonlu, klimalı, ABS fren sistemli ve Motor gücü en az 90kw ve üzeri, azami uzunluğu en az 550cm, azami yüklü ağırlığı en az 3500kg olmalıdır. 2 yolcu+1 sürücü kapasiteli olacaktır. Araçlardan 4 adedinin kasası branda ile kapalı olacaktır.

Araçların 2 adedinde arka çekici tertibatı (ruhsata kayıtlı) bulunacaktır. …” düzenlemesi bulunmaktadır.

Antalya Büyükşehir Belediye Başkanlığı Destek Hizmetleri Dairesi Başkanlığı tarafından 04.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen incelemeye konu ihaleye ilişkin 13.12.2024 tarihli ihale komisyonu kararına göre 29 adet ihale dokümanı indirildiği, ihalenin şikâyete konu 2’nci kısmına 12 isteklinin teklif sunduğu, 3 teklifin geçerli teklif olarak değerlendirildiği, ihalenin anılan kısmında ekonomik açıdan en avantajlı teklif sahibi olarak Öner Nakliye Turizm İnşaat Otomotiv Temizlik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi, ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi olarak ise başvuru sahibi istekli Şekerler Global Taşımacılık San. ve Tic. Ltd. Şti.nin belirlendiği görülmüştür.

Başvuruya konu ihalenin iddiaya konu edilen 2’nci kısmında 12 ay süreyle farklı cinslerde toplam 246 adet araç kiralanacağı, İdari Şartname’nin 7.5.4’üncü maddesi çerçevesinde isteklilerden, teklif edilen araç listesinin kasko değer tablosuna uygun şekilde doldurularak yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilmesinin/sunulmasının istenildiği, söz konusu listenin beyan edilmemesi durumunda isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakılacağının anlaşıldığı, öte yandan ihale konusu iş kapsamında çalıştırılacak olan araçların teknik özelliklerine ise Teknik Şartname’nin 3’üncü maddesinde yer verildiği görülmektedir.

Başvuru sahibinin iddiasının temelde, ihalenin 2’nci kısmı üzerinde bırakılan istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda teklif edilen araç listesinin sunulmadığı, liste sunulmuş ise “kapalı kasa panelvan ve frigorifik kasa panelvan” ve “tek kabin kamyonet” araç cinsleri için beyan edilen araçların Teknik Şartname’de istenilen bazı kriterleri sağlamadığı, birim fiyatlarının uygun olmadığı, bu nedenle anılan isteklinin teklifinin değerlendire dışı bırakılması gerektiği yönünde olduğu anlaşılmıştır.

İhalenin 2’nci kısmı üzerinde bırakılan istekli Öner Nakliye Turizm İnşaat Otomotiv Temizlik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından sunulanYeterlik Bilgileri Tablosunun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” bölümünün “Araç Kasko Değerini Gösterir Beyan Tablosu” satırının “22348-9999-00022_2. KISIM KASKO DEĞER LİSTESİ.pdf EKAP’a yüklenen belgedir.” şeklinde doldurulduğu görülmüştür.

Yapılan incelemede, anılan istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda araç kasko değer listesinin sunulduğu, sunulan araç kasko değer listesi incelendiğinde, anılan listenin ihale dokümanı kapsamında yer alan listeye uygun olarak oluşturulduğu, listede yer alan her bir satırın bilgisinin doldurulduğu, idarece istenilen “kapalı kasa panelvan ve frigorifik kasa panelvan” ve “tek kabin kamyonet” araç cinsleri için uygun adette her birine yönelik olarak gerekli bilgilere yer verildiği, ayrıca isteklinin birim fiyat teklif cetveli incelendiğinde teklif edilen birim fiyatların listedeki fiyatların üzerinde olmadığı tespit edilmiş olup iddia bu yönüyle uygun bulunmamıştır.

Öte yandan, yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden; idareler tarafından yeterlik değerlendirmesi için istenecek belgelerin ve yeterlik değerlendirilmesinde aranacak kriterlerin ihale ilanında ve idari şartnamede açıkça belirtilmesi gerektiği, teknik şartnamede ise ihale konusu alımın teknik kriterlerine yer verileceği; idari şartnamede yeterlik kriteri olarak belirlenmeyen, ancak sözleşmenin yürütülmesi aşamasında işin yerine getirilmesi için gerekli olduğu öngörülen mesleki ve teknik yükümlülüklere yönelik düzenlemelerin de teknik şartnamede ve/veya sözleşme tasarısında yapılacağı; idari şartnamelerin 7’nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamelerde, isteklilerin yeterlik bilgileri tablosunda beyan etmesi gerektiği belirtilen belgeler var ise, bunların idari şartnamenin 7.5.4’üncü maddesinde de sayılması gerektiği, idari şartnamelerin 7’nci maddesinde sayılan belgeler dışındaki belgelerin idare tarafından tekliflerin değerlendirilmesinde yeterlik kriteri olarak dikkate alınmayacağı anlaşılmaktadır.

Yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler çerçevecinde,İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde isteklilerden, teklifleri kapsamında teklif edilen araç listesinin kasko değer tablosuna uygun şekilde doldurularak yeterlik bilgileri tablosunda sunulmasının istenildiği ve anılan belgenin sunulmasının yeterlik kriteri olarak belirlendiği, ihalede araçların Teknik Şartname’de düzenlenen teknik özelliklerini tevsik eden belge sunulmasına yönelik herhangi bir düzenlemeye yer verilmediği, dolayısıyla araçların teknik özelliklerine yönelik değerlendirmenin sözleşmenin yürütülmesi aşamasında yapılacağı, bu itibarla başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde“İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:

b) Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;

3) İsteklinin üretim ve/veya imalat kapasitesine, araştırma-geliştirme faaliyetlerine ve kaliteyi sağlamasına yönelik belgeler,

4) İsteklinin organizasyon yapısına ve ihale konusu işi yerine getirmek için yeterli sayıda ve nitelikte personel çalıştırdığına veya çalıştıracağına ilişkin bilgi ve/veya belgeler,

5) İhale konusu hizmet veya yapım işlerinde isteklinin yönetici kadrosu ile işi yürütecek teknik personelinin eğitimi ve mesleki niteliklerini gösteren belgeler,

6) İhale konusu işin yerine getirilebilmesi için gerekli görülen tesis, makine, teçhizat ve diğer ekipmana ilişkin belgeler,

7) İstekliye doğrudan bağlı olsun veya olmasın, kalite kontrolden sorumlu olan ilgili teknik personel veya teknik kuruluşlara ilişkin belgeler,

8) İhale konusu işin ihale dokümanında belirtilen standartlara uygunluğunu gösteren, uluslar arası kurallara uygun şekilde akredite edilmiş kalite kontrol kuruluşları tarafından verilen sertifikalar,

9) İdarenin talebi halinde doğruluğu teyit edilmek üzere, tedarik edilecek malların numuneleri, katalogları ve/veya fotoğrafları.

İhale konusu işin niteliğine göre yukarıda belirtilen bilgi veya belgelerden hangilerinin yeterlik değerlendirmesinde kullanılacağı, ihale dokümanında ve ihale veya ön yeterliğe ilişkin ilân veya davet belgelerinde belirtilir. …” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Yeterliğin belirlenmesinde uyulacak ilkeler” başlıklı 28’inci maddesinde “(1) Ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliğin saptanması amacıyla öngörülecek değerlendirme kriterleri ve istenecek belgeler, rekabeti engelleyecek şekilde belirlenemez.

(2) Yeterlik değerlendirmesi için istenecek belgelerin ve yeterlik değerlendirmesinde aranılacak kriterlerin, ihale veya ön yeterlik ilanı ile idari şartnamede veya ön yeterlik şartnamesinde ya da davet yazısında belirtilmesi zorunludur.…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinde “… (4) İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat vb. belgelerin adaylar veya istekliler tarafından sunulmasına ilişkin hükümlere, ilan ve ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede yer verilir. İş ortaklarının her birinin söz konusu belgeleri ayrı ayrı sunması, konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmına ilişkin belgeleri sunması zorunludur.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

ı) İhale konusu işin ya da malın satış faaliyetinin yerine getirilebilmesi için ilgili mevzuat gereğince alınması zorunlu olan sicil, izin, ruhsat, faaliyet belgesi vb. belgeler:

Belge Adı

İhale/Kısım/Kısımlar

Açıklama

Ortak Girişimlerde

Karayolu Taşıma Yönetmeliği Yetki Belgeleri

2.KISIM

2. Kısıma teklif verecek firmaların kendi adına kayıtlı T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü tarafından verilmiş K1, C2, L1, L2, N1, N2, R1, R2, belgelerinden herhangi biri ile B1, B2, D1, D2, belgelerinden herhangi birine ait bilgileri yeterlik bilgileri tablosuna işleyerek beyan edecektir.

Tüm ortakların sunması gerekmektedir.

düzenlemesi yer almaktadır.

Başvuru sahibi tarafındanÖner Nakliye Turizm İnşaat Otomotiv Temizlik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından yeterlik bilgileri tablosunda İdari Şartname’nin 7’nci maddesinde istenilen yetki belgelerinin sunulmadığı, sunulmuş ise ilgili belgelerin veriliş ve geçerlik tarihlerinin dolduğu, ihale ilan tarihi itibariyle geçerli belgeler olmadığı ve işin süresini kapsamadığının iddia edildiği; İdari Şartname’de isteklilerce kendi adına kayıtlı olan T.C. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı Karayolu Düzenleme Genel Müdürlüğü tarafından verilmiş K1, C2, L1, L2, N1, N2, R1, R2, belgelerinden herhangi biri ile B1, B2, D1, D2, belgelerinden herhangi birine ait bilgilerin yeterlik bilgileri tablosunda beyan edileceğinin düzenlendiği görülmüştür.

İhalenin 2’nci kısmı üzerinde bırakılan istekli Öner Nakliye Turizm İnşaat Otomotiv Temizlik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından sunulanYeterlik Bilgileri Tablosunun “MESLEKİ VE TEKNİK YETERLİĞE İLİŞKİN BİLGİLER” bölümünün “Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri – Karayolu Taşıma Yönetmeliği Yetki Belgeleri” satırının “22348-501-00003_K1 YETKİ BELGESİ.pdf EKAP’a yüklenen belgedir.” ve “22348-501-00002_D2 YETKİ BELGESİ.pdf EKAP’a yüklenen belgedir.” şeklinde iki satır halinde doldurulduğu, bu kapsamda ihalede istenilen belgelerden K1 ve D2 türünde yetki belgelerinin sunulduğu tespit edilmiştir.

Söz konusu tablodan ulaşılan K1 ve D2 türünde yetki belgeleri incelendiğinde, anılan belgelerin geçerlilik tarihlerinin dolmadığı, ihale ilan tarihi itibariyle geçerli belgeler olduğu ve işin süresini kapsadığı görülmüş olup başvuru sahibinin iddiasının yerine olmadığı sonucuna varılmıştır.

3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Kamu İhale Kanunu’nun “Alt yükleniciler” başlıklı 15’inci maddesinde “İhale konusu işin özelliği nedeniyle ihtiyaç görülmesi halinde, ihale aşamasında isteklilerden alt yüklenicilere yaptırmayı düşündükleri işleri belirtmeleri, sözleşme imzalamadan önce de alt yüklenicilerin listesini idarenin onayına sunmaları istenebilir. Ancak bu durumda, alt yüklenicilerin yaptıkları işlerle ilgili sorumluluğu yüklenicinin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

f) Alt yüklenici çalıştırılmasına izin verilmesi halinde, isteklinin alt yüklenicilere yaptırmayı düşündüğü işlerin listesi …” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Alt yükleniciler” başlıklı 18’inci maddesinde “18.1. İstekliler, ihale konusu iş kapsamında alt yüklenicilere yaptırmayı düşündükleri işlere ait listeyi, teklifleri ekinde vereceklerdir. İhalenin bu şekilde teklif veren isteklinin üzerine kalması durumunda, isteklinin işe ait sözleşme imzalanmadan önce alt yüklenicilerin listesini İdarenin onayına sunması gerekir. Bu durumda, alt yüklenicilerin yaptıkları işlerle ilgili sorumluluğu, yüklenicinin sorumluluğunu ortadan kaldırmaz.” düzenlemesi bulunmaktadır.

İhalenin 2’nci kısmı üzerinde bırakılan istekli Öner Nakliye Turizm İnşaat Otomotiv Temizlik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından sunulanYeterlik Bilgileri Tablosunun “Alt Yükleniciye Yaptırılması Düşünülen İşler” satırının “22348-1200-00009_ANTALYA BÜYÜKŞEHİR BELEDİYESİ ALT YÜKLENİCİ DİLEKÇESİ.pdf EKAP’a yüklenen belgedir.” şeklinde doldurulduğu, söz konusu belge incelendiğinde ihalede alt yüklenici çalıştırılacağına ilişkin bilgiye yer verildiği görülmüş olup, başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

4) Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kanun’un “İhaleye katılımda yeterlik kuralları” başlıklı 10’uncu maddesinde “İhaleye katılacak isteklilerden, ekonomik ve malî yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliklerinin belirlenmesine ilişkin olarak aşağıda belirtilen bilgi ve belgeler istenebilir:…

b) Mesleki ve teknik yeterliğin belirlenmesi için;

1) İsteklinin, mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak faaliyette bulunduğunu ve teklif vermeye yasal olarak yetkili olduğunu kanıtlayan belgeler,

2) İstekli tarafından kamu veya özel sektöre bedel içeren bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) Son onbeş yıl içinde geçici kabulü yapılan yapım işleri ile kabul işlemleri tamamlanan yapımla ilgili hizmet işleriyle ilgili deneyimi gösteren belgeler …” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında 4734 sayılı Kanunun 4 üncü maddesindeki tanımlar yanında;

a) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer usullerle gerçekleştirilen, teçhizat, ekipman, mali güç ve uzmanlık ile personel ve organizasyon gerekleri bakımından benzer özellik taşıyan işleri,… ifade eder.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde (1)İş deneyimini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde; teknolojik ürün deneyim belgesinin ve yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

istenilmesi zorunludur.

(2) İlk ilan veya davet tarihi ile ihale veya son başvuru tarihi arasında kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleri, ilgisine göre birinci fıkranın (a) veya (b) bendi kapsamında değerlendirilir.

(3) İş deneyiminin belirlenmesi amacıyla;

a) Açık ihale usulüyle yapılan ihaleler ile Kanunun 21 inci maddesinin (b), (c) ve (f) bentlerine göre yapılan ihalelerde, teklif edilen bedelin % 25’i ile % 50’si aralığında idarece belirlenecek bir orandan az olmamak üzere,

… ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler ile teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması istenir. …” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “İş deneyim tutarının güncellenmesi” başlıklı 49’uncu maddesinde “(1) İş deneyimini gösteren belgelerde yazılı tutarlar aşağıdaki şekilde güncellenir:

a) 4734 sayılı Kanun kapsamında ihale edilmiş işlere ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler, belgeye konu işin ihale tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endeksin, ilk ilan veya davet tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endekse oranlanması suretiyle bulunan katsayı üzerinden güncellenir. …” hükmü,

İdariŞartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “… 7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya

sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

İstekliler benzer iş olarak, “Araç Kiralama” işi yaptığına dair belgeleri sunacaklardır.” düzenlemesi yer almaktadır.

İhalenin şikayete konu 2’nci kısmı üzerinde bırakılan istekli Öner Nakliye Turizm İnşaat Otomotiv Temizlik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından sunulanyeterlik bilgileri tablosunun “Mesleki ve Teknik Yeterliğe İlişkin Bilgiler” satırının “EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi” kısmında “2019/348222-3810275-1-1_EKAP’ta Kayıtlı Olan İş Deneyim Belgesi.doc Doğrudan EKAP’ta oluşturulan belgedir.” ibaresine yer verildiği,

EKAP üzerinden ulaşılan belgenin EKAP’ta kayıtlı ve Denizli Su ve Kanalizasyon İdaresi Genel Müdürlüğü Destek Hizmetleri Daire Başkanlığı tarafından istekli adına düzenlenen “HİZMET ARACI KİRALANMASI, 2019/348222” işine ilişkin 24.10.2022 tarihli yüklenici iş bitirme belgesi olduğu, belgede ihale tarihinin 23.08.2019, kabul tarihinin 10.10.2022 ve belge tutarının 65.481.760,82 TL olarak belirtildiği tespit edilmiştir.

Bahse konu iş deneyim belgesine konu işe ait ihale dokümanları EKAP üzerinden incelendiğinde, ihale konusu iş kapsamında sürücü hizmetlerinin de bulunduğu, idare tarafından iş deneyiminin istenilen tutarı karşılayıp karşılamadığına ilişkin olarak bir hesaplama gerçekleştirildiği, bu doğrultuda söz konusu iş deneyim belgesinin ayrıştırıldığı, idare tarafından yapılan hesaplamalarda, EKAP İşçilik Hesaplama Modülü üzerinden şoför giderlerinin araç kiralama bedelinden düşürüldüğü ve bulunan tutarının güncellenmesi sonucunda iş deneyim belgesinin tutarının yeterli bulunduğu görülmüştür.

Yukarıda aktarılan tespitler çerçevesinde, Öner Nakliye Turizm İnşaat Otomotiv Temizlik Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından sunulan iş dneyim belgesinin ihale dokümanında belirlenen benzer işe uygun olduğu, bahse konu istekli tarafından başvuruya konu ihalenin 2’nci kısmına 399.984.000,00 TL teklif sunulduğu, dolayısıyla anılan kısım için istekli tarafından sağlanması gereken asgari iş deneyim tutarlarının 99.996.000 TL olduğu, bu itibarla sunulan iş deneyim belgesinin bu kısma yönelik olarak ihalede istenilen tutarı güncelleme yapılması durumunda karşıladığı görülmüştür.

5) Başvuru sahibinin 5’inci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Bilanço veya eşdeğer belgeler” başlıklı 35’inci maddesinde “(1) Bilançonun veya eşdeğer belgelerin istenildiği ihalelerde ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait;

a) Yayınlanması zorunlu olan yıl sonu bilançosunun veya gerekli bölümlerinin,

b) (a) bendinde belirtilen belgelere eşdeğer belgelerin,

her ikisinin de idarece istenilmesi zorunludur.

(2) Bilanço veya eşdeğer belgeler kapsamında;

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösterenbölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi sunar.

(3) Adayın veya isteklinin ikinci fıkra uyarınca sunduğu belgelerde;

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi gerekir.

(4) Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(6) 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun 174’üncü maddesine göre takvim yılından farklı hesap dönemi belirlenen aday ve isteklinin bilançoları için bu hesap dönemi esas alınır.

(7) Bilanço veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen bilanço veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ise o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir…” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in İsteklinin iş hacmini gösteren belgeler” başlıklı 36’ncı maddesinde (1) İş hacmini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde;

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgenin,

her ikisinin de idarelerce istenilmesi zorunludur.

(2) Aday veya isteklinin birinci fıkrada belirtilen belgelerden birini sunması yeterlidir. Serbest meslek erbabının iş hacmi serbest meslek kazanç defteri özeti ile belgelendirilir.

(3)Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.

(4) Toplam ciro; gelir tablosundaki brüt satışlar tutarından, satıştan iadeler, satış iskontoları ve diğer indirimlerin tutarları düşülmek suretiyle ulaşılan net satışlar tutarıdır.

(5)Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen hizmet işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.

(6) İş hacmini gösteren belgelere ilişkin kriterler aşağıdaki esaslara göre belirlenir:

a) Açık ihale usulüyle yapılan ihaleler ile Kanun’un 21’inci maddesinin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde, toplam cironun teklif edilen bedelin % 25’inden, hizmet işleri ile ilgili cironun ise teklif edilen bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.

(8) Altıncı ve yedinci fıkralardaki kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır…” hükmü,

Aynı Yönetmelik’in “İş hacmine ilişkin belge tutarlarının güncellenmesi” başlıklı 37’nci maddesinde “(1) İş hacmine ilişkin belge tutarları aşağıdaki şekilde güncellenir:

a) Yıllık toplam ciro, gelirin elde edildiği yılın Haziran ayına ait endeksin, ilk ilan veya davet tarihinin içinde bulunduğu aydan bir önceki aya ait endekse oranlanması suretiyle bulunan katsayı üzerinden güncellenir. …” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “… 7.4. Ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.4.1. Bu madde boş bırakılmıştır.

7.4.2. İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri.

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağladığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir tarafından standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi (Standart Form: KİK025.1/H)

sunmaları gerekmektedir.

Sunulan bilanço veya eşdeğer belgelerde;

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi

gerekir.

Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

Bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olması zorunludur. …

7.4.3. İstekli tarafından;

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgeler,

birinin sunulması yeterlidir.

Toplam cironun teklif edilen bedelin % 25’inden, hizmet işleri ile ilgili cironun ise teklif edilen bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.

Bu kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

Gelir tablosunun veya serbest meslek kazanç defteri özetinin, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması zorunludur. …” düzenlemesi bulunmaktadır.

İhale üzerinde bırakılan istekli Seç-San Yemek Hizmetleri Otomasyon İletişim Otomotiv Gıda Hayvancılık Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi tarafından sunulanyeterlik bilgileri tablosunun “Ekonomik ve Mali Yeterliğe İlişkin Bilgiler” satırının

“Bilanço Bilgileri (Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınması İstenen Yıllar)” bölümünde “Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar: 2023; Cari Oran (Dönen Varlıklar/Kısa Vadeli Borçlar):4,08094823; Öz Kaynak Oranı (Öz Kaynaklar/Toplam Aktif):0,53071004; Kısa Vadeli Banka Borçlarının Öz Kaynaklara Oranı: 0;

“İş Hacmi Bilgileri” bölümünde “Yeterlik Değerlendirmesinde Esas Alınan Yıllar: 2023 –Bu Yıla Ait Toplam Ciro Tutarı:******076,78 TRY (Türk Lirası)” beyanının bulunduğu görülmüştür.

Yapılan incelemede şikâyete konu edilen istekli tarafından yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen 2023 yılına ait bilanço bilgileri EKAP üzerinden incelendiğinde, cari oran, öz kaynak oranı ve kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının İdari Şartname’nin 7.4’üncü maddesinde belirtilen oranları karşıladığı, ayrıca 2023 yılına ait gelir tablosunda yer alan net satışlar tutarının (cironun) da ikinci kısma yönelik sunulan teklif bedelinin %25’ini karşıladığı anlaşılmıştır. Bu çerçevede başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Öte yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin, iddialarının tamamında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesi yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.