"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iddialarını değerlendirirken, şikayet başvurusunun süresinde yapılmadığına karar vermiştir. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu ve 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na göre, ihale sürecindeki hukuka aykırılıklar nedeniyle başvuru yapılabilmesi için belirli süreler öngörülmüştür. Başvuru sahibinin, ihale tarihinden sonra şikayet başvurusunda bulunması, bu sürelerin aşılmasına neden olmuştur. Bu nedenle, başvuru sahibinin iddialarının süre yönünden reddedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır. Kurul, ihale ilanında yer alan hususların eksiksiz ve doğru bir şekilde belirtilmesi gerektiğini vurgulayarak, başvuru sahibinin itirazlarının hukuka aykırı olduğunu belirtmiştir. Sonuç olarak, başvuru sahibinin itirazen şikayet başvurusunun reddine karar verilmiştir.

Karar no2025/UM.II-624
Karar tarihi26.02.2025
Toplantı No2025/009
Gündem No39

BAŞVURU SAHİBİ:

Bozduman Elektrik İnşaat ve Malzemeleri Doğalgaz Bilgisayar Gıda Pazarlama İthalat İhracat Sanayi Ticaret Limited Şirketi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Devlet Su İşleri 9. Bölge Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1473333 İhale Kayıt Numaralı “Kuzova Pompaj Sulaması Enerji Tesisi Malzeme Temini ve Montajı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Devlet Su İşleri 9. Bölge Müdürlüğütarafından 04.12.2024 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Kuzova Pompaj Sulaması Enerji Tesisi Malzeme Temini ve Montajı” ihalesine ilişkin olarak Bozduman Elektrik İnşaat ve Malzemeleri Doğalgaz Bilgisayar Gıda Pazarlama İthalat İhracat Sanayi Ticaret Limited Şirketi‘nin 19.12.2024 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 27.12.2024 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 06.01.2025 tarih ve 175060 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 03.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/46 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) Devlet Su İşleri 9. Bölge Müdürlüğü tarafından itirazen şikayet başvurusuna konu ettikleri 2024/1473333 İhale Kayıt Numaralı “Kuzova Pompaj Sulaması Enerji Tesisi Malzeme Temini ve Montajı” ihalesinin 04.12.2024 tarihinde yapıldığı, asıl ihale olan 2024/958082 ihale kayıt numaralı ihalenin iptal edildiği, ancak iptal kararında belirtilen hususlar düzeltilmeden şikâyete konu ihaleye çıkıldığı, “Elazığ Kuzova Pompaj Sulaması Enerji Tesisi Yapımı 2 Kısım (GES 3 MW)” işine ilişkin uygulama projelerinin sisteme yüklenmemesi/projelendirme hatalarının olması, yaklaşık maliyetteki hataların olması ve 17 Mayıs 2024 tarihli ve 32549 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan tasarruf tedbirleri ile ilgili 2024/7 Cumhurbaşkanlığı Genelgesi gerekçe gösterilerek ihalenin 06.09.2024 tarihli kesinleşen ihale komisyonu kararına istinaden iptal edildiği,

Söz konusu iptale karşı Kamu İhale Kurumuna itirazen şikâyet başvurusu yapıldığı, ardından açılan davada Ankara 6. İdare Mahkemesinin 14.11.2024 tarihli ve E:2024/1649 sayılı kararıyla davanın kabulüne karar verildiği, Mahkeme kararının uygulanmasını teminen alınan karar doğrultusunda alınan 2024/MK-132 sayılı kararda “1-Kamu İhale Kurulunun 25.09.2024 tarihli ve 2024/UY.II-1210 sayılı kararın uygulama projelerine ihale dokumanı kapsamında yer verilmediğinden ihalenin iptali işleminin yerinde olduğu yönündeki değerlendirmelerin iptaline,

2-Başvuru sahibinin yükleniciden istenilen bir adet fiber class teknenin 17.05.2024 tarih ve 32549 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Tasarruf Tedbirleriyle ilgili 2024/7 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi kapsamında olmadığına yönelik iddiası ile yaklaşık maliyet ve projelendirme aşamasındaki hataların neler olduğunun komisyon kararında açıkça belirlenmediğine yönelik iddiasının esasının incelenmesine” karar verildiği,

Şikâyete konu ihalenin dokümanlarının tek firmaya göre hazırlanmış olduğu, ihale sonucunda tek geçerli teklif belirlenmiş olmasının da bunu teyit ettiği,

İhale dokümanında yeterlik belgeleri arasında “TSE K 657 standartı (Dubalar cam elyaf takviyeli kompozit termoset plastikten -Yüzer GES uygulamalarında kullanılan) belgesi

Yüzer dubaya ait standarda ilişkin belgelerini teklif ekinde sunmak zorundadır.

Ortak girişimlerde tek ortağın sunması yeterlidir.

IEC 61215, IEC 61730-1, IEC61730-2

Güneş enerji paneline ait standarda ilişkin belgelerini teklif ekinde sunmak zorundadır

Ortak girişimlerde tek ortağın sunması yeterlidir.

EN IEC 62311-1:2020, EN 62479:2010

CCTV izleme ekranına ait standarda ilişkin belgelerini teklif ekinde sunmak zorundadır.

Ortak girişimlerde tek ortağın sunması yeterlidir.

IEC 61727, CE belgesi

İnvertöre ait standarda ilişkin belgelerini teklif ekinde sunmak zorundadır.

Ortak girişimlerde tek ortağın sunması yeterlidir.” düzenlemesinin bulunduğu,

Oysa iptal edilen 2024/958082 ihale kayıt numaralı ihalede söz konusu belgelerin ihale aşamasında sunulmasının istenilmediği, sözleşme aşamasında TSE K 657 standartı (dubalar cam elyaf takviyeli kompozit termoset plastikten-yüzer GES uygulamalarında kullanılan) belgesinin sunulacağının düzenlendiği, söz konusu ihalede anılan belgelerin ihale aşamasında istenilmesinin rekabete aykırı olduğu gibi, açıkça tek firmayı işaret ettiği,

Nitekim TSE Belgelendirme Merkezi Başkanlığı’na ait ilgili siteden TSE K 657 belgesinin Türkiye’de aktif olarak kaç firmada olduğunu sorgulandığında 01.08.2024 tarih 171591 sayılı TSE yazısı ile iş bu belgeye sahip firma sayısının 1 olduğu açıkça ortada olduğu, daha önceden idareye 02.08.2024 tarihli belgenin sadece 1 firmayı işaret ettiği, bu durumda rekabeti engellediği dolayısıyla zeyilname düzenlenerek tek firmaya yönelik yapılan düzenlemenin düzeltilmesi talebinin yapıldığı, ancak idarece taleplerinin reddedildiği,

Bütün bunlar yanında esasen sözleşme aşamasında sunulması istenmesi gerekli söz konusu belgeler nedeniyle firmalarının bu aşamada değerlendirme dışı bırakılmasının haksızlık olduğu, öte yandan idarece iptal edilen 2024/958082 ihale kayıt numaralı ihaleye 17 isteklinin katıldığı, yeni ihalede rekabet şartlarının açıkça ihlal edildiği,

2024/958082 İhale Kayıt Numaralı ihaleye ilişkin açtıkları davada Mahkemece kabul kararı verildiği, Kamu İhale Kurulu’nun düzeltici işlem kararı beklenmeden ihalenin sonuçlandırılmasının hukuka aykırı olduğu, iptal edilen ihale yapım işi olarak ihale edilmiş iken daha sonra şikâyete konu ihalenin mal alımı olarak uygulama projesi hazırlanmadan ihaleye çıkıldığı, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 3’üncü maddesinde mal, yapım ve hizmet tanımlarının yapılmış olduğu, öte yandan Kamu İhale Genel Tebliği’nin 63.1’inci maddesinde, “Bütçe tertiplerine bakılmaksızın makine ve ekipmanın bakım ve onarımının hizmet alımı olarak ihale edilmesi gerekmektedir. Küçük onarımlar da dâhil olmak üzere yapıma ilişkin onarımların ise hizmet alımı olarak ihale edilmesi mümkün değildir.” açıklamasının bulunduğu, yine Tebliğ’in 64.1’inci maddesinde yapım işleri arasında sayılmayan işlerin yapım işi olarak kabul edilmesi için gereken şartların sayılmak suretiyle açıklandığı, bu açıklamalar ışığında sıralanan şartları sağlayan söz konusu işin mal alımı olarak ihaleye çıkılmasının mevzuata aykırı olduğu, iş aynı iş olmasına rağmen, çok farklı bir dokümanla yeniden bu sefer mal alımı olarak ihaleye çıkıldığı, bu kapsamda yukarıda sayılan hususlar yanında yeni ihalede numune istenmesi, başta istenen kataloglar gibi düzenlemelerin ihaleye katılımı daralttığı gibi, belli bir firmaya avantaj sağlamaya yönelik düzenlemeler olduğu, idarece ilk ihalenin aksine bu ihalenin neden mal alımı şeklinde ihaleye çıkıldığının ortaya konulamadığı, öte yandan niteliği itibariyle yapım olan ve geçici kabul, teminat süresi ve kesin kabul süreçlerinin işletilmesi ve bu süreçlerde yapım olarak çıkılmasına ilişkin teminatlardan idarenin yararlanamayacağı, bu durumun da kamu açısından risk oluşturacağı,

2) İş deneyimi açısından ihaleye katılımın daraltılmış olduğu gibi, ihale üzerinde bırakılan isteklinin iş deneyim belgesinin İdari Şartname düzenlemesine aykırı olduğu,

2024/958082 ihale kayıt numaralı ihalede benzer iş “Fotovoltaik Güneş Paneli ve İnverterden oluşan elektrik üretim tesislerine ait iş bitirmeleri ile Karasal Güneş Enerji Santrali, Yüzer Güneş Enerji Santrali, Hidroelektrik Enerji Santrali, Rüzgâr Türbini Enerji Santrali yapımı iş bitirme belgelerinden birisine sahip olmakta benzer iş olarak kabul edilecektir.”

7.6.1 Mezuniyet belgeleri/diplomalar:

Belge Adı

Açıklama

Elektrik Mühendisliği

TMMOB kayıtlı olmak

Elektrik ve Elektronik Mühendisliği

TMMOB kayıtlı olmak

Enerji Sistemleri Mühendisliği

TMMOB kayıtlı olmak” şeklinde düzenleme yapılmış iken şikâyete konu ihalede “Bu ihalede benzer iş olarak Yüzer Güneş Enerjisi Sistemi ve Montajına ilişkin iş deneyim belgesi” düzenlemesine yer verilerek katılımın daraltıldığı, ayrıca iş mahiyeti itibariyle yapım olmasına rağmen mühendislik branşlarının da benzer iş tanımından çıkartılmış olduğu,

Öte yandan mahiyet itibariyle firmalarının iş deneyim belgesi yeterliliği sağlamasına rağmen, değerlendirme dışı bırakıldığı, ihale üzerinde bırakılan firmanın iş deneyim belgesi de İdari Şartname düzenlemesine aykırı olmasına rağmen, teklifinin geçerli kabul edildiği,

İdari Şartname gereği tüzel kişi tarafından iş deneyimini göstermek üzere kullanılan belgenin, tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ve Kanun’a göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan ortağına ait olması halinde, ticaret ve sanayi odası/ticaret odası bünyesinde bulunan ticaret sicili müdürlükleri veya yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir tarafından ilk ilan tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son bir yıldır kesintisiz olarak bu şartların korunduğunu gösteren, standart forma uygun belge sunulması gerekmesine rağmen bu belgenin sunulmadığı,

3) İhale üzerinde bırakılan isteklinin ihale dokümanında düzenlenen tüm yeterlik belgelerini yeterlilik bilgileri tablosuna girip girmediğinin incelenmesi gerektiği,

4) İhale üzerinde bırakılan isteklinin geçici teminatının idarece incelenmeden karar verildiği, geçerli bir geçici teminat olabilmesi için yeterlilik bilgileri tablosunda hem beyan edilmesi, hem de tutar ve süre olarak yeterli olması gerektiği,

5) İhaleye vekaleten katılınmış olmasına rağmen vekalet bilgilerinin beyan edilmediği, ticaret sicil bilgilerinin son durumu göstermediği, ticaret sicil gazetesi’nin, tüzel kişiliğin ortakları, üyeleri veya kurucuları ile tüzel kişiliğin yönetimindeki görevlileri belirten son durumu göstermediği ayrıca tüzel kişiliğin ortakları, adı, soyadı T.C. kimlik numarası, ortaklık hisse oranları ve yönetimde görevli ise görevinin adı gibi bilgilere ulaşılamamış olmasına ve sunulan bilgilerin son durumu göstermeyip güncel olmamasına rağmen isteklinin değerlendirme dışı bırakılmadığı iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

  1. Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun “Yürütmenin Durdurulması” başlıklı 27’nci maddesinin birinci fıkrasında “1. Danıştayda veya idari mahkemelerde dava açılması dava edilen idari işlemin yürütülmesini durdurmaz.” hükmü,

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “İhale ilânlarında bulunması zorunlu hususlar” başlıklı 24’üncü maddesinde “İhale dokümanında belirtilmeyen hususlara ilânlarda yer verilemez. İhale ilânlarında aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:

b) İhalenin adı, niteliği, türü, miktarı.

f) Yeterlik değerlendirmesinde uygulanacak kriterler.

…” hükmü,

Aynı Kanun’un 54’üncü maddesinin birinci fıkrasında “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunabilirler.

Başvurular üzerine ihaleyi yapan idare veya Kurum tarafından gerekçeli olarak;

c) Başvurunun süre, usul ve şekil kurallarına uygun olmaması, usulüne uygun olarak sözleşme imzalanmış olması veya şikâyete konu işlemlerde hukuka aykırılığın tespit edilememesi veya itirazen şikâyet başvurusuna konu hususun Kurumun görev alanında bulunmaması hallerinde başvurunun reddine,

karar verilir.…” hükmü,

Anılan Kanun’un “İdareye şikâyet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikâyet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21’inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar.

İlan, ön yeterlik veya ihale dokümanına ilişkin şikâyetler birinci fıkradaki süreleri aşmamak üzere en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir. Bu yöndeki başvuruların idarelerce ihale veya son başvuru tarihinden önce sonuçlandırılması esastır.

İdare, şikâyet başvurusu üzerine gerekli incelemeyi yaparak on gün içinde gerekçeli bir karar alır. Alınan karar, şikâyetçi ile diğer aday veya istekliler ile istekli olabileceklere karar tarihini izleyen üç gün içinde bildirilir. İlan ile ihale veya ön yeterlik dokümanına yönelik başvurular dışında istekli olabileceklere bildirim yapılmaz.

Belirtilen süre içinde bir karar alınmaması durumunda başvuru sahibi tarafından karar verme süresinin bitimini, süresinde alınan kararın uygun bulunmaması durumunda ise başvuru sahibi dahil aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından idarece alınan kararın bildirimini izleyen on gün içinde Kuruma itirazen şikayet başvurusunda bulunulabilir.” hükmü,

Aynı Kanun’un “Kuruma itirazen şikâyet başvurusu” başlıklı 56’ncı maddesinde “İdareye şikâyet başvurusunda bulunan veya idarece alınan kararı uygun bulmayan aday, istekli veya istekli olabilecekler tarafından 55’inci maddenin dördüncü fıkrasında belirtilen hallerde ve sürede, sözleşme imzalanmadan önce itirazen şikâyet başvurusunda bulunulabilir. İhalenin iptaline ilişkin işlem ve kararlardan, sadece şikâyet ve itirazen şikâyet üzerine alınanlar itirazen şikâyete konu edilebilir ve bu kararlara karşı beş gün içinde doğrudan Kuruma başvuruda bulunulabilir.” hükmü,

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İdareye şikâyet süresi; ihale sürecindeki şikâyete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanun’un 21’inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.

(2) Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikâyetler, birinci fıkradaki süreleri aşmamak kaydıyla başvuru veya teklif sunulmadan önce en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir.

(3) Kuruma itirazen şikâyet süresi; şikâyet veya itirazen şikâyet üzerine idare tarafından alınan iptal kararına karşı yapılacak başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Sürelerle ilgili genel esaslar” başlıklı 7’nci maddesinde “(1)Süreler;

ç) Şikâyet üzerine idare tarafından verilen kararın bildirildiği veya bildirilmiş sayıldığı tarihi, on gün içerisinde karar alınmaması halinde ise bu sürenin bitimini,

izleyen günden itibaren başlar.

(2) Tatil günleri sürelere dâhildir. Sürenin son gününün tatil gününe rastlaması halinde, süre tatil gününü izleyen ilk iş gününün bitimine kadar uzar. Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikâyet başvurularının, ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılması zorunludur.” hükmü yer almaktadır.

Anılan Yönetmelik’in “Ön inceleme konuları ve ön inceleme üzerine yapılacak işlemler” başlıklı 16’ncı maddesinde “(1) Başvurular öncelikle;

c) Başvurunun süresinde yapılıp yapılmadığı,

yönlerinden sırasıyla incelenir.

(4) Yapılan ön inceleme sonucunda, bir aykırılığın tespit edilmesi halinde bu hususa ilişkin ön inceleme raporu düzenlenir.” hükmüne,

Aynı Yönetmelik’in “Ön inceleme konularına aykırılık üzerine alınacak kararlar” başlıklı 17’nci maddesinde ise “(1) 16’ncı maddenin birinci fıkrası bakımından bir aykırılığın tespiti üzerine Kurul tarafından başvurunun reddine karar verilir.” hükmüne yer verilmiştir.

Söz konusu ihale ilanının 2’nci maddesinde “İhale konusu mal alımının

a) Adı: Kuzova Pompaj Sulaması Enerji Tesisi Malzeme Temini ve Montajı

b) Niteliği, türü ve miktarı: Elazığ ili sınırları içerisinde Keban Barajı rezervuarı yüzeyine kurulacak olan (4,004 MWp/3,000 MWe) kapasiteli “Şebeke Bağlantılı Güneş Enerjisi Santralinin” TSE K 657 standardına uygun taşıyıcı sistemli 1520 adet duba ile yüzer güneş enerji santrali sistemi temini ve montajıdır.

Ayrıntılı bilgiye EKAP’ta yer alan ihale dokümanı içinde bulunan idari şartnameden ulaşılabilir.

c) Yapılacağı/teslim edileceği yer: Elazığ İli Keban Baraj Gölü Rezervuarı üzeri Kuzova Pompa İstasyonu 500 metre açığı” düzenlemesi,

Yine ilanın “İhaleye katılabilme şartları ve istenilen belgeler ile yeterlik değerlendirmesinde uygulanacak kriterler” başlıklı 4’üncü maddesinde “…

4.3.3.1. Standarda ilişkin belgelere ait bilgiler:

EN IEC 62311-1:2020, EN 62479:2010

IEC 61215, IEC61730-1,IEC61730-2

IEC 61727, CE BELGESİ

TSE K 657 STANDARTI (DUBALAR CAM ELYAF TAKVİYELİ KOMPOZİT TERMOSET PLASTİKTEN -YÜZER GES UYGULAMALARINDA KULLANILAN) BELGESİ” düzenlemesi bulunmaktadır.

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Kuzova Pompaj Sulaması Enerji Tesisi Malzeme Temini ve Montajı

b) Türü: Mal alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu: 24.63.164.9862-0076.0065-02-06.05.70.90-39100110016-09-23

e) Miktarı:

Elazığ ili sınırları içerisinde Keban Barajı rezervuarı yüzeyine kurulacak olan (4,004 MWp/3,000 MWe) kapasiteli “Şebeke Bağlantılı Güneş Enerjisi Santralinin” TSE K 657 standardına uygun taşıyıcı sistemli 1520 adet duba ile yüzer güneş enerji santrali sistemi temini ve montajıdır.

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/teslim edileceği yer: Elazığ İli Keban Baraj Gölü Rezervuarı üzeri Kuzova Pompa İstasyonu 500 metre açığı” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’inci maddesinde, “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

7.5.3.2. Standarda ilişkin belgeler:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

TSE K 657 STANDARTI (DUBALAR CAM ELYAF TAKVİYELİ KOMPOZİT TERMOSET PLASTİKTEN -YÜZER GES UYGULAMALARINDA KULLANILAN) BELGESİ

Yüzer dubaya ait standarda ilişkin belgelerini teklif ekinde sunmak zorundadır.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

IEC 61215, IEC61730-1,IEC61730-2

Güneş enerji paneline ait standarda ilişkin belgelerini teklif ekinde sunmak zorundadır.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

EN IEC 62311-1:2020, EN 62479:2010

CCTV izleme ekranına ait standarda ilişkin belgelerini teklif ekinde sunmak zorundadır.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

IEC 61727, CE BELGESİ

İnvertöre ait standarda ilişkin belgelerini teklif ekinde sunmak zorundadır.

Tek ortağın sunması yeterlidir.

düzenlemesi yer almaktadır.

İhale işlem dosyası incelendiğinde, başvuru sahibinin söz konusu ihalenin yapım ihalesi olarak değil, mal alımı olarak yapılmasının mevzuata aykırı olduğu, ihalesi idarece iptal edilen yapım ihalesine ilişkin yargılama süreci ve Kurul incelemesi tamamlanmadan ve sonucu beklenmeden mal alımı ihalesine çıkılmasının hukuka aykırı olduğu ve ihale dokümanında yeterlik belgesi olarak isteklilerin teklifleri ile birlikte sunulması istenen kalite belgelerine yönelik iddiasının ihale dokümanının ilana yansıyan düzenlemelerine ilişkin olduğu, İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 6’ncı maddesinde idareye şikâyet süresinin ihale sürecindeki şikâyete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanun’un 21’inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gün olduğu, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikâyetlerin, belirtilen süreleri aşmamak kaydıyla başvuru veya teklif sunulmadan önce en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabileceği hüküm altına alınmıştır. Yine mevzuatta ilanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresinin ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresinin ise dokümanın EKAP’tan indirildiği tarihten itibaren başlayacağı belirtilmiştir. Başvuru sahibinin iddia konusu ettiği hususlara ilişkin şikayete konu işlemleri öğrendiği tarihin ilan tarihi olduğu, bu hususlarla ilgili şikâyet başvurularının ilan tarihi olan 06.11.2024 tarihinden itibaren on gün içinde ve teklif sunulmadan önce en geç üç iş günü öncesine kadar idareye yapılması gerekirken başvuru sahibi tarafından ihale tarihinden sonra 19.12.2024 tarihinde idareye şikâyet başvurusu yapıldığı tespit edilmiştir. Dolayısıyla söz konusu başvurunun süresi içerisinde yapılmadığı ve başvuru konusu hususların süre yönünden reddedilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Diğer taraftan başvuru sahibinin yapım işi ihalesine ilişkin itirazen şikâyet ve dava süreci incelendiğinde;

2024/958082 İKN’li ihalenin 2024/958082 “Elazığ Kuzova Pompaj Sulaması Enerji Tesisi Yapımı 2 Kısım (GES 3 Mw)” ihalesi olduğu, ihaleye 17 isteklinin katıldığı, 06.09.2024 tarihli ihale komisyonu kararı ile ihalede bütün tekliflerin reddedilerek ihalenin iptal edildiği,

Söz konusu ihaleye ilişkin iptal gerekçesinin komisyon kararında “…Yasaklılık teyitlerinin yapılmasından sonra komisyonumuzca kapalı olarak yapılan 2. Oturumda;

4734 sayılı Kanunun, İdarelerce uyulması gereken diğer kurallar; “Madde 62- Bu Kanun kapsamındaki idarelerce mal veya hizmet alımları ile yapım işleri için ihaleye çıkılmadan önce aşağıda belirtilen hususlara uyulması zorunludur:

c) (Değişik: 18/4/2007-5625/5 md.) Yapım işlerinde arsa temin edilmeden, mülkiyet, kamulaştırma ve gerekli hallerde imar işlemleri tamamlanmadan ve uygulama projeleri yapılmadan ihaleye çıkılamaz. İhale konusu yapım işinin özgün nitelikte ve karmaşık olması nedeniyle teknik ve malî özelliklerinin gerekli olan netlikte belirlenemediği durumlarda ön veya kesin proje üzerinden ihaleye çıkılabilir. Uygulama projesi bulunan yapım işlerinde anahtar teslimi götürü bedel teklif alınmak suretiyle ihale yapılması zorunludur.

Komisyonumuzca yapılan incelemede işin uygulama projelerinin sisteme yüklenmediği anlaşılmıştır.

Ayrıca; 17 Mayıs 2024 tarihli ve 32549 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tasarruf Tedbirleriyle İlgili 2024/7 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi’nde kamu kurum ve kuruluşlarının harcamalarında tasarruf sağlanmasına, bürokratik işlemlerin azaltılmasına ve kamu kaynaklarının etkili, ekonomik ve verimli kullanılmasına ilişkin tedbirlere yer verilmiştir. Anılan Genelge’de “Genel İlkeler” başlığı altında 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’na tabi veya istisna kapsamındaki alım ve ihalelerle ilgili olarak; “İhale şartname ve sözleşmelerine idare tarafından kullanılmak üzere araç, makine, ekipman temini gibi alım ya da yapım konusuyla ilgisi olmayan unsurların dâhil etmeyeceklerdir.” hükmü yer almaktadır. 2024/958082 İKN’li “Elazığ Kuzova Pompaj Sulaması Enerji Tesisi Yapımı 2.Kısım (GES 3 MW)” işi Özel Teknik Şartnamesi 13.12 maddesinde, yüklenici tarafından bir adet “Fiber Class Tekne”nin İdareye teslim edilmesi gerektiği maddesi yer almaktadır.

Bu durum ihale inceleme aşamasında tespit edilmiş ve 2024/7 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi’nde belirtilen hususlara uygun olmadığı anlaşılmıştır. Kamu İhale Kurulunun 24/05/2024 tarihli 2024/DK.D-91 sayılı kararında yer alan; “…2- İhale dokümanlarında (idari şartname, sözleşme tasarısı, işin projesini de kapsayan teknik şartname ile birim fiyat tarifleri dahil gerekli diğer belge ve bilgilerde) sözleşme konusu işlerin kontrolü, takibi vb. amaçlarla idarenin kullanımı için alım ya da yapım konusu ile ilgisi olmayan araç, makine ve ekipmanın (kontrollük, makam hizmetleri gibi yerlerde kullanılacak araçlar, bilgisayar, telefon, tablet vb.) yüklenici tarafından temin edileceğine ilişkin düzenleme yapılmış olan ve devam eden ihalelerde; b) Zeyilname yapılması imkânının bulunmaması halinde söz konusu Genelgede yer alan ‘…Bu Genelgenin yayımlandığı tarih itibarıyla kamu kurum ve kuruluşları tarafından sözleşmesi imzalanmamış tüm mal ve hizmet alımları ile yapım işleri ihaleleri gözden geçirilecek ve bu Genelge hükümlerine uygun olmayan ihaleler iptal edilecektir …’ düzenlemesi uyarınca ihalenin iptaline karar verilmesine…” hükmü yer almaktadır.

Yukarıda açıklanan sebepler doğrultusunda “Elazığ Kuzova Pompaj Sulaması Enerji Tesisi Yapımı 2. Kısım (GES 3 MW)” işi Özel Teknik Şartnamesinin 2024/7 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi’nde yer alan “…araç, makine, ekipman temini gibi alım ya da yapım konusuyla ilgisi olmayan unsurların dâhil etmeyeceklerdir.” hükmüne uygun olmadığı görülmüştür.

Gerek yaklaşık maliyet ve projelendirme aşamasındaki hatalar ve gerekse 17 Mayıs 2024 tarihli ve 32549 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Tasarruf Tedbirleriyle İlgili 2024/7 Sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi’nde belirtilen hususların ihale inceleme aşamasında tespit edilmesinden dolayı Kamu İhale Kurulunun 2024/DK.D-91 sayılı kararına istinaden “bu Genelge hükümlerine uygun olmayan ihaleler iptal edilecektir” hükmü gereği ve “Elazığ Kuzova Pompaj Sulaması Enerji Tesisi Yapımı 2. Kısım (GES 3 MW)” işi İdari Şartnamesi “Madde 34 – Bütün tekliflerin reddedilmesi ve ihalenin iptal edilmesi” başlığı altında yer alan “34.1. İhale komisyonu karan üzerine İdare, verilmiş olan bütün teklifleri reddederek ihaleyi iptal etmekte serbesttir. İdare bütün tekliflerin reddedilmesi nedeniyle herhangi bir yükümlülük altına girmez.” hükmü gereği komisyonumuzca ihalenin iptal edilmesine ve İta amirinin onayına sunulmasına karar verilmiştir.” şeklinde ifade edildiği tespit edilmiştir.

Adı geçen ihalenin idarece iptal edilmesinin hukuka aykırı olduğu iddiasıyla başvuru sahibince 10.09.2024 tarih ve 160805 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 10.09.2024 tarihli dilekçe ile yapılan itirazen şikâyet başvurusu üzerine yapılan inceleme neticesinde Kamu İhale Kurulu’nun 25.09.2024 tarihli ve 2024/UY.II-1210 sayılı kararı ile “4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine” karar verildiği, başvuru sahibi tarafından bu karar üzerine anılan Kurul kararının iptali ve yürütmenin durdurulması istemiyle açılan davada, Ankara 6. İdare Mahkemesinin 14.11.2024 tarihli ve E:2024/1649, K: 2024/1663 sayılı kararında “…uygulama projeleri olmadan ihaleye çıkılması gibi bir durumun söz konusu olmadığı, bunun yanında dava konusu ihaleye 17 istekli tarafından teklif verildiği, ihalede rekabet koşullarının oluştuğu da dikkate alındığında, dava konusu Kurul kararında yer verilen sözü geçen gerekçenin hukuka uygun olmadığı değerlendirilmiştir.

Kurul tarafından davacının Teknik Şartname’de yükleniciden istenilen bir adet fiber class teknenin 17.05.2024 tarih ve 32549 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan tasarruf tedbirleriyle ilgili 2024/7 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi kapsamında olmadığına yönelik iddiası ile yaklaşık maliyet ve projelendirme aşamasındaki hataların neler olduğunun komisyon kararında açıkça belirlenmediğine yönelik iddiasının incelenerek açıklığa kavuşturması suretiyle itirazen şikâyet başvurusu hakkında bir karar verilmesi gerekir iken, böyle yapılmayarak eksik incelemeyle verilen dava konusu Kurul kararında bu yönüyle de hukuka uyarlık görülmemiştir.” gerekçesiyle dava konusu işlemin kısmen iptaline ve diğer iddiaların ise esasının incelenmesine karar verilmiştir.

Söz konusu Mahkeme kararının uygulamasını teminen alınan 25.12.2024 tarihli ve 2024/MK-132 sayılı Kurul kararı ile “…1-Kamu İhale Kurulunun 25.09.2024 tarihli ve 2024/UY.II-1210 sayılı kararın uygulama projelerine ihale dokumanı kapsamında yer verilmediğinden ihalenin iptali işleminin yerinde olduğu yönündeki değerlendirmelerin iptaline,

2- Başvuru sahibinin yükleniciden istenilen bir adet fiber class teknenin 17.05.2024 tarih ve 32549 sayılı Resmi Gazete’de yayımlanan Tasarruf Tedbirleriyle ilgili 2024/7 sayılı Cumhurbaşkanlığı Genelgesi kapsamında olmadığına yönelik iddiası ile yaklaşık maliyet ve projelendirme aşamasındaki hataların neler olduğunun komisyon kararında açıkça belirlenmediğine yönelik iddiasının esasının incelenmesine,” karar verildiği anlaşılmıştır.

Yukarıda yapılan tespitler neticesinde başvuru sahibinin birinci iddiasının ihale ilanına yönelik olduğundan süre yönünden reddine karar verilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Diğer taraftan gelinen aşamada 25.09.2024 tarihli ve 2024/UY.II-1210 sayılı Kurul kararının iptaline ilişkin Ankara 6. İdare Mahkemesi iptal kararı üzerine 2024/958082 İhale Kayıt Numaralı ihaleye ilişkin ihalenin iptali kararı yeniden esastan incelendiğinden ve söz konusu ihaleye ilişkin olarak 26.02.2025 tarihli ve 2025/UY.II-623 sayılı Kurul Kararı ile “ihalenin iptali işleminin iptaline” karar verildiğinden, başvuruya konu ihalenin iptali gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde, benzer iş; ihale konusu alım veya alımın bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer üretim usul ve tekniğiyle üretilen, teçhizat, ekipman, mali güç ve uzmanlık ile personel ve organizasyon gerekleri bakımından benzer özellik taşıyan işleri olarak tanımlanmıştır.

Aynı Yönetmelik’in “İstenecek belgeler” başlıklı 27’nci maddesinde “(1) Ekonomik ve mali yeterlik ile mesleki ve teknik yeterliğin değerlendirilmesinde kullanılmak üzere istenecek belgeler aşağıdaki esaslara göre belirlenir:

a) Yaklaşık maliyetine bakılmaksızın her türlü mal alımı ihalelerinde, aday veya isteklinin teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgelerin istenilmesi zorunludur.

b) Belli istekliler arasında ihale usulü ile yapılan ihaleler hariç, yaklaşık maliyeti Kanunun 13’üncü maddesinin birinci fıkrasının (b) bendinin (2) numaralı alt bendinde mal alımları için öngörülen üst limit tutarına eşit ve altındaki her türlü mal alımı ihalelerinde, iş deneyim belgesi istenemez.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İş deneyimini gösteren belgeler ” başlıklı 37’nci maddesinde “(1) İş deneyimini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde; teknolojik ürün deneyim belgesinin ve yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında gerçekleştirilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kesin kabul işlemleri tamamlanan mal alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

b) Devredilen işlerde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin tamamlanması şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kesin kabul işlemleri tamamlanan mal alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

istenilmesi zorunludur.

(2) Aday veya istekli tarafından; kesin kabul tarihi, ilk ilan veya davet tarihi ile ihale veya son başvuru tarihi arasında olan mal alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeler de sunulabilir ve bu belgeler birinci fıkra kapsamında değerlendirilir.

(3) İş deneyiminin belirlenmesi amacıyla;

a) Açık ihale usulüyle yapılan ihaleler ile Kanun’un 21’inci maddesinin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde, teklif edilen bedelin % 10’undan az ve % 40’ından fazla olmamak üzere idarece belirlenecek bir oranda,

ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler ile teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması istenir.

(4) İş ortaklığında pilot ortağın, asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması gerekir. Ancak, her durumda pilot ortağın iş deneyim tutarının diğer ortaklardan her birinin iş deneyim tutarından fazla olması zorunludur. Pilot ortağın iş deneyim tutarının diğer ortaklardan her birinin iş deneyim tutarından fazla olması ve asgari iş deneyim tutarının en az %20’sini sağlaması şartıyla iş deneyim tutarının kalan kısmı diğer ortaklardan biri, birkaçı veya tamamı tarafından karşılanabilir. Pilot ortağa ait iş deneyimini gösteren belgenin yeterlik kriterini sağlaması halinde, diğer ortaklar iş deneyimini gösteren belge sunmak zorunda değildir. Ancak ihaleye katılan iş ortaklığının ortakları tarafından ortaklık oranları ve yapısı aynı olmak kaydıyla daha önce kurulmuş olan iş ortaklığının gerçekleştirdiği bir işten elde edilen iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması halinde, pilot ortağın birinci cümledeki orana göre asgari iş deneyim tutarını sağlaması koşulu aranmaz. Pilot ortağın teknolojik ürün deneyim belgesi sunması durumunda, pilot ortağın asgari iş deneyim tutarının en az %20’sini sağlaması ve diğer ortaklardan her birinin iş deneyim tutarından fazla olması koşulu aranmaz; asgari iş deneyim tutarının kalan kısmının diğer ortaklardan biri, birkaçı veya tamamı tarafından karşılanması zorunludur.

(7) Tüzel kişi tarafından iş deneyimini tevsik etmek üzere, tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ve Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan ortağına ait iş deneyimini gösteren belgenin sunulması halinde; ticaret sicili müdürlükleri veya meslek mensubu yeminli mali müşavir ya da serbest muhasebeci mali müşavir) tarafından, ilk ilan veya davet tarihinden sonra düzenlenen ve düzenlendiği tarihten geriye doğru son bir yıldır kesintisiz olarak bu şartların korunduğunu gösteren ortaklık tespit belgesinin sunulması zorunludur. Ticaret sicili müdürlükleri veya meslek mensubu tarafından düzenlenen ortaklık tespit belgesinin, düzenlendikten sonra iş deneyimini gösteren belgeyi kullanan tüzel kişinin temsilcisi ve iş deneyimini gösteren belge sahibi tarafından imzalanması gerekmektedir.

(8) Tüzel kişi tarafından sunulan iş deneyimini gösteren belgenin, ihale veya son başvuru tarihinden geriye doğru en az bir yıldır kesintisiz olarak aynı tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ve Kanuna göre yapılacak ihalelere ilişkin sözleşmelerin yürütülmesi konusunda temsile ve yönetime yetkili olan ortağına ait olması halinde, bu ortağa ait iş deneyimini gösteren belgelerin tamamı teminat süresi sonuna kadar başka bir tüzel kişiye kullandırılamaz.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “Özel sektöre ve yurt dışında gerçekleştirilen işler ile alt yükleniciler tarafından gerçekleştirilen işlerin iş deneyiminin belgelendirilmesi” başlıklı 46’ncı maddesinde “(1) Özel sektöre ve yurt dışında gerçekleştirilen işler ile alt yükleniciler tarafından gerçekleştirilen işlerin iş deneyiminin belgelendirilmesinde aşağıdaki hususlar esas alınır:

a) Özel sektöre gerçekleştirilen işler ile alt yükleniciler tarafından gerçekleştirilen işlerde; işe ilişkin sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına yönelik olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri ile serbest meslek makbuzu nüshaları veya bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri, iş deneyimini gösteren belgelerdir. Aday veya istekli, iş deneyimini gösteren bu belgeleri başvuru veya teklifleriyle birlikte sunar. Bu maddede belirtilen işler için iş bitirme belgesi düzenlenmiş olsa bile, ihale komisyonunca dikkate alınmaz.

c) Özel sektöre ve yurt dışında gerçekleştirilen işler ile alt yükleniciler tarafından gerçekleştirilen işlerin kabulünün, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yılda yapılmış olması durumunda sözleşme tutarı tam olarak değerlendirilir. Sözleşmede kabul tarihine ilişkin bir düzenleme bulunmuyor ise, iş deneyimini gösteren belgeler kapsamında sunulan faturalardan en son düzenlenen fatura tarihi kabul tarihi olarak dikkate alınır. Kesin kabul tarihi, ilk ilan veya davet tarihi ile ihale veya son başvuru tarihi arasında olan mal alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgelerde de sözleşme tutarı tam olarak değerlendirilir.

ç) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan kurum ve kuruluşlara gerçekleştirilen işlere ilişkin iş deneyim tutarının tespitinde, diğer belgelerin de bu tutarı doğrulaması ve sözleşmede iş artışına ilişkin hüküm bulunması koşuluyla sözleşme tutarının % 10’unu aşmamak üzere tamamlanan iş tutarı dikkate alınır.

d) Sözleşmenin, iş eksilişi yapılarak sona erdirilmesi durumunda; işin, bu şekilde tamamlandığı hususunda iş sahibi ile yüklenicinin anlaştığını gösterir belgenin, iş deneyimini gösteren diğer belgelerle birlikte sunulması zorunludur.

…” hükümleri,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Kuzova Pompaj Sulaması Enerji Tesisi Malzeme Temini ve Montajı

b) Türü: Mal alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu: 24.63.164.9862-0076.0065-02-06.05.70.90-39100110016-09-23

e) Miktarı:

Elazığ ili sınırları içerisinde Keban Barajı rezervuarı yüzeyine kurulacak olan (4,004 MWp/ 3,000 MWe) kapasiteli “Şebeke Bağlantılı Güneş Enerjisi Santralinin” TSE K 657 standardına uygun taşıyıcı sistemli 1520 adet duba ile yüzer güneş enerji santrali sistemi temini ve montajıdır.

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/teslim edileceği yer: Elazığ İli Keban Baraj Gölü Rezervuarı üzeri Kuzova Pompa İstasyonu 500 metre açığı” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “…

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kesin kabul işlemleri tamamlanan mal alımlarıyla ilgili yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında gerçekleştirilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak deneyimini gösteren belge veya teknolojik ürün deneyim belgesi sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 15 dan az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgeler veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.

İş ortaklığında pilot ortağın, asgari iş deneyim tutarının en az % 20’sini sağlaması gerekir. Ancak, her durumda pilot ortağın iş deneyim tutarının diğer ortaklardan her birinin iş deneyim tutarından fazla olması zorunludur. Pilot ortağın iş deneyim tutarının diğer ortaklardan her birinin iş deneyim tutarından fazla olması ve asgari iş deneyim tutarının en az %20’sini sağlaması şartıyla iş deneyim tutarının kalan kısmı diğer ortaklardan biri, birkaçı veya tamamı tarafından karşılanabilir. Pilot ortağa ait iş deneyimini gösteren belgenin yeterlik kriterini sağlaması halinde, diğer ortaklar iş deneyimini gösteren belge sunmak zorunda değildir.

İş deneyimini gösteren belge olarak teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması durumunda, isteklinin iş deneyimini gösteren belge tutarının asgari iş deneyim tutarına eşit olduğu kabul edilir. İş ortaklığında pilot ortağın teknolojik ürün deneyim belgesi sunması durumunda, iş deneyimini gösteren belge tutarının asgari iş deneyim tutarının hissesi oranına eşit olduğu kabul edilir ve pilot ortağın asgari iş deneyim tutarının en az %20’sini sağlaması ve diğer ortaklardan her birinin iş deneyim tutarından fazla olması koşulu aranmaz. Asgari iş deneyim tutarının kalan kısmının diğer ortaklardan biri, birkaçı veya tamamı tarafından karşılanması zorunludur.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Bu ihalede benzer iş olarak Yüzer Güneş Enerjisi Sistemi ve Montajına ilişkin iş deneyim belgesi.” düzenlemesi,

Sözleşme Tasarısı’nın “Sözleşmenin süresi” başlıklı 9’uncu maddesinde “9.1. Sözleşmenin süresi, işe başlama tarihinden itibaren 150 takvim günüdür.” düzenlemesi bulunmaktadır.

İhale dokümanında yapılan düzenlemelerden şikâyete konu ihalenin Elazığ ili sınırları içerisinde Keban Barajı rezervuarı yüzeyine kurulacak olan (4,004 MWp/3,000 MWe) kapasiteli“Şebeke Bağlantılı Güneş Enerjisi Santralinin” TSE K 657 standardına uygun taşıyıcı sistemli 1520 adet duba ile yüzer güneş enerji santrali sistemi temini ve montajı mal alımına ilişkin olduğu, işin süresinin işe başlama tarihinden itibaren 150 takvim gün olduğu, ihalenin 04.12.2024 tarihinde elektronik ortamda teklif birim fiyat teklif alınmak suretiylegerçekleştirildiği, ihaleye 3 isteklinin teklif verdiği, ihale komisyonunca yapılan değerlendirme neticesinde Bozduman Elektrik İnşaat ve Malzemeleri Doğalgaz Bilgisayar Gıda Pazarlama İthalat İhracat Sanayi Ticaret Limited Şirketi’nin yeterlik bilgileri tablosunda beyan edilen iş deneyim belgesinin uygun olmaması, yüzdürücü duba, CCTV ekrana ait belgeleri sunmaması, teknik şartnameye cevap vermemesi ve yetkili satıcı, yetkili temsilci veya imalatçı olduğuna ilişkin belgeleri sunmaması nedenleriyle, ENH Mühendislik Limited Şirketi’nin iş deneyim belgesinin uygun olmaması gerekçesiyle anılan isteklilerin tekliflerinin değerlendirme dışı bırakıldığı, daha sonra 09.12.2024 tarihli kesinleşe ihale komisyonu kararı ile İE Enerji Danışmanlık Anonim Şirketi’nin ekonomik açıdan en avantajlı teklif olarak belirlendiği tespit edilmiştir.

Başvuru dilekçesinde belirtilen benzer iş tanımının mevzuata uygun olmadığı ve rekabeti daralttığı yönündeki iddiasının ihale dokümanının ilana yansıyan düzenlemelerine yönelik iddia olduğu ve birinci iddianın incelendiği bölümde aktarılan mevzuat hükümlerine göre, söz konusu iddialara ilişkin olarak ilan tarihi olan 06.11.2024 tarihinden itibaren on gün içinde ve teklif sunulmadan önce en geç üç iş günü öncesine kadar idareye yapılması gerekirken başvuru sahibi tarafından ihale tarihinden sonra 19.12.2024 tarihinde idareye şikâyet başvurusu yapıldığı tespit edilmiştir.

Başvuru dilekçesinde belirtilen ihale üzerinde bırakılan isteklinin iş deneyim belgesinin uygun olmadığı iddiasına ilişkin olarak yapılan incelemede; İE Enerji Danışmanlık Anonim Şirketi’nin yeterlik bilgileri tablosunda, EKAP’a yüklenilen 934359-607-00001 nolu Yüzer GES temini ve montajı sözleşmesi ile 934359-607-00004 nolu GES temini sözleşmesinin beyan edildiği, EKAP’tan beyan edilen belgeler indirildiğinde 1. sözleşmenin DSR Teknoloji (Ercüment Tekin) ile İE Enerji Danışmanlık Anonim Şirketi arasında imzalanan “Yüzer GES Temini ve Montajı” işi için düzenlenen sözleşme olduğu, sözleşme kapsamında fiber komposit duba ile yüzer GES temini, kurulumu ve devreye alma işlerinin gerçekleştirildiği, sözleşmenin bedelinin: 36.760.000,00 TL, sözleşme tarihinin: 06.11.2023 olduğu, sözleşmesinde işin teslim tarihinden itibaren en geç 1 ay içinde kesin kabulünün yapılacağının düzenlendiği, sözleşmenin ekinde 29.03.2024 tarihli kesin kabul tutanağının, iş yeri teslim tutanağının, 38.520.000,00 TL tutarındaki e-faturanın ve hakediş raporunun eklendiği belirlenmiştir. Söz konusu belgenin İdari Şartname’de düzenlenen benzer iş tanımına uygun olduğu ve iş deneyim tutarının güncellenmemiş halinin bile söz konusu ihalede sağlanması gereken asgari iş deneyim tutarının üzerinde olduğu anlaşılmıştır (170.338.970,00 x 0,15 = 25.550.845,50 TL < 36.760.000,00 TL).

İE Enerji Danışmanlık Anonim Şirketi’nin yeterlik bilgileri tablosunda beyan ettiği ve EKAP sistemine kaydettiği 2. sözleşmenin ise; Akya Endüstri Savunma Sanayi A.Ş. ile İE Enerji Danışmanlık Anonim Şirketi arasında imzalanan “0,4 MW Fiber Yüzer GES” sistemi işine ilişkin sözleşme olduğu, sözleşme tarihinin: 01.07.2024, sözleşme bedelinin: 31.250.000,00 TL olduğu, sözleşmenin ekinde 37.500.000,00 TL tutarındaki e-faturanın, SGK belgelerinin bulunduğu görülmüştür. Sunulan ilk iş deneyimine ilişkin belgeler uygun olduğu ve bu belgelerin ilaveten sunulduğu anlaşılmakla birlikte, söz konusu sözleşmeye konu işin de benzer iş tanımına uygun olduğu belirlenmiştir.

Başvuru dilekçesinde belirtildiği şekilde ihale üzerinde bırakılan isteklinin iş deneyimini göstermek üzere tüzel kişiliğin yarısından fazla hissesine sahip ortağına ilişkin bir belge kullanmadığı belirlendiğinden, bu yöndeki iddia uygun bulunmamıştır.

Başvuru dilekçesinde ihale dokümanında yapılan benzer iş tanımının mevzuata uygun olmadığı ve rekabeti daralttığı yönündeki iddiasının süresinde yapılmadığı ve süre yönünden reddedilmesi gerektiği,

İhale üzerinde bırakılan isteklinin iş deneyim belgesinin benzer işe uygun olmadığına ilişkin iddianın ise, yukarıda yapılan tespitler neticesinde yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Elektronik ihale” başlıklı 58/A maddesinde ” İhaleler, e-teklif alınmak suretiyle bu maddeye uygun olarak yapılabilir.

(2) Bu maddede hüküm bulunmayan hallerde, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin uygun olan hükümleri, yoksa bu Yönetmelik hükümleri uygulanır. Ancak e-anahtarlar teklif ile birlikte ihale tarih ve saatine kadar gönderilir ve teklifler ihale tarih ve saatinde ihale komisyonu tarafından EKAP üzerinde açılır.

(3) Bu ihalelerde, Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin ekinde bulunan “Yeterlik Bilgileri Tablosu Sunulan ve Tekliflerin Elektronik Ortamda Alındığı İhalelerde Uygulanacak Tip İdari Şartname” ve ilgili yönetmelikler ekinde bulunan diğer standart formlar kullanılır ve EKAP üzerinden gönderilmeyen teklifler kabul edilmez.”

(4) e-teklifler EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlanır ve e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Kısmi teklife açık ihalelerde teklif mektubu eklerinin her bir kısım için, ortak girişimlerin katıldığı ihalelerde ise yeterlik bilgileri tablosunun her bir ortak tarafından ayrı ayrı doldurulması gerekmektedir.” hükmü,

Yeterlik Bilgileri Tablosu Sunulan ve Tekliflerin Elektronik Ortamda Alındığı Kuzova Pompaj Sulaması Enerji Tesisi Malzeme Temini ve Montajı Alımı İdari Şartnamesi’nin “Tekliflerin sunulma şekli” başlıklı 22’nci maddesinde “22.1. e-teklifler istekliler tarafından EKAP üzerinden, yalnızca teklif mektubu ve ekleri doldurularak hazırlandıktan sonra e-imza ile imzalanarak ihale tarih ve saatine kadar gönderilir. Ortak girişimlerde e-teklifin ortakların tamamı tarafından e-imza ile imzalanması zorunludur. Teklife ilişkin e-anahtar, e-teklif ile birlikte ihale tarih ve saatine kadar EKAP üzerinden gönderilir.

22.2. Yeterlik bilgileri tablosunda ihaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlar, teknik şartnameye cevaplar ve açıklamalar standart formunda ise açıklama istenen teknik özellikler için ayrı satırlar açılmış olup, istekliye ait hangi belgeler esas alınarak ihaleye katılım sağlanmış ise o belgelere ilişkin tarih, sayı, yevmiye numarası gibi bilgiler ile istenen kriterlere ve açıklamalara ilişkin belgelerde yer alan gerekli bilgiler eksiksiz olarak açık ve anlaşılır bir şekilde belirtilmek suretiyle ekli standart formalara uygun şekilde doldurulacaktır. Yabancı istekli tarafından ihaleye teklif verilmesi halinde, bu şartnamede istenilen belgelere veya isteklinin kendi ülkesindeki mevzuat uyarınca düzenlenmiş olan dengi belgelere ilişkin bilgilerin beyan edilmesi gerekir.

22.3. Kısmi teklife açık ihalelerde teklif mektubu eklerinin her bir kısım için, ortak girişimlerin katıldığı ihalelerde ise yeterlik bilgileri tablosunun her bir ortak tarafından ayrı ayrı doldurulması gerekmektedir.” düzenlemesi bulunmaktadır.

İE Enerji Danışmanlık Anonim Şirketi’nin yeterlik bilgileri tablosunu incelendiğinde, İdari Şartname’de yeterlik belgesi olarak belirtilen her belge için yeterlik bilgileri tablosunda her satırın doldurulduğu, beyanlarının yapıldığı ve gereken belgelerin EKAP’a kayıt edildiği belirlendiğinden söz konusu iddianın uygun olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

4) Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin olarak:

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde “… Teminat mektubu: Bankalar tarafından verilen teminat mektupları ile Türkiye’de yerleşik sigorta şirketleri tarafından kefalet sigortası kapsamında düzenlenen kefalet senetlerini,

… ifade eder.” hükmü,

Anılan Kanun’un “Geçici teminat” başlıklı 33’üncü maddesinde “İhalelerde, teklif edilen bedelin % 3’ünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınır. İhale dokümanında belirtilmesi şartıyla, danışmanlık hizmeti ihalelerinde geçici teminat alınması zorunlu değildir.” hükmü,

“Teminat olarak kabul edilecek değerler” başlıklı 34’üncü maddesinde “Teminat olarak kabul edilecek değerler aşağıda gösterilmiştir:

a) Tedavüldeki Türk Parası.

b) Teminat mektupları

c) Hazine Müsteşarlığınca ihraç edilen Devlet İç Borçlanma Senetleri ve bu senetler yerine düzenlenen belgeler.

“Teminat mektupları” başlıklı 35’inci maddesinde “Bu Kanun kapsamında verilecek teminat mektuplarının kapsam ve şeklini tespite Kamu İhale Kurumu yetkilidir.

32’nci maddeye göre belirlenen tekliflerin geçerlilik süresinden en az otuz gün fazla süreli olmak kaydıyla, geçici teminat mektuplarında süre belirtilir. Teklif geçerlilik süresinin uzatılması halinde, geçici teminat mektuplarının süresi de aynı süre ile uzatılır. Kesin teminat mektuplarının süresi ihale konusu işin bitiş tarihi dikkate alınmak suretiyle idare tarafından belirlenir.

İlgili mevzuatına aykırı olarak düzenlenmiş teminat mektupları kabul edilmez.” hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Geçici teminatlar” başlıklı 21’inci maddesinde “(1) Kanun’un 34’üncü maddesindeki değerler teminat olarak kabul edilir.

(2) Geçici teminat mektupları Kurumla “EKAP Üzerinden Online Bilgi Alışverişine Yönelik İşbirliği Yapılmasına Dair Protokol” imzalamış olan kuruluşlardan alınır. İlgilinin talebi halinde, kuruluş tarafından Ek-1’de yer alan “Geçici Teminat Mektubu Bilgileri Formu” düzenlenerek kendisine verilir. Geçici teminat mektupları, elektronik imza kullanılmak suretiyle elektronik veya ıslak imza kullanılmak suretiyle fiziki ortamda düzenlenebilir. Ancak düzenlenen geçici teminat mektubuna kuruluş tarafından ayırt edici bir numara verilerek mektuba ilişkin bilgilerin EKAP’a aktarılması ve verilen ayırt edici numaranın istekli tarafından e-teklif kapsamında EKAP üzerinden gönderilmesi gerekir. Geçici teminat mektuplarına ilişkin bilgilerin,6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa göre merkezi takas kuruluşu olarak faaliyet gösteren kuruluşlar dâhil yetkilendirilmiş merkezi bir kuruluş tarafından EKAP’a aktarılması durumunda da düzenlenen mektupların bu fıkraya uygun olarak alındığı kabul edilir.

(3) Geçici teminat mektubu dışındaki teminatların saymanlık ya da muhasebe müdürlüklerine yatırıldığına ilişkin belgeler bilgisayarda taratılarak, istekli tarafından EKAP üzerinden e-teklif kapsamında gönderilir.” hükmü,

İdari Şartname’nin “Geçici teminat” başlıklı 26’ncı maddesinde “26.1. İstekliler teklif ettikleri bedelin % 3’ünden az olmamak üzere kendi belirleyecekleri tutarda geçici teminat vereceklerdir. Teklif edilen bedelin % 3’ünden az oranda geçici teminat veren isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılır.

26.2. İsteklinin ortak girişim olması halinde toplam geçici teminat miktarı, ortaklık oranına veya işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarlarına bakılmaksızın ortaklardan biri veya birkaçı tarafından karşılanabilir. Ancak ortaklardan herhangi biri tarafından Kanun kapsamındaki idarelere taahhüt edilenler dışında yurt dışında gerçekleştirilen işlerden elde edilen iş deneyiminin kullanılması durumunda, belgeyi kullanan ortak tarafından ilgisine göre iş ortaklıklarındaki hissesi oranında veya konsorsiyumlarda işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarının toplam teklif tutarına karşılık gelen oranda geçici teminat verilmesi zorunludur.

26.3. Geçici teminat olarak kullanılan teminat mektuplarında geçerlilik tarihi belirtilmelidir. Bu tarih, 02.04.2025 tarihinden önce olmamak üzere istekli tarafından belirlenir.

26.4. Geçici teminatı ihalede istenilen katılma şartlarını sağlamayan teklifler değerlendirme dışı bırakılacaktır.” düzenlemesi bulunmaktadır.

İE Enerji Danışmanlık Anonim Şirketi’nin yeterlik bilgileri tablosunda geçici teminat mektubu satırında Takasbank Referans Numarası: M101012499096751R olan elektronik geçici teminat mektubunun beyan edildiği, söz konusu elektronik geçici teminat mektubunun Türkiye Halk Bankası tarafından düzenlediği, tutarının 6.000.000,00 TL, geçerlilik tarihinin: 21.04.2024 olduğu belirlenmiştir.

Yukarıda aktarılan mevzuat hükümlerinden, ihalelerde, teklif edilen bedelin % 3’ünden az olmamak üzere, istekli tarafından verilecek tutarda geçici teminat alınacağı ve tekliflerin geçerlilik süresinden en az otuz gün fazla süreli olmak kaydıyla, geçici teminat mektuplarındasüre belirtileceği anlaşılmaktadır.

İE Enerji Danışmanlık Anonim Şirketi’nin geçici teminat tutarının teklif ettiği bedelin % 3’ünün üzerinde olduğu (170.338.970,00 x 0,03= 5.110.169,10 TL <6.000.000,00 TL), geçici teminat mektubu geçerlilik tarihinin de İdari Şartname’de belirtilen süreden uzun olduğu belirlendiğinden söz konusu iddia da uygun bulunmamıştır.

5) Başvuru sahibinin 5’inci iddiasına ilişkin olarak:

Mal Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 36’ncı maddesinde “İhalelere katılacak aday veya istekliler tarafından,

a) Gerçek kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, noter tasdikli imza beyannamesinin,

b) Tüzel kişi olması halinde, elektronik ihaleler hariç, başvuru ya da teklif mektubunu imzalayanın noter tasdikli imza beyannamesinin,

teklif kapsamında sunulması zorunludur. Tüzel kişilerde; aday veya isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır.EKAP’a kayıtlı olmayan yabancı aday/istekliler tarafından ise, ilgili ülke mevzuatı dikkate alınarak, belirtilen hususlara ilişkin gerekli belgeler ihalede sunulur. Aday veya isteklilerin ihale tarihi itibarıyla mesleki faaliyetlerini mevzuatı gereği ilgili odaya kayıtlı olarak sürdürmesi gerekmekte olup, ihale üzerinde kalan isteklinin sözleşme imzalanmadan önce, bu durumu tevsik eden belgeleri 4734 sayılı Kanun ve ilgili mevzuat ile ön yeterlik ve ihale dokümanında yer alan düzenlemelere uygun olarak sunması gerekir.

(2) Vekaleten ihaleye katılma halinde; vekil adına düzenlenmiş, ihaleye katılmaya ilişkin noter onaylı vekaletname ile elektronik ihaleler hariç vekilin noter tasdikli imza beyannamesinin sunulması zorunludur.” hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin “Gerçek ve tüzel kişilerin EKAP’a kaydı” başlıklı 7’nci maddesinde “… (2) EKAP’a kayıt için aşağıda yer alan bilgi ve belgelerin protokol ekinde Kuruma sunulması zorunludur:

(5) EKAP’a kayıtlı olan; gerçek kişilerin kendileri ile vekil veya temsilcilerine; tüzel kişilerin kendileri, ilgisine göre, ortakları ve ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç)/üyeleri/kurucuları, teklif veya başvuru mektubu ya da sözleşme imzalamaya ve sözleşmenin yürütülmesi konusunda tüzel kişiliği temsile yetkili yönetimindeki görevliler ile vekil veya temsilcilerine ilişkin aşağıda yer alan bilgileri EKAP’a kaydetmeleri ve son başvuru veya ihale tarihinden ve sözleşme imzalamadan önce güncellemeleri zorunludur. Bu kişilerin;

a) Gerçek kişi olması halinde adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası ile varsa işletme adı ve ticaret unvanı,

b) Tüzel kişi olması halinde ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı. Tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verileri esas alınır. Ayrıca anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımları; şirket niteliğinde olmayan tüzel kişilerde ise üyelerin veya kurucuların kaydı kapsamında Türkiye Ticaret Sicili Gazetelerinde yer almayan bilgileri içeren belgelerin ilgili kısımları da taranarak EKAP’a yüklenir. Yabancı aday/istekliler tarafından bu fıkrada istenen bilgi ve belgelerin beyan edilmesi/yüklenmesi bakımından, ilgili ülke mevzuatındaki karşılıkları esas alınır.

(6) Bu madde kapsamında EKAP’a kaydedilen bilgilerin eksiksiz, doğru ve güncel olması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından, beşinci fıkrada belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içerisinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur.” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Gerçek veya tüzel kişilerin EKAP’a kayıt işlemleri” başlıklı 31’inci maddesinde “… 31.1EKAP’a kayıt için EKAP üzerinden protokol düzenlenmesi ve ekinde istenilen belgelerle birlikte Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 7’nci maddesinde istenen bilgilerin EKAP üzerinde eksiksiz, doğru ve güncel tutulması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından anılan maddenin beşinci fıkrasında belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur. (Bilgilerin doğrudan EKAP’taki kayıtlardan temin edildiği hallerde, bu bilgilerin güncel olmadığının anlaşılması durumunda tekliflerdeğerlendirme dışı bırakılır. Ayrıca ticaret sicilinde kayıtlı bilgiler ile EKAP’ta yer alan bilgiler arasında çelişki olması halinde, ticaret sicilindeki bilgiler esas alınacaktır.” açıklaması,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

a) Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgiler;

1) (Mülga: 20/06/2021-31517 R.G./5.md.; yürürlük: 19/08/2021)

2) Tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile, ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır.” düzenlemesi bulunmaktadır.

İE Enerji Danışmanlık Anonim Şirketi’nin yeterlik bilgileri tablosunda EKAP’a yüklü olan ortaklara ait bilgiler ve yöneticilere ait bilgiler tablonun beyan edildiği, söz konusu belgelerden Eray Kılınç’ın İE Enerji Danışmanlık Anonim Şirketi’nin tek ortağı olduğu, ayrıca yönetim kurulu üyesi olarak 09.02.2023 ile 06.01.2026 tarihleri arasında münferiden temsile yetkili olduğu, ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, tek ortaklı şirketlerde zorunlu olmamasına rağmen beyan edilen kişiye ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımlarının da EKAP’a kaydedildiği, söz konusu ihaleye vekaleten bir katılım olmadığı belirlenmiştir.

Yukarıda açıklanan nedenlerle, söz konusu iddianın da yerinde olmadığı sonucuna ulaşılmıştır.

Diğer taraftan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık bulunmamıştır.

Sonuç olarak, 2024/958082 ihale kayıt numaralı “Elazığ Kuzova Pompaj Sulaması Enerji Tesisi Yapımı 2 Kısım (GES 3 MW)” ihalesine ilişkin olarak 26.02.2025 tarihli ve 2025/UY.II-623 sayılı Kurul Kararı ile “ihalenin iptali işleminin iptaline” karar verildiğinden, başvuruya konu ihalenin iptali gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,


Oybirliği ile karar verildi.