"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin iddialarını değerlendirirken, yaklaşık maliyetin güncellenmesi konusunu ele almıştır. İhalede, yaklaşık maliyetin hesaplanması ve güncellenmesi ile ilgili olarak Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 9’uncu maddesine atıfta bulunulmuştur. Bu maddeye göre, birim fiyat üzerinden teklif alınan ihalelerde, her bir iş kaleminin miktarını ve maliyetlerini gösteren cetveller hazırlanmalı ve güncellemeler, ihale tarihine kadar geçerli olan maliyetler dikkate alınarak yapılmalıdır.

İhale komisyonunun, 2025 yılı asgari ücretindeki değişiklikler nedeniyle yaklaşık maliyeti güncellemesinin mevzuata uygun olduğu belirlenmiştir. Ancak, güncellemelerin yapılması gereken zamana ilişkin açık bir hüküm bulunmamakla birlikte, ihale komisyonunun güncel maliyetleri esas alarak güncelleme yapabileceği kabul edilmiştir. Sonuç olarak, başvuru sahibinin iddiası yerinde görülmemiştir, çünkü ihale komisyonunun yaptığı güncelleme, mevzuata aykırı bulunmamıştır.

Karar no2025/UH.I-906
Karar tarihi09.04.2025
Toplantı No2025/014
Gündem No35

BAŞVURU SAHİBİ:

Degsan Gıda Tem. Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Balıkesir Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1777161 İhale Kayıt Numaralı “Balıkesir Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü Bağlı Kuruluşları 2025 Mali Yılı (9 Ay) Mamul Yemek Hizmet Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Balıkesir Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğütarafından 28.01.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “Balıkesir Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü Bağlı Kuruluşları 2025 Mali Yılı (9 Ay) Mamul Yemek Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak Degsan Gıda Tem. Hiz. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 10.02.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 13.02.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 24.02.2025 tarih ve 179002 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 24.02.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/454 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,

1) İhalede teklif fiyatları ve yaklaşık maliyet açıklandıktan sonra yaklaşık maliyetin güncellendiği, 31.01.2025 tarihli ihale komisyonu kararında yaklaşık maliyetin Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 9’uncu maddesinin beşinci fıkrası kapsamında güncellendiği belirtilmekle birlikte söz konusu işlemin ilk ilan tarihine kadar yapılabileceği, istekliler huzurunda açıklandıktan sonra yaklaşık maliyetin güncellenmesinin mümkün olmadığı, kaldı ki yapılan güncellemenin de hatalı olduğu, 2025 yılı asgari ücretinden kaynaklanan fark hesaplandığında ihale komisyonunca güncellenerek tespit edilen yaklaşık maliyete ulaşılamadığının görüleceği,

2) Mevzuata göre ihale komisyonunun tek sayıda olmak üzere en az beş kişiden oluşması gerekir iken taraflarına tebliğ edilen komisyon kararında imza sayısının 6 (altı) olduğu, ihale yetkilisinin onayının bulunmadığı,

3) Geçici teminat mektubu uygun olmayan firmaların sınır değer hesabına dâhil edildiği, sınır değer hesaplamasının hatalı yapıldığı,

4) İhaleye katılan isteklilerden Tim 1 Yemek Hiz. Gıda Tem. San. ve Tic. A.Ş. – Özil Tem. Tur. Yem. Gıda Güv. Hiz. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı, Doğuş Catering Yemek Gıda Tarım ve Hay. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Dives İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı, Riva Temizlik Turizm Nakliye Tekstil Yemek Yap. Dağ. San. ve Tic. Ltd. Şti., Özdemir Kurumsal Hiz. Yem. Gıda Tem. İnşaat Hay. Tic. Ltd. Şti., AGV Gıda Yemekçilik Tem. İnş. Taşım. Tur. San. Tic. Ltd. Şti., Uşak Akdağ Gıda Tekstil Turizm İnş. Pet. San. ve Tic. Ltd. Şti., Ağaoğlu Danışmanlık İç ve Dış Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan tekliflerin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği, şöyle ki;

a) Beyan edilen işletme kayıt belgelerinin İdari Şartname’nin 7.1.ı maddesinde belirtilen faaliyet alanıyla ilgili olmadığı, sistemde kayıtlı olmadığı ve ihale tarihi itibarı ile geçerli olmadığı, geçerli olup olmadığı hususunda Tarım ve Orman Bakanlığı Gıda ve Kontrol Genel Müdürlüğünden bilgi talep edilmesi halinde bu durumun tespit edileceği,

b) Anılan isteklilerin Ticaret Sicili Gazetesinde yer alan ikametgâh adresleriyle birim fiyat teklif cetvelinde yer alan adreslerin aynı olmadığı, yeterlik bilgileri tablolarının Kamu İhale Genel Tebliği’nin 10/A maddesine uygun şekilde doldurulmadığı, Ticaret Sicili Gazetelerinin tarihi, sayısı ve sicil müdürlüğüne ilişkin satırların boş bırakıldığı, anılan isteklilerin ortaklarının tamamının tabloda yer almadığı, tüzel kişilerin ortakları, üyeleri veya kurucuları ile yönetimindeki görevlileri belirten son durumu gösterir Ticaret Sicili Gazetelerinin sunulmadığı, pay defterlerine ilişkin bilgilerin beyan edilmediği, söz konusu durum diğer belgeler kullanılarak tevsik ediliyorsa bu belgelerin tarih ve sayısı ile düzenleyen “Gerçek/Tüzel Kişi” bölümünde herhangi bir beyanda bulunulmaması sebebiyle isteklilerin ortaklık bilgilerinin tamamının tespit edilemediği, isteklilerin güncel ünvan ve şirket bilgilerinin EKAP’a kaydı zorunlu olduğu halde şirketin yönetiminde ve bilgilerinde 2023 ve 2024 yıllarında yapılan değişikliklerin EKAP’a kaydedilmediği, anılan isteklilerin teklif mektuplarının temsil ve ilzama yetkili kişiler tarafından e-imza ile imzalanmadığı, teklif mektubunu imzalayan kişinin ihale tarihi itibarıyla şirketi temsil yetkisinin bulunmadığı, İdari Şartname’nin 7.1.a.2’nci maddesinde yer alan düzenleme gereği temsile yetkili olan kişiler ile ortaklar ve ortaklık oranlarına ilişkin bilgilerin yeterlik bilgileri tablolarında beyan edilmediği,

c) Beyan edilen yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri ile toplam ciroyu gösteren gelir tablolarının İdari Şartname’de belirtilen oranları karşılamadığı,

d) İdari Şartname’nin 7.5.1’inci maddesinde istenilen iş deneyimi kriterlerinin sağlanamadığı, beyan edilen iş deneyim belgelerinin benzer iş tanımına uygun olmadığı iddialarına yer verilmiştir.

A) Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

  1. Başvuru sahibinin 1’inci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Yaklaşık maliyetin hesaplanması ve güncellenmesi” başlıklı 9’uncu maddesinde“(1) Birim fiyat üzerinden teklif alınan ihalelerde;

a) Her bir iş kaleminin miktarını ve gerçekleştirilmesine ilişkin şartları gösteren bir cetvel hazırlanır. Bu cetvelde her bir iş kaleminin adı, birimi, birim fiyatı ve bu fiyata dahil olan maliyetler ile varsa diğer unsurlar gösterilir.

b) Birim fiyata dahil olan maliyetler, iş kalemi ile ilgili bütün unsurları içerecek şekilde düzenlenir ve bu iş kalemine dahil olmayan başka giderler öngörülmez.

(2) Götürü bedel üzerinden teklif alınan ihalelerde, işin gerçekleştirilmesine ilişkin şartları gösteren bir cetvel hazırlanır. Bu cetvelde işçilik ile varsa malzeme, ekipman ve diğer unsurlar için belirlenen fiyatlar ve bu fiyata dahil olan maliyetler gösterilir.

(3) Hizmetin gerçekleştirilmesi için gerekli olan iş kalemlerine veya iş gruplarına ilişkin miktarların tespit edilen fiyatlarla çarpımı sonucu bulunan tutarların toplanması ile elde edilen genel toplam tutar, sözleşme giderleri ve genel giderler ile KDV hariç olarak belirlenir. Bulunan bu tutara işin niteliği dikkate alınarak % 7 oranını geçmemek üzere yüklenici kârı eklenir. Bu tutar, kâr hariç belirlenen genel toplam tutar üzerinden hesaplanan sözleşme giderleri ve genel giderler ile toplanarak yaklaşık maliyet hesaplanır. Buna ilişkin hesap cetveli hazırlayanlarca imzalandıktan sonra, ihale onay belgesinin ekine konularak ihale yetkilisine sunulur. Yüklenici için öngörülen kar tutarının bu cetvelde gösterilmesi zorunludur.

(4) Yaklaşık maliyetin, hesaplandığı tarihten itibaren ihalenin ilk ilan veya davet tarihine kadar güncelliğini kaybettiği durumlarda, işi oluşturan unsurlara ilişkin maliyetler idarelerce, endeks üzerinden güncellenir.

(5) Asgari ücret ve diğer işçilik maliyetlerinde ilgili mevzuatından kaynaklanan değişiklikler nedeniyle yaklaşık maliyetin ihale tarihine kadar geçen sürede değişikliğe uğradığının belirlenmesi durumunda, gerekçesi belirtilmek suretiyle ihale komisyonu tarafından, bu maliyetler dikkate alınarak yaklaşık maliyet güncellenir.” hükmü yer almaktadır.

İhaleye ait İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Balıkesir Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü Bağlı Kuruluşları 2025 Mali Yılı (9 Aylık) Mamul Yemek Hizmet Alımı

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

e) Miktarı:

1. Kısım Balıkesir HYBRM Müd.- Balıkesir ÇES Müdürlüğü Toplamı:307.860 Öğün

2. Kısım Karesi Huzurevi YBRM Müd. Toplam: 243.925 Öğün

3. Kısım Ayten Burhan Erdayı ÇES Müd. Toplam:102.325 Öğün

4. Kısım Bandırma Hicri Ercili ÇES Müd. Toplam: 62.046 Öğün

5. Kısım Kadın Konukevi Müdürlüğü Toplam: 44.950 Öğün

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

…” düzenlemesine,

Anılan Şartname’nin “Kısmi teklif verilmesi” başlıklı 20’nci maddesinde “20.1. Bu ihalede kısmi teklif verilebilir.

20.2. Bu ihaledeki kısım sayısı 5’tir. İhale kısımlarına ilişkin koşullar altta düzenlenmiştir;

Bu ihale 5 (beş) kısımdan oluşmaktadır. İhalenin tamamına veya herhangi bir kısmın tamamı için teklif verilebilir. Her bir kısım için ayrı ayrı kesin teminat alınarak ayrı ayrı sözleşme imzalanacaktır. Sözleşmeler ihalede adı geçen kuruluş Müdürlüklerince imzalanacaktır.

1. Kısım Balıkesir Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü-Balıkesir Çocuk Evleri Sitesi Müdürlüğü (Sözleşmeler her bir Müdürlük için ayrı ayrı yapılacaktır.)

2. Kısım Karesi Huzurevi Yaşlı Bakım ve Rehabilitasyon Merkezi Müdürlüğü

3. Kısım Ayten Burhan Erdayı Çocuk Evleri Sitesi Müdürlüğü

4. Kısım Bandırma Hicri Ercili Çocuk Evleri Sitesi Müdürlüğü

5. Kısım Kadın Konukevi Müdürlüğü” düzenlemesine,

Aynı Şartname’nin “Teklif fiyata dâhil olan giderler” başlıklı 25’inci maddesinde “… 25.3. Teklif fiyata dâhil olan diğer giderler aşağıda belirtilmiştir:

25.3.1.

4. KISIM Bandırma Hicri Ercili ÇES Müdl.: Yemeklerin kuruluşta pişirildiği ve bu hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak aylık (26) gün üzerinden fiilen çalışan personelin tüm mesaisini kuruluşta geçirdiği hallerde, hizmetin sunulmasıyla görevli; (2) aşçı (Brüt Asg. Üc. %30 fazlası), (1) aşçı yardımcısı (Brüt Asg. Üc. %10 fazlası), (2) servis elemanı/bulaşıkçı (Brüt Asg. Ücret) olmak üzere toplam 5 (beş) personelin; işçilik giderleri [(işçi ücreti, sigorta prim giderleri, ulusal bayram ve genel tatil günlerinde çalışma (1 işçi için 12 gün) toplam 60 gün teklif fiyata dâhildir.

4. KISIM Bandırma Hicri Ercili ÇES Müdürlüğü: Hizmetin sunulması işiyle ilgili olarak aylık (26) gün üzerinden fiilen çalışan personelin tüm mesaisini kuruluşta geçirdiği hallerde her bir işçi için (toplam 5 işçi) aylık 26 gün üzerinden günlük (Brüt 46,00) TL üzerinden yol parası verilecek bordroda gösterilecek olup teklif fiyata dâhildir.

25.5. Kısa vadeli sigorta prim oranları belirtilecektir.

Bu iş için kısa vadeli sigorta kolları prim oranı %2,25’tir.” düzenlemesine,

İhalenin 4’üncü kısmına (Bandırma Hicri Ercili Çocuk Evleri Sitesi Müdürlüğü) ilişkin olarak ihale dokümanı içerisinde yer alan birim fiyat teklif cetveli aşağıdaki şekilde düzenlenmiştir.

A

B

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

Birimi

İşçi sayısı

Ay/gün/saat

1

Aşçı İşçilik Bedeli (Brüt asgari ücretin %30 fazlası)

Ay

2,00

9,000

2

Aşçı Yrd. İşçilik Bedeli (Brüt asgari ücretin %10 fazlası)

Ay

1,00

9,000

3

Servis Elemanı/Bulaşıkçı İşçilik Bedeli (Brüt asgari ücret)

Ay

2,00

9,000

I. ARA TOPLAM (K.D.V Hariç)

Sıra No

İş Kaleminin Adı ve Kısa Açıklaması

Birimi

Miktarı

Teklif Edilen Birim Fiyat

Tutarı

1

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Aşçı İşçilik Bedeli Brüt Asg.Ücr %30 Fazlası)

gün

24,000

2

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Aşçı Yrd. İşçilik Bedeli Brüt Asg.Ücr %10 Fazlası )

gün

12,000

3

Ulusal Bayram ve Genel Tatil Günleri (Servis Elemanı/Bulaşıkçı İşçilik Bedeli Brüt Asg.Ücret)

gün

24,000

4

Sabah Kahvaltısı (7-12 Yaş)

öğün

3.575,000

5

Sabah Kahvaltısı(13+Yaş+Personel)

öğün

13.475,000

6

Öğle Yemeği (7-12 Yaş)

öğün

2.750,000

7

Öğle Yemeği (13+Yaş+Pers)

öğün

7.321,000

8

Akşam Yemeği (7-12 Yaş)

öğün

3.575,000

9

Akşam Yemeği (13+Yaş+Pers)

öğün

13.475,000

10

Ara Öğün (7-12 Yaş-2 Defa)

öğün

7.150,000

11

Öğle Yemeği (13+Yaş-1 Defa)

öğün

10.725,000

II. ARA TOPLAM (K.D.V. Hariç)

KISIM TOPLAM TUTARI (K.D.V Hariç)

Balıkesir Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğünün 28.01.2025 tarihinde kısmi teklife açık olarak gerçekleştirdiği “Balıkesir Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü Bağlı Kuruluşları 2025 Mali Yılı (9 Ay) Mamul Yemek Hizmet Alımı” ihalesinde, başvuru sahibi tarafından ihalenin 4’üncü kısmına (Bandırma Hicri Ercili Çocuk Evleri Sitesi Müdürlüğü) teklif verildiği; ihale komisyonu tarafından 31.01.2025 tarihinde alınan ve aynı tarihte isteklilere tebliğ edilen karara karşı şikayet başvurusunda bulunulması üzerine, idarece yapılan inceleme ve değerlendirme sonucunda, ihalenin 1’inci, 2’nci, 3’üncü ve 4’üncü kısımları için 13.02.2025 tarihli düzeltici komisyon kararı alındığı anlaşılmıştır.

İhale komisyonunun 31.01.2025 tarihli kararında; idarece hazırlanan yaklaşık maliyette, işçilik giderlerinin 2024 yılına göre hesaplandığının görüldüğü, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 9’uncu maddesinin beşinci fıkrasında yer alan hüküm doğrultusunda işçilik kalemlerindeki maliyet değişikliği nedeniyle yaklaşık maliyetin komisyonlarınca güncellendiği ifade edilerek her bir kısmın güncellenmiş yaklaşık maliyet tutarına yer verilmiştir.

İhalenin ilan tarihinin 23.12.2024 olduğu, 2025 yılı asgari ücretinin tespitine ilişkin kararın 27.12.2024 tarihli Resmi Gazete’de yayımlandığı anlaşılmış olup, ihale komisyonunca yaklaşık maliyetin güncellenmesine ilişkin işlemlerin ihale tarihinde (28.01.2025) tutanağa bağlandığı, anılan tutanakta, ihalenin 4’üncü kısmına ilişkin yaklaşık maliyetin 6.969.002,06 TL’den 7.408.350,17 TL’ye güncellendiği görülmüştür.

İhale onay belgesinin eki yaklaşık maliyet hesap cetveli incelendiğinde, 1.537.464,91 TL tutarındaki işçilik maliyeti ile 5.431.537,15 TL tutarındaki işçilik harici yemek maliyeti toplamının 4’üncü kısmın yaklaşık maliyet tutarını oluşturduğu, anılan işçilik maliyetinin; Kurumca hazırlanan işçilik hesaplama modülü kullanılmak suretiyle, ilan tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret ve İdari Şartname’de brüt asgari ücretin %10 ve %30 fazlası olarak belirlenen ücretler (ulusal bayram ve genel tatil günleri çalışmasına ilişkin ücretler dâhil), aylık 26 gün üzerinden günlük brüt 46,00 TL nakdi yol bedeli ile %4 oranında sözleşme ve genel giderler dâhil hesaplanan birim fiyatlar esas alınarak belirlenen tutara (1.436.883,09 TL) %7 oranında yüklenici kârının eklenmesiyle 1.537.464,91 TL olarak tespit edildiği,

Yaklaşık maliyetin ihale komisyonunca güncellenmesine ilişkin 28.01.2025 tarihli tutanak incelendiğinde, bahse konu işçilik maliyetinin; işçilik hesaplama modülü kullanılmak suretiyle, ihale tarihinde yürürlükte bulunan brüt asgari ücret ve İdari Şartname’de brüt asgari ücretin %10 ve %30 fazlası olarak belirlenen ücretler (ulusal bayram ve genel tatil günleri çalışmasına ilişkin ücretler dâhil), aylık 26 gün üzerinden günlük brüt 46,00 TL nakdi yol bedeli ile %4 oranında sözleşme ve genel giderler dâhil hesaplanan birim fiyatlar esas alınarak belirlenen tutara (1.847.488,80 TL) %7 oranında yüklenici kârının eklenmesiyle 1.976.813,02 TL olarak güncellendiği anlaşılmıştır.

Aktarılan mevzuat hükümleri uyarınca asgari ücret ve diğer işçilik maliyetlerinde ilgili mevzuatından kaynaklanan değişiklikler nedeniyle yaklaşık maliyetin ihale tarihine kadar geçen sürede değişikliğe uğradığının belirlenmesi durumunda, gerekçesi belirtilmek suretiyle ihale komisyonu tarafından bu maliyetler dikkate alınarak yaklaşık maliyetin güncellenmesi gerektiği anlaşılmakta olup güncellemenin yapılması gereken zamana ilişkin açık bir hüküm bulunmamakla birlikte, ihale komisyonunca gerçekleştirilecek teklif değerlendirme işlemlerinde güncel yaklaşık maliyetin esas alınmasını temin edecek sürede güncelleme yapılabileceğinin kabul edilmesi gerektiği, bu çerçevede başvuru konusu ihalede; ilanın, asgari ücrette değişiklik yapılmasından önce yayımlandığı dikkate alındığında, ihale komisyonunun ihale tarihinde geçerli brüt asgari ücret üzerinden işçilik maliyetlerini ve buna bağlı olarak yaklaşık maliyeti güncellemesinde mevzuata aykırılık bulunmadığı anlaşılmıştır.

Diğer yandan, yaklaşık maliyet güncelleme işleminin içeriğiyle ilgili olarak yukarıda yapılan inceleme ve tespitler çerçevesinde; ihale komisyonunca işçilik maliyeti üzerinden yüklenici kârının hesaplanmasında, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 9’uncu maddesinin üçüncü fıkrasında belirtilen yöntemden farklı olarak, sözleşme giderleri ve genel giderler dâhil belirlenen işçilik maliyeti üzerinden %7 oranında kâr hesaplandığı anlaşılmış olup, anılan Yönetmelik hükmüne göre sözleşme giderleri ve genel giderler hariç belirlenen tutar üzerinden hesaplama yapıldığında; aynı orandaki yüklenici kârının 124.350,20 TL ve sözleşme giderleri ve genel giderler ile kâr dâhil işçilik maliyetinin 1.971.839,00 TL olması gerektiği, bu hesaba göre 4’üncü kısmın güncellenmiş yaklaşık maliyetinin, idarece tespit edilen 7.408.350,17 TL yerine 7.403.376,40 TL olması gerektiği anlaşılmıştır. Ancak bu farkın, ihalenin sonucuna etki edecek bir değişikliğe yol açmadığı anlaşıldığından başvuru sahibinin 1’inci iddiası yerinde görülmemiştir.

2) Başvuru sahibinin 2’nci iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İhale komisyonunun kurulması ve çalışma esasları” başlıklı 19’uncu maddesinin ikinci fıkrasında“İhale komisyonu, tek sayıda olmak üzere başkan dâhil en az beş kişiden oluşur. Üyelerden en az ikisinin ihale konusu işin uzmanı ve diğer bir üyenin muhasebe veya mali işlerden sorumlu personel olması zorunludur. İhale komisyonunun görevlendirilmesi sırasında komisyonun eksiksiz toplanacağı dikkate alınarak, asıl üyeler ile bu üyelerin yerine geçecek aynı niteliklere sahip yeterli sayıda yedek üyenin isimleri ve bu üyelerin komisyonda hangi sıfatla yer alacakları belirtilir.” hükmü, aynı maddenin beşinci fıkrasında “İhale komisyonu eksiksiz olarak toplanır ve kararlar çoğunlukla alınır. Komisyon üyeleri, kararlarda çekimser kalamaz. Komisyon başkanı ve üyeleri oy ve kararlarından sorumlu olup; karşı oy kullanan komisyon üyeleri, gerekçelerini komisyon kararına yazmak ve imzalamak zorundadır. İhale komisyonunca alınan kararlar ve düzenlenen tutanaklar, komisyon başkan ve üyelerinin adları ve soyadları, unvanları ve komisyondaki sıfatları belirtilerek imzalanır.” hükmü yer almaktadır.

Başvuru sahibi istekliye31.01.2025 ve 13.02.2025 tarihlerinde tebliğ edilen ihale komisyonu kararları incelendiğinde; biri başkan olmak üzere beş komisyon üyesinin ve ihale yetkilisinin imzasının bulunduğu, bu itibarla mevzuata uygun şekilde imzalandığı görülmüş olup başvuru sahibinin aksi yöndeki iddiası yerinde görülmemiştir.

3) Başvuru sahibinin 3’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Sınır değer ve aşırı düşük teklifler” başlıklı 59’uncu maddesinin birinci fıkrasında “İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değeri hesaplar.” hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Geçici teminatlar” başlıklı 21’inci maddesinde “(1) Kanunun 34 üncü maddesindeki değerler teminat olarak kabul edilir.

(2) Geçici teminat mektupları Kurumla “EKAP Üzerinden Online Bilgi Alışverişine Yönelik İşbirliği Yapılmasına Dair Protokol” imzalamış olan kuruluşlardan alınır. İlgilinin talebi halinde, kuruluş tarafından Ek-1’de yer alan “Geçici Teminat Mektubu Bilgileri Formu” düzenlenerek kendisine verilir. Geçici teminat mektupları, elektronik imza kullanılmak suretiyle elektronik veya ıslak imza kullanılmak suretiyle fiziki ortamda düzenlenebilir. Ancak düzenlenen geçici teminat mektubuna kuruluş tarafından ayırt edici bir numara verilerek mektuba ilişkin bilgilerin EKAP’a aktarılması ve verilen ayırt edici numaranın istekli tarafından e-teklif kapsamında EKAP üzerinden gönderilmesi gerekir. Geçici teminat mektuplarına ilişkin bilgilerin, 6/12/2012 tarihli ve 6362 sayılı Sermaye Piyasası Kanununa göre merkezi takas kuruluşu olarak faaliyet gösteren kuruluşlar dâhil yetkilendirilmiş merkezi bir kuruluş tarafından EKAP’a aktarılması durumunda da düzenlenen mektupların bu fıkraya uygun olarak alındığı kabul edilir.

(3) Geçici teminat mektubu dışındaki teminatların saymanlık ya da muhasebe müdürlüklerine yatırıldığına ilişkin belgeler bilgisayarda taratılarak, istekli tarafından EKAP üzerinden e-teklif kapsamında gönderilir.” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Kısmi tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 16.4’üncü maddesinde “… 16.4.2. Kısmi teklif verilmesine imkan tanınan ihalede; aday veya isteklinin yeterlik değerlendirmesi, başvuruda bulunduğu veya teklif verdiği her bir kısım için ayrı ayrı yapılacaktır. İstekli, teklif ettiği kalemlerin/kısımların toplam bedeli üzerinden geçici teminat sunacaktır. …” açıklaması,

Anılan Tebliğ’in “Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer tespiti ve aşırı düşük tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 79’uncu maddesinde “79.1. Hizmet alımı ihalelerinde sınır değer aşağıdaki kurallara göre tespit edilir.

79.1.2. Personel çalıştırılmasına dayalı olmayan hizmet alımı ihalelerinde sınır değer;

SD: Sınır değeri,

YM: Yaklaşık maliyeti,

n: İhalenin ilk oturumunda teklif mektubu ve geçici teminatı usulüne uygun olduğu anlaşılan ve teklif tutarı yaklaşık maliyetin yüzde 60’ından düşük ve yaklaşık maliyetten yüksek olanlar dışındaki isteklilerin teklif sayısını,

T1, T2, T3….Tn: İhalenin ilk oturumunda teklif mektubu ve geçici teminatı usulüne uygun olduğu anlaşılan ve teklif tutarı yaklaşık maliyetin yüzde 60’ından düşük ve yaklaşık maliyetten yüksek olanlar dışındaki isteklilerin teklif bedellerini,

R: Sınır Değer Tespit Katsayısını

ifade etmek üzere;

SD=

formülüyle hesaplanır. …” açıklaması yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “Geçici teminat” başlıklı 26’ncı maddesinde “26.1. İstekliler teklif ettikleri bedelin % 3’ünden az olmamak üzere kendi belirleyecekleri tutarda geçici teminat vereceklerdir. Teklif edilen bedelin % 3’ünden az oranda geçici teminat veren isteklinin teklifi değerlendirme dışı bırakılır.

26.2. İsteklinin ortak girişim olması halinde toplam geçici teminat miktarı, ortaklık oranına veya işin uzmanlık gerektiren kısımlarına verilen teklif tutarlarına bakılmaksızın ortaklardan biri veya birkaçı tarafından karşılanabilir. …

26.3. Geçici teminat olarak kullanılan teminat mektuplarında geçerlilik tarihi belirtilmelidir. Bu tarih, 26.06.2025 tarihinden önce olmamak üzere istekli tarafından belirlenir. …” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Geçici teminatın verilmesi” başlıklı 28’inci maddesinde “28.1. Geçici teminat mektubunu düzenleyen kuruluş tarafından mektuba verilen ayırt edici numara yeterlik bilgileri tablosunun ilgili bölümünde belirtilir.

28.2. Teminat mektupları dışındaki teminatların Defterdarlık/Muhasebe/Mal Müdürlüğüne yatırılması ve teminatın yatırıldığını gösteren belgelere ilişkin bilgilerin yeterlik bilgileri tablosunun ilgili bölümünde belirtilmesi gerekir.” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 31’inci maddesinde “31.6. İhale komisyonu verilen teklifleri değerlendirdikten sonra Kurum tarafından belirlenen yönteme göre sınır değeri hesaplar ve aşırı düşük teklifleri 33 üncü maddeye göre değerlendirir. …” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin “Diğer hususlar” başlıklı 48’inci maddesinde “48.1. İhalede uygulanacak sınır değer katsayısı (R): Malzemeli Yemek/0,79 …” düzenlemesi yapılmıştır.

Başvuru konusu ihalenin 4’üncü kısmına teklif veren isteklilere ait yeterlik bilgileri tablolarının “Teminata ilişkin bilgiler” başlıklı bölümünde belirtilen geçici teminat bilgileri incelendiğinde, Ağaoğlu Danışmanlık İç ve Dış Tic. Ltd. Şti. tarafından nakit teminata ilişkin beyan edilen erişim bilgisi üzerinden yapılan sorgulamada EKAP’a boş bir sayfanın yüklenmiş olduğu; diğer istekliler tarafından Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin 21’inci maddesinin ikinci fıkrası kapsamında alınan geçici teminat mektuplarına ilişkin Takasbank referans numaralarının belirtildiği, Takasbank tarafından EKAP’a aktarılan geçici teminat mektubu bilgilerine göre geçici teminat sunmayan Ağaoğlu Danışmanlık İç ve Dış Tic. Ltd. Şti. dışında kalan tüm isteklilerce sunulan geçici teminatların mevzuata ve ihale dokümanına uygun olduğu anlaşılmıştır.

İdare tarafından Kamu İhale Genel Tebliği’nin 79’uncu maddesinde belirtilen formül kullanılmak suretiyle, geçici teminatının usulüne uygun olduğu tespit edilen 15 isteklinin ihalenin 4’üncü kısmı için verdiği teklif bedelleri hesaba alınarak tespit edilen sınır değerin mevzuata uygun olduğu anlaşılmış olup, başvuru sahibinin aksi yöndeki 3’üncü iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

4) Başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin olarak:

Söz konusu iddiaya konu edilen isteklilerden;

Ağaoğlu Danışmanlık İç ve Dış Tic. Ltd. Şti.nin teklifinin geçici teminat, işletme kayıt belgesi, bilanço, iş bitirme belgesi sunulmaması nedeniyle 31.01.2025 tarihli ihale komisyonu kararıyla değerlendirme dışı bırakıldığı,

Tim 1 Yemek Hiz. Gıda Tem. San. ve Tic. A.Ş.- Özil Tem. Tur. Yem. Gıda Güv. Hiz. İnş. San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığının teklifinin, beyan edilen işletme kayıt belgesinin ihale tarih ve saatinde gıda güvenliği bilgi sistemine kayıtlı olmaması nedeniyle 13.02.2025 tarihli düzeltici komisyon kararıyla değerlendirme dışı bırakıldığı,

AGV Gıda Yemekçilik Tem. İnş. Taşım. Tur. San. Tic. Ltd. Şti.nin ihalenin başvuru konusu 4’üncü kısmına teklif vermediği anlaşıldığından, başvuru sahibinin iddiasının anılan istekliler yönünden yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Bu itibarla, başvuru sahibinin 4’üncü iddiasına ilişkin inceleme ve değerlendirme; ihale üzerinde bırakılan Riva Temizlik Turizm Nakliye Tekstil Yemek Yap. Dağ. San. ve Tic. Ltd. Şti., ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi Doğuş Catering Yemek Gıda Tarım ve Hay. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Dives İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı, Özdemir Kurumsal Hiz. Yem. Gıda Tem. İnşaat Hay. Tic. Ltd. Şti., Uşak Akdağ Gıda Tekstil Turizm İnş. Pet. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan teklifler yönünden aşağıda yapılmıştır.

4’üncü iddianın (a) bendine ilişkin olarak:

5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu’nun “İşletmelerin kayıt ve onayı” başlıklı 30’uncu maddesinde “(1) Bu Kanun kapsamındaki gıda ve yem işletmelerinden onaya veya kayıt işlemine tâbi olanlar ile onay ve kayıt işlemlerine ilişkin hususlar Bakanlıkça belirlenir. Onaya tâbi işletmeler için, faaliyete geçmeden önce Bakanlıktan onay alınması zorunludur. Kayıt işlemine tâbi işletmeler, faaliyetleri ile ilgili işletme kayıtlarını Bakanlığa yaptırmak zorundadır.

(2) Bakanlık, onaya tâbi bir işletmenin ilgili mevzuatta belirlenen şartlara uygun faaliyette bulunmadığının belirlenmesi durumunda, bu işletmenin faaliyetini durdurur, bu faaliyetle ilgili onayı geçici olarak askıya alır. Askıya alma süresi, belirlenen eksikliklerin tamamının giderilmesine kadar devam eder. Bu eksikliklerin askıya alma tarihinden itibaren bir yıl içerisinde karşılanmaması durumunda onay Bakanlıkça iptal edilir.

(3) Gıda ve yem işletmecisinin, faaliyetlerinin tamamını veya bir kısmını durdurması durumunda, bu durumun üç ay içerisinde Bakanlığa bildirilmesi zorunludur. Bu süre içerisinde Bakanlığa bildirimde bulunulmadığının tespit edilmesi hâlinde, faaliyetle ilgili onay veya kayıt Bakanlıkça iptal edilir.

(4) Bu maddenin uygulanması ile ilgili usul ve esaslar Bakanlıkça çıkarılacak yönetmelik ile belirlenir.” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinin dördüncü fıkrasında “İhale konusu işin yerine getirilmesi için alınması zorunlu olan ve ilgili mevzuatında o iş için özel olarak düzenlenen sicil, izin, ruhsat vb. belgelerin adaylar veya istekliler tarafından sunulmasına ilişkin hükümlere, ilan ve ön yeterlik şartnamesi veya idari şartnamede yer verilir. İş ortaklarının her birinin söz konusu belgeleri ayrı ayrı sunması, konsorsiyumda ise her bir ortağın kendi kısmına ilişkin belgeleri sunması zorunludur.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

ı) İhale konusu işin ya da malın satış faaliyetinin yerine getirilebilmesi için ilgili mevzuat gereğince alınması zorunlu olan sicil, izin, ruhsat, faaliyet belgesi vb. belgeler:

Belge Adı

İhale/Kısım/Kısımlar

Açıklama

Ortak Girişimlerde

İşletme Kayıt Belgesi

İhale Bazında

İsteklinin kendi mutfağı adına 5996 sayılı Veteriner Hizmetleri, Bitki Sağlığı, Gıda ve Yem Kanunu’nun 30 uncu maddesine dayanılarak düzenlenmiş ve faaliyet konusu “Depo, gıda satış ve diğer perakende faaliyet gösteren işletmeler”, “Toplu tüketim işletmeleri” veya “Gıda üretimi yapan işletmeler” olan İşletme Kayıt Belgesi

Tüm ortakların sunması gerekmektedir.

düzenlemesi yer almaktadır.

İddia kapsamında incelemeye konu istekliler tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablolarının “Sicil, İzin, Ruhsat ve Faaliyet Belgeleri” başlıklı bölümünün “İşletme Kayıt Belgesi” için açılmış olan satırında beyan edilen işletme kayıt belgelerinin kayıt numarası esas alınarak, Tarım ve Orman Bakanlığının (https://ggbs.tarim.gov.tr/) internet sayfasında yer alan Gıda Güvenliği Bilgi Sistemi (GGBS) üzerinden sorgulanması sonucunda;

İhale üzerinde bırakılan Riva Temizlik Turizm Nakliye Tekstil Yemek Yap. Dağ. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından beyan edilen TR-56-K-001571 numaralı işletme kayıt belgesine yönelik sorgulamada işletmenin faaliyet konusunun “Gıda üretimi yapan işletmeler” olduğu,

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi Doğuş Catering Yemek Gıda Tarım ve Hay. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti.-Dives İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın pilot ortağı Doğuş Catering Yemek Gıda Tarım ve Hay. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin TR-06-K-086583 numaralı belgesi ile özel ortak Dives İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.nin TR-10-K-036445 numaralı belgesi sorgulandığında işletme faaliyet konularının “Toplu tüketim işletmeleri” olduğu,

Özdemir Kurumsal Hiz. Yem. Gıda Tem. İnşaat Hay. Tic. Ltd. Şti.nin TR-06-K-086179 numaralı işletme kayıt belgesine yönelik sorgulamada işletmenin faaliyet konusunun “Depo, gıda satış ve diğer perakende faaliyet gösteren işletmeler” olduğu,

Uşak Akdağ Gıda Tekstil Turizm İnş. Pet. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin TR-64-K-000315 numaralı işletme kayıt belgesi yönelik sorgulamada işletmenin faaliyet konusunun “Depo, gıda satış ve diğer perakende faaliyet gösteren işletmeler” olduğu görülmüştür.

Anılan isteklilerin sunmuş oldukları işletme kayıt belgelerinde yer alan kayıt numaraları kullanılarak Tarım ve Orman Bakanlığının Gıda Güvenliği Bilgi Sistemi (GGBS) üzerinden yapılan sorgulama sonucunda Kayıtlı/Onaylı Gıda İşletmeleri Listesinde kayıtlı oldukları ve işletme faaliyet konularının, İdari Şartname’nin 7.1.ı maddesinde öngörülen faaliyet konuları arasında bulunduğu anlaşıldığından, başvuru sahibinin aksi yöndeki iddiası yerinde görülmemiştir.

4’üncü iddianın (b) bendine ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Aday veya isteklinin mesleki faaliyetini sürdürdüğünü ve teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren belgeler” başlıklı 38’inci maddesinin birinci fıkrasında “İhalelere katılacak aday veya istekliler tarafından,

… Tüzel kişilerde; aday veya isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır. EKAP’a kayıtlı olmayan yabancı aday/istekliler tarafından ise, ilgili ülke mevzuatı dikkate alınarak, belirtilen hususlara ilişkin gerekli belgeler ihalede sunulur. …” hükmü,

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “Gerçek ve tüzel kişilerin EKAP’a kaydı” başlıklı 7’nci maddesinde “… (5) EKAP’a kayıtlı olan; gerçek kişilerin kendileri ile vekil veya temsilcilerine; tüzel kişilerin kendileri, ilgisine göre, ortakları ve ortaklık oranları (halka arz edilen hisseler hariç)/üyeleri/kurucuları, teklif veya başvuru mektubu ya da sözleşme imzalamaya ve sözleşmenin yürütülmesi konusunda tüzel kişiliği temsile yetkili yönetimindeki görevliler ile vekil veya temsilcilerine ilişkin aşağıda yer alan bilgileri EKAP’a kaydetmeleri ve son başvuru veya ihale tarihinden ve sözleşme imzalamadan önce güncellemeleri zorunludur. Bu kişilerin;

a) Gerçek kişi olması halinde adı, soyadı ve T.C. kimlik numarası ile varsa işletme adı ve ticaret unvanı,

b) Tüzel kişi olması halinde ticaret unvanı, vergi kimlik numarası ile varsa işletme adı. Tüzel kişilerde; yönetimdeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelere/kuruculara ilişkin kayıt kapsamında ticaret sicil verileri esas alınır. Ayrıca anonim şirketlerde (tek ortaklı şirketler hariç) ortaklar ve ortaklık oranlarının kaydı kapsamında, beyan edilen kişilere ilişkin pay defteri ile dayanağı yönetim kurulu karar defterinin ilgili kısımları; şirket niteliğinde olmayan tüzel kişilerde ise üyelerin veya kurucuların kaydı kapsamında Türkiye Ticaret Sicili Gazetelerinde yer almayan bilgileri içeren belgelerin ilgili kısımları da taranarak EKAP’a yüklenir. Yabancı aday/istekliler tarafından bu fıkrada istenen bilgi ve belgelerin beyan edilmesi/yüklenmesi bakımından, ilgili ülke mevzuatındaki karşılıkları esas alınır.

(6) Bu madde kapsamında EKAP’a kaydedilen bilgilerin eksiksiz, doğru ve güncel olması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından, beşinci fıkrada belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içerisinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur. …” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Gerçek veya tüzel kişilerin EKAP’a kayıt işlemleri”başlıklı 31’inci maddesinde “… 31.3 Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliğinin 7 nci maddesinde istenen bilgilerin EKAP üzerinde eksiksiz, doğru ve güncel tutulması gerekmektedir. EKAP’a kayıtlı gerçek veya tüzel kişiler tarafından anılan maddenin beşinci fıkrasında belirtilen bilgilerde değişiklik yapılmasının gerektiği hallerde bu değişikliklerin, en geç değişiklik tarihini izleyen 7 (yedi) gün içinde ancak her durumda son başvuru veya ihale tarihinden önce, son başvuru veya ihale tarihinden sonra gerçekleşen değişikliklerin sözleşme imzalanmadan önce güncellenerek EKAP’a kaydedilmesi zorunludur. Bilgilerin doğrudan EKAP’taki kayıtlardan temin edildiği hallerde, bu bilgilerin güncel olmadığının anlaşılması durumunda teklifler değerlendirme dışı bırakılır. Anonim şirketlerde, ilgili mevzuatına göre yapılan işlemler sonucunda ortaklar ve ortaklık oranlarının aynı kalması şartıyla, bu işlemlere ilişkin belgelerin EKAP’a yüklenmemesi durumunda teklifler değerlendirme dışı bırakılmaz. Ticaret sicilinde kayıtlı bilgiler ile EKAP’ta yer alan bilgiler arasında çelişki olması halinde, ticaret sicilindeki bilgiler esas alınacaktır.” açıklaması yer almaktadır.

İhaleye aitİdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

  1. Teklif vermeye yetkili olduğunu gösteren bilgiler;

2) Tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile, ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgiler idarece EKAP’tan alınır. …” düzenlemesi yer almaktadır.

İhale dokümanı içerisinde yer alan yeterlik bilgileri tablosu standart formunda, Ticaret Sicili Gazetesi/Gazetelerinin tarihi, sayısı ve sicil müdürlüğüne ilişkin satır bulunmadığı görülmüştür.

İlgili isteklilere ait yeterlik bilgileri tablolarının “Ortak ve Yöneticilere Ait Bilgiler” bölümünde beyan edilen bilgiler üzerinden, Merkezi Sicil Kayıt Sistemi (MERSİS) entegrasyonu aracılığıyla erişilen ticaret sicili kayıtları (tüzel kişinin ortaklarına ve yönetimindeki görevlilere ilişkin bilgiler) incelendiğinde;

İhale üzerinde bırakılan Riva Temizlik Turizm Nakliye Tekstil Yemek Yap. Dağ. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin tek ortağının 20********* TC kimlik numaralı Aslı Bedük olduğu, adı geçenin şirketi münferiden temsile yetkili kişi olarak teklif mektubunu e-imza ile imzaladığı,

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi Doğuş Catering Yemek Gıda Tarım ve Hay. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Dives İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın pilot ortağı Doğuş Catering Yemek Gıda Tarım ve Hay. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin tek ortağının 15********* TC kimlik numaralı Çağrı Aktan olduğu, adı geçenin şirketi münferiden temsile yetkili kişi olarak teklif mektubunu e-imza ile imzaladığı; anılan iş ortaklığının özel ortağı Dives İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.nin tek ortağının 45********* TC kimlik numaralı Merve Gözlü Kenar olduğu, adı geçenin şirketi münferiden temsile yetkili kişi olarak teklif mektubunu e-imza ile imzaladığı,

Özdemir Kurumsal Hiz. Yem. Gıda Tem. İnşaat Hay. Tic. Ltd. Şti.nin tek ortağının 46********* TC kimlik numaralı Ferhat Özdemir olduğu, adı geçenin şirketi münferiden temsile yetkili kişi olarak teklif mektubunu e-imza ile imzaladığı,

Uşak Akdağ Gıda Tekstil Turizm İnş. Pet. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin ortaklarının, 12250000,00/25000000,00 ortaklık oranıyla 17********* TC kimlik numaralı Sema Kavuncu ve 12750000,00/25000000,00 oranıyla 18********* TC kimlik numaralı İsmail Kavuncu olduğu, 18********* TC kimlik numaralı İsmail Kavuncu’nun şirketi münferiden temsile yetkili kişi olarak teklif mektubunu e-imza ile imzaladığı görülmüştür.

İhale tarihi esas alınarak EKAP üzerinden yapılan ticaret sicili bilgileri sorgulama sonuçlarının, yukarıda belirtilen yeterlik bilgileri tablolarına yansıyan beyanlarla uyumlu olduğu anlaşılmıştır.

İlgili mevzuat ve ihale dokümanı düzenlemelerinden isteklilerin ihaleye katılabilmeleri için teklif verme yetkisini gösteren bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerektiği, tüzel kişilerde; isteklilerin yönetimindeki görevliler ile ilgisine göre, ortaklar ve ortaklık oranlarına (halka arz edilen hisseler hariç)/üyelerine/kurucularına ilişkin bilgilerin idarece EKAP’tan alınacağı anlaşılmaktadır.

Yukarıda yer verilen inceleme ve tespitler çerçevesinde, iddia kapsamında incelemeye konu edilen istekliler tarafından yeterlik bilgileri tablolarında ortak ve yöneticilere ilişkin beyan edilen bilgilerin EKAP üzerinden ticaret sicili bilgilerinin sorgulanması sonucu ulaşılan bilgilerle uyumlu olduğu ve isteklilere ait tekliflerin şirketi temsile yetkili kişiler tarafından e-imza ile imzalandığı; öte yandan başvuru sahibinin iddiasında bahsi geçen Ticaret Sicili Gazetesi/Gazetelerinin tarihi, sayısı ve sicil müdürlüğüne ilişkin olarak, ihale dokümanı içerisinde yer alan yeterlik bilgileri tablosu standart formunda satır bulunmadığı, ayrıca Kamu İhale Genel Tebliği’nin 10/A maddesinin 19.08.2021 tarihi itibarıyla yürürlükten kaldırıldığı anlaşılmış olup belirtilen hususlarla ilgili olarak itirazen şikayet dilekçesinde ileri sürülen iddiaların yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

4’üncü iddianın (c) bendine ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Bilanço veya eşdeğer belgeler” başlıklı 35’inci maddesinde “(1) Bilançonun veya eşdeğer belgelerin istenildiği ihalelerde ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait;

a) Yayınlanması zorunlu olan yıl sonu bilançosunun veya gerekli bölümlerinin,

b) (a) bendinde belirtilen belgelere eşdeğer belgelerin,

her ikisinin de idarece istenilmesi zorunludur.

(2) Bilanço veya eşdeğer belgeler kapsamında;

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan aday ve istekliler yıl sonu bilançosunu veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi sunar.

(3) Adayın veya isteklinin ikinci fıkra uyarınca sunduğu belgelerde;

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi gerekir.

(4) Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(5) İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait belgelerini sunmayanlar, iki önceki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde yeterlik kriterini sağlayamayanlar ise iki önceki yılın belgeleri ile üç önceki yılın belgelerini sunabilirler. Bu durumda, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(6) 4/1/1961 tarihli ve 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 174 üncü maddesine göre takvim yılından farklı hesap dönemi belirlenen aday ve isteklinin bilançoları için bu hesap dönemi esas alınır.

(7) Bilanço veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen bilanço veya bilançonun üçüncü fıkradaki kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ise o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.

…” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İş hacmini gösteren belgeler” başlıklı 36’ncı maddesinde “(1) İş hacmini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde;

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgenin, her ikisinin de idarelerce istenilmesi zorunludur.

(2) Aday veya isteklinin birinci fıkrada belirtilen belgelerden birini sunması yeterlidir. Serbest meslek erbabının iş hacmi serbest meslek kazanç defteri özeti ile belgelendirilir.

(3) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.

(4) Toplam ciro; gelir tablosundaki brüt satışlar tutarından, satıştan iadeler, satış iskontoları ve diğer indirimlerin tutarları düşülmek suretiyle ulaşılan net satışlar tutarıdır.

(5) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen hizmet işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.

(6) İş hacmini gösteren belgelere ilişkin kriterler aşağıdaki esaslara göre belirlenir:

a) Açık ihale usulüyle yapılan ihaleler ile Kanunun 21 inci maddesinin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerde, toplam cironun teklif edilen bedelin % 25’inden, hizmet işleri ile ilgili cironun ise teklif edilen bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.

(8) Altıncı ve yedinci fıkralardaki kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(9) İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait gelir tablosunu sunmayanlar, iki önceki yılın gelir tablosunu sunabilirler. Bu gelir tablosunun yeterlik kriterini sağlayamaması halinde, iki önceki yılın ve üç önceki yılın gelir tabloları sunulabilir. Bu durumda, gelir tabloları sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

(10) 213 sayılı Vergi Usul Kanununun 174 üncü maddesine göre takvim yılından farklı hesap dönemi belirlenen aday ve isteklinin gelir tablosu için bu hesap dönemi esas alınır.

(11) Gelir tablosunun veya serbest meslek kazanç defteri özetinin yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen gelir tablosunun o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeyi düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.

(12) İş ortaklığı olarak ihaleye katılan aday ve isteklilerde; iş hacmine ilişkin kriterlerin, her bir ortak tarafından iş ortaklığındaki hissesi oranında sağlanması zorunludur.

…” hükmü yer almaktadır.

Elektronik İhale Uygulama Yönetmeliği’nin “e-tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 24’üncü maddesinin üçüncü fıkrasında “İhale dokümanında belirtilen katılım belgeleri ve yeterlik kriterleri ile ilgili değerlendirme, e-teklif kapsamında yüklü olan belgelerin ve EKAP üzerinden ilgili kurum ve kuruluşların sistemlerinden sorgulama suretiyle elde edilen bilgilerin değerlendirilmesi suretiyle yapılır.” hükmü,

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Kısmi tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 16.4’üncü maddesinde “16.4.8. İhale dokümanında öngörülmesi halinde, ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin olarak teklif verilen bütün kısımlar için ayrı ayrı geçerli olmak üzere, istenen belgelerden bir adet sunulacaktır.” açıklaması yer almaktadır.

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

7.4. Ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.4.2. İsteklinin ihalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait yıl sonu bilançosu veya eşdeğer belgeleri.

a) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağlandığını gösteren bölümlerini,

b) İlgili mevzuatı uyarınca bilançosunu yayımlatma zorunluluğu olmayan istekliler, yıl sonu bilançosunu veya bilançonun gerekli kriterleri sağladığını gösteren bölümlerini ya da bu kriterlerin sağlandığını göstermek üzere yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir tarafından standart forma uygun olarak düzenlenen belgeyi (Standart Form: KİK025.1/H)

sunmaları gerekmektedir.

Sunulan bilanço veya eşdeğer belgelerde;

a) Belli sürelerde nakit akışını sağlayabilmesi için gerekli likiditeye ve kısa dönem (bir yıl) içinde borç ödeme gücüne sahip olup olmadığını gösteren cari oranın (dönen varlıklar/kısa vadeli borçlar) en az 0,75 olması, (hesaplama yapılırken; yıllara yaygın inşaat maliyetleri dönen varlıklardan, yıllara yaygın inşaat hakediş gelirleri ise kısa vadeli borçlardan düşülecektir),

b) Aktif varlıkların ne kadarının öz kaynaklardan oluştuğunu gösteren öz kaynak oranının (öz kaynaklar/toplam aktif) en az 0,15 olması, (hesaplama yapılırken, yıllara yaygın inşaat maliyetleri toplam aktiflerden düşülecektir),

c) Kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının 0,50’den küçük olması,

ve belirtilen üç kriterin birlikte sağlanması zorunludur. Sunulan bilançolarda varsa yıllara yaygın inşaat maliyetleri ile yıllara yaygın inşaat hakediş gelirlerinin gösterilmesi gerekir.

Yukarıda belirtilen kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait belgelerini sunmayanlar, iki önceki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde yeterlik kriterini sağlayamayanlar ise iki önceki yılın belgeleri ile üç önceki yılın belgelerini sunabilirler. Bu durumda, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait belgelerini sunmayanlar, iki önceki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu belgelerde yeterlik kriterini sağlayamayanlar ise iki önceki yılın belgeleri ile üç önceki yılın belgelerini sunabilirler. Bu durumda, belgeleri sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

Bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ilgili mevzuatına göre düzenlenmiş ve yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylanmış olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen bilanço veya bilançonun yukarıda belirtilen kriterlerin sağlandığını gösteren bölümlerinin ise o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeleri düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.

İsteklinin ortak girişim olması halinde, ortakların her birinin istenen belgeleri ayrı ayrı sunması ve yukarıda belirtilen kriterleri sağlaması zorunludur.

7.4.3. İstekli tarafından;

a) İhalenin yapıldığı yıldan önceki yıla ait toplam ciroyu gösteren gelir tablosunun,

b) Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını gösteren belgeler,

birinin sunulması yeterlidir.

Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarını tevsik etmek üzere; yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavirce standart forma uygun olarak düzenlenen belge sunulur.

Hizmet işleri ile ilgili ciro tutarının hesabında, yurt içinde ve yurt dışında, taahhüt altında devam eden hizmet işlerinin gerçekleştirilen kısmından veya bitirilen hizmet işlerinden elde edilen gelirlerin toplamı dikkate alınır.

Toplam cironun teklif edilen bedelin % 25’inden, hizmet işleri ile ilgili cironun ise teklif edilen bedelin % 15’inden az olmaması gerekir. Bu kriterlerden herhangi birini sağlayan ve sağladığı kritere ilişkin belgeyi sunan istekli yeterli kabul edilir.

Bu kriterleri bir önceki yılda sağlayamayanlar, son iki yıla ait belgelerini sunabilirler. Bu takdirde, son iki yılın parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

İhale veya son başvuru tarihi yılın ilk dört ayında olan ihalelerde, bir önceki yıla ait gelir tablosunu sunmayanlar, iki önceki yılın gelir tablosunu sunabilirler. Bu gelir tablosunun yeterlik kriterini sağlayamaması halinde, iki önceki yılın ve üç önceki yılın gelir tabloları sunulabilir. Bu durumda, gelir tabloları sunulan yılların parasal tutarlarının ortalaması üzerinden yeterlik kriterlerinin sağlanıp sağlanmadığına bakılır.

Gelir tablosunun veya serbest meslek kazanç defteri özetinin, yeminli mali müşavir veya serbest muhasebeci mali müşavir ya da vergi dairesince onaylı olması zorunludur. Yabancı ülkede düzenlenen gelir tablosunun o ülke mevzuatına göre düzenlenmesi ve bu belgeyi düzenlemeye yetkili merci tarafından onaylanmış olması gereklidir.

İş ortaklığı olarak ihaleye katılan isteklilerde; iş hacmine ilişkin kriterlerin, her bir ortak tarafından iş ortaklığındaki hissesi oranında sağlanması zorunludur.

…” düzenlemesi yapılmıştır.

İlgili istekliler tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablolarının “Ekonomik ve Mali Yeterliğe İlişkin Bilgiler” başlıklı bölümünün bilanço bilgileri için açılmış olan satırında beyan edilen bilgi ve belgeler incelendiğinde;

İhale üzerinde bırakılan Riva Temizlik Turizm Nakliye Tekstil Yemek Yap. Dağ. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 2022 ve 2023 yıllarına ait bilanço bilgileri kapsamında cari oranın “1,82014613”, öz kaynak oranının “0,75480757” ve kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının “0” olarak beyan edildiği,

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi Doğuş Catering Yemek Gıda Tarım ve Hay. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Dives İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın pilot ortağı Doğuş Catering Yemek Gıda Tarım ve Hay. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 2023 yılı bilanço bilgileri kapsamında cari oranın “35,15703306”, öz kaynak oranının “0,25220147” ve kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının “0” olarak beyan edildiği; özel ortak Dives İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.nin, 2024 yılının üçüncü çeyreğine ilişkin olarak serbest muhasebeci mali müşavir tarafından düzenlenen bilanço bilgileri tablosunu sunduğu, tabloya göre cari oranın “1,53”, öz kaynak oranının “0,66” ve kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının “0” olduğu,

Özdemir Kurumsal Hiz. Yem. Gıda Tem. İnşaat Hay. Tic. Ltd. Şti.nin 2023 yılı bilanço bilgileri kapsamında cari oranın “1,86997518”, öz kaynak oranının “0,15477492” ve kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının “0” şeklinde beyan edildiği,

Uşak Akdağ Gıda Tekstil Turizm İnş. Pet. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 2023 yılı bilanço bilgileri kapsamında cari oranın “0,95422219”, öz kaynak oranının “0,34459693” ve kısa vadeli banka borçlarının öz kaynaklara oranının “0,09285037” olarak beyan edildiği görülmüştür.

İsteklilerce sunulan yeterlik bilgileri tablosunun “Ekonomik ve Mali Yeterliğe İlişkin Bilgiler” bölümünün iş hacmine ilişkin satırlarında;

Riva Temizlik Turizm Nakliye Tekstil Yemek Yap. Dağ. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 2023 yılı toplam ciro tutarının “23.451.880,06 TL”, 2022 yılı toplam ciro tutarının ise “****976,84 TL” şeklinde beyan edildiği, isteklinin teklif ettiği bedele göre sağlaması gereken toplam ciro tutarının 1.329.965,25 TL (5.319.861,00 TL x %25) olduğu,

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi iş ortaklığının pilot ortağı Doğuş Catering Yemek Gıda Tarım ve Hay. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 2023 yılı toplam ciro tutarının “*****226,14 TL” ve 2022 yılı toplam ciro tutarının “*****002,11 TL” olarak beyan edildiği, isteklinin teklif ettiği bedel ve iş ortaklığındaki hisse oranına göre sağlaması gereken toplam ciro tutarının 938.535,38 TL (5.363.059,30 TL x %70 x %25) olduğu; özel ortak Dives İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından 2024 yılının üçüncü çeyreğine ilişkin gelir tablosunun sunulduğu, tabloya göre toplam ciro tutarının “*****628,50 TL” olduğu, isteklinin teklif ettiği bedel ve iş ortaklığındaki hisse oranına göre sağlaması gereken toplam ciro tutarının 402.229,45 TL (5.363.059,30 TL x %30 x %25) olduğu,

Özdemir Kurumsal Hiz. Yem. Gıda Tem. İnşaat Hay. Tic. Ltd. Şti.nin 2023 yılı toplam ciro tutarının “*****419,23 TL” olarak beyan edildiği, isteklinin teklif ettiği bedele göre sağlaması gereken toplam ciro tutarının 1.377.184,00 TL (5.508.736,00 TL x %25) olduğu,

Uşak Akdağ Gıda Tekstil Turizm İnş. Pet. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 2023 yılı toplam ciro tutarının “*****379,59 TL” olarak beyan edildiği, isteklinin teklif ettiği bedele göre sağlaması gereken toplam ciro tutarının 1.401.263,25 TL (5.605.053,00 TL x %25) olduğu görülmüştür.

Ekonomik açıdan en avantajlı ikinci teklif sahibi iş ortaklığının özel ortağı Dives İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti. dışında kalan tüm istekliler tarafından beyan edilen bilanço oranları ve ciro tutarlarının, Gelir İdaresi Başkanlığı ile yapılan entegrasyon kapsamında EKAP’a aktarılan bilgilerin sorgulanması sonucu elde edilen bilgiler ile uyumlu olduğu, söz konusu bilanço oranları ile toplam ciro tutarlarının İdari Şartname’de istenen kriterleri karşıladığı tespit edilmiştir.

Dives İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.nin ekonomik ve mali yeterliğe ilişkin bilanço ve ciro bilgileri, e-teklif kapsamında yüklü olan belgeler üzerinden değerlendirildiğinde, toplam ciro tutarının İdari Şartname’de istenen kriterleri karşıladığı; ancak yukarıda aktarılan mevzuat hükümleri ile ihale dokümanı düzenlemelerine göre, isteklilerin sunacakları bilanço veya eşdeğer belgelerin yıl sonu bilanço değerlerini yansıtması gerektiği, yıl içerisindeki ara dönemlere ilişkin bilanço veya eşdeğer belge sunulamayacağı, dolayısıyla anılan isteklinin, bilanço veya eşdeğer belgeler kapsamında 2024 yılının üçüncü çeyreğine ilişkin sunmuş olduğu belgenin mevzuata aykırı olduğu sonucuna varılmıştır. Bu nedenle başvuru sahibinin bu husustaki iddiası anılan istekli yönünden yerinde bulunmuş olup Doğuş Catering Yemek Gıda Tarım ve Hay. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Dives İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiği anlaşılmıştır.

4’üncü iddianın (d) bendine ilişkin olarak:

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Tanımlar” başlıklı 3’üncü maddesinde “(1) Bu Yönetmeliğin uygulanmasında 4734 sayılı Kanunun 4 üncü maddesindeki tanımlar yanında;

a) Benzer iş: İhale konusu iş veya işin bölümleriyle nitelik ve büyüklük bakımından benzerlik gösteren, aynı veya benzer usullerle gerçekleştirilen, teçhizat, ekipman, mali güç ve uzmanlık ile personel ve organizasyon gerekleri bakımından benzer özellik taşıyan işleri, …” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İş deneyimini gösteren belgeler” başlıklı 39’uncu maddesinde “(1) İş deneyimini gösteren belgelerin istenildiği ihalelerde; teknolojik ürün deneyim belgesinin ve yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işleriyle ilgili iş deneyimini gösteren belgelerin,

c) Yapımla ilgili hizmet işleri dahil hizmet alımı ihalesiyle gerçekleştirilecek danışmanlık hizmetlerinde, Danışmanlık Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliğinin 38 inci maddesinde düzenlenen iş deneyimini gösteren belgelerin,

istenilmesi zorunludur.” hükmü,

Anılan Yönetmelik’in “İş deneyim belgesi düzenlenemeyen hallerde iş deneyimini gösteren diğer belgeler ve bu belgelerde aranacak kriterler” başlıklı 47’nci maddesinde“(1) Gerçek kişilere veya iş deneyim belgesi düzenlemeye yetkili olmayan her türlü kurum ve kuruluşa bedel içeren tek bir sözleşmeye dayalı olarak gerçekleştirilen işlerde, iş deneyim belgesi düzenlenemez. Bu durumda, bitirilen işlere ilişkin iş deneyiminin belgelendirilmesinde aşağıdaki esaslar uygulanır:

(a) Yurtdışında gerçekleştirilen işler hariç bu madde kapsamında yer alan işlerde; sözleşme ve bu sözleşmenin uygulanmasına ilişkin olarak 213 sayılı Vergi Usul Kanununun ilgili hükümleri çerçevesinde düzenlenen; fatura örnekleri veya bu örneklerin noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri veya serbest meslek makbuzu nüshaları ya da bu nüshaların noter, yeminli mali müşavir, serbest muhasebeci mali müşavir veya vergi dairesi onaylı suretleri ile sözleşmeye ait damga vergisinin ihale ilan tarihi itibarıyla ödendiğine ilişkin belgeler,personel çalıştırılan işlerde ise bu belgelere ek olarak o işe ait sözleşme kapsamında personel çalıştırıldığını gösteren Sosyal Güvenlik Kurumu internet sayfası üzerinden düzenlenmiş ve idarece teyidi yapılabilen belgeler, iş deneyimini gösteren belgelerdir. Aday veya istekli, iş deneyimini gösteren bu belgeleri başvuru veya teklifi kapsamında sunar. Bu maddede belirtilen işler için iş deneyim belgesi düzenlenmiş olsa bile, ihale komisyonunca dikkate alınamaz.

(d) İş deneyimini gösteren belgelerin değerlendirilmesinde ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabulü gerçekleştirilen işlerde, iş deneyimini gösteren belge tutarı tam olarak dikkate alınır. Kabulü, ihale ve son başvuru tarihi ile ilk ilan veya davet tarihi arasında yapılmış olan işler de bu kapsamda değerlendirilir. Sözleşmede kabul tarihine ilişkin bir düzenleme bulunmuyor ise, iş deneyimini gösteren belgeler kapsamında sunulan faturalardan en son düzenlenen faturanın tarihi kabul tarihi olarak dikkate alınır.

…” hükmü yer almaktadır.

Kamu İhale Genel Tebliği’nin “Kısmi tekliflerin değerlendirilmesi” başlıklı 16.4’üncü maddesinde “16.4.7. Kısmi teklife imkân tanınan ihalede, ihale veya ön yeterlik dokümanında öngörülen mesleki ve teknik yeterlik kapsamında istenmiş ise;

a) Teklif verilen tüm kısımlar için geçerli olmak üzere bir adet iş deneyimini gösteren belge,

… sunulması yeterlidir.” açıklaması yer almaktadır.

İhaleye ait İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: Balıkesir Aile ve Sosyal Hizmetler İl Müdürlüğü Bağlı Kuruluşları 2025 Mali Yılı (9 Aylık) Mamul Yemek Hizmet Alımı

b) Türü: Hizmet alımı

e) Miktarı:

1. Kısım Balıkesir HYBRM Müd.- Balıkesir ÇES Müdürlüğü Toplamı:307.860 Öğün

2. Kısım Karesi Huzurevi YBRM Müd. Toplam: 243.925 Öğün

3. Kısım Ayten Burhan Erdayı ÇES Müd. Toplam:102.325 Öğün

4. Kısım Bandırma Hicri Ercili ÇES Müd. Toplam: 62.046 Öğün

5. Kısım Kadın Konukevi Müdürlüğü Toplam: 44.950 Öğün

… “ düzenlemesine,

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde “7.1. İsteklilerin ihaleye katılabilmeleri için aşağıda sayılan belgeler ve yeterlik kriterleri ile fiyat dışı unsurlara ilişkin bilgileri e-teklifleri kapsamında beyan etmeleri gerekmektedir.

7.5. Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler:

7.5.1. İsteklinin teknolojik ürün deneyim belgesi ya da yurt içinde veya yurt dışında kamu veya özel sektörde bedel içeren tek bir sözleşme kapsamında taahhüt edilen ihale konusu iş veya benzer işlere ilişkin olarak;

a) İlk ilan tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet alımlarıyla ilgili iş deneyimini gösteren belgeleri veya

b) Devredilen işlerde devir öncesindeki veya sonrasındaki dönemde ilk sözleşme bedelinin en az % 80’inin gerçekleştirilmesi şartıyla, ilk ilan veya davet tarihinden geriye doğru son beş yıl içinde kabul işlemleri tamamlanan hizmet işlerine ilişkin deneyimini gösteren belgeleri,

sunması zorunludur. İstekli tarafından teklif edilen bedelin % 25’den az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin veya teknolojik ürün deneyim belgesinin sunulması gerekir.

İş ortaklığında pilot ortağın, istenen iş deneyim tutarının en az % 70’ini, diğer ortakların her birinin, istenen iş deneyim tutarının en az % 10’unu sağlaması ve diğer ortak veya ortakların iş deneyim tutarı toplamının ise istenen iş deneyim tutarının % 30’undan az olmaması gerekir.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Bu ihalede kamuda veya özel sektörde malzemeli yemek pişirme, dağıtım ve sonrası hizmetler benzer iş olarak kabul edilecektir.” düzenlemesine,

Teknik Şartname’nin “İşin Konusu” başlıklı 1’inci maddesindeBu işin konusu; kuruluş mutfaklarında yemek pişirme yoluyla mamul yemek alımı, dağıtımı ve servis hizmetleridir.” düzenlemesine yer verilmiştir.

İlgili istekliler tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablolarında iş deneyimini göstermek üzere beyan edilen belgeler incelendiğinde;

Riva Temizlik Turizm Nakliye Tekstil Yemek Yap. Dağ. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan 12.09.2022 tarihli ve 2021/694353-5307978-1-1 sayılı yüklenici iş bitirme belgesinin, Afyon Kocatepe Üniversitesi Sağlık, Kültür ve Spor Daire Başkanlığı tarafından 2021/694353 İKN’li “2022 Mali Yılı Öğrenci ve Personelin Yemek Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin düzenlenmiş olduğu, belgede işin tanımının “2022 Mali Yılı Öğrenci ve Personelin Yemek Hizmeti Alımı (Yemeğin Üniversitemize Bağlı Mutfaklarda Malzemeli Olarak Pişirilmesi-Taşınması-Servisi-Servis Sonrası Temizlik Hizmetleri Dahil)” şeklinde belirtildiği ve belge tutarının 3.170.536,20 TL olduğu,

Doğuş Catering Yemek Gıda Tarım ve Hay. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti.-Dives İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın pilot ortağı tarafından; Başerna İnş. Gıda Mer. Mad. Taş. San. ve Tic. A.Ş. ile imzalanan 31.12.2024 tarihli ve 6.820.000,00 TL bedelli sözleşme ile 20.01.2025 tarihli ve 6.820.000,00 TL (KDV hariç) tutarında fatura örneği, sözleşme damga vergisi tahakkuk ve ödeme belgeleri ile sosyal güvenlik primi tahakkuk fişinin ve sigortalı hizmet listesinin sunulduğu, sözleşmeye göre işin konusunun yemek hizmeti olduğu,

Anılan iş ortaklığının özel ortağı tarafından; Başerna İnş. Gıda Mer. Mad. Taş. San. ve Tic. A.Ş. ile imzalanan 27.06.2024 tarihli ve 3.690.000,00 TL bedelli sözleşme ile 30.06.2024 tarihli ve 3.690.000,00 TL (KDV hariç) tutarında fatura örneği, sözleşme damga vergisi tahakkuk ve ödeme belgeleri ile sosyal güvenlik primi tahakkuk fişinin ve sigortalı hizmet listesinin sunulduğu, sözleşmeye göre işin konusunun yemek hizmeti olduğu,

Özdemir Kurumsal Hiz. Yem. Gıda Tem. İnşaat Hay. Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan 04.03.2024 tarihli ve 2022/1098792-4-6753921-1-1 sayılı yüklenici iş bitirme belgesinin; Fethiye Rehabilitasyon ve Aile Danışma Merkezi Müdürlüğü tarafından 2022/1098792 İKN’li “Müdürlüğümüze Bağlı Kuruluşlarımızın 2023 Mali Yılı Mamul Yemek” ihalesine ilişkin düzenlenmiş olduğu, belgede işin tanımının “Kuruluşun mutfağında, yemek pişirme yoluyla malzemeli mamul yemek alımı, dağıtımı ve servis hizmetleridir.” şeklinde belirtildiği ve belge tutarının 4.571.892,48 TL olduğu,

Uşak Akdağ Gıda Tekstil Turizm İnş. Pet. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan 27.03.2023 tarihli ve 2020/520731-4845705-1-1 sayılı yüklenici iş bitirme belgesinin; Manisa Celal Bayar Üniversitesi Araştırma ve Uygulama Hastanesi tarafından 2020/520731 İKN’li “MCBÜ Hafsa Sultan Hastanesi Yemek Hizmet Alımı (24 Aylık)”ihalesine ilişkin düzenlenmiş olduğu, belgede işin tanımının “MCBÜ Hafsa Sultan Hastanesi Yemek Hizmet Alımı (24 Aylık)” şeklinde belirtildiği ve belge tutarının 22.958.731,62 TL olduğu tespit edilmiştir.

Yukarıda yer verilen mevzuat hükümleri ve doküman düzenlemelerinden başvuru konusu ihalede istekliler tarafından teklif edilen bedelin % 25’inden az olmamak üzere, ihale konusu iş veya benzer işlere ait tek sözleşmeye ilişkin iş deneyimini gösteren belgelerin sunulması gerektiği, incelemeye konu ihalenin yemek hizmet alımı olduğu, benzer işin kamuda veya özel sektörde malzemeli yemek pişirme, dağıtım ve sonrası hizmetler olarak belirlendiği anlaşılmaktadır.

Yukarıda aktarılan inceleme ve tespitler neticesinde, iddiaya konu ilgili istekliler tarafından sunulan yeterlik bilgileri tablolarında iş deneyimini göstermek üzere beyan edilen belgelerin ihale konusu iş ve benzer iş tanımına uygun olduğu, iş deneyimi tutarlarının ihalenin 4’üncü kısmı için sağlanması gereken asgari iş deneyim tutarını karşıladığı anlaşılmış olup başvuru sahibinin aksi yöndeki iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Sonuç itibarıyla, Riva Temizlik Turizm Nakliye Tekstil Yemek Yap. Dağ. San. ve Tic. Ltd. Şti., Özdemir Kurumsal Hiz. Yem. Gıda Tem. İnşaat Hay. Tic. Ltd. Şti., Uşak Akdağ Gıda Tekstil Turizm İnş. Pet. San. ve Tic. Ltd. Şti. tarafından sunulan tekliflerin uygun görülmesine ilişkin idare işleminde mevzuata aykırılık bulunmadığı; Doğuş Catering Yemek Gıda Tarım ve Hay. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Dives İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın teklifinin ise değerlendirme dışı bırakılması gerektiği anlaşılmıştır.

B) İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in 18’inci maddesinin ikinci fıkrası yönünden yapılan inceleme sonucunda herhangi bir aykırılık tespit edilmemiştir.

Sonuç olarak, yukarıda belirtilen mevzuata aykırılıkların düzeltici işlemle giderilebilecek nitelikte olduğu tespit edildiğinden, Doğuş Catering Yemek Gıda Tarım ve Hay. Nak. San. ve Tic. Ltd. Şti. – Dives İnşaat Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti. İş Ortaklığı’nın teklifinin değerlendirme dışı bırakılması ve bu aşamadan sonraki ihale işlemlerinin mevzuata uygun olarak yeniden gerçekleştirilmesi gerekmektedir.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin tüm iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’da öngörülen “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Ancak, başvuru sahibi tarafından itirazen şikâyet başvuru bedeli olarak 152.021,00 TL yatırıldığı, 5 kısımdan oluşan ihalenin başvuruya konu 4’üncü kısmının yaklaşık maliyetine göre yatırılması gereken başvuru bedelinin 50.640,00 TL olduğu ve fazla yatırıldığı tespit edilen 101.381,00 TL başvuru bedelinin talebi halinde başvuru sahibine iade edilmesi gerektiği anlaşılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (b) bendi gereğince düzeltici işlem belirlenmesine,

2) Fazla ödenen başvuru bedelinin başvuru sahibinin yazılı talebi halinde iadesine,


Oybirliği ile karar verildi.