"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin, ihale dokümanındaki düzenlemeye yönelik şikayetinin süresinde yapılmadığına karar vermiştir. İdari Şartname’nin 7.5.2’nci maddesi uyarınca, başvuru sahibinin, ihale ilanındaki düzenlemeye ilişkin itirazını, ilan tarihini izleyen on gün içinde yapması gerektiği belirtilmiştir. Ancak başvuru sahibi, şikayetini belirtilen süre geçtikten sonra, 11.03.2025 tarihinde idareye iletmiştir.

Bu durum, başvurunun süresinde yapılmadığı ve dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince reddedilmesi gerektiğini ortaya koymaktadır. Kurul, başvuru sahibinin iddialarını inceleyerek, hukuki sürecin gerekliliklerine uygun hareket edilmediğini tespit etmiş ve başvurunun süre yönünden reddine oybirliği ile karar vermiştir. Bu karar, ihale süreçlerinde zamanında başvuru yapmanın önemini vurgulamaktadır.

Karar no2025/UH.IV-882
Karar tarihi09.04.2025
Toplantı No2025/014
Gündem No7

BAŞVURU SAHİBİ:

Kabya Yemek Temizlik Turizm Organizasyon Hizmetleri Ticaret Limited Şirketi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Gençlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/180124 İhale Kayıt Numaralı “2025 Yılı Çanakkale Eceabat Gençlik Kampı Organizasyon Hizmet Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Gençlik Hizmetleri Genel Müdürlüğü tarafından 17.03.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2025 Yılı Çanakkale Eceabat Gençlik Kampı Organizasyon Hizmet Alımı” ihalesine ilişkin olarak başvuru sahibince 28.03.2025 tarih ve 181472 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan dilekçe ile başvuruda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/723 sayılı dosya kapsamında yapılan inceleme neticesinde ön inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Ön inceleme raporu ve ekleri incelendi.

Başvuru dilekçesinde özetle;İdari Şartname’nin 7.5.2’nci maddesinde yer alan düzenleme ile ihaleye katılan isteklilerin Çanakkale Eceabat ilçe sınırları içerisinde mutfaklarının bulunması ya da mutfakları yoksa belirlenen şartlara uygun bir mutfak ile sözleşme imzalanmasının zorunlu kılındığı, bu durumun fırsat eşitliğini ortadan kaldırdığı, ihaleye katılımı engelleyerek rekabet ortamının oluşmasını imkansız hale getirdiği iddiasına yer verilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Tanımlar” başlıklı 4’üncü maddesinde “İstekli olabilecek: İhale konusu alanda faaliyet gösteren ve ihale veya ön yeterlik dokümanı satın almış gerçek veya tüzel kişiyi ya da bunların oluşturdukları ortak girişimi…” hükmü,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin birinci fıkrasında “İhale sürecindeki hukuka aykırı işlem veya eylemler nedeniyle bir hak kaybına veya zarara uğradığını veya zarara uğramasının muhtemel olduğunu iddia eden aday veya istekli ile istekli olabilecekler, bu Kanunda belirtilen şekil ve usul kurallarına uygun olmak şartıyla şikâyet ve itirazen şikâyet başvurusunda bulunabilirler.” hükmü,

Anılan Kanun’un “İdareye şikayet başvurusu” başlıklı 55’inci maddesinde “Şikayet başvurusu, ihale sürecindeki işlem veya eylemlerin hukuka aykırılığı iddiasıyla bu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarihi izleyen günden itibaren 21 inci maddenin (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelerdse beş gün, diğer hallerde ise on gün içinde ve sözleşmenin imzalanmasından önce, ihaleyi yapan idareye yapılır. İlanda yer alan hususlara yönelik başvuruların süresi ilk ilan tarihinden, ön yeterlik veya ihale dokümanının ilana yansımayan diğer hükümlerine yönelik başvuruların süresi ise dokümanın satın alındığı tarihte başlar.

İlan, ön yeterlik veya ihale dokümanına ilişkin şikayetler birinci fıkradaki süreleri aşmamak üzere en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir. Bu yöndeki başvuruların idarelerce ihale veya son başvuru tarihinden önce sonuçlandırılması esastır…” hükmü yer almaktadır.

İhalelere Yönelik Başvurular Hakkında Yönetmelik’in “Başvuru Süreleri” başlıklı 6’ncı maddesinde “(1) İdareye şikayet süresi; ihale sürecindeki şikayete konu işlem veya eylemlerin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gerektiği tarihi izleyen günden itibaren Kanunun 21 inci maddesinin birinci fıkrasının (b) ve (c) bentlerine göre yapılan ihalelere yönelik başvurularda beş gün, diğer hallerde on gündür.

(2) Ancak, ilan ile ön yeterlik veya ihale dokümanına yönelik şikayetler, birinci fıkradaki süreleri aşmamak kaydıyla başvuru veya teklif sunulmadan önce en geç ihale veya son başvuru tarihinden üç iş günü öncesine kadar yapılabilir.” hükmüne,

Anılan Yönetmelik’in “Ön inceleme konuları ve ön inceleme üzerine yapılacak işlemler” başlıklı 16’ncı maddesinde “(1) Başvurular öncelikle;

c) Başvurunun süresinde yapılıp yapılmadığı,

yönlerinden sırasıyla incelenir.

(4) Yapılan ön inceleme sonucunda, bir aykırılığın tespit edilmesi halinde bu hususa ilişkin ön inceleme raporu düzenlenir.” hükmüne,

Aynı Yönetmelik’in “Ön inceleme konularına aykırılık üzerine alınacak kararlar” başlıklı 17’nci maddesinde ise “(1) 16’ncı maddenin birinci fıkrası bakımından bir aykırılığın tespiti üzerine Kurul tarafından başvurunun reddine karar verilir.” hükmüne yer verilmiştir.

İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı7’nci maddesinde “…7.5.2. Kapasite Raporuna ilişkin açıklamalar: İstekliler hizmetin yürütülmesi sırasında doğal afet ve benzeri nedenlerle hizmetin aksamaması için Çanakkale Eceabat ilçe sınırları içinde günlük yemek sayısının 410 yemek, 205 kahvaltı ve 205 ara öğün kadar kapasite raporu olan mutfak, isteklinin kendisine ait mutfak yok ise yine günlük yemek/öğün sayılarının en az yarısı kadar kapasitesi olan mutfak ile hizmetin başlangıcından sonuna kadar olan süre için yaptığı noter onaylı sözleşmeyi bu mutfağa ait kapasite raporunu ve işletme kayıt belgesini ihaleye teklif sunarken yeterlilik bilgileri tablosunda beyan edecek idarenin talebi halinde belgelerin sunuluş şekline uygun olarak ibraz edecektir.” düzenlemesinin yer aldığı görülmüştür.

Yapılan incelemede, anılan düzenlemenin ihale ilanında “…4.3.2. Kapasite raporuna ait bilgiler: İstekliler hizmetin yürütülmesi sırasında doğal afet ve benzeri nedenlerle hizmetin aksamaması için Çanakkale Eceabat ilçe sınırları içinde günlük yemek sayısının 410 yemek, 205 kahvaltı ve 205 ara öğün kadar kapasite raporu olan mutfak, isteklinin kendisine ait mutfak yok ise yine günlük yemek/öğün sayılarının en az yarısı kadar kapasitesi olan mutfak ile hizmetin başlangıcından sonuna kadar olan süre için yaptığı noter onaylı sözleşmeyi bu mutfağa ait kapasite raporunu ve işletme kayıt belgesini ihaleye teklif sunarken yeterlilik bilgileri tablosunda beyan edecek idarenin talebi halinde belgelerin sunuluş şekline uygun olarak ibraz edecektir.” şeklinde yer aldığı da anlaşılmıştır.

Bu çerçevede, başvuru sahibinin iddialarının ihale dokümanının 13.02.2025 tarihli ihale ilanına yansıyan düzenlemelerine yönelik olduğu, bu nedenle başvuru sahibi tarafından şikâyet konusu düzenlemenin farkına varıldığı veya farkına varılmış olması gereken tarih olan 13.02.2025 tarihini izleyen 10 (on) gün içinde, daha açık bir ifade ile 24.02.2025 Pazartesi günü mesai bitimine kadar idareye şikâyet başvurusunda bulunulması gerekirken, bu süre geçirildikten sonra 11.03.2025 tarihinde idareye şikâyet başvurusunda bulunulduğu, dolayısıyla idareye yapılan şikâyet başvurunun süresinde olmadığı anlaşılmıştır.

Bu itibarla, 4734 sayılı Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince başvurunun süre yönünden reddi gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Başvurunun reddine,


Oybirliği ile karar verildi.