"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, başvuru sahibinin itirazen şikayet dilekçesinde yer alan TÜRKAK ISO 15189 akreditasyon belgesine dair 5 yıllık tecrübe şartının, ihale dokümanında yeterlik kriteri olarak belirlenmediğini tespit etmiştir. İdari Şartname’nin 7.5.5 maddesi gereği, ihale dokümanında belirtilmeyen belgelerin tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınamayacağına vurgu yapılmıştır. Bu bağlamda, Teknik Şartname’deki düzenlemenin, İdari Şartname’de yer almadığı için yeterlik kriteri olarak kabul edilemeyeceği sonucuna varılmıştır.

Kurul, bu düzenlemenin rekabeti daraltıcı bir etkisi olduğunu ve Kamu İhale Kanunu’nun temel ilkelerine aykırı olduğunu belirterek, başvuru sahibinin iddiasını haklı bulmuştur. Dolayısıyla, ihalenin iptal edilmesi gerektiği sonucuna ulaşılmıştır. Bu karar, ihale süreçlerinde yeterlik kriterlerinin belirlenmesinde dikkat edilmesi gereken hukuki çerçeveyi ortaya koymaktadır.

Karar no2025/UH.I-490
Karar tarihi12.02.2025
Toplantı No2025/007
Gündem No26

BAŞVURU SAHİBİ:

Turklab Laboratuvar ve Görüntüleme Sistemleri Anonim Şirketi,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

29 Mayıs Devlet Hastanesi Başhekimliği,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2024/1874759 İhale Kayıt Numaralı “12 Aylık Biyokimya Ve Mikrobiyoloji Laboratuarına Ait Dış Laboratuar Testleri” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

29 Mayıs Devlet Hastanesi Başhekimliği tarafından 22.01.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “12 Aylık Biyokimya Ve Mikrobiyoloji Laboratuarına Ait Dış Laboratuar Testleri” ihalesine ilişkin olarak Turklab Laboratuvar ve Görüntüleme Sistemleri Anonim Şirketinin 09.01.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 16.01.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 24.01.2025 tarih ve 176772 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 24.01.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/234 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,Teknik Şartname’nin 5’inci maddesinde TÜRKAK ISO 15189 no’lu akreditasyon belgesinin 5 yıl süre ile sahip olunmasına yönelik yeterlik kriteri belirlenmesinin rekabeti engelleyici olduğu, isteklilerin bahse konu işte tecrübelerini iş deneyim belgesi ile ortaya koyduğu dolayısıyla söz konusu akreditasyon belgesine 5 yıl süre ile sahip olmaya yönelik yeterlik kriteri belirleyeme gerek bulunmadığı, anılan gerekçe ile ihalenin iptal edilmesi gerektiği iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Şartnameler” başlıklı 12’nci maddesinde “…İhale konusu mal veya hizmet alımları ile yapım işlerinin teknik kriterlerine ihale dokümanının bir parçası olan teknik şartnamelerde yer verilir…” hükmü,

“İhale ve ön yeterlik dokümanının içeriği ve İdari Şartname’de yer alması zorunlu hususlar” başlıklı 27’nci maddesinde “… İdari şartnamede ihale konusuna göre asgari aşağıdaki hususların belirtilmesi zorunludur:

e) İsteklilerde aranılan şartlar, belgeler ve yeterlik kriterleri. …” hükmü,

İdari Şartname’nin “Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler” başlıklı 7.5’inci maddesinde “7.5.4. İsteklinin teklifi kapsamında sunması ve/veya sağlaması gerektiği bu şartnamenin 7 nci maddesi dışındaki maddeleri ile teknik şartnamede belirtilen aşağıdaki belgeler ve/veya yeterlik kriterleri:

Belge Adı

Açıklama

Ortak Girişimlerde

TEST, KATALOG

Listedeki testler için numune alımı, transportu, çalışma yöntemi ve çalışılan cihazların isimlerini içeren belgeler

Tek ortağın sunması yeterlidir.

ÇALIŞILAN LABORATUVAR

Yüklenici firma, ihale kapsamında hizmet vereceği testlerin kendi laboratuvarlarında ya da başvuru laboratuvarında çalışıldığını gösteren liste

Tek ortağın sunması yeterlidir.

7.5.5 Bu Şartnamenin 7 nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterleri tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmaz.

7.6. Benzer iş olarak kabul edilecek işler aşağıda belirtilmiştir:

Kamu veya Özel Sektörede gerçekleştirilmiş olan her türlü Laboratuar Hizmet Alımı

7.6.1 Bu madde boş bırakılmıştır.

7.7. Numune ve demonstrasyon değerlendirmesi:

7.7.1. Bu madde boş bırakılmıştır.

7.7.2. Bu madde boş bırakılmıştır.” düzenlemesi yer almaktadır.

Teknik Şartname’nin “Denetim Konusunda Uyulacak Hususlar” başlıklı 5’inci maddesinde “Yüklenici, Tıbbi Biyokimya ve tıbbi mikrobiyoloji laboratuvarı TÜRKAK ISO 15189 tıbbi laboratuvar akreditasyonuna haiz belgeyi almış olmalı; akreditasyon sürecine dair en az 5 yıllık tecrübeye sahip olmalıdır” düzenlemesi yer almaktadır.

Yukarıda yer alan mevzuat hükümleri ile İdari Şartname düzenlemelerinden isteklilerde aranılan şartlar, belgeler ve yeterlik kriterlerinin İdari Şartname’de düzenleneceği,

İdari Şartname’nin 7’nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterlerinin tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmayacağı,

Başvuru sahibinin iddiasının TÜRKAK ISO 15189 no’lu akreditasyon belgesine 5 yıl süre ile sahip olunması şartının ihaleye katılımda yeterlik kriteri olarak belirlenmesine yönelik olduğu, aktarılan mevzuat hükümleri ile İdari Şartname’nin 7.5.5’inci maddesinde yer alan “Bu Şartnamenin 7 nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterleri tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmaz” düzenlemesinden; İdari Şartname’nin “Mesleki ve teknik yeterliğe ilişkin belgeler ve bu belgelerin taşıması gereken kriterler” başlıklı 7’nci maddesinde yer verilmeyen belgelerin yeterlik kriteri olarak dikkate alınmayacağının anlaşıldığı, yapılan incelemede Teknik Şartname’de yer alan iddia konusu düzenlemenin İdari Şartname’de yer almadığı bu çerçevede ihaleye katılımda yeterlik kriteri olarak söz konusu belgenin dikkate alınmaması gerektiği,

Dolayısıyla başvuru sahibinin iddiasında yer vermiş olduğu Teknik Şartname’nin yukarıda yer verilen maddesinde yer alan düzenlemenin tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında yeterlik kriteri olarak dikkate alınmayacağı, anılan düzenlemenin İdari Şartname’de de yeterlik kriteri olarak belirlenmediği hususları birlikte değerlendirildiğinde başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı sonucuna varılmıştır.

Diğer yandan, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Aktarılan Kanun hükmüne göre, başvuru sahibinin itirazen şikâyete konu iddialarının tamamında haklı bulunması halinde başvuru bedeli iadesinin söz konusu olabileceği dikkate alındığında, yukarıda yer verilen tespit ve değerlendirmeler neticesinde, başvuru sahibinin iddialarında haklı bulunmadığı anlaşıldığından başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesi için Kanun’un öngördüğü şekilde “başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması” koşulunun gerçekleşmediği, dolayısıyla 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendi hükmü gereğince başvuru bedelinin iadesinin mümkün bulunmadığı sonucuna varılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (c) bendi gereğince itirazen şikâyet başvurusunun reddine,

Oyçokluğu ile karar verildi.

KARŞI OY

Başvuru sahibinin itirazen şikayet dilekçesinde yer alan iddiasının incelenmesi neticesinde, Kurul çoğunluğunca “itirazen şikayet başvurusunun reddine” karar verilmiştir.

Anılan kararda, başvuru sahibinin iddiasında yer vermiş olduğu Teknik Şartname’nin 5 inci maddesinde yer alan düzenlemenin tekliflerin değerlendirilmesi aşamasında yeterlik kriteri olarak dikkate alınmayacağı, anılan düzenlemenin İdari Şartname’de de yeterlik kriteri olarak belirlenmediği hususları birlikte değerlendirildiğinde başvuru sahibinin iddiasının yerinde olmadığı ifade edilmiştir.

Uyuşmazlık konusu ihaleye ait İdari Şartname’nin “İhaleye katılabilmek için gereken belgeler ve yeterlik kriterleri” başlıklı 7’nci maddesinde;

7.5.5 Bu Şartnamenin 7 nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterleri tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmaz.” düzenlemesi ve ,

Teknik Şartname’nin “Denetim Konusunda Uyulacak Hususlar” başlıklı 5’inci maddesinde “Yüklenici, Tıbbi Biyokimya ve tıbbi mikrobiyoloji laboratuvarı TÜRKAK ISO 15189 tıbbi laboratuvar akreditasyonuna haiz belgeyi almış olmalı; akreditasyon sürecine dair en az 5 yıllık tecrübeye sahip olmalıdır” düzenlemesinin yer aldığı görülmüştür.

Uyuşmazlık konusu ihalede; ihale dokümanında yer alan İdari Şartname düzenlemelerinden İdari Şartname’nin 7’nci maddesi dışında ihale dokümanında sayılan diğer belgeler ve/veya düzenlenen diğer yeterlik kriterlerinin tekliflerin değerlendirilmesinde dikkate alınmayacağı, bununla birlikte yüklenici tarafından sözleşme aşamasında en az 5 yıllık tecrübeye sahip olduğuna dair ” Tıbbi Biyokimya ve tıbbi mikrobiyoloji laboratuvarı TÜRKAK ISO 15189 tıbbi laboratuvar akreditasyonuna haiz” belgenin sunulmasının istenildiği anlaşılmaktadır.

Yapılan incelemede, başvuru sahibinin itirazen şikayet dilekçesi bir bütün olarak değerlendirildiğinde, iddiasının Teknik Şartanamenin 5 inci maddesinde yer alan düzenlemeye ilişkin olduğu, söz konusu belgenin ihale konusu işin sözleşmesinin yürütülmesi aşamasında idare tarafından talep edileceği, “Tıbbi Biyokimya ve tıbbi mikrobiyoloji laboratuvarı TÜRKAK ISO 15189 tıbbi laboratuvar akreditasyonuna haiz” belgenin akreditasyon sürecine dair en az beş yıllık tecrübeye sahip olacak şekilde istenilmesinin yeterlilik kriteri hüviyetine dönüştüğü, bunun da ihaleye katılımı ve rekabeti daraltıcı bir düzenleme olduğu, bu haliyle 4734 sayılı Kamu İhale Kanununun 5 inci maddesinde yer alan “Temel İlkelere” aykırılık teşkil ettiği, dolayısıyla başvuru sahibi isteklinin iddiasının yerinde olduğu ve ihalenin iptal edilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Açıklanan nedenlerle, uyuşmazlığa konu ihalede “ihalenin iptaline” karar verilmesi gerektiği yönündeki düşüncemizle, Kurul çoğunluğunun “itirazen şikayet başvurusunun reddine” niteliğindeki kararına katılmıyoruz.