"); pri.document.close(); pri.focus(); pri.print(); pri.close(); }

ÖZET: Kamu İhale Kurulu, bir ihale dokümanında yer alan tahin helvasının gramajları arasındaki tutarsızlığı değerlendirerek önemli bir karar almıştır. İhale dokümanında tahin helvasının gramajı, “Yemek Gramaj Listeleri”nde 100 gram, “Kullanılacak Ürün Evsafı”nda ise 80 gram olarak belirtilmiştir. Bu durum, Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 12.3. maddesi gereği ihale dokümanındaki düzenlemelerin birbiriyle çelişmemesi gerektiği ilkesine aykırıdır.

Kurul, bu belirsizliğin teklif fiyatı oluşturmayı engelleyici nitelikte olduğunu ve rekabeti olumsuz etkilediğini tespit etmiştir. Dolayısıyla, başvuru sahibinin iddialarının haklı bulunması üzerine ihale iptal edilmiştir. Ayrıca, başvuru sahibinin ödediği başvuru bedelinin iade edilmesine de karar verilmiştir. Bu durum, ihale süreçlerinde doküman tutarlılığının önemini bir kez daha ortaya koymaktadır.

Karar no2025/UH.II-778
Karar tarihi19.03.2025
Toplantı No2025/012
Gündem No37

BAŞVURU SAHİBİ:

Çözüm Kurumsal Danışmanlık Sosyal Hizmetler Bilgisayar İnş. Tem. San. ve Tic. Ltd. Şti.,

İHALEYİ YAPAN İDARE:

Balıkesir Göç İdaresi İl Müdürlüğü,

BAŞVURUYA KONU İHALE:

2025/77525 İhale Kayıt Numaralı “2025 Yılı Balıkesir Geri Gönderme Merkezi Yemek Hizmeti Alımı” İhalesi

KURUM TARAFINDAN YAPILAN İNCELEME:

Balıkesir Göç İdaresi İl Müdürlüğü tarafından 12.02.2025 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen “2025 Yılı Balıkesir Geri Gönderme Merkezi Yemek Hizmeti Alımı” ihalesine ilişkin olarak Çözüm Kurumsal Danışmanlık Sosyal Hizmetler Bilgisayar İnş. Tem. San. ve Tic. Ltd. Şti.nin 06.02.2025 tarihinde yaptığı şikâyet başvurusunun, idarenin 11.02.2025 tarihli yazısı ile reddi üzerine, başvuru sahibince 21.02.2025 tarih ve 178846 sayı ile Kurum kayıtlarına alınan 21.02.2025 tarihli dilekçe ile itirazen şikâyet başvurusunda bulunulmuştur.

Başvuruya ilişkin olarak 2025/443 sayılı itirazen şikâyet dosyası kapsamında yapılan inceleme neticesinde esas inceleme raporu tanzim edilmiştir.

KARAR:

Esas inceleme raporu ve ekleri incelendi.

İtirazen şikâyet dilekçesinde özetle,ihale dokümanındaki tatlılar gramaj listesinde tahin helvanın 100 gram, kullanılacak ürün evsafında ise tahin helvanın 80 gram olarak belirlendiği, bu şekilde belirleme yapılmasının belirsizliğe ve tereddüde neden olduğu, bu durumun maliyet hesabı yapmayı ve teklif fiyatı oluşturmayı engelleyecek nitelikte olduğu, söz konusu ürünlerin gramajlarına ilişkin ihale dokümanı içerisinde uyumsuzluk bulunduğu iddialarına yer verilmiştir.

Başvuru sahibinin iddialarının değerlendirilmesi sonucunda aşağıdaki hususlar tespit edilmiştir.

4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun “Temel ilkeler” başlıklı 5’inci maddesinde “İdareler, bu Kanuna göre yapılacak ihalelerde; saydamlığı, rekabeti, eşit muameleyi, güvenirliği, gizliliği, kamuoyu denetimini, ihtiyaçların uygun şartlarla ve zamanında karşılanmasını ve kaynakların verimli kullanılmasını sağlamakla sorumludur. …” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “İhale ve ön yeterlik dokümanının içeriği” başlıklı 12’nci maddesinde “(1) İhale dokümanında; isteklilere talimatları da içeren idari şartname, sözleşme tasarısı ve teknik şartname ile gerekli diğer belge ve bilgiler bulunur.

(3) İhale veya ön yeterlik dokümanında yapılan düzenlemeler birbirine aykırı olamaz.” hükmü,

Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin “Teknik şartname” başlıklı 16’ncı maddesinde “(1) İşin teknik ayrıntılarını ve şartlarını gösteren bir teknik şartname hazırlanarak ihale dokümanına dahil edilir. Teknik şartnamelerde belirlenecek teknik kriterlerin, verimliliği ve fonksiyonelliği sağlamaya yönelik olması, rekabeti engelleyici hususlar içermemesi ve bütün istekliler için fırsat eşitliği sağlaması zorunludur. …

(4) İhale konusu işte kullanılacak malzeme, araç, teçhizat, makine ve ekipmanın teknik özellikleri, öncelikle yerli malının da kullanılmasını sağlayacak şekilde belirlenir. Bunlara ilişkin kullanım kılavuzlarına yönelik teknik şartnamede düzenleme yapılabilir.” hükmü,

İdari Şartname’nin “İhale konusu işe/alıma ilişkin bilgiler” başlıklı 2’nci maddesinde “2.1. İhale konusu işin/alımın;

a) Adı: 2025 YILI BALIKESİR GERİ GÖNDERME MERKEZİ YEMEK HİZMETİ ALIMI

b) Türü: Hizmet alımı

c) İlgili Uygulama Yönetmeliği: Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği

ç) Yatırım proje no’su (yapım işlerinde): Bu madde boş bırakılmıştır.

d) Kodu:

e) Miktarı:

Sabah Kahvaltısı 52.020

Öğle Yemeği 52.020

Akşam Yemeği 52.020

Ayrıntılı bilgi idari şartnamenin ekinde yer almaktadır.

f) İşin yapılacağı/malın teslim edileceği yer: Edincik Mah. 9130 Sok. No:2 Bandırma/BALIKESİR” düzenlemesi,

İhaleye ait Teknik Şartname’nin “Hizmetin Yapılması” başlıklı 4’üncü maddesinde “…4.7. Yüklenici tarafından hazırlanacak yemekler Türk Gıda Kodeksine ve hijyen kurallarına uygun lezzet ve görünüm anlamında kaliteli, miktar itibariyle şartnamede belirtilen gramajlara uygun olmalıdır. …” düzenlemesi,

Aynı Şartname’nin“Yemek Çeşitleri” başlıklı 12’nci maddesinde “… 12.6. DÖRDÜNCÜ YEMEK: Baklava (cevizli, fıstıklı, kaymaklı), dondurmalı baklava, tulumba, lokma, kadayıf, irmik helvası, muhallebi, keşkül, sütlaç, aşure, tahin helvası, kabak tatlısı (cevizli), meyve mevsimine göre (elma, armut, üzüm, çilek, kavun, erik, şeftali, kayısı, karpuz, kiraz, yenidünya, portakal, mandalina, hurma, muz), meyve suyu, gazoz, kola, mevsim salata, ayran, yoğurt, cacık, turşu ve komposto (elma, erik, kayısı, üzüm, çilek, vişne) cinsi yiyecek ve içeceklerdir. Haftanın 3 günü çeşitli tatlılar, 4 günü mutlaka farklı mevsim meyvesi verilecektir. Menüde belirtilen ürünlerin değiştirilmesi halinde yukarıda belirtilen ürünlerden herhangi biri verilecektir. … 12.8. Yemek çeşitlerinin yapımında ekli gramaj listesine uyulacaktır. …” düzenlemesi,

Anılan Şartname’nin “Yüklenicinin Yükümlülükleri” başlıklı 15’inci maddesinde “…15.11. Şartname dahilinde hazırlanan her türlü yemeğin ekli şartnamede belirlenen menü listeleri ve gramajlara uygun olarak servise sunulacaktır. …” düzenlemesi yer almaktadır.

Teknik Şartname’nin ekli listelerinde “EK-2 Yemek Gramaj Listesi” ve “EK-3 Gıda Evsafı” bulunmaktadır.

Teknik Şartname’nin ekinde yer alan “Yemek Gramaj Listeleri” içerisinde tatlılar gramaj listesinin bulunduğu, söz konusu listede tahin helvasının 100 gram olarak belirlendiği, yine aynı Şartname’nin ekinde yer alan “Kullanılacak Ürün Evsafı”nda, gıda malzemesi evsafı başlığı altında tahin helvasına ilişkin olarak “…Kişi başına verilecek olan 80 gr’lık tahin helvaların her biri ayrı ambalajlanmış olacaktır. …” yönünde düzenlemenin yer aldığı görülmüştür.

Yukarıda yer verilen Teknik Şartname ve eklerindeki düzenlemelerden yüklenici tarafından hazırlanacak yemeklerin miktar itibariyle belirlenen gramajlara uygun olması gerektiği, yemek çeşitlerinin yapımında Teknik Şartname’nin ekindeki gramaj listesine uyulacağı, Teknik Şartname dahilinde hazırlanan her türlü yemeğin Teknik Şartname’nin ekinde belirlenen menü listeleri ve gramajlara uygun olarak servise sunulacağı, Teknik Şartname’nin ekinde yer alan “Yemek Gramaj Listeleri” kapsamında tahin helvanın 100 gram olarak belirlendiği, aynı Şartname’nin diğer bir eki olan “Kullanılacak Ürün Evsafı”nda kişi başına verilecek olan 80 gr’lık tahin helvaların her birinin ayrı ambalajlanmış olacağı yönünde düzenlemeye yer verildiği, dolayısıyla yemek gramaj listelerinde 100 gram olarak belirlenen tahin helvasına ait gramajın kullanılacak ürün evsafında 80 gram olarak belirlendiği, ancak söz konusu düzenlemelerin Hizmet Alımı İhaleleri Uygulama Yönetmeliği’nin 12.3’üncü maddesinde yer alan “İhale veya ön yeterlik dokümanında yapılan düzenlemeler birbirine aykırı olamaz.” hükmüne uygun olarak belirlenmediği, bu yönüyle tahin helvasının gramajlarına ilişkin ihale dokümanı kapsamında yer alan “Yemek Gramaj Listeleri” ve “Kullanılacak Ürün Evsafı”ndaki düzenlemelerin birbirinden farklı olduğu tespit edildiğinden başvuru sahibinin iddiasının yerinde olduğu ve ihalenin iptal edilmesi gerektiği sonucuna varılmıştır.

Ayrıca, 4734 sayılı Kamu İhale Kanunu’nun 53’üncü maddesinin (j) fıkrasının 9’uncu alt bendinde “Başvuru sahibinin iddialarının tamamında haklı bulunması halinde, Kurul kararı ile itirazen şikâyet başvuru bedelinin başvuru sahibine iadesine karar verilir. Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kuruma yazılı talebi üzerine, bu talep tarihini izleyen otuz gün içinde Kurum tarafından itirazen şikâyet başvuru bedelinin iadesi yapılır ve son ödeme tarihine kadar geçen süre için faiz işlemez. Diğer hallerde başvuru bedeli iade edilmez.

Bu fıkranın (1) numaralı bendi uyarınca tahsil edilen bedel hiçbir durumda iade edilmez.” hükmü yer almaktadır.

Başvuru sahibi tarafından 50.640,00 ? başvuru bedelinin Kurum şikâyet gelirleri hesabına yatırıldığı görülmüştür. Yapılan incelemede anılan isteklinin itirazen şikâyete konu iddiasında haklı olduğu tespit edilmiş olup, Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumu’na yazılı talebi halinde 50.640,00 ?’lik başvuru bedelinin iadesinin gerektiği sonucuna ulaşılmıştır.

Sonuç olarak, yukarıda mevzuata aykırılıkları belirtilen işlemlerin düzeltici işlemle giderilemeyecek nitelikte işlemler olduğu tespit edildiğinden, ihalenin iptali gerekmektedir.

Açıklanan nedenlerle, 4734 sayılı Kanun’un 65’inci maddesi uyarınca bu kararın tebliğ edildiği veya tebliğ edilmiş sayıldığı tarihi izleyen otuz gün içerisinde Ankara İdare Mahkemelerinde dava yolu açık olmak üzere,

1) Anılan Kanun’un 54’üncü maddesinin onbirinci fıkrasının (a) bendi gereğince ihalenin iptaline,

2) Başvuru bedelinin Kurul kararının başvuru sahibine bildirimini izleyen otuz gün içinde başvuru sahibinin Kamu İhale Kurumuna yazılı talebi halinde iadesine


Oybirliği ile karar verildi.